Premiér Fiala řešil v Jihočeském kraji dostavbu dálnice D3 a kvalitu zdravotní péče

Premiér Petr Fiala navštívil Jihočeský kraj, 7. června 2023.
Premiér Petr Fiala navštívil Jihočeský kraj, 7. června 2023.
Rozvoj dopravní infrastruktury, kvalita zdravotní péče a pomoc regionu v dalších důležitých oblastech – to byla hlavní témata návštěvy předsedy vlády ČR Petra Fialy v Jihočeském kraji ve středu 7. června. Před výjezdním zasedáním vlády, které se uskutečnilo ve Vimperku, navštívil premiér Fiala společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou a hejtmanem Jihočeského kraje Martinem Kubou budovaný obchvat Českých Budějovic na dálnici D3. S ministrem zemědělství Zdeňkem Nekulou se předseda vlády v Českých Budějovicích seznámil s projektem výstavby Národní haly pro míčové sporty. V krajském městě poté navštívil nemocnici, která se v hodnocení organizace HealthCare stala za rok 2022 po třetí v řadě nejlepší nemocnicí v republice.

Po Jesenicku, kde jednala vláda na konci března, jde o další ze série výjezdních zasedání vlády mimo Prahu. Tentokrát se členové vlády vydali do Jihočeského kraje. Ještě před samotným zasedáním vlády ve Vimperku navštívili řadu míst a absolvovali různá setkání, aby zjistili, co obyvatele v kraji trápí a v čem by mohla vláda regionu pomoci. „Pokračujeme v naší tradici výjezdních zasedání, nechceme vládnout jenom z Prahy. Diskutujeme s místními lidmi, s podnikateli, se zástupci krajů a obcí a snažíme se nejenom vést dialog, ale řešit konkrétní problémy tam, kde jsou,“ uvedl premiér Fiala.

Návštěvu kraje zahájil předseda vlády kontrolou stavby tunelu Pohůrka v úseku budované části dálnice D3 Úsilné – Hodějovice. Tunel je dlouhý téměř jeden kilometr a jeho zprovoznění je naplánováno na příští rok. „Výstavba se potýkala s obrovskými problémy. My jsme se zde dnes ujistili o tom, že tyto problémy jsou za námi a že se podaří dokončit úseky D3, které jsou ve výstavbě, včetně složitého tunelu Pohůrka, a vše by mělo být do konce roku 2024 v provozu,“ uvedl premiér.

Zároveň v letošním roce začne stavba dalších dvou úseků D3 v délce 15,5 km z Kaplic přes Nažidla až k hraničnímu přechodu na Dolním Dvořišti. Celý úsek jihočeské D3 bude hotový v roce 2026. Aktuálně se staví úseky za bezmála 13 miliard korun, dalších 7,4 miliardy korun je předpokládaná hodnota dvou zbývajících staveb.

Ze stavby dálnice se premiér přesunul do Českých Budějovic, kde se sešel s vedením města a vedením Jihočeského kraje. Seznámil se s připravovaným projektem Národní haly pro míčové hry, která by mohla vyrůst na pozemcích Výstaviště a také s celým urbanistickým řešením prostoru. „Je to projekt ve kterém se může dobře projevit spolupráce státu, kraje a města, protože vlastníkem Výstaviště je státní Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond. Myslím, že návrh je promyšlený a kvalitní po všech stránkách, jak z funkčního hlediska tak z estetického. Toto je přesně ten typ projektu na kterých se chceme podílet, abychom zlepšovali kvalitu života ve městech,“ uvedl premiér s tím, že plán by mohl být realizován do konce roku 2028.

V Českých Budějovicích navštívil premiér Fiala také Nemocnici České Budějovice, která se v hodnocení HealthCare stala nejlepší nemocnicí České republiky roku 2022 a obhájila tak vítězství ze dvou předchozích let. S vedením zdravotnického zařízení předseda vlády jednal o problematice regionálních nemocnic a krajského zdravotnictví. Nemocnice České Budějovice se rozvíjí a dokáže investovat. Loni zde byly otevřeny nové centrální operační sály a nová centrální sterilizace. Šlo o největší stavební investici v historii nemocnice s celkovými náklady 1,15 miliardy korun. K financování využila nemocnice vlastní zdroje, krajskou podporu a dotační prostředky.

Ještě před jednáním vlády, které se konalo v Městském kulturním středisku ve Vimperku, se předseda vlády setkal se starostkou města Jaroslavou Martanovou. S ní řešil zejména to, jaké problémy kromě nedostatečné infrastruktury obyvatele Vimperka trápí.

Prohlášení odborových svazů ve veřejných službách a správě: Vládní balíček směřuje k útlumu veřejných služeb!

Procenta sem, procenta tam. Vládní úsporné návrhy sice nemají hlavu a patu, můžou ale nenávratně poškodit českou veřejnou správu a veřejné služby a snížit bezpečnost občanů.

Takzvaný konsolidační balíček a návazně představená opatření ve výhledu státního rozpočtu pro rok 2024 znamenají, že vláda hodí disproporčně velkou část zodpovědnosti za stav veřejných financí na zaměstnance, a v jejich okruhu výrazněji na sektor veřejné správy a služeb. Vláda tvrdí, že šetřit hodlá u sebe. Ve skutečnosti hodlá šetřit na lidech, kteří k rozvalu veřejných financí nijak nepřispěli.Snížení objemu prostředků na platy, snížení platových tarifů pro všechny zaměstnance veřejného sektoru včetně zaměstnanců v regionech pod městy a kraji, snížení přídělu do Fondu kulturních a sociálních potřeb a změna jeho určení, zastavení valorizace úhrad za státní pojištěnce, započtení náhrad za dočasnou pracovní neschopnost do platových prostředků a další změny ve svém souhrnu znamenají, že velké části platem odměňovaných zaměstnanců výrazně klesne příjem, a to v době bezprecedentní inflace a po několika letech stagnace.

Rušení pracovních a služebních míst bez předchozí důkladné analýzy a bez rušení agend a jejich digitalizace může v dnes již přetížených oblastech znamenat kolaps. Vidina dalšího zhoršování platových, pracovních a služebních podmínek nejen že nepřiláká nové kvalitní lidi do tohoto sektoru, ale vyžene ještě řadu zbývajících nadšenců do privátní sféry.

Co to může znamenat pro běžného občana? Například ještě delší čekání na vyřízení a výplaty čehokoli. Ještě horší dostupnost zdravotní péče. Nižší bezpečnost. Zhoršení péče o veřejný prostor. Ohrožení kvality vzdělávání. Další zhoršení dostupnosti kultury a méně možností pro kvalitní trávení volného času.

To vše pouze kvůli nekompetentním a ideologicky zaslepeným návrhům vlády, která se už ani nepokouší předstírat sociální dialog, protože by musela přiznat, že se za roky strávené v opozici nic nového, než tupé škrty nenaučila. Nepoučila se ani z období let recese, kterou v ČR prohloubila přehnaně restriktivní politika tehdejšího koaličního kabinetu ODS, TOP 09 a VV, který v roce 2010 přijal nařízení ke snížení výdajů na platy státních a veřejných zaměstnanců o 10 %. Jak to dopadlo, víme.

Odborové svazy rozpočtové a příspěvkové sféry zastupující zaměstnance a zaměstnankyně ve veřejné a státní správě, školství, zdravotnictví, bezpečnostních sborech, kultuře, ochraně památek, přírody i krajiny, tedy zaměstnance ve veřejném sektoru, prohlašují, že není možné dopustit, aby bezhlavé a nepromyšlené škrty ohrozily nejen situaci těchto zaměstnanců a zaměstnankyň, ale i dostupnost a úroveň veřejné správy a služeb pro všechny obyvatele České republiky.

Došlo k bezprecedentnímu porušení zákoníku práce ze strany vlády, jsme ve stávkové pohotovosti, jsme tedy připraveni bránit se realizaci vládních návrhů všemi možnými prostředky!

Odborové svazy RoPo zastupující odboráře a zaměstnance ve veřejných službách a správě

Praha 7. června 2023

Přílohy:

D. Kužvartová: Chceme podpořit roli firem při ochraně veřejného zdraví

„Neustále jednáme s MPO a dalšími resorty, aby byly odstraněny překážky v procesu zaměstnávání cizinců,“ říká v rozhovoru pro časopis Spektrum Dagmar Kužvartová, ředitelka Sekce zaměstnavatelské Svazu průmyslu a dopravy ČR.

aKuzvartova Dagmar 02

Nedávno jste s vládou a odbory uzavřeli dohodu, že nebudete prosazovat změny v novele zákoníku práce. Proč byla důležitá?

Transpoziční novela zákoníku práce si klade za cíl implementovat požadavky směrnice o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách a směrnice o slaďování pracovního a rodinného života. Stejně jako téměř všechny směrnice z této oblasti mají ochranářský charakter směrem k zaměstnancům. Jednání byla velmi složitá a podařilo se maximálně narovnat podmínky, aby úprava zaměstnavatele nezatížila více, než je nezbytně nutné. 

Zapracováním požadovaných úprav dochází k jistému omezování dosavadní úrovně flexibility, což pro zaměstnavatele může znamenat zvýšení nákladů a obtížnější realizaci svých činností. K podpisu tzv. gentlemanské dohody mezi všemi sociálními partnery došlo zejména proto, že v rámci vypořádávání připomínek v meziresortním připomínkovém řízení a v duchu dosažené shody doznal materiál výrazného posunu směrem k představám zaměstnavatelů. Směrnici je nutné zakomponovat do českého zákoníku práce a dosažený kompromis by měl zaměstnavatelům pomoci. Podpisem dohody chceme také co nejvíce uspíšit její průchod legislativním procesem z důvodu hrozícího infringementu ze strany Evropské komise. Transpozice již měla být provedena.

Jak se díváte na změny v systémech sociálního zabezpečení?

V současné době jsou v oblasti systémů sociálního zabezpečení navrhovány a přijímány změny, které přináší zaměstnavatelům nové, zejména administrativní povinnosti. Jedná se například o prokazování rozhodných příjmů na vyžádání Úřadu práce pro žadatele testovaných dávek, nastavené podmínky slev na pojistném na straně zaměstnance nebo zaměstnavatele ve vztahu k různým cílovým skupinám. Za porušení těchto povinností navíc firmám hrozí nemalé pokuty. Tyto úpravy jsou pro podniky velmi nákladné a komplikují organizaci a řízení lidských zdrojů, a přitom není jisté, že skutečně naplní cíle, které si vytkly. Takové povinnosti komplikují zaměstnavatelům realizaci jiných opatření na podporu zaměstnanosti, na kterých by se měli finančně podílet, jako např. kurzarbeit. Proto jsme u navrhovaných úprav v oblasti sociálních systémů pokaždé uplatnili v připomínkovém řízení zásadní připomínky a šli jsme následně do rozporů.

Určitě očekáváme velkou diskusi nad návrhy důchodové reformy, jejíž podobu zatím neznáme. Lze ale předpokládat, že s ohledem na přetrvávající nedostatek pracovníků v určitých profesích bude pro zaměstnavatele avizované téma dřívějšího odchodu do starobního důchodu zaměstnanců vykonávajících namáhavé profese, které v kontextu s prodlužujícím se věkem odchodu do důchodu bude opět nastoleno, velmi kontroverzní.  

Zabýváte se po pandemii více oblastí zdravotnictví či BOZP?

Ano, chceme podpořit roli zaměstnavatelů v oblasti ochrany a rozvoje veřejného zdraví a zaměřit se i na preventivní programy ve firmách. Oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je pro zaměstnavatele velmi důležitá, chtějí sdílet své zkušenosti a vytvářet bezpečná pracoviště. Za Svaz chceme zpřehlednit a zjednodušit právní předpisy, aby je firmy mohly v praxi snáze aplikovat. Novinkou jsou školení o aktuálních povinnostech dle novely zákona o vyhrazených technických zařízeních, která pořádáme s podporou našich regionálních zastoupení. 

Vyhrazená technická zařízení (VTZ) jsou stanovena jako zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví lidí, pokud jde o jejich obsluhu, montáž, údržbu, kontrolu nebo opravy. Velká novela VTZ je účinná od 1. 7. 2022, za Svaz průmyslu jsme se na ní velmi aktivně podíleli a připomínkovali ji. Pro firmy přinesla v oblasti technických zařízení za posledních x desítek let řadu výrazných změn jak u vyhrazených plynových, tlakových, zdvihacích a elektrických zařízení. Naše školení jsou úspěšná a máme o ně řadu zájemců, což ukazuje, že zaměstnavatelé jsou si vědomi zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci tak, aby se VTZ nestalo příčinou ohrožení života a zdraví osob, majetku ale i životního prostředí.

Co projekty v rámci § 320a písm. b) zákoníku práce?

Svaz průmyslu se i letos, stejně jako v minulých dvou letech, aktivně zapojil jako jeden z garantů do projektů prevence rizik vzniku poškození zdraví zaměstnanců následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání. Musím konstatovat, že námi garantované projekty jsou velmi proaktivní a zaslouží si náležitou pozornost, protože obsahují konkrétní opatření k prevenci rizik v oblasti BOZP, např. práce v režimu home office. Byla bych velmi nerada, kdyby, jak se lidově říká, „spadly pod stůl“, z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Výstupy ze všech zrealizovaných projektů budou k dispozici na portálu MPSV www.bozpinfo.cz.

K problematice BOZP mohou zaměstnavatelé čerpat informace i z velmi poptávaných on-line seminářů Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA).

Jaké vidíte priority v oblasti vzdělávání?

Doufáme, že se dořeší uzákonění dobrovolné větve duálního vzdělávání na středních školách. O náš pilotní projekt je zájem a má i podporu MŠMT. V posledních letech se z Moravskoslezského kraje rozšířil do dalších tří krajů, Středočeského, Ústeckého a Zlínského.  Nejen, že jsme téma několikrát probírali na školských tripartitách, ale diskutovali jsme ho napřímo s ministrem školství JUDr. Balašem i letos v lednu na Klubu Svazu průmyslu, kde viděl jasný zájem ze strany firem.

Další prioritou bude rozjet princip partnerského řízení celoživotního učení. Chceme funkčně spojit existující systémy a nástroje celoživotního učení, Národní soustavu kvalifikací, Národní soustavu povolání, predikční systém KOMPAS, ale i modularizaci rekvalifikací neboli KVASAR, a sladit tak přehled žádaných profesí, jejich náplně i rekvalifikace. Více jak tři roky zaměstnavatelé prosazují systémové řešení a letos jsme téma projednali i na lednové tripartitě. Již v roce 2021 jsme uzavřeli Memorandum o společném postupu při budování partnersky řízeného modelu CŽU. Navíc je třeba připomenout, že vláda ve svém programovém prohlášení deklaruje zvýšení podpory celoživotního učení na základě partnerské spolupráce státu, zaměstnavatelů a odborů. Zároveň se zavázala upravit legislativní rámec pro celoživotní učení a nastavení role a odpovědnosti partnerů v systému. Proto doufáme, že dojde jednak ke koordinaci mezi resorty Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem práce a sociálních věcí, ale i ke společnému řízení a rozhodování na tripartitním základě na bázi vláda – odbory – zaměstnavatelé.

Řešíte stále i zaměstnávání cizinců ze třetích zemí, když je režim Ukrajina pozastaven? 

Tématem ekonomické migrace se stále intenzivně zabýváme. Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců se netýká jen profesí, jako jsou svářeči, řidiči či CNC obráběči. Je to problém celého těžkého průmyslu. Proto žádáme o navýšení kvót především u Mongolska, Kazachstánu, Indie, ale i Filipín. Neustále jednáme s MPO a ostatními resorty, aby byly odstraněny překážky v procesu zaměstnávání cizinců, a iniciujeme také koncepční úpravy. MPO nově upravilo rezervační systém, od kterého si slibujeme, že uspokojí více žádostí zaměstnavatelů.

Článek vyšel v časopisu Spektrum 01/2023. Celé číslo si můžete přečíst ZDE.

kategorie Spektrum

Negativní stanovisko ASO k návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů

Vláda ČR 11. května 2023 zveřejnila „Návrh zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů“, který byl dne 15. 5. 2023 projednáván na zasedání Rady hospodářské a sociální tripartity ČR neboli tzv. tripartity. Sociální partneři vlády, tj. zaměstnavatelé a odbory, dostali od vlády lhůtu 5 pracovních dní k projednání a posouzení tohoto návrhu zákona a k vypracování svého stanoviska, které měli, prostřednictvím ministerstva práce a sociálních věcí, zaslat zpět vládě ČR.

Učinila tak i Asociace samostatných odborů (ASO), která 29. května adresovala ministru práce a sociálních věcí Marianu Jurečkovi své stanovisko, které obsahovalo řadu nesouhlasných a kritických připomínek k samotnému textu návrhu.

Z mnoha kritických připomínek a negativních stanovisek, které ASO ve svém stanovisku vládě odeslala, zveřejňuje ty nepodstatnější, které se týkají širší části naší společnosti.

Obecné stanovisko ASO

V prvé řadě v dopise ministru Jurečkovi sdělilo své obecné stanovisko, v němž se uvádí, že návrh předloženého zákona je souborem novel 57 zákonů! Přičemž těžiště návrhu zákona spočívá v okruhu zákonů z oblasti daňové, současně však obsahuje rovněž novely zákonů z oblasti rozpočtové, sociálního zabezpečení, dopravy vzdělávání a dalších. Přitom se nabytí účinnosti návrhu zákona, jako celku, předpokládá dnem 1. ledna 2024, pouze vybraná ustanovení by měla nabýt účinnosti k jinému datu, a to především během roku 2025.

ASO dále konstatuje, že na připomínky k tomuto návrhu zákona byla stanovena lhůta pouhých 5 pracovních dnů, tak podle názoru ASO, tato lhůta neodpovídá důležitosti materiálu. Stanovenou lhůtu ASO považuje za naprosto nedostačující, amorální, v rozporu s dobrými mravy. „Jsme přesvědčeni, že tento postup nelze ničím ospravedlnit. Domníváme se, že celá řada řádně neprodiskutovaných změn v jednotlivých zákonech může způsobit (způsobí) negativní celospolečenské důsledky a negativní dopady na všechny dotčené osoby.

K části novel se z důvodu chybějících analýz možných dopadů prozatím nemůžeme vyjádřit.

Navíc, rovněž je zcela nevhodné v médiích přímo panem premiérem předem prohlašovat, že vláda nepřipustí žádné změny předloženého návrhu, pouze pokud by se jednalo o opravy chyb. Materiál má svým rozsahem cca 450 stran (text novely zákonů a důvodová zpráva), a není snadné se v textu změn 57 zákonů orientovat, natož odborně posoudit jeho dopady na všechny sféry společnosti,“ uvádí se v obecném stanovisku ASO.

Ve svém zdůvodnění tohoto obecného stanoviska ASO dále uvádí, že v oblasti působnosti odborových organizací a práv zaměstnanců lze obecně konstatovat, že se „konsolidační balíček“ výrazně dotkne práv zaměstnanců, neboť se sníží jejich ekonomické postavení na trhu, a současně se omezí jejich právo účasti na řízení a kontrole společnosti (zaměstnavatelů). Přijetím „konsolidačního balíčku“ se výrazně zasáhne do míry členství či zapojení zaměstnanců do odborů, a tím i práv na jejich zapojení do řízení společnosti.

ASO dále upozorňuje, že vláda, v rámci omezení a rušení daňových výjimek, navrhuje zrušení osvobození nadlimitních stravenek, odpočtů za členské příspěvky odborovým organizacím i zrušení osvobození nepeněžních benefitů zaměstnancům, a to z důvodu, že se jedná o selektivní daňovou výjimku, kterou efektivněji uplatňují především větší zaměstnavatelé.

Přičemž ASO dále uvádí, že v „konsolidačním balíčku“ vlády se dále předpokládají změny v oblasti fondu kulturních a sociálních potřeb (FKSP) a jemu obdobných fondů, tj. i sociálního fondu. Vláda navrhuje se snížení prostředků na FKSP o polovinu z 2 % na 1 %. Přitom polovina této částky by měla být určena na přispívání zaměstnavatele na produkty spoření na stáří. Načež ke snížení limitu ve stejném poměru dojde i u obdobných fondů stanovených zákonem.

Vláda rovněž chce, aby se způsob čerpání fondu kulturních a sociálních potřeb do budoucna stanovil pouze v kolektivní smlouvě, v kolektivní dohodě nebo ve vnitřním předpisu podniku či firmy. Takže, aby byla zachována symetrie těchto institutů, proto se vyhláška č. 114/2002 Sb., o FKSP, zruší.

Podle ASO se zaměstnanců také výrazně dotkne znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců ve snížené výši 0,6 %, a to změnou zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení. Vláda zavedením tohoto opatření očekává vyrovnání bilance účtu nemocenského pojištění, o čemž však odbory pochybují.

Navíc, v zákoně č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, se v „konsolidačním balíčku“ navrhuje zastropování úlev z odvodů pro dohody o provedení práce. Vláda nově stanoví dva limity pro vznik účasti na pojištění zaměstnance, který pracuje na základě dohody o provedení práce, což se však týká i limitů pro placení pojistného na sociální zabezpečení. První limit bude stanoven pro dohodu o provedení práce u jednoho zaměstnavatele, a to ve výši 25 % průměrné mzdy, a druhý limit (vyšší) bude stanoven pro vznik účasti na pojištění při souběhu více dohod o provedení práce u více zaměstnavatelů, a to ve výši 40 % průměrné mzdy. Pokud zaměstnanec překročí jeden či druhý limit, bude již odvedeno také pojistné. Aby opatření mohlo být kontrolováno, bude zavedena evidence všech dohod o provedení práce a příjmů z těchto dohod. V této souvislosti se ukládají nové povinnosti jak zaměstnanci, tak zejména zaměstnavateli.

Konkrétní připomínky:

Poté ASO ve své zprávě, adresované ministru Marianu Jurečkovi, uvádí konkrétní připomínky ke jednotlivým změnám v případě konkrétní paragrafů v rámci 57 zákonů uvedených v „konsolidačním baličku“.

Změna zákona o dani z nemovitých věcí

ASO dále upozorňuje, že v konsolidačním balíčku vláda navrhuje zvýšení sazeb daně z nemovitých věcí až na dvojnásobek s tím, že zvýšení poplyne plně ve prospěch státního rozpočtu (tzv. státní daň). Od roku 2025 se navrhuje zavést, podle růstu inflace, automatický valorizační mechanismus daně tzv. inflačním koeficientem, vycházejícím z růstu cenové hladiny oproti roku 2023. To bude mít výrazně negativní dopad na odvody daně z nemovitostí sloužících k rekreaci členů či zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků, které jsou ve vlastnictví základních odborových organizací.

ASO uvádí, že s touto navrhovanou změnou v úpravě daně z nemovitostí nesouhlasí, a požaduje ponechat původní zněníZdůvodňuje to tím, jak píše ve svém stanovisku, že „navrhovaná úprava změny daně z nemovitostí je zásadní, a přitom zcela mění dosavadní praxi. Podle ASO daň z nemovitostí by měla být i nadále daní místního charakteru, daní, jejíž výnos náleží samosprávným celkům, tedy v tomto případě obcím, na jejichž katastrálním území se daná nemovitost nachází. Toto je, de facto, krácení příjmů obcí, z nichž většina, zejména malé obce, nemají jiné významnější příjmy a jsou závislé na státním rozpočtu. Dosud mohly obce výši daně z nemovitostí do značné míry ovlivňovat využitím koeficientů pro její zvýšení či snížení, nyní, v rámci vládního návrhu, je toto pro ně omezeno. Obce mohou případně snížit daňovou zátěž svých občanů pouze v části tzv. místní daně, nikoli celkové. ASO k tomu uvádí, že obce zcela jistě mnohem lépe vědí, jaká je sociální situace jejich obyvatel, a nakolik je využití koeficientů důvodné“.

Osvobození od daně v případě nepeněžního plnění či sociální pomoci z FKSP

V návrhu „konsolidačního balíčku“ je rovněž uvedena kapitola, která se, ze širšího pohledu, týká změny zákona o daních z příjmu, přičemž v jejím úvodu je nejprve uveden § 4 Osvobození od daně, který se týká nepeněžního plnění nebo sociální výpomoci poskytované zaměstnavatelem z Fondu kulturních a sociálních potřeb (FKSP) nejbližším pozůstalým nebo sociální výpomoci nejbližším pozůstalým za obdobných podmínek u zaměstnavatele, u kterého se tento fond nezřizuje. Zároveň i příspěvku fyzické osobě poskytovaný podle zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření.

ASO nesouhlasí s navrhovanou změnou, v rámci paragrafu osvobození od daně, a požaduje ponechat dosavadní právní úpravuVe svém zdůvodnění uvádí, že „nepeněžní plnění nebo sociální výpomoci z daných fondů by mělo být nadále osvobozeno od daně z příjmů, tento příjem má jednoznačně sociální charakter a nejedná se o příjem, kterým by byl dosahován jakýkoliv zisk nebo peněžité plnění. Jedná se o výpomoc poskytovanou pozůstalým ve výjimečných případech souvisejících s tragickou událostí v rodině, která má navíc často značné finanční dopady na rodinu pozůstalých., Danění těchto výpomocí považujeme za velmi nemorální.

Pro zrušení osvobození příspěvku podle zákona o stavebním spoření není racionální důvod. Jedná se o peněžité plnění poskytované za účelem podpory stavebního spoření jako nástroje pro zajištění dostupnosti bydlení. S ohledem na dlouhodobě nepříznivý trend v oblasti možnosti pořízení dostupného bydlení, zejména mladých rodin, vyvolává dle našeho přesvědčení jakýkoliv zásah do stávajícího systému podpor další negativní dopady. Argumentem nemůže být ani časté používání naspořených zdrojů pro jiné účely než na pořízení bydlení., Tomu lze zamezit úpravou příslušného zákona.

Změny u dohody o provedení práce

ASO uvádí, že jde o změny, které se týkají především dohody o provedení práce, jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 10.000 Kč

ASO nesouhlasí se změnou v tomto ustanovení a požaduje ponechat stávající právní úpravu. Ve svém zdůvodnění uvádí, že „v praxi na DPP pracuje průřezově celou ekonomikou značná část osob, mnoho z nich má DPP u více zaměstnavatelů. Běžně se jedná o tzv. brigádníky – studenty, důchodce nebo osoby, které si ke svému hlavnímu příjmu z klasického pracovního poměru jsou nuceny ještě přivydělat. Tuto formu zaměstnávání využívají i zaměstnavatelé tam, kde požadovaný rozsah práce není takový, aby byl nutný klasický pracovní poměr (např. sezónní práce či nárazová pracovní činnost). Pro účastníky DPP vzniká povinnost hlídat vývoj výše průměrné mzdy, což je zvýšením administrativní zátěže.

Práce na DPP se tak stane pro obě strany administrativně náročnější a bude docházet i k jejímu prodražení. Podle dosavadní úpravy je-li odměna z jedné DPP do částky 10.000 Kč, neodvádí se pojistné na sociální zabezpečení ani zdravotní pojištění. Toto platí pro každou DPP jednotlivě. Navrhovaná úprava přináší omezení, vzniká riziko nárůstu práce načerno.

ASO rovněž uvádí, že od daně se osvobozuje příspěvek fyzické osobě, poskytovaný podle zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření.

ASO nesouhlasí se změnou v tomto ustanovení a požaduje ponechat stávající právní úpravu. Ve svém zdůvodnění odmítnutí této navrhované úpravy ASO uvádí, že „pro zrušení osvobození příspěvku, podle zákona o stavebním spoření, není racionální důvod. Jedná se o peněžité plnění poskytované za účelem stavebního spoření, jako nástroje pro zajištění dostupnosti bydlení. S ohledem na dlouhodobě nepříznivý trend v oblasti možnosti pořízení dostupného bydlení, zejména mladých rodin, vyvolává, dle našeho přesvědčení, jakýkoliv zásah do stávajícího systému podpor další negativní dopady. Argumentem nemůže ani časté používání naspořených zdrojů pro jiné účely nežna pořízení bydlení. Tomu lze zamezit úpravou příslušného zákona“.

Zdanění příspěvku na stravování

ASO dále  uvádí, že stávající zákon umožňuje poskytnout zaměstnavatel zaměstnanci příspěvek na stravování s tím, že hodnota stravování, která je poskytována buď jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti, nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů či peněžitým příspěvkem, který je poskytován zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu, je stanovena, podle zákoníku práce, do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.

ASO ve svém zdůvodnění k tomu uvádí, že „příspěvek na stravování poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci má jednoznačně pozitivní charakter, je určen k přímé spotřebě v rámci úhrady stravného a nejedná se o zisk zaměstnance, který by měl být zdaněn“.

Snížení příspěvku na stavební spoření

ASO nesouhlasí se změnou v tomto ustanovení a požaduje ponechat stávající právní úpravu. Ve svém zdůvodnění odmítnutí této navrhované úpravy ASO uvádí, že pro toto opatření není racionální důvod. „Jedná se o peněžité plnění poskytované za účelem stavebního spoření, jako nástroje pro zajištění dostupnosti bydlení. S ohledem na dlouhodobě nepříznivý trend v oblasti možnosti pořízení dostupného bydlení, zejména mladých rodin, vyvolává, dle našeho přesvědčení, jakýkoliv zásah do stávajícího systému podpor další negativní dopady. Argumentem nemůže ani časté používání naspořených zdrojů pro jiné účely nežna pořízení bydlení. Tomu lze zamezit úpravou příslušného zákona“.

Daňová povinnost u příspěvků z FKSP

Pokud jde o návrh vlády, který zavádí daňovou povinnost u nepeněžního plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo rodinnému příslušníkovi z FKSPze sociálního fonduze zisku (příjmu) po jeho zdanění, a to ve formě:

  1. pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení, pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis a použití vzdělávacích nebo rekreačních zařízení při poskytnutí rekreace a zájezdu je u zaměstnance z hodnoty nepeněžního plnění od daně osvobozen a v úhrnu nejvýše částka 20 000 Kč za zdaňovací období.
  2. použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, knihovny zaměstnavatele, tělovýchovných a sportovních zařízení,

3 příspěvku na kulturní nebo sportovní akce,

  1. příspěvku na tištěné knihy, včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy.

ASO ve svém zdůvodnění odmítnutí zavedení tohoto zdanění uvádí, že „poskytování nepeněžních plnění z FKSP má sociální charakter, jde o benefit, který je poskytován nad rámec mzdy nebo platu a přispívá zaměstnanci k úhradě konkrétních sociálně akceptovaných aktivit. Jedná se o benefity vzniklé na základě dlouhodobého vývoje sociálního dialogu, společenské odpovědnosti firem vůči svým zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům, na podporu zachování duševního a fyzického zdraví těchto osob a potřeby soudržnosti. Zavedením daňové povinnosti (spojené s nižším % finančních prostředků určených na tyto oblasti) dojde k rozbití výše uvedených efektů a možnému vzniku nežádoucích jevů. Tyto negativní vlivy zásadně převýší případný příjem do státního rozpočtu. Jedná se o nesystémové řešení, navíc vůbec nezdůvodněno v důvodové správě“.

Mimochode, uvedený vládní návrh zdanění příspěvku se rovněž týká i dalšího nepeněžního bezúplatného plnění, poskytovaného z FKSP, a to až do úhrnné výše 2000 Kč ročně u každého zaměstnance.

ASO ve svém zdůvodnění odmítnutí zdanění tohoto příspěvku z FKSP opět uvádí, že „poskytování nepeněžních plnění z FKSP má sociální charakter, jde o benefity, které jsou poskytovány nad rámec mzdy nebo platu a přispívají zaměstnanci k úhradě konkrétních sociálně akceptovaných aktivit, doporučuje se ponechat stávající právní úpravu. Toto plnění vzniklo na základě dlouhodobého vývoje sociálního dialogu, je většinou poskytováno jako ocenění aktivit ve prospěch firem a spoluzaměstnanců. Jako takové není vnímáno za příjem a jeho zdanění nepovažujeme za logické.

Jejich zrušení je neodůvodněným zásahem do problematiky odměňování zaměstnanců, nesporně vyvolá požadavky na zvýšení mezd a učiní složitým kolektivní vyjednávání. V konečném důsledku jejich zrušení povede ke zvýšení mzdových nákladů zaměstnavatelů a na druhé straně k optimalizaci počtů zaměstnanců zaměstnavatele, a tedy snížení zaměstnanosti.

Zrušení nepeněžních benefitů ekonomicky ohrozí společnosti, které benefity dodávají a tím i jejich zaměstnance“.

Zrušení sociální pomoci při živelné pohromě

Zákon dále umožňuje poskytnout zaměstnavatelem zaměstnanci mimořádný příspěvek až do 500.000 Kč, který je mu poskytnut, jako sociální výpomoc, v přímé souvislosti s překlenutím jeho mimořádně obtížných poměrů v důsledku živelní pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav.

ASO uvádí, že zásadně nesouhlasí se zrušením tohoto bodu. Načež dodává, že se „jedná o výpomoci poskytované v souladu s rostoucí společenskou odpovědností firem ke svým zaměstnancům. Pomoc je poskytována pouze v přímé souvislosti s nepředvídatelnou a individuálně těžko řešitelnou situací postižených osob. Částečně tím jednotlivé firmy řeší často nekoordinovaný a pomalý postup státu v těchto případech. Zrušení tohoto bodu považuje za zcela nemorální a necitlivé vůči postiženým“.

Zrušení odpočtu členských příspěvků odborářů

V paragrafu 17, odstavec 7 zákona vláda navrhuje zrušit odpočet členských příspěvků, zaplacených ve zdaňovacím období, členem odborové organizace. Načež dodává, že takto lze odečíst částku do výše 1,5 % zdanitelných příjmů, podle § 6, s výjimkou příjmů, podle § 6, zdaněných srážkou podle zvláštní sazby daně, maximálně však do výše 3.000 Kč za zdaňovací období.

ASO s touto změnou nesouhlasí a požaduje odpočet členských příspěvků, zaplacených členem odborové organizace, ponechat.

Ve svém zdůvodnění uvádí, že „návrh je směrován k omezení činnosti odborových organizací a jejich role hájení práv zaměstnanců. Je vážným zásahem do práv zaměstnanců účastnit se vedení a kontroly společnosti (zaměstnavatele).

Právo zaměstnanců účastnit se na vedení a kontrole společnosti je právo, které vychází z Evropské sociální charty podepsané v Turínu 18.10.1961 a z Charty Společenství základních sociálních práv pracovníků z roku 1989, k jejímž myšlenkám sociální spravedlnosti a sociálních práv se Evropská unie a jednotlivé členské státy přihlásily. Podle Smlouvy o fungování Evropské unie, ve znění Lisabonské smlouvy (SFEU), Unie podporuje a doplňuje činnost členských států kromě jiného i v oblasti zastupování a kolektivní obrany zájmů pracovníků a zaměstnavatelů včetně spolurozhodování. K naplnění cílů EU, v oblasti sociálních práv, byla přijata Směrnice Rady 2001/86/ES ze dne 8. října 2001, kterou se doplňuje statut evropské společnosti s ohledem na zapojení zaměstnanců. Jednotlivé členské státy by měly zajistit, aby při založení společnosti (podniků) nedocházelo k zániku nebo omezení praxe zapojení zaměstnanců do vedení a kontroly společnosti. Směrnice za tímto účelem stanovuje soubor pravidel pro zapojení zaměstnanců. Konkrétní způsob, jakým se zaměstnanci podílejí na rozhodování v rámci společnosti je ponechán na rozhodnutí jednotlivým členským státům. Pokud se v konsolidačním balíčku předpokládá výrazné snížení reálných příjmů zaměstnanců, zrušení daňových výjimek a zvýšení nákladů pro zaměstnance hradit členské příspěvky odborovým organizacím, tak se výrazně zasahuje ekonomicky do práva účasti zaměstnanců v odborových organizacích a tím i práva účasti na vedení a kontrole společnosti.

Neexistuje jediný relevantní důvod pro zrušení této odečitatelné položky. Současná právní úprava zvýhodňuje členy odborové organizace jako entity chránící a prosazující práva a oprávněné zájmy svých členů.

Stávající daňová úleva (nijak dramatická) je poskytována jako výraz uznání celospolečenské prospěšnosti být členem organizace, která je schopna prezentovat zájmy zaměstnanců vůči firmám a zástupcům státní moci a zásadně přispívá po většinu času k udržení sociálního smíru.

Je zavádějící, že lze od základu daně odečíst např. hodnotu bezúplatného plnění poskytovaného obcím, krajům, právnickým osobám se sídlem na území České republiky, na ochranu zvířat a jejich zdraví, na podporu a ochranu mládeže, na účely náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, politickým stranám a hnutím apod., ale nelze odečíst zaplacené členské příspěvky členem odborové organizace, která podle svých stanov obhajuje hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců. Upozorňujeme, že již tato stávající právní úprava je v rozporu se zásadou diskriminace, jelikož znevýhodňuje jednu skupinu občanů (zaměstnanců).

Ochrana práv zaměstnanců zřejmě není státem uznaná užitečná činnost“.

Zrušení podpory provozu stravovacího zařízení

ASO dále uvádí, že k nákladům se počítá i provoz vlastního stravovacího zařízení, kromě hodnoty potravin, nebo příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované jako nepeněžní plnění až do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu podle zákoníku práce, maximálně však do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin nebo na peněžitý příspěvek na stravování. Načež k tomu upřesňuje, že příspěvek na stravování lze uplatnit, jako výdaj (náklad), pokud přítomnost zaměstnance v práci během této stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny. Příspěvek na stravování lze uplatnit, jako výdaj (náklad) na další jedno jídlo za zaměstnance, pokud délka jeho směny, v úhrnu s povinnou přestávkou v práci, kterou je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci, podle zvláštního právního předpisu, bude delší než 11 hodin. Příspěvek nelze uplatnit na stravování za zaměstnance, kterému v průběhu směny vznikl nárok na stravné, podle zvláštního právního předpisu. Za stravování ve vlastním stravovacím zařízení se považuje i stravování zabezpečované ve vlastním stravovacím zařízení prostřednictvím jiných subjektů.

ASO požaduje ponechat stávající právní úpravu. Zdůvodňuje to tím, že „provoz vlastního stravovacího zařízení by měl být i nadále zvýhodněn“. Zásadně nesouhlasíme se zrušením tohoto bodu. Považujeme každou podporu závodního stravování za vysoce pozitivní faktor pro udržení zdraví zaměstnanců. Jakékoliv negativní zásahy do této oblasti mohou mít dlouhodobé škodlivé důsledky do budoucna,“ uvádí ASO ve svém stanovisku.

Zrušení příspěvku na kulturní, sportovní pořady a rekreační činnost

Vláda dále navrhuje, že a výdaje (náklady) vynaložené k dosažením, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat zejména nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci ve formě:

  1. příspěvku na kulturní pořady, zájezdy, sportovní akce a tištěné knihy, včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy,
  2. možnosti používat rekreační, zdravotnická a vzdělávací zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení.

ASO nesouhlasí se touto změnou a požaduje ponechat stávající právní úpravu. Ve svém zdůvodnění odmítnutí zrušení tohoto ustanovení zákona uvádí, že zde platí obdobný argument, jako je tomu v případě § 6, to je u bezúplatného plnění, poskytovaného v z FKSP, neboť i tyto příspěvky mají sociální charakter a jde o benefity, které jsou poskytovány da ráme platu či mzdy a přispívají zaměstnanci k úhradě konkrétních sociálně akceptovatelných aktivit.

Zrušení slevy na manžela

Zákon též umožňuje poskytnout slevu na manžela, a to případě, že poplatník žije ve společně hospodařící domácnosti s manželem a vyživovaným dítětem poplatníka, které nedovršilo věku 3 let. ASO nesouhlasí se zrušením tohoto bodu zákona. Požaduje ponechat stávající právní úpravu, přičemž uvádí, že „není důvodné omezovat slevu na manžela podmínkou domácnosti s vyživovaným dítětem mladším 3 let“.

Snížení výše přídělu FKSP ze 2 na 1 %

V souvislosti vyjádřením ASO k části zákona o rozpočtových pravidlech a změně některých souvisejících zákonů ASO uvádí, že nesouhlasí se snížením výše přídělu Fondu kulturních a sociálních potřeb a požaduje ponechat příděl ve výši 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů. Načež k tomu dodává, že FKSP je tvořen základním přídělem z rozpočtu organizační složky státu ve výši 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za práci vykonávanou v rámci odborného výcviku na produktivních činnostech žákům učilišť a na stipendia zaměstnancům na studijních pobytech. Nejméně 50 % ze základního se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb zaměstnanců.

Ve svém zdůvodnění odmítnutí tohoto snížení ASO uvádí, že „uvedeným návrhem by došlo ke zhoršení sociální a finanční situace zaměstnanců. Zaměstnavatelé mají k dispozici finanční prostředky, o jejichž určení spolurozhodují s odborovými organizacemi. Jsou využívány na plnění v oblasti se sociálním aspektem (pomoc při řešení tíživé sociální situace zaměstnanců z důvodu nemoci, živelných pohrom atd.), příspěvku na dovolené apod. Pokud by tyto prostředky nebyly k dispozici, uvedená skutečnost vyvolá nekontrolovatelný tlak na růst mezd (platů) a motivaci zaměstnanců“.

Načež k tomu dodává, že „nesouhlasí s navrhovaným snížením ze 50 na 25 % přídělu na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob“. Ve své zdůvodnění uvádí, že „uvedeným návrhem by došlo ke zhoršení sociální a finanční situace zaměstnanců. Zaměstnavatelé mají k dispozici finanční prostředky, o jejichž určení spolurozhodují 14 s odborovými organizacemi. Jsou využívány na plnění v oblasti se sociálním aspektem (pomoc při řešeni tíživé sociální situace zaměstnanců z důvodu nemoci, živelných pohrom atd.), dovolených apod. Pokud by tyto prostředky nebyly k dispozici, uvedená skutečnost vyvolá nekontrolovatelný tlak na růst mezd (platů) a motivaci zaměstnanců. Benefity zaměstnanců jsou důležitým stabilizačním faktorem zaměstnanců na pracovním trhu.“

Vláda změní podmínky podpor v nezaměstnanosti

ASO se vyjadřuje k navrhovaným změnám v rámci podpor v nezaměstnanosti. Přitom ve své podstatě konstatuje, že uchazeči o zaměstnání, kterému vznikl nárok na podporu v nezaměstnanosti, ale odstupné, odbytné nebo odchodné mu nebylo vyplaceno po skončení jeho pracovního nebo služebního poměru v nejbližším výplatním termínu, poskytne krajská pobočka Úřadu práce ČR určitou kompenzaci. Výše kompenzace se stanoví jako násobek doby, za kterou náleží odstupné, odchodné nebo odbytné, a ve výši 65 % průměrného měsíčního čistého výdělku1, který byl u uchazeče o zaměstnání zjištěn a naposledy používán pro pracovněprávní účely v jeho posledním ukončeném zaměstnání.

V případě, že uchazeč o zaměstnání nebude moci průměrný měsíční čistý výdělek doložit, kompenzace se poskytne ve výši násobku doby, za kterou náleží odstupné, odchodné nebo odbytném, a 0,15násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byl uchazeč o zaměstnání zařazen do evidence uchazečů o zaměstnání.

Náleží-li kompenzace jen po část kalendářního měsíce, stanoví se její výše v poměrné částce odpovídající počtu kalendářních dnů, za které náleží. O poskytnutí kompenzace vydá krajská pobočka Úřadu práce ČR rozhodnutí. Načež o výši vyplacené kompenzace informuje zaměstnavatele do 3 pracovních dnů od nabytí právní moci rozhodnutí. Zaměstnavatel je povinen uvedenou částku Úřadu práce ČR uhradit do 10 pracovních dnů od doručení této informace, a to i v případě, že dlužné odstupné již vyplatil. Nesplnění této povinnosti oznamuje krajská pobočka Úřadu práce celnímu úřadu příslušnému, podle sídla zaměstnavatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště zaměstnavatele, který je fyzickou osobou. Neuhrazenou částku vyplacené kompenzace vymáhá na zaměstnavateli příslušný celní úřad.

ASO s touto změnou zákona nesouhlasí a odmítá ho. Ve svém zdůvodnění uvádí, že „uchazeč o zaměstnání by byl krácen na svých právech a musel by se domáhat kompenzace soudní cestou, což by bylo časově a finančně náročné“.

Snížení prostředků sociálního fondu u Českých drah

ASO se také vyjádřilo ke změnám v návrhu zákona o akciové společnosti České dráhy — státní organizace, Správy železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o drahách. ASO uvádí, že sociální fond je tvořen přídělem ve výši 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na mzdy a náhrady mzdy. Nejméně 25 z přídělu podle se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Načež vláda navrhuje snížení prostředků sociálního fondu ze 2 % na 1 % a zvýšení 25 % přídělu na spoření na stáří z 25 % na 50 %.

ASO nesouhlasí se snížením výše přídělu sociálního fondu a požaduje ponechat příděl ve výši 2 % z ročního objemu zúčtovaných nákladů. Jako zdůvodnění uvádí, že „uvedeným návrhem by došlo ke zhoršení sociální a finanční situace zaměstnanců. Zaměstnavatelé mají k dispozici finanční prostředky, o jejichž určení spolurozhodují s odborovými organizacemi. Jsou využívány na plnění v oblasti se sociálním aspektem (pomoc při řešeni tíživé sociální situace zaměstnanců z důvodu nemoci, živelných pohrom atd.), dovolených apod. Pokud by tyto prostředky nebyly k dispozici, uvedená skutečnost vyvolá nekontrolovatelný tlak na růst mezd (platů) a motivaci zaměstnanců. Benefity zaměstnanců jsou důležitým stabilizačním faktorem zaměstnanců na pracovním trhu.“

ASO dále uvádí, že „stávající výše (2 %) plně odpovídá plněním poskytovaným oprávněným osobám, které vychází z dlouhodobého vývoje sociálního dialogu, společenské odpovědnosti firem vůči svým zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům, na podporu zachování duševního a fyzického zdraví těchto osob a potřeby soudržnosti.

Zavedením daňové povinnosti (spojené s nižším % finančních prostředků určených na tyto oblasti) dojde k rozbití výše uvedených efektů, a možnému vzniku nežádoucích jevů. Tyto negativní vlivy zásadně převýší případný příjem do státního rozpočtu“.

Načež dodává, že při zachování stávající výše tvorby sociálního fondu sociálního fondu ASO není proti povinnému vyčlenění na příspěvky na produkty spoření na stáří. V tomto případě by však stačilo stanovit limit ve výši minimálně 25 %.

Snížení prostředků sociálního fondu u veřejných výzkumných institucí

K části, která se týká sociálního fondu veřejných výzkumných institucí, ASO uvádí, že zdrojem tohoto sociálního fondu je základní příděl na vrub nákladů veřejné výzkumné instituce ve výši 2 % z ročního objemu nákladů veřejné výzkumné instituce zúčtovaných na mzdy, náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost a příděl ze zisku. Nejméně 25 % ze základního přídělu se použije na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Užití sociálního fondu se řídí pravidly pro hospodaření s fondy veřejné výzkumné instituce s tím, že se sociální fond veřejné výzkumné instituce považuje za Fond kulturních a sociálních potřeb.

ASO k tomu dále uvádí, že zásadně nesouhlasí se snížením tvorby ze 2 (dvou) % na 1 (jedno) s tím, že argumentuje obdobným způsobem, jako v případě snížení sociálního fondu u Českých drah.

 

  • Zdroj: Asociace samostatných odborů

Komentář po jednání s premiérem ke konsolidačnímu balíčku

Předseda vlády ČR Petr Fiala projednal návrh konsolidačního balíčku se zástupci zaměstnavatelů a podnikatelů. Za Svaz průmyslu a dopravy ČR projednal zásadní připomínky prezident SP ČR Jan Rafaj a ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom SP ČR Bohuslav Čížek.

„Oceňujeme, že jsme mohli na dnešním jednání projednat a blíže představit řadu našich připomínek. Řešili jsme například nastavení benefitů, které využívají zhruba 3 miliony zaměstnanců, nebo osvobození energetických daní u metalurgie, které jsou standardem ve všech státech EU. Opakovaně jsme také vládu vyzvali, aby zlepšila přístup k daňovým odpočtům na výzkum a vývoj,“ komentuje Jan Rafaj, prezident Svazu průmyslu a dopravy a dopravy ČR a dodává: „Jsme rádi, že je vláda ochotná s námi vyřešit technické nejasnosti některých opatření, které jsou nesrozumitelné a navržené textace by znamenaly komplikace pro praxi. A to například u odvodů za DPP, stravování či řady přechodných ustanovení. S jednotlivými ministerstvy budeme dál jednat o škrtech v dotacích, aby nebyly kráceny prostředky na aplikovaný výzkum či dále zhoršována pozice firem, které se musí vypořádat se zelenou tranzicí.“

Průmysl jako celek meziročně vzrostl, řada sektorů se ale propadá

Průmyslová produkce si celkově dále drží kladné hodnoty. V dubnu meziročně reálně vzrostla o 1,2 %, samotný zpracovatelský průmysl dokonce o 2,2 %. Meziměsíční výsledky byly ale nižší o 1,9 %.  Růstových výsledků v meziročním porovnání dosáhla tradičně výroba motorových vozidel (zvýšení o 28,5 %), v menší míře se dařilo také strojírenství či sektorům výroby elektrických zařízení. Naprostá většina ostatních odvětví ale poklesla, jedná se opět zejména o energeticky náročné sektory jako hutnictví či chemický průmysl, ale také např. textilie, papírenství či zpracování dřeva. Tyto sektory naopak již několik měsíců za sebou vykázaly 10% i vyšší meziroční pokles.

 „Výsledky průmyslové produkce do kladných čísel opět vytáhl výkon automobilového průmyslu z důvodu loňské snížené srovnávací základny a také díky stabilizujícím se dodávkám komponentů. Ostatně za první čtyři letošní měsíce se vyrobilo o čtvrtinu více osobních vozidel než ve stejném období loňského roku. Bez příspěvku automobilového průmyslu ve výši více jak 5 p.b. bychom ale naopak výrazně poklesli. Většina ostatních sektorů v průmyslu totiž stagnuje nebo meziročně klesá. Ačkoliv se ceny řady vstupů stabilizovaly či dokonce některé poklesly a dodací lhůty v mezinárodních řetězcích se v průměru zkrátily, je tomu z části i v důsledku nižší poptávky, tj.  ochlazení domácích i zahraničních zakázek,“ komentuje Bohuslav Čížek ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu a dopravy ČR. 

V důsledku slabší poptávky a silné světové konkurence řada firem čelí tlakům, které neumožňují plně promítat vyšší náklady do cen produkce. Dalším tlakem jsou mzdové požadavky s ohledem na vyšší cenovou hladinu podpořené setrvalým nedostatek pracovní síly,“ říká Bohuslav Čížek. Podle výsledků společného šetření SP ČR a ČNB podniky převážně očekávají zlepšení své situace a zvýšení zakázek či investic v druhé polovině roku. Výhled do dalších měsíců je ale poznamenán značnými nejistotami. Situace je velmi diferenciovaná mezi firmami. A ačkoliv hodnoty nových zakázek za duben meziročně vzrostly, jedná se o nominální hodnoty bez odečtení vlivu inflace, které jsou navíc výrazně tažené výkonem automotive. U ostatních sektorů lze pozorovat v posledních měsících spíše ochlazení, tedy reálný pokles zakázek. Firmy ale očekávají stabilizaci zakázek a chtějí dále investovat. Podle aktuálních trendů bude růst průmyslové produkce v roce 2023 nejspíše stagnovat. Nepříliš pozitivní sentiment výroby je i v eurozóně, kde vzrůstají obavy ohledně slabší poptávky, vyšších úrokových sazeb a slabšího růstu řady evropských ekonomik. To se samozřejmě odráží i v poptávce po české produkci,“ dodává Bohuslav Čížek.

 

Projev premiéra Petra Fialy na konferenci reVize Česka

Premiér Petr Fiala vystoupil s projevem na konferenci "reVize Česka", 5. června 2023.
Premiér Petr Fiala vystoupil s projevem na konferenci „reVize Česka“, 5. června 2023.
Předseda vlády Petra Fiala se v pondělí 5. června 2023 zúčastnil konference reVize Česka, kterou pořádala 2. ekonomická transformace ve spolupráci s Hospodářskými novinami, kde přednesl svůj projev.

Dámy a pánové, děkuji za milé přivítání a děkuji také za pozvání na konferenci, která se soustředí na transformaci české ekonomiky a vize do budoucna.

Měl jsem před časem setkání s reprezentanty iniciativy 2. ekonomická transformace a jsem rád, že v ČR je tolik zástupců firem, které jsou úspěšné, které jsou odpovědné. Lidí, nejenom v politice, ale i v byznysu, v ekonomice, kteří přemýšlejí nad tím, jak má vypadat naše budoucnost a co ČR a česká ekonomika potřebuje. Všichni, kdo jsme tady, víme, že se naše ekonomika musí změnit. Vidíme, že Česko plně nevyužívá svůj potenciál. Máme jasnou představu, kam bychom se chtěli posunout – směrem k robustní, otevřené, znalostní ekonomice s vysokou přidanou hodnotou. Proto ostatně vznikla tato iniciativa. 

V ideálním případě bychom dnes diskutovali o tom, jak nejlépe vyladit jednotlivé parametry politik, aby se Česká republika udržela na technologické špičce a přitahovala ty nejlepší investory. Naše vláda však převzala zodpovědnost za stát v době, kdy vyžadoval nikoli jen opravu fasády, ale také sanaci samotných základů. Právě tyto základy jsme během posledního roku museli vyztužit, abychom českou ekonomiku ochránili před kolapsem.

Museli jsme zajistit dostatek energie, což vyžaduje zásadní diverzifikaci zdrojů. Vyjednali jsme nové zdroje plynu, investujeme do obnovitelné energie, restartovali jsme rozvoj jádra (nejen ve stávajících elektrárnách, ale do budoucna také v modulárních reaktorech, kde se chceme stát evropskou jedničkou). Vedle toho se věnujeme zanedbané dopravní infrastruktuře (do jejíž modernizace letos investujeme rekordních 150 miliard korun).

Základním problémem České republiky je i ostudný stav veřejných financí, na jejichž ozdravení se nyní soustředíme. Česká republika nesmí trpět pověstí předlužené ekonomiky, která odrazuje investory i šikovné zaměstnance. Nedávno jsme představili balíček 58 opatření, která mají zpomalit tempo našeho zadlužování. (Z letošního deficitu ve výši 3,5 % HDP se v horizontu dvou let chceme dostat na úroveň 1,2 %.)

Úsporná opatření jsme navrhli tak, aby stát šetřil především na svém provozu, na platech a zbytných dotacích. Souběžně s tím bojujeme s byrokracií a odstraňujeme nadbytečné povinnosti v rámci našich Antibyrokratických balíčků. Součástí této sanace základů českého státu je i dlouho odkládaná důchodová reforma, která je nutná a kterou se snažíme zajistit udržitelnost sociálního systému na několik dekád dopředu.

Základy, které jsem tu vyjmenoval, nicméně zajistí jenom to, aby se stát nezhroutil. Samy o sobě nestačí k tomu, aby se česká ekonomika dostala na vyšší úroveň. Abychom toho dosáhli, musíme se víc otevřít. Nejen obrazně, vůči reformám a změnám myšlení, ale i zcela konkrétně. Musíme se otevřít cizím znalostem, inovacím a kvalifikovaným zahraničním pracovníkům.

Česká ekonomika potřebuje pracovní sílu, které u nás už moc nezbývá. Pokud máme nadále růst a získávat peníze na investice, neobejdeme se bez kvalifikovaných pracovníků ze zahraničí (samozřejmě takových, které si sami vybereme a kteří se bez problémů začlení do naší kultury). Právě toto je jedna z priorit, na níž aktuálně pracujeme. Nesmíme se uzavírat ani před mezinárodním obchodem a investicemi, i když se tyto tendence ve světě objevují stále častěji. Myslím, že krize způsobená válkou nám dost jasně připomněla, že obojí musí být co nejpestřejší – jak z pohledu odvětví, tak zahraničních partnerů. Právě na to se soustředíme na našich zahraničních misích a obchodních jednáních.

Chápeme, že bez pomoci státu to nejde. Měníme proto způsob poskytování investičních pobídek, aby partnery motivovaly k investicím s vysokou přidanou hodnotou, které bychom do naší země jinak nedostali. Tato taktika je krátkodobě dražší, ale vyplatí se nám. V další fázi svého funkčního období se naše vláda bude soustředit na strategické investice, které mohou znásobit potenciál naší ekonomiky. Na rozdíl od dosavadní praxe chceme mnohem lépe koordinovat plány jednotlivých resortů, hlavně na půdě nového vládního výboru pro strategické investice.

Budu moc rád, když v jeho pracovních skupinách zasednete i vy, zástupci 2. ekonomické transformace, a pomůžete tak zajistit, aby se Česká republika v každodenní práci nikdy nepřestala soustředit na své dlouhodobé priority, které mají klíčový vliv na naši prosperitu a měly by přežít i střídání vlád. Nesmíme si už totiž dovolit ignorovat příležitosti, které se nám nabízejí. Mezi tyto naše příležitosti patří geografická poloha České republiky. Tu musíme lépe vytěžit, a to pomocí investic do moderních dopravních staveb, jako jsou vysokorychlostní tratě napojené na evropské koridory.

Příležitostí, která se nabízí jednou za čas, je využití obrovského naleziště lithia v severních Čechách. To nám dává šanci jednak posílit svou strategickou nezávislost v klíčové surovině a jednak významně přebudovat náš silný automobilový průmysl směrem k elektromobilitě. Můžeme tak soustředit téměř všechny fáze výroby na jedno místo a navázat spolupráci se silnými investory.

Zásadní příležitostí je rychlý vývoj technologií, na nějž musíme odpovědět chytrými investicemi do posilování kvalifikace. Je třeba si uvědomit, že lidé budou v průběhu života stále častěji potřebovat nové technologické i manažerské kompetence a stávající systém kvalifikací na to není zcela připraven.

Školy budou muset reagovat na nároky zaměstnavatelů a průběžně posilovat profesní segmenty studijních programů. Stále častější budou vzdělávací programy, na nichž se budou podílet přímo firmy. Vláda se na tento vývoj zodpovědně připravuje: Inspirujeme se úspěšnými příklady ze zahraničí, právě teď chystáme zavedení nového typu odborných vysokých škol – polytechnik – které budou přímo propojené s firmami. Soustředíme se také na to, abychom se přiblížili nejúspěšnějším znalostním ekonomikám, pokud jde o investice do nových inovativních firem (start-upy, spin-off firmy).

Samostatnou kapitolou je digitalizace, na jejíž příležitosti se snažíme reagovat pružněji než dosud. Do začátku příštího roku nabídneme možnost přesunout si občanský nebo řidičský průkaz do telefonu, do dvou let připravíme sdílenou infrastrukturu pro veškerá data, která o vás stát eviduje, a které mu už tedy nebudete muset znovu a znovu dokazovat. Digitalizaci naše vláda chápe také jako příležitost, jak automatizovat každodenní agendu (jako je třeba vyplácení dávek) kterou dosud zbytečně vykonávají úředníci.

Dámy a pánové, Česká republika je ve světovém měřítku velmi určitě úspěšná země. Cesta, kterou jsme ušli za posledních 30 let, nebyla marná. Dosáhnout v klíčových ukazatelích na první třetinu či polovinu zemí Evropské unie je nezanedbatelný úspěch. Potenciál ČR je ale mnohem větší a já řadu let hovořím o tom, že máme na to patřit mezi 10 nejúspěšnějších zemí světa. Nikdy to ode mě nebyla politická fráze, ale vždy to bylo moje odborné i politické přesvědčení a vycházelo to i z mých zkušeností ze zahraničí.

Dlouho jsme si vyprávěli příběhy o úspěšné transformaci v 90. letech, které nás ukolébaly, a tak jsme se spokojili s úspěchy, které už zastaraly. Zatímco svět se posunul jinam. Nepodařilo se nám investovat dostatečně do naší infrastruktury, nepřipravili jsme se na krize. Řada našich sousedů, kteří před třiceti lety začínali z výrazně horší pozice, má dnes lépe nastartováno a jejich ekonomika je zdravější než ta naše. Proto máme oprávněný pocit, že nám něco chybí. Uvědomujeme si, že nejsme tak daleko, jak jsme doufali. Stále si s sebou neseme zátěž, které se nejde snadno zbavit – složité zákony, polovičaté reformy, zažité vzorce negativního myšlení. Proto Česká republika zatím nedosáhla na špičku, kam by podle mě měla patřit. A teď jsme dospěli do bodu, kdy tento rozpor musíme jednou provždy vyřešit. Buď se můžeme spokojit s tím, co máme, nebo se pokusit dosáhnout výš.

Naše vláda se o to snaží. Neexistuje zkratka, která by nás přenesla přes zanedbané základy, o kterých jsem mluvil na začátku, takže to trvá dlouho. Určitě déle, než bychom si přáli. Přesto se ale plně soustředíme na to, abychom se co nejlépe připravili na nejistou budoucnost a dokázali využít příležitosti, které se před námi otevírají. Já budu velmi rád, když na této cestě budete s námi, s vládou spolupracovat a jsem k takové spolupráci vždy připraven.

Děkuji vám.

Petr Fiala, předseda vlády

Q&As: Proč má smysl jezdit na podnikatelské mise

Co účast na podnikatelské misi Svazu průmyslu a dopravy ČR obnáší a pro jaké firmy je vhodná? V nejnovějším vydání časopisu Spektrum jsme připravili odpovědi na nejčastější otázky podnikatelů.

Co je to podnikatelská mise?

Podnikatelská mise je příležitost pro delegaci podnikatelů doprovodit ústavní činitele během jejich oficiálních cest do zahraničí. Přítomnost nejvyšších představitelů státu mívá v některých zemích velmi pozitivní vliv na obchodní jednání se zahraničními partnery. Podnikatelé jsou navíc v jejich blízkosti po většinu cesty, což je v některých zemích neocenitelná podpora. Jejich přítomnosti tak firmy mohou využít nejen během jednání v cílových destinacích, ale i pro neformální networking během samotné cesty.

V čem spočívá hlavní přínos podnikatelských misí?

Podnikatelské mise otevírají dveře českým firmám na zahraniční trhy. Podnikatelská mise firmě umožní, aby za nadstandardních podmínek navštívila danou zemi pod záštitou vrcholného českého ústavního činitele. Svaz průmyslu ve spolupráci s velvyslanectvím, organizacemi jako CzechTrade, či partnerskými svazy v dané zemi kontaktuje potenciální obchodní partnery českých firem na místě. Tím jim zajistí bilaterální jednání na míru a schůzky v rámci podnikatelských fór, které otevírá český ústavní činitel se svým zahraničním protějškem. Hlavní výhoda misí je, že v relativně krátkém čase stihnou podnikatelé absolvovat hned několik jednání a schůzek, které by si sami jen těžko dokázali zorganizovat. Protože ústavní činitelé svou účastí podnikatelskou delegaci zaštítí, mají firmy mnohem větší šanci setkat se s nejvýše postavenými představiteli firem či státní správy a samosprávy, a získat zajímavé obchodní kontakty a navázat diskuzi o konkrétních projektech. 

Součástí téměř každé mise je podnikatelské fórum. Co obnáší?

Je to akce, na které se sejdou zástupci podnikatelů z obou zemí pod záštitou politiků. Na začátku zástupci vlád a podnikatelských svazů představí možnosti spolupráce v dané zemi. Následně mají podnikatelé z obou zemí prostor jednat mezi sebou na B2B jednáních. Obvykle na pořádání podnikatelských fór Svaz průmyslu spolupracuje s partnerskými institucemi – tamějšími svazy či asociacemi, které mají relevantní kontakty na místní firmy. Pomáhají tak při vyhledávání a zajištění těch nejlepších možných protějšků pro jednání. 

Pro jaké firmy jsou mise vhodné?

Z dlouholeté zkušenosti Svazu průmyslu vyplývá, že na mise zpravidla jezdí tři skupiny podnikatelů. První část firem, početně nejmenší, má už v dané zemi kontrakty nebo stávající projekty. Na misi jedou zpravidla proto, že chtějí za přítomnosti státního představitele rozšířit svou místní působnost, například podepsat memorandum o spolupráci či smlouvu o další zakázce. Přítomnost představitelů obou států a s tím spojená publicita pozitivně ovlivňuje daný obchodní vztah a jeho pevnost i do budoucna. Pak je druhá skupina firem, která bývá nejpočetnější. Takové firmy v dané zemi už také působí, ale považují za důležité, aby se odprezentovaly i dalšími způsoby a upevnily si tak své postavení, případně zvýšily svou prestiž. Účastí v misi totiž mohou svým místním obchodním partnerům ukázat, že jsou součástí veřejného života v České republice, mají relevantní kontakty a jsou součástí delegace vysokého ústavního činitele. Třetí skupinou účastníků misí jsou firmy, které v dané zemi ještě nepodnikají, ale chtějí území zmapovat, sejít se s potenciálními partnery a zjistit přímo na místě možnosti spolupráce.

Článek vyšel v časopisu Spektrum 01/2023. Celé číslo si můžete přečíst ZDE.

 

Premiér Fiala se v Bulboace u Kišiněva zúčastnil summitu Evropského politického společenství

Premiér Petr Fiala se v Kišiněvě setkal s moldavskou prezidentkou Maiou Sanduovou, 2. června 2023.
Premiér Petr Fiala se v Kišiněvě setkal s moldavskou prezidentkou Maiou Sanduovou, 2. června 2023.
Předseda vlády Petr Fiala se ve čtvrtek 1. června 2023 zúčastnil v Bulboace u Kišiněva summitu Evropského politického společenství (EPC), kde jednal s dalšími lídry o tématu evropské bezpečnosti. Během summitu se premiér sešel s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským či srbským prezidentem Aleksandarem Vučićem a gruzínským premiérem Irakli Garibašvilim. V pátek 2. června se český předseda vlády setkal s předsedou vlády Moldavské republiky Dorinem Receanem a prezidentkou Moldavska Maiou Sanduovou. Předmětem jednání s oběma partnery byla integrace Moldavska do EU, bezpečnostní otázky či posilování hospodářské spolupráce.

Druhý summit Evropského politického společenství se zaměřil na témata evropské bezpečnosti, energetiky, konektivity a podpory Moldavska. „Důležitý je ten samotný formát summitu, kde mají příležitost hovořit nejen politici z Evropské unie, ale i ti z ostatních evropských zemí, které např. usilují o vstup do EU. Je to důležité pro bezpečnost Evropy a pro další výzvy, kterým čelíme. Setkali jsme se 20 km od hranice Ukrajiny, kde probíhá válka. I tím dáváme najevo, že nám není lhostejné, co se v této části Evropy odehrává a dáváme tím najevo i podporu Moldavsku,“ uvedl premiér Fiala.

V rámci summitu premiér jednal i s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským. „Česká vláda vytrvale podporuje Ukrajinu materiálně, finančně i politicky a dle našich sil v tom budeme také pokračovat. S panem prezidentem jsme hovořili o konkrétních možnostech podpory ukrajinské armády, včetně například pokračování výcviku ukrajinských vojáků,“ uvedl premiér.

Na setkání s předsedou vlády Moldavské republiky Dorinem Receanem a prezidentkou Maiou Sanduovou český premiér zdůraznil, že ČR stojí při Moldavsku a podporuje ho při zvládání dopadů ruské agrese proti Ukrajině. Proto Česko podpořilo vznik evropského sankčního režimu proti osobám, které jsou odpovědné za destabilizaci Moldavské republiky a rovněž podpořilo novou partnerskou misi EU v Moldavsku, které se také budeme aktivně účastnit.

Politici jednali i o posílení spolupráce v řadě oblastí. „Máme zájem prohlubovat naši spolupráci v obranném průmyslu, české firmy mají výborné předpoklady podílet se na modernizaci moldavské armády. Moldavsko přistupuje k navyšování obranných výdajů a modernizaci ozbrojených sil, včetně protivzdušné obrany a má zájem o koupi našich radiolokátorů,“ uvedl premiér Fiala. ČR letos v srpnu plánuje otevřít kancelář přidělence obrany v Kišiněvě. Pomůže to oživit bilaterální spolupráci, nacházet nové příležitosti pro spolupráci a lépe sdílet informace o bezpečnostním prostředí v regionu.

Premiér v Kišiněvě navštívil i Hřbitov hrdinů. Mezi ministerstvem obrany ČR a moldavskou stranou zde došlo k podpisu smlouvy o obnově památníku československých legionářů na tomto hřbitově, na kterou ČR poskytne půl milionu korun.

Vicepremiér Ivan Bartoš vyzývá aktéry k diskusi o útlumu rodných čísel. Výsledkem může být i další odsun

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš navrhuje odložit účinnost zákona ohledně utlumování využívání rodných čísel. Zákon o občanských průkazech, který spadá pod Ministerstvo vnitra, byl odhlasován v roce 2009 a po několika odkladech měl vejít v platnost v roce 2025. „S odborným týmem jsme hodnotili možná rizika a přínosy tohoto opatření. V současnou chvíli podle nás rizika a možné komplikace převažují. Proto navrhuji odsun realizace na pozdější termín, než je rok 2025. Zákon ale není a nikdy nebyl v mé působnosti, toto rozhodnutí tak není finálně na mně. Svolal jsem proto na příští týden jednání se všemi relevantními aktéry včetně Ministerstva vnitra, které má věc v gesci, kde se bude řešit další postup,” popsal Bartoš.

„Zákon o útlumu využívání rodných čísel jsme jako vláda takříkajíc podědili. Prošel již v roce 2009 z popudu tehdejší vlády, pak došlo k několika odkladům a nyní ho řeší Ministerstvo vnitra. Předchozí vláda hnutí ANO měla osm let na to se zákonem něco udělat nebo alespoň zadat analýzu jeho dalších nákladů, bohužel se na to vykašlali. Přitom sami odhlasovali, aby vstoupil v platnost v roce 2025. Proto je bizarní šíření poplašných zpráv ze strany ANO, které má jako obvykle máslo na hlavě. Faktem ovšem je, že je třeba řešit další postup. Jsem ochoten takovou diskusi se všemi relevantními partnery moderovat, což jsem uvedl již minulý týden na tiskové konferenci. Závěrečné rozhodnutí bude nicméně na Ministerstvu vnitra, pod které zákon spadá, a vládě jako celku,“ uvedl Ivan Bartoš s tím, že konkrétně oslovil k setkání zástupce vnitra, NERV, relevantní resorty a orgány, zástupce byznysu a Hospodářské komory, včetně jejího nově zvoleného prezidenta pana Zdeňka Zajíčka, jakožto původního autora legislativy o rodných číslech.

Bartoš dále varoval, že se okolo rodných čísel objevila ve veřejném prostoru také řada mýlek a dezinformací. Vicepremiér proto svolal na pátek 26. května tiskovou konferenci, kde na tyto dezinformace reagoval. Jasně deklaroval, že účinnost zákona není nyní prioritou ani jeho, ani této vlády. A že účelově vypuštěné vějičky do veřejného prostoru jen zvyšují nejistotu a snaží se vyvolávat paniku. Obavy z dopadů zákona vyjádřil zejména soukromý sektor, k čemuž přispěla i analýza zadaná Českou bankovní asociací, Českou asociací pojišťoven a dalšími subjekty. Popisovala náklady opatření v desítkách miliard, přitom výpočty obsahovaly řadu zásadních chyb i nelogičností, a čísla tak nebyla relevantní. 

„Také je třeba zdůraznit, že nikdy nemělo jít o rušení rodných čísel, jak se někteří obávají. Rodné číslo bude mít každý člověk normálně dál. Jen se jím bude méně často ve styku s úřady muset prokazovat či ho někam zadávat, což je přirozený vývoj a dávno ho zažíváme. V praxi jde o vyměňování rodných čísel za identifikátory v registrech a systémech, aby například nikdo nemohl člověka účelově vyhledat a informace zneužít. Tedy taková pojistka proti šmírování a podvodníkům. Na straně státu k zavádění této ochrany už deset let postupně dochází, na běžné občany to nemá žádný vliv vyjma toho, že s úřady sdílejí méně citlivých údajů. Otázkou ale je soukromý sektor a zda má stát nyní finanční prostředky proces v bezprostřední budoucnosti dokončit,“ vysvětlil Bartoš.

Podle jeho slov je ochrana soukromí prioritou, kdy se za poslední léta v této oblasti hodně zlepšilo. „Ohledně výměny identifikátorů v systémech je nicméně i třeba reflektovat náročnou situaci, v které se jako země nacházíme. Za výrazného přispění předchozí vlády jsou veřejné finance ve špatné kondici. Máme tu krize vyvolané Putinovou válkou na Ukrajině, kdy zdražování nedopadlo jen na domácnosti, ale také mnohé firmy. Zároveň je za námi několik let pandemie a lockdownů. Podniky sice měly dost času se na změnu připravit, na druhou stranu rozumím i kontextu složitých posledních let, kdy se řešily akutně jiné problémy. Proto je za mě na místě otevřít diskuzi, zda účinnost zákona ještě neodložit, toto rozhodnutí však musíme udělat společně,“ doplnil Bartoš.