Důvěra spotřebitelů meziměsíčně výrazně poklesla, podnikatelé jsou mírně optimističtější

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně velmi mírně snížil, tentokrát o 0,1 bodu na hodnotu 95,2, při protichůdném vývoji jeho složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,5 bodu na hodnotu 96,2, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Ve srovnání s listopadem loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů na vyšší úrovni.

„Důvěra podnikatelů v ekonomiku po čtyřměsíčním poklesu mírně vzrostla. Je to především v důsledku očekávaného zvýšení výrobní činnosti průmyslových podniků v nadcházejících měsících. Ve všech odvětvích je ale znát velká nejistota z budoucího vývoje, která je navíc doprovázena očekáváním růstu cen prodávaných výrobků, zboží a služeb u rekordního počtu podnikatelů,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra podnikatelů v průmyslu se po čtyřměsíčním poklesu zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 4,6 bodu na hodnotu 93,2. Ve srovnání s říjnem hodnotili podnikatelé v průmyslu svou současnou celkovou poptávku hůře. Stav zásob hotových výrobků se nezměnil a zůstává stále vysoký. Podíl podnikatelů očekávajících pro období příštích tří měsíců růst tempa výrobní činnosti se oproti minulému měsíci zvýšil. V listopadu zároveň nejvíce podnikatelů od počátků sledování očekávalo růst prodejních cen svých výrobků v období nadcházejících tří měsíců. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů v průmyslu vyšší. 

V odvětví stavebnictví se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,4 bodu na hodnotu 114,0. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou se meziměsíčně snížil. Stávající počet zaměstnanců se podle respondentů v příštích třech měsících nezmění. Meziročně je důvěra ve stavebnictví vyšší.

V odvětví obchodu se důvěra meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 104,7. Podíl podnikatelů hodnotících celkovou ekonomickou situaci jako dobrou se ve srovnání s říjnem téměř nezměnil. V listopadu očekával rekordní počet obchodníků (nejvyšší od počátku sledování) růst cen prodávaného zboží v období příštích tří měsíců a zároveň ve stejném časovém horizontu mírné zhoršení své ekonomické situace. Stav zásob zboží na skladech se meziměsíčně téměř nezměnil. Oproti listopadu 2020 je důvěra podnikatelů v obchodě vyšší.

Ve vybraných odvětvích služeb (vč. bankovního sektoru) se důvěra podnikatelů oproti říjnu snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 96,3. V meziměsíčním srovnání se snížil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou i očekávanou poptávku v období příštích tří měsíců. Naopak se ale zvýšil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou ekonomickou situaci. Podobně jako v průmyslu a obchodě i ve službách očekává rekordní počet podnikatelů růst cen poskytovaných služeb v období následujících tří měsíců. Meziměsíčně je důvěra ve službách vyšší.

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry v listopadu poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace se významně zvýšil. Současně se znovu výrazně snížil podíl respondentů očekávajících zlepšení jejich vlastní finanční situace. Počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen v listopadu znovu vzrostl a je tak nejvyšší v historii zjišťování. Obavy z růstu nezaměstnanosti se ve srovnání s minulým měsícem zvýšily. Počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujících dvanácti měsících uspoří nějaké finanční prostředky, se snížil. V meziročním srovnání je ale důvěra spotřebitelů stále vyšší.

„Zhoršení epidemické situace a rychle rostoucí ceny energií a jiných komodit se bezesporu projevily i v prudkém zhoršení nálady spotřebitelů. Ve srovnání s minulým měsícem se lidé mnohem více obávají růstu nezaměstnanosti a zejména zhoršení vlastní finanční situace. Předpokládají rovněž, že strmý růst cen je donutí sáhnout na úspory, uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.
 _____________

Sběr dat za podnikatelskou a spotřebitelskou část probíhal v období od 1. do 18. listopadu 2021.

 

 

  • Zdroj: Český statistický úřad