Digitální vzdělávání musí být služba přístupná pro každého

Členové Svazu průmyslu a dopravy ČR pomáhají školám a rodičům zvládnout distanční vzdělávání v době, kdy jsou školy zavřené. Do budoucna ale české školství potřebuje systémové změny, ať už jde o vybudování dostatečně kapacitního připojení škol k internetu nebo o vzdělávání učitelů v používání digitálních technologií. Na to musí vláda také použít prostředky z Národního plánu obnovy. Vzniknout by měla také centrální platforma, kde rodiče najdou vzdělávací obsah pro děti, se kterými musí zůstat doma.


Podzimní vlna koronavirové epidemie opět uzavřela školy. O děti se musí starat na půl milionu rodičů, kteří potřebují také pracovat. Proto je klíčové, aby co nejlépe fungovalo distanční vzdělávání. Navzdory zlepšení v přístupu škol i jednotlivých učitelů ve srovnání s letošním jarem stále přetrvávají velké rozdíly mezi jednotlivými školami.

Tyto rozdíly se pokusili částečně smazat také členové Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Naši členové pomáhají se zajištěním připojení k internetu školám i dětem ze znevýhodněných rodin, zpřístupňují školám zdarma on-line nástroje pro výuku, a prostřednictvím dobrovolníků, workshopů či konferencí pomáhají učitelům tyto nástroje v digitální výuce využívat. Teď je ale třeba, aby nastaly systémové změny, vláda digitalizaci školství musí stanovit jako jednu z hlavních priorit a využít pro to prostředky z Národního plánu obnovy. Kvalitní vzdělání je totiž tou nejlepší investicí,“ říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

UZAVŘENÍ ŠKOL OVLIVŇUJE CHOD DOMÁCNOSTÍ I FIREM

Část rodičů zůstala po zavření škol s dětmi na ošetřovném. S tím se potýká naprostá většina firem, ukázal bleskový průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR. Nejčastěji firmám kvůli péči o děti chybí do 10 procent zaměstnanců. Zatím se jim daří tyto výpadky řešit vzájemným zastupováním zaměstnanců nebo dohodami s rodiči, kteří i z domova zastanou část práce.

„Zavřený první stupeň základních škol váže půl milionu rodičů, kteří se musejí o své děti postarat. Tito lidé často chtějí zároveň pracovat i pro své firmy. Třeba chodí do práce už v pět hodin ráno, aby do osmi nebo devíti hodin udělali nejnutnější práci a pak se mohli vrátit domů k dětem,“ uvádí Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Rodičům by pomohlo, kdyby vznikla jednotná platforma se vzdělávacím obsahem. Ta by mohla usnadnit domácí vzdělávání a sladit i pracovní a rodinné povinnosti rodičů. „Po vytvoření takové platformy voláme už od června. Vzhledem k tomu, že školy budou ještě nějakou dobu zavřené, pomohla by nejen rodičům, ale také učitelům, kteří by tím získali inspiraci, jak děti ještě lépe učit on-line,“ dodává Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu také apeluje, aby mohli žáci co nejdříve začít znovu chodit na praxe do firem. Ty dodržují přísná hygienická pravidla. Svaz průmyslu již na jaře vydal pro podniky hygienický manuál s doporučenými opatřeními.

Prioritou ministerstva školství je co nejrychlejší návrat žáků prvního stupně do škol. „Distanční vzdělávání u malých dětí je nejméně efektivní. Jsem ochoten diskutovat i o tom, že se návrat dětí do škol předřadí výměnou za zpřísnění protiepidemických opatření v jiné oblasti,“ tvrdí Robert Plaga, ministr školství mládeže a tělovýchovy.

SP ČR JE PŘIPRAVEN POMOCI SE ZKVALITŇOVÁNÍM ON-LINE VZDĚLÁVÁNÍ

Jarní vlna epidemie české školy zastihla nepřipravené na masivní využívání digitálních technologií. Teď se situace lepší i díky spolupráci škol s firmami. „Zaměřili jsme se na slabá místa. Spojili jsme se s Asociací ředitelů základních škol a dali k dispozici deset tisíc SIM karet s neomezeným datovým připojením, aby je poslali do rodin, jejichž děti nemají dostatečný přístup k internetu. Zájem byl obrovský. Proto jsme se rozhodli množství takto poskytnutých SIM karet zdvojnásobit,“ říká Juraj Bóna, výkonný ředitel T-Mobile Czech Republic. Do budoucna ale podle něj takový přístup není udržitelný. Stát by se měl do budoucna soustředit na pokrytí sítí rychlého připojení s kapacitou přenosu 1 gigabit za sekundu, která umožní kvalitní připojení právě i školám.

Zkušenosti se spoluprací se školami v době koronaviru z Česka i řady evropských zemí má společnost Cisco Systems. „Největší problém je nedostatečné vzdělání učitelů, jak efektivně využívat digitální technologie k výuce. Na tom musíme pracovat souběžně s budováním internetové infrastruktury nebo vybavováním škol počítači a software. Teď můžeme udělat generační skok. Společnost je na to připravena a my tuto šanci nesmíme promarnit,“ tvrdí Michal Stachník, generální ředitel Cisco Systems Czech Republic.

Koronavirovou krizi jako příležitost pro zvýšení kvality českého školství vnímají i někteří ředitelé škol. „Pokud chceme něco změnit, musíme se zaměřit na ředitele škol. Ti ve finále rozhodují o kvalitě on-line výuky a také o míře digitalizace školství,“ říká Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové školy.

Svazu průmyslu a dopravy ČR je připraven ministerstvu školství i jednotlivým školám pomoci se zlepšováním on-line vzdělávání i s digitalizací českého školství. Může poskytnout know how svých členů i schopnost sdílet nejlepší praxi nejen ve firmách, ale také ve školách.

Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy