Sodexo: Snižujeme restauracím provizi na 3 %

Gastronomický sektor opět čelí opatřením, která mají zabránit šíření nemoci covid-19. Pro mnohé podniky je tento podzimní lockdown výrazně náročnější než ten jarní. Proto společnost Sodexo Benefity vyslyšela výzvu Luboše Kastnera z platformy Moje restaurace Asociace malých a středních podniků ČR a přistoupila ke snížení svých poplatků pro malé restaurace.
 
„Restaurace jsou pro nás klíčovými partnery, a proto všem malým podnikům, které o to požádají
a splní kritéria, snížíme poplatky na tři procenta od 3. listopadu. Prozatím snížení plánujeme na šest měsíců, ale bude záležet na aktuální situaci. V následujících dnech budeme restaurace kontaktovat a začneme sbírat žádosti,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel Sodexo Benefity. „Doufám, že zákonodárci pomohou restauracím také tím, že zastaví stravovací paušál, kterým by dle studie IOM VŠE pro AMSP přišly prakticky o celý dodatečný obrat, který dnes ve stravenkách mají,“ dodává Daniel Čapek.
 
Podle Terezy Knířové, manažerky komunikace Sodexo Benefity, je program pomoci určený restauracím, jídelnám, kavárnám či čajovnám, které nabízejí teplé jídlo a jsou partnery společnosti Sodexo Benefity a lze u nich tudíž platit stravenkami nebo stravenkovou kartou. „Dlouhodobě všem našim gastro provozovnám nabízíme proplácení stravenek až s nulovými poplatky u speciálně nasmlouvaných partnerů. Nově je to například ProfiKošík,“ dodává Tereza Knířová.
Ztráty gastro sektoru byly již na jaře masivní. Jak vyplývá z údajů společnosti Sodexo, v porovnání s únorem 2020 obraty v restauracích klesly v dubnu a květnu v průměru o 80 % (Pozn.: Podle Asociace malých a středních podniků ČR celý gastro sektor přijde letos o 60 až 80 miliard korun).
„V červnu se obraty zvedly na 80 % dlouhodobého průměru a v dalších dvou měsících již byly ve standardní výši,“ vypočítává Daniel Čapek. „Propad za první tři dny nového úplného uzavření restaurací je tentokrát „jen“ 40 %, což je zřejmě dáno tím, že provozovatelé dokázaly daleko rychleji než na jaře přejít na okénkový prodej a rozvoz. Je ale otázka, jak dlouho tuto úroveň udrží, pokud stát přijde s dalším utažením šroubů,“ dodává.
 
150 milionů na pomoc
Sodexo Benefity také v reakci na fatální dopady anticovidových opatření na gastronomický sektor připravilo záchranný finanční program, který provozovatelům restaurací pomáhá obnovit provoz. „Spustili jsme ho hned po květnovém uvolnění omezení a během těch tří „normálních“ měsíců se do něj zapojila zhruba stovka restaurací, jimž jsme půjčili celkově 4,5 milionu korun,“ popisuje Daniel Čapek a dodává: „Naším cílem je pomoci provozovatelům s cash flow a dát jim k dispozici tolik potřebnou hotovost pro nový rozjezd. Je totiž jasné, že banky se do půjček gastro sektoru příliš nehrnou.“
Jak to celé funguje? Partnerská restaurace může od Sodexo Benefity získat půjčku ve formě zálohy až do výše 80 % toho, co v posledních měsících „normálního“ provozu průměrně proplácela ve stravenkách. Tato bezúročná půjčka se pak postupně splácí každý měsíc dle proplacených stravenek. „Máme teď připravenou druhou vlnu tohoto programu, abychom mohli opět podat pomocnou ruku restauracím ve chvíli, kdy se budou vracet do plného provozu,“ říká Tereza Knířová a připomíná, že společnost na program pomoci vyčlenila až 150 milionů korun.
 
Chci jídlo domů
Další forma pomoci směřuje k těm, kdo provozují výdejní okénko nebo rozvoz. „Znovu jsme v našem webovém vyhledávači www.mujpass.cz spustili filtr Chci jídlo domů, kde lze jedním kliknutím zobrazit restaurace, které tyto služby poskytují a můžete u nich platit stravenkami nebo stravenkovou kartou,“ říká Daniel Čapek.
Na jaře se do programu Chci jídlo domů zapojilo 919 restaurací. „Dostaly se během uzavření na 50 % obratu před covidem, když ostatní restaurace byly na oněch zmiňovaných 20 %. Ještě lépe dopadly restaurace se speciální nabídkou – například pití k jídlu zdarma. Ty se dostaly na 90 % tržeb před covidem,“ říká Čapek a připomíná, že všechny údaje jsou počítány z transakcí stravenkovou kartou Sodexo.
„Momentálně je do programu zapojeno nyní 768 restaurací a počet každý den roste. Jejich nabídku komunikujeme na 700 000 uživatelů našich stravenek a stravenkových karet,“ přibližuje aktuální stav Tereza Knířová. Všechny je možné najít na webové stránce www.mujpass.cz.
 
Sodexo v České republice
Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2 000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Dále pak i služby v oblasti komplexních řešení služeb na míru u klienta (firemní restaurace a širokou škálu služeb facility managementu – správy budov, údržby mechanických zařízení a elektro, revizí, projekt managementu, úklidu a administrativních služeb).