SP ČR na Sněmu vyhodnotil poslední rok vlády Andreje Babiše

Částečný posun v digitalizaci státní správy nebo podpora exportu po pandemii. Vláda Andreje Babiše plnila ve svém posledním roce jen zlomek doporučení, která jí předal Svaz průmyslu a dopravy ČR na loňském Sněmu. V celé řadě oblastí ale končící kabinet českou ekonomiku nikam neposunul. Kompletní hodnocení roční práce vlády vůči českým podnikatelům, ekonomice a společnosti vystavil prezident Svazu průmyslu premiérovi Andreji Babišovi a vicepremiérovi Karlu Havlíčkovi na Sněmu SP ČR v Brně.

 snem4

1. FIRMY SPOLEČNĚ S COVIDOVÝMI VLÁDNÍMI PROGRAMY NASTARTOVALY EKONOMIKU

Ukázalo se, že průmysl podržel výkon české ekonomiky, když bylo nejhůře. Oproti očekáváním z počátku pandemie se výrazněji nezvýšila ani celková nezaměstnanost. „Zásluhu na tom má nejen program Antivirus, ale zejména snaha podnikatelů udržet chod firem a neztratit své pracovníky. Lidé firmám dlouhodobě chybí, stále je to jedna z významných překážek jejich růstu,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Od nové Poslanecké sněmovny a vlády Svaz očekává, že nebudou dělat neuvážené změny, které by jakkoliv zvýšily nejistotu pro podnikatelské prostředí.

Na loňském Sněmu Svaz průmyslu vládě doporučil, aby koronavirovou krizi uchopila jako příležitost, jak naši ekonomickou situaci dlouhodobě zlepšit. Zároveň vyzýval k cílené pomoci pro nejvíce postižená odvětví. Vláda však tuto výzvu splnila jen částečně.

 

2. STÁTU SE VŽDY NEDAŘILO VYPISOVAT ČERPÁNÍ DOTACÍ VČAS A PŘEHLEDNĚ

„Jsme sice rádi, že nás vláda vyslyšela a v Národním plánu obnovy zvýšila prostředky na digitální transformaci firem z 1 na 5 miliard korun. Jinak ale kabinet v této oblasti chválit příliš nemůžeme. Využívání evropských prostředků je tristní. Kvůli problémům u některých operačních programů se posouvalo vyhlašování výsledků výzev nebo jejich čerpání, což vedlo k tomu, že některé firmy své projekty vůbec nerealizovaly,“ upozorňuje Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Investice jsou přitom v dlouhém období zásadní jako cesta z krize. Před rokem proto Svaz průmyslu vyzval vládu, aby rozšířila veřejné investice, a to zejména v oblasti digitalizace a rozvoje infrastruktury. Měla také zajistit lepší investiční prostředí a rychlé a efektivní využití evropských fondů včetně Národního plánu obnovy.

3. VLÁDA NEPŘEDLOŽILA DOPADY SNIŽOVÁNÍ EMISÍ

Jednou z největších výzev současnosti v oblasti udržitelnosti je cesta ke klimatické neutralitě a především celkový dopad legislativního balíčku Fit for 55 na firmy, občany i celou ekonomiku. Chystaná regulace spojená se snižováním skleníkových emisí bude vyžadovat změny zejména v energetickém a energeticky náročném průmyslu. Proto Svaz průmyslu a dopravy po vládě i Evropské komisi požadoval, aby nechaly zpracovat studii ekonomických a sociálních dopadů těchto opatření na českou ekonomiku a hospodářství.

„Žádná studie dosud na evropské úrovni ani u nás nevznikla, dopad přechodu k nízkouhlíkové ekonomice a konkrétně aktuálního legislativního balíčku Fit for 55 na Českou republiku tak neznáme. Výsledky bychom přitom potřebovali už teď, abychom mohli obhájit realistické příspěvky České republiky. Zejména v oblasti energetické účinnosti je návrh Evropské komise v navýšení cíle pro Česko příliš ambiciózní,“ připomíná Daniel Beneš, 1. viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

4. VÝZKUM A VÝVOJ BYL VLÁDNÍ PRIORITOU JEN NA PAPÍŘE

Daňové odpočty mají ohromný potenciál pro stimulaci firem k výzkumu a vývoji. Svaz průmyslu už několik zjednodušení v této oblasti prosadil. Celková podpora vlády pro tento nástroj je však minimální. Vláda sice změnila Zákon o daních z příjmů v oblasti daňových odpočtů výdajů na VaVaI. Musí je ale ještě více podporovat, aby se navýšil počet firem, které tuto službu využívají. Vláda od loňska také nedokázala prosadit nutné legislativní změny v podpoře výzkumu a vývoje. Ta je přitom pro stimulaci výzkumu ve veřejné i soukromé sféře nesmírně důležitá.

„Dlouho připravovanou rozsáhlou novelu zákona o podpoře VaVaI vláda nezařadila mezi své priority a Poslanecká sněmovna ji nestihla vůbec projednat. Novela přitom měla přinést větší flexibilitu systému, podporu inovací a další nezbytné změny. Navíc ji podporovaly všechny strany,“ komentuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Kvůli nevyjasněným podmínkám a financování musel stát také až na konec tohoto roku odložit soutěže v programech TREND a Národní centra kompetence, které jsou pro mnoho firem klíčové.

5.DIGITALIZACE STÁTNÍ SPRÁVY SE POSUNULA, STÁLE JE ALE NA ČEM PRACOVAT

„Vítáme, že se podařilo postoupit s digitalizací procesů ve státní správě. I pandemie ukázala, jak je digitalizace důležitá a jak může významně usnadnit naplňování některých protipandemických opatření. Ať už jde o online výuku ve školách nebo home office zaměstnanců. V tomto ohledu ale musíme vyzdvihnout i spolupráci mezi státní a soukromou sférou. Například zákon o právu na digitální služby nebo projekt BankID poháněl kupředu především soukromý sektor. Zároveň musíme ocenit vládu a vládního zmocněnce za to, že k digitální agendě přistupovali s vizí, podporovali nové technologie a začalo se diskutovat i o reskillingu a upskillingu,“ připomíná Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Od loňského Sněmu měla vláda od Svazu průmyslu za úkol, aby státní správa držela v digitalizaci krok s průmyslem. Právě úroveň státní správy a jejích služeb táhne Česko v žebříčcích digitalizace dolů. Pozitivně Svaz hodnotí například spuštění projektu MOJE Daně. U něj ale musí stát ještě urychlit zavádění funkcí, které využijí i firmy. Z aktuálního říjnového průzkumu Svazu průmyslu mezi necelou stovkou firem totiž vyplývá, že téměř polovině podniků spuštění portálu nijak nepomohlo v plnění daňových povinností. Dalších 42 % firem pak projekt MOJE Daně ani nezná.

6. VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH NEODPOVÍDÁ POTŘEBÁM VE FIRMÁCH

V oblasti vzdělávání vláda splnila slib a navýšila platy pedagogů na 150 % jejich úrovně před čtyřmi lety. Naopak stále příliš nepokročila v rozvoji digitálních dovedností na školách a zejména v oblasti vzdělávání dospělých a zaměstnanců, takzvaném upskillingu a reskillingu.

„Vzdělávání zprostředkovávané pobočkami Úřadu práce neodpovídá potřebám vzdělávání ve firmách. Chybí centrální mechanismus, postavený na partnerském řízení, odpovědnosti a tripartitním principu. Je potřeba také připravit věcný návrh na zavedení samostatné duální větve ve vzdělávání a podporovat distanční i kombinovanou výuku na všech stupních,“ upozorňuje Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

7. VLÁDA DOSTATEČNĚ NEREFLEKTOVALA ZMĚNY NA TRHU PRÁCE

Česko musí zrychlit přijímání zahraničních pracovníků. Pokud chceme zůstat ekonomicky soběstační, bez cizinců se v současnosti neobejdeme. Programy ekonomické migrace sice formálně existují, nicméně naprosto neodpovídají realitě a potřebám naší ekonomiky.

„Z důvodu nepříznivé demografie Svaz průmyslu na loňském Sněmu vládě připomněl, že musí také více podporovat kratší pracovní úvazky a nové způsoby organizace práce, například práci na dálku. Vládě také zdůraznil, aby po zkušenosti s koronavirovou krizí připravila český trh práce na případné budoucí ekonomické krize. To se kabinetu částečně povedlo, když v letošním roce schválil zavedení kurzarbeitu. Program na udržení zaměstnanosti v dobách krize ale zatím v praxi využít nelze, protože ho dosud neschválila Evropská komise,“ říká Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.

8. STAVEBNÍ ZÁKON SNĚMOVNA SCHVÁLILA, JEHO DALŠÍ OSUD JE ALE NEJISTÝ

Jedním z dlouhodobých úkolů vlády je, aby zjednodušila stavební zákon a přistupovala zodpovědně k jakékoliv budoucí regulaci nebo legislativě. I regulace totiž může vytvářet ekonomické příležitosti, pokud je dlouhodobě předvídatelná, promyšlená a odůvodněná.

„Novelu stavebního zákona parlament v letošním roce schválil. Není sice ideální, ale jde správným směrem. Nicméně podle dostupných informací chystaná vládní koalice uvažuje o jejím zrušení. Z našeho pohledu ale není ideální připravovat ihned další novelu. Je dobré zjistit, jak funguje nový systém v praxi. Stavebnímu zákonu je třeba dát šanci,“ zdůrazňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

9. EXPORTÉRY VLÁDA PODPOŘILA, DO BUDOUCNA MUSÍ OVŠEM PŘIDAT

„České firmy potřebují obnovit export. Jsme rádi, že jsme letos navštívili s ministrem životního prostředí Indonésii, s předsedou Senátu Polsko a pobaltské země. S ministrem zahraničních věcí se podnikatelé podívali do Spojených arabských emirátů a do Saudské Arábie a s místopředsedou vlády na Ukrajinu. Doufáme, že příští rok zorganizujeme se členy nové vlády alespoň 13 podnikatelských misí,“ uvádí prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Svaz průmyslu a dopravy přesto vyzývá českou vládu k ještě aktivnější proexportní politice, která bude reflektovat změněnou situaci zahraničního obchodu a jeho přínos pro oživení české ekonomiky po pandemii.

10. NA PŘIJETÍ EURA KABINET REZIGNOVAL

Přijetí společné evropské měny Svaz průmyslu a dopravy dlouhodobě podporuje. Euro pomůže nejen české ekonomice, ale i vyjednávací pozici České republiky v Evropské unii. Za poslední rok ale vláda v oblasti přijetí eura neudělala téměř nic.

„Vláda nás v otázce přijetí eura neposunula ani o krok kupředu. Pevně věřím, že nová vláda v tom udělá více, i kdyby to měla být jen možnost vést účetnictví v eurech. Je potřeba začít u vnímání veřejnosti. Abychom mohli o přijetí eura reálně uvažovat, nesmí většina národa věřit nejrůznějším mýtům, jakože se přijetím eura všechno zdraží nebo že dopadneme jako Řecko. O přijetí eura se tu musí diskutovat racionálně a ne za pomocí domněnek a pocitů,“ vysvětluje Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Cenu za Průmysl 4.0 dostal na Sněmu Svazu Linde Gas

Svaz průmyslu a dopravy ČR na svém Sněmu 9. listopadu udělil podruhé Cenu za Průmysl 4.0. Odnáší si ji firma Linde Gas za svůj systém PlantWatch, umělou inteligenci, která hlídá výrobu technických plynů. Kromě ocenění společnost získává také finanční odměnu 50 tisíc korun od České spořitelny. Ta je druhým rokem partnerem Ceny za Průmysl 4.0. Odborná porota projekt vybrala z desítky přihlášených. Mezi TOP 5 se ještě dostaly digitální dvojčata obráběcích strojů společnosti Astra Motor, farmy s 3D tiskárnami ŠKODA AUTO, testbed pro využití 5G sítí od T-Mobile a umělé oči a neuronová síť firmy Vitesco Technologies.

Jako sci-fi uvedené do reálného života zhodnotila odborná porota systém PlantWatch nasazený ve společnosti Linde Gas. V Ropici nedaleko Třince sídlí jedno z deseti globálních řídicích center, k nimž jsou dálkově připojeny jednotlivé výrobny technických plynů od Čech až po Sibiř. V letech 2020 a 2021 nasadil Linde Gas v ropickém centru systém PlantWatch, který ulevil operátorům a zajistil, že vyráběné technické plyny mají stabilní kvalitu. Za něj získala firma letošní Cenu za Průmysl 4.0 Svazu průmyslu a dopravy ČR.

snem7

Systém PlantWatch, který pracuje na bázi umělé inteligence, neustále sleduje výrobny Linde Gas rozprostřené po regionu. Napovídá operátorům, kde mohou očekávat odchylky od optimálního provozu a jakým zásahem zařízení opět do takového provozu vrátit. PlantWatch tak zvyšuje jejich produktivitu. Díky PlantWatch se zvedl počet řízených zařízení z Ropice o 40 procent, zejména růstem obchodu skupiny Linde v Rusku a Kazachstánu.

„Implementací PlantWatch se nám podařilo zavést jeden z prvků Průmyslu 4.0 v chemickém průmyslu. Společnost Linde Gas tím posílila své kompetence a know-how při řízení a optimalizaci výroby technických plynů. Díky tomu se přesunula kvalifikovaná pracovní místa ze západní Evropy do České republiky, konkrétně do Ropice,“ doplňuje Daniel Sliž, ROC Manager společnosti Linde Gas. Do konce roku 2022 se zvýší počet pracovníků ropického řídicího centra o 30 vysoce kvalifikovaných expertů.

Svaz průmyslu letos vyhlásil Cenu za Průmysl 4.0 již podruhé. Díky ní ukazuje veřejnosti a firmám praktické příklady digitální transformace a zavádění nových digitálních technologií.

„Pořád se setkáváme s tím, že firmy zavádějí prvky Průmyslu 4.0 izolovaně bez návaznosti na ostatní firemní systémy. Narážíme i na špatné chápání pojmu digitální dvojče. Dobré příklady z naší Ceny za Průmysl 4.0 by mohly firmám ukázat správnou cestu jejich digitální transformace,“ říká Jiří Holoubek, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Partnerem Ceny za Průmysl 4.0 je už druhým rokem Česká spořitelna. Její dlouhodobou strategií je pomáhat firmám na cestě k digitální transformaci, která posílí jejich odolnost a konkurenceschopnost. Letos se Česká spořitelna rozhodla sama ocenit rodinnou firmu Astra Motor za její projekt komplexní digitální transformace. Ocenění ČS je spojeno s finanční odměnou ve výši 30 000 Kč.

„Chceme oceňovat menší české rodinné firmy, které svým přístupem, odvahou a inovativností přispívají k transformaci naší ekonomiky. Proto jsme se letos rozhodli udělit Ocenění České spořitelny za příspěvek k transformaci české ekonomiky právě firmě Astra Motor. Může totiž sloužit jako inspirace pro řadu dalších podobných českých společností, které o své digitální transformaci teprve přemýšlejí,” říká Pavel Kráčmar, člen představenstva České spořitelny.

 

V ROCE 2022 VYHLÁSÍ SVAZ PRŮMYSLU TŘETÍ ROČNÍK CENY ZA PRŮMYSL 4.0.

Už teď mohou firmy přihlašovat další zajímavé projekty Průmyslu 4.0 do třetího ročníku Ceny za Průmysl 4.0. Jejím partnerem opět bude Česká spořitelna, která vítěze odmění voucherem na 50 tisíc korun. Detailní informace o Ceně za Průmysl 4.0 jsou na webu Svazu průmyslu a dopravy ČR (https://www.spcr.cz/cena-za-prumysl-4-0).

TOP 5 PROJEKTŮ Z CENY ZA PRŮMYSL 4.0 ZA ROK 2021

Vítěz Ceny za Průmysl 4.0 Svazu průmyslu a dopravy
Linde Gas – Využití umělé inteligence při sledování procesů ve výrobě technických plynů

Držitel Ceny České spořitelny za příspěvek k transformaci české ekonomiky
Astra Motor – Digitální dvojče obráběcích nástrojů a komplexní digitalizace firmy

Ostatní projekty z TOP 5
Škoda Auto – Využití plastového 3D tisku v oblasti Výroby a logistiky ŠKODA AUTO
T-Mobile CZ – Privátní 5G mobilní síť na VŠB-TUO
Vitesco Technologies – Detekce vizuálních defektů za použití umělé inteligence

 
Podívejte se na Youtube kanále Svazu průmyslu a dopravy, co o jednotlivých projektech řekli zástupci všech pěti firem na tiskové konferenci SP ČR (https://youtu.be/ekeHv6UqKT8).

Svaz průmyslu na Sněmu ocenil firmy

Svaz průmyslu a dopravy ČR na svém Sněmu ocenil i letos významné zástupce českého průmyslu. Do Galerie osobností průmyslu vstoupil Martin Wichterle, majitel strojírenské firmy Wikov Industry. Cenu za rozvoj průmyslu a regionu získala společnost TATRA TRUCKS, ocenění Úspěšná malá a střední firma si odnesla společnost LIKO-S ze Slavkova u Brna.

Svaz průmyslu a dopravy ČR již tradičně oceňoval české firmy a osobnosti českého průmyslu za jejich výbornou práci. „Obzvlášť v nelehké době covidu je pro nás důležité firmám a podnikatelům ukázat, že vnímáme jejich úsilí a vážíme si toho, co pro český průmysl a naši zem dělají,” komentuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Do Galerie osobností průmyslu vstoupil na letošním Sněmu Svazu průmyslu a dopravy Martin Wichterle. Pokračovatel slavné podnikatelské dynastie oživil rodinnou značku Wikov a vybudoval z ní úspěšné strojírenské impérium. „Ve Wikov Industry chceme vytvářet produkty s tou nejvyšší přidanou hodnotou. Produkty, které jsou na samé špičce současného strojírenství. Chceme ten světový peloton dohnat a předehnat. Taky z práce chceme mít radost. Chceme, aby nás bavila a aby zaměstnanci byli hrdí na to, co tu vyrábějí za úžasné věci,“ říká Martin Wichterle, majitel společnosti Wikov Industry a.s.

snem6

Společnost Wikov působí ve strojírenství více než 130 let. Značku vzkřísil v roce 2004 právě její současný majitel Martin Wichterle. Dnes má skupina několik výrobních závodů, které vyrábějí a servisují mechanické převodovky a ozubená kola pro širokou škálu průmyslových oborů.

Ocenění Úspěšná malá a střední firma si letos odnesla společnost LIKO-S. Podnik sídlící ve Slavkově u Brna začal jako první ve střední Evropě vyrábět interiérové příčky. Dnes buduje i udržitelné zelené stavby. „Stavby jako takové škodí svému okolí tím, že vyzařují horko. Začali jsme se proto touto otázkou zabývat a stavby začali ozeleňovat. Dnes na vlastním případu, ale i na dalších a dalších projektech ukazujeme, jaký velký efekt tato technologie má. Jednak pro okolí, ale i pro lidi, kteří v té stavbě žijí,“ vysvětluje Libor Musil, předseda představenstva LIKO-S holding, a.s.

Cenu za rozvoj průmyslu a regionu získala společnost TATRA TRUCKS. Legendární česká značka vyrábí vozidla již 171 let a patří mezi nejstarší automobilky planety. Nákladní auta z moravskoslezské Kopřivnice jsou po celém světě známá pro svou spolehlivost, odolnost a inovace. „TATRA ve své historii vždy vynikala inovací. Dnes inovaci zahrnujeme i do základní hodnoty této společnosti. Nazýváme ji jinakostí. Myslíme si, že jinakost, stejně jako úcta k tradici a respekt obchodních přátel, jsou trvalé hodnoty a jsou základem úspěšného podnikání společnosti TATRA do budoucích let,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel společnosti TATRA TRUCKS a.s.

Stejně jako vloni vyrobili ceny, které Svaz průmyslu a dopravy na Sněmu předal, studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, se kterou Svaz dlouhodobě spolupracuje.

9. listopadu 2021: Premiér Babiš vystoupí na sněmu Svazu průmyslu a dopravy

Předseda vlády Andrej Babiš se v úterý 9. listopadu 2021 zúčastní na brněnském výstavišti sněmu Svazu průmyslu a dopravy, kde vystoupí s projevem. Premiéra doprovodí ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček a ministr zahraničí Jakub Kulhánek. Sněm formálně zahájí letošní 62. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu, jehož hlavními tématy budou Průmysl 4.0, digitální továrna, cirkulární ekonomika a nakládání s materiálními zdroji.

Termín

9. listopadu 2021

Program

10.00 – prohlídka veletrhu
13.00 – zahájení sněmu a úvodní projevy
14.00 – předání ocenění

Místo

Veletrhy Brno, Výstaviště 1, Brno

Pro účast na programu je nutná akreditace na email tsebestova@spcr.cz
Sněm je možné sledovat on-line na kanálu YouTube https://www.youtube.com/watch?v=J-duDtaowMY

Kontakt pro média

Tomáš Medek, Odbor komunikace ÚV ČR, 724 845 113

Obětem tornáda vyplatil OS KOVO přes dva miliony

Čtvrtek 24. června bude pro mnohé z Hodonínska a Břeclavska nejhorším dnem jejich života. Jejich obcemi se prohnalo tornádo nebývalé síly. Podle meteorologů se jednalo o stupeň F4. Vítr dul v nárazech rychlostí až 300 km/h. V průběhu večera a následujícího dne bylo zraněno několik set osob a šest jich zemřelo. Škody na majetku byly obrovské.
 
Mezi ty, kteří doslova přišli o střechu nad hlavou a jejichž domov se ocitl v ruinách, patřili i členové OS KOVO. Následky katastrofy se snažil zmírnit speciální transparentní účet založený VV OS KOVO na pomoc členům OS KOVO postiženým tornádem na jižní Moravě. Počátkem listopadu z něho předal místopředseda OS KOVO Tomáš Valášek symbolické šeky se sociální výpomocí osmi členům svazu, kteří osudného dne přišli o své domovy. Celková výše pomoci přesáhla dva miliony.
 
Podle místopředsedy Valáška se jednalo ze strany kováků, kteří na účet přispěli, o výjimečný projev solidarity. Jejich příspěvky na speciální konto začaly docházet hned po jeho zřízení. „Jakmile bylo jasné, že škody po tornádu budou dosahovat obřích rozměrů, rozhodlo Výkonné vedení Odborového svazu KOVO o zřízení speciálního účtu. Spustilo jej v úterý 29. června, během několika dní na něj odboráři přispěli statisíci korun. Za to jim patří velké poděkování. Ukázali, že solidarita je mezi námi stále na prvním místě. Díky jejich pomoci jsme mohli obětem vyplatit ze speciálního konta celkem 2 194 643 korun. Se všemi postiženými byly uzavřeny darovací smlouvy a peníze byly odeslány na jejich
účty,“ upřesnil místopředseda svazu.
 
Štědré finanční dary a solidaritu odborářů ocenil předseda OS KOVO Jaroslav Souček. „Na účet přišly dary nejen od našich základních organizací, ale i od jednotlivců, a často šlo o finanční částky opravdu velkorysé. Někteří z nich svým kolegům poškozeným tornádem sami za sebe poukázali částky v řádech tisíců korun. Nesmírně si solidarity všech dárců vážím a jménem poškozených i našeho odborového svazu jim chci poděkovat,“ zdůraznil.
 
Tento rok svaz daroval pět milionů
Organizace Člověk v tísni uvedla, že tornádem bylo silně poškozeno 1600 domů. Ke zbourání jich bylo určeno asi 200. Ze strany odborářů nezůstalo jen u finanční pomoci, na postižená místa se mnozí vydali osobně pomáhat. Mezi dobrovolníky, kteří vyrazili odklízet trosky, patřili například kováci z brněnského IG Watteeuw. Osobně navštívil postižená místa v červenci a září rovněž místopředseda Valášek. „Rodinné domy smetené tornádem, domy bez střech doslova prostřílené částmi trosek, rodiny bydlící v přístřešcích mimo ruiny svého domova, to byly otřesné obrazy, na které nikdy nezapomenu. Ti lidé přišli o vše,“ popsal silně emotivní zážitky.
 
Kromě jednorázově zřízeného konta, zaměřeného na pomoc obětem tornáda, pomáhá členům OS KOVO pravidelné Konto živelních pohrom. To pomáhalo i na jižní Moravě.
 
Podle místopředsedy Valáška se částka z obou kont, kterou OS KOVO daroval v tomto roce, vyšplhala přes pět milionů korun „Svaz pomohl z Konta živelních pohrom ihned po tornádu 49 členům OS KOVO. V roce 2021 jsme z něho pomohli celkem 65 členům a vyplatili z něj 2 905 000 korun. Spolu s pomocí z transparentního účtu jde o částku 5 099 643 korun,“ uvedl místopředseda.
 
 
  • Zdroj: OS KOVO, Kovák

OSŽ bude hostit významnou evropskou železniční konferenci

Ve dnech 9. – 10. listopadu 2021 se v Kongresovém centru Praha uskuteční konference zemí střední a východní Evropy. Pořadateli této významné akce je OSŽ společně s Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) za finanční podpory Evropské komise. Mimo jiné i o této akci jsme hovořili s PhDr. HELENOU SVOBODOVOU, vedoucí kanceláře předsedy OSŽ a členkou výkonného výboru Evropské federace pracovníků v dopravě (ETF).

Rozhodnutím EU 2020/2228 Evropského parlamentu Rady Evropy ze dne 23. prosince 2020 byl rok 2021 vyhlášen Evropským rokem železnice. Co je cílem této iniciativy?
Vyhlášení Evropského roku železnice navazuje na Zelenou dohodu pro Evropu (tzv. Green Deal). Hlavním cílem celé akce je propagace železnice jako ekologického a dlouhodobě udržitelného dopravního prostředku. Evropská iniciativa si dále klade za cíl přilákat do vlaků zejména mladé cestovatele, aby místo letecké dopravy využívali železniční dopravu. V této souvislosti se otevřela otázka obnovení nočních lůžkových a lehátkových vlaků a spojů EuroNight. Dalším cílem evropské iniciativy je propagovat atraktivitu zaměstnanosti na železnici, neboť s problémem nedostatku provozních zaměstnanců a zvyšujícím se průměrným věkem zaměstnanců (tzv. „aging“) se potýká řada západoevropských zemí.

Jaké konkrétní akce se v rámci Evropského roku železnice uskutečnily, nebo se ještě budou konat?
V rámci Evropského roku železnice byla naplánována řada akcí pro odbornou i širokou veřejnost, ale bohužel z důvodu epidemie koronaviru nebylo možné všechny uskutečnit, zejména v první polovině roku 2021. Asi nejviditelnější akcí byla jízda evropského expressu „Connecting Europe Express“, který vyjel 2. září 2021 z Lisabonu a 7. října 2021 dojel do cílové stanice v Paříži. Během 36 dnů expres projel územím 26 členských států s více než stovkou zastávek. V České republice jsme měli možnost potkat „Evropský expres“ 24. září v Břeclavi, v Brně 24. -25. září, dále o víkendu 25. – 26. září v Praze a odpoledne v Plzni, odkud pokračoval do Německa. ETF se do oslav Evropského roku železnice samozřejmě také aktivně zapojila, ale spíše akcemi regionálního charakteru.

Bude se některé z těchto akcí účastnit i OSŽ?
Samozřejmě. Ve dnech 9. – 10. listopadu 2021 se v Kongresovém centru Praha uskuteční konference zemí střední a východní Evropy. Pořadateli této významné akce je OSŽ společně s Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) za finanční podpory Evropské komise, z jejichž prostředků budou hrazeny náklady na konferenci. Během dvoudenního jednání si vyměníme s kolegy z železničních odborových svazů našeho regionu aktuální zkušenosti s dopady liberalizace železniční dopravy na práci odborů. Dalším důležitým bodem jednání bude příprava našeho regionu na 6. Kongres ETF, který se uskuteční v květnu 2022 v Budapešti. Kongresu budou předcházet volby do řídícího výboru Železniční sekce ETF, a to již v prosinci tohoto roku.

Z jakých zemí přivítáme delegáty na konferenci?
Do Prahy by mělo přijet téměř 50 delegátů z 10 členských zemí ETF. Kromě zástupců zemí Visegradské skupiny potvrdili účast kolegové z Pobaltí a také z jihovýchodní Evropy. Díky vstřícnosti a podpoře Ministerstva dopravy ČR se mohou zúčastnit i kolegové ze zemí mimo EU, kterým bylo uděleno povolení ke vstupu do České republiky. Poděkování patří i Hygienické stanici hlavního města Prahy, která nám pomohla pro tyto účastníky ze zemí mimo EU nastavit individuální karanténní a epidemiologická opatření tak, aby se všichni mohli v předvečer konference zapojit do programu. Čestným hostem konference bude prezident Železniční sekce ETF Giorgio Tuti ze Švýcarska, pozvání na zahájení konference rovněž přijali zástupci nejvyššího vedení ČD, a. s., a ČD Cargo, a. s.

Nemáte obavu, že by konference mohla být ještě zrušena?
Jsme si dobře vědomi toho, že epidemie koronaviru stále trvá, nicméně věříme, že se konference uskuteční. Všichni delegáti jsou očkovaní a budeme dbát na dodržování všech protiepidemických opatření. Těší nás, že právě Praha bude místem, kde se po dvou letech videokonferencí a on-line komunikace zase všichni osobně sejdeme.

 

Rozhovor vyšelde v pondělí 8. 11. 2021 v Obzoru č. 22

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Stavební produkce rostla díky pozemnímu stavitelství

Stavební produkce v září reálně meziročně vzrostla o 2,2 %. Meziměsíčně byla vyšší o 0,4 %. Stavební úřady vydaly meziročně o 1,0 % stavebních povolení více a orientační hodnota těchto povolení vzrostla o 28,8 %. Meziročně bylo zahájeno o 57,3 % bytů více. Dokončeno bylo o 10,2 % bytů méně.

Stavební produkce v září meziročně mírně vzrostla, meziměsíčně spíše stagnovala. Vzhledem k poměrně nízké základně to není uspokojivý výsledek. Inženýrské stavitelství, které vychází ze segmentu velkých firem, zaznamenalo pokles a po téměř dvou letech vykázalo horší výsledek než pozemní stavitelství,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky.

Stavební produkce1 v září 2021 byla reálně meziměsíčně vyšší o 0,4 %. Meziročně vzrostla o 2,2 %. Produkce v pozemním stavitelství se ve srovnání se stejným měsícem minulého roku zvýšila o 4,9 % (příspěvek +3,4 procentního bodu). Produkce inženýrského stavitelství meziročně klesla o 3,6 % (příspěvek -1,2 p. b.).

Průměrný evidenční počet zaměstnanců2 ve stavebnictví se v září 2021 meziročně snížil o 1,2 %. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců v září 2021 meziročně vzrostla o 6,4 %.

„Oblast stavebních povolení a bytové výstavby využila nízkou základnu z loňského září. Rostl počet i hodnota stavebních povolení a také počty zahájených bytů. Pouze dokončování rodinných domů se zdá být v problémech, když pátý měsíc v řadě klesá. Důvodem by mohl být nedostatek stavebních kapacit a růst cen stavebních materiálů,“ vysvětluje Petra Cuřínová, vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby.

Stavební úřady v září 2021 vydaly 7 509 stavebních povolení, meziročně o 1,0 % více. Orientační hodnota těchto staveb dosáhla 34,0 mld. Kč a ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 vzrostla o 28,8 %.

Počet zahájených bytů v září 2021 meziročně vzrostl o 57,3 % a dosáhl hodnoty 4 045 bytů. V rodinných domech došlo k růstu počtu bytů o 16,9 %. V bytových domech byl zaznamenán růst počtu zahájených bytů o 260,3 %. Počet dokončených bytů v září 2021 meziročně klesl o 10,2 % a činil 2 121 bytů. V rodinných domech došlo k poklesu o 24,5 %, v bytových domech počet dokončených bytů vzrostl o 47,9 %.

Stavební produkce podle údajů Eurostatu v srpnu 2021 v EU27 meziročně klesla o 1,0 %. Pozemní stavitelství se snížilo o 0,7 % a inženýrské stavitelství kleslo o 1,5 %. Údaje za září 2021 Eurostat zveřejní podle předběžného harmonogramu dne 17. 11. 2021.

Stavebnictví ve 3. čtvrtletí 2021
Stavební produkce ve 3. čtvrtletí 2021 byla reálně v porovnání s 2. čtvrtletím 2021 nižší o 1,6 %. Meziročně produkce vzrostla o 1,3 %. Produkce pozemního stavitelství se meziročně zvýšila o 1,2 % (příspěvek +0,9 p. b.) a inženýrské stavitelství zaznamenalo meziroční růst o 1,5 % (příspěvek +0,4 p. b.).

Průměrný evidenční počet zaměstnanců ve stavebnictví se ve 3. čtvrtletí 2021 meziročně snížil o 1,2 %. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců ve 3. čtvrtletí 2021 meziročně vzrostla o 6,5 %.

Stavební podniky s 50 a více zaměstnanci ve 3. čtvrtletí 2021 v tuzemsku uzavřely 21 279 stavebních zakázek a meziročně tento počet vzrostl o 12,8 %. Celková hodnota těchto zakázek se meziročně zvýšila o 7,7 % a činila 70,1 mld. Kč, na pozemním stavitelství 30,3 mld. Kč (růst o 13,4 %) a na inženýrském stavitelství 39,8 mld. Kč (růst o 3,7 %). Průměrná hodnota nově uzavřené stavební zakázky činila 3,3 mil. Kč a byla meziročně o 4,6 % nižší.

Stavební úřady ve 3. čtvrtletí 2021 vydaly 23 328 stavebních povolení, meziročně o 3,9 % více. Orientační hodnota těchto staveb činila 162,7 mld. Kč a ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 vzrostla o 69,7 %.

Počet zahájených bytů ve 3. čtvrtletí 2021 meziročně vzrostl o 42,1 % a činil 12 096 bytů. Počet zahájených bytů v rodinných domech rostl o 13,4 %, u bytů v bytových domech byl zaznamenán růst o 171,6 %. Počet dokončených bytů ve 3. čtvrtletí 2021 meziročně klesl o 9,3 % a činil 7 293 bytů. Počet dokončených bytů v rodinných domech klesl o 17,0 %, u bytových domů byl růst o 12,9 %.

__________________
Poznámky:

Meziroční vývoj stavební produkce, není-li uvedeno jinak, je publikován po očištění o vliv počtu pracovních dnů. Meziměsíční, popř. mezičtvrtletní tempa jsou očištěna také o vliv sezónnosti. Příspěvky k růstu, nebo poklesu, jsou počítány z dat očištěných o vliv počtu pracovních dnů.
Ukazatele týkající se zaměstnanosti ve stavebnictví se vztahují k celé populaci podniků s převažující stavební činností. Ukazatel evidenčního počtu zaměstnanců nezahrnuje osoby pracující na dohody o provedení práce a o pracovní činnosti, pracující majitele podniků a spolupracující členy domácnosti, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru. Do údaje o evidenčním počtu zaměstnanců ve stavebnictví nejsou rovněž zahrnuti zaměstnanci agentur, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru v odvětví služeb (CZ-NACE 78.2).

  • Zdroj: Český statistický úřad

Vláda rozhodla o navýšení minimální mzdy na 16 200 korun, úřady a instituce vyzve k aktivnímu využití tzv. milostivého léta

Tisková konference po jednání vlády, 5. listopadu 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 5. listopadu 2021.
Minimální mzda v České republice se od 1. ledna 2022 zvýší o tisíc korun na 16 200 korun. O navýšení rozhodla na jednání v pátek 5. listopadu 2021 vláda Andreje Babiše. Kabinet odsouhlasil rovněž výzvu úřadům, institucím a státním podnikům, aby vyzvali své dlužníky v exekuci k využití institutu tzv. milostivého léta, a projednal i několik návrhů legislativní změn včetně návrhu nového zákona, který umožní podávání hromadných žalob.

Konečnému rozhodnutí o navýšení minimální mzdy předcházela dlouhá diskuse. Na její výši pro příští rok se neshodla ani Rada hospodářské a sociální dohody ČR. Vláda nakonec rozhodla o kompromisním řešení a minimální mzda tak po 1. lednu 2022 vzroste o tisíc korun na 16 200 korun. Zároveň se zvýší i nejnižší zaručené mzdy v osmi skupinách prací.

Vláda se na návrh premiéra Andreje Babiše zabývala také využitím právní úpravy tzv. milostivého léta. Tato právní úprava, platná od 28. října, umožňuje dlužníkům v exekuci, aby v tříměsíční lhůtě využili možnosti rychlého a finančně únosného oddlužení v podobě úhrady nezaplacené nebo jinak nezaniklé jistiny vymáhané v exekučním řízení a poplatku za náklady exekuce ve výši 750 korun. Poté by byla jejich exekuce zastavena.

Vláda vyzvala své ministry, vedoucí dalších ústředních orgánů státní správy, ale také vedení státních a národních podniků, veřejných výzkumných institucí, státních fondů, veřejných vysokých škol, České televize a Českého rozhlasu, zdravotních pojišťoven, krajů, obcí a dalším subjektům z veřejného sektoru, aby aktivně formou dopisu oslovily všechny své dlužníky, na něž se institut milostivého léta vztahuje, a informovaly je o této možnosti zbavit se exekučního břemene. Úřad vlády ČR připraví jednotný koncept textu výzvy, aby byl shodný pro všechny dotčené subjekty. Podrobnosti o institutu milostivého léta naleznete například na stránkách Ministerstva spravedlnosti https://exekuce.justice.cz/milostive-leto/.

Kabinet také znovu schválil návrh zákona o hromadném řízení, který má umožnit podávání hromadných žalob v oblasti ochrany práv spotřebitelů. Tento institut zatím v české legislativně, na rozdíl od praxe platné v řadě zemí, chybí. Kvůli jeho absenci dochází jednak k zahlcování soudního systému množstvím obdobných soudních sporů, ale i k opačnému jevu, kdy se poškození svých práv soudně nedomáhají, protože jim vzniklá škoda je malá, ačkoliv v součtu všech se jedná o škodu vysokou, která podvádějícímu subjektu kromě finančního prospěchu dává i konkurenční výhodu oproti čestně podnikající konkurenci. Vláda už stejný návrh zákona, která pomoci jak poškozeným, tak i justici, schválila už loni v únoru 2020, ale minulá Poslanecká sněmovna ho nestihla projednat.

Vláda se rovněž rozhodla řešit aktuální problém s nedostatkem aditiva AdBlue, které se využívá na snižování emisí u moderních naftových motorů. Kvůli nedostatku dochází k dramatickému nárůstu cen a může být ohrožena i plynulost a dostupnost silniční, zejména nákladní dopravy. Vláda proto souhlasila s návrhem expertního týmu zařadit AdBlue do systému státních hmotných rezerv, a to v množství, které pokryje devadesátidenní průměrnou spotřebu vozidel integrovaného záchranného systému. Správa státních hmotných rezerv proto dostala za úkol na základě vypsané veřejné zakázky nakoupit 72 000 litrů aditiva a na tento nákup vláda uvolnila sedm milionů korun z vládní rozpočtové rezervy.

Kabinet projednal také návrh Ministerstva pro místní rozvoj na změnu rámcových podmínek dotačního titulu Covid – Ubytování II. Se souhlasem vlády bude tento dotační program rozšířen o nový subtitul Záruka cestovním kancelářím. Pomoc cestovním kancelářím při úhradě zákonného pojištění pro případ úpadku bude poskytnuta prostřednictvím Národní rozvojové banky, která udělí bankovní záruku ve výši 75 procent z požadované spoluúčasti cestovní kanceláře do 30 procent limitu pojistného plnění. Tato záruka pomůže cestovním kancelářím překonat finanční problémy spojené s dopady epidemie nemoci covid-19 a použít finanční zdroje na zajištění své další činnosti.

Ministři se zabývali i žádostí Evropské komisi ohledně možnosti zvýšení limitu obratu pro osvobození od DPH. Vláda uložila místopředsedkyni vlády a ministryni financí požádat Evropskou komisi o možnost do 31. prosince 2024 zvýšit současný limit pro osvobození od DPH na 85 000 eur. Podle platných evropských směrnic může Česká republika poskytnout osvobození od daně daňovým poplatníkům, jejichž roční obrat je nejvýše roven ekvivalentu v národní měně částky 35 000 eur při kurzu platném ke dni přistoupení České republiky k Evropské unii, což v přepočtu dělá 1 139 425 korun. Evropská komise ale v únoru 2020 přijala novou směrnici, která limit zvyšuje na 85 000 eur nebo ekvivalent v národní měně, avšak s platností od 1. ledna 2025. Česká republika nyní chce požádat o výjimku, aby tuto vyšší hranici mohla používat pro české podnikatele co nejdříve. Více v tiskové zprávě Ministerstva financí.

Vláda rozhodla také o udělení dalšího humanitárního daru na pomoc se zvládáním pandemie covid-19. Lotyšsku daruje ze státních hmotných rezerv 90 plicních ventilátorů s příslušenstvím, o které lotyšská strana požádala v souvislosti s krizí vyvolanou masivním šířením nemoci v zemi. Podrobnosti naleznete v tiskové zprávě Ministerstva vnitra.

Kabinet schválil i druhou etapu majetkoprávního vypořádání přivaděčů vody, které mají pomoci vyřešit extrémní sucho na Rakovnicku. Jedná se o přivaděč vody z Ohře do nádrže Vidhostice, přivaděč vody z nádrže Vidhostice do Rakovnického potoka včetně přípojky z budoucí nádrže Kryry a přivaděče vody z Rakovnického potoka do Kolešovického potoka. Ministři odsouhlasili, že investorem projektové dokumentace a vlastní realizace těchto přivaděčů vody bude Sdružený zadavatel Povodí Ohře, státní podnik, a Povodí Vltavy, státní podnik, a že na druhou etapu majetkoprávního vypořádání stát vyčlení 133,2 milionu korun. Další informace obsahuje tisková zpráva Ministerstva zemědělství.

Vláda projednala také dílčí změny v protiepidemických opatřeních Ministerstva zdravotnictví. Od 15. listopadu se zpřísní pravidla pro návštěvy ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociální péče tak, že se zkrátí doby platnosti testů na obligátních 72 hodin u PCR a 24 hodin u RAT testu, přičemž zůstane možnost provést si samotest přímo při vstupu do objektu. Od 22. listopadu se změní i mimořádné opatření omezující provoz maloobchodu a služeb. Do opatření se doplňují pravidla pro lyžařské areály a lanovky, kdy provozovatelé budou muset zkontrolovat platnost OTN při prodeji jízdenek a skipasů a poté alespoň namátkově i u samotných lanovek a vleků, a změní se i podmínky pro pořádání hromadných akcí. Zásadní změnou je, že u kulturních, uměleckých a sportovních akcí s návštěvností nad tisíc diváků se už nebude uznávat prokázání se antigenním testem a že u spolkových a podobných veřejných akcí se stanovuje jednotný limit účastníků uvnitř i venku na 1 000 osob.

Vláda se zabývala také přípravou českého předsednictví v Radě Evropské unie ve druhé polovině roku 2022. Schválila pět dokumentů upravujících přípravu z hlediska obsahového, komunikačního i logistického. Více informací obsahuje tisková zpráva na https://www.vlada.cz/cz/evropske-zalezitosti/predsednictvi-cr-v-rade-eu/aktuality/vlada-projednala-pet-dokumentu-k-priprave-ceskeho-predsednictvi-191632/.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na https://www.vlada.cz/cz/vysledky-jednani-vlady-5-listopadu-2021-191629/.

Jmenování koordinátora agendy čelení hybridnímu působení

Předseda Bezpečnostní rady státu premiér Andrej Babiš v souladu s bodem I/1 usnesení Bezpečností rady státu ze dne 19. října 2021 č. 41, ke zřízení funkce koordinátora agendy čelení hybridnímu působení a Odborné pracovní skupiny Bezpečnostní rady státu pro čelení hybridnímu působení, jmenoval dne 26. října 2021 pplk. Mgr. Petra Matouše, přidělence Ministerstva obrany při Úřadu vlády České republiky, koordinátorem agendy čelení hybridnímu působení.

V Klatovech opět proběhne „Akademie řemesel“

Jaké studijní a učební obory nabízí jednotlivá odborná učiliště a střední školy z Plzeňského a Jihočeského kraje, jaké obory mají šanci na uplatnění na trhu práce. To vše a řadu dalších praktických informací se zájemci dozví na tradiční „Akademii řemesel 2021“. Akce proběhne v Městském kulturním středisku v Klatovech (Domažlická ul. 767) ve středu 10. 11. 2021 v době od 9:00 do 15:00 hodin.
 
Na její organizaci se spolupodílí Kontaktní pracoviště ÚP ČR v Klatovech, Okresní hospodářská komora Klatovy a tamní Městské kulturní středisko.
 
Akademie řemesel je určena především žákům 8. a 9. tříd základních škol, jejich rodičům, výchovným poradcům a všem, které zajímají možnosti studia a vzdělávání. V Klatovech se představí střední školy a odborná učiliště se svou aktuální nabídkou studijních oborů. Zájemci se od nich také dozví, jaké možnosti jednotlivá zařízení nabízejí pokud jde např. o ubytování a další bonusy.
 
Zástupců Úřadu práce ČR se návštěvníci budou moci ptát na věci související s uplatněním na trhu práce. Dozvědí se, o jaké profese mají zaměstnavatelé největší zájem, jaké možnosti nabízejí nástroje aktivní politiky zaměstnanosti či jakým způsobem je možné absolvovat rekvalifikační kurz.
 
Samozřejmostí je také doprovodný program, který připravují sami žáci a studenti vystavujících škol. Návštěvníci se mohou těšit třeba na módní přehlídky nebo představení odborných dovedností studentů.
 
Slavnostní zahájení celé akce proběhne ve velkém sále Městského kulturního střediska v 9:00 hodin.
 
 
  • Zdroj: Úřad práce ČR