Anketa: Většímu rozvoji exportu by pomohly podnikatelské mise

Koronavirová krize firmy k výrazným novinkám v zahraničním obchodě nepřiměla. V oblasti státní podpory exportu by ale podnikatelé do budoucna uvítali řadu změn. Rozvoji exportu by podle nich pomohl větší důraz na podnikatelské mise nebo třeba přijetí eura.

Otázky:

  1. Zavedli jste s ohledem na svou exportní strategii během pandemie nějakou novinku a hodláte ji využívat i do budoucna?
  2. Jak by po pandemii měla vypadat státní podpora exportu?

PETR TALANDA, JEDNATEL CONNECT THE WORLD

  1. Kvůli nemožnosti cestovat v době koronavirové krize jsme v naší komunikační strategii přešli na online setkávání a prezentace. Určitě budeme tento způsob využívat i v budoucnu. Nakonec jsme tak ušetřili i významné finanční prostředky a i naši zákazníci chápali, že je to možný způsob vyjednávání a představení novinek.
  2. Naše firma nepoužívá systém dotací od státu, ale snažíme se hojně využívat podnikatelské mise. Ty nám umožňují setkat se s potenciálními i současnými zákazníky na té nejvyšší úrovni, navíc s nejvyššími představiteli státu a ostatními institucemi na podporu exportu. Jelikož působíme ve více jak patnácti zemích střední a východní Evropy, ale také na Blízkém východě a v Asii, tak je networking pro naši malou firmu základem úspěchu na zahraničních trzích.

KAROLÍNA VELACHOVÁ, JEDNATELKA ESSA

  1. Vzhledem k tomu, že exportujeme a importujeme potraviny, tak jsme žádnou novou exportní strategii nezaváděli. Ovšem kvůli tomu, jak pandemie dopadla na celosvětový obchod a omezila mezinárodní dopravu, zejména tu námořní, jsme začali více prohlubovat evropské kontakty.
  2. Co se týče státní podpory exportu, tak nám vyhovuje stávající model, tedy podnikatelské mise s našimi politiky. Při jednání naší firmě dodávají určitou vážnost a znak solidnosti, alespoň tak nám to partneři říkají.

MICHAL NAJMAN, GENERÁLNÍ ŘEDITEL METEOPRESS

  1. Během pandemie jsme se rozhodli vyzkoušet některé online veletrhy. Nebylo to pro nás ale příliš úspěšné, proto tento model už nadále nebudeme využívat.
  2. Stát by se podle nás měl více zaměřit na podporu marketingu v zahraničí. Jinak nám vyhovuje model podnikatelských misí s vládními představiteli. Mně osobně během pandemie mise velmi chyběly, oceňuji proto jejich obnovení. Do budoucna bych uvítal i možnost ovlivnit destinace, do kterých se pojede.

OLENA ŽÁČKOVÁ, VEDOUCÍ ZAHRANIČNÍHO PRODEJE VYRTYCH

  1. Po celou dobu pandemie jsme fungovali normálně, dokonce jsme měli na exportních trzích nárůst o 15 procent.
  2. Hodně si vážím možností účastnit se podnikatelských misí. Jejich příprava je vždy na dobré úrovni. Možná by to jen chtělo se více zaměřit na oborové míse, třeba v rámci stavebnictví nebo energetického sektoru. Pak by se i lépe dala zorganizovat B2B jednání, aby byla ucelenější a efektivnější. Co se týče oblastí, na které by se podpora exportu měla zaměřit, tak ráda bych se v budoucnu zúčastnila mise třeba do Saúdské Arábie, Jižní Koreje, Vietnamu, některých zemí Blízkého východu jako Kuvajt, Bahrajn, Írán, Irák, pak do Mongolska, Pákistánu, Ázerbájdžánu, Gruzie, Kazachstánu a ruských regionů na Dálném východě.

JIŘÍ RUČ, JEDNATEL SOMATI SYSTEM

  1. Zásadním způsobem jsme při komunikaci s našimi klienty začali využívat videokonference. To se nám osvědčilo, navíc to i zefektivnilo práci. Celkově se pandemie projevila na našem mezinárodním obchodu pozitivně. Vysvětlujeme si to tím, že potenciální klienti měli díky náhlému zpomalení na začátku pandemie více času a začali aktivně vyhledávat alternativní dodavatele. V našem oboru požární ochrany, který je úzce specializovaný, není běžné, že široká veřejnost vyhledává naše výrobky. Také distributoři v různých zemích jsou spíše konzervativní a za normální situace nehledají alternativy. Díky zvýšené aktivitě potenciálních klientů jsme měli šanci představit naše řešení a získali jsme nové zákazníky.
  2. Podpora exportu začíná uvnitř našeho státu ve zjednodušování podnikatelského prostředí. Základním nástrojem, který zajistí stabilní podporu exportu nejen do zemí Evropské unie, by bylo zavedení eura. Tím by se pro exportéry eliminovala kurzová rizika. Dalším zásadním prvkem podpory exportu do zemí Evropské unie je aktivní účast místních orgánů při přípravě harmonizovaných evropských norem. Je třeba, aby se požadavky, které jsou součástí našich místních norem a výrobci je běžně splňují, podařilo zakomponovat i do těchto nových harmonizovaných norem. Doporučovali bychom také, aby státní podpora exportu nebyla až moc direktní. Spíše by to měla být organizační pomoc. Například pokud CzechTrade organizuje v některé zemi veletrh, tak by měl nabídnout firmám možnost podílet se na stánku.

Anketa vyšla v časopisu Svazu průmyslu Spektrum 3Q/2021. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Podpora exportu