Myslím si, že jsme to ani jedna strana nečekali, uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na adresu brzkého podpisu PKS na rok 2022

Asi nebude mnoho lidí, které by podpis podnikové kolektivní smlouvy u Správy železnic v tak rekordním čase nepřekvapil, když překvapený byl i sám generální ředitel Správy železnic Bc. Jiří Svoboda: „Prostě jsem se rozhodl, že to ten den vyřeším, a ono to vyšlo,“ přiznává. Ve středu 6. 10. 2021 vpodvečer byla devíti odborovými centrálami a vedením Správy železnic podepsána PKS na rok 2022 s mzdovým nárůstem 5 procent.

Přitom každý rok to bývá kolektivní vyjednávání velice komplikované a zdlouhavé: „Při vší úctě k odborovým centrálám, kolektivní vyjednávání je právě umocněno o to, že máme devět odborových centrál, kde i mezi nimi se tříští názory na to, která profese je na Správě železnic více důležitá, což já od samého začátku považuji za velice nešťastné. Přece nejsme nikdo více, každý se potřebujeme, a já bych nikdy nepřipustil, aby se to takto kategorizovalo,“ říká Jiří Svoboda s tím, že na začátku jsou vždycky dva (proti)návrhy: zaměstnavatele a odborů.

„Při minulém kole (kolektivního vyjednávání), když pominu různé benefity, noční příplatky a tak dále, což je skutečně marginální záležitost, byl z jejich strany předložen požadavek mzdového nárůstu ve výši devíti procent a s tím se otevřelo téma, co bude dál, když zaměstnavatel na to nepřistoupí, což jsem samozřejmě nepřistoupil. Oni pak přišli s tím, že budou požadovat mzdový nárůst podle platné inflace plus tři procenta, což je v součtu 7,1 %. Když jsem pak slyšel, co všechno začíná být ve hře, tak jsem se rozhodl navrhnout těch pět procent, čímž jsem je zaskočil, protože oni plánovali kolektivně vyjednávat až do listopadu. Po jejich vzájemné debatě, u které my samozřejmě nejsme, byl můj návrh všemi devíti odborovými centrálami přijat, byť i z jejich strany byl pochopitelně očekáván nárůst vyšší, ale podepsali jsme to. Prostě když jsem viděl ty unavené odboráře, vypálil jsem číslo a bylo to.“ Přesto nakonec mezi překvapenými byl i on sám: „Myslím si, že obě strany, a teď mluvím za zaměstnavatele, jsme to nečekali,“ přiznává.

O podpisu PKS za výše uvedených podmínek a v takovém časovém předstihu rozhodly podle Jiřího Svobody dva faktory: „Za prvé jsme se v letošním roce snažili poměrně hodně cílit na počet zaměstnanců, i když jsem moc neprezentoval, kolik a kde lidí propustíme, nebo jak moc zracionalizujeme počet zaměstnanců. Ale v současné době máme podstav přes 600 zaměstnanců, a to je i výchozí základna pro rok 2022, která nám samozřejmě umožní takovýto mzdový nárůst. A ruku v ruce s tím jdou i modernizace, díky modernímu zabezpečovacímu zařízení nám i klesá potřeba řídících zaměstnanců z pohledu řízení provozu, ale samozřejmě i zaměstnanců udržujících. Takže tohle všechno je mix a těch pět procent byl absolutní strop, a jasně jsem řekl, že v příštím kole se už na toto téma nebudu bavit a oni na to kývli,“ uzavřel. 

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ