MALÝ: „Nechci předjímat, rozhodně ale neuvažujeme o nějakém dalším posouvání termínu sjezdu.“

O negativním dopadu pandemie do hospodaření dopravců, o PKS ČD na rok 2022, která je v současné ekonomické situaci tohoto podniku asi maximem možného, či o blížícím se termínu VIII. sjezdu OSŽ jsme mluvili v rozhovoru s předsedou OSŽ Mgr. Martinem Malým, který vyšel 20. 12. 2021 v Obzoru číslo 25.

Přestože do konce letošního roku zbývá ještě několik dní, jak jej hodnotíte? Zejména s ohledem na probíhající epidemii koronaviru. Není určitě žádným tajemstvím, že epidemie zasáhla i do chodu OSŽ, například nejbližší zasedání Ústředí OSŽ (15. 12. 2021) bude distanční formou prostřednictvím MS Teams…
Pokud se týká vývoje epidemie koronaviru, musím se přiznat, že mne dost překvapila síla letošní podzimní vlny epidemie, jelikož jsem se domníval, že po odeznění letošní jarní vlny máme už to nejhorší za sebou a že už se podobně vysoká čísla nakažených a zejména vysoký počet lidí v nemocnicích nebudou opakovat. Epidemie však zcela zjevně ještě neřekla své poslední slovo. Jiná záležitost však je, jakým způsobem nám nejen samotná epidemie, ale zejména různá ochranná opatření proti jejímu šíření komplikují život. A zde je myslím vidět zřetelný posun k lepšímu, neboť současná ochranná opatření už zdaleka nemají tak drtivý dopad do každodenního života, jako tomu bylo při minulých vlnách. Školy, kultura i restaurace tentokrát už nejsou zavřené, ale „pouze“ musí dodržovat určitá omezení a režimová opatření. Na věci jako testování, požívání respirátorů nebo nutnost konání řady jednání formou videokonferencí, jsme si už zvykli, a i když je to samozřejmě nepříjemné a obtěžující, dá se to zvládnout. Asi jedinou a po mém soudu dost zbytečnou obětí omezujících opatření, se staly vánoční trhy, jelikož argumenty pro nutnost jejich zrušení mi opravdu přijdou dost nepřesvědčivé. V každém případě však díky víceméně normálnímu chodu většiny hospodářství se i poměry v dopravě po odeznění jarní vlny zákazů a uzavírek naštěstí postupně začínají alespoň blížit předcovidovým poměrům. Nicméně, stále pouze blížit, takže negativní dopad do hospodaření dopravců tu samozřejmě stále je a o nějakém vyrovnání loňských ztrát nemůže být už vůbec řeč. Navíc jsou zde nově další silně negativní vlivy, a to zejména prudký nárůst cen energií a téměř všech základních komodit a dováženého zboží. To vše se samozřejmě promítá i do peněženek našich členů, neboť naši zaměstnavatelé v dopravě při nižších tržbách a zvyšování cen téměř všech vstupů opravdu jen stěží mohou zvyšovat mzdy našich členů tempem, které by uspokojovalo naše představy a dokázalo předbíhat inflaci. Takže celkově letošní rok nic moc, ze všech sil se snažíme vyrovnávat s přicházejícími problémy, a přitom stále vyhlížíme postupný návrat normálních poměrů. Protože připustit si myšlenku, že se budeme s pandemiemi tohoto rozsahu už nyní utkávat každoročně a ceny energií a základních komodit budou běžně skákat v řádu desítek procent ročně, nám zatím pořád ještě přijde trochu předčasné a příliš pesimistické.

Když tak sledujete vládní opatření omezující lidské počínání, nezneklidňuje vás to s ohledem na blížící se březnový, již jednou posunutý, sjezd?
V této záležitosti je, myslím, ve vedení OSŽ jasno. Konání sjezdu prezenční formou za společné účasti všech delegátů je samozřejmě jednoznačně nejlepší forma, to je bez diskusí. Nebude-li však z důvodu aktuálních hygienických opatření toto možné uskutečnit, určitě dokážeme najít nějaké kompromisní řešení. Například by bylo možné delegáty sjezdu rozmístit po skupinách do více oddělených prostor s tím, že vzájemná komunikace mezi nimi by probíhala s využitím audiovizuálního přenosu mezi sály. Ale v tomto nechci předbíhat, neboť zatím jsme se konkrétním řešení nedomlouvali. Jsem však přesvědčen, že nějaký způsob odpovídající aktuálně platným opatřením určitě vymyslíme a rozhodně neuvažujeme o nějakém dalším posouvání termínu sjezdu.

Jak se letos OSŽ dařilo hájit zájmy členů, jak v tripartitě, tak i na úrovni jednotlivých podniků? Teď asi nejvíce oscilovala situace v Českých drahách…
Pokud se týká Tripartity, tak celkový dojem z jednání hodnotím jednoznačně pozitivně. Končící vláda se celkem snažila sociálním partnerům naslouchat a řada kroků byla z mého pohledu výrazně ve prospěch zaměstnanců, ať už se jedná o zvyšování minimální mzdy, kompenzační program MPSV Antivirus nebo o zrušení tzv. superhrubé mzdy, kdy toto snížení daní přineslo zaměstnancům s příjmem okolo průměrné mzdy, kde se nachází také většina našich členů, nadinflační nárůst čistých příjmů i v době výrazných ekonomických potíží většiny zaměstnavatelů. Co bych však určitě hodnotil kriticky, tak z mého pohledu především pomalý postup Ministerstva dopravy ČR při přípravě kompenzací pro osobní železniční dopravce postižené propadem tržeb v době lockdownu, a dále potom nedotažení záležitosti prodeje pozemků pod kolejemi, které tak zatím stále nelogicky zůstávají ve vlastnictví ČD. Přitom právě prodej těchto pozemků mohl významně pomoci stabilizaci epidemií covidu silně narušeného hospodaření ČD. Jinak hodnocení výsledků vyjednávání na úrovni jednotlivých podniků je, myslím, spíše otázkou na vedení podnikových výborů, nicméně určitě s vámi souhlasím, že nejobtížnější situaci při vyjednávání o podmínkách pro zaměstnance mají v současné době kolegové z PV OSŽ při ČD, neboť na ČD má epidemie koronaviru v rámci skupiny zaměstnavatelů, kde OSŽ působí, z celé řady důvodů asi nejhorší dopady. Proto si také myslím, že výsledek vyjednávání o PKS ČD na rok 2022 je v současné ekonomické situaci tohoto podniku asi maximem možného a naši odboroví vyjednavači si rozhodně zaslouží uznání a poděkování.

Na Plzeňsku se připravuje koncept krajského zaměstnaneckého jízdného. Na rozdíl od Jihomoravského kraje by se zde měly jízdní výhody vztahovat nejen na zaměstnance osobních dopravců (včetně autobusových), ale také na zaměstnance Správy železnic. „Myslím si, že to není zase tak špatná zpráva, možná to naznačuje jednu z cest možného budoucího systémového řešení jízdních výhod v regionální dopravě,“ uvedl jste 24. 11. 2021 na jednání Ústředí OSŽ s tím, že otázkou je, jak se k problematice jízdních výhod postaví nová vláda a ministerstvo dopravy. Jak se to posunulo?
Příprava projektu zaměstnaneckých jízdních výhod v Plzeňském kraji finišuje a myšlenka doplnění klasických režijek ČD o zaměstnanecké jízdné pro pracovníky všech společností podílejících se na zajištění krajem objednávané dopravy, je po mém soudu určitě zajímavá minimálně ze dvou důvodů. Za prvé pro uživatele takových zaměstnaneckých jízdních výhod řeší problém roztříštěnosti regionální dopravy mezi různé vlakové i autobusové dopravce, a za druhé zřejmě naznačuje, že pohledy odborů a objednatelů závazkové veřejné dopravy na potřebnost nějaké formy režijního jízdného pro zaměstnance pracující v sektoru dopravy se možná začínají přibližovat. Vím, že mnoho železničářů vidí jako ideální řešení možnost navázání zaměstnaneckých jízdních výhod na SJT One Ticket (Jednotný státní tarif ministerstva dopravy). Nicméně, i když pomineme skutečnost, že dosavadní vláda tomuto řešení nebyla zrovna dvakrát nakloněna a náhled budoucí vlády na tuto problematiku zatím neznáme, je třeba také vzít v úvahu, že SJT One Ticket zatím stále platí pouze pro vlaky. A jelikož většina zaměstnanců v dopravě a jejich rodinných příslušníků využívá režijky především k pravidelným jízdám do zaměstnání a do škol, určitě by pro ně možnost využívat za zvýhodněných podmínek nejen vlakovou, ale i autobusovou dopravu ve svém kraji, byla přínosem. Ne každý železničář přece bydlí poblíž vlakového nádraží.

Co vy a Vánoce? Snažíte se dodržovat nějaké zvyky?
Vánoční svátky v naší rodině vždy představovaly období největší pohody. Jako malé dítě mne vánoční atmosféra, podtržená barevnými vánočními ozdobami na stromečku, vůní jehličí a všemožných vánočních dobrot a televizními pohádkami úplně okouzlovala. A tento sentiment na dětské štěstí v naší rodině zůstal dodnes, a proto také kapr, cukroví, stromeček, foukané skleněné vánoční ozdoby a vzájemné návštěvy příbuzných jsou pro mne neodmyslitelnou náplní tohoto svátečního vánočního času.

Blíží se závěr roku, co byste našim čtenářům a členům OSŽ popřál?
Především bych chtěl velice poděkovat všem, kteří přes všechny potíže a často s maximálním vypětím zvládají svoji práci v těchto mimořádných podmínkách a současně bych chtěl všem alespoň na konci letošního obtížného roku popřát trochu klidu na odpočinek a příjemné prožití vánočních svátků v kruhu nejbližších. Do příštího roku potom hlavně pevné zdraví, dobré rodinné zázemí, přátelské prostředí v zaměstnání a schopnost čerpat sílu a potěšení i z drobných úspěchů všedních dnů. No a samozřejmě také konec protivné epidemie, která už téměř dva roky zarputile zkouší naši odolnost.

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Zásadní změny Strategického plánu SZP poškodí české zemědělství

Současný návrh Strategického plánu Společné zemědělské politiky na období 2023 až 2027 byl projednáván více než rok s širokým fórem zástupců zemědělské i nezemědělské veřejnosti a je v souladu s prioritami Agrární komory ČR a Zemědělského svazu ČR. Změny, které plánuje provést nová vláda bez diskuze s odborníky a těsně před odesláním tohoto dokumentu Evropské komisi do konce letošního roku, mohou mít fatální dopady na české zemědělce všech velikostí. Uvádí se to v tiskové zprávě Agrární komory ČR a Zemědělského svazu ČR, kterou

„Stanovení férových pravidel příští Společné zemědělské politiky je klíčové pro budoucnost české zemědělské prvovýroby. Je proto na místě, aby odborná i neodborná zemědělská veřejnost dostala patřičný časový prostor na důkladné prostudování případných změn Návrhu Strategického plánu SZP a následně se k nim mohla vyjádřit. V termínu do konce roku, dokdy má být tento dokument odeslán Evropské komisi, to není reálné. Takový přístup bychom považovali za krajně nekonstruktivní,“ říká v tiskové zprávě prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

„Současná podoba strategického plánu je výsledkem dlouhých jednání odborné i neodborné veřejnosti. Současné znění je výsledkem kompromisu, ke kterému máme řadu výhrad, ale chápeme složitost vyjednávání. Jasně odmítáme diskriminaci jakékoliv skupiny zemědělců, která by mohla způsobit pokles konkurenceschopnosti českého zemědělství,“ zároveň sděluje v tiskové zprávě předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha.

Agrární komora ČR, spolu se Zemědělským svazem ČR, za zásadní body zmíněného dokumentu považí minimální udržení navržené míry kofinancování Programu rozvoje venkova ve výši 65 procent. Snížení kofinancování by, podle našich zemědělců, naopak znamenalo faktickou rezignaci na plnění environmentálních požadavků Evropské unie vyplývajících z Evropské zelené dohody, propad tuzemské produkce potravin a snížení konkurenceschopnosti českých zemědělců na evropském a globálním trhu.

Agrární komora ČR a Zemědělský svaz ČR v tiskové zprávě dále uvádějí, že obě zmíněné organizace, které zastupují zemědělské podniky všech velikostí a různého výrobního zaměření, současně souhlasí s původně navrženou výší redistributivní platby na úrovni 10 procent. Tím bude ve výsledku dosaženo vyšší podpory menších zemědělců a bez extrémního dopadu na podniky, které se v České republice věnují živočišné výrobě a speciální rostlinné výrobě, jež jsou pod velkým tlakem.

Zemědělské organizace rovněž dlouhodobě varují před zavedením zastropování přímých plateb, které považují za diskriminační. Hrozilo by poškození mnoha drobných majitelů, kteří se dobrovolně sdružili do větších podniků, jako jsou akciové společnosti a družstva. V České republice by se to týkalo zhruba 150 tisíc majitelů, kteří jsou spoluvlastníky potenciálně zastropovaných podniků. Zastropování by v jakékoliv podobě vedlo k navýšení administrativní zátěže na zemědělce a státní správu či výraznému poklesu potravinové bezpečnosti s potenciálním zvýšením cen potravin pro obyvatele.

„Situace řady českých zemědělských prvovýrobců se už nyní stává dlouhodobě neudržitelnou vzhledem k raketově rostoucím vstupním nákladům v posledních měsících. V příštích letech se například chystá zavřít chovy polovina chovatelů prasat a stejným problémům čelí také chovatelé drůbeže a skotu. Razantní změny v návrhu Strategického plánu SZP a neférový přístup k zemědělcům přispějí k dalšímu vyostření situace. Vedení Agrární komory ČR a Zemědělského svazu ČR proto projedná na mimořádném lednovém jednání další kroky,“ dodává Jan Doležal.

  • Zdroj: Agrární komora ČR, Zemědělský svaz ČR

Karvinští oceláři mají vlastní hodnotící i vzdělávací systém

ArcelorMittal Tubular Products Karviná investuje v posledních třech letech do vzdělávání svých zaměstnanců zhruba 2 miliony korun ročně.

Společnost vyrábějící podélně svařované ocelové tenkostěnné trubky a profily každý rok proškolí všech svých 260 zaměstnanců. Kromě povinného vzdělávání jim nabízí také rozvojová školení. Pro každé pracovní místo si firma definuje úroveň vzdělání a kvalifikačních požadavků z oblasti výroby, technologie, kvality či dalších odborností. Někteří zaměstnanci mají na svou pozici až devět kvalifikačních požadavků.

Firma má také propracovaný systém pololetního a ročního hodnocení administrativních a vedoucích zaměstnanců. Podle jeho výsledků nastaví vedoucí zaměstnanec společně se svým podřízeným zaměstnancem osobní rozvojový plán na příští rok. Od letoška se přitom mohou opřít o katalog vzdělávání skupiny ArcelorMittal. Ten definuje požadované znalosti, dovednosti a kompetence klíčových pozic a jejich rozvojový program.

PODPORA KARIÉRNÍHO RŮSTU

Pro hodnocení zaměstnanců firma využívá vlastní elektronický nástroj vyvinutý mateřskou společností. Kromě ročních cílů, vzdělávání a kariérního růstu zaměstnanců také obsahuje plán nástupnictví na jednotlivé pozice. Pokud je zaměstnanec navržen a schválen do plánu nástupnictví, firma ho automaticky zařadí do rozvojových talentových programů. Zohledňuje přitom dobu, kterou zaměstnanec potřebuje k zaučení na novou pozici.

„Lidé, které navrhujeme na kariérní postup, musí splňovat několik podmínek. Jejich mimořádné výkony a úspěchy musí být známy všem v organizaci, jsou přínosem pro firmu a mají potenciál dalšího růstu. O jejich zařazení do plánu nástupnictví nebo rozvojového programu rozhoduje kariérní komise složená z kolegů ze všech evropských poboček, například z Francie, Polska nebo Rumunska,“ vysvětluje personální ředitelka Andrea Ševěčková.

VLASTNÍ CELOSVĚTOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

Pokud mají zaměstnanci chuť se dál rozvíjet a sebevzdělávat se, mohou využít školení organizované vzdělávací institucí ArcelorMittal University. Její online platforma nabízí nepřeberné množství vzdělávacích aktivit. Zaměstnanci si mohou vybrat z online školení zaměřených například na IT, měkké i odborné dovednosti nebo mentoring. Přihlásit se mohou i na kurzy angličtiny s rodilým mluvčím. V tomto jazyce zaměstnanci absolvují všechna školení v ArcelorMittal University.

„Největší zájem je většinou o školení, díky nimž si kolegové zvýší kvalifikaci nebo svou odbornost. Často si chtějí rozšířit také IT a praktické dovednosti. Naopak nejmenší pozornost věnují teoretickým školením, z kterých si do praxe nic nevezmou,“ popisuje Ševěčková.

ŠKOLENÍ DÍKY DOTACÍM Z EU

ArcelorMittal Tubular Products Karviná už několik let využívá pro školení také dotací z fondů Evropské unie. Zajišťuje z nich rozvojové programy pro talentované zaměstnance šité na míru podle aktuálních potřeb společnosti. Spolupracuje na nich například se Slezským vzdělávacím centrem v Karviné.

 

Článek vyšel v časopise Spektrum 4Q/2021. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Spektrum

Jaroslav Ungerman: Dovoz pracovních sil ze zahraničí by měl být nahrazen produkcí výrobků s vysokou přidanou hodnotou!

Společná zemědělská politika EU na léta 2021-2027 a dopady Zelené dohody pro Evropu (Green Dealu) na české zemědělství byly ústředním tématem mezinárodní konference, kterou 16. prosince 2021 uspořádala v Praze Asociace samostatných odborů (ASO) a její členská organizace Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR (OSPZV-ASO ČR).

Jaroslav Ungerman ve svém vystoupení konstatoval, že naše společnost v současné době prožívá poměrně složitou situaci, kdy na jedné straně zápasí s pandemií koronaviru a na straně druhé se, v rámci Evropské unie, během několika posledních let vytvořily určité tendence, které ovlivní naši budoucnost na několik desetiletí dopředu. Samozřejmě, že konstatoval, že měl na mysli vrcholnými evropskými orgány schválenou Zelenou dohodu pro Evropu neboli Green Deal, cože je koncepce dosažení uhlíkové neutrality. Ta, podle něho, hluboce poznamená celkový vývoj v Evropě, a tudíž i v České republice, a to na dlouho dobu, minimálně do roku 2O50.

Jaroslav Ungerman dále uvedl, že když v této souvislosti hodnotíme českou realitu, potom musí říci, že podnikatelské kruhy přišly s myšlenkou, že pro zajištění dalšího hospodářského růstu českého průmyslu potřebují dovážet ročně 30.000 až 50.000 nových pracovníků ze zahraničí. Načež pro tento svůj záměr se snaží vytvořit i vhodný prostor u nové vlády, která se ujala řízení naší země. Makroekonomický expert ČMKOS k tomu dále dodal, že by vláda, podnikatelé a odbory měly spíše přemýšlet o tom, proč tato situace nastala. Skutečnost je taková, že v příštích pěti letech bude ročně chybět cca 30.000 pracovníků, kteří odejdou z pracovního trhu. Přitom je nemá kdo nahradit. Načež uvedl, že podle předpokladů tato situace bude potom pokračovat i dalších pět let, kdy bude chybě dalších až 50.000 lidí v pracovním procesu. Takže v rozmezí oněch deseti let odejde z trhu práce až 200.000 lidí.

Jaroslav Ungerman konstatoval, že je to opravdu hodně, ale jak je nahradit, zeptal se. Načež pokračoval, že představitelé zaměstnavatelských a podnikatelských kruhů to chtějí zajistit dovozem zahraničních pracovníků. Podle něho to není nejlepší řešení. Prohlásil, že je zapotřebí přemýšlet o jedné věci, a to proč se nám v České republice nedaří vytvořit ekonomiku, která by daleko více než dosud byla pracovně úsporná a šetřila by pracovní síly. Prostě, aby český průmysl pracoval na situaci, kdy se nebudou zvyšovat počty pracovních sil. Problém ale spočívá v tom, že v oblasti průmyslu, ale i v celé ekonomice, zejména v terciální sféře, budou požadavky na potřebu dalších pracovních sil stále narůstat. České obyvatelstvo stárne a podle určitých předpokladů to vypadá, že během deseti let budeme možná potřebovat až dvojnásobek toho, co je k my budeme potřebovat možná dvojnásobek lidí v pracovním procesu.

Podle Jaroslav Ungermana jde o to, že tito noví pracovníci se budou muset v rámci terciální sféry postarat o své spoluobčany, kteří stárnou, a to především po sociální stránce. Z toho všeho je vidět, pokračoval dále makroekonomik ČMKOS, že české firmy nejsou dostatečně výkonné. Příčiny, proč nejsou dostatečně výkonné, jsou především v tom, že se u nás nedaří dostatečně zvyšovat přidanou hodnotu. Tedy tu, kterou naši zaměstnanci vytvářejí. Důvod spočívá v tom, že v České republice není úplně zdravá struktura výroby. Podle něho je to dáno nižším podílem přidané hodnoty v celkových tržbách českých firem. Jestliže u malých firem činí tento podíl zhruba 28 procent, u středních firem je to 29 %, potom u velkých firem (nad 250 zaměstnanců), které jsou základem českého průmyslu, tak v tomto případě podíl vyšší přidané hodnoty na jejich celkových výkonech klesá.

Načež si Jaroslav Ungerman položil řečnickou otázku, jaký je k tomu důvod, když naopak velké firmy by měly být lídrem růstu produktivity práce. Ale, ono to tak u nás není. Načež poznamenal, že můžeme přemýšlet pro tomu tak je. Přičemž nabídl dvě teorie možného vysvětlení této situace.

Za prvé, tyto velké české firmy jsou obvykle součástí nadnárodních koncernů, mimo území České republiky. Přičemž tyto zahraniční koncerny mají, kromě mateřského závodu, ještě řadu jiných firem v různých částech světa. Takže, obchod a vyúčtování mezi nimi probíhá podle pravidel finančního a účetního oddělní mateřské firmy. Naše firmy svým podnikovým „sestrám“, či přímo do mateřské firmy, dodávají své výrobky za pevně stanovené ceny, a přitom právě z těchto závodů či z mateřské firmy výrobek, který jde od nich na trh, má právě onu vyšší přidanou hodnotu. Dá se tudíž říci, že v těchto mateřských firmách, případně i jinde, se realizuje většina zisku dané společnosti.

Za druhé, české firmy, které se nestaly součástí nadnárodních koncernu, plní ale úlohu subdodavatelů těchto zahraničních firem. Dodávají například součástky či jiné typy výrobků, které se v mateřských firmách kompletují do konečného výrobku pro spotřebitele. Ovšem, jako subdodavatelé nemají žádnou možnost zasahovat do tvorby cen finálních výrobků. Zkrátka, záleží na tom, za kolik je finální výrobce ochoten platit jejich subdodávky. Tlačí je cenově dolů. Proto se českému průmyslu nedaří zvyšovat podíl přidané hodnoty, tak jak by si kapitáni průmyslu u á představovali a přáli.

Proto, podle Jaroslava Ungermana, vznikl požadavek podnikatelů na dovoz dalších pracovních sil ze zahraničí. Načež k tomu dodal, že českou ekonomiku nelze postavit na tom, že se bude trvale zvyšovat počet pracovních sil v průmyslu. To není, podle něho, možné. Ale, jak dále makroekonom ČMKOS zdůraznil, zvýšit podíl přidané hodnoty v celkovém objemu výkonů našeho hospodářství je zatím, spíše jen v proklamativní rovině. V tomto směru české firmy bohužel zaostávají.

Dalším problémem české ekonomiky je struktura a vývoj mezd. Konstatoval, že u velkých firem (nad 250 zaměstnanců) je průměrná mzdy vyšší než 38.000 Kč měsíčně, u středních firem je to 34.000 Kč a u malých (do 50 zaměstnanců) je to 33.000 Kč. Ale, jak dále podotkl, většina zaměstnanců v průmyslu pracuje ve velkých firmách.

Poté Jaroslav Ungerman přešel k problematice výkonnosti českého zemědělství, dále k otázce klesající zaměstnanosti v tomto důležitém odvětví národního hospodářství a zároveň k výši platů zaměstnanců v zemědělství. Podle něho je situace v zemědělství velmi vážná, V tomto oboru v současné době pracuje 93.000 lidí, což ukazuje na jednu věc, a to, že zemědělství je ve skutečnosti velice úsporné a neobyčejně produktivní vůči ostatním odvětvím. Vždyť dokáže uživit občany České republiky. Zemědělci dokáží zajistit většinu potravin pro naši společnost.

Ovšem, jak dále makroekonom ČMKOS podotkl, práce v zemědělství je v současné době spojena s vysokými náklady na zemědělskou výrobu, ať již jde o ceny vstupů do zemědělské výroby, růst cen energií hnojiv apod. Jenže, tato náročnost ekonomických a pracovních podmínek českých zemědělců se vůbec neodráží na výši jejich platů. Protože z těchto 93.000 zaměstnanců v zemědělství zhruba polovina z nich má mzdu do výše 25.000 Kč měsíčně. U větších zemědělských firem činí průměrný výdělek 29.000 Kč. Úplně nejvyšší mzdy v zemědělství se dotýkají asi jedné desetiny zaměstnanců. Ti berou 33.000 Kč v průměru, což je ale nižší suma, než jsou průměrné mzdy v průmyslu. Z toho vyplývá, že v zemědělství se výše mezd pohybuje na její spodní hranici. Přesto se dá říci, že zemědělci dosahují velmi slušných výsledků v práci, dodal Jaroslav Ungerman.

„Dovolte se mně zamyslet se nad budoucností,“ pokračoval dále Jaroslav Ungerman. Podle něho jedním z největších problémů, který Česká republika prožívá, je problém růstu cen, a to všeho kolem nás. Načež dodal, že tento problém nás bude trápit ještě příští dva, tři roky. Zpravidla se tento obrovský růst cen spojuje s růstem cen energií, které rostou díky energetické politice Evropské unie. Konstatoval, že když poslouchá myšlenky a nápady, které z Evropské unie přicházejí, vede ho to ke vzpomínkám na historii některých událostí v rámci EU. V minulosti totiž EU vyhlásila některé „zajímavé“ projekty, o který se dnes v podstatě již nic neví. Nikdo již o nich nehovoří.

Jedním z těchto projektů bylo i slavnostní vyhlášení tzv. Lisabonské strategie. Stalo se tak v roce 2000. Tehdy se veřejně vyhlásilo, že do deseti let Evropská unie bude nejdynamičtějším, nejkonkurenceschopnějším seskupením ve světě s tím, že v EU bude existovat kvalitní zaměstnanost a vysoká míra sociální soudržnosti. O čtyři roky později, v roce 2004, tedy v době, kdy do EU přistupovaly nové členské země ze střední a východní Evropy, Evropská unie veřejně oznámila, že se nebude v rámci Lisabonské strategie zabývat jejími sociální aspekty a posléze, po dalších dvou letech, se od Lisabonské strategie oficiálně upustilo. Jaroslav Ungerman k tomu, co se dnes děje kolem další nové strategie EU, to je Zelené dohody pro Evropu neboli Green Dealu, prohlásil, že zde již něco obdobného, před dvaceti lety, bylo, a to vyhlášení Lisabonské strategie. Prostě úsilí tehdejších vrcholných orgánů EU se projevilo tehdy podobným způsobem, jako se to děje nyní. Zkrátka na svět přišlo něco, co vůbec nemá racionální opodstatnění.

Jaroslav Ungerman poté přešel k problematice tzv. emisních povolenek. Podle něho začaly hezkým nápadem o tom, že když se mají snižovat emise skleníkových plynů, tak to to bude dělat tak, že se bude snižovat množství emisí vypouštěných do atmosféry. Ovšem, organizátoři tohoto nápadu, rozdělili celkové množství vypouštěných emisí na dvě části. První z nich byl tzv. volné neboli bezplatné povolenky, které byl přiděleny jednotlivým zemím. Drhou částí byly povolenky, s nimiž se začalo obchodovat. Zprvu to vypadalo, jako celkem nevinná hra, dodal Jaroslav Ungerman. Ale postupně, jak se snižovalo celkové množství těchto povolenek v oběhu na trhu ve světě, najednou se Evropská unie dostala do situace, že povolenky se staly normálním obchodovatelným zbožím. Jestliže ještě před pěti lety jedna povolenka stála cca pět, sedm eur, ale v současné době stojí již zhruba 70 eur. To se přirozeně odráží i v růstu ceny elektřiny. Prostě se ukázalo, že když se dají na trh nějaké „kvazipeníze“, a povolenky jsou svým způsobem de facto jakési „peníze“, tak se stanou předmětem obchodování a následně i předmětem spekulací.

Problém spočívá zároveň i v tom, že se najednou zjistilo že ve světové ekonomice je v oběhu velké množství peněz, kdy pro někoho není žádný problém koupit povolenky, a to klidně i za velké peníze. Potom dotyčná osoba prohlásí, že povolenky na trhu nejsou s tím, že zájemci o ně si je, od nich, mohou koupit za drahé peníze.

Makroekonom ČMKOS k tomu dále dodal, že celý systém ukazuje, že lidí, kteří o tom na vrcholných pozicích v EU rozhodují, vlastně nerozumí ekonomii. Správně by měli vědět, že když se začne s něčím obchodovat, pokud tedy něco vloží na trh, tak nikdo nemůže vyloučit to, že se daná věc stane předmětem spekulace. To je, podle něho, jedna z příčin, proč v EU rostou ceny energii.

Druhým vážným momentem, podle Jaroslav Ungermana, který může vést k vážným problémům v energetice, což se zpětně odrazí na rostoucích cenách energií, je politika Evropské unie, pokud jde o dovozy a spotřebu zemního plynu. Prostě, někdo v EU vymyslel, že zemní plyn se nebude kupovat na základě dlouhodobých obchodních kontraktů a dodávek, ale že se bude zemní plyn kupovat na okamžitém trhu na burze, dodal makroekonom ČMKOS. Přitom, podle něho, dlouhodobý kontrakt je důležitý pro producenta v tom směru, že si podle toho může nastavit své kapacity, které bude používat a využívat. Současně je důležitý i pro kupujícího, protože bude vědět jakou spotřebu zemního plynu bude mít za pět let. S tím si ovšem může propočítat jaké dodávky zemního plynu bude potřebovat. Načež, podle toho může také konstruovat svoji cenu, za kterou bude svůj plyn nabízet a prodávat spotřebitelům.

Podle Jaroslava Ungermana ti, kteří o změně nákupu plynu z dlouhodobých kontraktů na okamžitý nákup přes burzu v Bruselu rozhodovali, udělali prostě chybu. Tato chyba spočívala v tom, že v Bruselu zapomněli, že nejsme na světě sami. Je zde více zemí, zvláště ve východoasijském kontinentu, kteří pro svoji výrobu potřebují značné množství plynu. Tou největší zemí je Čína, která má 1,4 mld. obyvatel. Čína přitom velmi dynamicky roste. Takže se ukázalo, že kdy se do zemí jihovýchodní Asie, zejména do Číny, přesunuly nejdůležitější části výrobních kapacit ze západoevropských zemí či z USA, nelze se dnes tomuto dynamickému růstu Číny divit. Vždyť vnitřní poptávka po energii v Číně dynamicky roste.

Najednou se, podle Jaroslav Ungermana, také ukázalo, že jestliže si někdo v EU myslel, že zemní plyn bude do Evropy dovážet celý svět, tak se prostě zmýlil. Svět ho totiž dováží do míst, kde je o něj zájem ještě větší a ceny tam dovezeného plynu jsou potom přirozeně vyšší. Jaroslav Ungerman k tomu dodal, že například EU požádala bohatý arabský stát Katar o dodávky zemního plynu, ale dozvěděla, že plyn pro dodávku do Evropy není, protože se prodal do Asie. Makroekonom to ve svém projevu posléze komentoval slovy někdo v EU zaspal, přičemž nikdo se k tomu samozřejmě nehlásí. To je ze strany bruselských institucí normální.

Podle Jaroslava Ungermana Evropa žila v domnění, že bude zaplavena zkapalněným plynem z USA. Načež konstatoval, že v USA se těží 900 mld. m3 zemního plynu, přitom oni spotřebují 800 m3 zemního plynu. Jenom 100 mld. m3 plynu prodají někam do zahraničí. Finanční hodnota oněch 800 mld. m3 plynu činí cca 300 mld. amerických dolarů. Přitom na jednoho člověka v USA připadá spotřeba asi 2.500 m3 plynu. V EU je to spotřeba 1000 m3 plynu na jednoho člověka a v České republice cca 800 m3 plynu. Největší spotřebitelem zemního plynu je v EU Nizozemí, které spotřebuje okolo 3.000 m3 plynu. Ovšem, jde o jejich vlastní spotřebu.

Poté Jaroslav Ungerman dále poukázal na to, že v Číně je dnes většina kapacit, které se tam ze Západu převezly a instalovaly. Tímto způsobem v Číně výrazně narostla ekonomika, obrovská část výroby, která se expeduje po světě pochází z Činy. Příkladem je elektronika, která je na světovém obchodním trhu převážně čínská. Takže, hlad po energii v Čině roste, viz stavba dalších elektráren, a to i uhelných.

K tomu je ale zapotřebí připočítat i Indii, která má 1,3 obyvatel. Spotřebovává asi 60 mld. m3 plynu. I tam roste hlad po energii. Prostě, poptávka po energii roste prakticky v celém světě a Evropa s tím bude mít do budoucna vážné problémy. Ovšem, problémy s tím budou mít i ostatní země.

Ke konci svého vystoupení se Jaroslav Ungerman věnoval Zelené dohodě pro Evropu neboli Green Dealu. Konstatoval, že růst cen energií, což s tímto projektem také do značné míry souvisí, bude mít velký vliv na další vývoj evropského zemědělství. To se přirozeně týká i zemědělství českého. Dále uvedl, že díky Green Dealu porostou zemědělcům především vstupní náklady do zemědělské výroby. Takže, zemědělci budou mít v příštích několika letech obrovské problémy s tím, jak se tímto růstem cen nákladů dokáží vyrovnat. Makroekonom ČMKOS ale neví, zda tomu pomůže systém dotací, tak jak je v EU nastaven. Podle něho právě dotace výrazně deformují trh. Poukázal na to, že díky dotacím je také systematicky postupně likvidováno české zemědělství. To je dnes, nejen pro samotné české zemědělce, ale pro celou naši zemi, vážný problém, dodal. Zároveň konstatoval, že v rámci EU se na tom evropští zemědělci s představiteli vrcholných orgánů EI nedokáží domluvit. Podle něho dnes platí jedno, že každý hraje sám za sebe, to je každá země za své zájmy.

Problémy, které naše obyvatelstvo v příštích několika letech čekají jsou tyto: prudký růst cen zemního plynu, růst cen elektřiny atd. Návazně na to porostou i ceny potravin. To se logicky odrazí v příštích několika letech ve snížení životní úrovně u značné části obyvatelstva. Proto také ani neví, jak se s tímto fenoménem jednotlivé domácnosti dokáží vyrovnat.

V úplném závěru prohlásil, že ekonomiku nelze řídit tímto způsobem, jako se děje dosud. Nelze vyhlašovat vznešené téze a cíle, a přitom nepřemýšlet o tom, co to bude znamenat nejen pro ekonomiku v rámci EU, ale i život jednotlivých občanů EU. Konstatoval, že „je snadné si stoupnout na tribunu a vykřičet, že chceme snížit emise na nulu. Ale, ti, kteří takto vykřikují svá hesla, by si měli uvědomit, že nejsme na světě sami“. Načež dodal že jestliže někdo o těchto věcech přemýšlí, měl by přemýšlet samostatně, nikoliv na mezinárodních konferencích. Neboť, tam se jen prakticky řečníci předvádějí, jak pomohou snížit emise, ale poté, jakmile dorazí domů, najednou zjistí, že mají určité závazky vůči svým voličům. Potom hledají způsob, jak se z těchto jejich slovních závazků dostat. Proto také, jak Jaroslav Kubera v závěru připomněl, že osud Lisabonské strategie by měl být, pro naši další budoucnost, varováním.

Vláda Petra Fialy na prvním jednání určila místopředsedy a jmenovala novou vedoucí Úřadu vlády a tiskového mluvčího

 Na tiskové konferenci po úvodním jednání vlády před novináři vystoupili nový premiér Petr Fiala a jeho místopředsedové, 17. prosince 2021.
Na tiskové konferenci po úvodním jednání vlády před novináři vystoupili nový premiér Petr Fiala a jeho místopředsedové, 17. prosince 2021.
V pátek 17. prosince 2021 se ve Strakově akademii uskutečnilo první jednání nově jmenované vlády premiéra Petra Fialy. Nový kabinet určil prvním místopředsedou vlády Víta Rakušana, jmenoval novou vedoucí Úřadu vlády ČR a rovněž nového tiskového mluvčího vlády.

První zasedání nového kabinetu premiéra Petra Fialy navázalo na předchozí jmenování členů vlády prezidentem Milošem Zemanem na zámku v Lánech. Vláda na své úvodní schůzi určila prvního místopředsedu vlády, který se stal ministr vnitra Vít Rakušan. Dalšími místopředsedy jsou ministr práce a sociálních věcí dočasně pověřený i vedením Ministerstva zemědělství Marian Jurečka, ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, místopředsedou vlády pro digitalizaci se stal ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Ministrem pro evropské záležitosti byl jmenován Mikuláš Bek, ministryní pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová a ministrem pro legislativu a předsedou Legislativní rady vlády Michal Šalomoun.

„Chci vás ujistit, že celá naše vláda si je vědoma složité situace, ve které se ujímáme odpovědnosti, a proto jsme začali prakticky ihned pracovat. Shodli jsme se na harmonogramu programového prohlášení vlády tak, abychom ten základní koncept měli už začátkem ledna. Dnes jsem také zadal úkol ministru financí Zbyňku Stanjurovi, aby vypracoval harmonogram projednávání rozpočtu a pravidla, ve kterých bude stát fungovat v době rozpočtového provizoria. Ustavili jsme také skupinu ministrů, která se ihned začne věnovat řešení cen energií a souvisejícím otázkám. To jsou věci, které samozřejmě nesnesou žádného odkladu. Každý den navíc by byl luxus, a proto je musíme řešit hned a jsme na to připraveni,“ shrnul první kroky nové vlády premiér Petr Fiala.

Vláda také rozhodla, že nebude žádat Poslaneckou sněmovnu o prodloužení nouzového stavu. „Situaci sledujeme. Pokud se bude zhoršovat, je vláda připravena se k debatě o nouzovém stavu vrátit. Víme, co se děje, sledujeme situaci v zahraničí a situaci kolem varianty omikron a jsme připraveni rychle jednat, bude-li to potřeba,“ prohlásil premiér Fiala.

Vláda na ustavující schůzi rozhodla také o obsazení pozice vedoucího Úřadu vlády ČR. Do funkce vedoucí Úřadu vlády byla dnešním dnem jmenována Jana Kotalíková. Ve funkci tak skončila pověřená vedoucí Úřadu vlády Tünde Bartha.

Kabinet odvolal z funkce stávající mluvčí vlády Janu Adamcovou a na tuto pozici jmenoval Václava Smolku, dosavadního mluvčího ODS.

Po skončení první schůze vlády následuje uvádění jednotlivých ministrů premiérem Fialou do jejich úřadů. Jako prvního uvede předseda vlády do funkce 1. místopředsedu vlády a ministra vnitra Víta Rakušana.

Výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-17–prosince-2021-193214/.

Premiér Petr Fiala uvedl do funkcí ministry a ministryně nové vlády

Po prvním jednání vlády v pátek 17. prosince 2021 uvedl premiér Petr Fiala do úřadu sedm členů vlády. V sobotu 18. prosince pak dalších devět, včetně tří ministrů bez portfeje, kteří budou sídlit na Úřadu vlády.

  • Jako první byl do úřadu uveden 1. místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan, který převzal ministerstvo od Jana Hamáčka.
    Předseda vlády uvedl Víta Rakušana do funkce ministra vnitra, 17. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Víta Rakušana do funkce ministra vnitra, 17. prosince 2021.
  • Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka převzal úřad od Jany Maláčové. 
    Předseda vlády uvedl Mariana Jurečku do funkce ministra práce a sociálních věcí, 17. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Mariana Jurečku do funkce ministra práce a sociálních věcí, 17. prosince 2021.
  • Nový místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek převzal řízení ministerstva od Adama Vojtěcha. 
    Předseda vlády uvedl Vlastimila Válka do funkce ministra zdravotnictví, 17. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Vlastimila Válka do funkce ministra zdravotnictví, 17. prosince 2021.
  • Místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš vystřídal v úřadu Kláru Dostálovou. 
    Předseda vlády uvedl Ivana Bartoše do funkce ministra pro místní rozvoj, 17. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Ivana Bartoše do funkce ministra pro místní rozvoj, 17. prosince 2021.
  • Zbyněk Stanjura převzal úřad ministra financí od Aleny Schillerové. 
    Předseda vlády uvedl Zbyňka Stanjuru do funkce ministra financí, 17. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Zbyňka Stanjuru do funkce ministra financí, 17. prosince 2021.
  • Pavel Blažek byl uveden do funkce ministra spravedlnosti. Úřad převzal po Marii Benešové. 
    Premiér uvedl do funkce nového ministra spravedlnosti Pavla Blažka, 17. prosince 2021.
    Premiér uvedl do funkce nového ministra spravedlnosti Pavla Blažka, 17. prosince 2021.
  • Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela převzal ministerstvo od Karla Havlíčka. 
    Předseda vlády uvedl Jozefa Síkelu do funkce ministra průmyslu a obchodu, 17. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Jozefa Síkelu do funkce ministra průmyslu a obchodu, 17. prosince 2021.
  • Jako první byla v sobotu do úřadu uvedena ministryně obrany Jana Černochová. Vystřídala Lubomíra Metnara. 
    Předseda vlády uvedl Janu Černochovou do funkce ministryně obrany, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Janu Černochovou do funkce ministryně obrany, 18. prosince 2021.
  • Ministerstvo zahraničních věcí převzal Jan Lipavský od Jakuba Kulhánka. 
    Předseda vlády uvedl Jana Lipavského do funkce ministra zahraničních věcí, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Jana Lipavského do funkce ministra zahraničních věcí, 18. prosince 2021.
  • Do čela ministerstva dopravy byl uveden Martin Kupka. Nahradil Karla Havlíčka. 
    Předseda vlády uvedl Martina Kupku do funkce ministra dopravy, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Martina Kupku do funkce ministra dopravy, 18. prosince 2021.
  • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík převzal úřad od Roberta Plagy. 
    Předseda vlády uvedl Petra Gazdíka do funkce ministra školství, mládeže a tělovýchovy, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Petra Gazdíka do funkce ministra školství, mládeže a tělovýchovy, 18. prosince 2021.
  • Martin Baxa byl uveden do funkce ministra kultury. V úřadu nahradil Lubomíra Zaorálka. 
    Předseda vlády uvedl Martina Baxu do funkce ministra kultury, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Martina Baxu do funkce ministra kultury, 18. prosince 2021.
  • Ministryně životního prostředí Anna Hubáčková byla uvedena do úřadu. Resort převzala od Richarda Brabce. 
    Předseda vlády uvedl Annu Hubáčkovou do funkce ministryně životního prostředí, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Annu Hubáčkovou do funkce ministryně životního prostředí, 18. prosince 2021.
  • Do funkce ministra pro evropské záležitosti byl uveden Mikuláš Bek. 
    Předseda vlády uvedl Mikuláše Beka do funkce ministra pro evropské záležitosti, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Mikuláše Beka do funkce ministra pro evropské záležitosti, 18. prosince 2021.
  • Helena Langšádlová byla uvedena do funkce ministryně pro vědu, výzkum a inovace. 
    Předseda vlády uvedl Helenu Langšádlovou do funkce ministryně pro vědu, výzkum a inovace, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Helenu Langšádlovou do funkce ministryně pro vědu, výzkum a inovace, 18. prosince 2021.
  • Posledním ministrem uvedeným do funkce se stal ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun. 
    Předseda vlády uvedl Michala Šalomouna do do funkce ministra a předsedy Legislativní rady vlády, 18. prosince 2021.
    Předseda vlády uvedl Michala Šalomouna do do funkce ministra a předsedy Legislativní rady vlády, 18. prosince 2021.

Novou vedoucí Úřadu vlády byla jmenována Jana Kotalíková

Vláda Petra Fialy na jednání v pátek 17. prosince 2021 jmenovala novou vedoucí Úřadu vlády ČR. Funkce se ujala Jana Kotalíková.

Jana Kotalíková se narodila v Táboře, kde vystudovala dvojjazyčné francouzsko-české gymnázium Pierra de Coubertina. Ve studiu francouzštiny pokračovala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v oboru francouzské filologie. V začátcích studia se věnovala výuce francouzského a anglického jazyka a působila v několika jazykových agenturách. Paralelně s francouzštinou studovala Mezinárodní teritoriální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

Již při studiích začala pracovat na Magistrátu hl. města Prahy, nejprve jako asistentka ředitele kanceláře primátora a následně 6 let vedla oddělení protokolu pražského primátora. Podílela se na přípravách vysoce protokolárních státních návštěv, kulturních i uměleckých eventů. Organizovala přijetí papeže Benedikta XVI. V Praze, dalajlamy nebo prince Charlese. Díky svým zkušenostem nejen s diplomatickým protokolem se následně věnovala školení a kurzům etikety.

V roce 2014, po zvolení Petra Fialy předsedou Občanské demokratické strany, přijala nabídku stát se tiskovou mluvčí strany. Tou byla až do konce roku 2019, kdy odešla na mateřskou dovolenou. Na začátku kampaně pro volby do Poslanecké sněmovny se vrátila do ODS jako tajemnice volebního štábu.

Jana Kotalíková je vdaná a má jednu dceru. Mluví francouzsky a anglicky, celý život hraje basketbal.

Osobní údaje:

Mgr. et Bc. Jana Kotalíková, narozena 15. listopadu 1984

Vzdělání:

2004–2014: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Francouzská filologie
2004–2008: Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, Mezinárodní teritoriální studia
1998–2004: Dvojjazyčné francouzsko-české gymnázium P. de Coubertina v Táboře

Profesní a veřejná činnost:

2014 dosud: Občanská demokratická strana, tisková mluvčí, tajemnice volebního štábu
2008–2014: Magistrát hl. města Prahy, vedoucí oddělení protokolu Kanceláře primátora
2007–2008: Magistrát hl. města Prah, asistentka ředitele Kanceláře primátora

Arnd Spahn: Práce v zemědělství musí být uznávána v celé společnosti a nesmí být příčinou degradace a zhoršování situace zaměstnanců v zemědělství!

O Společné zemědělské politice EU na léta 2021-2027 a o dopadech Zelené dohody pro Evropu (Green Dealu) na české zemědělství jednala ve čtvrtek 16. prosince 2021 v Praze mezinárodní konference, kterou uspořádala Asociace samostatných odborů (ASO) a její členská organizace Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR (OSPZV-ASO ČR).

Jednám z hlavních řečníků této videokonference byl i Arnd Spahn, tajemník EFFAT (Evropská federace odborových svazů pracovníků v zemědělství, potravinářství a turismu). V úvodu svého vystoupení ocenil činnost Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR, kterému za jeho práci ke konci roku poděkoval. Načež dodal, že také oceňuje i aktivní práci a působení předsedy odborového svazu Bohumíra Dufka v Evropském hospodářském a sociálním výboru, to je poradním orgánu Evropské komise, kde zastupuje Českou republiku a odbory. Konstatoval, že svojí prací v tomto výboru může Bohumír Dufek ovlivnit život a práci mnoha lidí, kteří pracují v zemědělství, a že hájí jejich zájmy, jejich myšlenky, a ty se snaží zapracovat do jednotlivých strategií Evropské unie. Načež Arnd Spahn zdůraznil, že jde právě o tom, aby se tyto myšlenky a plány občanů České republiky dostaly včas do všech těchto úvah Evropské unie o tom, jak se bude Evropa v příštích letech vyvíjet.

Poté tajemník EFFAT Arnd Spahn prohlásil, že evropské zemědělství stojí před obrovskou výzvou. Na jedné straně je to změna klimatu, která vede k tomu, že celá řada výrobních podmínek se dramaticky zhoršuje. V mnohých regionech Evropy se nyní musí intenzivně přemýšlet o tom, jaké produkty se budou příštích desetiletích vyrábět. Právě to je spojeno se změnou klimatu, kdy se v podstatě jedná o snížení rozmanitosti živočišných i rostlinných druhů, a což je velice důležité pro řádný rozvoj zemědělství. Proto je také v současné době zemědělství středem pozornosti řady strategií, která se nyní začínají uplatňovat v Evropě i ve světě.

Jde o to, jak se do budoucna bude dále využívat potenciálu polí, lesů, jezer a řek, jak ochránit zemědělskou půdy, jak zabránit erozi půdy, jak zajistit dostatek vody, jak zastavit vysušování polí, jak zavlažovat, a to vše dělat tak, aniž by to zatížilo jiné oblasti národního hospodářství. Jakým způsobem budeme chránit vodu. Jde o obrovské požadavky, které společnost klade v současné době na zemědělství.

Tato výzva, jaký bude náš život v příštích desetiletích, jak dále uvedl Arnd Spahn, je rovněž důležitá i pro odbory. Odbory musí přispívat tomu, aby se řešily tyto problémy lidstva, aby to nebylo jenom na bedrech pracovníků v zemědělství. Proto je nejdůležitějším úkolem odborů, přispět k tomu a zároveň požadovat, aby lidé, kteří pracují v zemědělství získávali nezbytný respekt široké veřejnosti. Tudíž, aby bylo zřejmé, že práce v zemědělství je práce, která musí být uznávána v celé společnosti a nesmí být příčinou degradování práce v zemědělství a zhoršování jejich situace.

Podle Arnda Spahna je také důležité dbát na soužití ve venkovském prostoru a podporovat jeho další rozvoj. Jedná se o to, aby odbory zajistily dobré pracovní podmínky a dobré platy v zemědělství. Aby bylo zřejmé, jak je zemědělství důležité pro celou společnost s tím, že by mělo být také zřejmé, že lidé jedí a žijí z těchto zemědělských a potravinářských produktů. Přirozeně, že je také důležité i to, aby lidé byli ochotni za to také zaplatit. Proto zemědělci potřebují férové platy a férové pracovní podmínky. To je to nejdůležitější, co musí odbory v budoucnu zajistit.

Arnd Spahn dále uvedl, že změna zemědělské struktury, to je stárnutí lidí, majetku a firem, vede k tomu, že skupiny lidí, kteří pracují v zemědělství se dramaticky mění. Počet soukromých zemědělců dramaticky klesá. Rovněž i počet jejich rodinných příslušníků, kteří v zemědělství pracují, také klesá. Ale objem práce zůstává. Načež poznamenal, že ji nelze zvládnout pouze jenom technickým pokrokem. Proto je důležité, že nastupuje úloha zaměstnanců v zemědělství, kteří jsou odměňování ze závislé činnosti. Jejich podíl v Evropě se nyní zvyšuje. Zemědělství se stalo bouřlivým pracovním trhem. Ovšem to neznamená, že zemědělství ztrácí svůj význam. Dodal, že někteří lidé v zemědělství trpí tím, že pracují za prekérních pracovních podmínek. Přičemž poukázal na to, že úlohou odborů je právě změnit tuto situaci v zemědělství, to je zajistit odpovídající pracovní a finanční podmínky pro zaměstnance v zemědělství. To je, aby byly dodávány na trh dobré zemědělské a potravinářské produkty, a to za velmi dobré ceny, a současně ti, kteří ti, kteří v zemědělství pracují, aby měli možnost za tuto svoji odvedenou práci pohodlně žít.

Podle Arnda Spahna to jsou velké výzvy. Jde o to, jak prosadit férové platy, jak prosadit dobré ceny, jak se chránit před sociálním dumpingem, tedy hlavně sociálním dumpingem, který se týká hlavně dovozu potravinářských výrobků ze zemí mimo EU. Podle něho je také potřeba dbát na kontrolu standardů dovážených potravin, a to již na hranicích EU. Odbory by měli přispět k prosazení těchto kontrol. To je, aby se nedovážely žádné produkty, které vznikly díky otrocké práci najímaných zaměstnanců či díky zaměstnávání dětí nebo za přispění sociálního či ekologického dumpingu. Takové výrobky nesmí být dováženy do EU. Současně je také důležité, aby Evropa dala do světa signál, že sociální či ekologický dumping a porušování konvencí Mezinárodní organizace práce, že takováto porušování pracovních podmínek a zásad nebudou v Evropě akceptována. Je zapotřebí také vyhlásit, že tem, kdo bude porušovat tyto zásady, tak od příslušné vlády nedostane žádnou státní podporu. Pro odbory to znamená, že nejpozději od roku 2025, a Arnd Spahn doufá, že již to bude od roku 2023, by měly vlády v jednotlivých zemích EU nová pravidla pracovních podmínek dodržovat. Tedy, že zemědělec musí dostat řádnou pracovní smlouvu, která mu zajistí legální práci, sociální a nemocenské pojištění a bezpečnost práce. Takže, všechna tato základní práva, musí být prosazována ve všech členských zemích EU.

Přičemž Arnd Spahn dále uvedl, že vyjmenoval několik málo oblastí, kterých se to týká. Podle něho je zapotřebí vypracovat velmi dobrý přehled všech těchto změn, abych se odbory na ně mohly připravit. Načež dodal, že řadu jiných oblastí, jako je například robotizace, automatizace a digitalizace, nejmenoval. Konstatoval, že v současné době je hlavní otázkou i to, jaká nastává změna poměru člověka a stroje. Připomněl, že jsou potřeba i nové iniciativy ohledně dalšího vzdělávání zaměstnanců tak, aby byli schopni všechny tyto změny zvládnout. To, podle tajemník odborů ale nelze dělat individuálně. Musí být k tomu vybudována solidní struktura. Lidé musí být podporováni, aby měli šanci a možnosti se ke dalšímu, to je vyššímu odbornému vzdělání dostat.

V závěru vystoupení uvedl, že se tato konference, podle něho, zabývá všemi těmito problémy, které nastínil, a které před odbory stojí. Načež popřál úspěch konferenci a zároveň popřál všem příjemné prožití vánočních a novoročních svátků a vše nejlepší do nového roku.

EU by měla co nejrychleji přinést nová pravidla pro přenos dat

Evropská unie by měla vyjednat novou dohodu, za jakých podmínek přenášet data zejména do Spojených států amerických. Svaz průmyslu prosazuje, aby při nastavování podmínek nebyla příliš striktní. Neměla by například prosazovat lokalizaci dat, která by znamenala zvýšení nákladů nejen pro poskytovatele dotčených služeb, ale i pro jejich zákazníky. Věnovat by měla v této oblasti pozornost i pobrexitovým vztahům, zaznělo na kulatém stole s názvem Přenosy dat mimo EU, aktuální vývoj a otázky, který pořádal Svaz průmyslu a dopravy ČR společně se Spolkem pro ochranu osobních údajů. 

Soudní dvůr EU zrušil rozsudkem ve věci SCHREMS II ze dne 16. července 2020 tzv. Privacy Shield, na jehož základě bylo možné předávat osobní údaje do USA. Právě v této zemi sídlí mnoho firem, které zpracovávají velkou část evropských dat. Skoro rok a půl se tak přenos osobních dat řídí nejasnými pravidly a zatím nic nenasvědčuje tomu, že se tato praxe v dohledné době změní. 

„Data jsou stejně strategická surovina jako ropa nebo zemní plyn. Narozdíl od těchto přírodních zdrojů ale jejich objem neustále stoupá. Mnohé podniky vidí budoucnost svého podnikání ve využití cloudových služeb. Proto musíme zajistit, aby data mohla bezpečně proudit mezi Evropskou unií a jejími strategickými partnery a zároveň byla stoprocentně chráněna. Nynější situace je neúnosná, takto zásadní věc se nemůže řídit tak dlouhou dobu jen provizorními pravidly. Je nezbytné, abychom s USA našli společnou řeč a nastavili jasná pravidla pro přenos dat. Pokud se to nepodaří, důsledky v podobě snížení konkurenceschopnosti a inovací se projeví na obou stranách Atlantiku,” říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR. 

Evropská komise jednání s americkou administrativou již zahájila, shodu ale stále nenašla. Přenos dat se nyní řídí tzv. standardními smluvními doložkami. Evropská komise navíc připravuje etické kodexy. Svaz průmyslu podporuje, aby datům mimo EU byla poskytována stejná ochrana jako uvnitř Unie. Jejich sdílení by se ale nemělo nařizovat formou závazných právních předpisů. Svaz průmyslu také nesouhlasí s opatřeními pro lokalizaci dat, která by mohla bránit přístupu firem do evropské datové infrastruktury.

„Jsem přesvědčená, že nová pravidla při zachování vysoké úrovně ochrany osobních údajů lze nastavit tak, aby podporovala konkurenceschopnost evropských firem, například pokud jde o správu cloudových úložišť. Jsme proto rádi, že ministerstvo průmyslu a obchodu zařadilo přenos dat mimo EU jako jednu z priorit pro blížící se české předsednictví v Radě EU,” doplňuje Milena Jabůrková.

kategorie Tiskové zprávy

Inovační strategie zatím nezabrala

Ve výzkumu, vývoji a inovacích neměla vláda z počátku přílišné ambice. V programovém prohlášení této oblasti věnovala jen dva odstavce. Pak přišla s Inovační strategií.

Na začátku roku 2019 schválila vláda svůj nejambicióznější dokument, Inovační strategii ČR 2019-2030. Česko se podle ní má stát jednou z nejinovativnějších zemí EU. V té době byla ČR na 13. místě v EU podle žebříčku inovativnosti European Innovation Scoreboard. O dva roky později se Česko propadlo na 17. pozici.

V žebříčku za rok 2021 získalo Česko skóre 94,41 bodu. První Švédsko ho vede se skóre 156,45 bodu. Dlouhodobě se Česko v hodnocení pohybuje na úrovni 84 procent průměru EU, což ho řadí mezi mírné inovátory. Nejvíce ČR zaostává ve výši rizikových kapitálových investic, počtu mezinárodních patentových přihlášek nebo počtu nejcitovanějších publikací.

VÍCE PENĚZ NESTAČÍ

Na nedostatky českého inovačního ekosystému se vláda snaží reagovat. Z Národního plánu obnovy podpoří financování start-upů. Úřad průmyslového vlastnictví připravuje opatření, jak zlepšit postavení ČR v oblasti patentů.

Vláda také každoročně navyšovala objem prostředků ze státního rozpočtu na výzkum a vývoj. Pokud projde aktuální návrh státního rozpočtu na rok 2022, kde se po tlaku Svazu průmyslu počítá na výzkum a vývoj s částkou 39,4 miliardy korun, šlo by o navýšení proti roku 2019 o 3,4 miliardy korun.

Svaz průmyslu prosadil zjednodušení daňových odpočtů firemních výdajů na výzkum a vývoj a pomohl organizovat osvětové semináře, jak mohou podniky tuto podporu využít. Svaz se tím snažil zastavit pokles počtu firem, které si výdaje na výzkum a vývoj z daňového základu odečítají. Svaz průmyslu dlouhodobě upozorňuje, že je nutné, aby stát podporoval větší využívání daňového odpočtu. Zejména zlepšením a sjednocením přístupu ze strany daňové správy k firmám, které tento nástroj používají nebo chtějí použít.CHYBÍ NOVÝ ZÁKON

Vláda schválila také další koncepční dokumenty jako Národní politiku VaVaI ČR 2021+ nebo Národní RIS3 strategii, která určuje oblasti podpory výzkumu a vývoje z operačních programů EU a z národních programů. Připravila nové dotační programy na podporu aplikovaného výzkumu ve firmách.

„Poslední měsíce jsme bojovali, aby se ještě letos vyhlásily soutěže v programech TREND a Národní centra kompetence, které jsou pro firemní výzkum a vývoj zásadní,“  říká Eduard Palíšek, člen představenstva Svazu zodpovědný za výzkum a vývoj.

Přes všechny tyto kroky se nedá očekávat, že Česko v dohledné době zvýší celkové výdaje na výzkum a vývoj z nynějších 1,9 procenta HDP na 2,5 procenta, jak předpokládá pro rok 2025 Inovační strategie. Lídři v EU do výzkumu a vývoj přitom investují každoročně 3 procenta HDP.

Česko potřebuje výraznou modernizaci legislativy v oblasti výzkumu a vývoje. Proto by prvním krokem nových poslanců po podzimních volbách mělo být schválení již připravené zásadní novely zákona o podpoře VaVaI. Jinak český inovační ekosystém nedostane potřebný nový impuls k dalšímu rozvoji.

 

graf VaVaI

 

Článek vyšel v časopise Spektrum 4Q/2021. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Spektrum