České firmy čelí rostoucím problémům, ale Ukrajině pomáhají

První týdny války na Ukrajině přinášejí rostoucí negativní dopady na ekonomickou situaci českých firem. Přesto většina z nich pomáhá finančně, ubytováním nebo výrobky a službami a je připravena nabídnout ukrajinským uprchlíkům práci. Aktivně se do pomoci Ukrajině zapojily více než čtyři pětiny dotázaných firem. Ukázal to bleskový průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR, který se uskutečnil od 11. do 15. března mezi 124 průmyslovými podniky. Šetření také potvrdilo, že největší dopad má na firmy skokové zdražování energie a surovin. Rostoucí náklady ale plánuje část podniků řešit dlouhodobě a systematicky investicemi do energetických úspor nebo technologické a digitální transformace.

pruzkum dopad valky UA 3 2022 02

Na většinu firem má válka na Ukrajině negativní vliv. Uvedlo to 86 % podniků. Průzkum ale ukázal, že výrazněji než přímé dopady obchodu s Ruskem, Běloruskem nebo Ukrajinou ovlivňují firmy nepřímé důsledky války. Nejvíce teď firmy omezuje skokové zdražování energie a surovin. Na podnikání více než poloviny dotázaných mají tyto faktory velký dopad, na 15 % firem dokonce fatální.

Podniky brzdí i obavy z nedostatku a omezení dodávek některých vstupů nebo zdražování pohonných hmot. „Plně si uvědomujeme, že určité ztráty z války musíme nést všichni. Po dvou letech pandemie je to ale pro podniky další rána. Vláda musí být připravena zasáhnout tam, kde by hrozily nenávratné dopady na celá odvětví. Zdražování energie a pohonných hmot je skokové a nenadálé. Situaci by pomohl například slíbený balíček konkrétních opatření, který by mimo jiné obsahoval kompenzace nepřímých nákladů pro energeticky nejnáročnější odvětví a úpravu poplatků za obnovitelné zdroje energie. Firmy by se tak mohly soustředit na aktivní pomoc při řešení dopadů války na Ukrajině, aniž by musely výrazněji zdražovat či omezovat své provozy,” upozorňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

PODNIKY CHTĚJÍ EKONOMICKOU SITUACI ŘEŠIT AKTIVNĚ A SYSTEMATICKY

Skoro dvě třetiny firem stále ještě vyhodnocují, jaké konkrétní dopady má či bude mít konflikt na jejich podnikání. Podstatná část podniků si ovšem uvědomuje, že situaci je nutné řešit z dlouhodobého pohledu a systematicky. Víc než třetina firem chce proto investovat do energetických úspor, čtvrtina do obnovitelných zdrojů energie a necelá pětina plánuje zvyšovat produktivitu práce využitím prvků digitalizace nebo Průmyslu 4.0.

Téměř polovina dotázaných firem by preferovala, aby stát namísto krátkodobých kompenzací podporoval dlouhodobá prorůstová opatření, jako jsou investice do výzkumu a vývoje nebo otevírání nových exportních trhů. Prioritně by pak firmy uvítaly, kdyby stát již provedl některá konkrétní opatření k zamezení růstu cen energie a pohonných hmot.

Průzkum také ukázal, že už teď musí některé firmy sáhnout k operativním řešením. „Je jasné, že se bude dále zdražovat a inflace poroste, proto firmy hledají další úspory. Téměř polovina firem plánuje snižování provozních nákladů i zdražování svých produktů a služeb. Čtvrtina podniků pak bohužel musí sáhnout i do rozpočtu na plánované investice, což rozhodně není dobrá zpráva,“ upozorňuje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu a dopravy ČR.

FIRMY CHTĚJÍ VÁLEČNÝM UPRCHLÍKŮM POMÁHAT

Více než čtyři pětiny firem se aktivně zapojily do pomoci válkou zasažené Ukrajině, a to především finančně a materiálně. Více než čtvrtina podniků pomohla uprchlíkům nebo rodinám svých ukrajinských zaměstnanců s ubytováním. Další firmy nabídly k dispozici své výrobky nebo služby. „Přestože na některé firmy doléhá nová situace a perou se s nedostatkem lidí či rostoucími cenami energie či surovin, vlna solidarity a pomoci je obrovská. Vážím si toho a všem firmám za to děkuji,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Skoro tři čtvrtiny firem uvedly, že jsou připraveny zaměstnat uprchlíky z Ukrajiny. 124 firem zapojených do průzkumu hlásí již teď skoro 1500 volných míst, která můžou nabídnout uprchlíkům. Podniky hledají převážně kvalifikované kandidáty a jsou připraveny nabídnout i dlouhodobou spolupráci. Od začátku války už se také části firem podařilo některé ukrajinské uprchlíky zaměstnat.

„Zaměstnavatelé zatím naráží na administrativní překážky, jako je vyřizování víz a dalších dokumentů. To by se ale mělo změnit schválením Lex Ukrajina, který zaměstnávání uprchlíků zrychlí a zjednoduší. Musíme ocenit, s jakou rychlostí stát upravil vízové a další povinnosti, aby vše fungovalo, ačkoliv chápeme, že hlavně personální kapacita resortů je teď kvůli přílivu uprchlíků omezená,” říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Více než polovina podniků by v tuto chvíli uvítala zrychlení postupů při zaměstnávání ukrajinských uprchlíků. Firmy také počítají s tím, že budou uprchlíkům v práci pomáhat s překonáváním jazykové bariéry a sehrají tak významnou roli v jejich adaptaci a integraci. Téměř dvě třetiny podniků například chtějí na pracovišti zajistit co nejvíc informací v češtině i ukrajinštině, třetina firem plánuje nabízet jazykové kurzy češtiny nebo překladatele.

Více než polovina firem, které se zapojily do průzkumu Svazu průmyslu, v současné době zaměstnává ukrajinské pracovníky. Jejich návrat do vlasti ale pro podniky zatím nepředstavuje výraznější problém. Téměř dvě třetiny firem, kterých se odchod Ukrajinců týká, se s nastalou situací dokážou vyrovnat.

PARAMETRY PRŮZKUMU

Průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR se uskutečnil ve dnech 11. až 15. března 2022 a zúčastnilo se ho 124 průmyslových podniků z členské základny Svazu ze všech krajů a odvětví. 12 % bylo malých firem do 50 zaměstnanců, 41 % středních firem s 51 až 250 zaměstnanci a 48 % velkých firem nad 250 zaměstnanců.

kategorie Tiskové zprávy

17. března 2022: Zasedání Rady hospodářské a sociální dohody ČR, TK v 10.00 hod

Ve čtvrtek 17. března 2022 proběhne od 8.00 hodin na Úřadu vlády mimořádné zasedání Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR, kterého se kromě předsedy vlády Petra Fialy zúčastní také další členové vlády, zástupci zaměstnavatelských svazů a představitelé odborových organizací.

Termín

17. března 2022

Místo

Úřad vlády ČR, nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1            

Časový harmonogram

7.55 – fototermín před začátkem jednání
8.00 – začátek jednání tripartity
10.00 – tisková konference (čas bude případně upřesněn dle průběhu jednání)

Program jednání tripartity

  • Aktuální situace na Ukrajině a její dopady na ČR
    Předkladatelem materiálu je MPO ČR

Akreditace

Pro účast na fototermínu a tiskové konferenci na Úřadu vlády ČR je nutná akreditace. Více informací na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/akreditace-pro-media-126100/. Podmínkou účasti na tiskové konferenci je společenský oděv.

 

Odbor komunikace Úřadu vlády ČR
Tiskové oddělení
e-mail: tiskove@vlada.cz
telefon: 22400 2058/2059/2316/2596/2625
www.vlada.cz | twitter.com/strakovka | facebook.com/uradvlady

Vláda přijala balíček opatření, který má pomoci s hledáním ubytovacích kapacit pro uprchlíky z Ukrajiny

Tisková konference po jednání vlády, 16. března 2022.
Tisková konference po jednání vlády, 16. března 2022.
Kraje nebo obce, které zajistí ubytování pro uprchlíky z Ukrajiny, dostanou od státu za každou takto ubytovanou osobu refundaci ve výši až 250 korun za noc. Ministerstvo pro místní rozvoj navíc připraví dotační program na výstavbu nových dočasných ubytovacích kapacit či rekonstrukci stávajících prostor. Vláda Petra Fialy na jednání ve středu 16. března 2022 schválila i nařízení, aby státní instituce uvolnily pro potřeby krajů a Prahy veškeré možné ubytovací kapacity.

Vláda se na jednání věnovala především otázce zabezpečení dostatečných ubytovacích kapacit pro válečné uprchlíky z Ukrajiny. Ty stávající, především v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji, už pomalu přestávají masivní uprchlické vlně stačit.

Vláda proto uložila hejtmanům krajů a primátorovi hlavního města Prahy, aby ve spolupráci se starosty obcí s rozšířenou působností, městských částí a městských obvodů zajistili pro uprchlíky z Ukrajiny ubytovací kapacity v dočasném nouzovém přístřeší a v nouzovém ubytování podle kvót, na kterých se vláda domluvila na jednání s hejtmany. Podle typu a vlastníka objektu, kde obce a kraje uprchlíky ubytují, pak bude stát na ubytování a případně i stravu přispívat.

V případě dočasného nouzového přístřeší, což mohou být například krajem či obcí vlastněné tělocvičny sportovní a kulturní haly nebo stanové tábory, vyplatí stát za osobu a noc 200 korun, přičemž kraje či obce mají uloženo zajistit ubytováním i základní vybavení a stravu. Pokud se bude jednat o nouzové ubytování v zařízení, které jinak slouží k bydlení či ubytování (například ubytovny či školská ubytovací zařízení) a mají odpovídající infrastrukturu, činí kompenzace rovněž 200 korun na den. V případě nouzového ubytování v zařízeních jiných vlastníků se částka zvyšuje na 250 korun. Kompenzační příspěvky budou u ubytování zajištěných krajem či pražským primátorem vypláceny zpětně od 24. února. Další informace obsahuje tisková zpráva Ministerstva vnitra. O výši a způsobu vyplácení kompenzací pro ty, kteří uprchlíky přijali v soukromých domech a bytech, rozhodne vláda zřejmě příští týden. Informaci o solidárním příspěvku přináší tisková zpráva Ministerstva práce a sociálních věcí.

Ministerstva, jimi řízené instituce a další orgány státní správy pak mají od vlády za úkol vyčlenit a od 21. března pro kraje a obce uvolnit všechny vlastní ubytovací kapacity, které nejsou nezbytně nutné pro zajištění plnění úkolů stanovených zákonem, určené pro dlouhodobé ubytování zaměstnanců či nezbytné pro zajištění chodu kritické infrastruktury nebo související s poskytováním zdravotních služeb. Jedná se například o ubytovny, rekreační zařízení či školicí střediska. Všechny kapacity dostane k dispozici Ministerstvo vnitra pro potřeby ubytování uprchlíků z Ukrajiny. Podobný postup kabinet doporučil i vedení Poslanecké sněmovny, Senátu, Ústavního soudu, soudů, Kanceláře prezidenta republiky a dalších institucí.

Ministerstvo pro místní rozvoj zároveň dostalo za úkol připravit národní dotační program, jeho prostřednictvím bude stát až do výše sta procent dotovat výstavbu krajských či obecních celoročně obyvatelných obytných prostor v mobilních domech či buňkách a také rekonstrukci stávajících prostor pro potřeby ubytování uprchlíků z Ukrajiny. Zároveň vláda učiní i legislativní kroky, aby bylo možné maximálně urychlit povolování těchto staveb. Podrobnosti naleznete v tiskové zprávě Ministerstva pro místní rozvoj.

Vláda přijala také změnu krizového opatření, které řeší zajištění pomoci pro uprchlíky z Ukrajiny. Doplnila do něj pravidlo, podle kterého pokud vysídlená osoba odmítne nabídku na zajištění ubytování, kterou obdrží v Krajském asistenčním centru pomoci Ukrajincům, nebo přestane využívat ubytování zajištěné přes krajské centrum, ztratí nárok na zajištění ubytování ze strany českého státu. Odmítnutí nabídky nebo opuštění zařízení musí být dobrovolné a prokazatelné, pak se bude mít za to, že uprchlík je schopen zajistit si ubytování sám a pomoc státu už nepotřebuje.

Vláda se zabývala také zjednodušením administrativního procesu souvisejícího s uprchlíky a zlepšením předávání informací mezi jednotlivými složkami Národního asistenčního centra pomoci Ukrajincům, krajských center a dotčených státních institucí. Výsledkem je úkol pro Ministerstvo vnitra, aby ve spolupráci s místopředsedou vlády pro digitalizaci a státním podnikem Národní agentura pro komunikační a informační technologie připravil digitální platformu pro ukládání a sdílení všech potřebných údajů. Existuje už databáze ubytování, humanitární pomoci a nabídek dopravy, která je založena na existujícím základě nástrojů Chytré karantény a s využitím znalostí Centrálního řídicího týmu covid-19 a tu je třeba propojit i se stávajícími systémy evidence cizinců a dalšími agendami státu. Na vznik této infrastruktury pro sdílení údajů potřebných pro realizaci humanitární pomoci a dalších opatření, které souvisejí s ruskou agresí na Ukrajině, vláda vyčlenila z vládní rozpočtové rezervy 145,2 milionu korun.

Vláda odsouhlasila také zrychlení a zefektivnění využití státních hmotných rezerv na humanitární účely spojené s dopady války na Ukrajině, pokud jich bude potřeba. V takovém případě dostal právo o jejich využití rozhodnout na základě krizového zákona po dobu nouzového stavu ministr zahraničních věcí v součinnosti s 1. místopředsedou vlády a ministr vnitra, ministryní obrany a předsedou Správy státních hmotných rezerv. Státní hmotné rezervy budou v případě potřeby poskytovány v nezbytném rozsahu bezplatně formou smlouvy uzavřené mezi Správou státních hmotných rezerv a jejich příjemcem.

Kabinet také odsouhlasil další blíže nespecifikovanou vojenskou materiální pomoc bojující Ukrajině.

Vláda projednala také programový dokument operačního programu Spravedlivá transformace 2021–2027. V tomto programu bude k dispozici 1,64 miliardy eur a bude určen na řešení sociálních, ekonomických a environmentálních dopadů transformace, která je zaměřena na dosažení cílů Evropské unie v regionech, které jsou nebo budou nejsilněji zasaženy důsledky transformačního procesu z důvodu jejich závislosti na fosilních palivech nebo průmyslových procesech s vysokými emisemi skleníkových plynů. V rámci ČR se tedy jedná o Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský kraj.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-16–brezna-2022-195037/.

Solidární příspěvek pro domácnosti bude tři tisíce korun měsíčně, shodla se vláda

Vláda na svém středečním jednání našla shodu na výši solidárního příspěvku. Ten bude určen pro domácnosti, které ubytují ukrajinské státní příslušníky, kteří do ČR utekli před válkou. Příspěvek by měl být vyplácen ve výši 3 000 korun měsíčně na každého ubytovaného uprchlíka, zároveň ale nesmí přesáhnout 9 000 korun za měsíc na domácnost. Vláda také navýšila příspěvek na ubytování pro kraje.
 
Aby domácnosti podle návrhu na příspěvek dosáhly, musí lidi prchající předkonfliktem na Ukrajině ubytovat nejméně na 16 po sobě jdoucích dní v měsíci. Vyplácet se má také zpětně za březen. Příspěvek se zároveň nebude danit a ani se započítávat jako příjem pro nepojistné dávky. Podpořit Ukrajince v nouzi tak mohou i ti, kdo pobírají např. příspěvek na bydlení.
 
„Rád bych znovu vyzval české domácnosti, které mají třeba jen volný pokoj, aby zvážili tuto formu pomoci uprchlíkům, za kterou jim stát poskytne odměnu. Je to pro všechny výhodnější než ubytovávání maminek s dětmi ve velkých tělocvičnách. A také adaptace na nové prostředí bývá v zázemí domácnosti snadnější,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
 
„Jsem rád, že vláda našla shodu na vyšší částce, než jsme původně navrhovali. Ta má motivovat české domácnosti, aby pomáhaly příchozím v té základní potřebě, kterou pro život s dětmi v ČR mají, tedy poskytnutí střechy nad hlavou, o kterou kvůli válce přišli,“ dodal Jurečka.
 
Pokud někdo (fyzická osoba, která nemusí být vlastníkem nemovitosti, může být v nájmu) ubytuje např. matku se dvěma dětmi, získá podle návrhu každý měsíc 9 000 Kč. Zákonem je definován standard, kdy musí být ubytovaným osobám zajištěn dostatečný prostor pro odpočinek, přípravu jídla, prostor pro osobní hygienu a WC a samozřejmě přístup k pitné vodě.
 
Schválit by tuto legislativní předlohu vláda měla na svém jednání příští týden. Návrh je totiž vázán na komplexní novelu o pomoci Ukrajině, kterou ještě tento týden projedná Senát.
 
 
  • Zdroj: MPSV ČR

Unie si stopku ruského plynu dovolit může. Přezbrojit celou Evropu bude dražší

Plán Evropské komise na snížení energetické závislosti EU na Rusku je důležitým krokem správným směrem, ale není dostatečně ambiciózní. Unie by měla zvážit také zákaz dovozu, píše generální ředitelka inovační komunity EIT Climate-KIC Kirsten Dunlopová.

Zhruba polovina ruského rozpočtu pochází z vývozu fosilních paliv. Kromě toho se Rusko spolu s Kazachstánem a Uzbekistánem podílí na více než polovině světové těžby uranu a všechny jaderné reaktory, které se po roce 2019 začaly stavět mimo Čínu, mají ruského dodavatele. Není třeba dodávat, že režim Vladimira Putina je silně závislý na vývozu energetických surovin, aby mohl financovat svoji vládu a udržovat své vojenské operace.

Zároveň čtyři pětiny všech nových výrobních kapacit elektřiny uvedených do provozu v roce 2020 byly založeny na obnovitelných zdrojích energie, a tato rychlá expanze představuje pro ruskou ekonomiku velkou hrozbu. Ruské hospodářství založené na fosilních palivech ještě více oslabí skutečnost, že zlevnily i baterie, což znamená, že elektromobily v rychle rostoucí míře nahrazují spalovací motory. V bateriích lze také skladovat elektrickou energii, kterou lze využít místo plynových turbín k pokrytí špiček ve spotřebě.

Pokud se levná elektřina z obnovitelných zdrojů využívá také k výrobě vodíku a dalších paliv v době, kdy je dostatek větru nebo slunce – a tím se vyrovnává elektrická soustava –, lze nahradit další ropu a plyn. Těmto možnostem je v EU a v různých průmyslových strategiích přikládána vysoká priorita. Ve Švédsku vidíme ekologické podniky, jako jsou Hybrit a H2 Green Steel, které nahrazují uhlí vodíkem. Vidíme také rychlý rozvoj větrných turbín, rychle rostoucí průmysl baterií, plány na výrobu leteckých i lodních paliv z kogeneračních zařízení.

Navzdory rychlému rozvoji elektřiny z obnovitelných zdrojů, elektrifikaci dopravního sektoru a průmyslovým projektům upřednostňujícím různé druhy obnovitelných zdrojů je EU stále silně závislá na fosilních palivech. Dováží přibližně 90 % plynu a 100 % uranu, které potřebuje k výrobě energie, a jejím hlavním dodavatelem je Rusko. Hodnota ruského vývozu energie do EU se při dnešních cenách pohybuje v řádu 1 miliardy eur denně!

A přestože jsou příjmy z energie pro ruskou ekonomiku – a pro její ozbrojené síly – životně důležité, sankce se zatím na energetický sektor příliš nezaměřily. Americký prezident Joe Biden to vyjádřil takto: „Chceme poškodit ruskou ekonomiku, ale omezit škody na našich vlastních ekonomikách.“ Tento postoj se může zdát rozumný, ale je rozporuplný v tom, že právě příjmy z energetiky jsou pro Putina předpokladem, aby mohl pokračovat ve válce – zejména proto, že významné devizové rezervy Ruska jsou blokovány jinými sankcemi.

Mnozí tvrdí, že EU by byla velmi tvrdě zasažena, kdybychom přestali od Ruska kupovat plyn. A to může být pravda. Domníváme se však, že navzdory obtížím by právě tento typ sankcí mohl Putinovu válku skutečně tvrdě zasáhnout. Pokud by byl dovoz plynu omezen – nebo alespoň výrazně snížen –, Putin by přišel o významnou část příjmů, z nichž financuje svou agresivní válku.

Evropská komise již představila plán na snížení energetické závislosti na Rusku, což je důležitý krok správným směrem. Nepovažujeme ho však za dostatečně ambiciózní. Komise chce dovoz snižovat postupně a do konce roku dosáhnout snížení o 70 %.

Tato válka však probíhá již nyní. A musí být ukončena hned.

Analýzy think tanku Bruegel a nová zpráva energetické agentury IEA ukazují, že již nyní existují podmínky pro to, aby se země EU vyrovnaly s velmi výrazným snížením dovozu plynu z Ruska – ano, dokonce se zákazem tohoto dovozu.

Zásoby plynu a uranového paliva v EU jsou v současné době značné. Je také možné zvýšit dovoz zkapalněného plynu z USA nebo Blízkého východu a část ruského dovozu nahradit plynem ze zemí jako Alžírsko a Norsko. Současně je třeba přijmout opatření k omezení poptávky – prostřednictvím efektivity průmyslového využití, snížení teploty v domácnostech vytápěných plynem, omezení cestování a nahrazením plynu při výrobě energie mimo jiné ropou a biopalivy.

Vzhledem k tomu, že důsledky by byly nerovnoměrně rozděleny mezi jednotlivé země a domácnosti v Evropě, vyžadovala by taková iniciativa solidární přerozdělení energie a dalších zdrojů v rámci Evropy.

Podobné akce jsou možné již nyní a Putina by tvrdě zasáhly. Pokud by se ruská vojska stáhla, mohl by se obnovit dovoz a tok peněz, což by bylo výhodné jak pro Rusko, tak pro EU. Pokud by však válka pokračovala, potíže s dodávkami energie by byly příští zimu velké. Zásoby plynu by byly vyčerpány a možnosti nahradit ruský plyn dovozem z jiných zemí jsou omezené.

Válka však zuří již nyní. Omezením dovozu energie by Evropa ukázala, že svou podporu Ukrajině myslí vážně, i kdyby to mělo vést ke značným obětem. Znamená to však, že musíme také projevit vytrvalost.

Krátkodobá opatření a oběti proto musí být spojeny s racionalizací, obnovou a rozšířením výroby elektřiny v Evropě. Zelená dohoda pro Evropu předepisuje rozsáhlé renovační práce týkající se starých obytných budov – zajišťuje lepší komfort i celkovou rentabilitu – v kombinaci s výměnou plynových kotlů za tepelná čerpadla. Navrhuje také rozsáhlé rozšíření větrné energie – nejlépe na moři – v severní Evropě a investice do solární elektřiny v jižní Evropě. Předpokládají se také rozsáhlé investice do technologií skladování, včetně zeleného vodíku. To vše může být rozšířeno a urychleno, aby se kompenzovala závislost na ruském plynu. Nová německá vláda se již rozhodla snížit svou závislost na ruské energii.

Mnozí jistě chtějí snahy, jako je ta, kterou navrhujeme my, označit za příliš obtížné. Pak je ale třeba si položit otázku, zda oběti, jejichž cílem je vyprázdnit Putinovu pokladnu, nebudou dnes mnohem menší než ty, které by si jinak vyžádalo vojenské přezbrojení našich společností – a případné použití těchto vojenských sil k potlačení nových agresí vedených Putinem.

Putin má dnes za svými vytrvalými pokusy ovlivňovat veřejné mínění a dění v západních demokraciích dva silné zájmy: vytvářet politické rozpory a zdržovat rozvoj obnovitelných zdrojů energie.

Západní demokracie čelí těžké zkoušce. Ukažme, že demokratické rozhodování může z takové zkoušky vyjít vítězně.

Pokud v EU tuto výzvu zvládneme obratně – zastavením  ekonomických toků do Ruska, omezením využívání ruské energie a rychlým vybudováním účinného systému dodávek energie z obnovitelných zdrojů v Evropě –, učinili jsme také svůj díl práce pro to, abychom zabránili riziku nezvládnutelných rychlých klimatických změn.

Oběti, které naši občané přinesli, by neměly být podceňovány, ale jsou zanedbatelné ve srovnání s tím, čím jsou nuceny procházet desítky milionů Ukrajinců v důsledku Putinovy nevyprovokované agresivní války.

  • Zdroj: Euractiv.cz

Ceny průmyslových výrobců vyrostly meziročně o 21,3 %

„Významný podíl na tomto růstu mají ceny energie. Proto již několik měsíců žádáme vládu, aby předložila slibovaný balíček opatření pro firmy a pomohla zmírnit skokový nárůst, který se dále přelévá do celé ekonomiky jak v cenách, tak v možnostech samotného růstu ekonomiky. I bez cen energie ale zůstáváme za průmyslovou produkcí v dvouciferné úrovni. Již tak závažnou situaci výrazně zhoršila válka na Ukrajině, kdy řada chemických látek, kovů či klíčových výrobků se dováží z Ruska a Ukrajiny. Kvůli nejistotě a obavám o další vývoj jsme viděli na trzích další růsty cen řady surovin a výrobků důležitých pro průmysl,“ komentuje výsledek Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu.

Mezi tyto suroviny patří např. železná ruda, paladium, neon, nikl apod.

Ceny průmyslových výrobců se meziročně zvýšily o 21,3 % (v lednu o 19,4 %), což je již druhý měsíc v řadě nejrychlejší tempo od ledna 1992, tj. za posledních 30 let. Při hodnocení podle hlavních průmyslových skupin vzrostly především ceny koksu, ropných produktů (65,4 %) a zemního plynu (94,7 %). Index však ovlivnily i ceny elektřiny, plynu a páry, které se zvýšily o 45,5 % (z toho ceny elektřiny, přenosu, rozvodu a obchodu s elektřinou o 57,7 %), dále pak ceny chemických látek a výrobců (o 47,5 %) nebo ceny obecných kovů a kovodělných výrobků (o 24 %).

Index zaznamenal také meziměsíční zvýšení o 2,2 %, což je stále vysoké číslo, byť ne na úrovni minulého měsíce (6,9 %). Nejvyšší růst rovněž zaznamenaly výše uvedená odvětví, např. cena ropy stoupla o 18,6 %, ceny elektřiny, plynu a páry byly vyšší o 3,5 % (z toho elektřiny, přenosu, rozvodu a obchodu s elektřinou o 4,6 %), vzrostly i ceny potravinářských výrobků, nápojů a tabáku o 2,2 %.

Šetření (sběr dat byl ukončen 20. 2.) ještě nezohledňuje aktuální vojenský konflikt na Ukrajině, který zvýšil již tak vysoké inflační tlaky, například prostřednictvím vyšších cen ropy, zemního plynu a návazně ceny elektřiny, omezení v dopravě, oslabení kurzu koruny apod. „Nyní sice dochází například u ropy či kurzu k určité korekci, ale výhled zůstává nejistý a je jasné, že v těchto měsících bude inflace nakonec výraznější, než původně například ČNB předpokládala. Dá se také očekávat, že problémy s některými surovinami a výrobky se budou ještě více zhoršovat. Problémy už můžeme vidět u automobilového průmyslu, na který je navázána řada dalších odvětví a který tvoří cca 9 % našeho HDP,“ dodává Bohuslav Čížek.

kategorie Ekonomika v číslech

Penzijní závazky v čase rostou

Penzijní nároky českých domácností dosáhly ke konci roku 2019 úrovně 301 % HDP. Představují hodnotu nároku současných i budoucích penzistů ze všech typů penzí, tedy starobní, invalidní, pozůstalostní a sirotčí.

V České republice vyplývají nároky domácností z prvního důchodového pilíře, tj. průběžného systému financování důchodů a dobrovolného třetího pilíře ve formě naspořených prostředků v penzijních fondech.

„Celých 97 % penzijních nároků domácností vzniká v rámci prvního důchodového pilíře. Ke konci roku 2019 dosáhly výše 16,9 bilionu Kč. Zbylá část penzijních závazků ve výši půl bilionu korun připadá na dobrovolný třetí důchodový pilíř,“ shrnuje ředitelka odboru vládních a finančních účtů Helena Houžvičková.

První důchodový pilíř tvoří závazky z titulu starobních penzí (79 %), invalidních penzí (12 %) a sirotčích a pozůstalostních penzí (9 %).

Stárnutí obyvatelstva, zvyšování věku odchodu do důchodu, růst průměrné mzdy a růst koeficientu valorizace důchodů jsou hlavní příčinou růstu penzijních závazků v roce 2019. V roce 2019 došlo k čistému nárůstu penzijních závazků prvního důchodového pilíře o 3 028 mld. Kč. Nejvýznamněji rostly penzijní závazky z titulu starobních důchodů, kde jde o navýšení o 2 846 mld. Kč, z toho 2 797 mld. Kč připadá na ženy a 49 mld. Kč na muže. Téměř celý nárůst penzijních nároků žen z titulu starobních důchodů (93 %) lze vysvětlit zvýšením maximálního věku odchodu do důchodu ve výpočtovém modelu z 60 let na 61 let.  V ostatních typech důchodů je změna minimální.

Provedené odhady vycházejí z publikace Technical Compilation Guide for Pension Data in National Accounts, vydané roku 2020 Eurostatem. Dle Transmisního programu Eurostatu jsou členské státy povinny tyto odhady publikovat v tříleté periodicitě.

Více informací o celé problematice přináší aktuální publikace.

  • Zdroj: Český statistický úřad

Budějovický Bosch nařídil části lidí dovolenou, dočasně klesl počet zakázek

Část zaměstnanců českobudějovické firmy Robert Bosch, která patří do skupiny největšího výrobce komponentů do aut, bude mít v březnu povinně dva dny dovolené. Firma tak reaguje na to, že dočasně klesl počet zakázek od některých zákazníků, i kvůli válce na Ukrajině. Dovolenou bude mít asi 600 lidí, zhruba polovina výrobních zaměstnanců. Vyplývá to z informací, které na dotaz ČTK sdělili zástupci odborů a vedení firmy.

Bosch je se 3800 pracovníky jedním z největších zaměstnavatelů v kraji.

„Robert Bosch České Budějovice reaguje na dočasné ponížení zakázek ze strany některých zákazníků. Část zaměstnanců bude čerpat v březnu dva dny dovolené či využívat konta pracovní doby,“ sdělil ČTK mluvčí Bosch Group Pavel Roman. Při takzvaných kontech pracovní doby berou zaměstnanci paušální plat a firma jim dává práci podle potřeb.

Odboráři ČTK řekli, že dovolená bude dva dny tento týden. „Situace je odrazem toho, co se ví o Škodě Auto, že automobilky začaly opět rušit výrobu. Kvůli situaci ve východní Evropě začaly stornovat zakázky od subdodavatelů, to znamená i od nás. Je tady nějaký pokles zakázek, firma to potřebuje řešit,“ řekl ČTK předseda základní organizace odborového svazu Kovo v budějovickém Boschi Stanislav Jindra.

Zástupcům odborů se nelíbilo, že by si měli zaměstnanci kvůli úbytku zakázek brát jen dovolenou. Jednali proto s firmou o kompromisu. „Bude dva dny dovolená, a pokud bude další pokles zakázek a výroby budou potřebovat víc jak dva dny volna, tak se to bude řešit pomocí kont pracovní doby,“ řekl odborář.

Dovolenou budou mít tento týden pracovníci ze všech částí výroby. Jde zhruba o 500 až 600 zaměstnanců. „Ve výrobách máme asi 1200 lidí, takže se to dotkne půlky výroby,“ řekl Jindra. Jak dodal, od ledna dosud budějovický Bosch výrobu neomezoval, ani kvůli covidu.

Válka na Ukrajině se podle Jindry projevuje i na českém pracovním trhu. Zkomplikovala dovoz zahraničních agenturních zaměstnanců. „Bosch nejvíc využívá Ukrajince. Výroba je s nimi spokojená, že zapadnou do kolektivu, jsou pracovití, mají zájem se učit nové věci,“ řekl odborář.

Budějovický Bosch skončil v roce 2020 ve ztrátě po zdanění 121,9 milionu korun. O rok dřív byl v zisku téměř 633 milionů. Tržby klesly o 21,3 procenta na 17,4 miliardy Kč. Příčinou byla nižší poptávka kvůli koronakrizi, jak vyplývá z výroční zprávy.

  • Zdroj: OS KOVO, ČTK

Green Deal je mrtev, ať žije Green Deal

Ruská invaze na Ukrajinu již vyvolala změny v evropské energetické politice. To je třeba zohlednit v revidované Zelené dohodě, píše Alena Mastantuono.

Alena Mastantuono je členkou Evropského hospodářského a sociálního výboru. Působila také jako ředitelka CEBRE – České podnikatelské reprezentace při EU a zastupuje Hospodářskou komoru ČR v EUROCHAMBRES.  

Komentář původně zveřejnil server EURACTIV.com v pondělí 7. března. Server EURACTIV.cz přináší český překlad. 

Válka na Ukrajině šokovala celý svět. Zahájení neoprávněné a nevyprovokované invaze na Ukrajinu, která si vyžádala nevinné životy a zničila naději lidí na mír, již nebude ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi nikdy odpuštěno. A nikdy mu nebude odpuštěno, že zahájil geopolitický konflikt v době, kdy svět musel řešit jiné výzvy, v neposlední řadě změnu klimatu a postpandemickou obnovu.

Ty budou nyní neochotně odsunuty na druhou kolej, protože se pozornost přesune na obranu a bezpečnost. Ačkoli nikdo neví, co nás čeká v příštích dnech, nepochybně se nově zaměříme na energetickou bezpečnost a dodávky. Zmaří to evropský Green Deal? Podaří se nám snížit náš apetit po fosilních palivech? Změníme obratem rovnováhu a strukturu našeho energetického mixu?

Závislost EU na dovozu energie dnes činí 60 %, což je nejvíce za posledních 30 let. V roce 2021 EU dovážela 45 % plynu z Ruska. Naše závislost znamená, že navzdory sankcím stále platíme Rusku každý den stovky milionů eur za dovoz zemního plynu a ropy – dohromady 1 miliardu eur denně.

Sankce EU nejsou výslovně zaměřeny na ruský energetický sektor, ale ztěžují ruským plavidlům dodávky energetických produktů, protože přístup do evropských přístavů je omezen. Bělorusko pohrozilo zastavením toků v plynovodu Jamal-Evropa, zatímco Rusko uvedlo, že bude nadále vyvážet zemní plyn. To se odráží v cenách. Ceny zemního plynu v EU smazaly mírné předchozí ztráty, na konci února vzrostly na 167 eur za megawatthodinu a 4. března dosáhly nového historického maxima přes 200 eur.

Naše vlastní trhy s energiemi tak zůstávají velmi napjaté. Musíme hledat nové dodavatele, ale také nová řešení. Musíme účinně diverzifikovat dodávky od našeho současného hlavního dodavatele a doplnit naše kapacity zásobníků plynu před začátkem další zimy.

Pokud se zaměříme na trh s plynem, klíčovou roli by měl hrát LNG, který by nahradil chybějící plyn z plynovodů. Proto se EU obrací k partnerům, jako jsou USA, Katar, Norsko nebo Alžírsko. To sice může krátkodobě zaplnit mezeru, ale podle odborníků není LNG dostatek na to, aby pokryl všechny energetické potřeby Evropy. Ne všechny členské státy EU mají terminály LNG a vidíme, že je třeba urychlit jejich zavádění a také pracovat na solidaritě.

Evropa je v rámci řešení problému tlačena ke snižování spotřeby fosilních paliv a k co největší diverzifikaci dodávek. Tato opatření musí být doprovázena rychlým zaváděním obnovitelných zdrojů energie, tj. větrné, vodní a solární energie, biopaliv a dalších.

Ne všechny členské státy EU však mají stejné technické, přírodní a geomorfologické podmínky. Komise by proto měla umožnit volný výběr nejlepší technologie odpovídající potřebné situaci. Měli bychom také maximalizovat výrobu elektřiny z bioenergie a investovat do zařízení na energetické využití odpadu. Musíme také vybudovat oběhové hospodářství, které pomůže změnit způsob, jakým získáváme zdroje.

Zavádění nových řešení vyžaduje více inovací. Veřejné investice EU do výzkumu, vývoje a inovací v oblasti čistých technologií jsou stále velmi nízké (na úrovni roku 2010) a je třeba je rychle zvýšit, aby bylo zajištěno rychlé zavedení obnovitelných zdrojů energie a nízkouhlíkových plynů, jakož i kapacit pro skladování elektřiny. V každém případě musí EU vytvořit regulační rámec, který umožní podnikům všech odvětví a velikostí inovovat a vytvářet produkty a služby, aniž by byla ohrožena technologická neutralita. Musíme ponechat prostor pro inovace, a ne jej zužovat. Musíme být tvůrci, a ne příjemci.

Mezitím je naprosto jasné, že se vrátíme k jaderné energii a dočasně i k uhlí. Evropská ekonomika je ovlivněna válkou na Ukrajině a my musíme zajistit, abychom měli k dispozici všechny prostředky pro zajištění bezpečných dodávek energie pro domácnosti a podniky.

Politici EU, včetně hlavní postavy Zelené dohody EU Franse Timmermanse, již připouštějí, že uhlí – nejšpinavější z fosilních paliv – bude znovu aktivováno. Před měsícem by si nikdo nedokázal představit, že pan Timmermans povolí zemím EU pokračovat ve spalování uhlí.

Musíme také co nejvíce diverzifikovat naše dodavatele surovin. Koncentrace vytváří závislost. Ale i v případě uhlí nebo jádra jsme konfrontováni s dovozem surovin. Rusko je největším zdrojem dovozu uranu do EU potřebného pro jaderné elektrárny. Například minulý týden (1. března) přistálo na Slovensku letadlo ruské společnosti Volga Dněpr. Přivezlo do země dodávky jaderného paliva pro dvě slovenské jaderné elektrárny.

Austrálie, Kazachstán a Kanada v současné době představují více než 50 % celkové světové nabídky uranu a jsou třemi hlavními hráči na poli průzkumu uranových ložisek. Na trhu působí i další hráči, například Uzbekistán nebo USA, a to nemluvím o Ukrajině.

Kromě rizika šoku v oblasti zabezpečení dodávek se musíme zabývat také rizikem cenového šoku. Evropská komise tento týden (8. března) představila návrh, jak snížit závislost EU na ruském plynu o dvě třetiny do konce roku a zároveň snížit dopad vysokých cen.

Krize představuje historickou příležitost k řešení našich současných zranitelných míst ve prospěch naší ekonomické a národní bezpečnosti. Přijetí správného kroku bude vyžadovat, aby byl v souladu s našimi klimatickými cíli. Nemáme na výběr.

Zelená dohoda, jejímž cílem je učinit EU do roku 2050 klimaticky neutrální, není mrtvá, musíme ale upravit některé její parametry a učinit ji realističtější. Zároveň musíme zajistit flexibilitu při rozhodování o tom, jak dosáhneme zastřešujících cílů dekarbonizace. A v neposlední řadě musíme dát větší prostor lidem, aby se mohli podílet na udržitelné transformaci.

  • Zdroj: Euractiv.cz

Neschopná vláda a regulace cen

Každý den vidíme, jak rostou ceny. Doslova před očima. Jak je to dlouho, kdy litr benzinu na čerpacích stanicích stál 35 Kč – a nám se to zdálo strašně moc. Dnes jsme už na 50 korunách za litr a někteří „vtipálci“ už by se sázeli, zda se cena dostane přes 60 Kč a především, jak dlouho to bude trvat.  Vidíme také, že v západní Evropě je již benzín za více než 2 eura.

Jsou ale také země, kde je taková cena pod kontrolou a nedosahuje ani 30 Kč. A to se děje za ujišťování našich „expertů“ a nejrůznějších „analytiků“, že ono zdražování je tržní tendence a s tou se nedá dělat vůbec nic. Pokud by se snad někdo pokusil do tohoto vývoje vstoupit, pak by se dopustil něčeho hrozného – narušil by tržní síly. Prý by se také mohly všechny pohonné hmoty vyprodat atd. Samé výmluvy – a hlavně neschopnost něco udělat.

Proto česká vláda k tomuto cenovému vývoji nečinně přihlíží.

Mám pro to dvě vysvětlení. Za prvé, vládě takový vývoj vyhovuje, protože DPH se počítá z vyšší ceny a tento cenový růst naplňuje státní pokladnu rychleji, než se počítalo. Meziročně je inkaso DPH vyšší skoro o dvacet procent. A vláda v této situaci snad ještě sní o tom, že bude snižovat deficit veřejných rozpočtů.

Koho dnes zajímá nějaký deficit? Ty zaměstnance, kteří denně dojíždějí do práce desítky kilometrů, platí vysoké zálohy na energie, kterým nikdo tu DPH za listopad a prosinec minulého roku – jak bylo slíbeno – neodpustil a ještě jim zvyšují jejich hypotéky?

Za druhé – vláda ceny regulovat neumí. Nemá k tomu dost odvahy. Platný zákon o cenách přitom umožňuje stanovit maximální ceny nějakých výrobků, stejně jako umožňuje stanovit maximální růst určité ceny za dané období atd.

Vlády v Polsku či Maďarsku se takové možnosti usměrňovat růst cen nebojí a ceny limitují. Je to vidět i na růstu cen v zahraničí. Publikovaná data o růstu cen ukazují, že např. ve Francii vzrostly ceny meziročně o 3,3 % a u nás o 10 %. Ve Francii limitují růst cen elektrické energie. Jejich výrobce EDF není plně v rukách francouzského státu, jsou tam i soukromí akcionáři.

Je to tam stejné jako u nás v ČEZ. Jenomže u nás nám pořád někdo vykládá, že vyrábíme nejlacinější elektrickou energii v Evropě. Co z toho má náš občan, z jehož daní se tyto elektrárny postavily, když prý tuto elektřinu údajně musíme prodávat za německé ceny?

Jak je možné, že limitovat tyto ceny jde ve Francii a nejde to u nás? Kvůli tomu, abychom si mohli shrábnout dividendy do rozpočtu a hlavně jsme je přihráli těm soukromým akcionářům? Kvůli tomu raději rozvrátíme celou ekonomiku, zejména pak sektor malých a středních firem a uvrhneme do energetické chudoby zejména seniory?

Další příklad. V rukách státu – Čepro a.s. – je síť čerpacích stanic EuroOil. Proč nemůže tato síť prodávat za nižší ceny – aby se vytvořila konkurence všem monopolům, které dnes cizopasí na našich občanech? Ani tohle nemůžeme udělat? Opět budeme čekat na dividendy?

Jak dlouho budeme ještě přihlížet k této neschopnosti vlády?

 

  • Autor: Bohumír Dufek