Prohlášení Sněmu ČMKOS: Vláda musí obnovit sociální dialog o opatřeních, která se týkají všech občanů

Důsledky ekonomické krize způsobené nedávnou pandemií Covid-19 a stále probíhající válkou na Ukrajině negativně dopadají na hospodářský a sociální vývoj v České republice. Zatímco kvůli vysoké inflaci strmě rostou ceny výrobků a služeb, tak minimální nebo žádná valorizace platů, mezd a důchodů snižuje kupní sílu občanů. V téže chvíli vláda přichází s návrhy opatření nazvanými „Česko ve formě“, které ale mají podle ní zaplatit především zaměstnanci a jejich rodiny. Nadto část zaměstnanců, konkrétně zaměstnanci ve veřejné sféře, ponesou balík změn nejcitelněji. Vláda sice tvrdí, že se šetřením má stát začít u sebe, ve skutečnosti ale hodlá ušetřit zejména na lidech, kteří pro stát a pro veřejnost pracují.  Přichází s návrhy opatření, o nichž nevedla dialog se svými sociálním partnery, tedy odbory jako zástupci zaměstnanců a organizacemi zastupujícími zaměstnavatele.

Tento přístup a téměř neexistující sociální dialog odmítáme přehlížet. Proto Českomoravská konfederace odborových svazů 15. května 2023 vyhlásila stávkovou pohotovost, která má hlavní cíl: přivést vládu k jednacímu stolu o návrzích opatření, které by měly dostat do kondice veřejné finance ČR. Vládní návrhy jsou však spíše přehazováním zodpovědnosti na ty, kteří krizi nezpůsobili. Vědomi si toho, že se nejistá hospodářská situace musí řešit, připravili jsme vlastní soubor opatření, o kterém chceme se svými sociálními partnery jednat.

Účastníci Sněmu vyzývají vládu, aby k sociálnímu dialogu přistupovala seriózně. Současně upozorňují, že mají právo a jsou připraveni jej případně uplatnit, na využití všech protestních prostředků zaručených Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod.

Protože se k tomu dosud vláda neměla, stávková pohotovost přešla do další stádia – byl ustanoven Stávkový výbor ČMKOS, vznikají stávkové výbory na úrovní jednotlivých svazů i základních organizací, vyrážíme do regionů vyjednávat podporu, zároveň kontaktujeme své zákonodárce v regionálních poslaneckých a senátních kancelářích se seznamem našich konkrétních požadavků a návrhů na řešení situace a uspořádáme protestní akce v týdnu od 26. 6. do 30. 6. 2023.

Opakujeme, že ohrožení sociálního smíru riskuje vláda svojí arogancí a nezodpovědností. Naším cílem je obnovení sociálního dialogu a jednání o zásadních krocích vlády, které se týkají všech občanů.

Účastníci Sněmu ČMKOS

V Praze dne 30. května 2023

Přílohy:

Usnesení 32. sněmu Agrární komory České republiky konaného dne 25. května 2023 v Olomouci

Sněm svolalo Představenstvo Agrární komory České republiky podle § 13 odstavce 7 zákona č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky v platném znění.

Komora sdružuje většinu podnikatelů v zemědělství, lesnictví a potravinářství všech forem vlastnictví a způsobů podnikání.

Členové Agrární komory České republiky produkují více než 80 % veškerých komodit a obhospodařují více než 1,4 milionů hektarů zemědělské půdy a 20 053 hektarů lesní půdy.

Počet členů organizovaných prostřednictvím 55 okresních, 2 regionálních a 11 krajských komor je 2.211. Právnických osob je 1.300. Z toho je 911 fyzických osob.

V počtu členů se neuvádí členstvo 32 členských svazů, sdružení a unií, kde se členství jednotlivých podnikatelů někdy vzájemně překrývá.

Sněmu se zúčastnilo 134 delegátů Všeobecné sněmovny, to je 82 %, a 49 delegátů Sněmovny společenstev, to je 92 % z pozvaných s hlasem rozhodujícím.

AK ČR je připravena k plné součinnosti s Parlamentem ČR, Vládou ČR, Ministerstvem zemědělství ČR a dalšími orgány při zajištění těchto požadavků.

  1. sněm Agrární komory ČR:
  2. schvaluje:

1.1. Zprávu Představenstva AK ČR o činnosti od 31. Sněmu – příloha k usnesení č. 1

1.2. Účetní závěrku za rok 2022 a plán příjmů a výdajů na rok 2023 – příloha k usnesení č. 2 (ke stažení viz materiály pro delegáty)

1.3. Zprávu a stanovisko dozorčí rady AK ČR k účetní závěrce za rok 2022 – příloha č. 3 (ke stažení viz materiály pro delegáty)

1.4. Změnu příspěvkového řádu včetně inflační doložky.

  1. bere na vědomí výsledky voleb prezidenta, viceprezidentů a členů dozorčí rady,

* prezident – Jan Doležal, viceprezidenti za všeobecnou sněmovnu Leoš Říha, Václav Hlaváček, předsedou všeobecné sněmovny byl podle největšího počtu hlasů zvolený Jiří Milek,

* viceprezidenti za sněmovnu společenstev Bohumil Belada, Martin Pýcha, předsedou sněmovny společenstev byl podle největšího počtu hlasů zvolený Martin Ludvík.

* Členové představenstva za sněmovnu všeobecnou: Věra Čermáková, Jiří Černý, Robert Erlebach, Martin Gabrhelík, Václav Hlaváček, Jaroslav Michal, Jiří Milek, Pavel Novák, Leoš Říha, Jaroslav Šíma, Vilém Tomíček, Miroslav Vondruška, Petr Žebrák;

* Členové představenstva za sněmovnu společenstev: Bohumil Belada, Josef Diviš, Miroslav Drs, Radek Kružík, Martin Ludvík, Josef Luka, Tomáš Martinec, Martin Pýcha, Stanislav Studený, Otakar Šašek, Zdeněk Štěpánek, Dana Večeřová, Vladimir Veselý, Martin Volf. Členové dozorčí rady (pořadí podle počtu hlasů) Pavel Veselý, Zdeněk Kubiska, Josef Králíček, Karel Chalupný, Miloš Buňka, Miroslav Hampl, Monika Nebeská, Vlastislav Klaška, Věra Šrámková, Milan Navrátil, Bohumír Hutař. Dozorčí rada na 1. schůzi zvolila svého předsedu: Chalupného Karla.

  1. Sněm ukládá

3.1. Představenstvu Agrární komory ČR:

* připravit strategii pro užší spolupráci Úřadu AK ČR s ústřední kanceláří Zemědělského svazu ČR s cílem ekonomické optimalizace při zachování či posílení poskytovaných služeb;

* připravit analýzu právních kroků s cílem zajistit srovnatelné dotační podmínky s okolními členskými státy;

* připravit analýzu právních kroků s cílem zajistit dodržování pravidel hospodářské soutěže v rámci dodavatelsko-odběratelské vertikály;

* připravit ve spolupráci s dalšími nevládními organizacemi členských zemí EU Evropskou občanskou iniciativu, která vyzve Evropskou komisi k předložení komplexní dopadové studie Evropské zelené dohody;

* ve spolupráci s vedením AK ČR dále personálně a ekonomicky stabilizovat Úřad AK ČR; zřídit smírčí komisi a zajistit volbu členů smírčí komise;

3.2. krajským, regionálním a okresním agrárním komorám a členským společenstvům:

* rozpracovat zaměření činnosti Agrární komory České republiky v příštím období a Usnesení 32. sněmu do vlastních podmínek; napomáhat Představenstvu Agrární komory České republiky v jeho činnosti a aktivně plnit jeho usnesení;

* jednat s poslanci a senátory ve svých volebních obvodech o podpoře zájmů členstva Agrární komory ČR, koordinovaně s Představenstvem AK ČR; organizovat seznámení členstva se změnami ve Společné zemědělské politice EU a v národních předpisech;

* plynule aktualizovat centrální seznam členů a změny zasílat Úřadu AK ČR; zintenzivnit činnost v regionálních i celostátních médiích s cílem zlepšit vnímání agrárních odvětví veřejností;

3.3. členské základně:

* uhradit členské příspěvky pro Agrární komoru České republiky v souladu s příspěvkovým řádem takto:

  1. a) Sněmovna všeobecná
  2. b) Sněmovna společenstev

3.4. viceprezidentům ve funkci předsedů sněmoven v souladu s článkem 4, odstavcem 1 příspěvkového řádu rozpracovat členské příspěvky jednotlivých sněmoven pro Agrární komoru České republiky na jednotlivé členské organizace.

  1. konstatuje, že se v období mezi 31. a 32. sněmem AK ČR podařilo zejména:

* zabránit původnímu návrhu erozní ohroženosti od roku 2024, který počítal s výrazným navýšením silně erozně ohrožených ploch;

* podařilo se prosadit vysokou alokaci rozpočtu Ministerstva zemědělství na národní dotační tituly v reálné výplatě 4,75 mld. Kč v roce 2022 s pokračující podporou živočišné výroby a speciálních rostlinných komodit, a to i při nižším celkovém rozpočtu rezortu;

* prosadit 200% kofinancování k mimořádnému krizovému balíčku na podporu zranitelných odvětví (chov prasat, drůbeže, dojnic, pěstování jablek a konzumních brambor) v celkové alokaci 835 mil. korun;

* navýšit rozpočet Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu (PGRLF) pro rok 2022 s předpokladem dalšího navyšování v roce 2023;

při nižším celkovém státním rozpočtu zachovat tzv. zelenou naftu;

přes probíhající diskuzi o veřejných financích se podařilo od roku 2023 udržet 65% kofinancování Programu rozvoje venkova, které je v rámci EU nadprůměrné;

prosadit kompenzace vysokých cen energií za rok 2022 a mezi způsobilé žadatele zařadit také velké podniky působící v zemědělství a potravinářství;

prosadit pro rok 2023 zastropování cen energií pro zemědělské podnikatele přes původní návrh, který se týkal jen domácností a drobných odběratelů;

podařilo se prosadit výjimku v zastropování cen elektrické energie pro bioplynové stanice o instalovaném výkonu do 1 MW na rok 2023 a navýšení této ceny ze 180 euro na 230 euro u výkonů nad 1MW;

podílet se na přípravě dotačního Programu podpory zaměstnanosti na venkově s cílem podpořit živočišnou a speciální rostlinnou výrobu;

zásadně ovlivnit návrh Evropské komise k Nařízení o udržitelném používání přípravků na ochranu rostlin tak, aby zohledňoval rozdíly ve spotřebě přípravků v jednotlivých členských státech a během Předsednictví České republiky Radě EU se podařilo vyzvat Evropskou komisi k předložení dopadové studie;

dokončit legislativní proces novely rostlinolékařského zákona s ohledem na možnost snazší registrace přípravků, které již prošly registrací v jiných členských státech;

přes rozhodnutí Evropského soudního dvora se podařilo i v roce 2023 udržet výjimku na použití osiva mořeného přípravky na bázi neonikotinoidů;

připravit pozměňovací návrh k zákonu o oběhu osiv a sadby, který odsouvá povinnou elektronickou evidenci hnojení až na rok 2025;

podílet se na pozměňovacích návrzích k novele zákona o významné tržní síle s cílem vyšší ochrany dodavatelů před nekalými obchodními praktikami;

informovat a zapojit členskou základnu do dotačních programů administrovaných mimo Ministerstvo zemědělství, zejména programů Ministerstva průmyslu a obchodu (zlepšování energetické účinnosti apod.) a Ministerstva životního prostředí (Operační program Životní prostředí, Agentury ochrany přírody a krajiny – kompenzace škod způsobených hrabošem, vlkem a dalšími);

dále zavádět inovace v zemědělské prvovýrobě, již část zemědělců využívá systémy precizního zemědělství, a je třeba tyto snahy podporovat;

dále zlepšovat standardy welfare zvířat a snižovat využití antimikrobik v chovech hospodářských zvířat, Česká republika má výrazně nižší spotřebu než hlavní dovozní státy, jako je Španělsko, Belgie, Německo a Polsko;

posílit a systematizovat propagaci českého zemědělství a lesnictví včetně lepší koordinace a výměny informací s dalšími nevládními organizacemi;

dále zlepšovat informační a poradenský servis pro členskou základnu se zaměřením na nová pravidla Společné zemědělské politiky EU 2023–2027 a na právní poradenství;

nedařilo se zejména:

prosadit nižší míru redistributivní platby, která nyní činí 23 % a je tak výrazně vyšší oproti průměru Evropské unie, který se pohybuje na úrovni 10 až 12 %;

dokončit přípravu dotačního Programu podpory zaměstnanosti na venkově tak, aby byl odeslán k notifikaci Evropské komisi, respektive byl připraven k výplatě v roce 2023;

nastavit spravedlivé podmínky na jednotném trhu EU srovnáním výše zemědělských podpor a zákazem dovozu zemědělských komodit za tzv. predátorské ceny;

novelizovat zákon na ochranu zemědělského půdního fondu včetně způsobu výpočtu odvodu za závor zemědělské půdy;

vyhlásit stop stav záboru zemědělské půdy pro výstavbu nadnárodních obchodních řetězců;

zabránit zastavování kvalitní zemědělské půdy a ochránit ji před spekulativními nákupy přijetím zákona o prodeji zemědělské půdy; výrazněji snížit nevyváženost hospodářské soustavy zemědělství i přes všechna dosud přijatá opatření;

účinněji čelit rostoucím neodůvodněným environmentálním a spekulativním tlakům na zemědělské hospodaření, včetně spekulativních nákupů půdy;

pokročit v rovnoměrnější a spravedlivější dělbě obchodních přirážek v potravinové vertikále a zákazu prodeje za podnákupní či podnákladové ceny;

snížit závislost odvětví zemědělství na dotacích; prosadit Marketingový fond, Lesnicko-dřevařský fond a Fond těžko pojistitelných rizik; vytvořit kompenzační nástroj ke zmírnění důsledků sucha pro všechny vlastníky lesů, který by odpovídal skutečným škodám;

odstranit nedostatek odborných pracovníků v zemědělském a lesnickém provozu a přetrvávající zdlouhavost povolování zaměstnávání zahraničních pracovníků;

razantně snížit administrativní zátěž v agrárních odvětvích včetně koordinace kontrol resortních orgánů;

  1. žádá

5.1. vládu ČR, Poslaneckou sněmovnu a Senát Parlamentu ČR:

aby ve chvíli, kdy se téměř zastavil obchod se zemědělskými komoditami ve střední a východní Evropě a došlo k razantnímu propadu cen při hrozbě, že nebude kam naskladnit produkci z blížící se sklizně, se připojily k dalším pěti evropským zemím, které před dovozy vybraných zemědělských komodit chrání domácí producenty nebo učinily vše pro to, aby došlo k zprůchodnění tzv. koridorů solidarity určených pro vývoz ukrajinské zemědělské produkce na trhy třetích zemí s cílem navrácení stavu zásob a tržní ceny zemědělských komodit v Evropě na úroveň rentability;

podpořily na unijní úrovni exportní subvence pro ukrajinskou produkci, přímou pomoc ukrajinským zemědělcům výměnou za vynětí zemědělské produkce z bezcelní dohody, intervenční nákupy přebytkové zemědělské produkce či případně dočasně uvolnily omezení pro energetické využití zemědělské (nad)produkce v Evropě;

zajistily srovnatelnost státní pomoci napříč členskými státy Evropské unie na jednotku hektaru zemědělské půdy nebo na velkou dobytčí jednotku. Peníze vyplacené v rámci tzv. dočasného krizového rámce či nižší strop na energie uplatňovaný v sousedních zemích (v Německu či Polsku) poskytuje místním zemědělcům na evropském trhu konkurenční výhodu, které čeští zemědělci nejsou schopni za těchto nerovných podmínek čelit. To výrazně přispívá k životnímu ohrožení některých odvětví a výraznému propadu konkurenceschopnosti tuzemského zemědělství;

nezvyšovaly daňovou zátěž zemědělských podnikatelů, fyzických i právnických osob, zejména daň z příjmu a odvody OSVČ;

nenavyšovaly daň z nemovitých věcí na zemědělskou půdu, znamenalo by to velkou zátěž pro všechny zemědělce, protože půda je již nyní vzhledem k ceně výrazně více zdaněna než např. budovy;

s ohledem na rostoucí administrativní zátěž a snižující se konkurenceschopnost tuzemského zemědělství a také faktickou a cenovou dostupnost potravin v době snižování rozměru mnoha výrobních zaměření upustily od dalšího zpřísňování podmínek Společné zemědělské politiky do doby, než bude vyřešen bod požadavek vyřešení bezprecedentní situace na jednotném trhu se zemědělskými komoditami;

vzhledem ke stejné finanční alokaci v rámci prvního pilíře SZP EU (Přímé platby), dovozům levné ukrajinské produkce a zvyšujícím se nárokům na zemědělské podnikatele v souvislosti s naplňováním cílů Zelené dohody pro Evropu naopak upustily od zdaňování zemědělských dotací a podpor formou odpočitatelné položky od základu daně z příjmů;

aby s ohledem na stagnaci podpor v prvním a druhém pilíři a raketový nárůst nákladů a v souladu se zachováním rozměru živočišné a speciální rostlinné výroby byla v maximální možné míře zachována alokace na národní dotace i v rozpočtech pro další roky; podpořily systémové částečné odpuštění sociálního pojištění pro zaměstnavatele s vyšším podílem živočišné výroby a speciálních rostlinných komodit, a tedy i vyšším počtem pracovníků s cílem zvýšit pestrost krajiny a podpořit zaměstnanost na venkově,

aby navýšily limity pro nižší zdanění DPP, DPČ v sektoru zemědělství;

v maximální možné míře podpořily národní kofinancování případných opatření na zmírnění dopadů přetrvávající potravinové krize s cílem podpořit lokální produkci;

výrazněji snížily DPH na základní potraviny a na kapitolu 0.6 celního sazebníku – rostliny a sazenice v maloobchodě a při přímém prodeji od zemědělce tak, aby se to projevilo v konečných cenách pro spotřebitele. Ideálně by měly být zvýhodněny nižší sazbou potraviny, které dodávají do obchodů tuzemští dodavatelé tak, aby byl snížením DPH podpořen zájem o českou produkci, alternativně je možné podpořit nižší DPH na zdravé a sezonní potraviny;

Ministerstvo financí ve spolupráci se svými kontrolními orgány zvýšilo kontrolní činnosti na dodržování zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, zejména § 2 tohoto zákona v oblasti sjednávání cen potravin; připravily návrh komplexního pojištění těžko pojistitelných rizik, ať už formou zvláštního fondu nebo prostřednictvím daňových úlev či vytvářením rezerv;

prosazovaly vyvážený pohled na základní pilíře trvale udržitelného hospodaření v lesích (ekologický, ekonomický a sociální), pouze zcela výjimečně vyhlašovaly nejcennější území za bezzásahová a rozumně a odůvodněně vyhlašovaly oblasti pod různými režimy ochrany, a to zásadně v souladu s většinovým názorem obyvatel trvale žijících v dotčených oblastech;

pokračující snahy o založení NP Křivoklátsko, které je vedené evidentními lobbistickými zájmy a proti jehož vyhlášení se postavila naprostá většina obcí působících na jeho potenciálním území, totiž v dobách úsporných balíčků téměř hraničí s pohrdáním zájmy občanů této země;

zpracovat studie proveditelnosti výstavby závlahové infrastruktury v nejohroženějších katastrálních území ČR.

5.2. ministra zemědělství ČR:

požadujeme zachování alokace národních dotačních podpor na úrovní minimálně 4,75 mld. Kč, jako tomu bylo v předchozích 3 letech;

* aby aktivně řešil konkurenceschopnost zemědělských podnikatelů s ohledem na dovozy za predátorské ceny; aktivně řešil dovozy levné ukrajinské zemědělské produkce na tuzemský trh, které původně měly směřovat k tradičním odběratelům těchto komodit ve třetích zemích;

v souvislosti se zvýšením dovozů zemědělských komodit rostlinného i živočišného původu vyzval kontrolní orgány k trvalým, intenzivním a plošným kontrolám jakosti a zdravotní nezávadnosti dovážené produkce;

v souvislosti s vážnou nákazovou situací v chovech prasat a drůbeže nesnižoval alokaci dotačního titulů Podpory vybraných činností zaměřených na ozdravení chovů prasat a drůbeže (DP 8.F.);

dále aby v souvislosti se zpřísněním zákonných požadavků welfare a klesajícími výkupními cenami mléka nesnižoval alokaci dotačních titulů na Zlepšení životních podmínek v chovech prasat, drůbeže a skotu (DP 20);

využil případné prostředky Krizové rezervy Společné zemědělské politiky EU na podporu odvětví se zvýšenými náklady, kterým se nepodařilo tyto náklady promítnout do realizačních cen (ovoce, zeleniny, chmelu, brambor, monogastrů, dojnic a dalších);

umožnil započítávání monogastrů pro plnění podmínky minimálního zatížení pro účely stanovení faremního systému ANC; ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí dokončil přípravu dotačního programu Dotace zaměstnanosti na venkově s výplatou nejpozději od roku 2024;

připravil revizi Strategie rozvoje rezortu zemědělství do roku 2030 s cílem reflektovat diametrálně odlišnou výchozí situaci a identifikovat nové nástroje k dosažení vytyčených cílů; pravidelně a systematicky komunikoval se všemi nevládními profesními organizacemi zastupujícími zemědělce v České republice bez ohledu na velikost a konzultoval s nimi svá rozhodnutí na národní i unijní úrovni;

na základě zkušeností vyplývajících z příjmu Jednotné žádosti a dat Českého statistického úřadu za rok 2023 (stavy hospodářských zvířat, plochy trvalých kultur atd.) otevřel k modifikaci národní Strategický plán SZP EU s cílem dosažení konkurenceschopnosti ve srovnání s okolními státy a snížení byrokratické zátěže pro zemědělce tak, aby pro ně byly podpory dosažitelné, atraktivní a nebyly naopak v rozporu s běžnou zemědělskou praxí, administrativně náročné či jinak demotivující;

upustil od dalšího zpřísňování dotační podmíněnosti v České republice, a to i s ohledem na skutečnost, že mnohé požadavky základní podmíněnosti, stejně jako tzv. eko-schémat, jdou nad rámec evropských pravidel a praxe uplatňované v jiných členských zemích Evropské unie;

v rámci modifikace Strategického plánu SZP EU upravil erozní ohroženost v souladu s kompromisním návrhem pracovní skupiny pro revizi DZESů, zejména s ohledem na využití skutečně dostupných půdoochranných technologií, jako je zapravení organické hmoty a osevní sledy, zařazení pásového střídání pěstovaných plodin;

zpracovat třetí etapu Generelu vodního hospodářství krajiny – aktuální vymezení výrobních oblastí, aktualizace, rajonizace pěstovaných zem. plodin a trvalých kultur;

neznevýhodňoval produkční zemědělce, a zejména střední a větší podniky, které v České republice produkují většinu potravin a dalších komodit, a proto v rámci modifikace Strategického plánu SZP EU přehodnotil výši redistributivní platby tak, aby odpovídala struktuře českého zemědělství a nastavení v ostatních zemích EU, případně našel způsob, jak produkční zemědělce alternativně podpořit;

v prvním roce fungování monitorovacího a kontrolního mechanismu AMS zajistil souběžnou funkčnost systému, vstřícnost a ohleduplnost kontrolních mechanismů bez dopadu na výplatu podpor;

nastavil pravidla pro obchodování se zemědělskou půdou tak, aby z nich profitovali místní aktivní zemědělci po vzoru jiných členských států EU; pro rok 2024 připravil podmínky pro čerpání přímé podpory precizního zemědělství v rámci přímých plateb;

zemědělské podpory směřoval ke skutečným aktivním zemědělcům s přiměřenou zemědělskou produkcí z obhospodařovaných hektarů;

využil zemědělství pro snížení závislosti na dovozu ruské ropy a plynu. Velký potenciál mají v tomto směru bioplynové stanice, které logicky navazují na zemědělské provozy a vyrábí buď obnovitelnou elektřinu a teplo, nebo po vyčištění biometan, který nahrazuje zemní plyn.

Další možnou úsporou elektrické energie je instalace fotovoltaických elektráren na střechách zemědělských budov. Významným způsobem lze snížit dovoz ruské ropy dočasným navýšením přimíchávání biosložek do nafty a benzínu;

dále žádal Evropskou komisi a Evropský parlament o předložení komplexní dopadové studie Evropské zelené dohody a žádal o její férovou a realistickou implementaci, např. při zohlednění výchozího stavu v členské zemi; podpořil s ohledem na plnění cílů Evropské zelené dohody využití tzv. nových metod šlechtění a zároveň prosazoval nepovolení patentování produktů vzešlých z těchto technik na úrovni EU a zachování plné šlechtitelské výjimky;

dále prosazoval na evropských nevládních jednáních, aby nebylo umožněno patentování produktů tzv. nových metod šlechtění (NBT), a aby byla zachována plná šlechtitelská výjimka v souvislosti s produkty tzv. nových metod šlechtění (NBT);

aby se zasazoval, s ohledem na zajištění národní potravinové soběstačnosti, o maximální možnou podporu domácího šlechtění a semenářství s cílem zajištění odolnosti vůči biotickým a abiotickým činitelům s ohledem na probíhající klimatickou změnu; podpořil vývoj moderních šetrných prostředků na ochranu rostlin a zachování zásadních přípravků tam, kde v současné době není možná náhrada;

aby prosazoval zajištění srovnatelných podmínek se státy EU14 a spravedlivé podpory pro ty, kteří na půdě hospodaří a zajišťují produkci, a zároveň zajistil úplné a nezkreslené porovnání všech podpor a zvýhodnění, které čerpají zemědělci v ostatních zemích EU, především pro tzv. citlivé sektory; naplňoval koncepci zemědělského výzkumu se zaměřením především na potřeby praxe, přizpůsobení se klimatickým změnám a s přesahem do ovlivňování veřejného mínění;

aby přizpůsobil poradenství a vzdělávání potřebám konkrétního výrobního zaměření; prosadil v rámci LPIS možnost započítávání tzv. vnějších krajinných prvků do způsobilé plochy; zahájit diskusi o novém dotačnímu titulu na nákup farmy;

Ke zvládnutí následků kalamity v lesích a podporu trvale udržitelného hospodaření v lesích:

provedl potřebné úpravy lesnické a myslivecké legislativy (je nutné definovat klíčové požadavky lesního zákona ve vztahu k trvale udržitelnému hospodaření, vstup veřejnosti do lesů na vlastní nebezpečí, důsledně vyžadovat efektivní (kontrolovatelné) provozování myslivosti s ohledem na způsobené škody zvěří na lesních dřevinách);

aby zavedl dlouhodobě udržitelný systém financování lesního hospodářství s ohledem na poskytované ekosystémové/neprodukční služby při zachování tržního prostředí. Podpořil dobrovolné sdružování vlastníků lesů za účelem efektivní správy lesních majetků ve větších celcích;

aby udržel pozice vlastníků lesa a infrastruktury navazující na jeho obhospodařování bez rozdílu typu vlastnictví;

aby zabezpečil vypracování modelů budoucí udržitelné produkce dříví ve struktuře a čase z pohledu oborů zpracování dříví; v rámci podpory místních zpracovatelů dřeva navrhl reálná a účinná opatření pro vytváření přidané hodnoty dřeva a jeho využití v tuzemsku (např. podpora inovací a zvýhodnění použití výrobků na bázi dřeva ve státních zakázkách);

aby vytvořil podmínky legislativní a ekonomické podpory pro zajištění sběru dostatečného množství osiva lesních dřevin z uznaných zdrojů určeného k následnému pěstování sadebního materiálu pro obnovu kalamitních holin a také k vytvoření zásoby osiva pro léta neúrody; zajistil a podpořil věcné a objektivní informování veřejnosti o situaci v lesích a očekávaných dopadech do budoucna;

aby umožnil vznik Marketingového fondu a Fondu těžko pojistitelných rizik; zajistil dokončení práce na třetí etapě Generelu vodního hospodářství krajin.

  • Zdroj: Usnesení 32. sněmu Agrární komory ČR

Společné prohlášení BusinessEurope a US Chamber of Commerce

BusinessEurope, za přispění Svazu průmyslu, a Americká obchodní komora zaslaly představitelům EU společné byznysové priority před 4. ministerským zasedáním Rady pro obchod a technologie (TTC), které proběhne 30. a 31. května 2023 ve švédském městě Luleå. TTC zůstává nejdůležitější platformou pro transatlantickou hospodářskou spolupráci a je důležité, aby před volbami v Evropské unii a Spojených státech v příštím roce přinesla konkrétní výsledky. TTC musí sloužit jako platforma pro identifikaci společných rizik, zajištění spolupráce na globálních výzvách, jako je digitální a ekologická transformace, a poskytnout podnikům relevantní nástroje pro orientaci ve stále nejistějším regulačním a geopolitickém prostředí.

Proto zástupci zaměstnavatelů z obou stran Atlantiku připravili konkrétní doporučení, ve kterých oblastech by TTC měla přinést hmatatelnější výsledky. Mezi hlavní požadavky dokumentu patří: 

  • Rozšíření a podpora vzájemného obchodu a investic;
  • Dokončit a zavést rámec pro ochranu osobních údajů mezi EU a USA;
  • Posílení spolupráce se třetími zeměmi;
  • Prohloubení dohod o vzájemném uznávání a spolupráce při posuzování shody;
  • Koordinace vývoje a norem v oblasti AI;
  • Společná podpora zelených technologií a posílení spolupráce v oblasti nových technologií včetně polovodičů;
  • Ochrana společné kybernetické bezpečnosti;
  • Koordinovace investic do telekomunikace a digitální infrastruktury v oblasti globálního Jihu.

Spolu s Americkou obchodní komorou se domíváme, že by pro úspěšné vyjednávání bylo vhodné efektivnější zapojení zúčastněných stran – tzn. zavést a rozšířit aktivní a průběžné konzultace se zúčastněnými stranami, jichž se rozhodnutí přijatá TTC přímo dotýkají (např. zaměstnavatelé), je zásadní. Součástí TTC je také Task Force IRA, v rámci které se snažíme zmírnit dopady aktu o snížení inflace (IRA) na konkurenceschopnost evropských podniků. Společné prohlášení BusinessEurope a Americká obchodní komora zašlou místopředsedům Dombrovskisovi a Vestagerové a komisaři Bretonovi před nadcházejícím zasedáním Rady pro obchod a technologie (TTC).

SPOLEČNÉ PROHLÁŠENÍ SOCIÁLNÍCH PARTNERŮ K TRANSATLANTICKÉ OBCHODNÍ STRATEGII PRO NUCENOU PRÁCI

V souvislosti se zasedáním TTC sdílíme také společné prohlášení o nucené práci, které podnikatelé a odbory na obou stranách Atlantiku poskytnou správním orgánům před druhým setkáním na vysoké úrovni v rámci třístranného dialogu Evropské unie a Spojených států o obchodu a práci (TALD), které se uskuteční 31. května ve Švédsku.

Signatáři jsou BusinessEurope, Americká obchodní komora, Rada pro mezinárodní obchod USA, Rada průmyslu informačních technologií, Národní rada pro zahraniční obchod, jakož i AFL-CIO a Evropská odborová konfederace.

Záštitu nad TALD převzali Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda a komisař pro obchod Evropské komise, a velvyslankyně Katherine Tai, obchodní zástupkyně Spojených států amerických.

Premiér Petr Fiala přijal předsedkyni vlády Litevské republiky Ingridu Šimonytė

Předseda vlády Petr Fiala se v Brně setkal s litevskou premiérkou Ingridou Šimonytė, 30. května 2023.
Předseda vlády Petr Fiala se v Brně setkal s litevskou premiérkou Ingridou Šimonytė, 30. května 2023.
Předseda vlády ČR Petr Fiala přijal v úterý 30. května 2023 v Brně litevskou premiérku Ingridu Šimonytė. Jednali spolu o ekonomické a vojenské spolupráci a mezinárodní situaci v období před blížícím se summitem NATO ve Vilniusu.

Premiér využil této příležitosti a připomněl, že Česká republika vnímá Litvu jako svého přirozeného partnera a spojence, jelikož obě země sdílí stejné hodnoty. 

„Hovořili jsme o strategických otázkách, o geopolitických otázkách, o tom, jak dál pomáhat Ukrajině na evropské úrovni. Bavili jsme se také o situaci v Bělorusku, která vůbec není jednoduchá. Společně můžeme pomoci utvářet politiku EU i NATO s využitím naší jedinečné historické perspektivy. Je velmi důležité, že summit NATO se koná právě ve Vilniusu, je to důležitý signál a symbol toho, že NATO si je vědomo nebezpečí, kterému čelí, že Severoatlantická aliance je připravena posilovat východní křídlo a dělat všechno pro bezpečnost každého členského státu. Nakonec i ČR má své vojáky na Litvě,“ řekl premiér Fiala.

ČR vítá diskusi NATO o Číně a stále doufá v brzký vstup Švédska do Severoatlantické aliance. Jasně se podle českého premiéra ukazuje, že úzká diskuse mezi EU a NATO se vyplácí. 

„Bavíme se i o možnosti posílit spolupráci v obranném průmyslu, což je další oblast, která je pro nás velice důležitá a naše firmy jsou v tomto celosvětově úspěšné. Chápeme potřebu více investovat do obrany. V debatě o zvýšení cílů výdajů na obranu ve Vilniusu jsme otevření,“ dodal Fiala.

Premiér také připomněl, že Litva je pro ČR velmi důležitým obchodním partnerem. Vzájemný obchodní obrat se od roku 2003 zvýšil téměř pětinásobně a vyznačuje se dlouhodobým pozitivním saldem. Od roku 2020 obrat vzájemného obchodu každoročně dosahuje více než 1 miliardy eur. Dopravní podnik Vilniusu v dubnu 2023 oznámil, že česká společnost Škoda Group a.s. zvítězila ve výběrovém řízení na nákup nových trolejbusů pro hlavní město. Do roku 2025 má dodat celkem 91 trolejbusů. 

„Není divu, že Litva je naším největším obchodním partnerem mezi pobaltskými státy. Jsme rádi, že vidíme pokračující růst vzájemného obchodu, který v loňském roce 2022 dosáhl 1,5 miliardy eur. Velmi oceňuji konkrétní zakázku 91 trolejbusů české výroby pro Vilnius. Je to pro nás povzbudivý příklad. Stále existuje mnoho příležitostí k posílení této spolupráce,“ ocenil Fiala.

Předsedkyně vlády Litevské republiky přijela do ČR ze Slovenska. Kromě pracovní snídaně s premiérem Petrem Fialou se také setkala s vedením Masarykovy univerzity, navštívila vilu Tugendhat a prohlédla si výstavu „Pod cizím nebem“ připomínající 80. výročí prvních sovětských deportací z Litvy na Sibiř, kterou premiér Fiala v loňském roce zahajoval v Praze na Kampě společně s litevským prezidentem Gitanasem Nausėdou.

Přichází další fáze. Zřídili jsme stávkový výbor, oznámil předseda ČMKOS Josef Středula a naznačil termíny protestů

Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) zřídila dnes celostátní stávkový výbor. Je připravena případně k celorepublikovému protestu proti vládnímu balíčku k ozdravení financí. Podle předsedy ČMKOS Josefa Středuly jde o konkrétní krok, který postupně může vést až ke generální stávce. Zároveň oznámil, že od 26. do 30. června pak jednotlivé odborové svazy a organizace mohou pořádat své protestní akce. Včera se na těchto nových opatřeních ČMKOS dohodl sněm této odborové centrály. Podle něho odbory rovněž požádají o svolání mimořádné tripartity. Odbory chtějí, aby se jednání konalo ještě do konce června. Od poloviny května jsou svazy ČMKOS ve stávkové pohotovosti.

„ČMKOS přešla do nové fáze. Dosud to byla stávková pohotovost, dnes byl zřízen stávkový výbor ČMKOS s celostátní působností. Vyzvali jsme jednotlivé svazy, organizace, aby nás následovaly a přistoupily k vytvoření stávkových výborů. Důvodem je být připraven na případnou celostátní protestní akci,“ uvedl Josef Středula.

Josef Středula na tiskové konferenci, po skončení jednání Sněmu ČMKOS, dále uvedl, že Českomoravská konfederace odborových svazů největší odborová centrála v zemi, která zastřešuje 31 svazů s asi 270.000 členů. Jak dále poznamenal, ČMKOS vyzvala vládu ČR k jednání, neboť již dříve kritizovala vládu za to, že s odbory o záměrech předem nedebatovala, a na zaslání připomínek k novelám téměř šesti desítek zákonů dala jen pět pracovních dnů. ČMKOS nesouhlasí například se změnami DPH, dále snížením sumy na platy či obnovením nemocenského pojištění pro zaměstnance. Navrhuje svých 12 kroků k ozdravení rozpočtu. Mezi nimi je například zrušení daňových změn z posledních let či obnovení EET.

Stávkový výbor, podle Josefa Středuly, tvoří předsedové či předsedkyně 12 odborových svazů, samozřejmě, že vedení centrály a rovněž i pracovníci technické podpory případné stávky či jiných protestních akcí. Jednotlivé svazy chystají i své akce na poslední červnový týden. „Odborové svazy mají různou představu o aktivitách, co by mohly udělat. Budeme tyto věci koordinovat, nějaké náměty máme. Některé budou společné, některé individuální, některé lokální,“ řekl Josef Středula.

V průběhu tiskové konference předseda ČMKOS dále oznámil, že odborová centrála požádá předsedu vlády Petra Fialu o svolání mimořádného jednání tripartity (Rady hospodářské a sociální dohody ČR – pozn. red.) kvůli vládním návrhům. Podle Josefa Středuly by se zasedání členů vlády, odborů a zaměstnavatelů mělo uskutečnit ještě do konce června. Josef Středula k tomu konkrétně uvedl, že „není uspokojující sednout si do jedné místnosti, to nepřinese žádnou kvalitu. Kvalita je směr jednání. Že se budou hledat společná, třeba i jiná řešení, která by pomohla, uklidnila situaci.“

Načež dodal, že „nějaké náměty máme, ale jistě chápete, že je nyní prozrazovat nebudu. Některé budou koordinované, jiné lokální. Co se týče celostátní stávkové akce, byl bych rád, kdyby k ní nedošlo.“

Premiér Petr Fiala již dříve řekl, že balíček se může upravit, zásadní změny v něm ale vláda provádět nebude. Návrhy odborů, jako je obnovení EET, označil za nerealistické, konsolidaci by podle něj nezajistily.

O postupu proti vládním plánům ke snížení zadlužování státu chtějí odbory dnes odpoledne jednat se zaměstnavateli. Na jednání dorazí prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj či prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR Jan Wiesner.

  • Zdroj: ČMKOS, ČTK, CNN Prima NEWS

Konzultace s ekonomickými diplomaty a experty na export

Konzultace 2023 banner web

Zveme Vás na Konzultace s ekonomickými, vědeckými a zemědělskými diplomaty a vedoucími zahraničních kanceláří CzechTrade a CzechInvest, jejichž organizací byl Svaz průmyslu a dopravy ČR v letošním roce opět pověřen.

Konzultace budou probíhat v PVA EXPO PRAHA Letňany (HALA 1), Beranových 667, Praha 9 ve dnech 29. a 30. června od 8:30 cca do 16:30 hodin.

Délka jedné konzultace bude 20 minut. Počet konzultací pro 1 firmu je omezen na 10. Prosíme vyberte při registraci max. 10 pro Vás prioritních zemí či konzultačních stolků dalších subjektů. Účast na konzultacích je zdarma.

K dispozici pro jednání Vám budou kromě ekonomických, vědeckých a zemědělských diplomatů, vedoucích zahraničních kanceláří CzechTrade, také zástupci zahraničních zastoupení CzechInvestu (Japonsko, Kanada, Korejská republika, Německo, USA, Velká Británie), České podnikatelské reprezentace v Bruselu (CEBRE) a Klientského centra pro export. Nebude chybět ani konzultační stolek Design Centra CzechTrade, České exportní banky (ČEB), Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP), Agentury pro podnikání a inovace, Úřadu pro průmyslové vlastnictví a Klientského centra pro export. V reakci na současné dění bude letos možnost konzultovat s odborníky z MPO u stolku „Ukrajina-poválečná rekonstrukce“.

REGISTRACE NA KONZULTACE

  • Registrujte se prosím přes on-line formulář do 16. června 2023. Harmonogram schůzek Vám zašleme nejpozději 26. června. Pokud víte o časovém úseku, kdy byste se nemohli konzultací zúčastnit, uveďte tuto informaci do poznámky v registraci.

POTŘEBUJETE VĚDĚT VÍC?

Nikdy jste na této akci nebyli? Minulý rok jsme exportérům domluvili za dva dny přes 2 000 schůzek s ekonomickými diplomaty a zástupci CzechTrade z celého světa. Přečtěte si o loňském ročníku zde.

Těšíme se na setkání s Vámi!

Gbelec Ondřej
kategorie Podnikatelské mise a semináře

Návštěva prezidenta EHSV v Praze

2023 05 24 EHSV Rafaj1

Prezident SP ČR Jan Rafaj a prezident skupiny Zaměstnavatelů Evropského hospodářského a sociálního výboru (EHSV) Stefano Mallia na Svazu za účasti firem a svazů diskutovali o současných problémech podnikání v České republice a EU. Jednání v rámci pravidelného expertního týmu SP pro EU vedla generální ředitelka Svazu a také předsedkyně týmu Dagmar Kuchtová. Na setkání vystoupili mimo jiné zástupci 4 průmyslových oborů, a to energetiky, automobilového průmyslu, ocelářství, sklářství a keramiky, kteří se podělili o dopady ekonomické i energetické krize a stále větší regulatorní zátěže na podnikání ve svých oborech. Účastníci měli také možnost probrat aktuální legislativní návrhy EU prezentované odbornými sekcemi Svazu. Zájmy Svazu v EHSV hájí dva zástupci, Jana Hartman Radová a David Sventek, kteří se diskuze také zúčastnili. Všichni přítomní se shodli na tom, že je nutné zlepšit investiční a podnikatelské prostředí v Evropě, snížit celkovou regulatorní zátěž i kvalitně hodnotit dopady vznikající legislativy na konkurenceschopnost.

Prezident Mallia také představil priority skupiny Zaměstnavatelů EHSV pro španělské předsednictví v Radě EU a nadcházející volby do Evropského parlamentu v příštím roce. 

Vstupy odborných sekcí Svazu k aktuálním tématům, které čeští podnikatelé řeší, zahrnovaly legislativní návrhy v rámci Průmyslového plánu Zelené dohody (se zaměřením na Net Zero Industry Act a Critical Raw Materials Act), mezinárodní vztahy a turbulentní geopolitický vývoj, transatlantické vztahy v souvislosti s nadcházejícím jednání Výboru pro obchod a spolupráci mezi EU a USA (TTC), vypořádávání se s následky války na Ukrajině, agendu konkurenceschopnosti v souvislosti se švédským předsednictvím a výročí 30 let vnitřního trhu, došlo také na témata spojená s digitální ekonomikou a narůstající regulaci i v této oblasti. 

Prezident Mallia během své návštěvy Prahy za účasti doprovodu zástupců Svazu jednal s vrchním ředitelem MPO Marianem Piechou, náměstkem pro evropské záležitosti Markem Havrdou a některými zástupci představenstva SP ČR. Všichni zúčastnění se shodli na nutnosti posílit evropskou konkurenceschopnost a atraktivitu investičního prostředí v EU. 

Mikuláš Nozar

 

/

 

kategorie Evropská unie

Stanovisko ke konsolidačnímu balíčku

Ministerstvo financí ČR zveřejnilo v meziresortním připomínkovém řízení Návrh zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů, tedy tzv. konsolidační balíček veřejných financí.

Předkládaná legislativa je jedním z klíčových vstupů vládní koalice, která má snížit saldo státního rozpočtu dle odhadu vlády o cca 98 mld. Kč v roce 2024. Návrh se soustředí na ta témata, která vyžadují legislativní řešení ve formě změny zákona a která nejsou řešena v rámci samostatných projektů.

STANOVISKO SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR (SP ČR)

SP ČR si uvědomuje neudržitelnost současné situace, a proto podporuje nutnost konsolidace veřejných financí. Chápe také složitost politických dohod a chce podpořit balíček jako celek. Zároveň je ale třeba dořešit některé technické nejasnosti a doladit finální strukturu tak, aby negativní dopady byly co nejnižší.
Cílem připomínek je také poskytnutí bližšího pohledu a argumentů na daná témata, aby pro rozhodování vlády a následně zákonodárců byly k dispozici i další relevantní informace.
Svaz zejména požaduje a jako zcela zásadní a nezbytně nutné minimum v akceptaci připomínek SP ČR ze strany MF, případně vlády a dalších zástupců exekutivní a zákonodárné moci, vidí

  • vyhovění připomínkám technického či procesního charakteru k odstranění nepřesností, nejistot a zbytečné nesrozumitelnosti či komplikovanosti pro podnikatelské prostředí;
  • vyhovění připomínkám týkajícím se zrušení či omezení nepeněžních benefitů, zrušení osvobození u energetických daní týkajících se metalurgických a mineralogických procesů či zlepšení přístupu u odpočtů na VaV.

Svaz průmyslu dále žádá, aby vypořádání připomínek proběhlo prezenčně a na jednání byla jednotlivým připomínkám věnována dostatečná věcná pozornost (očekáváme fyzické vypořádání dle předkládací zprávy dne 8. června s dostatečným časovým prostorem pro důkladně projednání).

Celé stanovisko najdete zde.

kategorie Stanoviska SP ČR

Premiér Fiala se v Brně zúčastnil slavnostního podpisu smlouvy, předal ceny v rámci esejistické soutěže a zahájil interaktivní výstavu

Předseda vlády Petr Fiala během tiskové konference v Brně, 29. května 2023.
Předseda vlády Petr Fiala během tiskové konference v Brně, 29. května 2023.
Předseda vlády ČR Petr Fiala se v pondělí 29. května 2023 zúčastnil podpisu smlouvy mezi společností ČEZ a Teplárnami Brno, předal ceny v rámci esejistické soutěže Pravého břehu – Institutu Petra Fialy a zahájil výstavu „Tichá hrdinství“, která vypráví dramatické příběhy z 2. světové války a padesátých let 20. století.

Ještě před podpisem smlouvy mezi společností ČEZ a Teplárnami Brno k výstavbě horkovodu premiér Petr Fiala připomněl, že pro vládu jako celek je energetická bezpečnost a suverenita jednou z hlavních priorit od začátku ruské agrese na Ukrajině.

Horkovod, který bude zásobovat obyvatele Brna bezemisním teplem z jaderné elektrárny Dukovany splňuje všechna kritéria, která bychom dnes na velké infrastrukturní projekty v oblasti energetiky měli uplatňovat. Za využití tepla z jaderné elektrárny strategicky snížíme naši spotřebu plynu a dalších paliv. Dosáhneme tím levnějšího zdroje vytápění a zároveň snížíme závislost České republiky na dodávkách plynu z jiných zemí. Věřím, že první dodávky tepla budou zahájeny už v roce 2030,“ řekl premiér Fiala.

Následně předal ceny v rámci esejistické soutěže Pravého břehu – Institutu Petra Fialy. Soutěž byla určená pro studenty středoškolského, vysokoškolského a doktorandského studia, kteří do 28. února 2023 nedosáhli 30 let věku. Vybírala se nejlepší odborná esej, která je originálním a dosud nezveřejněným autorským textem na volitelné téma. Letos zvítězili Tomáš Kotačka, Ondřej Pospíšil a Albert Fuchs.

„Myšlenka esejistické soutěže se mi od začátku líbila, i proto, že jsem si psaní esejů a intelektuální argumentace vždycky nesmírně vážil. Tento ‚pilotní’ ročník byl nakonec až nečekaně úspěšný. Překvapilo mě, jak tematicky pestré texty se v této soutěži sešly. Obecně jsem vždy věřil v moc slova, v to, že doopravdy dokáže změnit svět. Skrze psaní se celý život učíme lépe formulovat své myšlenky, vyhodnocovat fakta a zkoumat problém z více stran,“ řekl vítězům premiér Fiala. 

V Institutu Paměti národa v Brně pak zahájil premiér Fiala výstavu „Tichá hrdinství“. Interaktivní výstava vypráví dramatické příběhy z 2. světové války a padesátých let 20. století. Návštěvníky zavede mezi partyzány, protinacistické odbojáře, do jáchymovských dolů a komunistických vyšetřoven.

„Odcházejí lidé, kteří zažili obě tyto hrůzy a my musíme dělat vše proto, abychom to nemuseli už nikdy poznat. Expozice „Tichá hrdinství“, která je postavená na moderních technologiích a různých efektech je skvělou příležitostí, jak příběhy z těžkých dob přiblížit mladé generaci, jsem moc rád, že se tato iniciativa stále rozšiřuje po celém Česku,“ uvedl při zahájení výstavy premiér. Životní příběhy čtyř českých hrdinů vybrali tvůrci z více než deseti tisíc rozhovorů ze sbírky Paměti národa. 

Podcast SP ČR: Nový stavební zákon

Stavební řízení v České republice je oprávněně považováno za nepřiměřeně složité a dlouhé. Nový stavební zákon se měl s těmito problémy vypořádat a s tímto cílem také původní návrh zákona vznikl. Ještě před účinností nového zákona ale nová vláda navrhla jeho rozsáhlou novelu. Ta mimo jiné odsunula účinnost zákona na 1. leden 2024 pro nejvýznamnější, tzv. vyhrazené stavby, a v plném rozsahu na 1. červenec 2024. Jaké nejdůležitější změny nový stavební zákon přináší? Na to odpovídají v nové epizodě Signálů průmyslu Jan Kasl, předseda České komory architektů a bývalý pražský primátor, a Jan Šebesta, manažer pro dopravu a investice ze Svazu průmyslu a dopravy ČR.

BANNER PODCAST Stavebni zakon 05 2023a

Epizoda vznikla v prostorách jednoho z členů SP ČR, společnosti T-Mobile, a to v podcastovně Magenta Experience Center na pražském Pankráci. Společně s Janem Kaslem a Janem Šebestou celým pořadem provází Kateřina Jungbauerová, manažerka komunikace ze Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Podcast stavebni zakon nataceni

Podcastová série Signály průmyslu je dostupná v běžných podcastových aplikacích, jako je SpotifyApple Podcasts nebo Google Podcasts. Každý díl naleznete také na YouTube kanále Svazu průmyslu a dopravy ČR. Epizodu o novém stavebním zákonu si můžete poslechnout zde:

kategorie Aktuálně