Anketa: Automobilky věří v návrat k předkrizovým výsledkům

Přestože se celý svět už dva roky potýká s pandemií Covidu-19, poptávka po automobilech je nadále vysoká. I díky neutuchajícímu zájmu zákazníků by se proto tuzemští výrobci aut v roce 2022 rádi vrátili k předkrizovým hodnotám výroby, vyplývá z ankety mezi českými firmami z automobilového průmyslu.

Otázky:

  1. Jaký bude rok 2022 z pohledu automobilového průmyslu a vaší společnosti?
  2. Jaké hlavní výzvy a překážky podle Vás automobilový průmysl v roce 2022 čekají? 

ZDENĚK PETZL, VÝKONNÝ ŘEDITEL SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU 

Petzl 2

  1. Bude záležet na tom, jak zvládneme pandemii Covid-19. Firmám kvůli vyšší nemocnosti, karanténám nebo ošetřování člena rodiny chybí část zaměstnanců, které lze jen obtížně nahradit. Do objemu a profitability výroby se také promítne přetrvávající nedostatek vstupů či konkrétních součástek a jejich zdražování. Minimálně v první polovině roku se bude automobilový průmysl vypořádávat s nedostatkem čipů. Jakkoli v posledních týdnech vidíme mírný pokles růstu cen některých vstupů a částečnou normalizaci dodavatelsko-odběratelských vztahů, dá se očekávat, že rozkolísanost globální ekonomiky bude pokračovat se všemi důsledky. A k návratu ke standardním dodacím lhůtám, poklesu cen energií a dalších vstupů bude docházet jen pozvolně. Pokud i toto překonáme, pevně věřím, že rok 2022 by mohl představovat začátek návratu k předkrizovým hodnotám objemů výroby, neboť poptávka po automobilech je na světových trzích nadále vysoká.
  2. Je to především narušený dodavatelský řetězec, ať už jde o nedostatek, potažmo zdražování vstupních surovin a komponentů. Dále pak problémy v logistice a nárůst jejích cen, ale i nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Problémy zejména pro menší firmy způsobilo i skokové zdražování energií. V oblasti lidských zdrojů jsou úkoly dlouhodobější – od změn ve vzdělávacím systému až po programy vedoucí k zajištění kvalifikované zahraniční pracovní síly. Jakkoli je současná situace ekonomicky velmi složitá, firmy přesto musí v zájmu udržení konkurenceschopnosti investovat do digitalizace a automatizace výroby, adaptovat se na nástup technologií čisté mobility a v neposlední řadě se aktivně připravovat i na dosažení uhlíkové neutrality ve výrobě.

TOMÁŠ PAROUBEK, PR MANAŽER TOYOTA MOTOR MANUFACTURING CZECH REPUBLIC

Paroubek

  1. Automobilový průmysl si za poslední dva roky užil velmi turbulentní období. Důležitá bude po náročných letech 2020 a 2021 stabilizace po dopadech Covidu nebo i nedostatku čipů. A to nejen s ohledem na nové emisní politiky a limity. Z pohledu naší firmy se pak všichni připravujeme a velice těšíme na výrobu nového modelu Aygo X.
  2. Evropský automobilový průmysl je hodně tlačen limity Evropské unie. Výrazně ho také ovlivňují další rostoucí ceny vstupů, ať už energií, surovin, nákladů na logistiku nebo mzdy. Celé odvětví tak nebude ovlivňovat jen krize s čipy. Předpokládat se dají i problémy s nedostatkem některých kovů, plastů a jiných komponent. Firmy ale budou mít i další výzvy, investují do nových technologií, automatizace, robotizace a rozšiřují kvalifikace svých zaměstnanců. 

PETR MICHNÍK, VEDOUCÍ ADMINISTRATIVNÍ SUBDIVIZE, HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH.

Michnik

  1. Rok 2021 byl pro celý autoprůmysl nesmírně obtížný. Výrobu ovlivnila především kritická situace s dodávkami polovodičů. Naše společnost však mohla díky velkému množství objednávek a skvělé spolupráci s dodavateli pružně reagovat na aktuální situaci a držet výrobu na úrovni výrobního plánu. Vývoj na další období je velmi těžké předvídat, jistě se bude opět jednat o náročný rok pro všechny. Z hlediska naší společnosti je pozitivní zejména neutuchající zájem zákazníků o naše vozy a naším cílem je vrátit v roce 2022 objem výroby v našem závodě na předcovidovou úroveň. Počítáme se zrychlením výrobní linky a již nyní jsme proto zahájili nábor 130 nových zaměstnanců do výroby.
  2. Stabilizace dodávek komponentů všeho druhu bude nadále záležet především na vývoji pandemie. Z dlouhodobějších výzev bych zmínil to, že podniky v autoprůmyslu musí rychle reagovat na legislativní i své interní cíle v oblasti uhlíkové neutrality. Nejedná se jen o výrobu vozidel s alternativními pohony, ale velký důraz je třeba klást i na omezování emisí z výroby samotné. Jsem rád, že v této oblasti má naše společnost na čem stavět. V Nošovicích vyrábíme elektromobily již téměř dva roky a hybridní a elektrické vozy tvoří třetinu naší současné produkce. Kromě toho značka Hyundai nabízí nejširší spektrum vozidel s alternativními pohony včetně těch s vodíkovými palivovými články.

LIBOR LÁZNIČKA, JEDNATEL SPOLEČNOSTI CONTINENTAL BARUM S.R.O. OTROKOVICE

Laznicka

  1. Určitě nebude vůbec lehký. Vzhled k současným zásobovacím a logistickým obtížím, k růstu cen energií, které zaznamenáváme, a k vyčerpanému pracovnímu trhu.
  2. Výzvou bude zachování dodavatelské flexibility. Jako překážka se jeví právě růst surovin, energií, přepravy a nedostatek lidí ochotných pracovat v průmyslu a směnném provozu.

Článek vyšel v časopise Spektrum 1Q/2022. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Spektrum