Premiér Babiš a vícepremiér Havlíček zahájili PPP projekt stavby úseku D4

Poklepáním na základní kámen byla stavba zahájena, 7. června 2021.
Poklepáním na základní kámen byla stavba zahájena, 7. června 2021.
V pondělí 7. června 2021 slavnostně zahájili předseda vlády Andrej Babiš a místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček stavbu PPP projektu první české soukromé dálnice v Letech u Písku. Francouzské konsorcium ViaSalis (dříve DIVia) začalo s dostavbou 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a s modernizací dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.

„Jsem velice rád, že plníme další závazek programového prohlášení vlády. Tento PPP projekt je tam doslova uveden. Od vzniku České republiky se o PPP projektech hovoří, ale žádný se v minulosti neuskutečnil, byť byly pokusy. Ale ty projekty byly zrušeny. Já bych tady chtěl všem poděkovat a také panu ministru Havlíčkovi, protože on se zasadil svou urputností a tento projekt dotáhl do konce. Je skvělé, že poprvé v České republice postaví dálnici privátní firma, která ji bude provozovat. Je důležité, že tu konečně takový projekt máme,“ řekl premiér Andrej Babiš.

Počínaje rokem 2025 bude konsorcium ViaSalis provozovat a udržovat v bezvadném stavu celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.

„Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v devadesátých letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme například u dostavby dálnice D35, která je alternativou brněnské D1,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Stavebně se na dostavbě bude podílet společnost EUROVIA CS, za hladký průběh stavby i následný provoz ale zodpovídá koncesionář – ViaSalis, společný podnik společností Meridiam a Vinci.

Průběh stavby můžete sledovat na https://pppd4.cz/ a také na Instagramu.