Kolektivní vyjednávání ve skupině Sev.en Energy skončilo dohodou

Kolektivní vyjednávání ve společnostech skupiny Sev.en Energy bylo dokončeno. Jako poslední uzavřeli dohodu zástupci zaměstnavatele a odborů v mostecké části skupiny v předposledním únorovém týdnu. Byla sjednocena délka platnosti kolektivních smluv na období převážně jednoho roku, a to do 31. 12. 2021, nejdéle však do 31. 3. 2022.

„Letošní cíle i závěry kolektivního vyjednávání odrážely aktuální situaci v odvětví energetiky, a to jak propad prodejů elektřiny a uhlí z důvodu ekologizačních aktivit a tlaku na těžbu, tak s ohledem na dopady covidové epidemie,“ uvedl Petr Mrvík, personální ředitel těžebních společností skupiny Sev.en Energy. Vyjednávání ve všech částech skupiny bylo podle zúčastněných náročné, ale podařilo se dosáhnout dohody, takže ani přes nepříznivý vývoj důležitých ukazatelů nedojde ke snižování mezd a stávající tarifní mzdy zůstanou zachovány ve stejné výši. Ve všech kolektivních smlouvách byla zakotvena výše náhrady mzdy při částečné nezaměstnanosti.

„Velmi podstatné pro nás bylo sjednotit přístup v otázkách kolektivního vyjednávání napříč skupinou. Snažili jsme se, aby se rozdíly mezi jednotlivými společnostmi ve skupině postupně zmenšovaly, případně sjednotily,“ zdůraznil personální ředitel. Samozřejmě že se mohou mezi jednotlivými společnostmi vyskytovat odlišnosti, ovšem v zásadních bodech, které jsou pro všechny společné, se daří rozdíly minimalizovat. 

Struktura a výše odstupného je nyní stejná pro všechny lokality, jak těžební a obslužné společnosti v Mostě, Elektrárnu Chvaletice i teplárny v Kladně a Zlíně. V rámci skupiny se snížil i rozdíl v oblasti věrnostních odměn a při výročích. Firemní benefity, jako jsou  například penzijní připojištění nebo příspěvek na zdraví, sport a kulturu, zůstávají v rámci skupiny zachovány na úrovni uplynulého roku. 

„Jsem přesvědčen, že se nám při kolektivním vyjednávání podařilo najít kompromis mezi aktuální nepříznivou ekonomickou situací, která nejen v našich podmínkách vytváří velký tlak na snižování nákladů, a snahou o zachování úrovně odměňování a motivace zaměstnanců ve skupině,“ uzavřel personální ředitel.

  • Zdroj: Sev.en Energy

Evropa se nemůže uzavírat ve jménu technologické suverenity

Termín technologická suverenita Evropy se stále více promítá do politických debat na úrovni Evropské unie. Objevuje se také v návrzích nové unijní legislativy. Existují však obavy, že snahy o zajištění technologické suverenity povedou k omezování vnitřního trhu a volného obchodu, a tím i inovací a budoucí prosperity. Větší smysl má zaměřit se na technologickou autonomii, která zajistí imunitu vůči ekonomickému nátlaku ze třetích zemí a právo volby pro spotřebitele i pro firmy. Ti musí mít možnost vybrat si nejlepšího partnera, produkt nebo službu. Shodli se na tom experti z Česka, Švédska, Irska a Německa na mezinárodním kulatém stole, který uspořádal Svaz průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu vnímá s obavami hlasy některých evropských politiků, aby se Evropská unie soustředila na dosažení technologické nezávislosti, suverenity či autonomie. Je znepokojující, že tyto myšlenky už převzala také Evropská komise do některých strategických dokumentů a legislativních návrhů. Technologickou suverenitou se bude také zabývat na svém příštím zasedání Evropská rada. Znepokojeni nejsou jen zástupci byznysu, Evropská komise už obdržela dva dopisy, které podepsalo 12 premiérů členských zemí, kteří varují před nárůstem protekcionismu.

„Evropská unie se v rámci dosažení svých cílů v oblasti digitální agendy nesmí v žádném případě dát cestou zavádění protekcionistických opatření, která omezí vnitřní trh EU a mezinárodní obchod. Doplatily by na to jak evropské firmy, které by mohly ztratit přístup na trhy mimo EU, tak spotřebitelé,“ říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Přestože se v EU ozývá hlasité volání po technologické suverenitě, tento koncept nemá stále jasnou definici. Svaz průmyslu a dopravy ČR proto uspořádal mezinárodní kulatý stůl, na který pozval experty z Česka, Německa, Švédska a Irska, aby se na tento fenomén podívali z pohledu byznysu. Zaměřili se především na dopady na digitální ekonomiku, která představuje jeden z hlavních motorů budoucího ekonomického růstu, inovací a vývozního potenciálu Evropy.

Před růstem protekcionismu ve jménu technologické suverenity varuje také české ministerstvo průmyslu a obchodu. „Musíme být velmi opatrní, abychom nepřekročili hranici protekcionismu. Ekonomika založená na datech je naše budoucnost. Potřebujeme hlavně mezinárodní pravidla pro toky dat či e-commerce. V této oblasti by měla EU sehrát ve světě vůdčí roli,“ uvedla na kulatém stole Martina Tauberová, náměstkyně ministra průmyslu a obchodu ČR.

Mezinárodní experti se na kulatém stole shodli, že je mnohem smysluplnější bavit se o technologické autonomii. Ta znamená možnost volby, aby si každá firma či spotřebitel mohli vybrat toho nejlepšího partnera, produkt či službu, bez ohledu na to, odkud jsou. Právě z této diverzity vznikají nejlepší inovace, z nichž bude profitovat celá evropská ekonomika.

„Jakékoliv ochranářské nápady musí brát v úvahu, že Evropa je extrémně závislá na vývozu. Ten představuje 33 až 35 procent HDP. Takže cokoliv uděláme, může se nám draze vrátit, když třetí země zavedou protiopatření proti evropským exportérům,“ varoval Hosuk Lee-Makiyama, ředitel Evropského centra pro mezinárodní politickou ekonomii.

Kdyby existovaly evropské společnosti, které by dominovaly globálním digitálním trhům, pravděpodobně by se v EU o technologické suverenitě nediskutovalo. „Náš průzkum mezi německými firmami ukázal, že se cítí až příliš závislé na zahraničí u klíčových technologií jako je software, virtuální realita či kvantové počítače. Přesto by úlohou EU mělo být vytvářet pravidla a standardy a ty pak vyvážet do světa. Tak jako se jí to povedlo s GDPR,“ uvedl Benjamin Ledwon, vedoucí bruselské kanceláře německé digitální asociace Bitkom.

Rozhodující pro budoucí ekonomický úspěch Evropy je mezinárodní spolupráce. EU se nesmí zavírat, aby vytvářela vlastní národní šampiony, kteří nebudou schopni v mezinárodní konkurenci uspět. „Omezování volby firem a spotřebitelů znamená nižší efektivitu. Politici musí podporovat inovační potenciál evropských firem, ne je zamykat v minulosti. Chci, aby Avast měl za partnera nejlepšího poskytovatele cloudových služeb, který neustále inovuje, ne někoho, kdo je slabý ale splňuje geopolitická kritéria,“ řekl Michal Pěchouček, technologický ředitel Avast.

Evropa zažila kvůli pandemii skok v digitální transformaci o několik let. Pořád je ale vidět přetrvávající rozdíly v digitálním rozvoji nejen v různých částech EU, ale i mezi různými sektory. „Doporučujeme, aby politici podporovali digitální rozvoj a rozvoj vnitřního trhu. Evropa by měla zvýšit investice do strategických odvětví a technologií, ať už jde o infrastrukturu nebo dovednosti lidí. Musí ale zachovat otevřenost,“ prohlásil na kulatém stole Svazu průmyslu Erik O’Donovan, ředitel pro digitální ekonomiku irského průmyslového svazu Ibec.

Svaz průmyslu pečlivě sleduje celou evropskou debatu o technologické suverenitě. Na domácí i evropské půdě politikům připomíná, že EU by se měla soustředit především na posílení konkurenceschopnosti, inovací a zajištění bezpečného a volného toku dat na evropské i mezinárodní úrovni.

Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy

SP ČR: Testovat musíme všude

Svaz průmyslu a dopravy ČR vyzývá vládu, aby před zvýšením frekvence testování nejdříve udělala tři věci: Testování masivně rozšířila na všechny zaměstnance, zvýšila příspěvek na test na 90 korun a státní autoritou ověřila kvalitu doporučených testů. Firmy chtějí investovat do kvalitních testů, a to by mělo být i v zájmu státu. Vláda by měla podle Svazu průmyslu nejdříve vyhodnotit stávající testování ve firmách, podpořit ho kvalitními testy a příspěvkem, a teprve poté diskutovat o změnách frekvence.

„Jsme přesvědčeni, že dříve, než se zvýší frekvence týdenního testování ve firmách z jednoho na dva, měl by stát nejdříve zajistit, aby se skutečně testovaly všechny skupiny zaměstnanců, včetně těch nejmenších kolektivů,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj.

Podniky na testování vynakládají nemalé prostředky, uvědomují si, že zaměstnanci a jejich zdraví je pro ně to nejdůležitější. Bez nich mohou jen těžko fungovat. Proto chtějí nakupovat plně funkční testy.

„Požadujeme, aby státní autorita prověřila, zda všechny testy, které firmy nakupují, jsou dostatečně kvalitní a spolehlivě zachytí pozitivní jedince. Na různých schůzkách slyšíme, že některé z testů nejsou dokonalé, přestože nakupujeme testy doporučené Ministerstvem zdravotnictví. Firmy je nakupují ve velkém a jsou dotovány i státními penězi. Mělo by být tedy i v zájmu státu, aby v tom udělal pořádek,“ vysvětluje Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu a dopravy ČR apeluje na vládu, aby zvýšila státní příspěvek na testy i počet dotovaných testů. Měla by aktivněji podpořit firmy, protože ty dnes plní roli největších testovacích a trasovacích center.

„Podle našeho průzkumu nakupuje 80 % firem testy za více než 100 korun. Proto žádáme vládu, aby vyslyšela naši prosbu a zvýšila příspěvek minimálně na 90 korun za jeden test. Pokud stát toto udělá a umožní firmám proplatit až 8 testů měsíčně, přičemž čtyři by byly povinně, jsem si jistý, že velká část firem by začala už dnes dobrovolně testovat dvakrát týdně. Musíme si uvědomit, že nejsložitější je to právě pro ty největší firmy, které mají různé režimy, nepřetržité provozy a podobně, a zároveň díky všem opatřením vykazují nejnižší pozitivitu,“ říká Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Průzkum SP ČR ukázal 0,77 % průměrný záchyt onemocnění Covid-19 ve firmách. TZ k průzkumu najdete zde.

Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy

Zákoník rozšířil okruh odškodněných při úmrtí zaměstnance

Novela zákoníku práce od ledna výrazně rozšířila okruh blízkých, kteří jsou odškodněni při vážném úrazu či úmrtí pracovníka v zaměstnání. Dříve připadla kompenzace pouze nejbližší osobě. Novinkou je i zavedení jednorázové náhrady nemajetkové újmy při zvlášť závažném ublížení na zdraví zaměstnance, sdělil médiím v úterý 9. března Tomáš Beck, výkonný ředitel a expert společnosti Vindicia, která pomáhá poškozeným získat odškodnění. Právníci změnu vítají, znamená podle nich spravedlivější řešení pro pozůstalé.

V Česku utrpí pracovní úraz s následnou neschopností přibližně 45 000 osob ročně. Okolo stovky pracovníků na následky zranění zemře. Institut jednorázové náhrady nemajetkové újmy při zvlášť závažném ublížení na zdraví zaměstnance je pro případy, kdy má zranění drtivý dopad na zdraví člověka, který následně zůstává do značné míry ochrnutý, v kómatu či má velmi poškozený mozek. „Dopady na blízké osoby jsou tak srovnatelné s úmrtím,“ uvedl Beck. Částka je podle něj vyhrazena pro nejbližší okolí postiženého, tedy rodiče, děti, ale i další osoby, které podobnou újmu pociťují jako vlastní.

Ve stejném duchu se podle něj nese i další změna, jež rozšiřuje okruh osob, které mají nárok na kompenzaci v případě, že zaměstnanec následkem pracovního úrazu zemře. Předchozí úprava připouštěla kompenzaci 240 000 Kč jen pro partnera, manžela, nezaopatřené dítě či pro rodiče, kteří žili s poškozeným ve společné domácnosti.

Novela zákoníku práce toto odškodnění navyšuje. Nově se odvozuje od dvacetinásobku průměrné mzdy v národním hospodářství zjištěné za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém pozůstalému vzniklo právo na jednorázovou náhradu. Od ledna také podle novely není vázaná na nezletilost dítěte a na to, aby rodiče museli žít s obětí úrazu ve společné domácnosti. I v tomto případě se tak podle novely o kompenzaci mohou hlásit i vzdálenější příbuzní či jiní blízcí, kteří prokážou svůj silný vztah k zemřelému, např. celoživotní přátelství, upozornil expert.

Novela zákoníku práce také přinesla odlišný způsob počítání dovolené, a to na základě odpracovaných hodin. Do znění zákona se však dostalo i nové ustanovení, které zvyšuje počet dní dovolené pro zaměstnance, kteří odpracovali větší množství přesčasů. Pokud tak zaměstnanec odpracoval v kalendářním roce podle rozvrhu směn více než dvaapadesátinásobek stanovené týdenní pracovní doby nebo kratší týdenní pracovní doby, prodlouží se délka dovolené o jednu dvaapadesátinu dovolené za kalendářní rok za každou další odpracovanou stanovenou týdenní pracovní dobu nebo kratší týdenní pracovní dobu.

  • Zdroj: OS KOVO
 

HANÁK: „Do doby, než začneme plošně a ve velkém očkovat, je klíčové masivní a pravidelné testování.“

Jedině rychlá a plošná vakcinace může vrátit situaci v naší zemi do normálu, myslí si prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Ing. Jaroslav Hanák.

„Jenže, jak vidíme, očkování prozatím postupuje z nejrůznějších důvodů velmi pomalu. Do doby, než začneme plošně a ve velkém očkovat, je proto klíčové masivní a pravidelné testování. Jedině tak budeme schopni včas zachytit nakažené a dostaneme epidemii opět pod kontrolu,“ dodává v rozhovoru, který vychází v Obzoru č. 6 v pondělí 15. 3. 2021.

Česká společnost se v době pandemie polarizuje. Zatímco jedni vládním stranám fandí a tolerují jim chyby, druhá část národa kritizuje každý přešlap a využívá jej ke kritice přijatých opatření… Na rozdíl od jara se tak vládní opatření mnohdy míjejí účinkem a počty nakažených, hospitalizovaných a mrtvých rostou. Co by společnost zachránilo? Skutečný lockdown?
Jsem přesvědčený, že jedině rychlá a plošná vakcinace může vrátit situaci v naší zemi do normálu. Jenže, jak vidíme, očkování prozatím postupuje z nejrůznějších důvodů velmi pomalu. Do doby, než začneme plošně a ve velkém očkovat, je proto klíčové masivní a pravidelné testování. Jedině tak budeme schopni včas zachytit nakažené a dostaneme epidemii opět pod kontrolu. Věřím, že ke zlepšení situace pomůže i zavedení povinného testování ve firmách. Podstatné je, aby společně s plošným antigenním testováním, hrazeným z veřejného zdravotního pojištění, fungovalo i povinné testování ve firmách, a to alespoň do doby, než bude proočkovaná většina populace.
Lockdown, tedy uzavření průmyslu, rozhodně není vhodným řešením. Českou ekonomiku by to stálo obrovské množství peněz. Odhadujeme, že ztráty za měsíční uzavření průmyslových podniků by nás vyšly na stovky miliard korun. Mnohé škody by přitom byly nevratné. Firmy by ztratily zakázky a přišly by o významné kontakty v zahraničí, které budovaly dlouhá léta. Takové škody by pro řadu podniků byly nevyčíslitelné.

Vláda v minulých dnech rozhodla, že se budou zaměstnanci ve firmách testovat na koronavirus. Podle některých výkladů se tím ale vláda zbavuje odpovědnosti a odpovědnost hodila na zaměstnavatele. Váš pohled?
Už od konce minulého roku, kdy se epidemiologická situace začala zhoršovat, jsme vládu upozorňovali, že musí začít ve velkém testovat, a to i ve firmách. Mnohé podniky to na vlastní náklady dělaly už od loňského jara. Aby ale testování mělo smysl, je potřeba ho vést plošně. Proto jsme vládu vyzývali, ať firmy k testování motivuje tím, že bude na testy přispívat a zároveň ať pro testování ve firmách povolí samotestovací sady. Jsme rádi, že vláda samotestování nakonec umožnila firmám od března. Myslím si ovšem, že to mohla udělat mnohem dříve. Podniky na to byly připravené už od začátku roku.

Médii probleskla informace o tom, že MD ČR uvažuje o zakonzervování některých málo využívaných železničních tratí, a to netradičním způsobem – vytrháním kolejí! Stát by se tak mělo na základě pozměňovacího návrhu poslance Martina Kolovratníka v rámci novely Zákona o drahách č. 266/94, Sb. Váš komentář?
Zakonzervování tratí bude vždy velmi citlivé téma. Nicméně je jasné, že nějaké kritérium stát bude muset stanovit. Kvůli vysokým finančním i personálním nákladům a rozsahu sítě není možné udržovat všechny tratě včetně těch téměř nevyužívaných. Je třeba, aby bylo vše správně legislativně ošetřené. Zároveň by při této konzervaci měl stát důsledně zvážit potenciál budoucího rozvoje každé trati, aby se trať za pár let kvůli rostoucí poptávce nebo chybějícímu spojení naopak opět neobnovovala.

______________________

Svaz průmyslu a dopravy ČR je nejsilnější zaměstnavatelský svaz sdružující klíčové odvětvové svazy a významné firmy v České republice.

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Koronavirus – Komise navrhuje digitální zelený certifikát

·         Komise navrhuje vytvoření „covidového pasu“

·         Půjde o snadno ověřitelný a standardizovaný doklad, že je osoba:

–        očkovaná,

–        uzdravená a má protilátky nebo

–        má negativní test

·         Bude k dispozici elektronicky nebo v tištěné podobě

·         Komise poskytne ověřovací software

·         Chce tak zajistit, aby občané EU mohli v létě bezpečně cestovat

·         Dosud totiž neexistují standardizované formáty a cestující mají potíže s uznáváním dokladů

·         Země EU budou muset uplatňovat na držitele „covidového pasu“ stejná práva

·         Návrh musí schválit ještě Evropský parlament a Rada EU

Evropská komise dnes předložila návrh na vytvoření digitálního zeleného certifikátu s cílem usnadnit během pandemie COVID-19 bezpečný volný pohyb uvnitř EU. Digitální zelený certifikát bude dokladem o tom, že osoba byla očkována proti onemocnění COVID-19, obdržela negativní výsledek testu nebo že se z onemocnění COVID-19 uzdravila. Bude k dispozici bezplatně v digitální nebo tištěné podobě. Bude obsahovat QR kód, aby byla zajištěna jeho bezpečnost a pravost. Komise vytvoří bránu, aby zajistila možnost ověřování certifikátů v celé EU, a podpoří členské státy při technickém provádění certifikátů. Členské státy i nadále odpovídají za rozhodnutí o tom, od kterých omezení v oblasti veřejného zdraví lze pro cestující upustit, ale budou muset tyto výjimky uplatňovat stejným způsobem na cestující, kteří jsou držiteli digitálního zeleného certifikátu.

Místopředsedkyně pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová k tomu uvedla: „Digitální zelený certifikát nabízí celounijní řešení, díky němuž dostanou občané EU do rukou harmonizovaný digitální nástroj usnadňující volný pohyb v EU. Je to dobrá zpráva z hlediska podpory oživení. Naším hlavním cílem je nabídnout snadno použitelný, nediskriminační a bezpečný nástroj, při jehož používání bude plně respektována ochrana osobních údajů. A nadále usilujeme o sbližování s dalšími partnery na mezinárodní úrovni.“

Komisař pro spravedlnost Didier Reynders uvedl: „Digitální zelený certifikát je naším společným evropským řešením otázky, jak zajistit, aby občané EU a jejich rodinní příslušníci mohli letos v létě bezpečně cestovat, a to s minimálními omezeními. Digitální zelený certifikát nebude předpokladem volného pohybu, ani důvodem k jakékoli diskriminaci. Společný přístup EU nám pomůže postupně obnovit volný pohyb v rámci EU a zabrání roztříštěnosti. Je to také příležitost ovlivnit globální standardy a jít příkladem v duchu našich evropských hodnot, jako je ochrana osobních údajů.“

Klíčové prvky nařízení, které dnes Komise navrhuje:

  1. Přístupné a bezpečné certifikáty pro všechny občany EU:
  • Digitální zelený certifikát bude mít tři druhy – certifikát o očkování, certifikát o testu (test NAAT/RT-PCR nebo rychlý test na antigen) a certifikát pro osoby, které se uzdravily z onemocnění COVID-19.
  • Certifikáty se budou vydávat v digitální nebo tištěné podobě. Obě verze budou obsahovat QR kód s nezbytnými základními informacemi, jakož i digitální podpis zajišťující pravost certifikátu.
  • Komise vytvoří bránu a podpoří členské státy při vývoji softwaru, který mohou orgány používat k ověřování všech podpisů na certifikátech v celé EU. Bránou neprocházejí žádné osobní údaje držitelů certifikátu. Tyto údaje uchovává členský stát provádějící ověření.
  • Certifikáty budou k dispozici bezplatně a v úředním jazyce nebo jazycích vydávajícího členského státu a v angličtině.
  1. Zákaz diskriminace:
  • Všichni lidé – očkovaní i neočkovaní – by měli mít při cestování po EU nárok na digitální zelený certifikát. Aby nedocházelo k diskriminaci osob, které nejsou očkovány, navrhuje Komise vytvořit nejen interoperabilní certifikát o očkování, ale také certifikát o testu na COVID-19 a certifikát pro osoby, které se z onemocnění COVID-19 uzdravily.
  • Stejné právo pro cestující s digitálním zeleným certifikátem – pokud členské státy přijmou doklad o očkování, aby upustily od určitých omezení v oblasti veřejného zdraví, jako je testování nebo karanténa, budou mít povinnost za stejných podmínek přijmout certifikáty o očkování vydané v rámci systému digitálního zeleného certifikátu. Tato povinnost by se omezovala na očkovací látky, které získaly registraci pro celou EU, ale členské státy by se navíc mohly rozhodnout přijmout další očkovací látky.
  • Oznámení dalších opatření – bude-li členský stát nadále vyžadovat, aby držitelé digitálního zeleného certifikátu podstoupili karanténu nebo test, musí to oznámit Komisi a všem ostatním členským státům a své rozhodnutí odůvodnit.
  1. Pouze základní informace a zabezpečené osobní údaje:
  • Certifikáty budou obsahovat omezený soubor informací, jako je jméno a příjmení, datum narození, datum vydání, příslušné informace o očkovací látce/testu/uzdravení a jedinečný identifikátor certifikátu. Tyto údaje lze zkontrolovat pouze za účelem potvrzení a ověření pravosti a platnosti certifikátu.

Digitální zelené certifikáty budou platit ve všech členských státech EU a k jejich používání může přistoupit také Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko. Digitální zelený certifikát by měl být vydáván občanům EU a jejich rodinným příslušníkům bez ohledu na jejich státní příslušnost. Měl by být vydáváno také státním příslušníkům třetích zemí, kteří pobývají v EU, a návštěvníkům, kteří mají právo cestovat do jiných členských států.

Systém digitálních zelených certifikátů představuje dočasné opatření. Bude pozastaven, jakmile Světová zdravotnická organizace (WHO) oznámí konec ohrožení veřejného zdraví mezinárodního významu v souvislosti s pandemií COVID-19.

Další kroky

Aby mohl být tento návrh do léta připraven, musí jej urychleně přijmout Evropský parlament a Rada.

Souběžně s tím musí členské státy zavést rámec důvěry a technické normy a rámec důvěry, dohodnuté v rámci sítě pro elektronické zdravotnictví, aby se zajistilo včasné provedení zelených digitálních certifikátů, jejich interoperabilita a plný soulad s ochranou osobních údajů. Cílem je, aby technické práce i návrh byly dokončeny v nadcházejících měsících.

Souvislosti

Po cestujících v EU se požaduje předkládání různých dokladů, jako jsou lékařská potvrzení, výsledky testů nebo prohlášení, aby se dostálo opatřením k omezení šíření koronaviru. Kvůli tomu, že neexistují standardizované formáty, vznikají cestujícím potíže při pohybu v rámci EU. Objevily se rovněž zprávy o podvodných nebo padělaných dokladech.

Členové Evropské rady ve svém prohlášení přijatém v návaznosti na neformální videokonference konané ve dnech 25. a 26. února 2021 vyzvali k pokračování práce na společném přístupu k certifikátům o očkování. Komise při přípravě interoperability certifikátů o očkování spolupracuje s členskými státy v rámci sítě pro elektronické zdravotnictví, což je dobrovolná síť propojující vnitrostátní orgány odpovědné za elektronické zdravotnictví. Pokyny byly přijaty dne 27. ledna a aktualizovány dne 12. března a návrh rámce důvěry byl přijat ve 12. března 2021.

Komise dnes přijala legislativní návrh, kterým se zavádí společný rámec pro digitální zelené certifikáty. Komise rovněž přijala komplementární návrh, který má zajistit, aby byl digitální zelený certifikát vydáván také státním příslušníkům třetích zemí, kteří pobývají v členských státech nebo státech přidružených k Schengenu, a návštěvníkům, kteří mají právo cestovat do jiných členských států. Z právních důvodů jsou nezbytné oddělené návrhy pro občany EU a občany třetích zemí, ale pro účely certifikačního systému neexistuje rozdíl v zacházení s občany EU a způsobilými občany třetích zemí.

Nejaktuálnější informace o koronavirových opatřeních i cestovních omezeních, které členské státy sdělují Komisi, jsou k dispozici na platformě Re-open EU.

  • Zdroj: Evropská komise

Premiér Babiš jednal ve Vídni o dodávkách a distribuci vakcín proti covid-19 v EU

Premiéři na jednání s rakouským kancléřem hovořili například o vakcínách, 16. března 2021.
Premiéři na jednání s rakouským kancléřem hovořili například o vakcínách, 16. března 2021.
Předseda vlády ČR Andrej Babiš navštívil v úterý 16. března 2021 na pozvání spolkového kancléře Sebastiana Kurze Vídeň a zúčastnil se jednání o dodávkách a distribuci vakcín proti covid-19 v EU. Setkal se také se spolkovým ministrem vzdělávání Heinzem Faßmannem, se kterým diskutoval o rakouské zkušenosti s testováním ve školách.

Premiér Babiš ve Vídni jednal se spolkovým kancléřem Sebastianem Kurzem, bulharským předsedou vlády Bojkem Borisovem a slovinským předsedou vlády Janezem Janšou. K jednání se prostřednictvím videokonference připojili také chorvatský premiér Andrej Plenković a lotyšský premiér Krišjānis Karinš. Hlavním tématem schůzky byly dodávky a distribuce vakcín proti covid-19 v EU.

Podle českého premiéra je nepřijatelné, aby některé členské státy byly zvýhodněny oproti jiným. „My jsme loni v prosinci na Evropské radě opakovaně mluvili o solidaritě. To bylo to hlavní – solidarita znamenala distribuci vakcín pro jednotlivé členské státy podle počtu obyvatel. Bylo deklarováno, že do konce června je cíl EU a všech členských států proočkovat zhruba 70 procent obyvatelstva. V tuto chvíli to tak ale nevypadá, ten princip rozdělování je jiný,“ uvedl Babiš.

Premiér také dodal, že předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a šéf Evropské rady Charles Michel svolají v nejbližších hodinách jednání prostřednictvím videokonference k tématu dodávek vakcín. „Je důležité, aby nedošlo k rozdílu v rychlosti očkování mezi jednotlivými členskými státy,“ dodal český předseda vlády.

Andrej Babiš se ve Vídni setkal také se spolkovým ministrem vzdělávání, vědy a výzkumu Heinzem Faßmannem, se kterým hovořil o rakouské zkušenosti s antigenním testováním ve školách. Během návštěvy také položil květiny k památníku obětem teroristického útoku z 2. listopadu 2020, který byl nově odhalen na Desider-Friedmann-Platz 23. února 2021.

Finanční správa začíná vyplácet žádosti o nový kompenzační bonus

Počínaje dnešním dnem 16. března 2021 začínají finanční úřady napříč republikou vyplácet nový kompenzační bonus ve výši 1000 Kč denně. Žádat o něj je možné zpětně od 1. února a zatím nejdéle do 31. března, tedy nejvýše o 59 tisíc korun. Online žádost je dostupná ze stránek Finanční správy nebo na www.mfcr.cz/novy-bonus.

Zákon o novém kompenzačním bonusu prošel legislativním procesem na konci února a od 2. března 2021 začala Finanční správa s přijímáním žádostí živnostníků, společníků malých s. r. o. a osob pracujících na dohodu. Pro vyplácení nového bonusu bylo nezbytné vytvořit technicky funkční systém kontroly, zpracování a vyplácení žádostí o podporu. Nový kompenzační bonus je totiž vyplácen za odlišných podmínek a vzniká nově podnikatelům, u kterých došlo ke snížení příjmů z jejich podnikatelské činnosti alespoň o 50 % oproti měsíčnímu průměru za srovnávací období. „Novým nastavením cílíme na větší okruh žadatelů. Kompenzovat totiž budeme nejen přímé omezení v důsledku vládních nařízení, ale jakýkoliv propad příjmů o více než polovinu, třeba i v důsledku nižší poptávky.“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Podat žádost je stejně jako v loňském roce možné e-mailem, datovou schránkou, poštou či osobně na podatelně. Aktuální novinkou je odeslání online žádosti prostřednictvím nově spuštěného online finančního úřadu dostupného ze stránky www.mojedane.cz. Výhodou tohoto podání je možnost sledovat, v jaké fázi vyřízení se vaše žádost nachází. „Nejpohodlnějším způsobem vyplnění žádosti je využití naší webové aplikace, která urychlí zpracování i následné vyplacení bonusu. Umožňuje také automatický výpočet nároku, protože ne všichni žadatelé dosáhnou na maximální částku 1 000 Kč za každý den,“ říká generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová. Maximální výplata kompenzačního bonusu je totiž nově zastropována právě do výše reálných měsíčních příjmů žadatele ve vybraném srovnávacím období.

Zákon zavádí dvě bonusová období, únor a březen 2021, která nejsou spojena s trváním nouzového stavu. Další bonusová období odpovídající kalendářnímu měsíci může vyhlásit vláda při pokračování restriktivních opatření. Pokud si žadatel požádal o původní kompenzační bonus za období od 1. do 15. února 2021, může požádat o nový kompenzační bonus, který mu bude snížen o již vyplacenou částku. Maximální možná výše podpory za únor 2021 tak může dosáhnout 28 000 Kč.

V případě osob vykonávajících práci na dohodu o provedení práce či o pracovní činnosti zůstává výše nového kompenzačního bonusu na původní částce 500 Kč denně. O tuto částku mohou nově při splnění podmínek žádat i podnikatelé a společníci, kteří jsou nemocensky pojištění, a to za každý den, kdy jim byla nařízena izolace či karanténa. Podmínkou je, že už za daný den nejsou příjemci nového kompenzačního bonusu.

  • Zdroj: Ministerstvo financí
 

O budoucím vývoji na trhu práce

Už dlouho se hovoří o nedostatku pracovních sil v naší ekonomice. Pamětníci vyprávějí, že se o něm mluvilo již v padesátých či šedesátých letech. Stejně tak i později – prostě nejsou lidi, to byla oblíbená výmluva na to, že se něco nedařilo.

Jak jsme tedy na tom s pracovními silami – skutečně nám chybí? Jaký bude budoucí vývoj – budou i nadále pracovní síly chybět? Nebo nastane úplný opak – pracovních sil bude dostatek, ne-li přebytek, jak se někdy o tom hovoří v souvislosti s nástupem Průmyslu 4.0?

Nejprve tedy pár poznámek k současnosti a k budoucímu vývoji zdrojů pracovních sil.

Podle statistické ročenky je v roce 2019 – novější data nejsou, ale hovoříme-li o tendenci sotva potřebujeme novější data  – ve věku 60 – 64 let – tedy těsně před důchodem 666 tis. osob a z toho už nepracuje 348 tis. Ta část, co nepracuje, jsou především ženy, které mohly odcházet dříve do důchodu podle dříve platného zákona.  

Ve věkové kategorii 55 – 59 let je 640 tis. osob. Naprostá většina z nich pracuje. Tyto dvě skupiny – celkem 1,3 mil osob v nejbližších deseti letech odejdou do důchodu.

Na jejich místo nastoupí mladí. Ve věkové skupině 15 – 19 let je dnes 472 tis. osob. Ve skupině 10 – 14 let je dnes 554 tis. osob. V souhrnu tyto dvě skupiny představují 1,026 mil osob.

Rozdíl mezi těmi, kdo v nejbližších deseti letech odejdou do důchodu a těmi, kteří vstoupí na pracovní trh, lze odhadnout na více než 250 tis. osob. Nebo jinak – každým rokem z pracovního trhu „zmizí“ nejméně 25 tis. osob, které z tuzemských zdrojů nelze nahradit – pokud se věk pro odchod do důchodu nezvýší. Ale i kdyby se věk odchodu do důchodu se prodloužil, i pak bude situace na pracovním trhu stejná – bude více lidí z něho odcházet než na něj přicházet.  Jen se to celé posune v čase.

V minulých letech byl vývoj zdrojů pracovních sil resp. vývoj nabídky na trhu práce odlišný. Ačkoli demografický vývoj probíhal nesporně obdobně, jako se dá očekávat pro příštích deset let, přesto nabídka na trhu práce narůstala.

V roce 2005 bylo zaměstnáno v hlavním zaměstnání 4 764 tis. osob. V roce 2019 to již bylo 5 303 tis. osob, tedy počet zaměstnaných v hlavním zaměstnání narostl o 540 tis. osob.

Přitom je nutno dodat, že v letech 2005 – 2019 se změnila pravidla pro odchod do důchodu a věk odchodu do důchodu se začal zvyšovat a tedy počet osob, které zůstávaly na trhu práce oproti minulým letům, se zvyšoval, resp. jejich odchod z trhu práce se zpomaloval.

Tuzemská nabídka pro trh práce závisí na zahraničních zdrojích

Vysvětlení, proč se počet zaměstnanců zvýšil, je poměrně jednoduché – jsou to zahraniční pracovníci. V roce 2005 bylo u nás zaměstnáno 219 tis. zahraničních pracovníků, kteří zde pracovali na základě dlouhodobého víza, měli zde trvalý nebo přechodný pobyt. V roce 2019 to již bylo 715 tis. osob. Tedy za toto období se počet zahraničních pracovníků zvýšil o bezmála 500 tis. osob.

To vysvětluje, že se počet zaměstnanců v celé ekonomice tak výrazně zvýšil. Přitom v některých obdobích byl příliv zahraničních pracovníků mimořádně vysoký – např. v letech 2015 – 2019 to byl přírůstek 308 tis. osob.

Tento vývoj na trhu práce má řadu dalších souvislostí. Jednou z nich je zřejmě fakt, že současná česká ekonomika resp. do roku 2019 silně závisela na přílivu nových pracovních sil – protože v tomto období také poměrně rychle rostla, když růst HDP se pohyboval na úrovni i více než 3 % ročně. Náročnost rozvoje ekonomiky na přírůstku pracovních sil signalizuje, že se jen pomalu zvyšuje národohospodářská produktivita práce. Zapojují se sice do tvorby HDP další pracovní síly, ale jejich účinnost roste pomalu a to není dobrý příslib pro budoucnost.

Vypovídá to o vývoji struktury ekonomiky. Domnívám se, že to jen dokládá, že se tato ekonomika dostává – v primárním a sekundárním sektoru – jak je patrné z řady jiných údajů, více do pozice výrobce dílů a součástek než do pozice dodavatele finální produkce či high tech. To přirozeně neznamená, že high tech u nás není, ale patrně nemá větší vliv na celkový růst přidané hodnoty, která roste pomaleji.

Samozřejmě, že současně rostla i zaměstnanost v terciární sféře. Tam je to spojeno s výraznějším růstem zaměstnanosti v dopravě, v obchodě, ve zdravotní a sociální péči a také v administrativě.

Tento trend má přirozeně svoji setrvačnost a současná koronavirová krize ho bezpochyby poněkud změní, ale zda ho zásadně zvrátí – to si nemyslím. Lze proto očekávat, že teprve v delším období – patrně v příštích pěti letech – by mohlo dojít k jeho změně. Jednou ze změn, která je nesporná, je výrazná redukce – na polovinu – kapacit cestovního ruchu, které rostly pod vlivem rostoucího přílivu zahraničních turistů. Ten se určitě v příštích letech podstatně sníží. Jestliže v Praze bylo v roce 2019 více než 16 mil přenocování zahraničních turistů, pak sotva se dá počítat s jejich návratem na tuto úroveň. Budeme rádi, když sem za tři roky přijede alespoň polovina tohoto počtu.    

Závislost české ekonomiky na přílivu dalších pracovních sil není dobrým příslibem do budoucna. Pokud by se totiž tento příliv zastavil – a to může být také jedním z důsledků koronavirové krize – pak nelze s rychlejším ekonomickým růstem vůbec počítat.

Kvalifikační struktura nových pracovních sil

Je zde ještě jeden moment, nad kterým bychom měli velmi vážně uvažovat. Tím je struktura pracovní síly. Je nesporné, že ti co v příštích deseti letech z trhu práce odejdou, mají jinou kvalifikační strukturu, než ti, co na tento trh vstoupí.

Minimálně v tom, že odcházející generace jen zhruba z jedné pětiny prošla vysokou školou – navíc s vyšším podílem technického vzdělání. Velká část z nich je středoškoláků nebo vyučená, ale s vysokou kvalifikací vhodnou k samostatné práci. V této generaci jsou zastoupeni lidé manuálně pracující, jako jsou soustružníci, montéři či operátoři CNC strojů, stejně jako řemesla typu zedník, instalatér, elektrikář, truhlář atd.

Pro nastupující generaci to ovšem v plné míře neplatí. Tam už budeme mít co do činění s lidmi z populačního ročníku, z něhož možná téměř polovina prošla vysokou školou, nezřídka humanitními směry. A daleko menší část bude vychována jako samostatní řemeslníci. Ono ani není kde je vychovávat a pak taky, kde získávat praktické zkušenosti či znalosti.

Přitom potřeba práce těchto lidí se v ekonomice nezmenšila. I nadále bude potřeba instalatérů, topenářů, opravářů čehokoli, nebo zedníků, elektrikářů či obkladačů atd. Když teď odbočím k naprosto přízemní realitě – i za deset či dvacet let bude potřeba najít někoho, kdo bude schopen takové drobné práce jako je přestavět koupelnu, posunout elektrickou zásuvku, či vyměnit sprchový kout atd. Sehnat k tomu řemeslníka už dnes je problém, protože počet těchto řemeslníků se zmenšuje, neboť nových přibývá jen v omezené míře. Během budoucích let budeme proto čelit rostoucímu nedostatku právě těchto profesí, což už dnes je vidět např. ve stavebnictví, které v některých profesích funguje převážně se zahraničními pracovníky.

Nevidím spásu v tom, že trend Průmysl 4.0 nám bude schopen uvolnit tolik pracovních sil, které budou schopny zajistit takovou práci resp. službu, ani že bude možné takovou práci svěřit robotům. Prostě naše okolí – naše byty, prostředí, ve kterém žijeme a které občas potřebujeme kultivovat – se nebude měnit tak překotně, jako se změnila struktura nových pracovních sil vstupujících do reálného ekonomického života.

Ve vztahu k těmto tendencím zatím ani nevidím, že by se mohly naplnit obavy těch, kteří spojují trend Průmyslu 4.0. s uvolňováním pracovních sil z průmyslu a jejich přechodem mezi nezaměstnané. Nabídka na trhu práce se u nás z tuzemských zdrojů bude zmenšovat a my – pokud budeme i nadále v postavení ekonomiky spojené s velkou německou ekonomikou – budeme spíše pociťovat nedostatek pracovních sil. To, co bude podstatné, bude však nutnost zvládnout rekvalifikace pracovních sil tak, jak by to odpovídalo poptávce trhu práce. Mohu-li to jen ve zkratce uvést, pak to je více řemesel, více technických profesí, více technického vzdělání.

Mohu mít myslím oprávněné obavy z toho, zda naše nápady zrušit maturitu z matematiky, či omezit výuku technických předmětů, protože je příliš složitá, nemluvit o Ohmově zákonu atd., je správná. Neměli bychom zapomínat, že základem hospodářského pokroku jsou především inovace a vynálezy, které posouvají naše vědění dál. A ty se rodí ze znalostí přírodních věd a techniky jako takové.  

Myslím však, že v naší vzdělávací soustavě kráčíme přesně opačným směrem. Ale to je na jinou diskusi. Diskusi o tom, zda nás bude živit průmysl a materiální výroba. A když nikoli, pak co tedy?

Je z toho výše uvedeného ještě jeden závěr – možná zcela zásadní. Potřebovali bychom, aby lidé, kteří mají nárok na důchod, do důchodu neodcházeli – především ti, co umějí nějaké řemeslo. Ti nám, stejně jako lidé z výroby – nástrojáři, zámečnici atd. budou nejvíce chybět.

K tomu taky pak musíme změnit propočet starobního důchodů pro ty, co pracují i po přiznání starobního důchodu. Ten současný systém je hanebný a musí být změněn.

Pro ilustraci – bude-li důchodce pracovat za průměrnou mzdu po celý rok, pak zaplatí na sociálním pojištění (on i zaměstnavatel) kolem 100 tis. Kč. Jeho důchod se v současném propočtu zvýší asi tak o 100 Kč měsíčně a tedy za rok dostane o 1200 Kč více. Tedy do sociálního pojištění zaplatí 100 000 Kč a za to dostane 1000 Kč. To už ani nelze nazvat solidaritou.

Tohle přece nikoho k práci po přiznání důchodu nemůže motivovat.

To ovšem Komisi pro spravedlivé důchody, která měla navrhnout nějaké úpravy důchodového systému či snad dokonce důchodovou reformu vůbec nezajímalo.  

Povinně testovat zaměstnance budou muset i malé firmy, odsouhlasila vláda

Tisková konference po jednání vlády, 15. března 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 15. března 2021.
Nejpozději od 26. března se do povinného testování zaměstnanců budou muset zapojit i malé firmy zaměstnávající nejméně deset osob. Vydání příslušného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví odsouhlasila v pondělí 15. března 2021 vláda Andreje Babiše.

Zaměstnavatelé s více než deseti zaměstnanci se od 26. března přidají k velkým a středním firmám, kterým Ministerstvo zdravotnictví kvůli špatné epidemické situaci pravidelné plošné testování už nařídilo. Malí zaměstnavatelé budou mít povinnost od 17. března antigenní testy zajistit a nejpozději 19. března své zaměstnance k testování vyzvat. Zaměstnanci budou povinni se testování podrobit. Stejně jako v případě velkých a středních firem bude testování povinné jednou týdně a výjimku budou mít lidé, kteří jsou plně očkovaní nebo prokazatelně prodělali covid v posledních 90 dnech.

Vláda schválila také návrh zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění covid-19 v roce 2021. Právní norma, kterou chce kabinet v Parlamentu prosadit ve zrychleném řízení, umožní uhradit zdravotnickým zařízením a poskytovatelům sociálních služeb poskytujících zdravotní služby zvýšené náklady, které měli s péčí o pacienty s onemocněním covid-19 a zároveň refundovat ztráty způsobené nařízeným odložením běžné neakutní péče o pacienty.

Ministerstvo zdravotnictví odhaduje výpadek v příjmech a výdajích jen v segmentu nemocnic na 3,2 miliardy korun za každý měsíc pandemie. Platná úhradová vyhláška s takovým výkyvem ve financování nepočítala a bez zásahu státu by se zdravotnická zařízení dostala do značných ekonomických potíží, což by mohlo ohrozit dostupnost hrazených zdravotních služeb pro pacienty. Vláda proto chce situaci systémově vyřešit a zákonem uložit zdravotním pojišťovnám povinnost tyto zvýšené náklady kompenzovat.

Vláda se seznámila také s informací ministra zdravotnictví o průběhu očkovací kampaně. Podle údajů do 12. března bylo do České republiky dodáno 1 379 750 dávek očkovacích látek, proočkováno 999 395 jednotlivých dávek, přičemž téměř 300 000 osob obdrželo již druhou dávku vakcíny. Využito bylo 94 procent dostupných dávek s výjimkou posledních dodávek, které ještě nemohly být distribuovány na jednotlivá očkovací místa.

Vláda odsouhlasila také několik dílčích úprav platných protiepidemických opatření. Rozšířila okruh rodičů, jejichž dětem musí obce zajistit školní či předškolní péči, o starosty obcí, k drobným úpravám dojde od 19. března i u opatření omezujícím vstup do České republiky.

Ministři rovněž schválili udělení investiční pobídky pro společnost ŠKODA ELECTRIC, a. s. Firma chce v Plzni investovat 244,4 milionu korun do rozšíření výroby trakčních motorů a pohonů trolejbusů a elektrobusů a vytvořit od 1. ledna 2021 devadesát nových pracovních míst. Vláda vyslovila souhlas s poskytnutím investiční pobídky ve formě slevy na dani z příjmů. Výše veřejné podpory bude činit 25 procent způsobilých nákladů, tedy 61,1 milionu korun.

Vláda projednala také poslanecký návrh novely školského zákona, který chce upravit rámcové vzdělávací programy pro střední školství tak, aby v posledním pololetí středoškolského vzdělávání u oborů vzdělání zakončených maturitní zkouškou bylo vzdělávání zaměřeno na předměty maturitní zkoušky. K návrhu ministři zaujali neutrální stanovisko s tím, že doporučují v návrhu provést několik změn.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-15-brezna-2021-187256/.