Průzkum SP ČR: Firmy rozjely masivní testování samy

České průmyslové firmy chrání své zaměstnance před nemocí Covid-19. Testování zaměstnanců samovyhodnocovacími testy plánovalo od 1. března spustit přes 80 procent firem, tedy ještě dříve než jim to jako povinnost nařídila vláda. Téměř polovina firem už navíc v předchozích měsících své zaměstnance ve velkém testovala ve zdravotnických zařízeních. Ukázal to bleskový průzkum Svazu průmyslu, kterého se ještě před nařízením vlády o povinném testování v podnicích, zúčastnilo 211 firem.

Vláda nařídila firmám povinné testování zaměstnanců. Od 3. března se tato povinnost týká velkých firem nad 250 zaměstnanců. Od 8. března musí začít testovat pracovníky i střední firmy od 50 zaměstnanců. „České průmyslové firmy si jsou vědomy vážnosti situace. Ukazuje to i náš bleskový průzkum mezi více než dvěma sty podniky. Ještě v době, kdy se o povinném testování nemluvilo, se rozhodlo 84 procent firem bez ohledu na velikost spustit testování pracovníků samovyhodnocovacími testy. Kdyby vláda jejich použití schválila dříve, mohlo se ve firmách testovat v mnohem větší míře už dávno,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Do začátku března testovalo své zaměstnance 45 procent firem podle dříve platných pravidel, kdy odběr vzorků mohli provádět jen vyškolení zdravotničtí pracovníci. Řada z nich to dlouho dělala na své náklady. Čtvrtina z firem, které už testovaly, v průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR uvedla, že narážela na nedostatečnou kapacitu zdravotnických zařízení. Dvě pětiny firem byly připraveny s testováním začít. Tři čtvrtiny z nich uvedlo, že čekaly, až vláda umožní jednodušší testování samovyhodnocovacími testy. Pro část firem bylo totiž příliš komplikované zřizovat testovací centrum v podniku podle předchozích pravidel.

Dvě třetiny průmyslových firem souhlasí s tím, aby testování ve firmách bylo povinné. „Zhruba čtvrtina firem, které už dříve začaly testovat zaměstnance, uvádí, že pracovníci na testy chodit nechtějí. Proto opakovaně upozorňujeme, že není dořešená legislativa, která by dovolovala firmám testovat své zaměstnance povinně. A to není triviální věc,” říká Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Klíčové pro start povinného testování bude dostatek testů na trhu. „Firmy mají od pondělí možnost nakupovat samoodběrné, samovyhodnocovací testy. Minimálně dva až tři dny trvá, než dodavatel testy nabalí, pošle a firmy je u sebe připraví k použití. Ve středu proto budou testy pravděpodobně ještě na cestě. Mezi našimi členy pozorujeme, že je objednávají ve velkém. Zatím od nich nemáme zpětnou vazbu, že by testy nebyly. Zaznamenali jsme, že se testy vyprodaly například u konkrétního dodavatele nebo že byl konkrétní dodavatel zahlcený logistikou předchozích objednávek. V tomto spatřujeme největší riziko. Dodavatelé možná mají na skladech dostatek testů, ale největší problém je logistika, jak je co nejrychleji dostat k zaměstnavatelům,” upozorňuje na logistické problémy Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu a dopravy firmy upozorňuje, aby při výběru testů nesledovaly pouze cenu, ale především jejich certifikovanou kvalitu, citlivost a spolehlivost. Stát bude firmám na jeden test přispívat částkou 60 korun. S takto nízkou kompenzací není spokojeno 84 procent firem, vyplývá z průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR. Ceny testů se totiž pohybují nad touto hranicí.

Svaz průmyslu a dopravy už vytvořil manuál pro firmy, jak testování zaměstnanců ve velkém zorganizovat a provádět. Ten je k dispozici všem podnikům na webových stránkách Svazu průmyslu a dopravy ČR„Půjde o rozsáhlou logistickou operaci. Průmyslové podniky ale po celou dobu epidemie ukazují, že dokážou reagovat rychle a pružně. I povinné testování zvládnou,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. 
kategorie Tiskové zprávy

Vláda navrhne Parlamentu zvýšit lidem v karanténě náhradu mzdy, firmy budou mít povinnost testovat své zaměstnance

Tisková konference po jednání vlády, 1. března 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 1. března 2021.
Zaměstnanci v karanténě by mohli čtrnáct dnů pobírat náhradu mzdy ve výši sto procent denního vyměřovacího základu. Příslušný návrh zákona o zvýšení náhrady příjmu při nařízené karanténě schválila vláda Andreje Babiše na jednání v pondělí 1. března 2021. Rozhodla také o povolání dalších vojáků na pomoc Policii ČR a odsouhlasila mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým bude zavedeno pravidelné testování zaměstnanců ve firmách na covid-19.

Vláda se opět zabývala tím, jak motivovat zaměstnance, aby se v případě rizikového kontaktu s osobou nakaženou koronavirem nevyhýbali karanténě. Předchozí návrh Ministerstva práce a sociálních věcí neodsouhlasil Parlament, proto ministerstvo předložilo nový návrh zákona o zvýšení náhrady příjmu při nařízené karanténě.

Návrh přichází s jiným principem refundace ztráty mzdy, kdy namísto pevné denní částky pracuje se zvýšením náhrady mzdy, a to na 100 procent redukovaného průměrného výdělku namísto stávajících 60 procent. Prodlužuje se také doba, kdy by zaměstnanec v nařízené karanténě zvýšenou nemocenskou pobíral, a to z deseti na čtrnáct dnů. I v této variantě platí, že zvýšené náklady si mohou zaměstnavatelé odečíst z částky pojistného odváděného za kalendářní měsíc. Podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Vláda odsouhlasila i mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým se zavádí povinné plošné testování zaměstnanců. V první fázi se bude týkat zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají alespoň 250 osob. Od 3. března mají tito zaměstnavatelé povinnost zajistit pro své zaměstnance antigenní testy prováděné buď zdravotníky, nebo přímo testovanou osobou. Od 5. března musí své zaměstnance vyzvat, aby test podstoupili, a od 12. března nesmí zaměstnancům, kteří v uplynulých sedmi dnech nebyli testováni, umožnit přístup na pracoviště. V případě menších firem od 50 do 249 osob se termíny posouvají na 5., 8. respektive 15. března.

Testování musí firmy zajistit alespoň jedenkrát týdně a zaměstnanci budou povinni na výzvu zaměstnavatele toto testování podstoupit. Výjimku mají pouze ti, kteří v posledních 90 dnech měli pozitivní test na koronavirus, prošli izolací a nemají žádné příznaky. Pokud bude výsledek testu pozitivní, budou dotyční povinni ihned odjet domů, nahlásit to svému zaměstnavateli a ošetřujícímu lékaři, který bude mít povinnost poslat je na konfirmační PCR test.

Kabinet schválil také návrh na navýšení počtu vojáků v činné službě k plnění úkolů Policie České republiky v souvislosti s epidemií viru SARS-CoV-2. Na pomoc policistům s kontrolou vládou nařízených krizových opatření bude povoláno až 5 000 vojáků. Současně vláda rozhodla, že se sníží počet povolaných příslušníků Celní správy České republiky na 300.

Vláda odsouhlasila také vydání dalšího generálního pardonu ministryně financí. Bude vydáno rozhodnutí o prominutí příslušenství daně z přidané hodnoty v souvislosti s mimořádnou událostí způsobenou šířením koronaviru. Tímto rozhodnutím dojde k prominutí příslušenství daně z přidané hodnoty související s pozdním podáním daňového přiznání k dani z přidané hodnoty a kontrolního hlášení za zdaňovací období únor 2021 za podmínky, že daňové přiznání a kontrolní hlášení budou podána a související daň z přidané hodnoty uhrazena do 12. dubna 2021.

Vláda rovněž vyslovila souhlas se záměrem Ministerstva zdravotnictví zpracovat projekt dalšího vývoje vakcíny proti onemocnění covid-19 včetně návrhu jeho financování. Projektový tým vedený prof. MUDr. Věrou Adámkovou, CSc., je připraven pokračovat v projektu přípravy emergentní polyvalentní vakcíny fází II, při které by byla zavedena výroba pro preklinické a klinické vyhodnocení bezpečnosti a účinnosti. Tato vakcína by měla být vysoce účinná i proti všem mutacím koronaviru. Náklady na druhou etapu vývoje se odhadují na maximálně 250 milionů korun.

Kabinet schválil také návrh zákona o některých dalších úpravách v oblasti dávek státní sociální podpory a příspěvku na péči v souvislosti s epidemií covid-19. Zákon má pomoci vyřešit situaci na úřadech práce, které se vinou onemocnění covid-19, nařízených karantén i zaměstnanců čerpajících ošetřovné kvůli uzavření škol a školek ocitly v kritické personální situaci. Pokud bude tento speciální covidový zákon schválen, bude moci Úřad práce ČR při stanovení nároku, výše a výplaty dávek na druhé kalendářní čtvrtletí roku 2021 vycházet z údajů o příjmech a nákladech na bydlení, které byly doloženy pro nárok na výplatu a výši uvedených dávek na první čtvrtletí roku 2021, tj. z příjmů a nákladů na bydlení za čtvrté kalendářní čtvrtletí 2020. Na úřad tak kromě výjimečných případů budou muset pouze noví žadatelé. Více v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Vláda rozhodla rovněž o dalším bezúplatném poskytnutí osobních ochranných prostředků ze státních hmotných rezerv. Pro potřebu osob nebo domácností ohrožených chudobou či materiální deprivací, zaměstnanců zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a pěstounů vláda vyčlenila tři miliony respirátorů FFP2 a dětem umístěným v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc a děti svěřené do pěstounské péče bude rozesláno 170 000 zdravotnických obličejových masek. Každé zařízení, které o tyto děti pečuje, by mělo dostat 50 respirátorů na zaměstnance a 10 roušek na dítě podle kapacity zařízení, pěstouni 20 respirátorů FFP2 na osobu a 10 roušek na dítě. Každá osoba ohrožená chudobou či materiální deprivací pak bude mít nárok na šest respirátorů. Podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Vláda se zabývala také návrhem na rozdělení alokace mezi operační programy pro programové období 2021–2027. Schválila i vymezení operačních programů pro fondy Evropské unie v oblasti vnitřních věcí. Celkem bude z Evropského fondu regionálního rozvoje (EFRR), Evropského sociálního fondu plus (ESF+) a Fondu soudržnosti (FS) určených na cíl Investice pro zaměstnanost a růst k dispozici téměř 19,5 miliard eur. Návrh Dohody o partnerství pro období 2021–2027 předloží ministryně pro místní rozvoj vládě do 31. srpna. Podrobnosti obsahuje tisková zpráva Ministerstva pro místní rozvoj.

Ministři rozhodli rovněž o uvolnění 80 milionů korun z kapitoly Všeobecná pokladní správa, ukazatele Ostatní výdaje, položky Prostředky na podporu veřejného sektoru do rozpočtu Ministerstva kultury. Z této částky budou financovány výdaje Národní knihovny ČR, které vyplývají ze smlouvy o autorských právech s kolektivními správci DILIA a OOA-S. Smlouva umožňuje bezplatný přístup studentů, pedagogů a vědeckých pracovníků k digitalizovaným dílům obsaženým v digitálních knihovnách Národní knihovny ČR, Moravské zemské knihovny v Brně, Knihovny Akademie věd ČR, Národní technické knihovny, Univerzity Karlovy, Městské knihovny v Praze a dalších knihoven pro potřeby vzdělávání, vědy a výzkumu v době uzavření škol a knihoven v důsledku pandemie koronaviru.

Kabinet projednal i několik dílčích změn v přijatých protiepidemických opatřeních. Od 2. března budou zakázány také zkoušky v autoškolách a ke stejnému datu bude zakázáno, aby zaměstnanci konzumovali jídlo přímo v provozovně zaměstnaneckého stravování. Závodní jídelna či bufet tedy budou sloužit pouze pro prodej nebo výdej pokrmů.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-1-brezna-2021-187011/.

Otevřený dopis předsedovi Senátu Parlamentu ČR

Vážený pane předsedo,
s rozhořčením musím tímto otevřeným dopisem reagovat na Vaše výroky z dnešního dne týkající se zaměstnanců a zaměstnankyň pracujících z domova. Poté, co jste v televizní debatě navrhl snížení jejich výdělků, aby se solidárně mohli rozdělit s živnostníky, jste na svém twitterovém účtu specifikoval, že jste měl na mysli zaměstnance veřejného sektoru.
Jako předseda odborového svazu, který právě tyto zaměstnance a zaměstnankyně sdružuje, nemohu, lidově řečeno věřit svým uším a očím. Od jednoho z nejvyšších ústavních činitelů očekávám poněkud větší sepětí s realitou. Z tohoto důvodu mi dovolte sdělit několik následujících informací:
Zaměstnanci státní a veřejné správy již zhruba rok zpracovávají veškerou administrativu spojenou s vládními opatřeními a jejich prováděním. Zaměstnanci ČSSZ, Úřadu práce ČR, Finanční správy, zaměstnanci samosprávy a dalších úřadů státní správy vyřizují veškeré žádosti o kompenzace, ošetřovné, podporu z programu Antivirus, a další agendy. Drtivá většina těchto žádostí a kompenzací se týká především firem a živnostníků. Na úrovni obcí se často i nad rámec své práce podílejí na místních řešeních či pomoci zasaženým obyvatelům. To vše nad rámec své standardní agendy, která se vesměs (a to ani přes usnesení vlády) nijak nezmenšila.
Za celou tuto dobu nikdo z politiků a představitelů státu, včetně Vás, jejich práci neocenil ani jim nepoděkoval. Naopak, prostřednictvím podobných výroků, jako jsou ty Vaše, jsou označováni za „darmožrouty“, kteří mají placenou dovolenou v délce několika měsíců.
Je také nutné zdůraznit, že ve veřejné a státní správě působí téměř ze tří čtvrtin ženy, na které (jak víme z dosavadních výzkumů a šetření) dopadá pandemie a konkrétně česká opatření citelněji než na muže. Například v podobě domácí výuky nejmenších dětí, nutnosti zabezpečit rodinné stravování, vyšší pečovatelské povinnosti spojené s nemocnými členy rodiny. Nezřídka jde o samoživitelky s malým příjmem, které se najednou kromě své práce potýkají s řadou nových úloh. A vše musí zvládnout ku prospěchu klientů, občanské veřejnosti, ale i rodiny.
A k samotné práci na home office – již zhruba od října loňského roku náš svaz eviduje podněty od zaměstnanců a zaměstnankyň z celé řady úřadů, kterým jejich nadřízení práci z domova nechtějí umožnit, ačkoli třeba na jaře loňského roku možná byla. Bez ohledu na to, že se jedná o velmi účinné opatření ke snížení rizikových kontaktů a tím šíření nákazy, nemohou zdaleka všichni pracovat na home office, ačkoli by to bylo žádoucí. Jsou to totiž opět výroky podobné tomu Vašemu, které redukují vůli vedení jednotlivých úřadů k zajištění práce z domova!
Označit tuto skupinu osob za ty, kteří nijak nenesou náklady pandemie jen z toho důvodu, že jim zatím nebyl zkrácen příjem, ukazuje na hluboké nepochopení toho, jaké všechny dopady pandemie skutečně má. Tato neskutečná asociální a populistická dehonestace práce zaměstnanců ve veřejných službách a správě napomáhá k rozdělování společnosti a k solidaritě má hodně daleko, ba naopak!
S jednou Vaší myšlenkou se však ztotožňuji – není možné, aby dopady spojené s pandemií a náklady na její řešení nesla jen jedna skupina obyvatel. Je ale potřeba hledat ty, kterých se skutečně nijak zatím nedotkla, a to nejsou zaměstnanci, tím méně zaměstnanci veřejné a státní správy. Ve chvíli, kdy budete apelovat na solidaritu u těch, kterým plynou příjmy v odvětvích, která fungují jako by žádná pandemie nebyla, velmi rád se k Vám připojím.
Věřím, že v sobě najdete sebereflexi a veřejně se omluvíte zaměstnancům ve veřejném sektoru. Věřte mi, že si to zaslouží!
 
Bc. Pavel Bednář, v. r.
předseda odborového svazu
 
Přílohy:
 

Po likvidaci OKD přijde kraj o tisíce míst a uhlí bude dovážet, varuje předseda OS PHGN Rostislav Palička

Komplexní materiál s doporučením Uhelné komise ukončit využívání uhlí pro výrobu tepla a elektřiny nejdříve v roce 2038 byl 1. února nečekaně stažen z jednání vlády, nyní ho připomínkují ministerstva a vybrané instituce. Proti tomuto rozhodnutí se ohradili jak odborníci, tak i zástupci průmyslu a odbory. Odborovou centrálu ČMKOS v komisi zastupuje předseda Odborového svazu PHGN Rostislav Palička, kterému HGN položil několik otázek. 

Jak se díváte na rozhodnutí vlády a náhlý politický tlak některých ministrů na posunutí tohoto termínu o pět let dříve na rok 2033? 
Začal bych poslední tripartitou, která jednala i o této otázce. Oceňuji, že ministr průmyslu a obchodu a jeden z předsedů Uhelné komise Karel Havlíček stojí za doporučením komise a rokem 2038. Snaha některých ministrů vlády ukončit využívání uhlí již v roce 2033 je nepochopitelná a mimo realitu. Pokud by vláda Andreje Babiše tomuto tlaku podlehla, zpochybnila by víc než rok a půl práce desítek odborníků v Uhelné komisi. A k tomu doufám nedojde. 

To byl důvod zveřejnění společného prohlášení ČMKOS a OS PHGN? 
Uhlí, jeho těžba a zpracování je doménou především našeho odborového svazu. Po veřejném prohlášení ministrů za ČSSD, že budou ve vládě hlasovat proti doporučení Uhelné komise, jsme cítili potřebu se rovněž veřejně vyjádřit. Připravili jsme prohlášení, a protože v Uhelné komisi zastupuji ČMKOS, považoval jsem za důležité, aby se k němu připojila i odborová centrála. To se po domluvě s předsedou ČMKOS Josefem Středulou stalo. 

Jak vnímáte tlak ministrů zvrátit doporučení Uhelné komise? 
Ministři za ČSSD Jan Hamáček, Tomáš Petříček, Jana Maláčová, Lubomír Zaorálek a za ANO Alena Schillerová, Richard Brabec, Robert Plaga a Jan Blatný si zřejmě neuvědomují, nebo je jim to jedno, že veřejně zpochybňují práci a doporučení poradního orgánu vlády. Odborníci ve třech pracovních skupinách odváděli poctivou a náročnou práci. Na roku 2038 se shodli zástupci zaměstnavatelů i zaměstnanců a další organizace. Rok 2038 je pro nás kompromis a první možný termín, kdy lze uvažovat o ukončení uhlí. Ovšem s jednou základní podmínkou, že budou k dispozici náhradní zdroje za uhlí. Je jasné, že obnovitelné zdroje to nejsou a nebudou. Pokud vláda odmítne návrh Uhelné komise a schválí rok 2033, ohrozí firmy i domácnosti. Jestliže uhlí nenahradí spolehlivými zdroji, zažijeme výpadky elektrické energie a tepla a okruh lidí postižených energetickou chudobou se ještě více rozšíří. Firmy, aby to přežily, budou muset změnit formy podnikání. V každém případě, a to je prokázané mnoha studiemi, OZE nejsou a nebudou schopné spolehlivě a za dostupnou cenu nahradit uhlí při výrobě elektřiny a tepla. 

Na únorovém jednání rada svazu rozhodla, že konání sněmu přesune z března na duben do Prahy.  Je to stále reálné? 
Zhoršující se pandemická situace napovídá, že konání sněmu bude muset proběhnout elektronickou formou. Naše pracoviště v Praze připraví videokonferenci, podobně jako když pořádáme jednání rady svazu, s následným hlasováním per rollam. Delegáti dostanou zavčas všechny potřebné materiály v elektronické podobě, aby mohli kvalifikovaně rozhodovat. Uvědomujeme si, že videokonferenci pro 55 delegátů nebude jednoduché zorganizovat, přesto věřím, že to zvládneme. Videokonference nemůže plnohodnotně nahradit osobní setkání lidí v jednacím sále. Všichni si přejeme návrat k normálu, ale musíme jednat ve prospěch odborového svazu a jeho členů. 

Zúčastnil jste se vyvezení posledního vozíku uhlí z Dolu Darkov. Jak jste to prožíval jako bývalý dlouholetý předák razičského kolektivu z Dolu Paskov? 
Když se zavírá důl, je to pro každého horníka smutná událost. O to smutnější, že symbolické vyvezení posledního vozíku z Dolu Darkov muselo z důvodu vážné epidemiologické situace proběhnout pouze v úzkém kruhu. Nemohli být pozváni všichni ti, kteří by se zcela jistě rádi s Dolem Darkov rozloučili podle tradice. Také sobotní vyvezení posledního vozíku z Dolu ČSA, kterého se zúčastnil předseda SHO OKD Jiří Waloszek, proběhlo komorně. Dosažitelné uhlí z Dolu Darkov bylo již vytěženo a provoz dolu byl neekonomický, což lze pochopit. V Dole ČSA ale zůstane uhlí, které se mohlo vytěžit. Takové akce jsou ale především o lidech, kteří za těmi miliony tun, metrů, strojů a výkonů stáli, a kteří práci na šachtě obětovali někdy osobní i rodinný život, někdy zdraví, a bohužel někteří i život. O to je smutnější, že se horníci nemohli se svojí šachtou rozloučit osobně. 

Co bude dál? 
V OKD tak zůstanou v provozu pouze doly ČSM-jih a ČSM-sever, které budou dávat práci třem tisícovkám lidí. Až skončí i ony, možná už v roce 2022, skončí poslední hlubinná těžba v České republice. Černé uhlí bude ale Moravskoslezský kraj i nadále potřebovat. Ročně kraj a místní firmy spotřebují šest milionů tun černého uhlí. Region tak přijde o pracovní místa a o kvalitní černé uhlí, které bude muset dovážet za drahé peníze ze zahraničí. To je rozhodování a plánování postavené na hlavu.

  • Zdroj: OS PHGN, Článek vyšel v HGN 3/2021

V Chomutově a Veselí budou hlasovat o krajním řešení

V Železárnách Veselí nad Moravou a Válcovnách trub Chomutov se chystá hlasování o stávce. Tamní odboráři se tak rozhodli poté, co ani nedávné vyhlášení stávkové pohotovosti nezměnilo přístup vedení obou podniků k podpisu kolektivní smlouvy na letošní rok. Vyjednávacím týmům základních organizací Odborového svazu KOVO se přes opakované snahy nepodařilo přimět zaměstnavatele ke společným jednáním. Požádali už Ministerstvo práce a sociálních věcí o určení zprostředkovatele.
 
Hlasováním o stávce chtějí odboráři zmapovat mezi zaměstnanci míru podpory tohoto krajního kroku pro případ, že se ani zprostředkovateli nepodaří kolektivní jednání nastartovat a přivést obě strany
k dohodě.
 
„Po zkušenostech s činností zprostředkovatele již v roce 2017, kdy se nám také nepodařilo dohodnout se se zaměstnavatelem na kolektivní smlouvě a od určeného zprostředkovatele žádný
návrh na řešení sporu nevzešel, rozhodly výbory v ZO OS KOVO Železárny Veselí a ZO OS KOVO Válcovny trub Chomutov, že uskuteční mezi zaměstnanci hlasování o stávce,“ potvrdil rozhodnutí Stanislav Malušek, předseda odborů v Železárnách Veselí. „Ze strany zaměstnavatele jsme doposud nezaznamenali žádnou inciativu, která by odblokovala možnost dohody na sporných bodech kolektivní smlouvy, a spíše očekáváme ještě prodloužení nejistoty, a i to přispělo k našemu rozhodnutí hlasovat o stávce,“ dodal.
 
Stávkovou pohotovost vyhlásili kováci v průběhu ledna celkem ve třech podnicích, kromě Železáren Veselí nad Moravou a Válcoven trub Chomutov také v Železárnách Hrádek u Rokycan. Všechny patří do hutní skupiny Z-group Steel Holding Zdeňka Zemka. Odmítavý postoj ke sjednání kolektivní smlouvy zdůvodňuje management nejistotou způsobenou globální koronavirovou pandemií a epidemiologickou situací. Odboráři však poukazují na to, že pokud situace nebrání výkonu práce, nemůže zabránit ani jednáním o kolektivní smlouvě, pokud se dodrží všechna hygienická nařízení.
Neochota zaměstnavatele dohodnout se na podmínkách pro letošní rok a nejistota podle zástupců odborů ještě zvyšuje míru stresu, jemuž jsou kvůli koronavirové krizi zaměstnanci vystaveni.
 
„V případě neúspěšného řízení před zprostředkovatelem budeme již vědět, zda zaměstnanci podporují použití i tohoto krajního prostředku ve snaze pro ně zajistit přijatelnou odměnu za práci a udržení benefitů, které doposud plynuly z kolektivní smlouvy. Toto je z našeho pohledu důležité i pro personální stabilizaci, aby jako doposud neodcházeli kvalifikovaní zaměstnanci, kterých na trhu není dostatek,“ upozorňuje na hrozící dopady absence kolektivní smlouvy předseda ZO OS KOVO Válcovny trub Josef Maršálek. Odboráři opakovaně upozorňují na to, že se část zaměstnavatelů snaží zneužít pandemie ve svůj prospěch a brání se dohodám o mzdách i v případech, kdy k žádným významnějším propadům ve výrobě nedošlo. „Argumenty vedení společnosti, které odmítá osobní jednání, vnímám tak, že jde spíš o snahu využít mimořádné situace k tomu, aby se vedení mohlo kolektivnímu vyjednávání vyhnout,“ uvedl již dříve například Petr Horčic, předseda kováků z Železáren Hrádek u Rokycan.
 
 
  • Zdroj: OS KOVO, Kovák
 

Podmínky pro čerpání krizového ošetřovného od 1. března 2021 se nemění

Na základě usnesení vlády ze dne 26. února 2021 dojde 1. března 2021 k uzavření všech školských zařízení (mateřských a základních škol, dětských skupin) s výjimkou školských zařízení působících při zdravotnických zařízeních a pro děti členů integrovaného záchranného systému. Rodičům i nadále zůstává nárok na ošetřovné v případě uzavřeného vzdělávacího zařízení. Výše ošetřovného činí 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu, přičemž výše je min. 400 Kč za den.

Pro rodiče, kteří pečují o dítě z důvodu uzavření školy, se od 1. března 2021 nic nemění a stále mají nárok na tzv. krizové ošetřovné.

Nově od 1. března 2021 vzniká nárok na ošetřovné i rodičům prvňáčků, druháků a rodičům dětí v mateřských školách, které dosud mohly zařízení navštěvovat.

Kdo má nárok na krizové ošetřovné

Vzhledem k plošnému uzavření všech školských zařízení s výjimkou školských zařízení působících při zdravotnických zařízeních a pro děti členů integrovaného záchranného systému mají nárok na ošetřovné všichni rodiče, kteří musí z důvodu uzavření zařízení pečovat o dítě, a nemohou tedy vykonávat své zaměstnání. Krizové ošetřovné může čerpat zaměstnanec:

  • jehož dítě je v době uzavření školy / dětského zařízení mladší 10 let,
  • z důvodu péče o nezaopatřené děti (bez omezení věku) účastnící se školní docházky, které jsou závislé na péči jiné osoby (již od stupně I.),
  • z důvodu péče o osoby starší 10 let využívající služby denních, týdenních stacionářů a obdobných zařízení, jež jsou určeny pro péči o osoby závislé na péči jiné osoby alespoň ve stupni I.

Mají nárok na ošetřovné osoby pracující na DPP/DPČ a OSVČ?

Nárok na ošetřovné mají i osoby pracující na dohodu o provedení práce nebo o pracovní činnosti, pokud je za ně odváděno sociální pojištění (je třeba účast na nemocenském pojištění v měsíci sociální události anebo po tři měsíce předcházející měsíci vzniku sociální události). Ani nyní nárok na ošetřovné z nemocenského pojištění (tedy ze strany ČSSZ) OSVČ nevzniká.

Kdy a jak podat žádost o ošetřovné za měsíc březen?

Rodič nejdříve po skončení března 2021 vyplní na ePortálu ČSSZ tiskopis Žádost o ošetřovné při péči o dítě za kalendářní měsíc, ve kterém bylo uzavřeno výchovné zařízení (škola) či jeho část. Vyplněný tiskopis předá svému zaměstnavateli, který jej doplní o další údaje (stejně jako v předchozích měsících).

Je nutné vygenerovat nové číslo žádosti, nebo lze pokračovat s předchozím číslem?

V případě, že nepřetržitě pokračujete v péči o dítě z důvodu uzavření školského zařízení, vyplníte v tiskopisu stejné číslo jako v únorové žádosti. Pokud jste ošetřovné dříve z nějakého důvodu ukončili (např. školské zařízení bylo znovu otevřeno) a nyní od 1. března 2021 opět dochází k uzavření školy, je nutné vygenerovat nové číslo žádosti, jelikož se jedná o nově vzniklou potřebu péče o dítě.

Jaká je výše krizového ošetřovného?

Podle schválené právní úpravy je výše ošetřovného od prvního kalendářního dne 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu. Orientační výši dávky si můžete spočítat pomocí kalkulačky pro výpočet ošetřovného, kterou najdete na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí. Minimální denní výše dávky ošetřovného činí 400 Kč v případě plného úvazku tam, kde denní výše dávky po provedení výpočtu denní výše dávky podle stávajících pravidel bude nižší než 400 Kč.

Jak postupuje zaměstnavatel?

Zaměstnavatel standardně zašle žádost zaměstnance o dávku v elektronické podobě na místně příslušnou OSSZ. V žádosti vyplní Záznamy zaměstnavatele za příslušné období (nebo přiloží samostatný tiskopis „Záznamy zaměstnavatele k žádosti o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření výchovného zařízení“).

Veškeré informace ke krizovému ošetřovnému najdete na webu České správy sociálního zabezpečení

  • Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení

Asociace samostatných odborů odmítá úplný lockdown, neboť by byl kontraproduktivní, a velice by poškodil naši ekonomiku!

Jaký je názor Asociace samostatných odborů na opatření, která v rámci nouzového stavu vláda vyhlásila od 1. března, a to na nadcházející tři týdny??

Na jednání politických stran, zaměstnavatelů a odborů s vládou, které se uskutečnilo ve středu 24. března, naše Asociace samostatných odborů doporučovala vládě přijetí několika opatření. Zde musím poznamenat, že to, co vláda přijala, se do značné míry kryje s tím, co jsme navrhovali. Ale pro informaci našich čtenářů chci dodat, že za prvé jsme navrhovali, aby vláda omezila vycházení z místa bydliště na vzdálenost 15 kilometrů. Jsme totiž toho názoru, že policisté v dnešní době si mohou ve svém mobilu či notebooku najít příslušnou aplikaci a zjistit, že dotyčná kontrolovaná osoba překročila perimetr zorného pole od svého bydliště. Skutečnost, že vláda nakonec rozhodla, že občané se mohou pohybovat na území obce, nám samozřejmě nevadí.

Druhým opatřením, které jsme navrhovali, bylo, aby byly otevřeny malé obchody, jelikož by se tím rozředil nápor na obchodní centra ve městech, kam občané na nákupy dojíždějí. Navíc, ekonomicky vzato, tyto malé obchody by neměly takový propad tržeb, jako je tomu, když jsou uzavřené.

Za třetí jsme vládě navrhovali, aby zvážila možnost, aby žáci základních škol a studenti středních a vysokých škol od září a října opakovali školní rok 2020/2021. Podle našeho názoru je to potřebné z toho důvodu, aby se problémy s distanční výukou nakonec neprojevily ve snížení úrovně vzdělanosti našich dětí a mládeže. Myslíme, si, že by se nic nestalo, kdyby žáci a studenti celý ročník opakovali. Podle nás to stojí za úvahu.

Za čtvrté jsme navrhovali, aby vláda stanovila a nechala v Parlamentu odhlasovat, že všichni zaměstnanci, kteří jsou v karanténě, budou dostávat 100 procent své mzdy. Zároveň chci říci, že jsem velice nespokojen s tím, že v Poslanecké sněmovně a v Senátu bylo odhlasováno 1000 Kč pro OSVČ, zatímco navrhovaných 370 Kč zaměstnancům, jako příspěvek k 60 procentům jejich nemocenské, v Poslanecké sněmovně nakonec neprošel. Vždyť těmto zaměstnancům, když jsou v karanténě, chybí peníze z jejich mzdy. Proto jsem také v sobotu 27. února o tomto problému jednal s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, kdy jsme se oba shodli, že by zaměstnanci měli k nemocenské dostat příplatek 400 korun. Při této příležitosti jsem vicepremiérovi Karlovi Havlíčkovi rovněž navrhl, že když se od pondělí zavřou mateřské školky a žáci prvního stupně také nebudou chodit do školy, tak aby ti, kteří zůstanou doma, a budou se starat o své děti, aby měli také příplatek, a to do výše 100 procent jejich mzdy. Dnes totiž dostávají ošetřovné na člena rodiny jen do výše 70 % jejich mzdy. Myslíme si, že zaměstnanci by na těchto opatřeních neměli tratit.

Vláda vyzývá občany k dodržování těchto opatření. Co byste jim doporučil vy, osobně?

Ano, hovořím za naši odborovou centrálu. Jsme jednoznačně pro to, aby se všechna stanovená opatření u nás dodržovala. Chci k tomu poznamenat, že v případě těch podnikatelů či OSVČ, kteří tato opatření nebudou dodržovat a budou je nadále porušovat, jsme proto, aby byli přísně potrestáni. Pro řadu z nich udělované pokuty asi nic moc neznamenají. Proto by měli přijít i o svoji živnost. Byl by to příkladný způsob jejich potrestání, protože nedodržují nařízená vládní opatření. Mnozí další by to pochopili a určitě by tato nařízení již dodržovali.

Na pořadu dne je zachování zdraví a života našich spoluobčanů, ale i chodu hospodářství. Jakým způsobem by toho, podle vás, mělo být co nejdříve a nejlépe dosaženo?

Jsme toho názoru, že parametry schválených opatření by měly být velmi dobře vyvážené a efektivní. Vždyť jde o zachování zdraví a zejména života našich spoluobčanů. Máme již víc než 20.000 zemřelých. To je vysoké číslo, které je velmi varující. Na druhé straně otázka ochrany zdraví a života občanů musím být velmi dobře vyvážena s hospodářským životem naší země. Jde o to, aby hlavní hospodářská odvětví, to je průmysl, zemědělství a stavebnictví, nadále fungovala, a to za dodržování velice přísného testování zaměstnanců těchto firem a podniků.

Největším problémem, o němž se nyní nejvíce hovoří, je uzavření průmyslových podniků v rámci tzv. lockdownu. Má pravdu vláda, když zatím na to nepřistoupila?

Asociace samostatných odborů se k tvrdému lockdownu, to je úplnému zavření průmyslu, jednoznačně nekloní. Spíše ho, z ekonomických důvodů, odmítáme. Jenom chci upozornit, že nejen spousta podnikatelů, ale i mnoho zaměstnanců, se dnes dostává do existenčních problémů. V médiích neustále slyšíme, že podnikatelé trpí, ale přitom trpí i zaměstnanci. Když jsou v karanténě či když přišli o práci, tak se jim snižují jejich příjmy. Přitom někteří z nich si vzali hypotéky, aby získali byt pro svoji rodinu. Ti, ostatní, pro změnu, sice nemají hypotéky, ale na druhé straně mnozí z nich platí vysoké nájemné, které kvůli nedostatku bytů u nás, sice postupně, ale neustále roste a zvyšuje se. Řekl bych, že paradoxem dnešní doby je to, že podnikatel dostane dotaci Covid-nájemné, zatímco zaměstnanec nikoliv.

Jsme si samozřejmě vědomi, že hospodářství u nás musí fungovat, a to v souladu s opatřeními, které přijala vláda. Takže, jediným možným východiskem v dané situaci, než se obyvatelstvo proočkuje, je důsledné uplatnění testování ve firmách a podnicích. Jestliže by firmy, v důsledku lockdownu, vypadly z dodavatelsko-odběratelských vztahů, tak by se potom velice těžko vracely zpět, k původním odběratelům jejich výrobků či zboží. Mimochodem, viděli jsme to v českém zemědělství, když EU stanovila řadu sankcí na vývoz potravin, například do Ruska, neboť tyto sankce velice výrazně poškodily naše zemědělství. Pro naše zemědělce je nyní velice složité a těžké se vracet na ztracené trhy, které mezitím klidně obsadili jiní. Proto také znovu opakuji, že odmítáme úplný lockdown. Neuplatňoval se od loňského března, neměl by se uplatňovat ani nyní.

Jak to tedy vidíte s možným návratem do normálního života?

Pokud jde o řešení současné situace, zde bych rád použil slova největšího britského státníka Winstona Churchilla, volně parafrázuji: Musíme zvítězit! Myslím si, že my zvítězíme! Proto bych požádal všechny, aby nějaký čas ještě vydrželi a dokázali napnout všechny síly. Když k tomu připojíme i využití takových vědeckých metod, jako je očkování, jsme toho názoru, že za dva měsíce, a to si troufám tvrdit, bude naše republika z nejhoršího venku. Samozřejmě, že to na jaře neskončí, protože samotné očkování bude, podle různých odhadů, probíhat až do konce letošního roku. Avšak chci podotknout, když vše dodržíme, a společnost bude postupovat jednotně, dostaví se určitý úspěch, a to i v určité v ekonomické podobě. Víte, vyrovnání se s ekonomickými důsledky této pandemie se budou určitě táhnout i po celý příští rok. O tom jsem přesvědčen. Ale zároveň musím dodat, že očekávání některých lidí, že v tomto roce či v roce příštím, bude vše v normálu, tak tato jejich očekávání nejsou podložena realitou života. Vážení čtenáři, uvědomte si, že Česká republika v roce 2022 nebude tou Českou republikou, jako byla na počátku roku 2020, než vypukla pandemie covidu-19.

 

SP ČR připravil manuál pro samotestování ve firmách

Od pondělí 1. 3. mají firmy možnost využít antigenního samotestování zaměstnanců ve svých provozech. Svaz průmyslu a dopravy ČR při této přiležitosti připravil pro firmy manuál, který by jim měl usnadnit orientaci a pomoci s organizací testování. Kompletní znění manuálu si můžete přečíst zde.
kategorie Tiskové zprávy

Povinné testování ve firmách

Svaz průmyslu a dopravy řeší s vládou zavedení povinného testování od středeční mimořádné tripartity. „Řešili jsme dvě překážky, které tomu zatím bránily. To je dostupnost testů na trhu a legislativa. Po ověření se zdá, že by testů mělo být dost,“ komentuje Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu a dopravy zavedenní povinného testování podporuje, považuje ho za logický krok v aktuální koronavirové situaci. „Každý zodpovědný zaměstnavatel by měl udělat vše pro to, aby ochránil své zaměstnance a pravidelné testování je účinný nástroj, jak zabránit šíření nemoci ve firmách,“ vysvětluje postoj Svazu průmyslu a dopravy jeho viceprezident Jan Rafaj. 

„Jsme rádi, že ministerstvo průmyslu vyslyšelo naše volání a v sobotu večer zveřejnilo metodiku k samotestování. Počítáme, že bude trvat dva až tři dny, než firmy dostanou první objednané várky samotestovacích sad. Ty mohou objednávat od 1. března,“ komentuje Jan Rafaj a dodává: „Jestliže vláda už vyřešila nutnou legislativu, aby zaměstnavatelům umožňovala testovat zaměstnance povinně, nic nebrání, aby podniky od 5. března povinné testování spustily.“

Podívejte se na průvodce testováním ve firmách: https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/informace-o-koronavirus/pruvodce-testovanim-ve-firmach–259808/

Lenka Dudková
kategorie Tiskové zprávy

J. Hanák: Situace je vážná. Průmysl ale jen tak zastavit nejde

„Uvědomujeme si, že situace v republice je vážná. Proto také průmyslové firmy dělají maximum pro to, aby své zaměstnance ochránily. Zavedly principy chytré karantény, trasují, testují. Díky tomu, že jsme se s vládou domluvili po několika týdnech na zavedení samotestování ve firmách, očekáváme, že se do něj zapojí ještě více podniků než doposud. Svaz průmyslu a dopravy také připravil pro firmy hygienický manuál, aby jim co nejvíce usnadnil nastavení pravidel ochrany zdraví. V podnicích se tak hygienická opatření mnohdy dodržují přísněji než všude jinde. Já sám mám ve své firmě z 250 zaměstnanců záchyt jen tří nemocných a trasováním jsme zjistili, že se všichni nakazili mimo podnik.

Souhlasíme, že je potřeba nyní zavést opravdu přísná opatření, ale průmysl takto zastavit nejde. Někdo musí zajistit lidem elektřinu a teplo. Všichni si musíme mít kde nakoupit a rohlíky se taky neupečou samy.

Vím, že tohle lidé nechtějí slyšet, ale musíme si uvědomit, že naše země je závislá na exportu. Když zavřeme podniky, přerušíme dodavatelsko-odběratelské řetězce. Pokud nezavřou i okolní státy, konkurence nás rychle nahradí. Nejde jen o to, že by firmy musely platit obrovské pokuty, ale když ztratíme zakázky, odnesou to zase jen lidé. Pokud pro ně firmy nebudou mít práci, budou je muset propustit.

Jediným řešením, které může ukončit tuto pandemii, je co nejrychlejší očkování. K tomu ale musí stát zajistit dostatek vakcín,“ komentuje aktuální vládní nařízení Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Lenka Dudková
kategorie Tiskové zprávy