Příští rok Tatra postaví první prototypy náklaďáků na baterie

„Budoucnost nákladních aut povede přes kombinaci elektrického pohonu a palivových článků, nebo spalovacího motoru, který pojede na čisté palivo, třeba vodík,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel Tatra Trucks, kterou Svaz průmyslu na letošním Sněmu ocenil za Přínos průmyslu a regionu.

  img 2664retres optimized

V roce 2013 prošla Tatra už poněkolikáté velkou restrukturalizací. Co se muselo změnit, aby se firma dostala do kondice, v jaké je dnes?
Tatra se dostala do českých rukou společností Czechoslovak Group a Promet Group, zkušených vlastníků, kteří jsou úspěšní v jiných oborech. Tato změna přinesla i nové zakázky, které v té době Tatře chyběly. Třeba prodeje do Indie po roce 2013 jsou zásluha Czechoslovak Group a jejího majitele pana Strnada.

Takže jediný problém Tatry před rokem 2013 byl, že neměla dostatečně kvalitní obchod?
Tak se to říct nedá. Ale obchodní pozornost na některá teritoria nebyla v té době optimální. Po roce 2013 se firma soustředila na nové kontrakty v Indii, pro české a slovenské hasiče a armády a pro Spojené arabské emiráty. V SAE Tatra také podepsala smlouvu na vytvoření závodu na montáž svých vozů. Letos se tam už vyrábí nákladní auta, kapacita tohoto závodu je tisíc vozidel ročně.

Auta se tam montují z českých komponent?
Tatra tam dodává podvozkové skupiny, to znamená nápravy, nosné roury a další části. Ty doplňují prvky, které je levnější vyrobit přímo v místě montáže.

Změnilo se nějak produktové portfolio od roku 2013?
Rozšířili jsme modifikace a provedení u Tatry Phoenix, která na trh přišla už v roce 2011. Dnes tvoří Phoenix polovinu ze všech vyrobených vozidel. Druhou polovinu tvoří model 815, který máme v modifikaci pro civilní zákazníky (TATRA TERRA) a pro armády a záchranné systémy (TATRA FORCE), a model 810, který prodáváme pod značkou Tatra Tactic.

Prodáváte více vojenských nebo civilních vozidel?
Tento poměr je každý rok přibližně stejný, kdy polovina vozidel jde pro civilní a polovina pro armádní zákazníky.

Daří se vám prodávat nákladní vozidla západoevropským armádám?
Budeme dodávat belgické armádě 876 logistických vozidel v několika provedeních. Některé budou mít původní kabinu od výrobce DAF, s nímž na zakázce spolupracujeme. Některé budou mít kabinu zodolněnou vůči pěchotním zbraním, kterou vyvinula naše sesterská společnost Tatra Defense Vehicles. Je to naše první zakázka pro armádu některého ze západoevropských členů NATO. Budeme také vyrábět 76 hasičských vozů pro německý Bundeswehr společně s firmou Rosenbauer.

PAVEL LAZAR (55)

Před nástupem do pozice generálního ředitele Tatry působil osm let ve společnosti Tawesco, dceřiné společnosti TATRA TRUCKS. Manažerskou dráhu započal ve společnosti BONATRANS GROUP, kde byl šest let ve funkci generálního ředitele. Profesní dráhu zahájil jako automechanik v závodě OKD Rekultivace Petřvald, kde pracoval i na opravách vozidel Tatra. TATRA TRUCKS v roce 2020 vyrobila 1181 vozů. Vykázala provozní zisk EBITDA ve výši 509 milionů korun při obratu více než pět a půl miliardy korun.

Otevře vám to dveře do armád dalších států?
Věříme, že ano. Třeba cílíme na Rakousko. Tam už Tatra za první republiky podnikala pod značkou Tatra Steyr. Náš podvozek je to nejlepší z pohledu jízdních vlastností, co se na trhu nabízí, a to jak v terénu, tak na silnici.

Jak se připravujete na chystané regulace emisí CO2 u nákladních aut?
Hledáme cestu stejně jako všichni další výrobci nákladních vozidel. Zdá se nám, že povede přes kombinaci elektrického pohonu a palivových článků na vodík, nebo spalovacího motoru, který bude spalovat třeba vodík nebo jiné ekologické, zelené palivo.

Vyvíjíte si na to vlastní motor?
Tatra dlouhodobě vyrábí vlastní motor na naftu, který chceme modifikovat tak, aby dokázal spalovat ekologické, zelené palivo. Ověřujeme, jestli to bude cesta alespoň pro část našich vozidel. Druhá možnost je nákup už existujících pohonů na bázi palivových článků, které bychom integrovali do vozidla, včetně elektromotoru a řízení celé elektromechanické části. V Česku spolupracujeme s ÚJV Řež nebo VŠB-TUO.

Kdy budete mít první vozy s alternativními pohony?
Příští rok bychom měli stavět první prototypy. Na nich si ověříme všechny parametry. Spolu s globálními hráči budeme hledat tu nejlepší cestu, která ještě není vyšlapaná. Stav rozhodování, co nahradí fosilní paliva, je ve stejné situaci, jako když začala jezdit první osobní auta. Na přelomu 19. a 20. století vedle sebe také existovala parní auta, bateriové vozy, které stavěli i naši předci v Tatře, ale pak svět odběhl k benzinu a naftě.

Jak velký problém máte se sháněním kvalifikovaných zaměstnanců, zvlášť když v okolí Kopřivnice jsou další kvalitní zaměstnavatelé?
Asi stejné jako ostatní firmy. S řešením nám pomáhá prestiž naší značky. Pracuje u nás 1100 kmenových zaměstnanců a jen stovka agenturních. Chceme i potenciální zaměstnance z řad středoškoláků a vysokoškoláků zaujmout především tím, co tady děláme. Vyrábíme finální produkt – auto – tím jsme zajímaví.

Jak spolupracujete se školami?
Jeden z úspěšných projektů, kterým chceme zaujmout středoškoláky, je Tatra do škol. Studentům dodáme tzv. CKD sadu komponent, jinými slovy rozebrané auto. To pak studenti ve škole smontují pod dohledem svých mistrů. Když potřebují, pošleme jim i našeho servisního technika. Smontované auto pak přivezeme do Kopřivnice, kde ho zkontrolujeme a potvrdíme, že splňuje všechny nároky, jako by bylo postavené přímo u nás.

Kolik takových aut už jezdí?
Zhruba deset, nejčastěji jde o vozidla pro údržbu silnic. Projekt už přesahuje hranice České republiky. Je o něj zájem na Slovensku nebo v Rakousku.

Hlásí se pak k vám studenti, kteří si mohli Tatru smontovat, o práci?
Nemusí se hlásit přímo nám, ale třeba našim dealerům, kteří vozidla prodávají a servisují. Ti kluci a holky si díky našemu projektu odnášejí do života něco unikátního. Možnost postavit ve škole nákladní automobil, to není obvyklé. Určitě to přináší pozitivní emoce.

Odměňujete nějak studenty, kteří se na montáži Tatry podílejí?
Letos jsme z pětice nejúspěšnějších studentů, kteří se podíleli na stavbě nákladního automobilu, vybrali společně se závodní stájí Buggyra toho nejlepšího. Stane se členem týmu, který bude doprovázet závodní auta stáje Buggyra na nadcházející rallye Dakar. Bude to pro něj určitě nezapomenutelný zážitek.

(Jan Stuchlík)

Článek vyšel v časopise Spektrum 1Q/2022. Celé číslo čtěte zde.

 

Mladí podnikatelé v zemědělství to nemají jednoduché, přesto ti, kteří se do toho pustí, chtějí v tom pokračovat!

Společná zemědělská politika EU na léta 2021-2027 a dopady Zelené dohody pro Evropu (Green Dealu) na české zemědělství byly ústředním tématem mezinárodní konference, kterou 16. prosince 2021 uspořádal Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR (OSPZV-ASO ČR).

Jedním z řečníků byl i prezident Společnosti mladých agrárníků ČR David Brož, který uvedl, že jde o malou organizaci, která má cca 450 členů, kdy limitujícím faktorem pro členství je věk do 40 let. Cílem této neziskové, nevládní organizace je podporovat mladé lidí, aby žili na venkově, a aby také, jako mladí, začínající zemědělci, podnikali. Právě těm se tato organizace snaží pomoci tím, že pro ně pořádá kurzy, kde získávají alespoň potřebné minimum zemědělského vzdělání, které potřebují k tomu, aby mohli podnikat v rostlinné a živočišné výrobě, a zároveň, aby také mohli od státu dostávat dotace. Další pomocí mladým agrárníkům je i snaha ulehčit jim začátky jejich podnikání v zemědělství, ať již jde o propagaci jejich výrobků nebo organizováním různých odborných exkurzí na farmách jejich členů, případně i u některých dalších významných zemědělských podnikatelů. Prostě, těmto mladým, a zpočátku i nezkušeným agrárníkům, nabízí tato organizace odborníky z praxe.

Poté David Brož hovořil o tom, jaký je pohled mladých zemědělců na Společnou zemědělskou politiku EU, která byla v základních rysech vrcholnými orgány EU schválena, a která se v těchto týdnech či měsících upřesňuje na jednotlivé národní podmínky. Především jde o otázku možného zvýšení rozpočtu pro mladé zemědělce. David Brož v této souvislosti ocenil, že se podařilo zvýšit tento rozpočet z původních 2 procent v balíčku financí pro zemědělství na 3 procenta. Tím, se podle něho, objevilo o něco více peněz pro mladé zemědělce. To členové jejich organizace vnímají velmi pozitivně. Načež poznamenal, že tato problematika není jednoduchá.

Podle Davida Brože podpora mladých zemědělců se uskutečňuje prostřednictvím tzv. TOP-Upové platby, což jsou národní doplňkové platby k přímým podporám na plochu. Takže, stávající výše této platby činí cca 70 euro na hektar. Je to dáno ekvivalentem přepočtu, takže je to v přepočtu zhruba 1600 Kč. Zároveň dodal, že dříve, zhruba před třemi lety, to byla poloviční částka. Načež za toto navýšení poděkoval ministerstvu zemědělství, které se o to zasloužilo.

Ovšem, jak prezident mladých agrárníků dále uvedl, nyní se uvažuje o možnosti tuto národní doplňkovou platbu navýšit až na 300 euro na hektar. Podle něho to na první pohled vypadá velmi dobře, ale má to, jak dále poznamenal, několik háčků. Mladí agrárníci si totiž v rámci jejich organizaci udělali interní průzkum, aby zjistili, jaký je názor jejich členů na toto možné zvýšení národních doplňkových plateb. Nakonec došli k tomu, že reálná výše tohoto navýšení by měla, a to s ohledem na další složitosti kolem této otázky, činit přibližně 140 euro na hektar. V přepočtu na koruny je to cca 3.500 Kč.

Jako důvod pro tento názor mladých agrárníků David Brož uvedl, že kdyby byla částka doplňkové platby zvýšena až na 300 euro na hektar, mohlo by to způsobit výrazný růst počtu zájemců o uzavření pachtovní (nájemní) smlouvy na půdu. Podle mladých agrárníků by docházelo až k nesmyslnému přeplácení při uzavírání těchto smluv.

Podle Davida Brože, je tam ještě jedno významné ale. Přičemž měl na mysli skutečnost, že finanční prostředky dostávají mladí zemědělci jenom pět let od zahájení zemědělské činnosti. Podle vnitřního průzkumu mladých agrárníků, existuje totiž i velké riziko toho, že tito mladí podnikatelé nebudou dostatečně důvtipní a potom podepíší i nevhodně koncipovanou pachtovní smlouvu. Navíc, hrozí i to, že při této částce 300 euro na hektar, což je cca 7.500 Kč, může docházet k účelovému zakládání nových zemědělských podniků. Načež by potom mohlo dojít i k přečerpání této stanového částky, takže by potom mladí tito mladí žadatelé o podporu, dostávali i méně peněz. To jsou, podle mladých agrárníků, reálná rizika. Mladí agrárníci pro tato svá stanoviska a názory vycházeli ze svých interních analýz, přičemž doufají, že navržená částka, to je 140 euro na hektar je, podle nich, adekvátní. David Brož přitom neopomněl zdůraznit, že důležité je také to, že v rámci této podpory bude zohledněno i zemědělské vzdělání, které musí žadatel o podporu splňovat.

Dalším požadavkem mladých agrárníků bylo sice tuto podporu snížit, ale při tom ji rozprostřít na delší časové období, například na dobu sedmi let. Podle nich je logika tohoto požadavku taková, že když tito mladí žadatelé o podporu začnou podnikat, běží jím výpovědní lhůty na pozemky s tím, že tato výpovědní lhůta trvá prakticky pět let. Načež dodal, že například na počátku jejich podnikání vlastní 20 či 30 hektarů, ale po pěti letech vlastní již zhruba 60 hektarů. David Brož k tomu dále dodal, že bohužel, že tento jejich požadavek, to je na prodloužení lhůty, nebyl vyslyšen. Přičemž konstatoval, že to asi ani není možné, aby tato podpora byla delší než pět let.

David Brož dále uvedl, že podle současné legislativy je tato podpora stanovena na prvních 90 hektarů, načež mladí agrárníci jsou toho názoru, že by to tak mělo být zachováno.

Poté hovořil o tom, že existují možnosti i dalších podpor pro mladé, začínající podnikatele v zemědělství. Zmínil se o možnosti investiční podpory v přibližné výši od 65.000 euro pro nepotravinářské podniky až po 85.000 euro pro potravinářské subjekty. Konstatoval, že jde v podstatě o nějaké předběžné návrhy.

David Brož v další části svého vystoupení hovořil o širších tématech. Zmínil se o zastropování. Uvedl, že navrhované znění této pasáže o zastropování mladí agrárníci nevidí pozitivně a s jeho navrhovanou podobou se neztotožňují. Naopak souhlasí s přerozdělením finančních prostředků menším, a především mladším zemědělcům. Konkrétně měl na mysli jistou formu redistributivní platby na první hektary, a to pro všechny žadatele neboli všem zemědělským subjektům. Načež dodal, že s touto redistributivní platbou mladí agrárníci podporují i důsledné sledování propojenosti zemědělských podniků. Na druhé straně se ale bojí toho, že by, za účelem těchto reditributivních plateb, mohly být zakládány další zemědělské podniky. Přitom zároveň konstatoval, že právě proto by byli mladí agrárníci rádi, aby se majetkové struktury zemědělských podniků sledovaly. Načež poznamenal, že tyto redistribuce by nemusely být na první hektary.

Podle Davida Brože ale zásadní otázkou je definice aktivního zemědělce s tím, že když se hovoří o dotacích v prvním pilíři, minimální příjem ze zemědělské prvovýroby by měl, podle mladých agrárníků, činit alespoň 45 % z celkových příjmů. Přičemž k tomu dodal, že právě mladí agrárníci jsou totiž v zemědělské výrobě jen čistými zemědělci, že nevyvíjejí žádnou nezemědělskou podnikatelskou činnost. Současně konstatoval, že mladí agrárníci vnímají velké investiční skupiny, které vstupují do zemědělství, jako velkou konkurenční výhodu pro tyto mocné hospodářské skupiny. Podle mladých agrárníků by pávě spoustu problémů v tomto sektoru zemědělské činnosti vyřešilo ohlídání majetkové a strukturální propojenosti podniků.

V další části svého vystoupení se David Brož věnoval otázkám výzev pro mladé zemědělce. Především, jako první a velmi důležitou výzvu vidí v tom, jak pro začínající mladé podnikatele v zemědělství zajistit dostatek finančních prostředků. Načež si položil řečnickou otázku: Kde na to vezmu? Přičemž konstatoval, že právě pro mladé, začínající zemědělce, když za nimi nestojí mocná finanční skupina, je velmi vážný problém sehnat potřebné peníze, aby měli odpovídající kapitál do začátku podnikání. Potřebují značnou sumu peněz a nikdo jim přitom nechce půjčit. Pokud půjčku přesto všechno získají, mají od banky nastaveny hodně vysoké úroky. V této souvislosti ocenil činnost Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu (PRGLF), který poskytuje subvence k tomuto druhu podnikání. Načež dodal, že mladým zemědělcům pomáhá i dotace na zahájení činnosti zemědělských podnikatelů.

Druhým tématem v rámci výzev mladým podnikatelům v zemědělství je, podle Davida Brože, i otázka zajištění dostatku zemědělské půdy pro jejich podnikání. Zkrátka, každý začínající mladý podnikatel v zemědělství si musí logicky položit otázku: Kde to budu dělat? Právě pro mladé, začínající podnikatele je toto problém. David Brož k tomu konstatoval, že v současné době je veškerá zemědělská půda beznadějně rozebraná. Všude totiž někdo hospodaří. Takže, získat půdu pro uzavření pachtovní smlouvy je totiž velmi těžké. Většina mladých agrárníků těží z toho, že mají půdu vlastní. To je zejména od rodiny. Poté uvedl, že další rozvoj zemědělské činnosti pro mladého agrárníka není jednoduchý, zvláště když minimální výpovědní lhůta na pozemcích je pět let. Uvedl, že spousta mladých lidí si to pořádně rozmyslí, než do toho podnikání vstoupí. konstatoval, že většina těch, kteří se proto podnikání v zemědělství, rozhodli, tak podnikají v systému na fyzickou osobu. To znamená, že ručí svým majetkem.

Třetí otázkou výzev pro mladé zemědělce, je podle Davida Brože, vzdělání v zemědělském oboru. Prohlásil, že v minulosti mladí agrárníci organizoval pro zájemce o podnikání v zemědělství odborné vzdělávací kurzy. Ovšem, ukázalo se, členská základna mladých zemědělců má velmi široké spektru, pokud jde o jejich odbornost a formu podnikání, to je od chovu hospodářských zvířat až třeba po zahradnickou činnost. Přesto se Společnost mladých agrárníků snaží fungovat jako vhodný poradenský subjekt. Připomněl., že v době pandemie covidu organizovali i on-line kurzy, které byly nutné pro získání dotace pro začínajícího zemědělce.

Prezident Společnosti mladých Agrárníků ve svém vystoupení na konferenci jejím účastníkům přiblížil, že mladí, začínající podnikatelé v zemědělství, to nemají jednoduché, a přesto ti, kteří se do toho pustí, jsou odhodláni v tom pokračovat.

Přejeme všem krásné Vánoce, hodně štěstí a zdraví v roce 2022!

Přejeme všem krásné Vánoce, hodně štěstí a zdraví v roce 2022!

Autorkou obrázku PF 2022 Úřadu vlády je šestnáctiletá Martina z dětského domova Holeje, Budišov u Třebíče

Úřad vlády ČR i letos uspořádal oblíbenou vánoční výtvarnou soutěž, do které se mohly přihlásit děti ze všech dětských domovů napříč ČR. Hlavním motivem letošního, již osmého ročníku se staly české vánoční tradice. Zaměstnanci i hosté Úřadu vlády ČR měli možnost hlasovat přímo v prostorách Strakovy akademie, kde byly obrázky s vánoční tematikou vystaveny. O deseti nejkrásnějších výtvorech mohla tradičně rozhodovat i široká veřejnost prostřednictvím internetové ankety.

Stejně jako i v předešlém roce se talentované autorky a autoři museli z důvodu nepříznivé epidemiologické situace obejít bez předávání dárků a slavnostního programu ve Strakově akademii. O diplomy ani krásné vánoční pozornosti však nepřišli. Do soutěže se zapojilo 43 dětských domovů s celkem 166 obrázky. Vítězkou letošního ročníku se stala šestnáctiletá Martina z dětského domova Holeje, Budišov u Třebíče, jejíž obrázek ozdobil PF Úřadu vlády.

Pořadí vítězů

  1. Martina, Dětský domov Holeje, Budišov u Třebíče
  2. Patrik, Dětský domov Nepomuk
  3. Sofie, Dětský domov Dubá Deštná
  4. Zbyněk, Dětský domov Jablonné v Podještědí
  5. Sára, Dětský domov Budkov
  6. Mirka, Dětský domov Senožaty
  7. Sandra, Dětský domov Pyšely
  8. Sára, Dětský domov Pyšely
  9. Josef, Dětský domov Uherské Hradiště
  10. Ladislav, Dětský domov Mikulov

Vláda rozhodla o změnách ve složení Bezpečnostní rady státu a schválila i úpravy v protiepidemických opatřeních

Tisková konference po jednání vlády, 22. prosince 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 22. prosince 2021.
O silvestrovském večeru budou moci u jednoho stolu v restauraci usednout nanejvýš čtyři osoby, pokud nepůjde o členy společné domácnosti, na Štědrý den odpoledne a na první svátek vánoční si lidé nenakoupí ve velkých obchodech. Tyto a další změny v protiepidemických opatřeních schválila vláda Petra Fialy na jednání ve středu 22. prosince 2021. Rozhodla také o změnách ve složení Bezpečnostní rady státu a v činnosti Ústředního krizového štábu a o úpravách v systemizaci služebních a pracovních míst od 1. ledna 2022.

Bezpečnostní rada státu bude mít na základě dnešního rozhodnutí vlády deset členů. Předsedou bude předseda vlády, místopředsedou 1. místopředseda vlády a ministr vnitra a dalšími členy jsou místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj, ministryně obrany, ministr zahraničních věcí, ministr financí, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy. Právo zúčastnit se jednání bude mít v souladu s upraveným statutem BRS i prezident republiky.

Vláda rozhodla rovněž o zrušení Rady vlády pro zdravotní rizika a změnila statut Ústředního krizového štábu. Rada vlády pro zdravotní rizika byla zrušena pro nadbytečnost. Podle názoru vlády rozhodování této rady působilo problémy v krizovém řízení státu, protože do značné míry dublovalo činnost Ústředního krizového štábu, který je pro koordinaci krizových situací zřízen ze zákona. Zároveň ale vláda v reakci na aktuální pandemickou krizi rozhodla změnit dosavadní statut Ústředního krizového štábu tak, že rozšířila jeho činnosti o ty vyplývající ze zákona o integrovaném záchranném systému a z pandemického zákona a pod ÚKŠ začlenila jako odbornou skupinu i experty z centrálního řídicího týmu.

Kabinet Petra Fialy také změnil rozhodnutí předchozí vlády o systemizaci služebních a pracovních míst od 1. ledna 2022. Největší změny se týkají Úřadu vlády, kde v souvislosti s nástupem nových ministrů vzniknou jim podřízené útvary – útvar ministryně pro vědu, výzkum a inovace, útvar ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády, útvar ministra pro evropské záležitosti a útvar místopředsedy vlády pro digitalizaci. Celkem budou změny na Úřadu vlády znamenat vznik 74 nových systemizovaných míst a dojde k navýšení objemu prostředků na platy o částku 42,96 milionu korun korun.

Vláda upravila krizové opatření, kterým během nouzového stavu reguluje činnost provozoven v maloobchodu a službách. Od 12.00 hodin 24. prosince do 24.00 hodin 25. prosince bude zakázán maloobchodní prodej v prodejnách s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních s výjimkou čerpacích stanic, lékáren, prodejen na letištích a vlakových a autobusových nádražích a prodejen ve zdravotnických zařízeních. Jedná se o stejná pravidla, která by v tyto dny platila na základě zákona o prodejní době v maloobchodě.

Po skončení nouzového stavu, tedy od 25. prosince, začnou platit pro maloobchod a služby upravená protiepidemická opatření Ministerstva zdravotnictví. Skončí zákazy pro noční provoz restaurací, barů, diskoték, kasin a obdobných zařízení, pro provozování adventních trhů a pro konzumaci alkoholu na veřejnosti, které byly navázány právě na nouzový stav. Zrušeno bude i omezení shromažďovacího práva a omezení pro volby a činnost orgánů právnických osob. V období od 29. prosince do 2. ledna bude platit o něco přísnější verze tohoto opatření, která omezuje počet osob u jednoho stolu v restauraci na čtyři a maximální počet osob na veřejných a soukromých akcích, kde se schází na jednom místě větší počty lidí a nemají výhradně místa k sezení, na padesát.

„Chci jasně říci, že vláda nemění svou strategii, kterou jsme představili v minulém týdnu. To znamená, že důvěřujeme občanům, budeme na ně opakovaně apelovat, aby se chovali zodpovědně. Vyzýváme všechny naše spoluobčany, aby se nechali naočkovat, a ty, kteří mají nárok na třetí dávku, aby se nechali naočkovat třetí dávkou. Prosím znovu všechny, aby o vánočních svátcích se chovali maximálně odpovědně a rozumně. Všichni se chceme setkat s příbuznými, všichni se chceme setkat s přáteli, ale tam, kde je to možné, nechte se otestovat, vyvarujte se rizika šíření nákazy. Prostě chovejme se odpovědně,“ vyzval občany premiér Petr Fiala.

Vláda souhlasila také s dalším pokračováním screeningového testování ve školách po 1. lednu. Zásadní změnou je úprava frekvence testování na dvakrát týdně, v pondělí a ve čtvrtek, až do 17. ledna. Po tomto datu bude testování probíhat opět jen jednou týdně, první den docházky. Testování se bude nově týkat i zaměstnanců škol a přestane platit výjimka pro očkované či osoby po prodělání nemoci covid-19. Vláda si od tohoto opatření slibuje včasný záchyt případného nástupu varianty omikron.

Ministerstvo zdravotnictví také otevře od pondělí 27. prosince možnost pro očkování posilující třetí dávkou i pro osoby starší 30 let, kteří mají pět měsíců od dokončeného schématu očkování. Dosud pro ně platilo šestiměsíční období.

Posilovací dávka očkování 
Od pondělí 27. prosince budou moci jít na posilovací dávku vakcíny všichni lidé starší 30 let, kteří mají pět měsíců od dokončeného očkování. Zkrácení doby pro další věkové skupiny od 18 let věku proběhne během měsíce ledna. 

Obchody 
Na Štědrý den 24. prosince bude otevírací doba obchodů pouze do 12:00 hodin. V sobotu 25. prosince budou obchody zavřené – opatření se nebude se vztahovat na prodejny do 200 m2, čerpací stanice s palivy a mazivy, na lékárny, na prodejny na letištích, železničních stanicích a autobusových nádražích a také na prodejny ve zdravotnických zařízeních.

Pravidla na Silvestra 
Od středy 29. prosince do neděle 2. ledna se mění počet sedících osob u jednoho stolu na 4 osoby. Výjimku mají členové společné domácnosti. Ve stejném datu bude také omezena kapacita pro veřejné nebo soukromé akce s kumulací osob na maximální počet 50 účastníků.

Pravidla pro kulturní a jiné akce  
Na kulturní a jiné akce (koncerty, divadlo, kina, atd) bude moci maximálně 1000 sedících účastníků. 

Lyžařské kurzy 
U školních lyžařských kurzů kratších než 8 dnů bude u žáků mladších 18 let stačit negativní výsledek PCR testu absolvovaný nejdéle 72 hodin před zahájením kurzu. U delších kurzů pak bude muset být takový žák po pěti až sedmi dnech trvání kurzu otestován znovu. Škola bude následně moci koupit hromadný skipas pro otestované žáky na základě jejich jmenného seznamu, kterým potvrdí, že zkontrolovala, že byli negativně testováni.

Testování ve školách
Ve školách proběhne od 3. do 16. ledna vždy v pondělí a ve čtvrtek. Následně pak od 17. ledna každé pondělí. Testovat se bude nadále antigenními testy a bude probíhat bez ohledu na očkování a prodělané onemocnění.

Další podrobnosti o změnách v protiepidemických opatřeních naleznete v tiskové zprávě Ministerstva zdravotnictví.

Výsledky jednání vlády naleznete na https://www.vlada.cz/cz/vysledky-jednani-vlady-22-prosince-2021-193325/.

Mezinárodní konference Asociace samostatných odborů

P O Z V Á N K A

na

mezinárodní konferenci Asociace samostatných odborů

Nová strategie kolektivního vyjednávání v době 4. průmyslové revoluce, současné sociální a ekonomické trendy a budoucí perspektiva

 

(Státní příspěvek na činnost dle § 320a písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, v rámci činnosti ASO na podporu sociálního dialogu a kolektivního vyjednávání na centrální a podnikové úrovni v roce 2021)

 

Termín:                      28. prosince 2021 od 9.30 hodin

Online přenos:          z Hotelu Olšanka, Táboritská 1000/23, 130 00 Praha 3-Žižkov

 

Vzhledem k okolnostem souvisejícím s pandemií koronaviru se mezinárodní konference uskuteční formou videokonference. Konference bude živě přenášena prostřednictvím ČTK, portálu ASO www.odbory.info a facebookové stránky ASO.

 

P R O G R A M

09.00 – 09.30
Přihlášení účastníků konference

09.30 – 09.45
Zahájení konference a přivítání účastníků
Bohumír Dufek, předseda ASO, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru

09.45 – 10.00
Vystoupení Jana WIESNERA,
prezidenta Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR

10.00 – 10.20
Aktuální informace z dění v Evropském parlamentu
MUDr. Ivan David, CSc., poslanec Evropského parlamentu

10.20 – 10.40
Minimální mzda v ČR a EU ve vazbě na životní úroveň jednotlivých členských zemí a vysílání pracovníků a prezentace výsledků průzkumu „Vliv postupující automatizace a digitalizace na pracovní kompetence zaměstnanců“
Ing. Jaroslav UNGERMAN, CSc., člen Evropského hospodářského a sociálního výboru

10.40 – 11.00
Zemědělství a digitalizace a nová Společná zemědělská politika po roce 2021
Ing. Zdeněk JANDEJSEK, CSc., bývalý prezident Agrární komory ČR, člen Představenstva Agrární komor ČR 

11.00 – 11.20
Prezentace odborné studie „Role kolektivního vyjednávání v oblasti sociální ochrany zaměstnanců“
Ing. Josef ZBOŘIL

11.20 – 11.40  Přestávka 

11.40  – 12.00
Prezentace výsledků průzkumu „Vliv kolektivního vyjednávání na postavení zaměstnanců na trhu práce v ČR“
Ing. Markéta Slováčková, TREXIMA, spol. s.r.o.

12.00 – 12.20
Sociální dopady transformace české energetiky
Ing. Marta CTIBOROVÁ, předsedkyně Českého odborového svazu energetiků 

12.20 – 12.40
Význam kolektivních smluv a práva zaměstnanců v době digitalizace práce, rostoucí mzdová nerovnost, rozdíly v odměňování v jednotlivých zemích EU, pracovní doba a budoucnost důchodových systémů

Závěr konference
Bohumír Dufek, předseda ASO, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru

 

Jednacím jazykem konference bude čeština. Konference bude tlumočena do těchto jazyků: angličtina, němčina, italština, maďarština.

 

Přílohy:

Nová online služba ČSSZ zjednoduší zaměstnavatelům přístup k údajům svých zaměstnanců

Česká správa sociálního zabezpečení spustila dne 18. 12. 2021 další online službu ePortálu ČSSZ určenou zaměstnavatelům. Díky této službě mohou zaměstnavatelé získat přístup k údajům o otevřených pojistných vztazích svých zaměstnanců, vyhledat lze zaměstnance všech nebo jedné mzdové účtárny či údaje o jednom konkrétním zaměstnanci.

Nová služba Seznam zaměstnanců účastných pojištění je k dispozici po přihlášení k ePortálu (možnosti přihlášení jsou uvedeny zde) všem zaměstnavatelům evidovaným v registru zaměstnavatelů ČSSZ.

Nová online služba umožňuje výstup v PDF nebo CSV podobě vytisknout či uložit. Pokud výstup služby obsahuje více než 500 záznamů, je nabídnuto stažení CSV souboru po zadání e-mailové adresy, na kterou je následně systémem ČSSZ zaslána notifikační e-mailová zpráva s příslušným odkazem. Pro stažení souboru je nutné přihlášení k ePortálu stejným identifikačním prostředkem, který byl použit při zaslání požadavku na zpracování CSV výstupu.

Přístup k nové online službě je umožněn také zmocněným subjektům, kterým bylo uděleno zmocnění pro online služby určené zaměstnavatelům. Rozsah zmocnění byl automaticky rozšířen o tuto novou službu, není tak nutné žádat o jeho rozšíření.

Co firmy čeká v roce 2022

 Již od nového roku si firmy musí dát pozor na novinky v oblasti energetiky, exportu nebo na novou minimální mzdu.

Náhrady nákladů za administrativu exekucí u zaměstnanců

Od 1. ledna 2022 si nově mohou zaměstnavatelé uplatnit paušální náhradu nákladů za provádění srážek ze mzdy ve výši 50 korun za jednoho zaměstnance v exekuci. Počet exekucí zaměstnance přitom nehraje roli. V praxi to znamená, že firma ze mzdy za leden srazí zaměstnanci požadovanou částku podle doručeného exekučního příkazu, z té si ponechá 50 korun a zbytek pošle exekutorovi. Pokud si zaměstnavatel částku neodečte, nárok na ni za daný měsíc zaniká. Společnost nemá povinnost si paušální náhradu uplatnit. Postup ale musí být vždy stejný vůči všem zaměstnancům v exekuci.

Minimální mzda bude 16 200 korun

Minimální mzda se zvýší z 15 200 na 16 200 korun. To zhruba odpovídá růstu o míru inflace. Firmy nesmí zapomenout úměrně zvýšit i minimální zaručenou mzdu v jednotlivých skupinách prací. V dělnických a operátorských pozicích v průmyslu bude minimální zaručená mzda ve 2. skupině 17 900 korun, ve 3. skupině 19 700 korun a ve 4. skupině 21 800 korun.

Nové povinnosti pro exportéry do Británie

Od začátku roku 2022 začnou platit plné celní kontroly a další povinnosti pro zboží překračující hranice mezi Velkou Británií a Evropskou unií. Od nového roku platí také povinnost předběžného oznámení při dovozu zemědělských produktů do Británie. Dosud platila řada výjimek, v platnosti zůstávají již jen některé. Od 1. července 2022 začne platit také povinnost předkládat vývozní veterinární osvědčení a fytosanitární certifikace. Úřady budou provádět fyzické sanitární a fytosanitární kontroly na hranicích. Firmy budou muset předkládat prohlášení o bezpečnosti dováženého zboží.

Zákon o elektronických komunikacích zavede Evropský kodex pro telekomunikace

Novela Zákona o elektronických komunikacích usnadní změnu poskytovatele služeb elektronických komunikací, omezí marketingová volání, ale také umožní urychlit výstavbu vysokorychlostních internetových sítí. Svaz průmyslu novelu vítá a považuje ji za klíčovou pro rozvoj Průmyslu 4.0 a digitální ekonomiky v České republice.

Novela zákona o podporovaných zdrojích energie

Novela zavádí s účinností od 1. ledna 2022 nástroje a opatření, které umožní Česku plnit evropské cíle pro podíl obnovitelných zdrojů energie do roku 2030. Mimo jiné definuje nová schémata provozních podpor například pro nové a modernizované výrobny elektřiny a nové výrobny tepla z obnovitelných zdrojů a nové výrobny biometanu. Dále zavádí pro fotovoltaické elektrárny uvedené do provozu od 1. ledna 2009 do 31. prosince 2010 sazbu odvodu z výkupní ceny nebo ze zeleného bonusu (tzv. solární daně).

Nový zákon upravuje přechod České republiky k nízkouhlíkové energetice

Nový nízkouhlíkový zákon má přispět k dekarbonizaci výroby elektřiny. Jeho cílem je zajistit energetickou bezpečnost České republiky prostřednictvím výroby elektřiny v nízkouhlíkových výrobnách na území České republiky. Stát si v něm stanovuje cíl zvýšit podíl elektřiny z nízkouhlíkových výroben na hrubé konečné spotřebě energie. Zároveň ale zohledňuje zájem minimalizovat dopady opatření na ceny energií pro zákazníky v České republice.

Energetický zákon upravuje zprostředkovatelskou činnost

Novela energetického zákona upravuje od začátku roku 2022 zprostředkovatelskou činnost v energetických odvětvích a podmínky pro vykonávání této činnosti. Také zavádí nová opatření na ochranu zákazníka a upravuje procesy pro řešení krizových situací v plynárenství, jako je mezinárodní pomoc a vyhrazení zásobníku plynu výlučně pro provozovatele přepravní soustavy.

Stát spustí jednotlivé operační programy financované z evropských fondů

Pro podnikatele bude nejdůležitější program OP TAK s alokací 79,3 miliard korun, dále OP Životní prostředí, OP JAK pro vzdělávání a výzkum, OP Spravedlivá transformace na řešení odklonu od spalování uhlí, OP Doprava, IROP a další. První programy by mohly být zahájeny na přelomu května a června 2022. V minulosti se však jejich start již několikrát posunul.

Novela zákona o bankách mění zdanění eurobondů

Od začátku roku 2022 musí podniky počítat se změnou úpravy osvobození úrokových výnosů u eurobondů od zdanění kvůli novele zákona o bankách. Osvobození od daně z příjmu zůstává u dluhopisů vydávaných v zahraničí českými daňovými poplatníky, ale mění se podmínky pro jeho uplatnění. Například daňoví nerezidenti, kteří jsou kapitálově spojeni s vydavatelem dluhopisů, si úroky odečíst z daní nesmí.

Posuny v dohodách o volném obchodu

Svaz průmyslu očekává, že v roce 2022 významně pokročí vyjednávání dohod o volném obchodu mezi EU a Austrálií a EU a Novým Zélandem. Posunout by se měla také ratifikace vyjednaných dohod o volném obchodu mezi EU a Kanadou, Singapurem a Vietnamem, které zatím neratifikovaly všechny členské státy EU. EU a Čína by se měla dohodnout na textu investiční dohody, aby mohl být předložen ke schválení Radou EU a Evropským parlamentem.

 

Článek vyšel v časopise Spektrum 1Q/2022. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Spektrum

Martin Wichterle: Je skvělé něco tvořit a vymýšlet

„Potřebujeme do Česka dostat lidi, kteří tady budou chtít studovat, pracovat, podnikat. Budou mít hlad něco dokázat,“ říká Martin Wichterle, majitel skupiny Wikov Industry, kterého Svaz průmyslu na letošním Sněmu uvedl do Galerie osobností průmyslu.

 wichterle web

Začal jste podnikat jako konzultant v oboru geologie. Ke strojírenství jste přestoupil až v roce 2002. Byl to složitý krok?

Přechod od geologie do strojírenství nebyl vůbec jednoduchý. Šel jsem ze soukromé firmy, kterou jsme budovali od píky z garáže, do tehdejšího ČKD Hronov (dnešní Wikov MGI), kde byly vztahy a způsob práce úplně jiné. S touto kulturní změnou jsem se musel vyrovnat, musel jsem ji pochopit a chvíli mi to trvalo.

Musel jste se té kultuře přizpůsobit, nebo se naopak firma začala přizpůsobovat vám?

Potkali jsme se na půl cesty. Šel jsem jí ale hodně naproti. Předtím jsem pracoval ve firmě, kde všichni práci milovali a bylo jim jedno, jestli jsou tam od rána do noci. To pochopitelně ve strojírenské fabrice neplatí. Byl to tady jiný svět.

Co jste firmě vtisknul z kultury, na kterou jste byl zvyklý?

Vůli něčeho dosáhnout. Uvědomění si, že když se o to člověk porve, tak je možné být dobrý a konkurenceschopný. Že je skvělé něco tvořit a vymýšlet. Za druhé jsme tady museli také trošku uklidit. Kulturu totiž hodně ovlivňuje prostředí, v jakém pracujete. A to myslím opravdu uklízení v tom pravém slova smyslu.

V jakém stavu bylo ČKD v Hronově, když jste ji v roce 2002 kupoval?

Firma byla v podstatě zdravá, ale chyběly jí vlastní produkty. Hodně jsme proto investovali do výzkumu a vývoje, do konstrukce, do nových technologií. Podařilo se nám na poslední chvíli a s velkým úsilím světový peloton v našem oboru dojet a teď už se občas podíváme i na jeho špičku.

Co konkrétně to dohánění pelotonu obnášelo?

Ve strojírenství je to těžké. Když máte finální produkt, což převodovky a jakýkoliv pohon jsou, tak se po vás chce nesmírná spolehlivost. Ať už jde o zařízení pro elektrárnu nebo pro zaoceánský tanker. Nestačí vám jen produkt vymyslet, vyzkoušet ho, mít špičkové technologie, ale potřebujete reference. To je na tom nejsložitější. Musíme postupně přesvědčovat zákazníky, že v těch složitých aplikacích jsme firma, která jim jistotu nabídne. To je nekončící proces.

Kdy nastal zásadní přelom při budování vaší skupiny?

Asi po nákupu britské společnosti Orbital2. Dostali jsme se k know-how, jak přenášet vysoké zátěže poměrně sofistikovaným a úsporným způsobem. To nám otevřelo dveře ke složitějším aplikacím. Dokázali jsme přesvědčit zákazníky, že toto technické řešení má cenu vyzkoušet. Tím jsme si postupně otevírali dveře dál a dál. Začali jsme například vyrábět převodovky pro větrné turbíny nebo podmořské přílivové elektrárny.

Jak se mění nároky na převodovky?

Požadavky trhu jsou čím dál náročnější. Ať už se to týká výkonu, velikosti, hmotnosti. Do budoucna se to bude týkat i takových věcí, jako je uhlíková stopa. Výzvy v konstrukci a v technologiích v podstatě nikdy nekončí. Chceme také rozšiřovat obchodní a servisní zázemí po celém světě, což potrvá nějaký čas.

U výroby převodovek také řešíte uhlíkovou stopu?

Cítíme, že zákazníka bude zajímat, jak velkou uhlíkovou stopu svým produktem a jeho výrobou vytvoříte. To už se bavíme o tom, jak daný produkt vyrobit, jaké používat materiály a technologie.

Převodovka je kus oceli, na tom se asi nic změnit nedá.

Ocel se dá vyrobit způsobem uhlíkově úsporným, nebo neúsporným, což se vše dá certifikovat a auditovat. I naše výroba může využívat více obnovitelných zdrojů. Můžeme více tlačit na hmotnost produktu. Když uspořím hmotnost, uspořím ocel. Takže způsobů, jak snížit uhlíkovou stopu může být více.

Ve Svazu průmyslu jste jedním z iniciátorů tzv. druhé ekonomické transformace, kterou musí česká ekonomika projít, aby byla do budoucna úspěšná. V čem ta transformace spočívá?

Je to dlouhá a strastiplná cesta. Definovali jsme si ji na třech hlavních pilířích, které budeme ve Svazu průmyslu detailně diskutovat. Bavili jsme se o tom s celou řadou šikovných českých podnikatelů. Základem je, že potřebujeme mít firmy s vlastními produkty, které tady budeme nejen vyvíjet a prototypovat, ale také je budeme vyrábět a prodávat. Marketing a prodej naší ekonomice hodně chybí. Na jejich straně se přitom tvoří nejvyšší přidaná hodnota jakéhokoliv produktu.

Jak se to dá podpořit, když je jen na rozhodnutí majitelů firem, jestli chtějí fungovat s menším rizikem jako subdodavatelé, nebo jestli půjdou na trh s vlastním produktem?

My chceme říct, že nemá cenu tady vyrábět iPhony. I když je to hi-tech, tak stejně dostaneme zaplaceno jen za tu dělnickou práci. Zbytek, ta skutečná přidaná hodnota, skončí někde úplně jinde. Daleko lepší je tady mít fabriku jako Kohinoor. I když tužka vypadá jako jednoduchá věc, tak ta firma má všechny pilíře, které vytvářejí přidanou hodnotu.

Druhým pilířem této transformace má být otevřená společnost. V čem spočívá?

Bez lidí žádné zázraky neuděláte. Potřebujeme dobré školství, ale také společnost, která bude otevřená příchodu lidí zvenčí. Potřebujeme lidi, kteří tady budou chtít studovat, pracovat, podnikat. Budou mít hlad něco dokázat. V české společnosti sílí určitá lenost, protože se máme dlouho docela dobře. Čechům chybí odvaha jít do vlastního rizika, do podnikání. V dětech tuto ctižádost musíme vzbudit, nebo sem takové lidi přitáhnout ze zahraničí. Jinak nemáme šanci.

Vyplývají příležitosti i z přechodu na uhlíkově neutrální ekonomiku?

Green Deal je obrovská průmyslová změna, která se na nás valí, probíhá všude ve světě a my ji nezměníme. Příležitosti, které jsou před námi, jsou obrovské. Budou se měnit technologie, produkty. Úplně nové se budou muset vymyslet. Lidé a firmy jsou a budou ochotné platit za věci, které budou mít nižší spotřebu. Banky nebudou chtít financovat věci, které budou „špinavé“. Pro řadu lidí, hlavně na západě, má velký význam, že žijí třeba v extrémně šetrném domě. Nemá to přitom ekonomický fundament, ale ti lidé získají dobrý pocit, že dělají něco dobrého, přínosného. Prostě změna spotřebitelského chování bude vytvářet spoustu nových podnikatelských příležitostí.

MARTIN WICHTERLE (56)

Po sametové revoluci založil se společníkem firmu zabývající se geologií, kterou v roce 2001 prodal americkým investorům. Ve stejném roce koupil strojírnu ČKD Hronov a později přidal firmu Škoda Gear, které vytvořily základ současného holdingu Wikov Industry. Ten je největším českým výrobcem průmyslových převodovek s obratem 2,5 miliardy korun ročně.

Článek vyšel v časopise Spektrum 1Q/2022. Celé číslo čtěte zde.

 

SÚIP v letošním roce uskutečnil přes 13 tisíc kontrol a uložil více než 3 tisíce pokut v souhrnné výši přesahující 335 milionů korun

Za prvních jedenáct měsíců letošního roku provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 13 284 kontrol. Z tohoto počtu se 4 778 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 3 026 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 4 868 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 312 kontrol.
 
Kromě inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce 449 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů. Dále oblastní inspektoráty práce vydaly 1 865 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, a účastnily se v 890 případech kolaudačních řízení staveb.

Celkem bylo u zaměstnavatelů při kontrolách zjištěno 21 512 nedostatků, přičemž 11 213 z nich bylo zjištěno v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení, 5 104 při kontrolách v oblasti pracovních vztahů a podmínek, 3 876 nedostatků spadalo do oblasti nelegálního zaměstnávání a pod zákon o zaměstnanosti 1 319. Nejčastěji se zaměstnavatelé dopouštěli porušení právních předpisů v oblasti vyhledávání a řízení rizik spojených s možným ohrožením života a zdraví zaměstnanců. Při kontrolách dodržování pracovněprávních předpisů oblastní inspektoráty práce nejčastěji zjišťovaly u zaměstnavatelů porušování povinností při sjednávání a ukončování pracovního poměru a dohod konaných mimo pracovní poměr, v oblasti odměňování a dodržování pracovní doby zaměstnanců, a v oblasti agenturního zaměstnávání. Při kontrolách zaměřených na nelegální zaměstnávání odhalily oblastní inspektoráty práce v letošním roce 2 993 nelegálně zaměstnaných osob. Jednalo se o 268 občanů České republiky, 2 454 cizinců a 271 občanů členských států EU (mimo ČR). Nejčastěji bylo nelegální zaměstnávání osob odhaleno Oblastním inspektorátem práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu, dále v Moravskoslezském kraji a Olomouckém kraji.

V průběhu letošního roku přijaly orgány inspekce práce celkem 4 799 podnětů ke kontrole. Z tohoto počtu 2 747 podnětů upozorňovalo na možné porušování právních předpisů v oblasti pracovních vztahů a podmínek (nejčastěji se jednalo o odměňování zaměstnanců a oblast pracovního poměru a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr), v 827 případech upozorňovali podatelé na nelegální práci a 1 312 na jiná možná porušení právních předpisů v oblasti zaměstnanosti, a 618 podnětů ke kontrole směřovalo do oblasti bezpečnosti práce.

Za období od 1. ledna do 30 listopadu 2021 oblastní inspektoráty práce uložily zaměstnavatelům za porušení právních předpisů spadajících do kontrolní působnosti Státního úřadu inspekce práce celkem 3 177 pokut v souhrnné výši 335 910 500 Kč.

Stejně jako v loňském roce Státní úřad výrazně posílil poradenskou činnost, provozoval bezplatné informační linky v sídle každého oblastního inspektorátu, které denně zodpověděly kolem tisíce dotazů od zaměstnanců, ale i zaměstnavatelů. V současnosti je v provozu stále jedna centrální bezplatná linka, ale v případě potřeby může občan o radu požádat rovněž osobně, telefonicky na jednotlivých oblastních inspektorátech práce, případně prostřednictvím elektronické pošty. Dotazy jsou nejčastěji směřovány do oblasti pracovněprávních vztahů a opatření na pracovištích v souvislostí pandemií covid-19.

  • Zdroj: Státní úřad inspekce práce

Minirozhovor s novým ministrem dopravy Martinem Kupkou: „Pokud má ministerstvo dobře fungovat, tak musí udržovat kontakt i s odbory.“

V sobotu 18. 12. 2021 uvedl předseda vlády Petr Fiala do funkce nového ministra dopravy Martina Kupku, který úřad převzal od odcházejícího ministra Karla Havlíčka. Využili jsme příležitosti a položili mu pár otázek.

Váš vztah k odborům?
Důležitý partner pro jednání o tom, jak dál v oblasti dopravy, zejména v železniční dopravě. Je jasné, že pokud má ministerstvo dobře fungovat, tak musí udržovat kontakt jak s odbornými organizacemi, ŽESNAD, ČESMAD, tak samozřejmě i s odborovými organizacemi v dopravě. Jak České dráhy, tak i další dopravci jsou významnými zaměstnavateli.

Mezi čtenáři Obzoru jsou i dopisovatelé, kteří mají dopravu jako koníčka a věnují svůj volný čas problémům, spojených například i s tarifem. Jízdenku OneTicket považují za nedotažený, nefunkční projekt. Budete ochoten naslouchat i těmto hlasům?
Nám záleží na tom, aby cestování po České republice veřejnou dopravou bylo co nejjednodušší. Je jasné, že doklad, který by dokázal postihnout co největší škálu dopravců, i zahrnout co největší škálu regionů, je určitě pozitivní zprávou pro cestující…

…Ale takový, promiňte, že vám skáču do řeči, zatím neexistuje…
Ano, právě proto budeme hledat způsob, jak tento systém rozvíjet, abychom dokázali překlenout různé tarifní systémy napříč kraji, abychom dokázali zajistit to, že i ostatní dopravci to budou akceptovat. To je případ chytrého clearingu („clearing“ = rozúčtování jízdného mezi jednotlivé dopravce). Jde o princip dnešní OneTicket, kdy se rozúčtovává zaplacené jízdné (dělá CENDIS) dopravcům podle toho, kolik kilometrů cestující s nimi ujel. V případě integrovaných dopravních systémů taková kontrola cestujícího průvodčím ovšem neprobíhá. To bude potřeba tedy vyřešit.

Takže jste ochoten naslouchat i názorům laické veřejnosti?
No jasně. Nám jde o to dát dohromady systém, který bude co nejlépe funkční.

________________
Pod čarou…

Premiér Fiala po uvedení Martina Kupky do funkce na téma slev na jízdném: „My jsme opakovaně řekli, že plošné slevy na jízdném, tak jak byly nastaveny, se nám nezdají rozumné a myslíme si, že takto by to být nemělo. Ale samozřejmě to neznamená, že teď vláda přijde a všechno škrtne. My jsme si dobře vědomi toho, že jsou i lidé, třeba senioři ve venkovských oblastech, kteří si zaslouží, aby měli určitou podporu pro využívání veřejné dopravy, protože je to často jejich jediná šance, jak se dostat k lékaři, nebo na nákup. Takže jsme připraveni se na ten systém podívat, a tam, kde to je rozumné, tak to v nějaké podobě zachováme.“

Martin Kupka: „Ale ten zásah musí být citlivý: jednak i proto, aby se nestalo to, že to co stát na jedné straně ušetří, tak na druhé straně budou muset z jiné kapsy vynaložit kraje. Tak v tomto směru budeme hledat model, který by znamenal rozumnou úsporu a zároveň významně neomezil českou veřejnost.“

 

 

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ