Martin Pýcha: Udržitelné zemědělství z pohledu Zemědělského svazu ČR

Pod názvem „Udržitelné zemědělství z pohledu Zemědělského svazu ČR“ vystoupil na nedávné mezinárodní konferenci „Budoucnost evropského zemědělství“ předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha.

V úvodu svého vystoupení charakterizoval zaměření Společné zemědělské politiky (SZP) pro příští období v tom smyslu, že do svých principů implementovalo základní cíle Zelené dohody pro Evropu (European Green Deal), k nimž patří mimo jiné i udržitelné zemědělství. To potom Martin Pýcha rozčlenil na několika dalších témat. Prvním z nich je enviromentální udržitelnost, což můžeme chápat jako snahu vypořádat se změnou klimatu, s ochranou přírodních zdrojů a s podporou biologické rozmanitosti v EU.

Druhou oblastí je sociální udržitelnost, která je zaměřena na podporu venkovských komunit, a která rovněž umožňuje, aby zemědělství a lesnictví plnily důležité úkoly ve prospěch širší společnosti.

Třetí oblastí je ekonomická udržitelnost, kdy zemědělství a lesnictví mohou zemědělcům, správcům lesů, a Evropské unii jako celku, poskytovat udržitelný ekonomický prospěch.

Načež dodal, že Evropská komise dnes akcentuje především environmentální otázky, to je dosažení klimatické neutrality.

Poté Martin Pýcha přešel k charakteristice Zelené dohody pro Evropu neboli Green Dealu. Uvedl, že hlavním cílem Green Dealu je dosažení klimatické neutrality do roku 2050, což znamená, že pro splnění tohoto klimatického cíle, by mělo dojít k redukci skleníkových plynů do roku 2030 na úroveň 55 procent oproti roku 1990 a k dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Pro tento cíl, to je snížení emisí skleníkových plynů, byl v EU, pod názvem Fit for 55, vyhlášen balíček opatření a právních úprav, které by měly zajistit dosažení tohoto cíle.

Martin Pýcha se v další části svého vystoupení věnoval i dalším cílům Green Dealu v agropotravinářském odvětví. Poukázal na to, že sem patří změna chování spotřebitelů, omezení pesticidů, hnojiv a antibiotik, zvýšení ploch ekologického zemědělství, změna propagace potravin, vyšší důraz na biopaliva, dále na značení výživových hodnot potravin pro spotřebitele (nutriscore či ekoscore), důraz na lepší využití obalů při balení potravin, recyklace a welfare zvířat neboli lepší životní prostředí pro hospodářská zvířata.

Načež dodal, že těmi nejdůležitějšími strategiemi, které Evropská unie v rámci Zelené dohody pro Evropu přijala, jsou dvě, a to Strategie Farm to Fork (Z farmy na vidličku) a Strategie pro biodiverzitu.

Martin Pýcha dále hovořil o tom, jaké jsou vazby mezi zemědělstvím a snahou o snížení skleníkových plynů.

Prohlásil, že zemědělské, lesnické a další využití půdy v celém světě se podílí na tvorbě asi 23 % celkových čistých globálních emisí skleníkových plynů. Přitom zemědělství v EU-28 je, podle údajů z roku 2015, zodpovědné za 9,58 % celkového objemu produkovaných skleníkových plynů, přičemž asi 5 % pocházelo ze sektoru živočišné výroby. Pokud jde o další světadíly, tak v případě Asie je to 44 %, Latinské Ameriky 17 % a Afriky 15 %.

Také v oblasti zemědělství EU se významně redukovaly emise skleníkových plynů. V období 1990–2016 to bylo o více než 22 %, zatímco v USA vzrostli objem skleníkových plynů o 6 %, v Brazílii o 47 % a v Číně o 24 %.

Zároveň dodal, že například v EU připadá na jeden litr vyprodukovaného mléka průměrně 1,3 kg emisí CO2, zatímco ve světě průměrně 2,4 kg.

Pokud jde o Českou republiku, celkové emise skleníkových plynů v sektoru zemědělství poklesly o 48 %, oproti roku 1990, přitom mají cca jen 7procentní podíl na emisích skleníkových plynů.

Současně neopomněl uvést, že také došlo i ke snížení emisí metanu, a to o 21 % a u enterické fermentace, což je přirozená součást trávicího procesu u přežvýkavců, o 22 %.

Poté Marin Pýcha přešel k hodnocení dopadů strategie Farm to Fork a Strategie pro biodiverzitu.

V této souvislosti zdůraznil, že návrhy Komise týkající se strategií „Farm to Fork“ a „Biodiversity“ byly zveřejněny bez jakéhokoli posouzení dopadů na zemědělskou produkci, na ceny, na obchodní bilanci, na zabezpečení potravin. Přitom cílem těchto strategií je řešit problémy biodiverzity, degradace půdy, znečištění vod. Což by si, za normálních okolností, vyžádalo vypracování dopadů těchto strategií na zemědělství a potravinářství.

Poté vysvětlil hlavní nástroje Strategie Farm to Fork. Patří k nim redukce pesticidů o 50 %, redukce hnojiv o 20 %, převod 10 % zemědělské půdy mimo produkci a zvýšení půdy v režimu ekologického zemědělství na 25 procent.

Podle Martina Pýchy se během doby, to je již v loňském roce a letos, ukázalo, že přece jenom vznikla řada odborných studií, která se snažila nastínit praktické dopady Green Dealu do zemědělství a potravinářství. Jako první představil loňskou studii amerického ministerstva zemědělství (ERS/USDA), jako druhou studii, kterou zpracovalo Společné výzkumné středisko Evropské komise (JRC), třetí byla studie univerzity z Wageningemu, čtvrtou univerzity v Kielu, pátou byla zpráva charitativní organizace Oxfam a šestou v pořadí byly další dílčí reakce jednotlivých organizací.

Pokud jde o studii amerického ministerstva zemědělství, tak, podle ní, by došlo ke snížení zemědělské produkce EU o 12 – 15 %. Přitom by se zvýšily farmářské ceny zemědělských produktů o 17 %. Zároveň by se snížil vývoz potravin a zemědělských produktů, mimo EU, o 20 %, načež by následovalo zvýšení dovozu potravin, ze zemí mimo EU, o 2 %. Toto snížení zemědělské produkce a změn ve vývozu a dovozu potravin, by vedly ke snížení hrubého příjmu zemědělců o 16 %.

V případě studie zpracované Společným výzkumným střediskem EK (JRC) by se u obilovin projevil pokles produkce o 15 %, plocha by se snížila o 4 % výnosy by poklesly o 11 %. U zeleniny by nastal pokles o 12 8 s tím, že by rovněž poklesly i výnosy zemědělců. Objem produkce masa by se snížil o 14 % a dodávky syrového mléka na trh by klesly o 10 %. Pokud jde o obchodní bilanci, u obilovin by se zvýšil jejich dovoz o 39 % a jejich vývoz by se snížil o 38 % s tím, že ceny dováženého obilí by stouply.

Výsledkem těchto změn by bylo, že Evropská unie by byla na světovém trhu méně konkurenceschopná. Konkrétně by se to projevilo ve zhoršení čisté obchodní pozice s ovčím a kozím masem (dovoz z Austrálie), dále v poklesu vývozu vepřového masa z EU o 77 % a ve zvýšeném vývozu syrovátky, k němuž by došlo vlivem poklesu poptávky v EU.

Značně by se snížil i příjem zemědělců – v odvětví obilovin by to bylo o 26 %, u zeleniny a trvalých plodin o 5 %, přičemž kvůli vyšším nákladům by vzrostla jejich cena o 15 %. U hovězího masa by došlo k poklesu příjmů zemědělců 126 %, u vepřového masa o 129 % a u drůbežího masa o 83 %.

Studie JRC dále předpokládá, že emise skleníkových plynů by se snížily o 20 % do roku 2030 a u metanu a oxidu dusného by došlo ke snížení o 14,8 %. Ovšem, jak studie dále upozorňuje, 2/3 snížených emisí budou převedeny do zbytku světa, a to v důsledku zvýšení emisí v regionech mimo EU.

Největším přínosem, podle této studie, by bylo využívání krycích plodin, přesné zemědělství a technologie s variabilní aplikací.

Poté Martin Pýcha představil studii univerzity z Wageningenu, která uvádí, že návrhy Komise by znamenaly ztráty výnosů až o 50 %, přitom dopady na výnos u plodin na orné půdě jsou srovnatelné s dopady studie JRC a u trvalých kultur jsou vyšší. Studie dále předpovídá i nárůst čistého dovozu kukuřice, řepky a citrusů, zároveň i pokles čistého exportu, tj. oliv, vína a chmele. Načež se ve studii dále uvádí, že odhadovaná úroveň výnosu ekologické produkce bude o 7 % až o 54 % nižší ve srovnání s konvenční. Takže, negativní dopad na hodnotu produkce bude činit až 140 mld. EURO.

Studie univerzity v Kielu přitom vypovídá o tom, že strategie Farm to Fork není účinná proti změně klimatu, přitom dojde ke snížení skladování CO2 v odvětví LULUCF (tj. zahrnutí emisí skleníkových plynů a jejich pohlcování v důsledku využívání půdy) v EU o 50 milionů tun. Následovalo by přemístění výroby z EU do třetích zemí, což by vedlo k dalším emisím skleníkových plynů ve výši 54,3 milionu tun CO2.

Pokud jde o zprávu charity Oxfam, ta konstatuje, že by k naplnění klimatické neutrality do r. 2050, mělo dojít prostřednictvím regenerace lesů. Ovšem, jak studie dále ukazuje, dosažení „čisté nuly“, tedy klimatické neutrality, do roku 2050 by vyžadovalo vysazení nejméně 1,6 miliardy hektarů nových lesů, což je pětinásobek rozlohy Indie. V Evropské unii by to znamenalo zalesnění dodatečných 30 až 90 milionů hektarů půdy, to je až polovinu zemědělské půdy v Evropě. Důsledkem těchto opatření by bylo zvýšení cen potravin až o 80 %.

Takže, po tomto seznámení účastníků konference se závěry jednotlivých odborných studií o dopadech Green Dealu, to je strategie Farm to Fork a Strategie pro biodiverzitu, do evropského zemědělství a potravinářství, Martin Pýcha udělal celkové shrnutí všech těchto poznatků.

Pokud jde o ekonomické dopady, ukazuje se, že výrazné propady produkce povedou ke značnému zvýšení nákladů na zemědělskou produkci a tím i ke zhoršení konkurenceschopnosti evropských zemědělců. To, ve svých důsledcích povede ke zvýšení protekcionismu a tím i ke vzniku konfliktů s dalšími zeměmi.

V případě sociálních dopadů dojde ke zvýšení cen potravin pro spotřebitele, což povede ke snížení jejich kupní síly. Zároveň zhoršení ekonomiky hospodaření povede ke snížení příjmů zemědělců. To by poté vedlo i k sociální a politické nestabilitě společnosti. Zároveň by se tyto dopady Green Dealu projevily i v tom, že by mnoho zemědělců skončilo se svojí prací v zemědělství.

V další části svého vystoupení Martin Pýcha prezentoval pohled Zemědělského svazu ČR na pojem udržitelnosti v zemědělství. V podstatě jde o to, že je zapotřebí zajistit rozumnou vyváženost ekologických a ekonomických opatření a postupů, a to s ohledem na sociální aspekty dané problematiky.

Pokud jde o ekologickou udržitelnost, ta se týká otázek zabezpečení kvality půdy, zabránění eroze půdy, to znamená zajištění dostatku živin ve formě organické hmoty. Dalším významným faktorem je řešení otázky zadržování dostatku vody v krajině, zavádění meliorací apod. Spadá sem i dosažení uhlíkové neutrality. Dále podpora lokálním produktům, ale při zachování živočišné výroby.

V rámci svého výkladu o ekologické udržitelnosti, Martin Pýcha hovořil o možném poklesu biodiverzity, k čemuž napomáhá omezení rozlohy zemědělské půdy zástavbou. Připomněl, že by se ovšem neměla omezovat výsadba jedné plodiny, ale plodiny střídat pásově. Tím vznikne druhově bohaté pokrytí orné půdy. Zároveň podpořil tvorbu krajinných prvků na základě výnosových map. Podle něho by bylo přínosem i nedanění ostatní plochy. Podle něho svůj význam má i omezení přípravků na ochranu rostlin. Neopomněl se zmínit i welfare zvířat, tedy jejich životním prostředí. Podpořil také investice do nových technologií.

Ekonomická udržitelnost, podle Martina Pýchy, rovněž znamená rovné podmínky v rámci Společné zemědělské politiky a současně i pečlivé zvážení dopadů nastavení SZP. Podle něho by měly být dováženy pouze ty potraviny, které plní stejné podmínky produkce (uhlíkové vyrovnání, ale i stejné povinnosti u welfare, atd.). Potřebná je i podpora lokální ekonomiky, což znamená i vyjasnění si otázky zajištění prodeje lokálních potravin v supermarketech a hypermarketech obchodních řetězců. V této souvislosti Martin Pýcha poznamenal, že řada zemědělců volá i po omezení slevových akcí, při nichž se prodává až 60 % základních potravin.

Pokud jde o sociální udržitelnost, je to otázka společenské smlouvy. Načež připomněl, že Green Deal bude znamenat značný propad v příjmech zemědělců, což se negativně odrazí i v životě celé společnosti na venkově. Proto Zemědělský svaz ČR požaduje, aby, na základě znalostí dopadů, byly připraveny sociální programy a zároveň s tím i vzdělávací programy. Protože, v souvislosti s modernizací, automatizací a digitalizací rostou požadavky na odborné znalosti lidí, kteří v současné době pracují v zemědělství.

V závěru Martin Pýcha konstatoval, že Zemědělský svaz ČR souhlasí s cílem zaměřit se na udržitelnosti zemědělství. Je ale nezbytné zpracovat komplexní posouzení dopadů návrhů EK a zvážit, zda předkládané nástroje k dosažení stanovených cílů jsou správné. Podle vedení Zemědělského svazu ČR musí být komplexní a nezávislý na politickém tlaku. Načež zdůraznil, že zemědělci chtějí realistické nástroje, které neznamenají ztrátu konkurenceschopnosti a produkce.

Výzva proti limitaci podpory dle velikosti podniků v NPO

Svaz průmyslu ve spolupráci s dalšími asociacemi, komorami, svazy, uniemi a dalšími dnes vydal výzvu proti limitování podpory v NPO nad rámec schválených pravidel vládou a Evropskou komisí.

Hlavní by mělo být plnění cílů v jednotlivých komponentách, nikoliv přidávat limitující podmínky diskriminující podniky dle velikosti. Je to problematika, která spojuje napříč podnikatelskou, ale i veřejnou sférou – během pár dní se spojilo 18 subjektů. „NPO měl být rychlý nástroj posílení ekonomiky, měl být jednodušší. Žádáme jen o efektivní plnění cílů stanovených v národním plánu bez limitací, které celou dobu samy MPO a EK deklarovaly, že nebudou stanovovány. V některých případech dokonce ani nedávají žádný smysl a mohou ohrozit čerpání a dosažení cílů tohoto plánu,“ říká Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu.

Výzva ke stažení – ZDE.

Podrobněji k této problematice také v nedávném článku SP ČR zde.

kategorie Z hospodářské politiky

SP ČR: Na peníze z plánu obnovy musí dosáhnout všechny firmy

V resortech, kam teprve přijdou noví ministři, se zpožďuje spouštění prvních programů Národního plánu obnovy. Z něj v příštích pěti letech může čerpat Česko z Evropské unie v přepočtu zhruba 180 miliard korun na rozhýbání ekonomiky postižené covidem. „Odmítáme, aby v Národním plánu obnovy MPO nově přidávalo limitace dle velikosti podniků tam, kde takové omezení plán nestanovuje. Pokud chceme transformovat českou ekonomiku, musíme podporovat všechny firmy všech velikostí, samozřejmě se zvýhodněním těch malých,” říká v rozhovoru Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Vyhlašování dotačních výzev z Národního plánu obnovy nabírá oproti původnímu harmonogramu zpoždění. Jak to vnímáte a co to znamená pro české firmy?
Je to špatná zpráva. Důležité oblasti NPO jako zelená energetika, digitalizace, školství, výzkum, vývoj, inovace a další stále čekají na rozhodnutí o spuštění. Navíc standardní operační programy mají také výrazné zpoždění. Firmy kvůli tomu oddalují kvalitní už připravené projekty, ať už v například v oblasti obnovitelných zdrojů energie nebo třeba projekty na úspory vody.

Jaký čas Česko má na uskutečnění projektů z Národního plánu obnovy?
V NPO lze výzvy vyhlašovat jen do konce roku 2023, zbývají nám tedy pouze dva roky. Nejpozději na začátku roku 2026 musí být všechny projekty hotové. Času ubývá a při dalším zpoždění hrozí, že se prostředky nepodaří efektivně a včas využít.

Dosud není úplně jasné, zda a do jaké míry budou moci o dotace z Národního plánu obnovy žádat velké firmy. O jak velkou komplikaci podle Vás jde?
Pokud chceme transformovat českou ekonomiku, musíme podporovat firmy všech velikostí, samozřejmě s určitým zvýhodněním těch malých. Ty by měly nadále mít například vyšší míru podpory či některé programy je vhodné zaměřit specificky pro ně. I mezi našimi členy je v absolutním počtu daleko více malých a středních podniků než těch velkých. Odmítáme ale, aby v národním plánu obnovy MPO nově přidávalo limitace dle velikosti podniků tam, kde takové omezení plán nestanovuje.

Samotný Národní plán obnovy žádné omezení pro velké podniky nedal a nedává. Evropská komise i Ministerstvo průmyslu a obchodu to při přípravě NPO opakovaně deklarovaly jako jednu z výhod oproti operačním programům. Nerozumíme tedy, proč ministerstvo průmyslu nyní váhá. V některých částech NPO je podpora velkých firem dokonce výslovně uvedená a takto schválená naší vládou, Evropskou komisí i ostatními členskými státy. V dalších částech je pak přímo nezbytná, jako v případě vysokorychlostního internetu.

Zaznívá, že Svaz průmyslu tlačí na co nejrychlejší vypsání výzvy kvůli velkým podnikům. Je to pravda?
Vláda veřejně daklarovala, že co nejrychleji vyhlásí výzvy Národního plánu obnovy. Je to logické i z podstaty samotného plánu. Firmy různých velikostí, včetně právě malých podniků, se na nás několik měsíců obrací, kdy budou bližší informace k NPO a proč se harmonogram stále odkládá. Jsme hlasem byznysu, který tu naléhavost situace předává dál směrem k ministerstvu. Včasné vyhlášení může být zásadní zejména pro malé podniky. Právě malé a střední podniky potřebují mezi vyhlášením a příjmem žádostí často více času. Svaz při přípravě některých výzev proto po MPO i požadoval, aby žadatelům poskytlo delší čas pro nastudování pravidel a přípravu výzev. Jestli ale chceme přijímat první žádosti někdy v prvním čtvrtletí, tak právě proto nelze s vypsáním výzev otálet.

Zároveň je třeba upozornit, že za měsíc je rok 2022 a velmi zjednodušeně řečeno – termín pro zahájení projektů v NPO končí již v roce 2023. Odkládání výzev má dopad na efektivní využití prostředků Národního plánu obnovy a dosažení cílů stanovených vládou a požadovaných Evropskou unií.

Co nejrychlejší vyhlášení výzev navíc požadují také zástupci Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP). Všechny firmy jsou tak na stejné lodi.

 SP ČR NECHCE NIJAK OMEZIT MALÉ PODNIKY ANI ODSOUVAT VYHLÁŠENÍ NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY

  • Vláda schválila na návrh MPO Národní plán obnovy (NPO) pro všechny firmy bez rozdílu. To následně schválila Evropská komise i Rada.
  • NPO hovoří v některých částech přímo o zapojení velkých podniků. Někde se bez jejich zapojení nepodaří splnit předepsané cíle (modernizace tepláren a úspory energií, vysokorychlostní internet).
  • SP ČR žádá pouze, aby vláda vyhlásila, co sama schválila a dlouhodobě slibovala.
  • Právě malé a střední podniky potřebují co nejvíce času na přípravu žádostí, proto je třeba s jejich vyhlášením začít již nyní. Je potřeba žadatelům dát závazná pravidla co nejdříve a poskytnout jim dostatek času na zpracování žádostí. Zároveň nesmí být součástí výzvy nadbytečná limitace dle velikosti podniku.

Není tedy pravda, že byste chtěli malé firmy z NPO vyškrtnout kvůli těm velkým?
To jsme za Svaz průmyslu nikdy neprosazovali. MSP jsou důležitou součástí české ekonomiky, naopak jak jsem již zmínil, naprosto podporujeme i aby měly určité zvýhodněné podmínky. Ministerstvo průmyslu si podporu všech podniků bez rozdílu samo napsalo od národního plánu, někde dokonce zmiňuje velké podniky jako nezbytné příjemce. Vláda a následně Evropská komise i Rada toto schválily. Chceme tedy jen to, aby vyhlásili, co si sami navrhli, schválili a celou dobu slibovali. A odmítáme, aby ČR vytvářela limitaci nad rámec pravidel a národní plánu a tím opomíjela podstatu cílů jednotlivých komponent a efektivitu jejich plnění.

Pokud se ČR rozhodla, že prostředky NPO využije např. pro modernizaci distribuce tepla u tepláren a dosažení úspory primárních energetických zdrojů na úrovni 245,33 TJ, těžko tyto předepsané cíle splníme bez jakéhokoliv zapojení velkých firem, kterými teplárny prostě často jsou. To samé platí pro budování vysokorychlostních sítí a připojení 23 tisíc míst k nim. Na potřebu alespoň omezeného zapojení velkých firem upozorňují i jednotliví vlastníci komponent NPO – gesční náměstci ministerstev. U digitálních projektů navíc má zapojení velkých firem silné pozitivní efekty – když se digitalizuje jedna velká firma, následně se digitalizují i její subdodavatelé a digitalizace pronikne do celé ekonomiky. U vodního hospodářství či recyklace je jejich zapojení neméně důležité, jelikož jejich projekty budou mít velký přínos. Nesmyslná by byla limitace například také u výzvy k fotovoltaice, kde MPO již zveřejnilo základní parametry. Stačí si je prostudovat a zjistíte, že věcně z podstaty cílů a nastavení výzvy limitace smysl opravdu nedává.

Už nyní jsme v časové tísni. Řada projektů měla začít již na konci letošního roku. Například u vysokorychlostního internetu získat veškerá povolení, začít a dokončit výstavbu nějakou dobu trvá. To není otázka jednoho roku a opět jako ČR ohrožujeme čerpání vymýšlením nových podmínek. Pokud ministerstvo stanovuje nové podmínky nad rámec požadavků Komise, mělo by přijmout také odpovědnost za to, že se projekty nestihnou, alokované prostředky nevyčerpají a ČR bude muset finance vracet.

Svaz průmyslu nikdy nechtěl, aby velké podniky měly většinu žádostí nebo něco takového. Zajištění prostředků pro MSP lze zabezpečit jinými způsoby nastavení výzvy. Hlavní je ale co nejdřívější vyhlášení výzev a dostatek času na přípravu. Zároveň opakuji, že výzvy nesmí být vyhlašovány s výše uvedenou limitací.

V září jste poukazovali na to, že z Národního plánu obnovy vypadlo téměř pět miliard korun určených na podporu výzkumu a vývoje, a žádali jste vládu, aby tyto peníze doplnila z národních zdrojů. Jak od té doby jednání pokročila? Je reálné, že české firmy budou moci z Národního plánu obnovy čerpat peníze na podporu výzkumu a vývoje?
Nakonec se i na základě našeho tlaku podařilo částečně a pouze dočasně zalepit díru, která v podpoře výzkumu a vývoje vznikla, i když spokojeni stále nejsme. Díky tomu se snad ještě letos podaří vyhlásit soutěž ve stěžejním programu TREND na podporu firemního aplikovaného výzkumu, který byl vyškrtnutím nejvíce ovlivněn. I tak se ale soutěž zpozdí oproti harmonogramu a řešení formou půjčky od ostatních resortů ovlivní negativně rozpočet na výzkum a vývoj na příští roky. U jiných programů podpory výzkumu a vývoje se kompenzace bohužel nenašly. Budeme usilovat, aby se podpora aplikovaného výzkumu a vývoje do NPO v příštím roce vrátila. Nebude to ale lehké.

Stávající situace vysoké nejistoty, neustálého odkládání slibovaných výzev či nestability financování do budoucna podpoře aplikovaného výzkumu rozhodně nepomáhá a plnění deklarovaných cílů “ČR jako země s vyšší přidanou hodnotou” neodpovídá.

Jak vnímáte rozhodnutí o vyškrtnutí podpory výzkumu a vývoje z Národního plánu obnovy?
Považujeme to za zásadně chybné politické rozhodnutí. Do poslední chvíle to byla jedna z klíčových a kvalitně připravených komponent, o čemž nás několikrát ujišťovaly EK i MPO. Splňovala jedno z doporučení pro ČR, kam prostředky směřovat. Toto rozhodnutí zásadně ztížilo podporu aplikovaného výzkumu a vývoje. Bude na nové vládě, aby zajistila a stabilizovala prostředky na výzkum, vývoj a inovace. Bez podpory aplikovaného výzkumu se Česká republika středoevropským tygrem jen tak nestane.

kategorie Rozhovory

PŘEHLEDNĚ: Shrnutí hlavních povinností při testování ve firmách

Svaz průmyslu a dopravy ČR připravil pro zaměstnavatele shrnutí hlavních opatření, která platí v souvislosti s povinným testováním ve firmách. Přináší odpovědi na nejčastější otázky, které můžou zaměstnavatelé i zaměstnanci při testování v podnicích řešit.

Dokument, který Svaz průmyslu a dopravy ČR pro firmy připravil, obsahuje znění mimořádného opatření ministerstva zdravotnictví, které povinnost testování ve firmách nařídilo, a to včetně jeho změn. Dále přináší také klíčové body výkladového stanoviska ministerstva práce a sociálních věcí, které zpřesňuje některé právní nejasnosti ohledně povinného testování zaměstnanců ve firmách. Poskytuje tak například doporučení, co dělat, pokud se zaměstnanec odmítne podrobit povinnému preventivnímu testování.

Dokument se shrnutím aktuálně platných (k 9. 12. 2021) povinností ohledně testování ve firmách si můžete stáhnout zde.

kategorie Právní infoservis

Vánoční zemědělská videokonference

Vánoční zemědělská videokonference

Asociace samostatných odborů Vás zve
na
Vánoční zemědělskou videokonferenci

                                 

Termín:
16. prosince 2021 od 9.30 hodin

Online přenos:
ze sídla  Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR, Tyršova 1811/6, 120 00 Praha 3

___________________________________

Vzhledem k okolnostem souvisejícím s pandemií koronaviru se konference uskuteční formou videokonference. Konference bude živě přenášena ČTK, na portálu ASO www.odbory.info a na facebookové stránce ASO.

___________________________________

PROGRAM KONFERENCE

 09.30 – 10.00

Zahájení konference a přivítání účastníků
Bohumír DUFEK, předseda ASO, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru

10.00 – 10.20
Vystoupení Arnda SPAHNA, tajemníka EFFAT (Evropská federace odborových svazů pracovníků v zemědělství, potravinářství a turizmu, Brusel)  

10.20 – 10.40
Vystoupení  Ing. Jaroslava UNGERMANA, CSc.

 10.40 – 11.00
Vystoupení  Ing. Zdeňka JANDEJSKA, CSc., bývalého prezidenta Agrární komory ČR

11.00 – 11.20
Vystoupení  Ing. Martina PÝCHY, předsedy Zemědělského svazu ČR

11.20 – 11.40 
Vystoupení  Ing. Davida BROŽE, prezidenta Společnosti mladých agrárníků ČR

11.40 – 12.00  Diskuse               

12.00 – 12.15  Závěr konference
Bohumír DUFEK, předseda ASO, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru

 

https://konference.odbory.info/

 

Přílohy:

Školské odbory u budoucího ministra

S představiteli školských odborů Františkem Dobšíkem a Markétou Seidlovou jednal budoucí ministr školství Petr Gazdík.

Diskutovali o důležitosti budoucí komunikace v rámci školské tripartity, zabývali se problémem dopadů rozpočtového provizoria na odměňování zaměstnanců ve školství. Petr Gazdík se zajímal i o konkrétní poznatky školských odborů se zvládáním pandemie a zajišťováním bezpečné výuky.

  • Zdroj: Českomoravský odborový svaz pracovníků školství

Vláda schválila vyslání 150 vojáků na pomoc Polsku s ochranou hranic před nelegální migrací z Běloruska

Premiér Andrej Babiš s ministrem obrany Lubomírem Metnarem během mimořádné schůze vlády, 8. prosince 2021.
Premiér Andrej Babiš s ministrem obrany Lubomírem Metnarem během mimořádné schůze vlády, 8. prosince 2021.
Česká republika vyšle na pomoc Polské republice s ochranou hranic před nelegální migrací z Běloruska 150 příslušníků Armády ČR s potřebným vybavením. Návrh na jejich vyslání na žádost polské vlády odsouhlasila na mimořádném jednání ve středu 8. prosince 2021 vláda Andreje Babiše v demisi. Definitivní souhlas s vysláním vojsk musí dát Parlament České republiky.

Pokud působení českých vojáků v Polsku schválí Poslanecká sněmovna i Senát, vyjede na pomoc Polsku se zvládáním ochrany hranic s Běloruskem před nelegální migrací 150 příslušníků ženijního vojska s potřebnou výzbrojí a výstrojí. V Polsku by měli zůstat až 180 dnů, a to ode dne schválení Parlamentem ČR do 31. července 2022.

O pomoc se zabezpečením polsko-běloruské hranice před nelegální migrací požádala polská strana českou vládu oficiálně v pátek 3. prosince. Česká vláda se rozhodla vyhovět co nejdříve i proto, že nelegální migrace přináší problémy nejen Polsku, ale může být problémem pro celou Evropskou unii, protože se současně jedná o hranici schengenského prostoru.

Čeští vojáci by měli v Polsku působit jako podpůrné jednotky pro polské pohraniční síly. Nebudou se podílet přímo na ochraně hranic. Česká republika se v případě schválení Parlamentem stane třetí evropskou zemí vedle Velké Británie a Estonska, která se bude aktivně podílet na ochraně polsko-běloruské hranice.

Výsledek mimořádného jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-mimoradneho-jednani-vlady-8-prosince-2021-192825/.

Reakce na nesmyslnou kritiku příprav předsednictví v Radě EU

V návaznosti na časté výtky v médiích ohledně nedostatečné přípravy na předsednictví v Radě EU v roce 2022 považuji za vhodné ujistit širokou veřejnost, že Úřad vlády ČR na přípravě předsednictví intenzivně pracuje, vše probíhá dle stanoveného harmonogramu a bez prodlení.

O pokroku pravidelně informujeme veřejnost na našem webu. Poslední stav příprav českého předsednictví najdete zde. Rozpočet předsednictví na roky 2021-2023 byl schválen vládou v říjnu 2019 ve výši 1,24 miliardy korun a v srpnu 2021 byl navýšen o 200 milionů korun na celkových 1,44 miliardy korun.

Kandidát na ministra zahraničních věcí včera v České televizi kritizoval špatnou přípravu předsednictví, ale bez konkrétních návrhů, co má být jinak. Přitom by stačilo si přečíst web Úřadu vlády ČR, aby získal základní představu o přípravě předsednictví. Jako cíle předsednictví opakuje principy, na kterých staví již několik let i stávající vláda, a zároveň se proti ní vymezuje. Tím dělá z předsednictví politikum, což jeho zdárný průběh nepodpoří.

V mnoha státech, které jsou v EU úspěšné, dokonce platí nepsané pravidlo, že předsednictví se ponechává zcela mimo vnitropolitickou soutěž a vládní i opoziční strany jej jako politické téma nepoužívají, ale vzájemně spolupracují. To se v ČR nepodařilo v roce 2009 a bohužel se to nedaří ani nyní.

Pan Lipavský uvádí například, že Stálé zastoupení ČR při EU v Bruselu má málo lidí. Ale není to pravda. V době mimo předsednictví pracuje na Stálém zastoupení v Bruselu až 110 lidí. Je schváleno posílení o 69 osob (51 již je na místě). Do doby začátku předsednictví je plánováno zdvojnásobení. Tento tým o 179 lidech v roce 2022 dále posílí 20 zkušených sekondovaných expertů z institucí a minimálně 25 stážistů, dalších minimálně 25 expertů bude vysláno resorty, takže v období CZ PRES bude Stálé zastoupení pracovat s více než 250 lidmi. A to je nadstandardní posílení.

Pokud si kandidát na ministra myslí, že i toto je málo, měl by uvést, které oblasti jsou nedostatečně obsazeny, kolik míst navrhuje doplnit a z jakých zdrojů financovat. Stranou ponechám, že jako kandidát na ministra zahraničních věcí pracuje se špatným pojmoslovím zastupitelský úřad, což je bilaterální ambasáda ČR v Belgii, a nikoliv naše zastoupení vůči EU, které je pro předsednictví určující.

Dále ministerský kandidát uvádí, že vláda nerozhodla o jednom tématu, které chce prosazovat, ale není schopen uvést, které by to mělo být. Zmiňuje digitální agendu, ale ta mezi prioritními okruhy už je. Úřad vlády ve spolupráci s resorty provedl již dvě kola podrobného mapování projednávaných agend (poslední verze z listopadu 2021 schválená vládou je k dispozici zde) a priorit a již od podzimu, od doby schválení vládou, existují tři potenciální prioritní okruhy:
(i) Vnitřní trh (Evropa prosperující, moderní a propojená),
(ii) Bezpečnost (Evropa bezpečná), a
(iii) Zdraví a udržitelnost (Evropa zdravá a udržitelná),
které soustřeďují 24 oblastí s vysokou prioritou pro projednávání, konkrétně se prolínající do více než 90 legislativních návrhů.

Pokud se nová vláda rozhodne určit jediné prioritní téma, nic jí v tom nebrání. Finální národní priority se obvykle stanovují až těsně před začátkem předsednictví, například prezident Emmanuel Macron je oznámí 9. 12., tedy méně než měsíc před začátkem předsednictví. Slovinská vláda schválila priority svého předsednictví 3. 6. 2021, a to (i) Ekonomická obnova (ii) Posílení odolnosti, (iii) Budoucnost EU (rozšíření) a (iv) Právní stát a společné hodnoty.

Věřím, že i přes aktuální politizaci této velké výzvy, kterou české předsednictví v Radě EU nepochybně představuje, využijeme této příležitosti jak k prezentaci České republiky, tak skvělých lidí, kteří tady žijí.

Tünde Bartha, pověřena řízením Úřadu vlády ČR

Česko se zbavuje dvojí kvality, zatím pouze u potravin. EU ale žádá víc

Do konce listopadu mělo Česko splnit evropská pravidla o tzv. dvojí kvalitě. Podařilo se to ale jen částečně, Čechy tak možná opět čekají oplétačky s Evropskou komisí.

Stejný obal, jiné složení. Takový princip označuje často skloňované spojení „dvojí kvalita“. Kontroverzní téma odlišného obsahu výrobků napříč zeměmi EU se dostalo do popředí přibližně před čtyřmi lety, v Česku rezonovalo především před volbami do Evropského parlamentu v roce 2019. Teď se na scénu vrací, protože začíná hodnocení, jestli evropská pravidla fungují.

Čeští zákonodárci přijali v polovině letošního roku v návaznosti na směrnici EU o nekalých obchodních praktikách novelu zákona o potravinách, která dvojí kvalitu potravin zakazuje a za její porušení hrozí pokutou až ve výši 50 milionů korun. „Právní předpis, který definuje ‚dvojí kvalitu‘, přijala Česká republika jako vůbec první země v EU,“ uvedla pro server EURACTIV.cz Helena Kavanová, tisková mluvčí Potravinářské komory ČR.

Zákon zakazuje prodejcům potravin, aby byly ve zboží uváděném na evropský trh podstatné rozdíly – a pokud se v potravinách nacházejí, musí se o tom spotřebitel jasně dozvědět z obalu produktu. Vyplývá to z pracovního manuálu Základní principy kontroly dvojí kvality potravin od Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

Právě výklad rozdílností zboží je podle Kryštofa Kruliše ze Spotřebitelského fóra klíčový. Zejména to, co považovat za „podstatnou odlišnost/rozdílnost“ a jak má být prokázána.

„Je nutné si uvědomit, že regulaci lze vztáhnout na širokou škálu produktů, a tento pojem se tak v zásadě může u každého produktu posuzovat s přihlédnutím k jiným faktorům a parametrům,“ upozornil Kruliš. Vhodné by podle něj proto bylo od sledování některých odlišností upustit, například pokud výrobci ubírají množství cukru či přidaných „éček“ a nedaří se jim to dělat na všech částech vnitřního trhu EU stejně rychle.

Samotný přístup SZPI při prosazování této regulace je však podle Kruliše vysoce profesionální, čehož je příkladem i publikace manuálu. „Tyto změny dávají také šanci, že se o problému tzv. dvojí kvality přestane mluvit s takovými emocemi a politickým nábojem jako doposud, ale přerodí se v debatu podloženou odbornějšími kritérii a možností jednotlivé parametry systematicky kontrolovat a výstupy kontrol vyhodnocovat,“ myslí si Kruliš.

Právě na vyhodnocování a analýzu se v současné době podle Kavanové zaměřuje SZPI. Soustředí se především na ta místa, kde se ‚dvojí kvalita‘ v minulosti objevovala, ale i ta, kde by se mohla objevit nově.

Patří už Česko „na Západ“?

Cílem dva roky staré evropské směrnice je, aby měli spotřebitelé napříč celou Evropskou unií k dispozici „stejně kvalitní“ potraviny, přesněji potraviny se stejným obsahem, nebo aby jim výrobci a prodejci alespoň v tomto ohledu nic nezamlčovali. Největší kritika totiž mířila na to, že lidé v západních zemích najdou v regálech obchodů potraviny s lepším složením než lidé ve střední a východní Evropě, i když jde o toho samého výrobce a ten samý obal.

„Obecně lze konstatovat, že výrobci měli dostatek času se na nová pravidla připravit, a proto dle našich poznatků dochází k minimálnímu množství pochybení,“ zhodnotila za Potravinářskou komoru Kavanová.

Stejnou zkušenost má i ministerstvo zemědělství (MZe). „Jak je vidět v praxi i dle ohlasů od výrobců potravin, tak naše apely mají účinek,“ uvedl mluvčí MZe Vojtěch Bílý.

Nejdůležitější však je, jestli to dokládají také data. „Ve spolupráci s univerzitami ve Zlíně a v Olomouci jsme během léta vypracovali studii, která porovnává české, slovenské a rakouské produkty,“ uvedla pro redakci EURACTIV.cz europoslankyně Michaela Šojdrová (KDU-ČSL, EPP). „V té se v drtivé většině případů, na základě evropské metodologie, potvrdilo, že potraviny splňují stejná kritéria a nemůžeme mluvit o dvojí kvalitě potravin jako takové,“ shrnula závěry studie.

Na hodnocení adaptované legislativy v celé EU je však zatím podle Šojdrové příliš brzy. Do 28. listopadu měly státy čas, konkrétně dva roky, na implementaci evropské směrnice. Nyní začíná přechodné období, které potrvá do 28. května 2022. Během něho by měli mít samotní provozovatelé dostatek času se důkladně adaptovat na novou situaci, například z hlediska složení potravin nebo úpravy obalů, vysvětlila Kavanová. Teprve poté bude Evropská komise vyhodnocovat, zda právní nástroje jsou, nebo nejsou dostatečné.

V současné době za danou implementaci i její vymáhání podle Šojdrové odpovídají členské státy, respektive jejich autority. V ČR to jsou například Česká obchodní inspekce nebo zmíněná SZPI, které mají na uplatňování dané legislativy dohlížet. „Na evropské úrovni za to odpovídá Komise, která má na základě národních výsledků zhodnotit, zda je nutné evropskou legislativu zpřísnit,“ dodala lidovecká europoslankyně.

Regulace se netýká jen potravin

Přestože k nejskloňovanějším patří právě potraviny, směrnice se netýká jen jich. Zahrnuje veškeré zboží, které se v různých zemích prodává pod stejnou značkou, přestože se jedná o výrobky odlišného složení. Česku tak nestačí myslet jen na potravinovou sekci supermarketů.

„Přijali jsme pouze opatření týkající se potravin. Směrnice o nekalých obchodních praktikách se však týká i jiných produktů, jako jsou drogerie nebo čisticí prostředky,“ upozornila Šojdrová. V Česku je však novela zákona o ochraně spotřebitele, zahrnující dvojí kvalitu dalšího zboží, stále v rámci schvalovacího procesu.

Je přitom paradoxní, upozornila europoslankyně a další autoři zmíněné studie, že „přestože byl návrh zákona předkládán do poslanecké sněmovny již v době, kdy byla současně projednávána novela zákona o potravinách, je v důvodové zprávě k novele zákona o ochraně spotřebitele zdůrazňováno, že se problematika dvojí kvality týká především potravin, přičemž v ní ale není ani zmínka o tom, že by byla problematika dvojí kvality potravin vydělena do samostatného zákona (novely zákona o potravinách)“.

„Neimplementovali jsme všechny části směrnice, a Česká republika tak opět riskuje zahájení řízení (tzv. infringement procedure) Evropské komise pro nesprávnou národní transpozici směrnice,“ varovala Šojdrová.

  • Zdroj: Euractiv.cz

Tahounem růstu produkce bylo pozemní stavitelství

Stavební produkce v říjnu reálně meziročně vzrostla o 3,7 %. Meziměsíčně byla vyšší o 0,4 %. Stavební úřady vydaly meziročně o 9,6 % stavebních povolení více a orientační hodnota těchto povolení vzrostla o 4,9 %. Meziročně bylo zahájeno o 38,8 % bytů více. Dokončeno bylo o 17,2 % bytů více.

Stavební produkce v říjnu meziročně i meziměsíčně vzrostla a tahounem růstu zůstalo pozemní stavitelství, které bylo loni v hlubokém útlumu v obou velikostních segmentech. Inženýrské stavby úroveň října minulého roku nepřekonaly, ale ve srovnání se zářím zaznamenaly po čtyřech měsících poklesů meziměsíční růst,“ říká Petra Cuřínová, vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby.

Stavební produkce1 v říjnu 2021 byla reálně meziměsíčně vyšší o 0,4 %. Meziročně vzrostla o 3,7 %. Produkce v pozemním stavitelství se ve srovnání se stejným měsícem minulého roku zvýšila o 7,1 % (příspěvek +4,8 procentního bodu). Produkce inženýrského stavitelství meziročně klesla o 3,3 % (příspěvek -1,1 p. b.).

Průměrný evidenční počet zaměstnanců2 ve stavebnictví se v říjnu 2021 meziročně snížil o 1,4 %. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců v říjnu 2021 meziročně vzrostla o 6,5 %.

„Oblast stavebních povolení a bytové výstavby je i nadále na vzestupu, který je zčásti způsoben omezeným provozem v loňském roce. Rostly ukazatele v téměř všech kategoriích včetně dokončování rodinných domů. Pokles byl zaznamenán pouze u orientační hodnoty změn dokončených staveb, kde byly loni povoleny velké stavby železniční infrastruktury,“ vysvětluje Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky.

Stavební úřady v říjnu 2021 vydaly 7 675 stavebních povolení, meziročně o 9,6 % více. Orientační hodnota těchto staveb dosáhla 34,3 mld. Kč a ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 vzrostla o 4,9 %.

Počet zahájených bytů v říjnu 2021 meziročně vzrostl o 38,8 % a dosáhl hodnoty 3 583 bytů. V rodinných domech došlo k růstu počtu bytů o 16,6 %. V bytových domech vzrostl počet zahájených bytů dvojnásobně.

Počet dokončených bytů v říjnu 2021 meziročně vzrostl o 17,2 % a činil 3 379 bytů. V rodinných domech došlo k růstu o 7,8 %, v bytových domech počet dokončených bytů vzrostl o 37,7 %.

Stavební produkce podle údajů Eurostatu v září 2021 v EU27 meziročně vzrostla o 1,8 %. Pozemní stavitelství se zvýšilo o 2,3 % a inženýrské stavitelství vzrostlo o 1,5 %. Údaje za říjen 2021 Eurostat zveřejní podle předběžného harmonogramu dne 17. 12. 2021.
 

__________________

Poznámky:

Meziroční vývoj stavební produkce, není-li uvedeno jinak, je publikován po očištění o vliv počtu pracovních dnů. Meziměsíční, popř. mezičtvrtletní tempa jsou očištěna také o vliv sezónnosti. Příspěvky k růstu, nebo poklesu, jsou počítány z dat očištěných o vliv počtu pracovních dnů.
Ukazatele týkající se zaměstnanosti ve stavebnictví se vztahují k celé populaci podniků s převažující stavební činností. Ukazatel evidenčního počtu zaměstnanců nezahrnuje osoby pracující na dohody o provedení práce a o pracovní činnosti, pracující majitele podniků a spolupracující členy domácnosti, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru. Do údaje o evidenčním počtu zaměstnanců ve stavebnictví nejsou rovněž zahrnuti zaměstnanci agentur, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru v odvětví služeb (CZ-NACE 78.2).

V souladu s revizní politikou ČSÚ byly revidovány údaje za červenec až záři 2021.

  • Zdroj: Český statistický úřad