Podle nařízení vlády na Velký pátek zavřeno

UZO vždy bylo a je pro uzavření prodejen o státních svátcích vyplývající ze zákona o prodejní době v maloobchodě. Zmatek, ke kterému nyní dochází v důsledku rozhodnutí vlády, že obchody budou na Velký pátek uzavřeny, přispívá pouze k další nejistotě zaměstnanců.
 
Dá se předpokládat, že čtvrteční rodinné nákupy přemění prodejny v prostory, kde nebude možné dodržovat všechna protiepidemická opatření.
 
Další velký problém, který s tím souvisí, jsou již naplánované směny. I zde platí zákoník práce, nutno však podotknout, že v této situaci jsou i zaměstnavatelé nevinně, neboť jsou povinni dodržovat vládní nařízení.
 
 
  • Zdroj: Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb

Ceny nájmu v Berlíně po zmrazení klesly, ale sehnat byt je mnohem těžší

S ekonomem Konstantinem Cholodilinem o tom, co ukázal experiment, který měl zastavit prudký růst cen nájemního bydlení.

erlín před rokem zahájil pětiletý experiment, jehož cílem bylo zastavit prudký růst cen nájemního bydlení, které se pro chudší obyvatele v posledních letech stává nedostupnou komoditou. Německé hlavní město má nálepku kreativní otevřené metropole, díky čemuž v posledním desetiletí přitahuje mezi 20 a 60 tisíci novými lidmi ročně, což logicky zvedá nájemné a vytlačuje chudší obyvatele (zároveň přitahuje imigranty, neboť jsou tu přistěhovalecké komunity). Místní levicová vláda složená ze sociálních demokratů (SPD), strany Levice a Zelených se proto rozhodla k radikálnímu kroku, který by měl tenhle trend změnit – přijala zákon, který zmrazil ceny nájemního bydlení na úrovni z léta 2019.

Metr čtvereční se nyní v Berlíně nesmí pronajímat dráž než za 9,80 eur, přičemž cena může být i nižší – odvíjí se od kvality bytu. Nařízení vstoupilo v platnost loni 23. února a majitelé bytů, kteří stanovenou úroveň překročili, byli nuceni činži svým nájemníkům snížit. Zmrazení se sice týká pouze bytů postavených před rokem 2014, ale i tak se zákon vztahuje na 1,5 milionu bytů neboli asi 95 procent všech nájemních bytů ve městě. Většina Berlíňanů – asi 80 procent – přitom bydlí právě v nájemním bydlení.

Kontroverzní zákon vyvolal silně protichůdné emoce: nájemníci ho přivítali jako vzácnou příležitost k vydechnutí od neustálého zdražování, protože ceny nájemného v některých čtvrtích za poslední dekádu stouply na dvojnásobek, velké stavební firmy a majitelé bytů radikální zmrazení považují za neférový zásah do nakládání s majetkem a podali proti němu stížnost k federálnímu ústavnímu soudu v Karlsruhe. Soud by měl rozhodnout během letošního roku – a v případě, že se postaví na stranu majitelů, nájemníkům hrozí, že budou muset rozdíl v činži zpětně doplatit.

Zákon začal platit těsně předtím, než se Německo a celá Evropa ponořily do koronavirové pandemie, takže vyvozovat v tuto chvíli definitivní závěry by bylo předčasné. Podle ekonomických expertů, kteří se problematikou bydlení dlouhodobě zabývají, je nicméně už teď možné pozorovat některé účinky zmrazení nájmů. Cíl, kterým bylo zastavení růstu nájmů, byl splněn – nájmy v průměru klesly o několik procent. Dostupnost bydlení se ale snížila, protože na trhu významně ubylo množství bytů nabízených k pronájmu. K těmto závěrům došly nezávisle na sobě studie tří ekonomických institutů – mnichovského Ifo,  kolínského IW a DIW sídlícího v Berlíně.

„Nájmy se podařilo snížit, což je pozitivní dopad. Ale z dlouhodobého hlediska má zmrazení nájmů a ještě bude mít negativní dopady. Celkový efekt všech důsledků regulace na nájemníky i majitele bytů je v součtu velmi nejednoznačný a z mého pohledu nepříliš přínosný,“ říká autor studie think-tanku DIW (Německý ekonomický institut) a ekonomický expert Konstantin Cholodilin. Dalším dopadem regulace je podle něho růst cen nájmů ve městech sousedících s Berlínem. Dlouhodobě se také může snížit ochota investorů stavět v Berlíně nové byty. Státní developeři, kteří by poptávku po bydlení uspokojili, podle Cholodilina stavějí bytové domy příliš pomalu. Berlínský experiment nicméně podle experta vyvolal zájem ve světě  – a podobná opatření zvažují i další města.

Když Berlín před rokem zaváděl zastropování nájemného, zpráva se hodně probírala i v Česku. Asi nejhlasitěji se ozýval názor, že berlínští neomarxisté chtějí znárodňovat bydlení, byť se objevovaly i hlasy, že to není špatný nápad na řešení rostoucích nájmů – což je problém trápící rovněž Prahu. Zaznamenal jste podobné reakce i odjinud?

Ano, třeba starosta Londýna loni v září řekl, že když Berlín zmrazil nájemné na pět let, Londýn by to mohl udělat na dva roky. V Katalánsku několik desítek velkých měst loni na podzim zavedlo regulaci nájemného, takzvanou brzdu nájmů, která se ale od berlínského zmrazení nájmů liší. Katalánský přístup je podobný spíše tomu, co zavedla některá německá města v roce 2015.

V čem se to liší?

Můžeme mluvit o dvou typech kontroly nájmu. Takzvané zmrazení nájmů je prvním, starším typem kontroly, kdy se výše nájemného prostě zastaví na určité úrovni. Tato úroveň se stanovuje různě, někdy podle výše nájmů k určitému datu, jindy podle finanční hodnoty nemovitosti. Důležité je, že v tomto případě je nájemné fixní a nemůže být zvýšeno bez povolení úřadů. Tohle bylo zavedeno před rokem v Berlíně na všechny nájemní byty postavené před rokem 2014. Druhý typ kontroly nájmů je známý jako stabilizace nájmů a funguje například v New Yorku. Tento způsob regulace se začal používat na konci 70. let a je to o dost pružnější nástroj. V tomto případě se nájemné nezmrazí, ale určí se míra, o kolik je možné nájemné ročně zvýšit. O kolik může majitel nájemníkovi zvednout činži, určuje třeba rychlost růstu spotřebitelských cen. Anebo třeba nájem nesmí o více než deset procent přesahovat ceny nájmů podobných bytů ve stejné čtvrti. Toto opatření platí od roku 2015 v některých německých městech, kde se mu říká brzda nájmů (Mietpreisbremse – pozn. red.).

Váš výzkum zjistil, že po zmrazení nájmů v Berlíně kleslo nájemné v regulovaném segmentu v průměru o 11 procent. Zároveň jste ale zjistili, že ubylo nabídek bytů k pronájmu o více než polovinu, zhoršila se tedy dostupnost bydlení. A současně se na berlínském předměstí zvýšily nájmy v průměru o 12 procent. Z toho vychází, že část majitelů bytů pravděpodobně kvůli nucenému snížení nájemného přestala nabízet své nemovitosti na běžném trhu. Lidé, kteří v Berlíně hledali bydlení, se tedy museli poohlížet na černém trhu, nebo hledat bydlení v předměstských lokalitách, jako je Potsdam, což hnalo tamní nájemné nahoru. Je to pravdivý scénář?

Zaprvé je třeba říci, že v našem výzkumu jsme se zaměřili pouze na první čtyři týdny poté, co opatření vstoupila v platnost. Nechtěli jsme, aby se nám smíchaly vlivy zmrazení nájmů a účinku pandemie koronaviru. Ta téměř zabrzdila migraci lidí do Berlína. Zastavili jsme proto náš výzkum ve chvíli, kdy byl v Berlíně zaveden první lockdown. Nemůžeme tedy říci, co se dělo během celého roku. Ale jinak je váš popis celkem správný.

Bylo tedy opatření úspěšné?

Z hlediska snížení cen nájemného bylo úspěšné, protože výše nájmů se zastavila nebo klesla na předepsanou úroveň. Ale zároveň platí, že jakmile začnete regulovat nájemné nebo cenu čehokoli, efekt se v realitě projeví vícero způsoby, přičemž některé dopady jsou očekávané a jiné ne. Celkový dopad všech důsledků regulace na nájemníky i majitele bytů je v součtu velmi nejednoznačný – a z mého pohledu nepříliš přínosný. Pokud stávající nájemník, který bydlí v regulovaném bytě, na zmrazení nájmů vydělá, je třeba současně dodat, že majitelé bytů a ostatní potenciální nájemníci na tomto novém stavu prodělávají. Majitelé proto, že z pronájmu svého majetku mají nižší příjem. A potenciální nájemníci, kteří se přistěhují do města a shánějí tu bydlení, zase žádný byt nemůžou sehnat. Když to trochu přeženu a přirovnám to k bývalému socialistickému systému za minulého režimu: vznikne situace, kdy jsou najednou na byty delší fronty, roste černý trh a všude je spousta nespokojených lidí. Shánějí něco, co by mělo být dostupné za rozumnou cenu, ale sehnat se to nedá, protože není nikdo, kdo by to nabízel. A jestli hned vedle existuje „oáza“ volného trhu, tak tam ceny logicky porostou.

Tou oázou myslíte okolí Berlína?

Ano, místa jako Potsdam jsou od centra Berlína vzdálená vlakem půl hodiny, ale už leží na území státu Braniborsko a nespadají tak pod berlínskou regulaci nájemného. Pro lidi, kteří shánějí bydlení hned, je logické řešení, že se přestěhují do míst jako Potsdam a do města dojíždějí. Jejich příchod ale zvedne cenu nájemného. Vzhledem k tomu, že jsme zkoumali dopady regulací jen za první čtyři týdny po zmrazení nájmů, je nicméně otázka, zda cenový nárůst způsobil skutečně příchod nových zájemců o bydlení, anebo majitelé bytů, kteří si spočítali, že zájem poroste. Je taky možné, že zvedli nájmy preventivně v obavě, že přijde podobné opatření i u nich v Braniborsku.

Řekl jste, že vás výzkum probíhal jen po dobu čtyř týdnů. Není to tedy příliš krátké období, aby šly vyvodit jasné závěry?

Naše studie není jediná, která zkoumala dopady zmrazení nájemného v Berlíně. Podobné výzkumy provedly další dva významné ekonomické instituty v Německu. Prvním z nich byl mnichovský IfO, druhým pak IW v Kolíně nad Rýnem. Zkoumali delší časová období, ale kvalitativně došli k podobným závěrům jako my. Tedy že zmrazení nájemného v Berlíně je účinné, pokud jde o výši nájemného, ale negativně ovlivňuje nabídku. Jedinečnost naší studie oproti těmto dvěma je, že jsme se dívali i na dopady cen v okolí Berlína.

Když tyto studie byly publikovány, obě strany debaty z nich vyvodily jiné závěry. Na jedné straně byla nájemnická sdružení, která tvrdí, že je to úspěch, protože ceny se povedlo snížit a nájemníkům se ulevilo.  A že tenhle oddechový čas je potřeba využít k tomu, aby město postavilo nové byty, které vyřeší problémy s nedostatečnou nabídkou. Ty by měly vznikat během příštích čtyř let, kdy bude opatření platit. Odpůrci, kam patří hlavně developeři, naopak říkají, že je to katastrofa, protože zájemci o bydlení nemají kam jít a že to je nejhorší možný způsob, jak řešit nedostatek bydlení. Kdo má pravdu?

Jak jsem řekl, tato politika je efektivní v tom, o co usilovala. Nájmy se podařilo snížit, což je pozitivní dopad. Ale z dlouhodobého hlediska to má a ještě bude mít negativní dopady. Námi zjištěný padesátiprocentní pokles nabídky je možná trochu přehnané číslo ukazující pouze první reakci majitelů bytů, kteří své nabídky stáhli z trhu a čekali, co bude dál. Někteří, zejména ti, kteří mají nedostatek peněz, nakonec byty pronajmou i za nižší cenu. Ale z hlediska stavebnictví to podle mě bude mít dlouhodobě negativní účinek.

Jaký?

Zmrazení nájmů platí na pět let, ale nikdo neví, zda se neprodlouží na delší období a už nezůstane v platnosti. V historii se mnohokrát stalo, že přechodná opatření zůstala v platnosti natrvalo. Pokud jste soukromý investor a vidíte, co Berlín udělal, tak si řeknete: Proč bychom měli v Berlíně něco stavět, když nám pak zmrazí nájmy? Nebo udělají něco ještě horšího, třeba zkonfiskují naše byty. Bude lepší přestat tam investovat. Jak jste řekl, vláda samozřejmě může začít sama stavět byty. Ale je to dobré řešení? Víme přece, jak neefektivní je ve stavebnictví. Dobrým příkladem je berlínské letiště, které bylo zprovozněno loni a dokončit ho trvalo dvacet let. Za obří zpoždění mohlo město, které bylo investorem. Nejsme si jistý, že je dobré řešení spoléhat se na to, že bydlení postaví stát. Je to možné, ale bude to na úkor dalších nájemníků, kteří budou chtít v Berlíně bydlet. A také těch, kteří bydlí na předměstí mimo regulované území a platí vyšší nájmy. Stejně jako těch, kteří bydlí v novostavbách postavených po roce 2014, které jsou z regulace vyňaté. Tam totiž taky výrazně vzrostly ceny. Takže bych řekl, že obě strany mají pravdu, ale pozitivní dopady jsou mnohem menší, než berlínská vláda tvrdí.

Loni přibylo v Berlíně 18 tisíc bytů. Ani to ale nestačí k uspokojení nově příchozích a podle různých odhadů ve městě chybí zhruba 140 tisíc bytů. Proč je soukromí developeři nestavějí rychleji? Je to kvůli nižším maržím v sociálním bydlení než například u luxusních bytů či kanceláří, kde je možnost zisku větší?

Pokud mluvíme o sociálním bydlení pro chudé, tak v západním Německu ho po válce stavěli hlavně soukromí investoři. Vláda jim dala fiskální pobídky, jako třeba levné pozemky, dotace či nižší úroky a soukromí investoři postavili domy se sociálním bydlením. Po dvaceti třiceti letech dosáhly výše nájmů tržní hodnoty, protože podpora státu vypršela. Bylo to součástí poválečné ideologie, která si uvědomovala nedostatek bydlení. Vlády současně předpokládaly, že tento nedostatek časem zmizí a není tedy nutné ho udržovat navždy. Sociální byty tvoří v Německu asi čtyři procenta z celkového množství – a abyste v nich mohli bydlet, musíte mít nižší příjem. Tolik krátká historie sociálního bydlení v Německu. Tohle se nyní kvůli nedostatku bytů oprašuje a federální vláda dává na sociální bydlení více peněz. V některých městech jako třeba v Berlíně, Hamburku nebo Mnichově také platí pravidlo, že pokud soukromý investor staví novou čtvrť, musí dát třicet procent bytů jako sociální bydlení. Počet sociálních bytů tedy poroste. Ale levné bydlení bylo pro investory vždy nevýhodné, vždy upřednostňovali stavbu drahého bydlení, kde je větší zisk. Ale vždycky zároveň existoval přirozený filtr, kdy se bohatí časem odstěhují ze starších bytů a ty začnou být dostupné i pro chudší lidi.

Důležitý aspekt celé debaty o zmrazení nájmů  je, že se čeká na výsledek ústavního soudu. Pokud rozhodne, že zmrazení nájmů bylo protiústavní, co se stane? Budou muset nájemníci doplatit rozdíl v nájemném?

Teoreticky by museli doplatit rozdíl. Zákon vstoupil v platnost loni v únoru pro veškeré nové nájemníky. Nájmy pro stávající nájemníky se začaly snižovat o půl roku později, tedy v listopadu. Na internetu nyní typicky najdete dvě ceny, jak po zmrazení, tak bez zmrazení, aby byli lidé připraveni na případnou změnu po rozhodnutí ústavního soudu. Nájemnické organizace říkají nájemníkům, aby si drželi peníze stranou pro případ, že by ústavní soud regulaci zrušil. Jak to nakonec dopadne, to je těžké říci.

V Berlíně nyní probíhá sběr podpisů na petici, která požaduje, aby bylo vypsáno referendum o tom, zda mají být byty patřící velkým společnostem jak Deutsche Wohnen znárodněny, tedy aby byly povinně odprodány státu. Starosta Berlína Michael Mueller sice petici nepodporuje a říká, že existují efektivnější způsoby snížení nájmů, ale má tahle iniciativa i tak šanci na úspěch?  

Před deseti lety bych řekl, že ne, teď dokážu těžko předvídat, co může uspět, a co ne. Před časem v Berlíně proběhlo referendum o tom, zda má být zastavěno bývalé letiště Tempelhof. Je to velká  plocha v centru města. Lidé hlasovali, aby tam byl dál park – i já jsem proti tomu, aby se tahle plocha zastavěla. Proč by tedy nemohlo proběhnout teď referendum o tomhle? Lidé jsou stále radikálnější. Myslím, že je šance, že by mohlo uspět. Dokonce i v Bavorsku proběhla petice za uspořádání referenda o zmrazení nájmů (petice neprošla – bavorský ústavní soud rozhodl, že tohle není pravomoc spolkové země – pozn. red.).

Pokud by se referendum konalo a město by se rozhodlo odkoupit byty od majitelů, jaký by tohle mělo efekt na trh s bydlením?

Záleží na tom, za jakou cenu by město byty kupovalo. Pokud by za ně platilo tržní cenu, tak by se dostalo do finančních problémů, protože už teď má velké dluhy. Nemyslím si, že je Berlín schopný zaplatit plnou částku. Je však možné, že by politici na odkup bytů určili množství peněz, které je dostačující z jejich pohledu, nikoli však z pohledu majitele, tedy firmy Deutsche Wohnen. Pokud by k tomu došlo, ostatní investoři by se báli podobných iniciativ samozřejmě by byli ochotni méně investovat v Berlíně. Město už teď nedokáže uspokojit potřeby bydlení. Jediný aktér ochotný stavět by pak byla vláda – a ta nepostaví dost bytů pro všechny. Dlouhodobé důsledky by tedy byly spíš negativní. Už teď vidíme, že během vlády červeno-červeno-zelené koalice počet stavebních povolení stagnuje. A to je indikátor dokončených staveb v budoucnosti.

Pokud podle vás zmrazení není řešením krize s bydlením, co byste navrhl?

Typická opatření navrhovaná v tomto kontextu jako alternativní jsou hlavně vytváření takového prostředí, ve kterém by mohli rychleji stavět bydlení soukromí investoři, třeba snižováním administrativních bariér. Druhým opatřením je potom poskytování příspěvků na bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy. Tato opatření jsou už nicméně v Berlíně zavedena, což v naší studii také zmiňujeme. Možná ještě účinnějším opatřením by byl rozvoj jiných měst – včetně přesměrování určitého počtu budoucích imigrantů směřujících do Berlína právě tam. Pokud se ale migrační proudy vlivem pandemie změní, možná taková opatření ani nebudou potřeba. Historie velkých měst je ostatně typická i v tom, že se střídají fáze urbanizace a deurbanizace.

https://www.respekt.cz/rozhovor/ceny-najmu-v-berline-po-zmrazeni-klesly-ale-sehnat-byt-je-mnohem-tezsi

  • Zdroj: Respekt.cz
 

Fakta o testování v českých firmách

Výběr z průzkumů Svazu průmyslu a dopravy, březen 2021, vzorek 114 tisíc, resp. 140 tis. testovaných zaměstnanců týdně.

STATISTIKA

  1. Podniky nad 50 zaměstnanců týdně otestují asi 2,8 milionu zaměstnanců.

VÝSLEDKY

  1. Každý týden se záchyt pozitivně testovaných lidí snižuje. První týden plošného testování (od 8. 3.) firmy odhalily 0,77 % pozitivních, druhý týden 0,61 % a třetí týden 0,44 %.
  2. Za tři týdny (od 8. 3.) firmy pomohly plošným testováním odhalit zhruba 50 tisíc bezpříznakových pacientů v populaci. Jejich včasnou izolací se podařilo ochránit dalších asi 50 tisíc lidí (při R=1).

ANTIGENNÍ TESTY

  1. Firemní testování téměř nezatěžuje veřejný systém. Jen jedno procento firem nechává testovat zaměstnance ve veřejných centrech.
  2. Přes 60 % podniků stále nakupuje testy za více než 100 korun.
  3. Stát přispívá na jeden test 60 Kč, což často nepokrývá ani polovinu nákladů. Podle dat podniky na otestování jednoho zaměstnance doplácejí v průměru 80 korun. Při testování 2,8 milionu zaměstnanců každý týden tak mohou podniky za testování nad rámec příspěvku zaplatit ze svého více než 200 milionů korun týdně. Průměrný střední podnik dosud stálo testování desítky tisíc korun, u velkých firem se náklady na podnik pohybují v průměru ve vyšších stovkách tisíc korun.
  4. Firmy používají testy schválené ministerstvem zdravotnictví. Seznam doporučených testů ale nezohledňuje řádově rozdílnou citlivost testů. Téměř 90 % oslovených firem by se při nákupu testů řídilo doporučením nezávislé autority, která prověří kvalitu a citlivost testů.

VYUŽITÍ PCR TESTŮ

  1. Po zjištění pozitivního antigenního testu odchází zaměstnanci do izolace a čekají na verifikaci PCR testy. Ty potvrdí asi 80 % ze zjištěných pozitivních antigenních testů.
  2. Zaměstnanci čekají na kontrolní výsledek PCR testu průměrně 2 dny. Výjimkou ale není ani pět až sedm dní.
  3. Zaměstnavatelé nejsou proti plošnému testování PCR testy. Podle jejich dosavadních zkušeností není v Česku zajištěna dostatečně rychlá kapacita ani pro kontrolní PCR testování cca 13 tisíců lidí týdně.
  4. Kapacity laboratoří pro vyhodnocování vzorků metodou PCR nyní činí zhruba 60 tisíc vzorků denně. Pro plošné testování milionů lidí týdně to nestačí.

OČKOVÁNÍ

  1. 70 % podniků je připraveno podílet se na očkování proti Covidu.

Kompletní výsledky obou průzkumů Svazu průmyslu a dopravy ČR jsou dostupné zde a zde.

Gbelec Ondřej
kategorie Aktuálně

Vláda prodloužila vyplácení kompenzačního bonusu i na duben

Tisková konference po jednání vlády, 29. března 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 29. března 2021.
Drobní podnikatelé či lidé pracující na dohodu o provedení práce, kteří byli ekonomicky postiženi v důsledku epidemie koronaviru, budou moci čerpat tzv. kompenzační bonus i v dubnu. O stanovení třetího bonusového období rozhodla vláda Andreje Babiše na jednání v pondělí 29. března 2021.

Kompenzační bonus ve výši maximálně 1 000 korun na den, v případě osob činných na základě dohody 500 korun na den, měl být na základě zákona vyplácen v únoru a březnu. Vláda ovšem má zákonné zmocnění zavést další bonusová období vždy jako kalendářní měsíc až do konce roku, pokud budou v té době ještě trvat krizová opatření. Protože nadále platí vyhlášený nouzový stav a s ním spojená protiepidemická vládní opatření, která mají dopady i podnikatelský sektor, ministři schválili nařízení vlády ke kompenzačnímu bonusu pro rok 2021, kterým se jeho výplata prodlužuje i na duben. Náklady na prodloužení budou činit z veřejných rozpočtů maximálně 9,9 miliardy korun.

Kabinet projednal také změny rámcových podmínek podpory Covid – Ubytování II, které navrhla ministryně pro místní rozvoj na základě konzultací s profesními svazy i s potenciálními žadateli o podporu. Jedná se především o upřesnění kategorií ubytovacího zařízení, na která mohou žadatelé o dotaci peníze z programu čerpat. Dotační program také reflektuje rozhodnutí Evropské komise navýšit limitu článku 3.1 Dočasného rámce z 800 tisíc na 1,8 milionu eur.

Vláda rovněž rozhodla o uvolnění pěti miliard korun z vládní rozpočtové rezervy ve prospěch rozpočtu Ministerstva obrany. Jedná se o druhou polovinu z desetimiliardové částky, kterou při projednávání státního rozpočtu na letošní rok rozhodla Poslanecká sněmovna z rozpočtu Ministerstva obrany přesunout do rozpočtové rezervy. Přesunutí zbylé částky umožní rezortu obrany pokračovat v plnění úkolů vyplývajících z vládou schválených koncepčních a dalších dokumentů a nadále zajišťovat plnění veškerých mimořádných úkolů spojených s nasazením příslušníků AČR a zapojením zřizovaných zdravotnických zařízení při řešení pandemie covid-19. Další informace naleznete v tiskové zprávě Ministerstva obrany na https://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/vlada-schvalila-vraceni-5-miliard-korun-do-rozpoctu-ministerstva-obrany-cr-226756/.

Vláda projednávala také otázku dostavby jaderné elektrárny v Dukovanech. Vzala na vědomí informaci k bezpečnostnímu posouzení čtyř uchazečů o výběrové řízení na dodavatele nového jaderného zdroje, tedy uchazečů z Francie, Jižní Koreje, Ruska a ze Spojených států, respektive z Kanady. Vláda konstatuje, že se jedná pouze o bezpečnostní posouzení, nikoliv zahájení samotného tendru. Na přípravě a vyhodnocení tohoto bezpečnostního posouzení se budou podílet zpravodajské služby České republiky.

Vláda rozhodla také o odvolání Jaroslava Míla z funkce vládního zmocněnce pro jadernou energetiku, a to k 30. březnu 2021. Hlavním důvodem je fakt, že vládní zmocněnec dosud nezískal bezpečnostní osvědčení fyzické osoby pro přístup k utajovaným materiálům. Činnosti související s výkonem funkce vládního zmocněnce pro jadernou energetiku podle Statutu Stálého výboru pro výstavbu nových jaderných zdrojů v ČR bude dočasně zajišťovat místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy.

Ministři schválili návrh novely zákona o svobodném přístupu k informacím a souvisejících zákonů, která do českého práva provádí evropské směrnice z 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru, a projednali i několik strategických dokumentů – aktualizaci Strategického rámce hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, aktualizaci Souhrnného akčního plánu Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje 2021, metodiku Koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení 2021+ a Strategii bezpečnosti potravin a výživy 2030.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-29–brezna-2021-187488/.

Agrární komora ČR nesouhlasí s rozšířením informační povinnosti na profesní komory v rámci novely zákona o svobodném přístupu k informacím!

V souvislosti s chystanou novelou zákona o svobodném přístupu k informacím, kdy ministerstvo vnitra navrhuje v rámci této novely rozšířit informační povinnost i na profesní organizace, nám Agrární komora ČR zaslala prohlášení jejího prezidenta Jana Doležala.

„Nesouhlasíme s rozšířením informační povinnosti na profesní komory ve znění, jaké navrhuje ministerstvo vnitra v novele zákona o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb.,“ uvádí prezident Agrární komory ČR Jan Doležal. Zdůvodňuje to tím, že „Agrární komora ČR je primárně financována z příspěvků svých členů a těm se také na pravidelné bázi zodpovídá. Nehospodaří s veřejnými prostředky a není závislá na veřejné moci.“

Podle Jan Doležala se totiž „jedná o organizaci sdružující většinu malých i velkých podnikatelů v zemědělství v Česku. Rozšíření informační povinnosti by znevýhodnilo nejen Agrární komoru ČR jako takovou, ale také její členy. Následkem toho by hrozilo, že se tato organizace hájící práva a zájmy svých členů již od začátku devadesátých let vyprázdní a její existence ztratí smysl.“

  • Zdroj: Agrární komora ČR

Testování na Covid-19 ve firmách funguje, podíl pozitivních testů klesá

Velké a střední firmy už tři týdny povinně testují své zaměstnance na Covid-19. Z výsledků testů je zřejmé, že testování funguje a přispívá k poklesu podílu infikovaných zaměstnanců. Průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR zjistil, že ve třetím březnovém týdnu byl průměrný záchyt pozitivních testů ve sledovaných průmyslových firmách 0,61 procenta. Ve čtvrtém březnovém týdnu u sledovaných firem tento podíl klesl na 0,44 procenta. Většina firem je navíc připravena pomoct s proočkováním prostřednictvím vlastních zdravotnických kapacit. Průzkumu se zúčastnilo 266 firem, které otestovaly každý týden v průměru 140 tisíc lidí.

2021 03 29 pruzkum 1

Povinné testování zaměstnanců ve firmách funguje a výrazně přispívá ke zvládání epidemie Covid-19. Počty infikovaných zaměstnanců v průmyslu klesají, protože se je díky testování daří včas odhalit a zajistit, aby nemoc nešířili dál. Ukazují to data o testech pracovníků z 266 firem, které získal Svaz průmyslu a dopravy ČR. Ve třetím březnovém týdnu mělo pozitivní antigenní test 895 zaměstnanců ze 147 tisíc otestovaných, o týden později firmy zachytily 591 infikovaných ze 135 tisíc otestovaných pracovníků. Podíl pozitivních testů tak ve sledovaných firmách za týden klesl z 0,61 procenta na 0,44 procenta.

„Z dat Svazu průmyslu jasně vyplývá, že pravidelné testování jednou týdně pomáhá účinně odhalovat infikované zaměstnance. Jejich počet každý týden klesá. Firmy tak výrazně přispívají k boji s epidemií. Pokud výsledky našeho průzkumu vztáhneme na 2,8 milionu zaměstnanců všech firem nad 50 zaměstnanců, tak se první týden testování podařilo odhalit přes 20 tisíc lidí s Covid-19, druhý týden dalších 17 tisíc a minulý týden 13 tisíc infikovaných. Tento vývoj kopíruje pokles počtu nových případů Covid-19 v oficiálních statistikách,“ uvádí Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Stále více firem hlásí, že podíl pozitivních testů se pohybuje pod jedním procentem. V průzkumu Svazu průmyslu z druhého březnového týdne mělo takto nízký záchyt pozitivních testů 71 procent firem, o dva týdny později se jejich podíl zvýšil na 90 procent.

Data z firem ukazují, že pozitivní antigenní test následně potvrdí přesnější PCR test v 80 procentech případů. Na potvrzovací PCR test posílá pozitivní zaměstnance většinou jejich praktický lékař nebo hygienická stanice. „Podle zkušeností z firem zaměstnanci s pozitivním antigenním testem čekají na potvrzovací PCR test v průměru dva dny. Výjimkou ale není ani prodleva pět až sedm dnů. Z toho je patrné, že metodu PCR testování nelze kvůli nedostatku kapacit nasadit plošně pro 3 miliony lidí týdně tak jako antigenní testování,“ dodává Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Firmy stále část nákladů na povinné testování hradí ze svých peněz. Samovyšetřovací testy nyní nakupuje 61 procent firem za více než 100 korun za kus. Na začátku března mělo stejnou zkušenost 80 procent firem. Průměrnou střední firmu dosud testování stálo několik desítek tisíc korun, u velkých firem se dosavadní náklady na testování pohybují ve stovkách tisíc korun. „Proto chceme, aby vláda zvýšila příspěvek na nákup samovyšetřovacího testu z 60 korun na 90 korun za kus. Zároveň by vláda firmám pomohla, kdyby nechala prověřit kvalitu dostupných testů na trhu nezávislou institucí a doporučila jen ty, které jsou dostatečně citlivé. Takový seznam by využilo 87 procent firem,“ říká Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

2021 03 29 pruzkum 3

Průmysl je připraven státu významně pomoci také s očkováním populace proti Covid-19. „Vláda by místo úvah o zavírání průmyslu měla využít infrastrukturu firem ke zrychlení očkování. Z našeho průzkumu vyplynulo, že 70 procent firem je ochotno očkovat ve vlastních očkovacích centrech, a to nejen své zaměstnance,“ uvádí Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„Z průzkumu podniků, institucí a organizací sdružených v Konfederaci zaměstnavatelských a podnikatelkách svazů ČR vyplývá účinnost jednotlivých opatření přijatých v těchto organizacích od vyhlášení pandemie, tj. organizační změny ve firmách od hygienických – zabezpečení ochranných pomůcek, dezinfekcí, až po respirátory a filtraci provozů, k organizaci pracovišť s náležitými rozestupy, opatření v šatnách, umývárnách a jídelnách – až po zabezpečení týdenního testování pracovníků, které odhaluje infikované zaměstnance a následně důsledně trasuje a zajistí karanténu a tím snížení možnosti nákazy a její šíření. Podle našeho názoru je toto účinnější než plošné přerušení činnosti, kde více hrozí nekontrolované shlukování skupin a tím další šíření pandemie,“ uvádí Jan Wiesner, prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelkách svazů ČR a doplňuje, že bližší informace o průzkumu jsou k dispozici v samostatném materiálu KZPS ČR.

Plošné testování je pro firmy náročná logistická operace, zejména ve firmách se směnným provozem. Dosavadní výsledky ukazují, že firmy testování zvládají a pomáhají tak v boji s epidemií. „Naše firmy si zaslouží od politiků i veřejnosti více důvěry, protože dokazují, že umí testovat, a pomáhají tak zvládat epidemii,“ dodává Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Prezentace k průzkumu ke stažení zde.

Svaz průmyslu a dopravy ČR a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelkách svazů ČR vyzývá firmy a jejich zaměstnance, aby nepolevovali v dodržování hygienických opatření. Zpracoval pro ně také manuály, v nichž radí, jak nastavit ve firmě optimální hygienická opatření a jak zorganizovat testování.

Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy

Vláda prodloužila nouzový stav i všechna dosud platná krizová opatření

Předseda vlády Andrej Babiš během mimořádné schůze kabinetu, 26. března 2021.
Předseda vlády Andrej Babiš během mimořádné schůze kabinetu, 26. března 2021.
Vláda na mimořádném jednání v pátek 26. března 2021 rozhodla na základě předchozího souhlasu Poslanecké sněmovny o prodloužení nouzového stavu do 11. dubna včetně. Zároveň do stejného data prodloužila i všechna dosud platná krizová opatření.

Důvodem prodloužení nouzového stavu je přetrvávající nepříznivá epidemická situace. Ačkoli v posledních dnech došlo k mírnému poklesu nárůstu nových pozitivně testovaných osob na covid-19 i počtu těžce nemocných pacientů v nemocnicích, vzhledem ke stále velmi vysokým hodnotám je důležité, aby epidemie byla i v dalších týdnech brzděna přísnými protiepidemickými opatřeními a pokračoval současný trend poklesu.

Vláda proto současně prodloužila platnost všech dosud platných krizových protiepidemických opatření, a to rovněž do 11. dubna. K jediné změně došlo u opatření omezujícím volný pohyb osob obyvatel mezi 21. hodinou a 5. hodinou ranní přidala mezi výjimky cesty na shromáždění pořádané církví nebo náboženskou společností a účast na něm. Tato výjimka bude platit jen ve dnech 1. až 3. dubna 2021 vždy v čase od 21.00 do 23.59 hodin.

Ministerstvo zdravotnictví také upravilo opatření, které omezuje vstup do České republiky. V reakci na rozhodnutí Spolkové republiky Německo vyřadit ČR ze seznamu nejvíce rizikových zemí s mutující variantou viru se od neděle 28. března ruší povinnost pro řidiče v mezinárodní dopravě, kteří přes ČR tranzitují směrem do Německa prokazovat se při vstupu do ČR negativním testem na covid-19. Německo totiž povinnost prokázat se negativním pro řidiče přijíždějící z ČR od neděle zruší.

Vláda také schválila nákup jednoho milionu testovacích antigenních sad do majetku Správy státních hmotných rezerv. Tyto testy má SSHR zajistit do 15. dubna na základě výsledků poptávkového řízení realizovaného za účelem nákupu antigenních testů pro samotestování pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a budou využity na testování zaměstnanců státního sektoru.

Výsledky vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-mimoradneho-jednani-vlady-26-brezna-2021-187459/.

Vystoupení premiéra na videokonferenci členů Evropské rady

Vystoupení předsedy vlády Andreje Babiše na videokonferenci členů Evropské rady, 25. března 2021.
Vystoupení předsedy vlády Andreje Babiše na videokonferenci členů Evropské rady, 25. března 2021.
Projev předsedy vlády Andreje Babiše na videokonferenčním zasedání Evropské rady 25. března 2021.

Situace v České republice se mírně zlepšuje, ale celková epidemiologická situace je stále špatná a jedna z nejhorších v EU. Musíme být nyní velmi opatrní. Lockdowny a uzávěry fungují jen do určité míry. Jediným dlouhodobým řešením je očkování v EU. Zvýšení dodávek vakcín zůstává absolutní prioritou. Neplnění závazků ze strany některých dodavatelů, jmenujme společnost AstraZeneca, není přijatelné.

Chtěl bych poděkovat Emmanuelovi a Angele za jejich solidaritu při poskytování vakcín a také Komisi za její úsilí zvýšit soběstačnost ve výrobě vakcín.

Jsem velmi vděčný Ursule za to, že se jí v několika případech podařilo vyjednat přesunutí dodávek společnosti Pfizer-BioNTech ze čtvrtého na druhé čtvrtletí. Doufám, že v tom budeme moci pokračovat a do konce června bude v EU k dispozici ještě více dávek.

Jsem stejně jako Sebastian znepokojen nerovnováhou v aktuálních dodávkách vakcín do různých členských států. Myslím, že dodávky by měly být organizovány podle poměrného počtu obyvatel bez ohledu na to, kolik dávek si členské státy objednaly.

V červenci by mělo být v EU téměř 500 milionů dávek. Bude to stačit pro 70 % dospělé populace EU, ale pokud nic neuděláme, může to znamenat v některých státech dostatek pro více než 80 % a v jiných pro méně než 40 % dospělých. Pro EU to vytváří vážná rizika a měli bychom s tím něco udělat. Poslední urychlená dodávka 10 milionů dávek je jedinečnou šancí, jak problém vyřešit, aniž by někdo musel zpomalit z původního plánu. Řídící výbor (Steering Board) pro vakcíny sice odvedl technickou práci, myslím ale, že bychom měli dát jasné politické zadání, jak použít těchto 10 milionů urychlených dávek.

Trochu techničtější poznámka – nemyslím si, že bychom se měli zabývat každou vakcínou odděleně, máme na stole 10 milionů dávek Pfizeru-BioNTechu na druhé čtvrtletí a měli bychom využít velkou část z nich, abychom se co nejvíce přiblížili našemu vakcinačnímu cíli.

Pokud jde o možnost širšího omezení vývozu vakcín, domnívám se, že je třeba o něm vážně uvažovat v případě, že výrobce neplní své závazky vůči EU. Slyšeli jsme Ursulu, že od konce ledna bylo z EU vyvezeno 43 milionů dávek, přičemž všem členským státům EU bylo dosud dodáno pouze 88 milionů dávek z 2,3 miliardy.

Doufám, že prezident Biden bude konstruktivní a odstraní některé zákazy vývozu, které USA zavedly, aby se rozšířila kapacita pro výrobu vakcín v Evropě.

Podporuji také společné řešení tzv. Digitálních zelených certifikátů. Potřebujeme sice získat více údajů o imunitě a účinnosti vakcín, a to i v souvislosti s mutacemi, ale je to vítaný krok vpřed. Musíme mít takový systém, který bude interoperabilní a připravený k použití. Otázka, jak přesně budeme certifikát používat, by měla být ponechána na rozhodnutí členských států.

Jak jsem již uvedl, jsme připraveni projevit solidaritu s našimi sousedy a partnery a přispět vakcínami. Bohužel, sdílení nebude možné, dokud nebudeme mít v EU dostatek vakcín pro naše občany.

Andrej Babiš, předseda vlády
 

Čechům dochází peníze na jídlo. Potravinové banky hlásí enormní zájem

V České republice přibývá lidí, kterým kvůli špatné finanční situaci dochází peníze už i na jídlo. Podle televizní reportáže CNN Prima NEWS potravinové banky dříve pomáhaly osamělým seniorům a sociálně slabším. V současnosti ale o pomoc žádají také ti, které by dříve ani nenapadlo, že nebudou mít na chleba.

Podle televizního zpravodajství jsou dnes nejpostiženější skupinou rodiče samoživitelé. Někteří z nich to s penězi měli těžké už před koronavirovou krizí. „Dostala jsem se do takové patové situace, kdy jsem neměla finanční příjem ani na zaplacení nájmu,“ popsala svou situaci matka samoživitelka, která si nepřála být jmenována. Vychovává dvě dcery a kvůli pandemii přišla o práci v cestovní kanceláři, kde pracovala jako průvodkyně německých turistů v Praze. V reportáží dále uvedla, že zjišťovala, jak má vůbec přežít, zaplatit nájemné a vlastně zajistit i potravu pro své dvě děti. Pomoc našla v potravinové sbírce. Přitom si původně přišla jen pro balíček s jídlem, ale nakonec dostala i práci jako dobrovolnice.

Podle ředitelky Potravinové banky pro Prahu a Středočeský kraj Věry Doušové se situace za poslední rok velmi změnila. „Situace je natolik jiná, že k nám chodí také lidé, kteří žili zodpovědný život. Měli práci, úspory, a ne svoji vinou o ni přišli. Dostávají minimální podporu a teď už vlastně nemají ani na jídlo,“ vysvětlila Věra Doušová. Právě tato banka vydá každý všední den přibližně 150 desetikilových tašek.

Věra Doušová dále popsala, že potravinovým bankám nepomáhají jenom firmy, které vozí do skladů jídlo, ale také jednotlivci, rodiny nebo jiní dobrovolníci. „Musím říct, že lidé jsou velmi solidární. Vždycky, když nám začnou docházet trvanlivé potraviny, tak kdykoliv to řeknu do rádia nebo televize, okamžitě se zvedne velká vlna solidarity a lidé nám volají a nosí desetikilové pytle mouky, či pět kilo másla. Každý přinese to, co je v jeho možnostech,“ popsala Věra Doušová. Potravinové banky chystají 24. dubna sbírku. Žádosti o pomoc jsou oproti loňskému roku až dvojnásobné.

  • Zdroj: CNN Prima NEWS
 

Zastavit průmysl? ‚V práci jsou opatření, doma se lidé budou navštěvovat,‘ tvrdí prezident KZPS ČR Jan Wiesner

V pořadu Pro a Proti Českého rozhlasu vystoupili prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR (KZPS ČR) Jan Wiesner a předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula na téma zda jít cestou rozvolňování či zastavení průmyslu v období kolem Velikonoc.

Zatímco Josef Středula vyzývá k zastavení průmyslu v období kolem Velikonoc. „Chceme rychleji směřovat k radikálnímu rozvolňování, nebo se s problémy potýkat ještě mnoho týdnů? Pokud chceme ochránit zdraví a rychle vrátit ekonomiku do lepší pozice, tak se nabízí využít nadcházejících svátků,“ prohlásil předseda ČMKOS. Tak představitel zaměstnavatelských a podnikatelských svazů s ním nesouhlasí.

Jan Wiesner naproti tomu zdůrazňuje, že sdílí stejný cíl s odboráři, ale průmysl by přes svátky nezastavoval. „Chceme, aby covid co nejdřív skončil a lidé byli zdraví. Pro to děláme v podnicích a v průmyslu všechno. Udělali jsem všechna opatření a ta zabraňují rozšiřování a jsou v tomto dostatečná,“ konstatoval.

V zéto návaznosti ale předseda ČMKOS Josef Středula připomíná, že testování není lékem na koronavirus, je to pouze jeden ze způsobů, jak šíření nákazy řešit. „Německo také uvažovalo o využití svátků k uzávěře průmyslu, a to má virovou nálož daleko nižší než my. Navíc jde o jeden z mála způsobů, jak pomoci přetíženému zdravotnictví,“ zdůraznil.

Jan Wiesner návrh ČMKOS na přerušení provozu průmyslu považuje za zásadní omezení. „Plošně to nelze, je spousta podniků, které musí fungovat. Energetika, vodní hospodářství, potravinářství a zásobování. Ale i důlní naftový průmysl nebo stavebnictví. Navíc když lidé budou doma, tak se akorát budou navštěvovat a nikdo to nezjistí,“ uvedl na obranu svého stanoviska. „Je řada podniků, které jsou ekonomicky na dně, hygienická opatření je také vyčerpala, ale mají uzavřené smlouvy a musí zajistit dodávky. Chybí také pracovníci, řada z nich je v nemocnicích, na ošetřovném či v karanténě,“ dodal prezident KZPS ČR.

Josef Středula ale upozornil, že není řeč o totálním zastavení průmyslu. „My říkáme, že si umíme představit přejít do sobotního nebo nedělního režimu. Takže bude fungovat celá kritická infrastruktura i nepřetržité provozy. Nikdy jsme neprosazovali úplný lockdown,“ řekl. Zároveň dodal: „Návrh jsem podali už před čtyřmi týdny, aby i firmy, které mají neodkladnou zakázku, to mohly stihnout a nedošlo ke ztrátám. Na poslední chvíli se vymlouvat, jestli to bude, nebo nebude, je na zodpovědnosti vlády. Stejnou situaci budeme mít v červenci, čtyři dny volna.“

S podniky samozřejmě jednáme, ujistil prezident KZPS ČR Jan Wiesner. „Ale přerušit bohužel není tak jednoduché, některé věci nejde udělat dopředu, některé podniky těžko stíhají to, co mají, protože nemají lidi. A u některých podniků to prostě napracovat dopředu nelze,“ uvedl jan Wiesner a zdůvodnil tak postoj zaměstnavatelů a podnikatelů.

„Jaká priorita tady vlastně je?,“ zeptal se Josef Středula. „Jestli neuděláme částečné uzavření, tak v problémech, o kterých pan Wiesner mluví, se budeme potácet další týdny. My navrhujeme, abychom se v nich nepotáceli a snížili virovou nálož. Když nic neuděláme, tak se nedivme, že to bude pokračovat dál a dlouho,“ konstatoval Josef Středula.

Podle Jana Wiesnera ale návrh ČMKOS nepomůže ničemu. „Opatření, která se v podnicích udělala a stála obrovské peníze, jsou funkční a lepší, než že lidé budou doma a nikdo nezabrání tomu, aby se nenavštěvovali a nikdo je nebude testovat,“ trvá na udržení běhu průmyslu v období svátků prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Jan Wiesner.

  • Zdroj: Český rozhlas