Projekty na podporu celoživotního vzdělávání už v Česku fungují. Například společnost IBM pracuje v tuzemsku na dvou programech, které dospělým i studentům pomáhají získat lepší kvalifikaci.
Z horníka třeba datovým analytikem. I takovou kariérní změnu umožňuje lidem platforma celoživotního vzdělávání Skills Build od IBM, kde lidé najdou stovky kurzů. Přístupná je zdarma a můžou ji využívat nejen lidé, kteří hledají nové zaměstnání nebo uvažují o jeho změně, ale také studenti, učitelé a rodiče.
NEJEN DIGITÁLNÍ ŠKOLENÍ
Firmy mohou Skills Build využít na rekvalifikace vlastních zaměstnanců. Proškolí je ve znalostech a dovednostech, které jsou již dnes součástí téměř každého pracovního místa i každodenních aktivit. Ve školách se o nich ale zpravidla neučí.
„Nejedná se pouze o digitální znalosti, ale také například o kritické myšlení nebo time management. V rámci těchto programů od IBM mohou absolventi získat certifikáty, které uznávají mnozí zaměstnavatelé či univerzity při přijímacích řízeních,“ doplňuje Kristina Kosatíková.
Zkušenosti přímo z firem potvrzují, že podniky kvůli zavádění Průmyslu 4.0 vyžadují po zaměstnancích stále více právě takzvané měkké dovednosti. Ukázala to loňská analýza dat z více než tisícovky českých firem, kterou pro Svaz průmyslu a dopravy ČR zpracoval institut CERGE-EI.
S programy, jako je Skills Build, by mohlo být získávání takových dovedností výrazně snazší. Nabídka konkrétních rekvalifikačních nebo profesních kurzů se navíc rozrůstá tím, jak je společnost IBM postupně převádí do tuzemských poměrů. „Do češtiny jsme zatím přeložili kurzy o kybernetické bezpečnosti, umělé inteligenci, blockchainu a prezentačních dovednostech. V překladech kurzů i ve vývoji lokálních kurzů budeme pokračovat,“ dodává Kristina Kosatíková.
PROPOJENÍ FIREM A ŠKOL
Školám nabízí IBM výukový model P-TECH, který pochází z anglického Pathways in technology – tedy Cesty k technologiím. Jde o vzdělávací program, který mladé lidi připravuje na akademické, technické a profesní dovednosti potřebné pro práci v 21. století a další vzdělávání. I do něj se ale mohou zapojit firmy.
„V rámci P-TECHu školíme učitele a předáváme jim nový obsah, který využívají ve výuce. Tento obsah mají k dispozici i naši firemní partneři. Společně potom vedeme studenty tak, aby pochopili, jak je celoživotní vzdělávání důležité,“ vysvětluje Kristina Kosatíková ze společnosti IBM.
Vzdělávací program P-TECH vznikl v roce 2011 v New Yorku a momentálně je do něj zapojeno přes 240 škol a více než 600 firemních partnerů z 28 zemí. Jako první ze střední Evropy se inovativního programu účastní i zástupci z Vysočiny, konkrétně pět středních škol, šest firem a Vysoká škola polytechnická v Jihlavě. Firmy se do P-TECH zapojují odbornými přednáškami, přispívají k inovativnímu obsahu, školení učitelů, umožňují studentům návštěvy a praxe.
Článek vyšel v časopise Spektrum 4Q/2021. Celé číslo čtěte zde.
-
kategorie Spektrum