Zdražuje bydlení, energie i jídlo. A ceny dál porostou, velkou neznámou jsou potraviny, říká analytik ČSOB Petr Dufek

Život v České republice zdražil více, než se čekalo. Zatímco v prosinci činil růst spotřebitelských cen 3,2 procenta, což už tehdy bylo více, než je cíl České národní banky, v lednu to bylo dokonce 3,6 procenta. Jde o nejvyšší meziroční růst za posledních osm let. V eurozóně se přitom čeká průměrná lednová inflace jen 1,4 procenta.

Lidové noviny ve svém sobotním článku si kladou otázku „Kdo hlavně zdražení pocítil?“ Zároveň si odpovídají, že to byli například konzumenti vepřového nebo alkoholu. Konkrétně vepřová plec zdražila meziročně takřka o třicet procent, lihoviny pak o sedm. Ani peněženky těch, kteří se stravují zdravě, nezůstaly ale ušetřeny. Například cena ovoce povyskočila v průměru skoro o patnáct procent.

O desítky procent zdražila jablka, citrony či například kiwi. Ani zelenina nezůstala skokového nárůstu ušetřena, například brokolice podražila o 33 procent.

V neposlední řadě rostly i ceny spojené s bydlením. Nájemné vzrostlo o více než čtyři procenta a ceny elektřiny o zhruba deset procent.

V následujících měsících přitom lépe asi nebude a ceny dál o něco porostou. „Čeká nás ještě doběh vyšších spotřebních daní u cigaret a alkoholu, a tak se inflace může na chvíli ještě dostat ke čtyřce,“ řekl Lidovým novinám analytik ČSOB Petr Dufek. To ale není jediný problém. „Velkou neznámou jsou samozřejmě potraviny, jejichž ceny se naprosto utrhly ze řetězu,“ doplnil analytik Petr Dufek.

Podle ekonomů se letošní jaro ponese v duchu vyššího růstu, než jsme zvyklí. „Ceny potravin mohou tlačit inflaci dále nahoru, jako určitý tlumič naopak budou působit ceny pohonných hmot v souvislosti s poklesem cen ropy na světových trzích,“ řekl Lidovým novinám Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška, může inflace vzrůst ještě více, to je nad stávající úroveň 3,6 %. Nejpozději v průběhu jara ale očekává zklidňování cenových tlaků. Kromě daňových změn tomu bude pomáhat i silná koruna, jež působí coby protiinflační faktor. Inflace se tak může vrátit na úroveň pod tři procenta zhruba v polovině letošního roku. Ovšem, zároveň podotýká, že průměr inflace se po celý letošní rok se bude nejspíše pohybovat mírně nad tříprocentní hranicí.

Pavel Sobíšek to doplňuje tím, že hlouběji do kapes si sáhnou i kuřáci. Sice, podle něho, je Česká republika z hlediska meziroční inflace zřejmě těsně u vrcholu. Ale, jak dále dodal, jediný známý faktor, který bude cenovou hladinu táhnout ještě výš, jsou ceny tabákových výrobků, do nichž by se změna daní měla plně promítnout v březnu.

Zvýšení sazeb přišlo pozdě

V pátek zveřejněná čísla ukazují ještě na jednu důležitou věc, a to, že zvýšení úrokových sazeb ze strany ČNB na 2,25 procenta, ke kterému došlo koncem minulého týdne, přichází pozdě. „Lednová inflace nás jen utvrzuje v názoru, že základní úrokové sazby měly růst už před rokem a možná na úroveň vyšší než 2,25 procenta, na která ČNB zvedla sazby po dlouhém váhání,“ říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská. V případě úrokových sazeb totiž platí, že jejich zvýšení má na inflaci vliv až o několik měsíců později.

Mojmír Hampl, bývalý viceguvernér ČNB a dnes ředitel poradenské společnosti KPMG pro služby pro finanční sektor v pondělí v rozhovoru pro Českou televizi taktéž uvedl, že růst měl přijít už o rok dříve. Ostatně než Hampl v listopadu 2018 v ČNB skončil, navrhoval na jednáních opakovaně růst sazeb, dokonce i o půl procentního bodu.

Lidové noviny dále uvádějí názor ekonomů, kteří hovoří o tom, proč jsou sazby důležité v souvislosti s inflací? Ti totiž odpovídají, že v reakci na růst sazeb jednak rostou ceny úvěrů, což tlumí zájem lidí o ně, a na straně druhé způsobují, že banky lépe úročí vklady lidí na spořicích účtech, takže peníze nechávají raději vydělávat, než by je utráceli, a tím pádem tlačili na růst cen. Ostatně po posledním zvýšení přišlo s lepším úročením hned několik bank včetně České spořitelny, Air Bank či Equa bank.

Inflace není jediné číslo z české ekonomiky, které bylo včera zveřejněno. Podle odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt v roce 2019 o 2,4 procenta. Ve čtvrtém čtvrtletí 2019 pak naše ekonomika vykázala meziroční růst pouze o 1,7 procenta. Je tak reálné, že zatímco bude ekonomika zpomalovat, ceny stále porostou rychle.

„Realita zpomalujícího růstu a zrychlující inflace je nepopiratelná. Lednový meziroční růst cen o 3,6 procenta je nejvyšší hodnota od března 2012, což znovu ukazuje, že zvýšení sazeb ČNB bylo správným krokem a centrální bankéři neměli na co čekat. Případné rozsáhlejší výpadky čínské výroby v souvislosti s epidemií koronaviru a jejich nahrazení dovozy z dražších destinací by i přes dále zpomalující hospodářský růst mohly tlačit českou inflaci nadále nahoru. Co se HDP týče, je podle mě reálné pro rok 2020 očekávat růst kolem 1,5 procenta,“ řekla LN předsedkyně Národní rozpočtové rady Eva Zamrazilová.

  • Zdroj: Lidové noviny

Obchodních dohody EU s Vietnamem ratifikovány

Evropský parlament schválil dohodu o volném obchodu a dohodu o ochraně investic mezi EU a Vietnamem.

Evropská unie doufá, že dohoda o volném obchodu a dohoda o ochraně investic podpoří vzájemný obchod a investice a že se zároveň stane odrazovým můstkem směrem ke sjednání širší dohody mezi evropským regionem a regionem jihovýchodní Asie.

Vietnam, rychle rostoucí ekonomika, jejíž bilaterální obchod se státy Evropské unie se za posledních deset let zpětinásobil, si od uzavřených dohod rovněž hodně slibuje – podle odhadů by v příštích 15ti letech mohly Vietnamu přinášet až 15 mld EUR ročně navíc za vývoz do EU.

Z pohledu České republiky patří Vietnam k tradičním mimoevropským ekonomickým partnerům. V minulém roce dosáhl obrat vzájemného obchodu mezi oběma zeměmi nové historické úrovně 1,1 mld USD a očekává se, že díky úspěšnému sjednání dohody mezi EU a Vietnamem budou hospodářské vazby mezi ČR a Vietnamem nyní dále posíleny.

Dohoda přináší řadu ekonomických výhod, včetně odbourání až 99 % dovozních cel v obou směrech, efektivního odstranění netarifních překážek, vysoké ochrany zeměpisných označení (GIs), posílení dodržování mezinárodních obchodních standardů, otevření vietnamského trhu s veřejnými zakázkami, lepšího přístup na trh služeb atd.

Lukáš Martin, ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR, k ratifikaci obchodních dohod uvedl: „Svaz průmyslu oceňuje nově ratifikované dohody jako další úspěch společné obchodní politiky EU. Z pohledu České republiky pak umožní našim firmám lépe využít dobré jméno, které Česká republika ve Vietnamu má. Naše vzájemné obchodní vztahy mají dlouhou a bohatou historii, mnoho vietnamských občanů, kteří studovali v minulosti v tehdejším Československu, si dodnes zachovali znalost českého jazyka a zájem o naší zemi. Ačkoli ale obchodní výměna rok od roku roste, bilance je stále ve prospěch vietnamské strany. ČR má s Vietnamem dlouhodobě obchodní deficit, který může vyrovnat jen tak, že bude vyvážet produkty s vyšší přidanou hodnotou. Svaz průmyslu proto doufá, že nově uzavřené dohody pomohou tento nepoměr zmírnit. Dohody odstraní řadu technických překážek obchodu – například v automobilovém průmyslu – a české firmy se budou nově moci účastnit vietnamských veřejných zakázek za stejných podmínek jako vietnamské společnosti.“

Generální ředitel BusinessEurope, evropské konfederace zaměstnavatelů, Markus J. Beyrer k rozhodnutí Evropského parlamentu uvedl: „Toto je přelomový okamžik pro společnou obchodní politiku EU, jelikož jde o vůbec první ucelené dohody uzavřené mezi EU a rozvojovou zemí. Nové dohody budou odrazovým můstkem k další hospodářské integraci mezi EU a Sdružením národů jihovýchodní Asie (ASEAN). Rovněž napomohou firmám plně využít potenciál ekonomických příležitostí ve velice dynamické zemi s téměř 100 milióny obyvatel a s předpokládaným růstem HDP ve výši 6,5 % v roce 2020.“

„Pokud chce EU získat více geostrategické postavení ve světě, potřebuje silnější přítomnost v Asii. Tyto dohody konsolidují přítomnost EU v jednom z nejrychleji rostoucích regionů na světě a staví evropské firmy všech velikostí do stejného postavení s konkurenty ze zemí, které již s Vietnamem obchodní dohody mají, jako např. Ucelená a progresivní dohoda o trans-pacifickém partnerství (CPTPP nebo TPP11).

Podobné dohody snižují obchodní překážky a posilují investiční příležitosti, ze kterých mají prospěch firmy jak z EU, tak z Vietnamu, vytvářejí pracovní místa a generují ekonomický růst. Zároveň ovšem rovněž pomáhají prosazovat evropské hodnoty a normy v daném regionu: se silnými ustanoveními o environmentálních a pracovních standardech pomůže Vietnamu dohoda o volném obchodu a dohoda o ochraně investic dále pokročit směrem k prosperující a udržitelné budoucnosti respektující lidi i planetu“, dodává dále generální ředitel BusinessEurope. 

Fára Pavel
kategorie Obchodní politika

Úřad vlády jezdí ekologicky, využívá elektromobily od ČEZ

Úřad vlády jezdí ekologicky, využívá elektromobily od ČEZ, 13. února 2020.
Úřad vlády jezdí ekologicky, využívá elektromobily od ČEZ, 13. února 2020.
Zaměstnanci Úřadu vlády budou při jízdách za služebními povinnostmi využívat dvojici elektromobilů VW eGolf. Vozy dnes slavnostně předal předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš paní Tünde Bartha pověřené řízením Úřadu vlády. Tříletá zápůjčka vozu je aktivitou projektu Elektromobilita ČEZ, jehož cílem je podpora rozvoje tohoto způsobu dopravy v České republice.

Úřad vlády ČR využíval jeden elektromobil zapůjčený od ČEZ už od roku 2016. „Po pozitivních zkušenostech se zapůjčeným elektromobilem v posledních třech letech jsme se rozhodli navýšit počet elektrických vozů v autoparku Úřadu vlády. Naši zaměstnanci elektrická auta využijí pro cesty za služebními povinnostmi zejména po Praze. Podpora zavádění alternativních pohonů ve veřejné i individuální dopravě je celoevropským trendem a my tuto cestou rádi pomůžeme jejich dalšímu rozvoji,“ řekla při předávání vozu Tünde Bartha pověřená řízením Úřadu vlády.

„Velice si vážíme toho, že Úřad vlády České republiky opětovně podpoří projekt Elektromobilita ČEZ, a půjde tak v propagaci elektrických vozů příkladem dalším subjektům z oblasti státní správy. Očekáváme, že nástup nových modelů z produkce většiny automobilových výrobců a různé druhy přímé i nepřímé podpory jejich nákupu budou znamenat strmý růst počtu elektromobilů v České republice. Jako provozovatel největší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic a poskytovatel komplexních služeb pro celé odvětví jsme na tento vývoj připraveni,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš. Vývoj na trhu je zatím víc než slibný. Jen za letošní leden však přibylo rekordních 385 e-aut, což je polovina všech loňských registrací.

Partnery projektu Elektromobilita ČEZ z řad institucí a ministerstev jsou také Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zemědělství a agentura CzechInvest. Mez další patří automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice.

Zapůjčený elektromobil VW e-Golf disponuje ideálním dojezdem na jedno dobití 300 km a maximální rychlostí 150 km/h. Zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže za 9,6 sekundy. Celková kapacita lithium-iontové baterie je 36 kWh, kombinovaná spotřeba energie na sto ujetých km činí 12,7 kWh.

Celkově ČEZ provozuje v ČR více než 190 veřejných dobíjecích stanic, z toho přes 130 rychlodobíjecích schopných doplnit většinu kapacity baterií vozů do 25 minut. Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část stanic vzniká také z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ a část z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava. Více na https://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.

Společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ souběžně v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.

V České republice je aktuálně registrováno více než 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektromobilů a loni 789 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v nejbližších letech o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

Kolektivní smlouva v ČD Cargo podepsána!

Ve čtvrtek 13. února 2020 byla ve společnosti ČD Cargo, a.s. podepsaná Podniková kolektivní smlouva 2020/2021. Odborové centrály se spolu se zaměstnavatelem dohodly na znění Kolektivní smlouvy a změně Katalogu zaměstnání s účinností od 1. 4. 2020.
 
U zaměstnanců s tarifní mzdou tak dochází k měsíčnímu navýšení mezd cca o 1000 – 1500 Kč. Dále byla dohodnuta úprava výše podílu příspěvku zaměstnavatele na stravování a úprava výše stravného. Současně dochází k úpravě dalších souvisejících norem, např. čerpání prostředků z centrálního sociálního fondu.
 
  • Zdroj: Informace Podnikového výboru OSŽ ČD Cargo

CEE region chce být při rozvoji umělé inteligence v EU slyšet

Svaz průmyslu a dopravy ČR poprvé v historii sezval zástupce 19 zaměstnavatelských svazů a platforem pro umělou inteligenci z desíti zemí střední a východní Evropy ke kulatému stolu do Prahy. Na akci nazvané AI Challengers společně diskutovali k tématu umělé inteligence a plánům na její rozvoj v EU a zejména společném postupu v této oblasti. Svá doporučení k možné regulaci tohoto odvětví zaslali Evropské komisi. Svaz průmyslu tímto setkáním prohloubil spolupráci se zahraničními partnery z regionu střední a východní Evropy, aby koordinoval společná stanoviska k rozvoji digitální agendy v EU. Díky spolupráci s Úřadem vlády ČR proběhlo jednání v prostorách Hrzánského paláce.

AI Challengers 02 2020 2

Na využívání umělé inteligence stojí každodenní fungování společnosti i jednotlivců. Stává se také jedním z prioritních témat většiny profesních sdružení v Evropě, stejně jako nové Evropské komise. Ta vydá plán opatření na rozvoj i regulaci umělé inteligence ve formě Bílé knihy již 19. února. Plánovaná regulace tohoto odvětví může přitom zásadním způsobem ovlivnit konkurenceschopnost evropských podniků i ekonomický rozvoj evropského regionu.

Svaz průmyslu se proto rozhodl zahájit diskusi o potřebách byznysu a akademické sféry střední a východní Evropy, aby mohly plně využít potenciál umělé inteligence v praxi a výstupy předložit Evropské komisi. Na jednání v Praze přijali pozvání zástupci zaměstnavatelských svazů a platforem pro umělou inteligenci z Česka, Slovenska, Slovinska, Polska, Litvy, Bulharska, Maďarska, Rumunska a Chorvatska.

„Dnešní jednání je klíčovým mezníkem ve spolupráci regionu střední a východní Evropy v oblasti digitální agendy a technologií umělé inteligence. Jsem přesvědčena, že náš region má co říct a jeho přínos pro celou Evropskou unii je nepostradatelný,“ zahájila setkání viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy Milena Jabůrková.

AI Challengers 02 2020 1

Setkání nastartovalo budoucí regionální spolupráci v oblasti AI a nových technologií. Na tomto prvním jednání se účastníci vzájemně informovali o současném stavu v oblasti umělé inteligence v jednotlivých zemích, vyměnili si názory a dobré zkušenosti. Společně také probírali možné přístupy k regulaci rozvoje AI a nových technologií. Ta by měla efektivně chránit soukromí, bezpečnost i práva evropských občanů a zároveň podporovat rozvoj a využití umělé inteligence v praxi. Zástupci 17 organizací vydali ve společném prohlášení pět hlavních doporučení pro rozvoj AI, která zaslali Evropské komisi a europoslancům.

kategorie Tiskové zprávy

Expertní platforma bude řešit problematiku výzkumu, vývoje a dopadů využívání umělé inteligence

Úřad vlády, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ústav státu a práva Akademie věd ČR zahájily v pondělí 10. února 2020 činnost Expertní platformy a fóra pro právo a umělou inteligenci.

Česká republika jako jedna z prvních zemí na světě založila specializovanou expertní platformu a fórum se zaměřením na regulaci umělé inteligence. Moderní formát takzvaného Observatory and Forum využívá Evropská komise a sestává z propojení expertů, veřejné správy a soukromého sektoru. Zřízení Expertní platformy a fóra pro právo a umělou inteligenci mimo jiné ukládá Národní strategie umělé inteligence v ČR, kterou schválila vláda 7. května loňského roku. Její činnost bude zajišťovat Ústav Akademie věd ČR, jenž je odborným spolugestorem strategie, a Úřad vlády ČR společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.

„Umělá inteligence je jedním z prioritních témat nové Evropské komise. Již tento měsíc Komise zveřejní první návrh, který vykreslí různé varianty, jak do budoucna k této oblasti přistoupit z hlediska evropského práva. Jsem proto velmi ráda, že se nám podařilo sestavit expertní tým, s nímž budeme evropské iniciativy konzultovat,“ uvedla státní tajemnice pro evropské záležitosti Milena Hrdinková. K plánovaným aktivitám na unijní úrovni se ČR vyjádřila již koncem minulého roku, kdy zveřejnila svůj non-paper a předala jej příslušným evropským komisařům.

Konkrétními cíli platformy jsou identifikace legislativních překážek při vývoji, výzkumu a využívání umělé inteligence a zpracování návrhů na jejich odstranění. Dále také vypracování etických a právních doporučení pro praxi, poskytnutí prostoru pro veřejnou debatu a zapojení České republiky do mezinárodní diskuze o regulaci umělé inteligence a datové ekonomiky.

„Jsme rádi, že je Česká republika jednou z předních zemí v debatě o etickém vývoji a regulaci nejmodernějších technologických oborů, jako je umělá inteligence. Založení této expertní platformy a fóra ukazuje, že se již v krátké době daří naplňovat cíle teprve loni vládou chválené Národní strategie umělé inteligence,” řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko.

Jádrem expertní platformy a fóra je tým nezávislých odborníků, který průběžně monitoruje trendy ve výzkumu a vývoji umělé inteligence, jejich společenský přesah a vývoj etických a právních pravidel v ČR, v zahraničí a na mezinárodní úrovni. Úzce přitom spolupracuje s Výborem pro umělou inteligenci, kterému předsedá místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a jenž koordinuje naplňování Národní strategie pro umělou inteligenci. Díky spolupráci s Platformou pro AI Svazu průmyslu a dopravy ČR také shromažďuje podněty z podnikatelské, akademické a neziskové sféry. Expertní platforma bude přicházet s doporučeními a navrhovat vládě ČR nejlepší praxi.

„V obecné rovině si klademe za cíl přispět k vytvoření společensky a právně příznivého prostředí k výzkumu, vývoji a využívání prospěšné a odpovědné umělé inteligence. Zejména by měla přispět k návrhům řešení, která zajistí etický přístup k umělé inteligenci, právní jistotu, spravedlnost a bezpečnost,“ uvedla Alžběta Krausová z Ústavu státu a práva Akademie věd ČR, jež zajišťuje činnost expertní platformy a fóra.

Své aktivity expertní platforma a fórum zpřístupňuje jak v českém, tak anglickém jazyce, aby zvýšila viditelnost České republiky na mezinárodní úrovni. Bude proto provozovat specializované webové stránky observatory.ilaw.cas.cz, které budou sloužit jako první kontaktní bod a prostředek pro komunikaci. Do činnosti expertní platformy a fóra budou přizváni i pozorovatelé ze zahraničí.

„Nesmírně vítáme tuto aktivitu, je to potřebné zejména pro průmysl, protože jen legislativa, která vyvažuje ochranu spotřebitele a prosazování inovací, může pomoci v rozšíření umělé inteligence v ČR a v EU. Pomůže tak naplňování našich ambicí v této oblasti,“ konstatovala viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR Milena Jabůrková.

Problematické aspekty kontrol rovného zacházení a zákazu diskriminace u zaměstnavatelů

Inspektor se může setkat s mnoha problematickými situacemi při prokazování porušení zákona v oblasti rovného zacházení a zákazu diskriminace. Jednou z nich je skutečnost, že na rozdíl od jiných kontrol prováděných orgány inspekce práce zde většinou chybí listinné důkazy a často je k dispozici pouze výpověď osoby, která diskriminaci či šikanu oznamuje.
 
Inspektor pak vyžaduje písemné vyjádření zaměstnavatele, případně doložení listinných dokladů (pokud existují) a také využívá možnosti dotazovat se zaměstnanců bez přítomnosti dalších osob za účelem zjištění skutečného stavu věci. Přitom je třeba, aby inspektor postupoval citlivě a navodil atmosféru klidu a důvěry mezi ním a dotazovaným zaměstnancem.
 
Přesto se však většinou setkává se strachem a mlčením. Zaměstnanci pouze v ojedinělých případech podpisem potvrdí, že k šikaně na pracovišti dochází, protože se obávají zveřejnění svých výpovědí, a to i přesto, že byli inspektorem předem ujištěni o jeho zákonné povinnosti zachovat mlčenlivost. Velkou roli zde hraje strach ze ztráty zaměstnání nebo jiné negativní reakce ze strany zaměstnavatele. Dochází proto k velmi složité důkazní situaci, ve které se mnohdy nepodaří toto jednání prokázat do té míry, aby mohlo být se zaměstnavatelem zahájeno správní řízení o uložení sankce. Snadnějšímu prokazování nezákonného jednání pomůže, když ten, kdo se cítí být šikanován, shromáždí co nejvíce podkladů, kterými mohou být výpovědi svědků, kolegů, mailová komunikace či interní nařízení adresovaná zaměstnanci za účelem plnění například dehonestujících úkolů. Je ovšem rovněž vhodné zmínit, že týká-li se diskriminace oblasti odměňování, je to zaměstnavatel, kdo je povinen kontrolnímu orgánu nerovné zacházení nejen vysvětlit, ale svá tvrzení v tomto směru i náležitě doložit.
 
Jiným problémem, s nímž se inspektor při kontrolách na úseku diskriminace a nerovného zacházení musí ve zvýšené míře vyrovnávat, jsou zjitřené emoce. Kontrolní činnost vždy přináší určitý konflikt a není tedy překvapivé, že kontrola, která se dotýká tak citlivé oblasti jako jsou mezilidské vztahy a soukromí, je v tomto směru ještě vypjatější. Od inspektora je někdy očekávána role rozhodčího, která mu však nepřísluší. Na jedné straně stojí zaměstnanec, který se cítí šikanován, ale nemůže to třeba dostatečně prokázat. Druhou stranu představuje zaměstnavatel či jeho vedoucí zaměstnanec, který je z protiprávního jednání podezřelý.
 
Potenciální výbušnost takové kontroly dobře ilustruje nepříjemná zkušenost inspektorky. Po kontrole, při které bylo zjištěno nerovné zacházení, zaměstnavatel zveřejnil protokol o kontrole a odpovědného vedoucího pracovníka přeřadil na místo řadového zaměstnance. Ten se rozhodl vzniklou situaci řešit žalobou na inspektorku, která byla za jeho kariérní sestup dle jeho názoru odpovědná. Žaloba nebyla a ani nemohla být úspěšná, protože provádění kontroly není soukromoprávní jednání, inspektor při ní vystupuje jako zástupce veřejné moci. Z popsané události je patrné, že kontroly diskriminace patří pro inspektory k těm náročnějším.
 
Obrana proti šikaně a diskriminaci na pracovišti je často záležitostí osobní odvahy zaměstnance vystoupit proti agresi asertivním chováním a získání podpory u svých kolegů. Poškozený zaměstnanec se v této věci může obrátit s podnětem ke kontrole na oblastní inspektorát práce, na odborovou organizaci nebo na samotného zaměstnavatele. Nezávisle na výsledku kontroly se může každý, kdo má za to, že u něho došlo ze strany zaměstnavatele k porušení práv týkajících se rovného zacházení a zákazu diskriminace, u soudu domáhat, aby bylo upuštěno od diskriminačního jednání, byly odstraněny jeho následky a aby mu bylo dáno přiměřeného zadostiučinění. Soud má v této souvislosti jiné pravomoci než orgány inspekce práce. Ty totiž nedisponují oprávněními, která by jim umožňovala vymáhat individuální nároky jednotlivých zaměstnanců.
 
 
  • Zdroj: Zpravodaj SÚIP č. 4/2019
 

Svaz průmyslu chce letos uspořádat nejméně 12 podnikatelských misí

V roce 2020 plánuje Svaz průmyslu a dopravy ČR uspořádat nejméně 12 podnikatelských misí. Na lednovou cestu do Indie by měly navázat exportní výpravy na Ukrajinu, do Spojených arabských emirátů, Afriky nebo jihovýchodní Asie. Svaz to deklaroval na slavnostním zahájení 28. ročníku podnikatelských misí, které se uskutečnilo v prostorách ministerstva zahraničních věcí.

Když na začátku letošního ledna vyrazili zástupci 12 českých firem na podnikatelskou misi do Indie, šlo už o 201. misi Svazu průmyslu a dopravy. V loňském roce zorganizoval Svaz průmyslu 14 podnikatelských misí, které doprovázely české politiky na zahraničních cestách. V roce 2020 plánuje zorganizovat dalších 12 podnikatelských misí, na nichž tuzemští exportéři doprovodí nejvyšší představitele české politiky.

2020 02 10 mise Hanak

„V březnu plánují podnikatelé doprovodit místopředsedu vlády, ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka na Ukrajinu. S ministrem životního prostředí Richardem Brabcem vyrazí do Spojených arabských emirátů. Rádi bychom dále letos se zástupci firem navštívili Angolu, Filipíny, Jihoafrickou republiku, Jordánsko, Indonésii, Izrael, Myanmar nebo Spojené státy, zejména stát Texas,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jaroslav Hanák.

EXPORT MÁ PRO ČESKOU EKONOMIKU OBROVSKÝ VÝZNAM

Česká republika je jako otevřená, exportně orientovaná ekonomika na vývozu vysoce závislá. Exportéři prokazují v posledních letech schopnost získávat zakázky a jejich vývoz trvale stoupá. Podle nejnovějších údajů český export v přeshraničním pojetí překročil za celý rok 2019 rekordní hranici 4 a půl bilionu korun. Jeho hodnota dosáhla přibližně 4 563 miliard Kč.

Podle místopředsedy vlády a ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka jsou podnikatelské mise významným nástrojem exportní politiky. „Chceme je uchopit jinak, velmi pečlivě vyhodnocovat a dál pracovat s tím, co se na těchto pracovních cestách předjedná. Jde tedy o aktivnější a zejména kontinuální zapojení státu do získávání konkrétních obchodů tuzemských firem v zahraničí. Předpokladem je mimo jiné průběžné sledování vývoje v daném teritoriu a pomoc přímo z místa obchodu od lidí, kteří dobře znají dané prostředí, jsou perfektně jazykově vybaveni, mají potřebné informace a kontakty,“ doplnil Karel Havlíček.

2020 02 10 mise Havlicek

Svou podporu mají podnikatelské mise také v horní komoře českého parlamentu. „Podnikatelské mise jsou důležitou součástí podpory českých exportérů, kteří tak mají jedinečnou možnost získat potřebné kontakty pro vstup na zahraniční trh. České firmy tuto možnost často zpětně hodnotí jako významný a strategický krok,“ říká 1. místopředseda Senátu Jiří Růžička.

Zkušenosti s podnikatelskými misemi Svazu průmyslu a dopravy má i ministr životního prostředí Richard Brabec, který v loňském roce vedl výpravy do Peru a Kolumbie a do Malajsie a Vietnamu. „V případě obou cest došlo již v jejich průběhu k zahájení společných projektů a uzavření prvních kontraktů. Podnikatelské mise jsou skvělou příležitostí pro setkání nejen s politiky z konkrétní země, ale také příležitostí, jak propojit české firmy z oboru environmentálních technologií s místními úspěšnými podnikateli. Díky tomu můžeme vyvážet chytrá řešení například z oblasti hospodaření s odpady či s vodou a nabízet další zkušenosti našich firem i expertů při řešení ekologických problémů daných zemí,“ dodává Richard Brabec.

Za prioritní považuje podporu českých exportérů i ministr zahraničí Tomáš Petříček. „Jsem velmi rád, že jako Ministerstvo zahraničních věcí můžeme pomáhat českým exportérům otevírat dveře i na nové trhy mimo Evropskou unii. Za minulý rok mě na pracovních cestách doprovodili podnikatelé z více než 70 českých firem a i letos plánujeme účast podnikatelských misí na mých cestách do Asie a Severní Ameriky,“ říká Tomáš Petříček.

Právě podpora státu a jeho vysokých ústavních činitelů je pro úspěšný vývoz českých výrobků a služeb klíčová. „Na komplikovanějších nebo vzdálenějších trzích a při obchodování se zahraničními státními subjekty se i konkurenceschopné výrobky bez takové pomoci často složitě uplatňují. Podnikatelské mise doprovázející ústavní činitele úspěšně vykonávají i další evropské země. Pokud bychom tedy tuto podporu exportérům odepřeli, budou ve znevýhodněné pozici ve srovnání s konkurenty,“ upozorňuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Kromě institucionální podpory je pro české exportéry důležitá i finanční podpora. V oblasti státního exportního financování uložila vláda ministryni financí Aleně Schillerové rozhodnout, jak bude Česká exportní banka začleněna plně pod EGAP. „Chceme, aby zůstalo zachováno know-how a plná nabídka portfolia služeb pro exportéry. Sloučení samo o sobě není na závadu, ale obáváme se postupného omezování služeb České exportní banky,“ říká Jaroslav Hanák.

„Podle našich informací zanikne po sloučení agentur CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism několik desítek pracovních míst, včetně těch v zahraničí, což povede k zavíraní některých zahraničních zastoupení. V minulosti jsme podporovali slučování těchto agentur, ale za přesně stanovených podmínek, které by nevedly ke zhoršení služeb pro podnikatele. Svaz průmyslu naopak podporuje další rozšiřování zahraniční sítě kanceláří CzechTrade, a to hlavně mimo Evropu,“ doplňuje prezident Svazu průmyslu a dopravy.

Meziročně se vývoz českých firem zvýšil o více než 3,5 %. Nejvíce do Ameriky, kam v roce 2019 putovalo o 13,9 % více českého zboží než v roce 2018. Český export je však stále závislý hlavně na evropských trzích. I proto by Svaz v roce 2020 s podnikateli rád zamířil třeba do Angoly, Jihoafrické republiky, Austrálie, na Nový Zéland nebo do Brazílie a Chile. 

Setkání účastníků podnikatelských misí se uskutečnilo s podporou MZV, MPO: „Czech Republic: The Country For The Future“, ČEB, CzechTrade a EGAP.

2020 02 10 mise ucastnici

kategorie Tiskové zprávy

Když je velký vítr překážkou v práci

Také jste dnes kvůli větru dlouho čekali na zpožděný vlak, autobus nebo tramvaj?
 
Obecně platí, že zaměstnancům se v případě nepříznivých povětrnostních situací, kdy se nemohou dostat do práce, poskytuje volno na nezbytně nutnou dobu bez náhrady mzdy.
 
Zaměstnancům těžce zdravotně postiženým zaručuje přímo předpis v takovém případě náhradu mzdy nebo platu na dobu, nejvýše jednoho dne. Jinak ale platí, že jde o překážku v práci podle zákoníku práce, který je veden zásadou „co zákon nezakazuje, dovoluje“ a tedy i když nařízení vlády říká „zaměstnavatel poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy“ může zaměstnavatel zaměstnanci poskytnout pracovní volno s náhradou mzdy. To je věc jeho dobré vůle.
 
Podle zákona se obecně jedná o tzv. důležitou osobní překážku v práci na straně zaměstnance. Upravuje to nařízení vlády č. 590/2006 Sb.
 

Jednání s předsedou ČMKOS o situaci v železničním sektoru

Také jste dnes kvůli větru dlouho čekali na zpožděný vlak, autobus nebo tramvaj?

Obecně platí, že zaměstnancům se v případě nepříznivých povětrnostních situací, kdy se nemohou dostat do práce, poskytuje volno na nezbytně nutnou dobu bez náhrady mzdy.

Zaměstnancům těžce zdravotně postiženým zaručuje přímo předpis v takovém případě náhradu mzdy nebo platu na dobu, nejvýše jednoho dne. Jinak ale platí, že jde o překážku v práci podle zákoníku práce, který je veden zásadou „co zákon nezakazuje, dovoluje“ a tedy i když nařízení vlády říká „zaměstnavatel poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy“ může zaměstnavatel zaměstnanci poskytnout pracovní volno s náhradou mzdy. To je věc jeho dobré vůle.

Podle zákona se obecně jedná o tzv. důležitou osobní překážku v práci na straně zaměstnance. Upravuje to nařízení vlády č. 590/2006 Sb.