Klíčové jednání o gigafactory začíná. Šéf VW Diess přijel za Babišem i kvůli Škodovce

Do finále míří vyjednávání o jedné z největších investic, které kdy do České republiky přitekly, a které mohou dát transformaci autoprůmyslu zcela nový rozměr. Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess, podle zprávy ekonomického magazínu E15, přijel do České republiky jednat o možné stavbě továrny na baterie do elektromobilů, takzvané gigafactory. Investice za zhruba padesát miliard korun by, podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO), umožnila vznik dvou tisíc pracovních míst. Herbert Diess bude v České republice, oproti původním plánům, řešit také problémy mladoboleslavské Škody Auto, která je součástí koncernu. Ta kvůli nedostatku čipů až do konce roku omezí či zcela přeruší výrobu ve třech svých českých závodech.

Na programu návštěvy Herberta Diesse v České republice je dnešní jednání s premiérem Andrejem Babišem (ANO) v Hrzánském paláci. Premiér Babiš se bude nejvyššího šéfa německé automobilové skupiny snažit přesvědčit, aby VW v Česku vybudoval továrnu na baterie. Ta by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. Schůzka měla původně proběhnout ještě před volbami, podle Babiše však bylo obtížné najít společný termín.

Součástí jednání by měli být také zástupci energetické skupiny ČEZ a mladoboleslavské Škody Auto. Ani jedna z firem se k návštěvě Herberta Diesse nechce vyjadřovat. Svůj zájem na vzniku gigafactory v České reoublice nicméně už dříve zdůraznily. ČEZ se o elektromobilitu a její komponenty zajímá i proto, že mají být jedním z tahounů budoucího růstu spotřeby elektřiny v Evropské unii.

E15 ve své zprávě připomněla, že na konci letošního července podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu továrny na baterie v České republice vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Zájem, podle Havlíčka, má vedle koncernu Volkswagen také korejská LG. Podle dřívějších informací má investice v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst.

ČEZ dříve uvedl, že plánovaná továrna na baterie do elektromobilů by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních aut ročně.

Podle E15 Škoda Auto nedávno sdělila, že za deset let bude v Evropě prodávat 50 až 70 procent svých aut na elektřinu, loni v Evropě prodala přes 650 tisíc vozů. To by znamenalo, že při zachování objemu produkce bude na začátku příští dekády ročně vyrábět 300 tisíc až 450 tisíc aut na elektřinu. Loni byl podíl vyráběných škodovek na elektřinu pod pěti procenty. K růstu má přispět nový model Enyaq i další nejméně tři elektrické vozy, ale také rozšiřující se skupina hybridů. Vedle Škody v Česku vyrábí elektrické vozy i Hyundai.

Volkswagen chce do roku 2030 zbudovat na starém kontinentu šest gigatováren, jedna z nich by mohla stát v České republice, Polsku nebo na Slovensku. O investiční pobídce v řádu několika miliard korun, která má motivovat VW k výběru České republiky, rozhodne vláda v příštích týdnech.

Česká republika má výhodnou polohu, rozhodnou však pobídky V pomyslném souboji se Slovenskem a Polskem chce Česko konkurovat přímými i nepřímými pobídkami. Nespecifikovanou část investic do hmotných aktiv by tedy platil stát, jenž by investorům poskytl daňovou úlevu.

Česká republika má, oproti dalším státům, konkurenční výhodu v geografické poloze blízké Německu, znevýhodňuje ho ale chladný zájem o elektromobilitu a její slabá podpora, uvedl již dříve pro E15 odborník na automobilový průmysl Petr Knap.

V současnosti jsou evropské automobilky závislé na dodávkách baterií jakožto klíčového komponentu z Asie, což v důsledku prodražuje už tak vysokou cenu elektromobilů na evropském trhu. V Evropě mají proto v příštích letech vyrůst desítky továren na baterie. Investiční apetit koncernu VW je, mimo jiné, odpovědí americké Tesle, jež staví gigafactory u Berlína.

 

  • Zdroj: E15