Vláda splnila jen dvě z patnácti výzev, které jí Svaz předal vloni

Na loňském Sněmu předali zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR premiérovi Andreji Babišovi 15 výzev pro zlepšení ekonomiky a podnikatelského prostředí, které vláda měla do konce svého volebního období uskutečnit. Splnila zatím jen dvě, zatímco v pěti případech neudělala žádný pokrok. U osmi výzev vláda alespoň začala s jejich naplňováním. Svaz průmyslu a dopravy ČR ale rozumí, že výzvy formuloval s cílem pomoci ekonomice ještě před začátkem koronavirové krize. Přesto upozorňuje, že na dlouhodobé priority se nesmí zapomenout.

Pětkrát nesplněno, osmkrát částečně splněno a dvakrát splněno. Taková je po roce bilance vlády ohledně 15 výzev, které jí na svém loňském Sněmu předal Svaz průmyslu a dopravy ČR. Výzvy se týkaly energetiky, reforem stavebního práva, trhu práce, změn ve školství či podpory digitalizace, rozvoje nízkoemisní mobility, exportu či budování dopravní infrastruktury.

Řada z nesplněných úkolů je aktuální i nyní v době koronavirové krize. Jejich vyřešení by české ekonomice pomohlo rychleji nastartovat ekonomický růst. „Koronavirová krize logicky změnila priority vlády. Je jasné, že se musela soustředit především na zvládnutí epidemie a minimalizaci ekonomických škod, které boj s nákazou způsobil. Přesto je pět nesplněných výzev a jen dvě splněné pro vládu i celé Česko špatná bilance. Kdyby vláda byla v minulosti aktivnější, měli bychom dnes větší prostor pro řešení následků koronavirové krize,“ hodnotí plnění výzev Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Firmy i občané by mohli snadněji investovat, kdyby vláda zjednodušila stavební právo tak, jak jí to Svaz průmyslu dlouho doporučoval. Trh práce mohl být lépe připravený na krizi, kdyby vláda v minulosti vyslyšela apel podnikatelů na zavedení funkčního kurzarbeitu a vytvořila kvalitní systém celoživotního vzdělávání. Pro budoucnost průmyslu i celé ekonomiky je klíčové, aby se na školách učila lépe matematika. Místo toho vláda na rozvoj matematické gramotnosti rezignovala a zrušila povinnou maturitu z matematiky. „Jednou ze dvou výzev, kterou vláda dokázala splnit, je pokrok v přípravě stavby nového jaderného bloku. Teď je třeba, aby byla stejně aktivní i v dalších oblastech energetiky, kde Česko bude muset splnit náročné cíle dohodnuté na úrovni Evropské unie,“ dodává Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

BILANCE VLÁDY: 15 VÝZEV SVAZU PRŮMYSLU, KTERÉ MUSÍ VLÁDA VYŘEŠIT DO KONCE VOLEBNÍHO OBDOBÍ

NESPLNĚNO

  • 1. Vláda musí zjednodušit stavební právo ještě v tomto volebním období.
  • 2. Vyzýváme vládu, aby připravila trh práce na budoucí výzvy, jako je Průmysl 4.0 nebo demografické změny, a vyčlenila dost peněz na oblast celoživotního vzdělávání.
  • 3. Žádáme vládu, aby do konce volebního období stanovila pevný termín přijetí eura.
  • 4. Vláda nesmí zrušit povinnou maturitu z matematiky.
  • 5. Vláda musí převést směrnici o autorském právu tak, aby nebrzdila rozvoje umělé inteligence.

ČÁSTEČNĚ SPLNĚNO

  • 6. Vyžadujeme, aby vláda co nejrychleji podpořila rozvoj nízkoemisní mobility.
  • 7. Vláda musí letos přijmout takový klimaticko-energetický plán, který umožní splnit klimatické a energetické cíle do roku 2030 s co nejnižšími náklady.
  • 8. Vláda musí dostat na trh práce všechny nezaměstnané, kteří mohou pracovat, a výrazně usnadnit i zrychlit příchod zahraničních pracovníků.
  • 9. Vláda musí dořešit integraci ČEB a EGAP a spolu s dalšími ústavními činiteli ještě více brát zástupce podnikatelů na oficiální návštěvy v zahraničí.
  • 10. Vláda musí dodržet svůj slib a zvyšovat platy učitelům.
  • 11. Žádáme vládu, aby konečně spustila plně funkční e-government a zajistila podmínky pro celospolečenskou digitalizaci.
  • 12. Vláda musí naplňovat své digitální sliby, nikoliv jen sepisovat strategie.
  • 13. Vláda musí být v EU aktivní a hledat spojence, už na podzim musí zabrzdit zbrklé přijímání nařízení o ePrivacy.

SPLNĚNO

  • 14. Vláda musí do 2020 zajistit všechny podmínky nutné k zahájení výběru dodavatele nových jaderných bloků.
  • 15. Vláda musí zajistit, aby dlouhodobě bylo dostatek peněz na stavbu dopravní infrastruktury.
Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy