Zahradu Strakovy akademie ozdobila socha česko-italského přátelství

Socha vlčice a lva na zahradě Strakovy akademie symbolizuje dobré vztahy České republiky a Itálie, 2. června 2021.
Socha vlčice a lva na zahradě Strakovy akademie symbolizuje dobré vztahy České republiky a Itálie, 2. června 2021.
Pověřená vedoucí Úřadu vlády ČR Tünde Bartha a mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Italské republiky v ČR Francesco Saverio Nisio ve středu 2. června 2021 v zahradě Strakovy akademie za účasti předsedy vlády Andreje Babiše slavnostně odhalili sochu česko-italského přátelství. Dílo studenta Adama Fejfara, vítěze soutěže pořádané Akademií výtvarných umění v Praze, bylo věnováno Úřadu vlády ČR Velvyslanectvím Italské republiky v ČR u příležitosti stého výročí jeho působnosti v Praze.

Bronzová socha prostřednictvím dvou zvířat, která jsou tradičními symboly obou zemí – italské vlčice a českého lva, symbolizuje přátelství mezi oběma zeměmi. Dílo koncipoval a vytvořil student Adam Fejfar, který se stal vítězem soutěže pořádané Akademií výtvarných umění v Praze pod záštitou Velvyslanectví Itálie, uskutečněné za podpory společnosti Generali Česká pojišťovna, a. s.

Ráda bych poděkovala přímo vám, pane velvyslanče, za to, jak se v České republice osobně podílíte na rozvoji vztahů mezi našimi zeměmi, o čemž svědčí právě i naše spolupráce při hledání vhodného místa pro instalaci této sochy. A zároveň mi dovolte, abych Vám i všem občanům Itálie srdečně pogratulovala k dnešnímu státnímu svátku Festa della Repubblica,“ řekla při slavnostním odhalení Tünde Bartha.

Sousoší vlčice a lva mělo být původně předáno 10. prosince 2019 právě u příležitostí stého výročí otevření italského velvyslanectví v ČR. V původním datu se ale nepodařilo akci uskutečnit, poté předání zdržela pandemie koronaviru. Reálné datum předání je však rovněž symbolické, neboť 2. června se v Itálii každoročně slaví Festa della Repubblica. Svátek Republiky je připomínkou referenda z 2. června 1946, kdy se italská populace v prvním všeobecném hlasování, kde mohly hlasovat i ženy, rozhodla pro ukončení vlády dynastie Savojských a pro přechod na republikánský režim. Letos tedy od tohoto významného milníku italské historie, vzniku Italské republiky, uplyne právě 75 let.

Na oplátku a na důkaz česko-italské vzájemnosti připravuje Česká republika projekt zaslání bronzové sochy učitele národů Jana Ámose Komenského do Říma. Z podnětu premiéra Babiše se v současnosti jedná v součinnosti ministerstev školství a zahraničních věcí o jejím zhotovení a umístění v hlavním městě Itálie.

První zasedání RHSD Zlínského kraje v roce 2021

ZLÍNSKÝ KRAJ – Vliv pandemie na trh práce ve Zlínském kraji, aktuální situace v nemocnicích a ve zdravotnictví, průběh vakcinace, výsledky příjímacího řízení na střední školy a vývoj rozpočtu Zlínského kraje s ohledem na dopady koronaviru. To byla hlavní témata, o kterých jednala ve čtvrtek 13. května Rada hospodářské a sociální dohody Zlínského kraje na 77. plenární schůzi.

Zasedání krajské tripartity, které předsedá hejtman Radim Holiš, se uskutečnilo poprvé v současném volebním období v novém složení. Přítomni byli členové rady kraje, předsedové výborů Zastupitelstva Zlínského kraje, zástupci odborových organizací a zástupci zaměstnavatelských a podnikatelských svazů.

Ředitelka Krajské pobočky Úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová informovala členy krajské tripartity o vývoji zaměstnanosti v loňském roce a dopadu vlivů pandemie na trh práce. Ke konci dubna evidoval úřad 12 942 uchazečů o zaměstnání. Nezaměstnanost se v prosinci 2020 oproti prosinci 2019 v kraji meziročně zvýšila o 28,2 %, v České republice pak o 35,5 %. Nadprůměrný nárůst nezaměstnanosti zaznamenaly Vsetínsko, Zlínsko a Bystřicko. V rámci programu Antivirus bylo od března loňského roku do března letošního roku podpořeno ve Zlínském kraji 3951 firem, 55 tisíc zaměstnanců a vyplaceno celkem 2 035 milionů korun. Nejčetnější oblastní podnikání podpořených firem bylo stravování a pohostinství, maloobchod a velkoobchod.

Náměstkyně Olga Sehnalová seznámila členy tripartity se situací ve zdravotnictví a hospodařením nemocnic. Radní zodpovědná za kulturu a školství Zuzana Fišerová přednesla výsledky příjímacího řízení 2020 ve Zlínském kraji. Náměstek hejtmana David Vychytil pak v závěru informoval o rozpočtu a investicích Zlínského kraje. Pro současné volební období jsou investice členěny do tří kategorií: obnova stávajícího majetku kraje, rozvoj území a projekty s ekonomickou návratností.

Členové krajské tripartity také schválili termíny plenárních schůzi pro rok 2021. Další zasedání se uskuteční 24. června 2021.

Neschopenek loni přibylo, jejich doba se však zkrátila

V roce 2020 bylo v Česku nahlášeno celkem 2 391 tis. případů pracovní neschopnosti, o čtvrtinu více než v předchozím roce. Z důvodu nemoci či úrazu denně chybělo na pracovištích v průměru 258 tis. osob, tedy o 35 tis. více než v roce 2019. Průměrná doba neschopnosti ale o tři dny klesla.

Z důvodu nemoci bylo minulý rok evidováno 2,2 milionu případů dočasné pracovní neschopnosti, tedy téměř o půl milionu více než v roce 2019. Počet těchto vydaných neschopenek u mužů meziročně vzrostl téměř o třetinu, tj. výrazněji než u žen, kde vzrostl přibližně o čtvrtinu.

U zaměstnanců působících v oblasti zdravotní a sociální péče se počet neschopenek  z důvodu nemoci meziročně zvýšil o 76 %, a to z 32 případů na 100 pojištěnců v roce 2019 na 56 v minulém roce. Celorepublikový průměr dosáhl v roce 2020 hodnoty 47 případů na 100 pojištěnců. K meziročnímu poklesu došlo pouze u zaměstnanců v oblastech informační a komunikační činnosti a peněžnictví a pojišťovnictví.

„Významným faktorem, který stojí za loňským nárůstem počtu vydaných neschopenek, je pandemie nemoci covid-19. Celkový počet nahlášených případů totiž nezahrnuje pouze pracovní neschopnosti pro nemoc jako takové, ale i karantény, při nichž mají pojištěnci rovněž nárok na nemocenské. Ty byly vůbec poprvé v historii vystavovány v nebývalém množství,“ upozorňuje Alena Hykyšová z oddělení statistiky vzdělávání, zdravotnictví, kultury a sociálního zabezpečení ČSÚ. Ve 4. čtvrtletí roku 2020 bylo vydáno 237 tis. neschopenek osobám v karanténě, tj. čtvrtina všech neschopností vydaných v tomto období.

Na rozdíl od pracovní neschopnosti z důvodu nemoci se výrazně snížil počet neschopenek zapříčiněných pracovními úrazy. Meziročně ubylo 3,2 tis. pracovních úrazů na 41 tis. v roce 2020. Tento pokles se bohužel netýkal smrtelných pracovních úrazů. Oproti roku 2019 došlo k jejich nárůstu z 92 na 108, tj. o 17 %. Muži zaznamenali 105 smrtelných pracovních úrazů.

„Ačkoliv celkový počet dnů strávených v pracovní neschopnosti meziročně vzrostl o 13 milionů, průměrná délka trvání jednoho případu o 3 dny klesla. V roce 2020 trvala neschopenka v průměru 39,4 dne a jedná se tak o vůbec nejkratší dobu za posledních 10 let,“ dodává Alena Hykyšová. Ženy strávily v neschopnosti v průměru na 1 případ 40,9 dne, muži 37,8 dne.

Za rok 2020 bylo pojištěncům vyplaceno nemocenské ve výši 33 mld. Kč, což je v přepočtu na jednoho pojištěnce téměř 7 tis. Kč. Oproti roku 2019 výdaje vzrostly o 6 mld. Kč, tj. o 23 %.

Více v publikaci Pracovní neschopnost pro nemoc a úraz v České republice za rok 2020.

  • Zdroj: Český statistický úřad

Digitální transformace je klíčem k prosperující a otevřené Evropě

Pandemie Covid-19 ukázala, jak nepostradatelné jsou digitální technologie a akcelerovala jejich zavádění v podnicích. Digitální technologie pomohly překonat nejen globální zdravotní krizi, ale také umožnily firmám neutlumit své podnikání v době, kdy se nedalo cestovat. Evropa má nyní šanci vybudovat digitálnější, odolnější a udržitelnější ekonomiku.

Evropa by se proto měla zaměřit na otevřenou strategickou autonomii, která se soustředí na posílení evropských technologických kapacit v klíčových technologických oblastech a otevřenou spolupráci se strategickými partnery, kteří sdílejí evropské hodnoty, a mít tak možnost vybrat si nejlepšího dodavatele, produkt nebo službu bez ohledu na to, odkud pochází. Tedy nikoliv suverenita a omezování, ale naopak otevřenost a spolupráce směrem k autonomii.
Svaz průmyslu a dopravy ČR, společně se 14 národními asociacemi z 10 zemí, které zastupují exportní, průmyslová a technologicky vyspělá odvětví, podepsal společné prohlášení. Toto prohlášení jsme připravili, protože jsme připraveni se aktivně podílet na diskuzi , která aktuálně probíhá na evropské úrovni k iniciativě Evropská digitální dekáda, ale také Nové průmyslové politice a dalším iniciativám, které budou mít dopad na to, jak podnikáme. Otevřená strategická autonomie musí být postavena na pozitivní vizi Evropské unie, která je připravena čelit budoucímu vývoji.

Celou výzvu najdete zde.

Svaz průmyslu jednal o hlubší spolupráci s Jižní Koreou

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák se ve čtvrtek 27. května zúčastnil slavnostní večeře pořádané předsedou Senátu PČR Milošem Vystrčilem na počest předsedy Národního shromáždění Korejské republiky Parka Byeongseuga a sedmičlenné korejské parlamentní delegace. „Byl to pro nás takový malý svátek. Byla to první mezinárodní akce po dlouhé době, při které jsme se potkali tváří v tvář, a navíc protokolárně velmi významná,“ vysvětluje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu dlouhodobě spolupracuje s korejskými partnery, konkrétně s agenturou KOTRA na podporu korejských exportérů či korejskou asociací importérů KOIMA. Snaží se tak propojovat české a korejské podnikatelské subjekty a informovat české podnikatelské subjekty o sektorových příležitostech na korejském trhu. Právě o tom byla i diskuse na slavnostním setkání.

„Debatovali jsme logicky o energetice, protože Jižní Korea je jedním z kandidátů na výstavbu jaderných bloků v České republice. Bavili jsme se i o budoucnosti dopravní infrastruktury a dopravy. Korejská strana mě informovala, že na vodík už mají všechno. Stovky osobních aut, autobusy a i lokomotivy, což mě překvapilo. Například plnicích vodíkových stanic mají v Koreji 200. Když si uvědomíme, že u nás máme dvě, tak je to opravdu země, která je velmi úspěšná v těchto hi-tech technologiích a posouvá se kupředu,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Právě českým firmám by se jihokorejský trh mohl do budoucna ještě více otevřít. „Na závěr setkání za mnou pan Park Byeongseug přišel a osobně mi poděkoval za účast na setkání. Zároveň mě pozval na návštěvu s našimi podnikateli do Jižní Koreje, pokud by tam předseda senátu měl cestu. Uvidíme, jestli se to povede. Je to pro nás výzva. Jižní Korea je takový asijský tygr a pro české exportéry je určitě nesmírně zajímavá,“ dodává Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy.

S ohledem na geografickou vzdálenost a na srovnatelnou technologickou úroveň Česka a Jižní Korey se vzájemná obchodní spolupráce zaměřuje na moderní technologie a na tradiční a nenapodobitelné výrobky. V posledních letech se také intenzivně rozvíjejí kontakty mezi akademickými institucemi v oblasti vědy a výzkumu. Příležitosti pro české firmy jsou v Jižní Koreji sektorech přesného strojírenství, informační a komunikační technologie, energetiky, elektrotechniky, obranného průmyslu, technologií pro ochranu životního prostředí, automobilového, stavebního a strojírenského průmyslu, sklářského a keramického průmyslu, zemědělského a potravinářského průmyslu a ve službách.

dort

kategorie Podpora exportu

Krize urychlila digitalizaci a masivní nástup home office

Pandemie onemocnění Covid-19 prověřila nejen odolnost jednotlivých podniků, ale i jejich flexibilitu a ochotu přizpůsobovat se novým trendům. Průmyslové firmy se tak od loňského jara více zaměřily na digitalizaci, svým zaměstnancům častěji umožňují práci z domova a nové pracovníky si vybírají online, jak vyplývá z ankety mezi personalisty předních tuzemských podniků.

Otázky:

  1. Jak koronavirová krize dosud ovlivnila oblast HR ve Vaší firmě?
  2. Chystáte s ohledem na pandemii nějaké dlouhodobé nebo trvalé změny v HR strategii?

JOSEF LEJČEK, ŘEDITEL ÚTVARU PERSONALISTIKA ČEZ

  1. Nový význam má bezpečnost a zdraví zaměstnanců. Využíváme práce z domova, v provozech jsme změnili harmonogramy a způsob předávání směn. Pro vybrané pozice jsme zajistili PCR testy, antigenní testy a interní trasování. Výrazně ubylo služebních cest, naopak přibylo online schůzek. Téměř všechny HR činnosti jsme přesunuli do elektronické formy, a to i školení a výběrová řízení. Podporu technických škol, kde jsme vždy sázeli na osobní kontakt se studenty a učiteli, máme teď online prostřednictvím přednášek s experty, krátkých videí z provozu nebo her a soutěží pro studenty. Zavedli jsme koučování na dálku pro vedoucí, kteří potřebují podporu při řízení týmu, a zřídili infolinku pro zaměstnance v oblasti zdraví a psychologické podpory. Svou premiéru měla i elektronická distribuce mzdových výměrů, což nám kromě bezpečnosti přineslo i úsporu hromady papírů.
  2. Pandemie urychlí přechod k elektronizaci a digitalizaci. Zaměstnanci budou kombinovat práci v kanceláři a ve velké míře i z domova. Nábory, školení nebo HR poradenství zůstanou ze značné části v distanční formě. Budeme více rozvíjet digitální dovednosti zaměstnanců a ve firemní kultuře se zaměříme na postoje a chování související se změnou, inovacemi a spoluprací. Chystáme také více benefitů, které podporují imunitu, zdraví, psychologickou podporu a zvládání stresu.

JITKA ADÁMKOVÁ, ŘEDITELKA DIVIZE LIDSKÝCH ZDROJŮ T-MOBILE CZECH REPUBLIC A SLOVAK TELEKOM

  1. Všechny firmy musely chtě nechtě přejít do online módu. Tak tomu bylo i v T-Mobilu a Slovak Telekomu. Jako technologická firma jsme však byli dobře připraveni, pouze jsme tento modus operandi rozšířili na větší počet pozic. Využívání home office tam, kde to povaha práce dovoluje, jsme rovněž zaváděli dlouho před Covidem. Pandemie nicméně prověřila naše systémy i efektivitu práce z domova. Už během první vlny jsme například bleskově přesunuli do domácího prostřední všechny kolegy z infolinky, včetně IT techniky a příslušenství. V konečném důsledku tak během pandemie pracují z domova přibližně dvě třetiny našich zaměstnanců. Využití home office je primárně projevem ohleduplnosti vůči kolegům, nicméně samo o sobě je vnímáno spíše jako zaměstnanecká výhoda. Přestože osobní setkávání chybí každému z nás, klíčové je pro nás zdraví zaměstnanců a jejich blízkých a minimalizace rizika přenosu onemocnění.
  2. Covid nám potvrdil, že i po uvolnění ochranných opatření můžeme pracovat odkudkoliv, protože v pracovním vztahu je důležitá důvěra a výsledky. To se samozřejmě odráží i ve strategii HR, kdy musíme počítat s tím, že do kanceláří se už ve 100% režimu nevrátíme a zároveň si musíme udržet vysokou zaměstnaneckou zkušenost, což je alfa a omega naší HR strategie. Změnily se i nábory nových pracovníků. Jednak cítíme ze strany kandidátů obecně větší zájem o práci. Přešli jsme také k čistě online náboru, díky čemuž jsme zefektivnili a zkrátili délku výběrových řízení. Nábor můžeme provádět z jakéhokoli místa a jsou do něj více zapojeni také manažeři. Je do něj navíc možné zapojit kolegy napříč Českem a Slovenskem, aniž by museli někam cestovat. To je pro nás i pro kandidáty vysoká přidaná hodnota.

IVO ŽIŽKA, PERSONÁLNÍ ŘEDITEL TŘINECKÝCH ŽELEZÁREN

  1. Krize se projevila zejména ve změně organizace práce. Na provozech jsme zavedli nová pravidla při střídání směn, řada zaměstnanců z administrativních pozic pracuje v režimu home office tak, aby se nepotkávali v kancelářích. Museli jsme se také naučit pracovat online. Nejen se radit, ale i školit prostřednictvím video či telekonferencí. Zajištění stabilního prostředí pro vzdálený přístup k firemním serverům kladlo vysoké nároky zejména na naše IT oddělení.
  2. Určitě zachováme možnost práce z domova, jakmile posoudíme její efektivitu. Rozhodně budeme nyní více využívat videokonferenčních porad a hovorů, které mnohdy urychlují proces a nahrazují zdlouhavé cestování.

MICHAELA KRÁLOVÁ, HR MANAŽERKA LUKOV PLAST

  1. Tím, že na trhu práce je teď méně pracovních příležitostí, tak se změnil přístup zaměstnanců a uchazečů o práci s ohledem na jejich požadavky a nároky na samotnou práci. Ty jsou všeobecně nižší, než v době před pandemií Covid-19.
  2. V oblasti personalistiky jsme ve firmě zatím provedli jenom mírné změny. V první fázi jsme vlivem pandemie Covid-19 v našem podniku mírně snížili počet pracovních míst. Všeobecně jsme například zeštíhlili řízení firmy ve vedoucích pozicích.

NATÁLIE LINHARTOVÁ, HR ŘEDITELKA TATRA TRUCKS

  1. Krize nás zasáhla velmi výrazně. Téměř každý krok byl více či méně ovlivněn novou situací, na kterou nikdo nebyl připraven. Studium vládních nařízení, komunikace s krajskými hygieniky, řešení pendlerů, to byla naše nová HR operativa. Důležité bylo i nastavit transparentní komunikaci a uklidnit zaměstnance v době, která na mnohé lidi působí stresově. Zvykli jsme si na home office a online vzdělávání. Dříve v průmyslových podnicích nepředstavitelná věc se stala běžnou součástí pracovního života. Základem toho všeho je schopnost rychle se přizpůsobit a najít efektivní řešení. Malinko jsme doufali, že pozitivní stránkou této neradostné doby bude změna na trhu práce. Stále nás však trápí nedostatek pracovníků. Nejvíce nám chybí odborné profese, které jsou pro naši výrobu klíčové.
  2. Z mého pohledu se s příchodem pandemie muselo HR postavit zpátky nohama na zem a nestavět vzdušné zámky. Nikdo neví, jak dlouho nás bude pandemie ovlivňovat do budoucna, zda stávající situace bude dlouhodobá a jestli se s ní budeme muset naučit žít. Součástí naší HR strategie rozhodně bude v daleko vyšší míře flexibilita ve všem, co děláme. Základní pro nás je budování důvěry, která se nám vrátí ve formě loajálních zaměstnanců, kteří přidají, když je třeba. Jsou to přece tatrováci s tím pravým tatrováckým srdcem. A toho my si nesmírně vážíme.

Anketa vyšla v časopisu Svazu průmyslu Spektrum 2Q/2021. Celé číslo čtěte zde.

 

Premiér Babiš navštívil firemní očkovací centra v Moravskoslezském kraji

Předseda vlády se zástupci automobilky Hyundai, 1. června 2021.
Předseda vlády se zástupci automobilky Hyundai, 1. června 2021.
Premiér Andrej Babiš v úterý 1. června 2021 navštívil Moravskoslezský kraj, kde se seznámil s připravovaným intenzivním čerpáním prostředků EU, které kraj využije na transformaci regionu. Premiér Babiš také navštívil firemní očkovací centra v Třineckých železárnách a Hyundai Manufacturing Czech, která fungují pro zaměstnance i veřejnost.

Premiér Babiš jednal s vedením Moravskoslezského kraje o čerpání financí z evropských fondů, díky kterým chce kraj realizovat Transformační plán. „Moravskoslezský kraj pokračuje v transformaci regionu. Hejtman Ivo Vondrák mi ukázal projekty, na které chce kraj získat 19 miliard korun z Fondu spravedlivé transformace, 15 miliard z Modernizačního fondu a 60 miliard z tradičních operačních programů. Strategické projekty se týkají hlavně revitalizace území po těžbě, řešení socioekonomických problémů a vylepšení životního prostředí,“ uvedl premiér Andrej Babiš.

Fond pro spravedlivou transformaci má celkem 41 miliard pro 3 uhelné regiony v České republice. Prostředky jsou určené na transformaci regionu, podporu malých a středních podniků včetně startupů, investice do výzkumu a inovací, do technologií pro čistou energii, na snížení emisí skleníkových plynů, nízkouhlíkovou mobilitu, digitalizaci, regeneraci a dekontaminaci území, prevenci vzniku odpadu, omezování objemu odpadu a možnosti rekvalifikace zaměstnanců. Modernizační fond je určen pro celou Českou republiku v objemu 150 miliard korun, Moravskoslezský kraj by měl zájem čerpat 15 miliard.

Předseda vlády také navštívil firemní očkovací centra v Třineckých železárnách a Hyundai Manufacturing Czech. „Očkování ve firmách má velký význam třeba pro rozhodování lidí, zda se nechat očkovat. A nabízejí očkování jak zaměstnancům, tak veřejnosti. Skvělý příklad pro ostatní kraje a další podniky,“ řekl Andrej Babiš.

Stejným způsobem jako ve společnostech Třinecké železárny a Hyundai fungují očkovací centra v Liberty Ostrava a AL Invest Břidličná. Od 3. června 2021 je připravováno otevření očkovacího centra ve společnosti Heimstaden. Moravskoslezský kraj přišel s vlastní kampaní na podporu vakcinace, která navazuje na národní kampaň. Občany k očkování inspirují místní osobnosti. Jsou k tomu využívány billboardy, mediální prostor, tramvaje a sociální sítě.

Chystáte se do starobního důchodu? Seznam nezbytností, které si připravit

Dosáhli jste důchodového věku a chystáte se o důchod v nejbližší době zažádat? Nebo vás odchod do důchodu teprve čeká, ale chcete na něj být náležitě připraveni? Přinášíme vám návod, jak při žádosti o důchod postupovat krok za krokem. Podrobné informace ke starobním důchodům najdete v nově vydané Příručce budoucího důchodce pro rok 2021.

Stručného průvodce, jak při žádosti o důchod postupovat krok za krokem, najdete i na následujících řádcích.

 

Co dělat předtím, než si o důchod požádáte?

  1. Ověřte si, jaký je váš důchodový věk a jakou dobu musíte být důchodově pojištěniabyste důchod mohli začít pobírat. Důchodový věk lze snadno zjistit pomocí důchodové kalkulačky nebo náhledem do aktualizované Příručky budoucího důchodce pro rok 2021 na strany 6–7.
  2. Sledujte pravidelně doby pojištění evidované ČSSZ. Jednou ročně si můžete nechat zpracovat informativní osobní list důchodového pojištění (IOLDP). Zažádat o něj lze prostřednictvím ePortálu ČSSZ, případně formou písemné žádosti zaslané na adresu: ČSSZ, Odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5. O dalších možnostech podání žádosti o IOLDP se dočtete na webu ČSSZ. Na ePortálu ČSSZ dále můžete pravidelně sledovat evidované doby pojištění prostřednictvím služby Přehled dob důchodového pojištění. Tato služba nabízí náhled na „konto pojištění“, které se průběžně aktualizuje na základě každého nově doručeného a zpracovaného dokladu. Nahlížet do svého „konta“ a mít tak údaje pod kontrolou můžete kdykoliv.
  3. Pro podání žádosti o důchod budete potřebovat i další doklady, a to o dobách, které ČSSZ nemá ve své evidenci. Jde o tzv. náhradní doby pojištění. Týká se to například dob studia, vojenské a civilní služby a také péče o dítě, případně péče o osoby závislé na pomoci jiné osoby. Tyto doby je třeba dokládat prostřednictvím dokladů, které o těchto náhradních dobách pojištění svědčí. Jejich soupis najdete v Příručce budoucího důchodce pro rok 2021 na stranách 10–12.
  4. Žádost o důchod lze podat nejdříve čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání důchodu. Fakt, že dosáhnete důchodového věku, neznamená, že si o důchod musíte zažádat. Lze tak učinit i později. Pokud se rozhodnete dál pracovat, toto „přesluhování“ se pozitivně odrazí na výši vašeho budoucího důchodu.
  5. Popřemýšlejte nad tím, zda si důchod necháte vyplácet na účet, nebo v hotovosti. Pokud si chcete zařídit zasílání důchodu na účet, je třeba, aby byl veden na vaše jméno, případně na vašeho manžela/vaši manželku. V tomto případě je potřeba doložit ještě potvrzení od banky, že k účtu máte dispoziční oprávnění. Vyplácení důchodu na účet vašeho potomka ani vnuka či vnučky možné není. Druhou možností je vyzvedávání důchodu v hotovosti na poště. Tato služba je však zpoplatněna částkou 29 Kč, která se vám bude strhávat z každé měsíční splátky důchodu.

Podání žádosti

Nezapomeňte, že samotný nárok na důchod ještě neznamená, že vám důchod začne automaticky chodit na účet nebo na poštu. Je potřeba si o něj požádat, a to osobně na OSSZ podle místa vašeho trvalého bydliště. Žádost o důchod s vámi sepíše pracovník oddělení důchodového pojištění. Tuto žádost podáváte osobně, můžete k tomu ale zmocnit i jinou osobu na základě plné moci (vzorovou plnou moc najdete na ePortálu ČSSZ).

Podat žádost o důchod je možné kterýkoliv úřední den. Doporučujeme vám však sjednat si konkrétní termín prostřednictvím online objednávání na webu ČSSZ. Počítejte s tím, že sepsání žádosti může zabrat nějaký čas. Jde o časově náročný úkon, při kterém je třeba uvést a ověřit mnoho údajů, mimo jiné i to, zda jste pracovali v zahraničí, jestli máte exekuci nebo jste v insolvenci.

 

Jaké doklady si k žádosti o důchod připravit?

  1. Doklad totožnosti, tedy občanský průkaz nebo cestovní pas, případně povolení k pobytu.
  2. Pokud se rozhodnete pro výplatu důchodu na účet, je třeba předložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v České republice – majitel účtu nebo Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet manžela (manželky) v České republice.
  3. Dále budete potřebovat dokumenty dokládající doby pojištění, které ČSSZ nemá ve své evidenci. Jsou to například:
    • doklady o studiu, popřípadě učení, i nedokončeném (výuční list, maturitní vysvědčení, diplom nebo index),
    • doklady o výkonu vojenské služby,
    • doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti (rodné listy dětí nebo výpisy z matriky narození, popř. jiné doklady o době a rozsahu péče), pokud nelze uvedené ze strany OSSZ/PSSZ/MSSZ ověřit v agendovém systému evidence obyvatel,
    • doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách, které nejsou uvedeny v informativním osobním listu důchodového pojištění nebo o nichž víte, že je ČSSZ nemá ve své evidenci.
  4. To, že některý z dokladů (kromě průkazu totožnosti) nemáte k dispozici, neznamená, že nemůžete podat žádost o důchod. Zbývající doklady, které předložíte dodatečně, budou také následně posouzeny a zohledněny.
 
 
  • Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení

Porušení právních předpisů a pokynů BOZP, nebo lehkomyslnost?

Zaměstnanec vinou nesprávného jednání utrpěl úraz. Z důvodu jeho odškodňování soudy rozhodovaly o tom, zdali porušil právní předpisy, nebo jednal lehkomyslně. Obojí dohromady totiž nelze.
 
Zaměstnanec (dále žalobce) se domáhal odškodnění pracovního úrazu. U zaměstnavatele (dále žalovaný) pracoval jako strojník linky na výrobu pelet. Utrpěl pracovní úraz, při kterém mu byly rozdrceny čtyři prsty na levé ruce. Ze skutkových zjištění vyplynulo, že k úrazu došlo tak, že krátkým kovovým šroubovákem čistil zaseknutou „rolnu“ granulátoru, který však před tím nebyl uveden do klidového stavu (byl „pod proudem“), po uvolnění se „rolna“ roztočila a rotující součásti stroje vtáhly ruku pracovníka mezi sebe. Tvrdil však, že si již nepamatuje, jak přesně k úrazu došlo. Popřel ale pravdivost údaje, který byl uveden v záznamu o úrazu, který podepsal v nemocnici pod vlivem opiátů, že se pokoušel granulátor vyčistit pomocí kovového šroubováku.

Žalovaný namítal, že žalobce byl k obsluze linky řádně proškolen, byl seznámen s návodem k obsluze granulátoru. A způsob, jakým žalobce v žalobě čištění granulátoru popisuje, odporuje tomuto poučení a je v rozporu se zásadami BOZP. Žalobce, vybaven vlastním nástrojem ve tvaru „T“, šťouchal do prostoru mezi matricí a rolnami. Podle něj sám žalobce nerozporoval v záznamu o úrazu své zavinění, velmi dobře si pamatoval na skutkový děj i na to, že v ruce měl šroubovák, že zasahoval do stroje za chodu a teprve později účelově tvrdil, že si přestal vybavovat, zda a co v ruce držel, a že si to již nepamatuje. Z tohoto důvodu tedy míra odpovědnosti žalovaného v důsledku zproštění se odpovědnosti zčásti může dosáhnout maximálně jedné třetiny.

Okresní soud rozhodl, že základ nároku žalobce na náhradu škody je po právu co do dvou třetin, a že o výši nároku žalobce na náhradu škody bude rozhodnuto v konečném rozhodnutí. Po odvolání žalobce i žalovaného byl usnesením krajského soudu mezitímní rozsudek soudu prvního stupně zrušen a věc mu byla vrácena k dalšímu řízení. Měl se zabývat otázkou kontroly dodržování právních nebo ostatních předpisů anebo pokynů k zajištění BOZP a ke způsobu, jakým bylo řešeno či sankciováno jejich případné nedodržování.

Dalším rozsudkem okresní soud žalobu zamítl a rozhodl tak, že žalobce má zaplatit žalovanému náklady řízení. Vyšel ze zjištění, že žalobce použil k čištění zaseklé „rolny“ granulátoru šroubovák a neuvedl zařízení do klidové polohy (stroj byl pod proudem). Zjistil, že žalobce byl nejen řádně proškolen, ale znalost a dodržování bezpečnosti práce byly ze strany žalovaného soustavně vyžadovány a kontrolovány. Předpoklady pro úplnou liberaci z odpovědnosti byly žalovaným prokázány a žalobu proto zamítl.

K odvolání žalobce krajský soud rozsudek soudu prvního stupně změnil tak, že základ nároku žalobce je dán v rozsahu jedné třetiny. Nesouhlasil s tím, že jedinou příčinou škody bylo pouze samotné jednání žalobce. Po doplnění dokazování rozhodnutím oblastního inspektorátu práce zjistil, že žalovaný se dopustil správního deliktu na úseku bezpečnosti práce, když (mimo jiné) nevypracoval podrobné písemné pokyny k zajišťování běžného provozu zařízení dle požadavku výrobce uvedeného v návodu k používání granulátoru a neumístil je v těsné blízkosti zařízení. Dospěl k závěru, že zaměstnavatel se nemůže vyvinit zcela, ale jen zčásti, protože zaměstnanec jednal lehkomyslně.

Proti tomuto rozsudku žalobce podal dovolání, ve kterém se zabývá otázkou lehkomyslnosti. Tato otázka je podle něj v praxi dovolacího soudu řešena tak, že poruší-li zaměstnanec předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, nemůže být jeho jednání kvalifikováno jako lehkomyslné, a odkázal na „rozbor“ Nejvyššího soudu, uveřejněný pod R 28/1980, resp. rozhodnutí uveřejněné pod R 19/1991.

Ustanovení § 367 zák. práce (nyní § 270) umožňuje, aby se zaměstnavatel své odpovědnosti za určitých, v zákoně uvedených podmínek, zcela nebo zčásti zprostil. Důvodem, pro který se zaměstnavatel může za splnění v zákoně podrobněji stanovených předpokladů zcela zprostit své odpovědnosti, je buď porušení bezpečnostních předpisů, nebo opilost zaměstnance, jestliže tyto důvody byly jedinou příčinou škody. Zčásti se zaměstnavatel své odpovědnosti zprostí, prokáže-li, že sice příčin škody bylo více, ale že uvedené důvody přesto byly jednou z příčin škody; třetím důvodem, avšak jen pro částečnou liberaci zaměstnavatele, je tzv. lehkomyslnost. Procesní povinnosti tvrdit a prokázat skutečnosti o tom, že se zaměstnavatel zprostil odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu, má zaměstnavatel, který také nese za řízení procesní odpovědnost za to, že tyto povinnosti nesplní (tzv. břemeno tvrzení a důkazní).

Již ve stanovisku ze dne 19. 6. 1980, sp. zn. Cpj 11/80, které bylo uveřejněno ve Sbírce rozhodnutí a stanovisek pod publikačním číslem 28/1980, Nejvyšší soud zdůraznil, že liberační důvod spočívající v lehkomyslném chování zaměstnance přichází v úvahu pouze tehdy, pokud zaměstnanec neporušil bezpečnostní předpisy. Na uvedené závěry Nejvyšší soud navázal následně také v rozsudku ze dne 3. 4. 2017, sp. zn. 21 Cdo 1739/2016, kde poukázal na to, že se jedná o případy, kdy způsob jednání zaměstnance při určitém pracovním úkonu neupravuje žádný bezpečnostní předpis, pravidlo nebo pokyn, kdy se však zaměstnavatel může zprostit částečně odpovědnosti, prokáže-li, že jednání zaměstnance lze charakterizovat jako nebezpečné riskování nebo hazardérství, kdy si zaměstnanec vzhledem ke konkrétní časové i místní situaci na pracovišti počíná způsobem, při němž vědomě podstupuje riziko hrozícího nebezpečí újmy na zdraví.

Pakliže však odvolací soud připustil správnost skutkového zjištění o existenci (obecného) bezpečnostního pokynu pro obsluhu (čištění) stroje, je jeho další zjištění o neexistenci konkrétního pokynu bez významu. Je-li úraz žalobce následkem porušení existujícího pokynu k zajištění bezpečnosti práce, jinak řečeno, je-li dána příčinná souvislost mezi úrazem zaměstnance a porušením pokynu k zajištění bezpečnosti práce, nepřichází v úvahu liberační důvod podle ustanovení § 367 odst. 2 písm. b) zák. práce (nyní § 270 odst. 2 písm. b), i kdyby (v obecné rovině) chování zaměstnance by bylo také možno posoudit jako chování zjevně lehkomyslné. Pakliže tedy odvolací soud za uvedené skutkové situace připustil existenci tohoto liberačního důvodu, není jeho právní hodnocení správné.

  • Zdroj: BOZOinfo

V dubnu byla míra nezaměstnanosti opět na 3,4 %

Míra zaměstnanosti 15–64letých (podíl zaměstnaných k populaci v této věkové skupině) očištěná od sezónních vlivů dosáhla v dubnu 74,1 % a oproti dubnu 2020 se nepatrně snížila. Míra zaměstnanosti mužů po sezónním očištění činila 80,8 %, míra zaměstnanosti žen 67,1 %. Míra zaměstnanosti osob ve věku 15–29 let očištěná od sezónních vlivů činila 45,3 %, ve věku 30–49 let 86,5 % a ve skupině osob 50–64letých 76,3 %.

Obecná míra nezaměstnanosti 15–64letých (podíl nezaměstnaných k ekonomicky aktivním, tj. součtu zaměstnaných a nezaměstnaných) očištěná od sezónních vlivů dosáhla v dubnu letošního roku 3,4 % a meziročně se zvýšila o 1,2 procentního bodu. Míra nezaměstnanosti mužů očištěná od sezónních vlivů dosáhla 2,8 %, míra nezaměstnanosti žen 4,2 %.

Míra ekonomické aktivity 15–64letých (podíl ekonomicky aktivních k populaci v této věkové skupině) očištěná od sezónních vlivů dosáhla 76,7 % a proti dubnu 2020 se zvýšila o 0,9 procentního bodu. Po sezónním očištění míra ekonomické aktivity mužů (83,1 %) převyšovala míru ekonomické aktivity žen o 13,1 procentního bodu.

„Dubnové údaje potvrzují rychlejší růst nezaměstnanosti u žen v důsledku opatření proti koronavirové pandemii. Míra nezaměstnanosti žen je nyní o polovinu vyšší než u mužů a rozdíl se tak opět prohloubil. Na druhou stranu u žen roste také ekonomická aktivita,“ komentuje výsledky Dalibor Holý, ředitel odboru statistiky trhu práce a rovných příležitostí ČSÚ.

Eurostat v rámci své tiskové zprávy uveřejní metodicky shodnou měsíční míru nezaměstnanosti, ale za věkovou skupinu 15–74 let. Obecná míra nezaměstnanosti v dubnu 2021 u 15–74letých v České republice činila také 3,4 %, přičemž údaje vycházejí z Výběrového šetření pracovních sil (VŠPS) za daný měsíc.

  • Zdroj: Český statistický úřad