Premiér Babiš na Dnech NATO v Ostravě ocenil pokroky v modernizaci armády

Předseda vlády Andrej Babiš si na Dnech NATO v Ostravě prohlédl i speciální výbavu zdravotnických záchranářů, 19. září 2021.
Předseda vlády Andrej Babiš si na Dnech NATO v Ostravě prohlédl i speciální výbavu zdravotnických záchranářů, 19. září 2021.
Na letišti Leoše Janáčka v Ostravě se o víkendu 18. a 19. září 2021 uskutečnily letošní Dny NATO a Dny Vzdušných sil Armády ČR. Nedělního programu 21. ročníku této přehlídky vojenské techniky se zúčastnili i premiér Andrej Babiš a ministr obrany Lubomír Metnar.

V projevu při veřejném zahájení nedělního programu se premiér Andrej Babiš vrátil ještě k nedávno ukončenému působení českých vojáků v mezinárodní misi v Afghánistánu. „V prvé řadě bych ještě jednou chtěl vyzdvihnout práci českých vojáků, pilotů a diplomatů, díky nimž proběhla evakuace našich lidí i jejich spolupracovníků v extrémně složitých a neustále se měnících podmínkách na jedničku. Z Afghánistánu jsme včas dostali všechny, které jsme ven dostat chtěli. Ostatní spojenci tak úspěšní nebyli,“ připomněl předseda vlády.

Ocenil také úspěšnou modernizaci, kterou Armáda ČR v posledních letech prochází. „Jsme první vláda, která ve velkém zahájila technickou modernizaci armády, do té doby většinou odkázané na zastaralé sovětské stroje a zbraně. Nakoupili jsme nové obrněné transportéry, radiolokátory, vrtulníky i tisíce nových útočných pušek a pistolí. Investujeme ve velkém a zároveň podporujeme český zbrojní průmysl. V příštím volebním bychom chtěli dosáhnout armádních výdajů ve výši dvou procent HDP, abychom splnili náš alianční závazek,“ uvedl Andrej Babiš.

Dny NATO se v Ostravě konají již od roku 2001, přičemž z původní regionální prezentace Armády ČR se stala největší letecko-armádně-bezpečnostní přehlídka v Evropě. Loni se kvůli pandemii nemoci covid-19 musela konat bez diváků, letos si ale veřejnost za přísných epidemiologických opatření mohla na mošnovském letišti opět prohlédnout ukázky moderní vojenské techniky i třeba vybavení hasičů a dalších záchranných složek.

Volby do Poslanecké sněmovny se blíží, co byste o nich měli vědět

V pátek 8. října a v sobotu 9. října 2021 se v České republice uskuteční volby do Poslanecké sněmovny. Voliči v nich rozhodnou o novém složení dvousetčlenné dolní komory Parlamentu ČR. V pátek se volební místnosti otevřou ve 14 hodin a uzavřou ve 22 hodin, v sobotu je pak možné odvolit od 8 do 14 hodin.

Hlasovací lístky obdrží oprávnění voliči nejpozději tři dny před začátkem voleb, tedy do 5. října, do svých poštovních schránek, případně si je mohou vyzvednout přímo ve volební místnosti. Součástí kompletu, kdy má každá z politických stran, hnutí či koalic kandidujících v daném volebním kraji vlastní hlasovací lístek označený vylosovaným číslem platným celostátně a názvem volebního subjektu, je i informační leták s podrobnostmi o volební proceduře.

Voličem je každý občan České republiky, který nejpozději 9. října 2021 dovrší věku 18 let a jemuž nebyl soudně omezen výkon volebního práva v rámci řízení o omezení svéprávnosti. Volit mohou na základě speciálního zákona i osoby, kterým byla nařízena izolace či karanténa, a to buď na vyhrazených drive-in volebních místech, v uzavřeném pobytovém zařízení sociálních služeb, které bylo rozhodnutím krajské hygienické stanice uzavřeno, nebo do přenosné volební schránky přivezené speciální volební komisí, kterou je možné si do čtvrtka 7. října objednat na místně příslušném krajském úřadě. Termín voleb pro osoby v karanténě formou drive-in je 6. října, v pobytových zařízeních 7. a 8. října. Do zvláštní přenosné schránky je možné hlasovat 8. a 9. října 2021.

Ve volební místnosti je volič povinen prokázat svou totožnost a státní občanství České republiky, a to platným občanským průkazem nebo platným cestovním, diplomatickým nebo služebním pasem České republiky anebo cestovním průkazem. Od okrskové volební komise poté obdrží prázdnou úřední obálku opatřenou úředním razítkem, případně na vyžádání i sadu hlasovacích lístků. Výkon volebního práva je možný pouze osobně, volit v zastoupení není ze zákona přípustné.

S úřední obálkou a hlasovacími lístky se volič odebere za plentu do prostoru určeného pro úpravu hlasovacích lístků, kde vloží jím vybraný jeden hlasovací lístek do obálky. Zároveň může využít svého práva udělit až čtyři preferenční hlasy vybraným kandidátům, a to zakroužkováním pořadového čísla před jejich jménem. Poté před zraky okrskové volební komise vhodí obálku do volební schránky. Pokud volič ze zdravotních důvodů není schopen volební úkon sám zvládnout, může mu v prostoru pro úpravu hlasovacích lístků i s vhazováním do volební schránky pomoci jiný volič. Nesmí jím však být člen okrskové volební komise.

Voliči mohou své volební právo uplatnit i jinde než v místě bydliště, musí si ale včas pořídit voličský průkaz. Na tento voličský průkaz pak mohou hlasovat v jakémkoliv volebním okrsku na území České republiky nebo ve zvláštním volebním okrsku v zahraničí. O voličský průkaz je možné zažádat u obecního úřadu (magistrátu, městského úřadu, úřadu městyse, úřadu městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města, úřadu městské části hlavního města Prahy) v místě trvalého pobytu voliče až do 1. října, pokud je žádost podávána písemně či elektronicky, případně do 6. října do 16 hodin, pokud se volič dostaví na úřad osobně (podrobnosti o podmínkách získání voličského průkazu, informace, jak postupovat při hlasování v zahraničí).

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR probíhají na území České republiky rozděleném do 14 volebních krajů, přičemž volební subjekty sestavují pro každý volební kraj samostatnou kandidátní listinu. V zahraničí je možné hlasovat na zastupitelských a konzulárních úřadech České republiky, přičemž Státní volební komise losem určila, že tyto hlasy budou započteny do výsledků hlasování v Ústeckém kraji. Voliči v zahraničí si tedy budou vybírat mezi kandidáty z Ústeckého kraje.

VIII. sjezd Slovenského odborového svazu zdravotnictví a sociálních služeb

Ve dnech 9. a 10. září 2021 se po šesti letech konal VIII. sjezd Slovenského odborového svazu zdravotnictví a sociálních služeb v hotelu REGIA-SORA v Bratislavě. Slovenský odborový svaz sdružuje zaměstnance ve zdravotnictví a sociálních službách. Hlavním posláním svazu je ochrana a obhajoba zákonných práv, potřeb a zájmů svých členů, hlavně v oblasti mzdové, pracovněprávní, ekonomické a sociální a BOZP.

Sjezd se konal po šesti letech z důvodu stěhování svazu do jiné administrativní budovy a pandemie COVID-19 v loňském roce. Delegáti v úvodu přivítali řadu hostí, mezi nimi i ministra práce, sociálních věcí a rodiny Milana Krajniaka a zástupce zaměstnavatelů.

Na sjezdu vystoupila Mgr. Jana Hnyková se zdravicí Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR:

,,Vážené dámy a vážení pánové, milé kolegyně a milí kolegové!

Dovolte, abych vás co nejsrdečněji pozdravila a předala pozdravy od svých kolegyň a kolegů z našeho odborového svazu. Omlouvám paní předsedkyni Dášu Žitníkovou, že se nemohla zúčastnit vašeho sjezdu pro jiné neodkladné pracovní povinnosti.

Naše odborové svazy dlouhodobě spolupracují a pravidelné výměnné setkání vrcholných orgánů napomáhají v naší práci při předávání informací o změnách, které dopadají do sektoru zdravotnictví a sociálních služeb. Za naše společná setkání jsem moc ráda a vždy se na ně moc těším. Současná doba, kterou ovlivnila pandemie COVID-19, omezila naše setkání, ale věřím, že se znovu potkáme a navážeme na naši spolupráci.

Poslední měsíce náš život výrazně ovlivnila pandemie COVID-19. Největší dopady měla do zdravotnictví a sociálních služeb. Kdybych popisovala poslední měsíce, řekla bych, že pro naše členy ve zdravotnictví a v sociálních službách to byly měsíce neskutečně tvrdé. Náročnost práce, obětavost, a především nasazení našich zdravotníků vedlo k tomu, že jsme to nejhorší zvládli. Uvidíme, co nám přinesou blížící se podzimní měsíce a vývoj této nemoci. Bohužel musím připomenout, že někteří za to zaplatili tím nejcennějším, co mají, svým životem. V České republice to byly životy 80 zdravotníků a 20 zaměstnanců v sociálních službách.

Vy i my jsme měli plné ruce práce na odborech, protože se na nás valila spousta problémů v oblasti nedodržování zákoníku práce, ochrany BOZP, nedostatku ochranných pomůcek, uznání nemoci z povolání a následně i obhajoba mimořádných odměn pro naše zdravotníky, záchranáře a zaměstnance v sociálních službách.

Vy jste dnes zahájili svůj sjezd, kde budete hodnotit svoji činnost, hospodaření, ale budete si také stanovovat programové priority na další období. Nás čekají podzimní konference a celostátní konference v listopadu letošního roku a příští rok sjezd.

Milé kolegyně a kolegové, ze všeho nejdříve vám všem chci popřát pěkné, činorodé a úspěšné dny jednání. Dobrou volbu vedení vašeho odborového svazu.

Těším se na setkání a další spolupráci a zase mezi vás ráda přijedu. Děkuji za pozvání na váš sjezd a za chvíle, které tu mohu strávit s vámi. Mám ráda citáty, protože je v nich ukryta spousta moudrosti, a dovolím si jeden na konec říci. Helen Kellerová: Sami toho zvládneme tak málo, ale když se spojíme, zvládneme cokoli. A o tom všem je naše odborová práce, protože společně jsme silnější.“

Delegáti VIII. sjezdu Slovenského odborového svazu zdravotnictví a sociálních služeb zvolili do funkce předsedy znovu Mgr. Antona Szalaye a do funkce místopředsedkyně Ing. Danielu Pochybovou a potvrdili výsledky voleb osmi zástupců z jednotlivých krajů za členy výkonného výboru odorového svazu.

Všem zvoleným členům přejeme hodně energie při vyjednáváních a další činnosti.

  • Zdroj: Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR

Putovní pohár předsedy OSŽ v kopané obhájili hráči Správy železnic

Mistrovství v kopané železničářů vyvrcholilo ve středu 15. září v Kozlovicích u Přerova. O putovní pohár předsedy OSŽ zde zápolili hráči Správy železnic, Českých drah, Elektrizace železnic a ČD Cargo.

Mistrovství pořádalo Odborové sdružení železničářů ve spolupráci s ČD a. s., ČD Cargo a. s. a se Správou železnic, státní organizací, přičemž organizaci mistrovství zajistila Regionální sportovní komise OSŽ Olomouc. Celá tato sportovní akce se konalas příspěvkem ze SF ČD a. s., SF ČD Cargo a. s., C-FKSP Správy železnic, státní organizace a z prostředků OSŽ.

Celkem bylo odehráno šest zápasů systémem každý s každým, o vítězi rozhodovaly dosažené body, event. vzájemné utkání, lepší brankový rozdíl, případně větší počet vstřelených branek, nebo los. Soupeři byli velice vyrovnaní, takže do posledního zápasu nebylo jasné, kdo se stane vítězem. Putovní pohár nakonec obhájili loňští vítězové – hráči Správy železnic, druhé místo patřilo zástupcům Českých drah, na třetím místě skončili hráči Elektrizace železnic a poslední příčku obsadili hráči ČD Cargo.
Putovní pohár si tak z rukou ředitele turnaje – předsedy OSŽ Martina Malého odvážejí hráči Správy železnic, kteří celým turnajem prošli s jednou remízou bez porážky – smůla však provázela hráče ČD Cargo, kteří skončili zápasy bez jediného vítězství.
Turnaj provázelo slunečné počasí a všechny zápasy měly vysokou úroveň. Shodli se na tom všichni zúčastnění hráči, trenéři, přihlížející i zástupci zaměstnavatelů jednotlivých mužstev.

Výsledky jednotlivých zápasů, hraných dle určeného klíče:

Správa železnic – České dráhy 2:0
Elektrizace železnic – ČD Cargo 4:1
České dráhy – ČD Cargo 2:0
Správa železnic – Elektrizace železnic 0:0
Správa železnic – ČD Cargo 1:0
České dráhy – Elektrizace železnic 2:1

 

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Meziroční tempo růstu cen průmyslových výrobců a cen ve stavebnictví se dále zvýšilo

Meziměsíčně se zvýšily ceny průmyslových výrobců o 1,2 %, stavebních prací o 1,1 % a tržních služeb pro podniky o 0,6 %, ceny zemědělských výrobců klesly o 1,3 %. Meziročně byly ceny zemědělských výrobců vyšší o 7,9 %, ceny průmyslových výrobců o 9,3 %, stavebních prací o 6,6 % a tržních služeb pro podniky o 1,2 %.

Meziměsíční srovnání
Ceny zemědělských výrobců se snížily o 1,3 %. Klesly ceny ovoce o 11,8 %, čerstvé zeleniny o 11,0 %, brambor o 8,4 %, obilovin o 3,5 %, prasat o 3,4 % a vajec o 1,8 %. Vzrostly ceny skotu o 1,4 %, olejnin o 1,6 % a drůbeže o 3,7 %.

Ceny průmyslových výrobců se zvýšily o 1,2 %. Nejrychleji rostly ceny v odvětví obecných kovů a kovodělných výrobků a v odvětví dřeva, papíru a tisku, a to shodně  o 4,7 %. Ceny chemických látek a výrobků byly vyšší o 2,4 % a potravinářských výrobků, nápojů a tabáku o 0,5 %, z toho pekařských a cukrářských výrobků o 0,5 %, průmyslových krmiv o 0,8 % a mléčných výrobků o 0,2 %. Na úrovni odvětví klesly pouze ceny dopravních prostředků o 0,4 % a koksu a rafinovaných ropných produktů.

Ceny stavebních prací se dle odhadů zvýšily o 1,1 %, ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví vzrostly o 2,5 %.

Ceny tržních služeb pro podniky vzrostly o 0,6 %, a to v důsledku zvýšení cen za reklamní služby a průzkum trhu o 9,6 %. Ceny za informační služby vzrostly o 1,5 %, za architektonické a inženýrské služby o 1,1 % a za služby v pozemní dopravě o 0,3 %. Klesly ceny za skladování a podpůrné služby v dopravě o 0,7 %, za poradenství v oblasti řízení o 1,3 % a za služby v oblasti zaměstnání o 2,1 %. Ceny tržních služeb pro podniky nezahrnující reklamní služby se nezměnily.

Meziroční srovnání
Ceny zemědělských výrobců byly vyšší o 7,9 % (v červenci o 5,2 %). V rostlinné výrobě ceny vzrostly o 11,6 %. Vyšší byly ceny olejnin o 13,9 %, obilovin o 13,7 % a čerstvé zeleniny o 7,2 %. Ceny brambor klesly o 3,4 % a ovoce o 11,4 %. V živočišné výrobě byly ceny vyšší o 4,0 %. Vzrostly ceny mléka o 7,6 %, skotu o 6,7 % a drůbeže o 1,3 %. Klesly ceny vajec o 1,3 % a jatečných prasat o 4,7 %.

Ceny průmyslových výrobců byly vyšší o 9,3 % (v červenci o 7,8 %), růst v takové výši ceny meziročně zaznamenaly naposledy v dubnu 1993. Výrazně vzrostly ceny v odvětví koksu a rafinovaných ropných produktů. Ceny obecných kovů a kovodělných výrobků se zvýšily o 26,7 % a chemických látek a výrobků o 38,0 %. Ceny dřeva, papíru a tisku byly vyšší o 24,1 %, z toho dřeva rozřezaného a hoblovaného o 79,2 %. Ceny potravinářských výrobků, nápojů a tabáku se zvýšily o 1,5 %, z toho mléčných výrobků o 3,4 %, průmyslových krmiv o 6,9 % a rostlinných a živočišných olejů a tuků o 16,1 %. Klesly pouze ceny dopravních prostředků o 0,7 %, z toho ceny dílů a příslušenství pro motorová vozidla o 1,8 %.

Při hodnocení podle hlavních průmyslových skupin vzrostly především ceny meziproduktů o 19,3 % a energií o 9,7 %.

Ceny stavebních prací se dle odhadů zvýšily o 6,6 % (v červenci o 5,6 %). Ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví byly vyšší o 16,0 % (v červenci o 12,8 %).

Ceny tržních služeb pro podniky byly vyšší o 1,2 % (v červenci o 1,0 %). Vzrostly ceny za služby v oblasti zaměstnání o 6,6 % a za poradenství v oblasti řízení o 4,7 %. Ceny za vydavatelské služby byly vyšší o 2,1 %, za reklamní služby a průzkum trhu o 2,0 % a za právní a účetnické služby o 1,9 %. Nižší byly ceny za informační služby, a to o 4,1 %. Ceny tržních služeb pro podniky nezahrnující reklamní služby byly vyšší o 1,1 % (stejně jako v červenci).

Ceny průmyslových výrobců v EU – červenec 2021 (předběžná data)
V zemích Evropské unie (EU), podle údajů zveřejněných Eurostatem, byly ceny průmyslových výrobců v červenci meziměsíčně vyšší o 2,2 % (v červnu o 1,5 %). Nejvíce se zvýšily ceny v Irsku o 20,6 %. Na Slovensku vzrostly ceny o 2,3 %, v Německu a v Rakousku o 1,9 %, v Česku o 1,6 % a v Polsku o 1,5 %. Ceny neklesly v žádné ze zemí EU.

V červenci meziročně vzrostly ceny v EU o 12,2 % (v červnu o 10,4 %). Ke zvýšení cen došlo ve všech zemích EU. Nejvíce vzrostly ceny v Irsku o 67,7 %. V Polsku byly ceny vyšší o 10,3 %, v Německu a v Rakousku o 9,4 %, v Česku o 7,8 % a na Slovensku o 5,4 %.

  • Zdroj: Český statistický úřad

Spisovatel a neuropatolog František Koukolík získal Cenu předsedy RVVI za popularizaci výzkumu

Premiér Andrej Babiš předal Františku Koukolíkovi Cenu předsedy Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace za letošní rok, 15. září 2021.
Premiér Andrej Babiš předal Františku Koukolíkovi Cenu předsedy Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace za letošní rok, 15. září 2021.
Cena předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) je udělována význačným osobnostem za propagaci nebo popularizaci výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Premiér Andrej Babiš, který je zároveň předsedou vládní RVVI, předal toto významné ocenění dr. Františku Koukolíkovi během slavnostního ceremoniálu ve středu 15. září 2021 v Lichtenštejnském paláci v Praze. Slavnostního aktu se účastnili přední zástupci akademické obce, hosté z vedení Akademie věd ČR, Univerzity Karlovy a další.

Ocenění je udělováno jedenkrát ročně vědeckým pracovníkům, ale také novinářům, učitelům, podnikatelům, cestovatelům a průkopníkům, kteří popularizují poznání, publikují k tématům vědy a techniky a předávají své poznatky o vědeckých výsledcích nejširší veřejnosti.

S cenou je spojeno také finanční ocenění ve výši 350 tisíc korun.

Andrej Babiš ve své řeči zdůraznil, že jeho volba udělit ocenění právě Františku Koukolíkovi byla jednoznačná. „Je třeba šířit seriózní, ověřené populárně-vědecké informace. Tedy takové, které budou lidi bavit a rozšiřovat obzory. To je v době nejrůznějších fake news a podivných informací na sociálních sítích velmi důležité. Umění informovat o komplikovaném výzkumu srozumitelnou formou a nadchnout veřejnost pro svět často složitých vědeckých objevů je třeba ocenit. Panu doktoru Koukolíkovi děkuji za všechnu vykonanou popularizační práci. Je mi ctí, že mu mohu předat Cenu předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace,“ potvrdil premiér.

Dále předseda vlády upozornil na nutnost posilovat vnímání vědy ve společnosti jako užitečné a potřebné činnosti, zejména po bezprostřední zkušenosti koronavirové pandemie: „Lidé, pro které byla věda něco velmi vzdáleného, si najednou uvědomili, jak klíčovou roli hraje při zvládání obtížných situací. Je proto žádoucí, abychom o výzkumu a inovativních řešeních dokázali srozumitelně, podnětně a přitom jednoduše informovat zejména mimo odbornou obec.“

Cena je dle slov premiéra důkazem, že na národní úrovni je nezbytné propagátory výzkumu a jeho výsledků vyzdvihnout a ocenit. Podpora vědy a výzkumu má za této vlády jednoznačnou prioritu.

Věda a výzkum je inteligentní páteří společnosti a samozřejmě i ekonomických procesů. Globálně se tato věc potvrzuje i v zápasu se současnou pandemií, kdy z mnoha stran slyšíme apel na potřebu posilování odolnosti člověka a společnosti. Pan doktor Koukolík se ve své lékařské a vědecké praxi svým celoživotním dílem srozumitelně obrací k veřejnosti, a tak skvěle přispívá ke zvýšení odolnosti člověka i naší společnosti v aktuálně prodělané krizi i v jí podobných situacích. Právem se tak řadí mezi dosavadní laureáty této ceny – Jiřího Grygara, Václava Větvičku, Jaroslava Petra a další,“ doplnil k ocenění 1. místopředseda RVVI Pavel Baran.

František Koukolík v krátkém proslovu na závěr slavnosti vyjádřil vděk za ocenění celoživotní práce a poděkoval především rodině, Fakultní Thomayerově nemocnici, 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy, jakož i velkému počtu osobností, jež ho v životě vedly, učily a byly mu vzorem.

MUDr. František Koukolík, DrSc., je český neuropatolog, spisovatel, publicista a neúnavný propagátor kritického myšlení a vědeckého přístupu. Popularizaci vědy se věnuje systematicky a nezištně po značnou část vlastní profesní dráhy – ve svém oboru se zabývá vztahem mezi mozkem a chováním se značným přesahem do společenských věd. Zmínit je třeba jeho letitou spolupráci s Českým rozhlasem (Meteor) a Českou televizí (cykly Hádala se duše s tělem, Mozek a jeho duše, Jádro ad.). Je autorem a spoluautorem řady populárně naučných publikací, přispívá do časopisů a novin. Z několika desítek popularizačních titulů, které napsal samostatně, zaznamenaly značný ohlas čtyři vydání knihy Lidský mozek a jeho duše, neméně pozoruhodná je kniha věnovaná našemu národu s titulem Češi – proč jsme, kdo jsme.

V ČR zpopularizoval František Koukolík pojmy deprivant, mem a jiné. Jméno „Koukolík“ obdržela po slavném vědci planetka 10213 1997 RK7 (objevili M. Tichý a Z. Moravec v roce 1997).

Do OUTPLACEMENTU se zapojilo už více než dva tisíce lidí

Celkem 2 103 lidí, kteří ztrácí zaměstnání, dostalo prostřednictvím projektu OUTPLACEMENT šanci získat v co nejkratším čase novou práci. Téměř polovina z nich (1107 osob) už nastoupila do dalšího zaměstnání a pětina podpořených (434) přešla k novému zaměstnavateli přímo od toho předchozího. Nejčastěji v administrativě, v technických a dělnických oborech.
 
V poslední době se okruh častých profesí rozšířil také o práci v gastro oborech, hotelnictví a ve školství. Nejvíce zařazených klientů je v Moravskoslezském, Karlovarském a Ústeckém kraji. Úřad práce ČR má k dispozici stamiliony korun, které mohou pomoci více než 25 tisícům lidí.
 
OUTPLACEMENTU mohou využít zaměstnanci, kterým hrozí, že přijdou o práci kvůli propouštění, jsou ve výpovědní době nebo zaměstnanci, jimž končí pracovní poměr dohodou či na základě pracovní smlouvy na dobu určitou. „OUTPLACEMENT pomáhá najít rychleji práci a vyhnout se všem problémům, které souvisejí s nezaměstnaností, především ztrátě příjmů. Po prvních měsících ukazuje, že plní svůj účel, je efektivní, a těm, co se do něj včas zapojí, slouží velmi dobře,“ vyzdvihla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Projekt není určen jen pro případy hromadného propouštění, ale pomáhá všem, kteří v nejbližší době přijdou o dosavadní práci. Jedinou, ale hlavní podmínkou je, že se zaevidují na Úřadu práce ČR ještě před koncem pracovního poměru jako ZÁJEMCI o zaměstnání.
 
„To znamená ještě v době, než o práci přijdou a jsou ve výpovědní době. Tento krok je velmi důležitý. Umíme lidem pomoci, ale je třeba, aby toto období nepropásli a obrátili se na Úřad práce ČR včas,“ zdůrazňuje generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon. OUTPLACEMENT rovněž umožňuje zaměstnavatelům, aby si proškolili své pracovníky dle svých potřeb, a tím pádem si je ponechali. Propouštěným zaměstnancům pomůže přejít z práce do práce, aby v ideálním případě nastoupili rovnou k dalšímu zaměstnavateli, aniž by se dostali do evidence Úřadu práce ČR.
 
Firmám, které přijmou propouštěné pracovníky, poskytne Úřad práce ČR příspěvek na mzdu nových zaměstnanců, a to max. 15 tisíc Kč měsíčně po dobu až 9 měsíců. Pokud zaměstnavatel přechází na nový podnikatelský program a potřebuje zaměstnance proškolit, přispěje mu úřad až 85 % z celkové částky určené na výdaje související se změnou nebo zvýšením kvalifikace nových či stávajících zaměstnanců. Zároveň plně uhradí mzdové náklady na zaměstnance po celou dobu jejich účasti na vzdělávání.
 
Na Úřad práce ČR se mohou obracet též zaměstnavatelé, kteří plánují snižování stavu svých zaměstnanců. I v těchto případech umí úřad pomoci. Po dohodě se zaměstnavatelem zajistí přímo na pracovišti mobilní poradenské středisko, kde jeho zástupci poradí odcházejícím zaměstnancům, jak dále postupovat, pokud jde o případnou evidenci na Úřadu práce ČR. Vytipují pro ně vhodná pracovní místa v regionu nebo třeba nasměrují na vhodnou rekvalifikaci.
 
„Úřad práce ČR dosud díky programu podpořil vytvoření 661 nových pracovních míst. Na nich pracují jak ti, kteří přešli rovnou od stávajícího zaměstnavatele k novému, tak ti, kteří se na Úřadu práce ČR zaevidovali jako zájemci o zaměstnání a ten jim pomohl získat práci,“ dodává Jana Maláčová.
 
Kromě individuální péče mohou zařazení klienti, kteří se zaevidovali jako zájemci o zaměstnání, absolvovat celou řadu aktivit. Mimo jiné kariérové poradenství, poradenství a školení v oblasti pracovního práva, finanční gramotnosti nebo proškolení v oblasti měkkých dovedností. Dosud tito zájemci absolvovali v součtu 6 512 individuálních schůzek se zaměstnanci Úřadu práce ČR. V odůvodněných případech jim Úřad práce ČR přispívá i na cestovní výdaje spojené např. s dojížděním na kurzy nebo třeba hlídáním dětí. V neposlední řadě mohou klienti absolvovat rekvalifikační kurzy. Prozatím jimi úspěšně prošlo 143 lidí. Největší zájem je o kurzy zaměřené na získání řidičských průkazů skupiny C, E a profesní průkazy, dále o kurzy pro svářeče, pracovníky v elektrotechnice, obsluhu elektrovozíku, pracovníky v sociálních službách nebo třeba kurzy účetnictví a IT. Kromě už zmíněné rekvalifikace Úřad práce ČR klientům také poradí, jak efektivně hledat práci, správně napsat životopis, vystupovat při přijímacích pohovorech či komunikovat s potenciálními zaměstnavateli.
 
Příběh Moniky Černé: Nový start jí umožnil skloubit práci s péčí o rodinu
Paní Černá pracovala ještě nedávno v personalistice. Náročná práce však šla jen těžko skloubit s péčí o malé děti. Proto se rozhodla využít nabídku Úřadu práce ČR na vstup do
programu OUTPLACEMENT. A ten ji nasměroval až na současné podnikání v digitálních technologiích.
 
„Moje původní zaměstnání bylo v HR. Bylo to náročné, co se týká pracovní doby. Tak jsem si řekla, že bych chtěla jít jiným směrem a dostala jsem se k projektu OUTPLACEMENT.
Díky účasti v něm jsem mohla absolvovat grafický kurz,“ popisuje jednatřicetiletá maminka dvou holčiček z Ústí nad Labem, která se nakonec rozhodla zahájit samostatně výdělečnou činnost a věnovat více času rodině.
 
„Nikdy předtím jsem v evidenci Úřadu práce ČR nebyla a vůbec jsem nevěděla, že má takové možnosti. Určitě vnímám tuto pomoc velice kladně,“ shrnuje spokojená klientka.
________________________
 
Celý příběh Moniky Černé se dozvíte v tomto videu – https://www.youtube.com/watch?v=3_C9sSyWsp0.
________________________
 
Podrobné informace k projektu jsou k dispozici na webové stránce https://www.uradprace.cz/web/cz/-/outplacement. Zájemci mohou využít také speciální e-mail: outplacement@uradprace.cz.
 
 
 
  • Zdroj: Úřad práce ČR

Vyjádření Státního úřadu inspekce práce k mimořádné kontrolní akci „Férová práce“

Opava – Oblastní inspektoráty práce v rámci mimořádné celostátní kontrolní akce nazvané „Férová práce“ zkontrolovaly doposud celkem 167 zaměstnavatelů. Mimořádná kontrolní akce „Férová práce“ probíhá ve všech 14 krajích České republiky a hlavním městě Praze, zapojilo se do ní celkem 299 inspektorů práce a jejím obsahem byla kontrola dodržování zákoníku práce, zákona o zaměstnanosti a také zásad bezpečnosti práce na pracovištích. Byla zaměřena zejména na velké průmyslové podniky, stavební firmy, zemědělské výrobce, logistické a skladovací firmy, sektor agropotravinářství, kdy kromě hlavních zaměstnavatelů probíhaly kontroly i subdodavatelů a agentur práce. Firmy byly ke kontrole vybrány jednotlivými oblastními inspektoráty práce, a to na základě posouzení hned několika kritérií – zejména přijatých podnětů od zaměstnanců, kontrolních zjištění z minulosti, indicií o možném porušování zákonů získaných z poradenské činnosti, informací od dalších úřadů spadajících pod Ministerstvo práce a sociálních věcí (Úřad práce, Česká správa sociálního zabezpečení) a rovněž informací od odborových organizací atd.

Mimořádné kontrolní akce tvoří nedílnou součást kontrolní činnosti Státního úřadu inspekce práce a operativně podle aktuálních potřeb doplňují pevně stanovený, a Ministerstvem práce a sociálních věcí schválený, roční plán kontrol. V roce 2018 se vedle této kontrolní činnosti konalo 6 mimořádných kontrolních akcí, při kterých bylo zkontrolováno celkem 444 zaměstnavatelů. V roce 2019 se konaly 2 mimořádné kontrolní akce, při kterých bylo zkontrolováno celkem 112 zaměstnavatelů. V roce 2020 se konaly 2 mimořádné kontrolní akce, při kterých bylo zkontrolováno celkem 327 zaměstnavatelů. Názvy jednotlivých kontrolních akcí přibližují jejich zaměření, například: „Celostátní kontrolní akce zaměřená na odhalování nelegálního zaměstnávání“ (2020), „Mimořádná kontrolní akce nelegálního zaměstnávání občanů ČR a cizinců zaměřena na pracovní vykořisťování“ (2019) a „Mimořádná kontrolní akce nelegálního zaměstnávání na stavbách“ (2018).

V souvislosti  s kampaní „Férová práce“ se v médiích objevila řada nesrovnalostí, které dobře  ilustruje případ kontroly ve společnosti Brano a.s. Předmětem kontroly Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj zde byla jak společnost Brano a.s., tak  její subdodavatelé a pracovní agentury (celkem 6 zaměstnavatelů), a to na základě několika podnětů upozorňujících na možné porušování zákonných předpisů u různých zaměstnavatelů působících na daném pracovišti společnosti BRANO a.s. Kontrola proběhla zcela korektně, zúčastnilo se jí 13 inspektorů, kteří se na pracovišti pohybovali vždy v doprovodu odpovědného zaměstnance společnosti, a  výkonem kontroly nedošlo k žádnému omezení samotného provozu.

K tomu generální inspektor Státního úřadu inspekce práce Rudlof Hahn dodává: „Oblastní inspektoráty práce při svých kontrolách postupují v souladu se zákonem o inspekci práce a kontrolním řádem a nejinak tomu bylo a bude v případě kontrol v rámci kampaně „Férová práce“.“

  • Zdroj: Státní úřad inspekce práce

Projev předsedkyně Evropské komise o stavu Unie

V obecné rovině zhodnotila reakci EU na pandemii COVID-19 slovy, že pandemie byla obdobím hledání duše a Evropa dokázala, že ji má. Dle předsedkyně Evropské komise (EK) může být EU hrdá na své úspěchy během pandemie a od jiných regionů nás odlišují naše hodnoty. Dále hovořila o Konferenci o budoucnosti Evropy (COFE), kterou označila zejména jako fórum pro mladé lidi. Evropská komise se doporučením Konference bude pečlivě věnovat. Předsedkyně EK dále zdůraznila, že hodnoty a právo EU, včetně zásad právního státu ve všech členských státech EU, stojí nad vnitrostátním právem a rozpočet EU bude všemi prostředky chráněn před zneužitím a korupcí.

PODROBNĚJI PAK HOVOŘILA K DALŠÍM OKRUHŮM:

Zdraví / pandemie, kde vysvětlila činnost EU a úspěchy v očkování s tím, že další prioritou je pomoci chudším zemím při očkování jejich obyvatel. Dle Ursuly von der Leyen je nyní načase zahájit tzv. Unii zdraví a misi připravenosti a odolnosti (s investicí 50 miliard EUR do roku 2027). Za velký úspěch považuje předsedkyně digitální covid pas a to s ohledem na rychlost a politickou vůli.

V otázce klimatu prezentovala nový evropský Sociálně klimatický fond a vyzvala Evropský parlament a členské státy, aby nerozbourali „klimatický balíček‘“. Dle předsedkyně EK chce EU zdvojnásobit globální investice do ochrany biodiverzity, zároveň uvedla, že čínské a americké závazky v ochraně klimatu považuje za nedostatečné.

Hospodářství a digitální agenda 
Evropa roste 5% tempem, tedy rychleji než USA a Čína. Komise v příštích týdnech znovu zahájí diskusi o správě ekonomických záležitostí (economic governance ). Ursula von der Leyen zdůraznila, že 30 let jednotného trhu je velkým úspěchem a hybnou silou zaměstnanosti a konkurenceschopnosti. Digitální transformace je bodem zlomu, který musíme zvládnout, abychom se posunuli dále.  Jinak utrpí prosperita. A jádrem této transformace jsou čipy. Jejich akutní nedostatek ukazuje, že musíme toto odvětví přitáhnout do EU. EK proto představí „evropský zákon o čipech“ (European Chips Act)  s cílem vytvořit nejmodernější průmysl a přivést zpět výrobu polovodičů.

Předsedkyně EK se věnovala i daním. Firmy musí platit daně tam, kde vytváří zisk. Příslušná legislativa je v přípravě. EK také předloží návrh tzv. „vlastních zdrojů“.

Sociální otázky
Předsedkyně EK považuje sociální pilíř za klíčový pro svou Komisi. Současnou mladou generaci považuje za nejlépe vzdělanou v historii Evropy (poz. Rok 2022 bude Evropským rokem mládeže). Dále prezentovala program ALMA, určený pro mladé lidi, kteří odcházejí do zahraničí.

Mezinárodní otázky a obrana
Nová geopolitická situace v budoucnu zásadně změní náš svět. EU pomůže politicky a finančně Afghánistánu a nové společné prohlášení EU a NATO by mělo přijít do konce roku.

Dále předsedkyně uvedla, že pokud nebudeme řešit krize v zahraničí, krize přijdou  k nám. Musíme posílit nástroje kybernetické bezpečnosti a kybernetické obrany. Potřebujeme obrannou unii, ale chybí nám k tomu politická vůle (např. Interoperabilita). Potřebujeme také zpravodajskou kapacitu EU a musíme spojit naše roztříštěné síly. Pomoci by mohlo např. odpuštění DPH při nákupu obranných prostředků v EU.  Nová obchodní a technologická rada mezi EU a USA je příslibem další spolupráce.  

Na mezinárodní úrovni je dle předsedkyně velmi slibná Indo-pacifická strategie, nebo tzv. „Global Gateway“ –  nový nástroj partnerství pro investice do infrastruktury (Evropská hedvábná stezka). Obchod ale nikdy nelze provádět na úkor lidí v regionech, proto bude navržen zákaz obchodu s výrobky pocházející z nucené práce.

PRVNÍ ZHODNOCENÍ PROJEVU Z POZICE BYZYNSU

Z pohledu byznysu lze projev hodnotit jako kombinaci politických prohlášení a konkrétních oznámení. Ekonomická stránka byla silnější, než v minulém roce, ale struktura sdělení není vždy jasná. Jakkoli byl projev vřele přijat členy EP.

Z pohledu firem jsou zásadní tyto body – Evropský zákon o čipech, nová strategie „Global Gateway“, návrh odstranit DPH u obranných produktů a zákaz obchodu s výrobky pocházejícími z nucené práce. Oceňujeme akcent na Jednotný trh.

Celý projev můžete slyšet na stránkách Evropské komise.

Fára Pavel
kategorie Evropská komise