Sklářské svítání letos patřilo sklu v architektuře
České sklářství není jen tradice, ale i moderní high-tech průmysl. Spousta výpočtů a počítačových simulací končí třeba unikátními skleněnými fasádami v Česku i ve světě. Letošní Sklářské svítání, které se tradičně konalo v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie, věnoval Svaz průmyslu použití skla v architektuře.
Ze závodu firmy Sipral ve středočeských Jirnech odjíždí každý den přes deset kamionů fasádních skleněných bloků. Míří nejen na stavby do Česka, ale i do Velké Británie a dalších evropských zemí. Za rok zvládne firma vyrobit 160 tisíc metrů čtverečních fasád. „Dodávali jsme skleněnou fasádu pařížské budovy Nadace Louis Vuitton od slavného architekta Franka Gehryho. Je na ní 47 různých skel. Všechno jsme museli modelovat ve 3D na počítači, abychom splnili provozní a bezpečnostní parametry,“ říká Ladislav Hruška, obchodně-technický konzultant společnosti Sipral. Fasády od české firmy jsou k vidění i na pražských projektech Quadrio a Main Point Karlín. Sipral dodával také fasádu na architektonicky unikátní kodaňskou spalovnu odpadů Amager Bakke.
Použití skla v architektuře Svaz průmyslu věnoval letošní osmý ročník Sklářského svítání, který se opět konal v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci. Díky podpoře Nadace Preciosa, společností AGC, Crystalex a Asociace sklářského a keramického průmyslu si mohlo na šest desítek účastníků poslechnout příklady unikátních projektů, na nichž české firmy pracovaly.
„Jsme rádi, že se nám i v tomto ročníku podařilo zaujmout volbou tématu i výběrem přednášejících, což je výsledkem nadstandardních vztahů našeho muzea se sklářskými firmami v celé republice. Téma skla v architektuře nás bude provázet celý rok. V rámci Mezinárodního trienále skla a bižuterie otevřeme v červnu 2020 nejen výstavu s tímto zaměřením, ale poprvé také zpřístupníme návštěvníkům naši architektonicky unikátní skleněnou přístavbu,“ říká hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie Petr Nový.
SKLA PRO APPLE
Sklářská skupina AGC, která má závod také v českých Teplicích, dokáže vyrobit skleněné fasády, do nichž jsou zataveny fotovoltaické články. „Navrhneme a spočítáme zákazníkovi, jaký bude mít instalace výkon. Sami máme tyto fotovoltaické články na předsazené fasádě na budově našeho výzkumného centra v Belgii. Dodali jsme je i na zastřešení parkovacích stání v Miláně,“ uvádí Marcela Antlová z AGC Flat Glass Czech.
V evropských závodech vyrobila společnost AGC také čtrnáctimetrová skla pro kalifornskou centrálu firmy Apple. „Architekti často požadují pokovení skel a jejich povrchové úpravy na míru. Umíme splnit požadavky na parametry jako barva, propustnost, energetická bilance či odraz světla. Vše nejdříve simulujeme na počítači,“ dodává Antlová.
LAVIČKY A SKLENĚNÁ BŘIDLICE
Od letoška mohou návštěvníci českolipské nemocnice testovat unikátní skleněnou lavičku. Společnost TGK-technika, sklo, umění ji vyrobila z barevných skleněných tyčí, které speciálně vyvinula Preciosa Ornela v Desné. „Jednotlivé tyče se nařežou na diamantové pile a skládají se do formy podle představy designera. Tyče se pak spékají v peci, kde se barvy zhomogenizují a prolnou. Trvá to osm dnů. Povrch se nemusí brousit, což představuje úsporu v desítkách tisíc korun,“ vysvětluje Jaroslav Švácha, jednatel společnosti TGK-technika, sklo, umění.
TGK-technika, sklo a umění byla také u projektu nového sídla sklářské společnosti Lasvit. Na Palackého náměstí v Novém Boru vznikla nová budova mezi památkově chráněnými domy z 18. a 19. století, kterou pokrývá fasáda tvořená 1500 skleněnými prvky, jež tvarově a reliéfně napodobují břidlici. „Skleněná fasáda přináší velice zajímavé průhledy z nitra budovy, která slouží v přízemí jako konferenční prostor. První patro je věnované velké jednací místnosti a vzorkovně ikonických skleněných objektů z produkce Lasvitu,“ říká Martin Šikola, jednatel Lasvitu.
STROPY V NÁRODNÍM MUZEU
Novoborská společnost Kolektiv Ateliers se pohybuje na trhu uměleckého skla deset let. Zaměřuje se na světelné instalace, umělecké solitéry do interiérů i na atypická řešení umělecky zpracovaného skla v architektuře. Takovou zakázkou byla i rekonstrukce skleněných stropů a kupole v Národním muzeu. „Museli jsme kvůli tomuto projektu vyvinout technologii stříkání a zapékání barev mezi skla, abychom mohli splnit zadání, že stropy a kupole jsou přístupné zezdola i shora. Projekty, kterým se věnujeme, včetně historických budov a kostelů, jsou bez výjimky realizované přesně na míru zákazníkovi. Výslednou podobu těchto děl ovlivňují i designéři, s nimiž úzce spolupracujeme,“ uvádí Michal Vlček, předseda představenstva Kolektiv Ateliers.
Do tvorby interiérového skla se pustil také výrobce domácenského, laboratorního a průmyslového skla Kavalierglass. Z borosilikátového skla, které je odolné proti působení tepla, sklárna vyvinula skleněné cihly. Ty mají stejné rozměry jako klasické stavební cihly. „Skleněné cihly, které se zrodily v roce 2016, se nepoužívají jako klasický stavební prvek. Mohou být zakomponovány do barových pultů nebo příček. Cihly budou použity i v části expozice České republiky na letošní výstavě v Šanghaji,“ říká Jana Musilová z Kavalierglass.
O SKLÁŘSKÉM SVÍTÁNÍ
Sklářské svítání pořádá Svaz průmyslu a dopravy ČR už osm let. Každý rok vybírá speciální téma, které ukazuje, jak se rozvíjí český sklářský průmysl. Loni čeští výrobci skla a keramiky prodali výrobky a služby za 50 miliard korun, uvádí výroční zpráva Asociace sklářského a keramického průmyslu. Oboru dominuje výroba plochého skla. Sklářské a keramické firmy zaměstnávají v Česku přes 24 tisíc lidí.
- Jan Stuchlík
-
kategorie Tiskové zprávy
Premiér navštívil veletrh Rehaprotex a debatoval o změnách podmínek železniční dopravy pro hendikepované
Andrej Babiš zamířil do Brna speciálním vlakem Rehaexpres. Ten je upravený tak, aby se v něm osoby se zdravotním postižením mohly bez problémů pohybovat, a umožní vozíčkářům nástup a výstup. „Využil jsem tři hodiny jízdy z Prahy, abych promluvil s lidmi, kteří mají tento problém, a určitě jim chceme pomoci a chceme to řešit. Diskutovali jsme o tom také na našem Výboru pro osoby se zdravotním postižením a doprava v naší zemi musí sloužit všem bez rozdílu. Zejména pro seniory a hendikepované osoby je veřejná doprava často jedinou možností, jak mohou cestovat bez velkých nákladů,“ uvedl Andrej Babiš.
V prosinci dojde k tradiční změně jízdních řádů. Letos navíc končí většina smluv o veřejných službách uzavřená státem i kraji v roce 2009. Aktuálně proto dobíhají jednání o nových smlouvách s dopravci. „Při dnešní cestě speciálním vlakem do Brna jsem ujistil všechny cestující, i předsedu NRZP, že od prosince letošního roku nehrozí žádné omezení komfortu cestování osob se zdravotním postižením. Právě naopak, nově přímo ve smlouvách o veřejných službách jsou nastavena nová pravidla pro komfortní přepravu osob se zdravotním postižením. Dopravci budou muset zajistit vyškolený personál k zajištění pomoci ve vlaku, zpřístupnit webové stránky pro osoby se zrakovým a sluchovým postižením a umožnit nákup jízdního dokladu ve vlaku bez přirážky. Všechny tyto požadavky jsou ve smlouvách zakomponovány i na základě jednání se zástupci NRZP,“ shrnul ministr dopravy Kremlík.
Předseda vlády si následně na výstavišti prohlédl veletrh Rehaprotex, na kterém probíhá výstava kompenzačních, protetických, ortopedických a rehabilitačních pomůcek či služeb pro aktivní život seniorů. „Veletrh Rehaprotex je velmi důležitý veletrh pro osoby se zdravotním postižením. Myslím si, že tato problematika je velice důležitá,“ řekl premiér po prohlídce veletrhu.
Posledním bodem programu během návštěvy Brna bylo zahájení konference zaměřené na cestování lidí se zdravotním postižením. Předseda vlády s ministrem dopravy poté v rámci konference debatovali především o změnách podmínek pro hendikepované v oblasti železniční dopravy. „Toho, co stát může ještě pro naše spoluobčany udělat, je poměrně mnoho. Zejména pro seniory a studenty jsme zavedli slevy na železnici. Jak si bezpochyby vzpomínáte, železniční doprava byla v minulosti pro hendikepované osoby zejména se sníženou pohyblivostí prakticky nepřístupná. Za poslední roky se tady udělalo hodně a při modernizaci železničních koridorů se všude vybudovala bezbariérová nástupiště a stanice. Situace je tam dnes nesrovnatelná se stavem před deseti či dvaceti lety. Ale tím naše práce nekončí, ale naopak začíná,“ shrnul Andrej Babiš. Celý projev předsedy vlády.
Sledujte přímý přenos z plenárního zasedání EHSV 30.10.2019 od 14.30 hod.
VOKOUN: „Podle mých zkušeností a ohlasů členské základny jsme k porušení sociálního smíru hodně blízko.“
Větší vstřícnost vůči Českým drahám očekával I. místopředseda OSŽ Vladislav Vokoun od zástupců Jihomoravského kraje na pátečním (25. 10. 2019) jednání na GŘ ČD, zvlášť když je na stole smlouva na poměrně krátkou dobu. „A to na některých zástupcích kraje bylo patrné, že by je (režijky) nejraději neuznali vůbec,“ říká. „Ale vyčkejme, jak dopadne finální podoba dohody. Čekáme rovněž na konečný postoj vedení Českých drah.“ I. místopředsedy OSŽ Vladislava Vokouna jsme se zeptali na jeho pocity z pátečního jednání zástupců Českých drah s představiteli Jihomoravského kraje.
Ať to čtu zepředu dozadu, nebo zleva doprava, považuji výši kompenzaci, kterou Jihomoravský kraj od Českých drah požaduje za jednoho držitele „režijky“, za nehoráznost – už jen proto, že České dráhy se do soutěže přihlásily jako jediný dopravce a kraj jej na oplátku za to „potrestá“. Myslím si, že nebudu daleko od pravdy, když vyslovím domněnku, že železničáři budou držet basu a nenechají se „ukojit“ nižší kompenzací pro zaměstnance Českých drah v Jihomoravském kraji a jejich rodinné příslušníky.
Přiznám se, že se vůbec nedivím tomuto pohledu na výsledek dosavadních jednání. Domnívali jsme se, že zástupci jihomoravského kraje více ocení vstřícnost Českých drah k zajištění své dopravní obslužnosti v situaci, kdy nabízená smlouva je na poměrně krátkou dobu a obsahuje velmi těžce splnitelné závazky. Dobrý pocit jsme neměli ani v tom, jak se smluvní partneři stavěli k počtu prodejních míst (pokladen) ČD a k uznávání celostátního tarifu TR10. Zde se po poměrně dlouhé debatě patrně podařilo najít shodu, ale vyčkejme, jak dopadne finální podoba dohody.
U režijních výhod bylo od počátku zřejmé, že o podobě jejich uznání panují značně rozdílné názory. Na některých zástupcích kraje bylo patrno, že by je nejraději neuznali vůbec. Po delší debatě a jedné přestávce nakonec zopakovali nabídku zlevněné průkazky pro zaměstnance ČD pracující v Jihomoravském kraji a jejich rodinné příslušníky. Dále sdělili, že režijní průkazy sice uznají, ale za ostatní držitele jízdních výhod požadují od ČD kompenzaci ve výši 1500 Kč za každou prolongaci. Upozornili jsme je, že výše kompenzace je značně přemrštěná s ohledem na reálné využívání ze strany držitelů jízdních výhod. České dráhy nabízely paušální kompenzaci, která je dle našeho názoru rozumným průmětem rozsahu železniční dopravy v Jihomoravském kraji a reálného využití. Bohužel tato nabídka nebyla v době jednání akceptována. Připadalo mi, jako kdybychom si chtěli koupit pár jablek na chuť, ale zaplatit bychom měli za celý sad.
Takže, znovu zopakuji, pro nás je výše požadované kompenzace naprosto nepřiměřená a zásadně s ní nesouhlasíme. Doufám, že dojde ke změně. Čekáme rovněž na konečný postoj vedení Českých drah.
Mimochodem, jaký osobní pocit máte z jednání se zástupci Jihomoravského kraje?
Jednání probíhalo poměrně korektně. Trochu mě zaskočil postoj zástupců Jihomoravského kraje k problematice uznávání tarifu TR10. Chvílemi to vypadalo, že hrozící chaos a vlna nevole u cestujících – v důsledku jeho neuznání ve vlacích Jihomoravského kraje a problémech s elektronickým odbavením – je pouze záležitostí Českých drah a okolních krajů, než důsledek původního záměru zastupitelů Jihomoravského kraje. Důležitý je však výsledek a toho snad bylo dosaženo. Bohužel u „režijek“ jsme společný názor nenalezli.
Sečteno a podtrženo: Jak to vidíte? Jaký je váš názor na věc? Co bude dál? Půjdeme do stávky?
Pořád je určitý prostor k jednání, ale podle mých zkušeností, dosavadních názorů kolegů a ohlasů členské základny jsme k porušení sociálního smíru hodně blízko. Je logické, že případné protestní akce by byly směřovány vůči tomu, kdo je dle našeho názoru vyvolal. Situací se budou zabývat členové Ústředí OSŽ na mimořádně svolaném zasedání. Celou situaci samozřejmě probereme i se zástupci ostatních odborových centrál na železnici tak, abychom postupovali ve shodě. A v neposlední řadě budeme jednat se zástupci dotčených stran.
V. Kremlík: Zvýšíme kapacitu železnice pro nákladní dopravu
První cestující se svezou rychlovlaky v Česku do roku 2030. „Chystáme také řadu úprav konvenčních tratí, aby se na železnici vešlo více nákladních vlaků,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Jak chcete dosáhnout stabilizace financování výstavby dopravní infrastruktury, o němž se dlouhodobě diskutuje? Plánujete posílení příjmů SFDI pomocí navýšení podílu z vybraných spotřebních daní?
Mnoho let se diskutuje o navýšení podílu ze spotřební daně z paliv a maziv pro SFDI ze zhruba 9 procent na 50 procent. To by zajistilo zdroje, které by zhruba odpovídaly dnešní kombinaci příjmu z této daně a dotace ze státního rozpočtu. Ani takto navýšený příjem však není dostatečný na intenzivní stavební program, který do budoucích let plánujeme. Pro jeho naplnění bude nezbytné kombinovat zdroje SFDI, dotace ze státního rozpočtu a programů EU, výstavbu prostřednictvím partnerství soukromého a veřejného sektoru a případné účelové úvěry na výstavbu konkrétních komunikací.
Správa železniční a dopravní cesty tvrdí, že stavba prvních úseků vysokorychlostní železnice by mohla být zahájena již v roce 2025. Je tento termín reálný a kdy by mohly vlaky svést první cestující?
Příprava vysokorychlostních tratí (VRT) byla výrazně urychlena o několik let díky spolupráci s národní francouzskou železniční společností SNCF, která má s projekty vysokorychlostní železnice více než 40letou zkušenost. SŽDC ve spolupráci se SNCF dokončí v tomto roce manuál pro přípravu vysokorychlostních tratí pro fázi územního rozhodnutí. Pilotním projektem VRT v Česku bude trať z Prahy-Běchovic do Poříčan, dále se zpracovávají studie proveditelnosti VRT na ramenech Praha-Brno-Břeclav a Praha-Drážďany. Na termínu zahájení staveb prvních úseků v roce 2025 se nic nemění, předpokládám, že první cestující by se mohli svézt nejpozději do roku 2030.
Železniční dopravci mají velmi vysoké náklady se zavedením zabezpečovacích systémů ETCS ve vlacích. Podpoříte nákup nových vlaků, které jsou již vybaveny těmito technologiemi přímo z výroby?
Ministerstvo dopravy poskytuje na pořízení palubních jednotek ETCS dotace z Operačního programu Doprava a do budoucna plánuje podpořit tuto oblast také z národních zdrojů. Chystáme další výzvu na financování na podzim. Po vyčerpání evropských zdrojů plánujeme použít peníze ze zdrojů SFDI. Na vybraných koridorových tratích bude výhradní provoz pod tímto systémem spuštěn od 1. ledna 2025. Pilotním úsekem s výhradním provozem ETCS bude úsek Olomouc – Uničov, a to již od 1. ledna 2023.
Chystají se v současnosti, kromě plánů na budování vysokorychlostních tratí, nějaká opatření na řešení nedostatečné kapacity železnice?
Chystáme celou řadu dalších opatření infrastrukturní povahy na konvenční železniční síti. Týká se to například úprav tratí, kde převažuje nákladní provoz (Brno-Havlíčkův Brod-Kolín, Kolín-Děčín nebo Ústí nad Labem-Chomutov). V těchto případech se bude měnit konfigurace stanic, tratě budou vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS, v některých stanicích se prodlouží užitná délka staničních kolejí, v některých případech se prověřuje přidání další traťové koleje či sledování mimoúrovňových přesmyků. Podobné úpravy budou například v železničním uzlu Ostrava. Připravuje se i nová trať v úseku Choceň-Ústí nad Orlicí. Na transevropské síti, Brno-Přerov a Plzeň-Domažlice, se bude zvyšovat rychlost a počet traťových kolejí, stejně tak se plánuje zkapacitnění uzlů Ostrava nebo Brno.
Problémem vodní dopravy stále zůstává plavební stupeň Děčín. Podaří se ministerstvu dopravy a ministerstvu zemědělství najít nová kompenzační opatření nebo připravuje jiný plán, jak dlouho připravovanou stavbu odblokovat?
Podpora vodní dopravy je jednou z mých priorit v úřadu. Jsem přesvědčen, že naším silnicím by velmi pomohlo, kdybychom byly schopni dostat část nákladní dopravy na vodní cesty. Plavební stupeň Děčín, stejně tak jako například Plavební stupeň Přelouč, jsou pro naši lodní dopravu klíčové stavby. Všichni na ministerstvu dopravy věříme, že se Ministerstvu zemědělství podaří najít řešení kompenzovatelnosti bahnitých náplav. Pokud by neuspělo, museli bychom, společně s Ředitelstvím vodních cest, začít hledat jiná řešení.
Jak spolupracujete s MPO při vykazování úspor energie v sektoru dopravy v tzv. alternativním schématu podle článku 7 směrnice o energetické účinnosti?
Ministerstvo dopravy má od roku 2015 zástupce v Koordinačním výboru pro energetickou účinnost a opatření, která mají potenciál energetických úspor, s MPO konzultujeme. Jako příklady našich opatření mohu uvést například konverze elektrické trakce na železnici. Jedná se o dlouhodobý projekt až do roku 2050, nyní začíná realizace prvního úseku Nedakonice – Říkovice. Dále jde o Program na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti dopravy DOPRAVA 2020+, kde schválené projekty budou mít za cíl energetickou úsporu v dopravě.
Připravujete v sektoru dopravy nová opatření na podporu úspor energie také v období po roce 2020?
Na železnici budeme postupně přepínat jednotlivé oblasti severní části sítě, kde je stejnosměrná trakce, na trakci střídavou, která je z hlediska přenosu výkonu a snížení ztrát efektivnější. Chceme se rovněž koncentrovat na rekonstrukce a zateplování výpravních budov.
Hlavním tématem dopravy se stává elektromobilita, která bude jedním z cílů podpory chystaného Operačního programu Doprava 2021–2027. Jak se stávající podpora změní?
Oproti současnému období počítáme se širším vymezením okruhu způsobilých příjemců podpory a předpokládám, že z Operačního programu Doprava bude po roce 2021 na podporu elektromobility poskytnuta větší část peněz než v minulém programovém období.
Plánujete navýšení mýtných sazeb, které by čeští dopravci velmi pocítili?
Pro rok 2020 zůstávají sazby mýtného nezměněny. Pokud bychom přistoupili v následujících letech ke zvýšení mýtného, bude spojeno se zavedením třísložkové struktury sazeb mýtného, a sice poplatku za pozemní komunikaci, poplatku za znečištění ovzduší a poplatku za hluk. Chci také zdůraznit, že doposud jsme nerozhodli o konkrétním navýšení.
Rozhovor vyšel v časopise Spektrum. Celé číslo čtěte zde.
-
kategorie Rozhovory
Premiér se účastnil oslav založení Československa
Předseda vlády, ministr obrany, prezident republiky, předsedové Senátu a Poslanecké sněmovny, zástupci armády i váleční veteráni si pietním aktem na Vítkově připomněli 101. výročí vzniku Československa. „Je to důležité výročí. Musíme si připomínat hlavně lidi, kteří přinesli oběti za vznik naší samostatné republiky,“ dodal Andrej Babiš.
Na Pražském hradě pak prezident Miloš Zeman jmenoval 7 nových generálů. Předseda vlády poblahopřál nově jmenovanému generálovi Radimu Dragounovi, řediteli Generální inspekce bezpečnostních sborů. „Je to zásadní moment ve vaší profesionální kariéře a já vám moc děkuji a blahopřeji. A děkuji vašim manželkám, partnerkám, rodinám, které vám vytváří skvělé zázemí. Já vám děkuji za to, že se staráte a bojujete o bezpečnost našich občanů a naší země,“ řekl premiér Andrej Babiš. Předseda vlády předal nově jmenovanému generálovi Dragounovi pamětní kord.
Následně premiér položil květiny u pomníku Tomáše Garrigua Masaryka na Hradčanském náměstí. Poté zamířil do Kramářovy vily, kde celý den probíhaů den otevřených dveří.
Večer se Andrej Babiš a členové vlády zúčastnili slavnostního předávání nejvyšších státních vyznamenání na Pražském hradě.
Maláčová navrhuje minimální mzdu 14 700. Odbory chtějí víc, firmy varují před slábnoucí ekonomikou
Už jen pár dní mají zástupci odborů a zaměstnavatelů na dohodu o růstu minimální mzdy na příští rok. Termín do konce října jim dala ministryně práce Jana Maláčová. Pokud se odbory a firmy nedohodnou, navrhne Maláčová růst sama – a to o 1350 korun. Odbory se sejdou se zaměstnavateli dnes 29. října.
Úkolem předsedy svazu není pochybovat, ale naopak motivovat lidi kolem sebe ke zdravé sebedůvěře
Sdělovací prostředky nás denně „masírovaly“ informacemi, jak se kraj po kraji přidává, co se týče tarifu, k Jihomoravskému kraji a mnozí železničáři už se pomalu pod tlakem těchto zpráv loučili s režijkami. Řadě zaměstnanců ČD, ČD Cargo a SŽDC by se tak podstatně prodražila cesta do práce. Jak se vám dařilo železničáře uklidňovat, že ještě není definitivně rozhodnuto, že se stále jedná? A jak tyto informace působily na vás, nezapochyboval jste ani jednou?
Pokud se týká první části otázky, tak jsme se snažili na webových stránkách OSŽ seriózně informovat o tom, že návrh 16. změny Tarifu z dílny MD ČR je zatím pouze návrhem, který musí projít diskusí se sociálními partnery, to jest s odborovými organizacemi, a také se zaměstnavateli na železnici, především tedy s Českými drahami. A v této souvislosti jsme jasně deklarovali, které myšlenky zapracované MD ČR do návrhu 16. změny Tarifu nám vadí a proč. Především nám tedy vadil návrh MD ČR zapracovat do Tarifu ustanovení, které by umožnilo v případě dohody objednatele (kraje) a dopravce (Českých drah) vyloučit platnost režijky prakticky v jakémkoliv vlaku ČD v regionální železniční dopravě. Informovali jsme také o tom, že OSŽ není v tomto názorovém rozporu s MD ČR samo, neboť 13. 10. 2019 se nám na společném jednání v sídle OSŽ se zástupci všech odborových organizací působících na železnici podařilo dohodnout na jednotném společném stanovisku, které obsahovalo naše zásadní výhrady k návrhu MD ČR.
A pokud se týká těch pochybností, tak samozřejmě v situaci jako je tato, kdy má na možný výsledek vliv celá řada subjektů s rozdílnými motivacemi a vzájemnými vztahy, můžete jen málokdy s jistotou předvídat do detailu další vývoj. Úkolem předsedy svazu však není pochybovat, ale naopak motivovat lidi kolem sebe ke zdravé sebedůvěře a v každé situaci hledat a činit nejvhodnější kroky k prosazování oprávněných zájmů našich členů.
Jak hodnotíte samotné jednání, ke kterému došlo na půdě ministerstva dopravy ve čtvrtek 17. 10., a jak hodnotíte jeho výsledek? Lze říct, že se jedná o úspěch?
Musím říci, že ze z tohoto jednání mám spíše dobrý pocit, neboť se vyvíjelo očekávaným směrem. Díky výsledkům předcházejících přípravných neformálních jednání s představiteli MD ČR, ČD i SŽDC se nám podařilo vytvořit předpoklady pro to, aby MD ČR stáhlo z navrhované novelizace Tarifu ustanovení zavádějící možnost vyloučení platnosti režijky na základě prosté dohody objednatelů a Českých drah. To je jednoznačně pozitivní výsledek. Pokud se však týká praktických dopadů už stávajícího znění tarifu, tj. vyloučení platnosti režijek v regionálních spojích Jihomoravského kraje v důsledku toho, že kraj zde uzavřel smlouvu s Českými drahami na základě nabídkového řízení a navíc v kombinaci s tím, že se jedná o tzv. brutto smlouvu, kdy výnosy z tržeb náleží objednateli a ne dopravci, zde jsme se zatím rozumné dohody o způsobu zajištění jízdních výhod držitelů režijek nedobrali. Rozdílné jsou přitom zatím nejen představy o budoucím postavení držitelů režijek v Jihomoravském kraji, ale neshodneme se zatím ani na jednotném výkladu právních předpisů, které na tuto situaci dopadají. Zde budou jednání ještě určitě obtížná a další vývoj se může ubírat více směry. Takže zatím jsme tak na půli cesty k potřebnému výsledku.
I přes jednoznačný posun v jednání zůstává řada nedořešených problémů. Namátkou mohu zmínit Ústecký kraj, kde významnou část výkonů převezmou soukromníci, takže zaměstnanci ČD, ČD Cargo a SŽDC nebudou moci režijní výhody, navzdory dohodě na 16. změně Tarifu, stejně využít…
Platná legislativa nedává MD ČR pravomoc rozšířit platnost režijek na jiné dopravce než na České dráhy. Ztrátu možnosti používat režijku u těchto soukromých dopravců je proto třeba řešit jiným způsobem. Aktuálně je situace taková, že naši kolektivní vyjednavači jsou připraveni hledat řešení samostatně s jednotlivými železničními společnostmi (ČD, ČD Cargo, SŽDC) a to cestou zavedení nějaké nové formy příspěvku na dopravu. Diskutuje se přitom jak varianta jednotného příspěvku, tak i varianta diferencovaného příspěvku, např. podle vzdálenosti dojíždění zaměstnanců na pracoviště. Z dlouhodobého hlediska je však třeba hledat nové systémové řešení a zde se nejčastěji diskutuje o myšlence nalezení nějakého vhodného způsobu navázání jízdních výhod železničářů například na rodící se jednotný státní tarif jízdného s tím, aby k němu měli přístup zaměstnanci všech železničních společností. To však ještě bude běh na dlouhou trať a opět prozatím s nezaručeným výsledkem. Do doby nalezení nějakého nového řešení musíme proto důsledně hájit stávající jízdní výhody postavené na v současnosti platném právním základu.
Tento rozhovor vznikal ještě před úterním (22. 10.) jednáním na ministerstvu dopravy, kde se mělo najít řešení pro Jihomoravský kraj. Teď je pár hodin po něm, takže jak to jednání dopadlo?
Na úterním (22. 10. 2019) jednání zástupců vedení MD ČR, ČD a odborových organizací došlo k velmi významnému posunu. Účelem jednání bylo vyjasnění právního výkladu příslušných ustanovení Tarifu „režijního jízdného“, která upravují další postup v situaci, kdy podle ustanovení § 2, odst. 3) písm. a) až e) Tarifu je platnost režijky v daném vlaku vyloučena. Po krátkém jednání došlo ke shodě, že ze zpracovaných analýz právních předpisů jednoznačně vyplývá, že jediným subjektem, který je právními předpisy zmocněn ke stanovení časového příplatku pro držitele režijek, který je opravňuje k použití i takových vlaků, jsou České dráhy, a. s., a nikoli objednatel vlaků v závazku veřejné služby, tedy kraj. Bylo proto konstatováno, že tato právní úprava samozřejmě platí také u vlaků objednávaných Jihomoravským krajem, kde je platnost režijky vyloučena na základě ustanovení § 2, odst. 3) písm. e) Tarifu, jelikož zde byla smlouva mezi krajem a ČD uzavřena na základě nabídkového řízení.
Zástupci ministerstva dopravy proto přislíbili zaslat Jihomoravskému kraji dopis, kde jej MD ČR bude o této skutečnosti informovat. Dále byli všichni přítomní informováni o tom, že se v pátek 25. října uskuteční jednání mezi zástupci vedení ČD a Jihomoravského kraje, kde se na tomto právním základě bude jednat o dalším postupu ve věci režijek, který by měl být výhodný pro obě strany.
Z pohledu vyjednavačů Odborového sdružení železničářů by konečným výsledkem dalších jednání měla být možnost pro všechny držitele režijek, kteří si opatří příslušný časový příplatek ČD, užívat i regionální vlaky objednávané Jihomoravským krajem, jako je tomu obdobně u komerčních vlaků a lanovky ČD na Ještěd. OSŽ bude potom ve spolupráci s ostatními centrálami v kolektivním vyjednávání u jednotlivých zaměstnavatelů dále také usilovat o to, aby v duchu uzavřeného Memoranda o zachování sociálního smíru ze 4. prosince 2017 i nadále příslušné časové příplatky pro své zaměstnance, jejich rodinné příslušníky a důchodce hradili jejich zaměstnavatelé. Tímto konečným výsledkem celého obtížného vyjednávání by potom podle našich představ měla být ještě před nedávnem v médiích predikovaná hrozba rozpadu či postupného zániku jízdních výhod železničářů prakticky zažehnána.
Na konec je však třeba připomenout, že stále ještě nejsme v tomto preferovaném konečném stavu, neboť jednání ČD s Jihomoravským krajem, stejně jako podpis kolektivních smluv na příští období, jsou teprve před námi. Jsme však pevně rozhodnuti věci dotáhnout do zdárného konce.
Zdroj: Odborové sdružení železničářů
Premiér Babiš jednal s předsedou vlády Japonska Šinzó Abem
Ve středu se Andrej Babiš setkal s prezidentem Německa Frankem-Walterem Steinmeierem a srbskou premiérkou Anou Brnabićovou. Bavili se o situaci v Evropě, o možnostech rozvoje vzájemných vztahů i o české podpoře integrace zemí západního Balkánu do EU.
Na AOMI Exhibition Future Expo v Tokiu navštívil premiér stánek automobilky Toyota, která v rámci koncernu PSA investuje i v České republice. Při jednání se zástupci firmy předsedu vlády zajímaly plány na další investice v ČR i investice do vývoje alternativních pohonů.
Český předseda vlády dnes jednal s japonským premiérem Šinzó Abem. „Byla to asi nejdůležitější schůzka, kterou jsem tady absolvoval. Považujeme Japonsko za velice důležitého ekonomického partnera a investora. V Česku máme 266 japonských firem, které zaměstnávají asi 51 tisíc našich lidí a je tady obrovský potenciál spolupráce. Příští rok oslavíme společně 100 let navázání diplomatických vztahů. Pozval jsem pana premiéra Abeho na návštěvu. Doufejme, že se to povede. Chtěli bychom v rámci této návštěvy specifikovat a podepsat strategickou spolupráci,“ uvedl Andrej Babiš. Rozšíření spolupráce by se mělo týkat například oblasti zavádění Průmyslu 4.0, využití umělé inteligence či investic do high-tech sektoru.
Český premiér také navštívil společnost NEC (Nippon Electric Company). „Mají unikátní systémy na rekognici tváře. Tyto technologie umožní např. na letištích urychlit odbavení pasažérů. Oni už to zkoušeli v USA kde spolupracují s Delta Airlines. V této oblasti můžeme spolupracovat,“ uvedl po skončení návštěvy Babiš.
Během setkání se zástupci japonských firem, které jsou členy podnikatelské federace Keidanren, se diskuse točila hlavně kolem posílení vzájemné spolupráce. Firmy jako Toyota či NEC mají evropské centrály v Londýně. „Vysvětloval jsem jim, že ČR je podle mého názoru nejlepší místo na investice, že by mohli své aktivity přemístit k nám v souvislosti s brexitem. Jsme jedna z nejstabilnějších ekonomik. Zároveň jsem se snažil přesvědčit japonskou stranu o otevření přímé linky Tokyo-Praha. Byl jsem informován, že ČR je druhou zemí po Německu, kde mají japonské firmy největší investice v Evropě,“ dodal premiér.
Předseda vlády tak dnes zakončil čtyřdenní návštěvu Japonska, kde zastupoval Českou republiku na slavnostním ceremoniálu intronizace japonského císaře Naruhita.