Podle Nejvyššího kontrolního úřadu přispěly dotace vyplacené v letech 2017 až 2019 k dosahování cílů jednotlivých programů, nejvíce výtek NKÚ pak bylo k posilování kapacit pobytových sociálních služeb. V současnosti je právě navyšování počtu lůžek jednou z hlavních priorit MPSV. S většinou kritizovaných pochybení se už povedlo vypořádat.
V předchozích letech byl vyčleněn na navyšování pobytové kapacity poměrně nízký rozpočet (například v roce 2017 byl celkový rozpočet dvou programů, které jsou předmětem kontroly NKÚ cca 233 milionů korun). „V nejnovější aktualizaci programu jsme navýšili cílový počet nových lůžek. Rozdělení finančních prostředků je přizpůsobené tomu, aby sice pokrylo všechny cíle programu, ale větší důraz dáváme i na pobytové kapacity,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Ta doplnila, že v roce 2021 bylo například v rámci jednoho z kontrolovaných programů vyhlášeno 6 nových výzev, přičemž na podporu poskytovatelů sociálních služeb jsou připraveny finanční prostředky ve výši 1,1615 miliardy korun.
Při přípravě dokumentace programu se vycházelo při stanovení potřebného počtu lůžek z odborného odhadu a ze šetření u krajských úřadů. „Víme samozřejmě, jaký je demografický vývoj, a to, že pravděpodobně vzroste potřeba počtu lůžek v sociálních zařízeních. Musíme ale také vycházet z možností, které jsou dány státním rozpočtem. Letos i tak počítáme s vyššími investicemi právě na vytváření lůžkových kapacit,“ dodává ministryně. Ta připomíná, že sice populace stárne, ale důležitý je rovněž rozvoj terénních služeb, protože ústavní péče je až jako nejzazší východisko. „Pro lidi je mnohem lepší být, pokud to jen jde, v domácí péči. Tomu jsme podřídili například i podporu dlouhodobého ošetřovného. Širší možnosti pečovat o své blízké doma za využití terénních služeb je smyslem i dalších legislativních změn, které MPSV připravovalo a z velké části už i prosadilo,“ vyzdvihuje Jana Maláčová.
Nejvyšší kontrolní úřad také vytýká MPSV, že vyplatilo vyšší dotace, než mělo. Akce kritizovaná NKÚ však byla podle ministerstva financována v souladu s řídícím dokumentem, při jehož vydávání je vždy sledována účelnost a hospodárnost vynaložení finančních prostředků státního rozpočtu. „V tomto konkrétním případě MPSV dotaci nekrátilo. Při administraci projektů ale vždy postupujeme v souladu se zákonem. Podle závěru Nejvyššího kontrolního úřadu měla být krácena dotace příjemci za situace, kdy celkové skutečné náklady na realizaci akce byly vyšší než náklady, s nimiž se počítalo při stanovení dotace poskytnuté ze státního rozpočtu,“ vysvětluje ministryně.
Dílčí nedostatky vesměs formálního charakteru byly odstraněny ještě v rámci kontroly, případně MPSV nastavuje taková opatření, aby k těmto dílčím pochybením v budoucnu už nedocházelo.
Podpora investic v oblasti sociálních služeb, která byla předmětem kontroly, zahrnuje široké spektrum potřeb. Obecně je cílena na zařízení sociálních služeb poskytující péči
formou pobytové, ambulantní a terénní péče, tedy na týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem, chráněné bydlení, odlehčovací služby. O dotaci mohou žádat kraje, obce, obecně prospěšné společnosti, církve a náboženské společnosti, ústavy, sociální družstva, spolky a obchodní společnosti.
formou pobytové, ambulantní a terénní péče, tedy na týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem, chráněné bydlení, odlehčovací služby. O dotaci mohou žádat kraje, obce, obecně prospěšné společnosti, církve a náboženské společnosti, ústavy, sociální družstva, spolky a obchodní společnosti.