Vláda schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury i návrhy na povýšení do generálských hodností

Tisková konference po jednání vlády, 11. října 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 11. října 2021.

Vláda Andreje Babiše na jednání v pondělí 11. října 2021 schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022 a střednědobý výhled hospodaření této organizace na roky 2023 a 2024. Projednala také návrhy na povýšení příslušníků ozbrojených sil a hasičů do generálských hodností u příležitosti státního svátku Dne vzniku samostatného československého státu 28. října. Návrhy budou předloženy prezidentu republiky.

Státní fond dopravní infrastruktury bude v příštím roce disponovat částkou 130,582 miliardy korun, což je o více než tři miliardy více než letos. Na investice půjde 88,5 miliardy, zbytek tvoří neinvestiční výdaje. Kromě příjmů ze státního rozpočtu návrh rozpočtu počítá i s výraznými příjmy z evropských zdrojů, a to v celkové výši 46 miliard korun. V dalších letech vláda počítá s výdaji ve výši 96,7 miliardy korun v roce 2023 a 90,4 miliardy korun v roce 2024. Záměrem vlády také je zapojit vyšší podíl soukromých finančních prostředků formou PPP projektů.

Vláda projednala a schválila také pět materiálů s návrhy na povýšení vojáků, policistů, hasičů, celníků a příslušníků Vězeňské služby do generálských hodností. Premiér Andrej Babiš navrhl, aby prezident republiky u příležitosti státního svátku Dne vzniku samostatného československého státu 28. října jmenoval ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů, brigádního generála JUDr. Bc. Radima Dragouna, Ph.D., do hodnosti generálmajora. Další návrhy na povýšení předložili ministr obrany (více v tiskové zprávě rezortu), 1. místopředseda vlády a ministr vnitra, místopředsedkyně vlády a ministryně financí a ministryně spravedlnosti. Mezi kandidáty na povýšení figurují například ředitel Krajského ředitelství police hl. m. Prahy brigádní generál Ing. Tomáš Lerch, náčelník Vojenské policie brigádní generál Ing. Miroslav Murček, generální ředitel Generálního ředitelství cel Mgr. Milan Poulíček či ředitel odboru personálního Generálního ředitelství Vězeňské služby České republiky plukovník ve výslužbě Ing. Marian Prokeš.

Kabinet projednal a schválil také záměr Úřadu vlády ČR zrekonstruovat administrativní budovu na nábřeží Edvarda Beneše, č. p. 627 pro potřebu Úřadu vlády ČR. Jedná se o rozlehlý objekt bývalého Domu kultury těla, součásti Klárova ústavu slepců, který stojí naproti přes ulici Strakově akademii. Od roku 2019 je v majetku Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a z rozhodnutí dislokační komise je jeho uživatelem Úřad vlády ČR, pro který je tato budova strategickým objektem především s ohledem na zajištění bezpečnosti předsedy vlády, členů vlády a dalších veřejných činitelů, kteří Strakovu akademii navštěvují. Úřad vlády má v úmyslu objekt podrobit nutné rozsáhlé rekonstrukci, která si vyžádá odhadem 1,015 miliardy korun, a po jejím dokončení v roce 2028 jej využívat pro administrativní a reprezentativní účely.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-11–rijna-2021-191119/.

Stres a muskuloskeletální poruchy – Chcete-li ušetřit, vsaďte na zdraví zaměstnanců 5

Pátá část mediální kampaně Výzkumného ústavu bezpečnosti práce se zaměřuje na muskuloskeletální poruchy.

Muskuloskeletální poruchy (MSD) jsou nemoci svalové a kosterní soustavy a pojivé tkáně postihující kosti, svaly, klouby, vazy, šlachy i nervy. Mezi nejčastější MSD vznikající v souvislosti s prací patří bolesti zad (bolesti bederní páteře), onemocnění horních končetin (syndrom karpálního tunelu), otoky dolních končetin a další. Stres a psychosomatika hrají důležitou roli ve výskytu MSD. Stresový charakter práce může být jednou ze základních vyvolávajících příčin MSD.

ZÁKONNÁ POVINNOST ZAMĚSTNAVATELE

Zaměstnavatelé mají zákonnou povinnost vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění nebo minimalizování. To se týká i muskuloskeletálních poruch.

Téměř 40 % firem v České republice uvádí, že se u nich vyskytuje rizikový faktor „časová tíseň“.

Plakát kampaně

Přílohy:

Odboráři z Týnce nad Sázavou jsou na JAWU hrdí

Motocykly z továrny JAWA v Týnci nad Sázavou jsou jedinečným fenoménem českého průmyslu. Jejich věhlas překonal hranice naší republiky a v těžké konkurenci se dokázaly prosadit i v zahraničí. Stačí zmínit například jejich úspěšnou výrobu v Indii. Není se co divit, hlavní devízou JAWY byla vždy jednoduchost, spolehlivost a nadčasový design.
 
Současný retro trend nahrává historicky prověřeným strojům a krásné „Kývačky“ a „Péráci“ z JAWY v moderní úpravě znovu dobývají český trh a zájem projevují i motorkáři z dalších evropských zemí. Dobře si vedou i nové modely. Není divu, že zaměstnanci firmy jsou na své výrobky hrdí. V prostředí prosperující firmy se dá očekávat, že vztahy managementu a zaměstnanců jsou na dobré úrovni. To potvrzují jak zástupci místních odborů, tak vedení.
 
„S vedením podniku vycházíme velmi dobře. Naše vztahy jsou založeny na respektu a věcné komunikaci. Klademe důraz na vzájemnou informovanost mezi managementem a odbory, proto pravidelně zveme jednatele společnosti na zasedání výboru a členské schůze ZO OS KOVO. Aktuální informace od zástupců firmy, kteří nás seznamují s finanční a výrobní situací a s plány do budoucna, nám umožňují vést efektivní kolektivní vyjednávání,“ zdůrazňuje oboustrannou snahu o dobrý sociální dialog ve firmě Martin Niesner, člen výboru ZO OS KOVO JAWA Moto.
 
Týnečtí kováci fungují v současnosti bez předsedy. Zdeněk Šandera, který vedl místní ZO do června a jehož podpis stojí pod kolektivní smlouvou na rok 2021, odešel do důchodu a místo předsedy je prozatím neobsazeno. Za odbory v JAWĚ vystupuje člen výboru ZO Martin Niesner, který zároveň odpovídá za BOZP. Týneckou ZO vede předseda Koordinační rady ZO OS KOVO JAWA Moto a předseda ZO OS KOVO při a.s. Jihostroj, Bc. Jiří Řihout. Jeho zkušenosti s vedením základky ve společnosti Jihostroj, a.s., ve Velešíně, pod kterou JAWA spadá, jsou pro odboráře přínosem. Jiří Řihout rovněž působí jako zástupce v Krajském sdružení pro Jihočeský kraj. Podle něho se s managementem JAWY daří vést dlouhodobě kvalitní sociální dialog. Odpovídají tomu i výsledky kolektivního vyjednávání. „Vyjednávání zahajujeme vždy koncem října předložením návrhu kolektivní smlouvy na další období. KS v JAWĚ Moto je uzavírána na kalendářní rok. Ta poslední garantuje od 1. ledna 2021 každému zaměstnanci solidní mzdový růst. Pro tento rok se jedná o čtyři procenta, minimálně však 99 korun na hodinu. V uplynulém období 2018–2021 bylo ve společnosti JAWA Moto dohodnuto celkové zvýšení základních mezd zaměstnanců minimálně o 22 procent s tím, že minimální základní mzda (1. tarifní stupeň) se ve stejném období zvýšila minimálně o 20 korun na hodinu,“ upřesňuje předseda koordinační rady.
 
Jednatel a výkonný ředitel společnosti JAWA Moto, spol. s r. o., František Hruška dobrou spolupráci s odbory potvrzuje. Navzdory problémům, které přináší covidová pandemie, vidí budoucnost JAWY optimisticky. „Témata, v nichž se postoje vedení firmy a odborů zásadně odlišují, neexistují. Podle v současné době zpracovávaného výhledu na období cca pěti následujících let lze předpokládat postupné zvyšování výroby a prodeje motocyklů spojené s náborem nových zaměstnanců,“ uvádí příznivou předpověď pro zaměstnance a fanoušky motocyklů.
 
Nalézání shody je mottem odborové práce
JAWA v současné době zaměstnává zhruba osmdesát lidí. V OS KOVO jich je sdruženo patnáct. Počet členů se za čtyři roky snížil o padesát procent. Jejich úbytek je zapříčiněn především odchodem do důchodu. Získat nové zájemce není jednoduché. Za uplynulé čtyřleté období místní kováci pár členů přijali, statistiku to příliš nezvedlo. I tak se jim ale daří sjednávat kvalitní kolektivní smlouvy ve prospěch všech zaměstnanců. Podle Jiřího Řihouta je důležité udržet růst mezd. „Stejně jako je to v jiných odborových organizacích, je naším zásadním požadavkem každoroční dynamický mzdový růst. Prioritou je navíc růst základních (tarifních), tzn. zaručených mezd každému zaměstnanci. Dlouhodobým cílem je dosáhnout v JAWĚ Moto takovou hodnotu průměrné mzdy, která je obvyklá v kovozpracujícím průmyslu ve Středočeském kraji,“ zdůrazňuje. Základ úspěšné činnosti odborů vidí v týmové práci. „O všech důležitých tématech jednáme a snažíme se formulovat společný závěr, se kterým jdeme na jednání s vedením. Týká se to především obsahu kolektivní smlouvy a jejího plnění. Bylo by špatné, aby se tři lidé (koordinační rada) nebo čtyři lidé (výbor ZO) nedokázali spolu domluvit. Osobně jsem přesvědčen, že hledání a nalézání shody je hlavním mottem odborové práce,“ dodává.
 
JAWA znovu dobývá české silnice
Historie značky JAWA sahá do dvacátých let minulého století. Jedná se o nejstarší dosud existující československou firmu na výrobu motocyklů. Založena byla v roce 1922 českým konstruktérem, vynálezcem a průmyslníkem Františkem Janečkem. Původním zaměřením zbrojovka se od roku 1929 věnovala výrobě motocyklů i automobilů. Dnes je značka JAWA neodmyslitelně spjata především s motocykly. Od doby svého založení jich vyrobila téměř 3,5 milionu. „Kývačka“, „Panelka“ nebo „Pérák“, to jsou pojmy, při nichž se pamětníkům vybaví ikony českých silnic. Sportovně založení motoristé nedají dopustit na JAWU 500 OHC z poloviny padesátých let. Její sběratelská cena každým rokem stoupá. Historické „mašiny“ jsou součástí expozice firemního muzea. Sbírka je však neveřejná a své skvosty otevírá veřejnosti pouze při významných výročích firmy. Na nové stroje reaguje český trh se zájmem. Podle ředitele Františka Hrušky je zatím nejúspěšnějším modelem JAWA 300 CL. Jeho design byl inspirován právě érou slavných „Kývaček“ z počátku 50. let. Jedná se ovšem o moderní stroj, jehož srdce tvoří moderní pohonná jednotka s rozvodem DOHC a šestistupňovou převodovkou.
 
„JAWA prodává své motocykly převážně v Česku, z výraznějších odběratelů v zahraničí lze jmenovat Slovensko. Naším cílem je proniknout výrazněji i do ostatních zemí v Evropě, kde současný prodej činí přibližně desítky motocyklů ročně. V současné době JAWA vyrábí a prodává cca sedm základních verzí motocyklů v kubaturách od 300 ccm do 500 ccm. Jedná se o tradiční dvouválcové JAWY 350 s dvoutaktním motorem, dále dva typy motocyklů JAWA 350 OHC, vyráběné ve spolupráci s asijskou firmou, motocykly JAWA 300 CL a JAWA 350 CL Pérák vyráběné na základě licenční smlouvy v Indii a v neposlední řadě dva typy motocyklů RVM 500 by JAWA vyráběné ve spolupráci s naším obchodním partnerem z Argentiny. Nejúspěšnějším modelem se v současné době jeví motocykl JAWA 300 CL vyráběný v Indii,“ upřesňuje ředitel František Hruška.
 
Přísná covidová opatření se nevyhnula ani týneckému závodu. Vedení podniku i zástupci odborů se shodují na tom, že v JAWĚ věnovali maximální pozornost zamezení šíření viru. Několik málo pozitivně testovaných výrobu neohrozilo.
 
Jiná situace nastala v dodávkách dílů a komponentů dovážených ze zahraničí, zejména z Asie. Zde stále dochází k výpadkům. Odstávky by mohly zaměstnance bez kompenzace mezd ohrozit.
 
„V minulém období byly hlavním tématem dodávky a expedice motocyklů. To souviselo především s nepříznivou epidemiologickou situací v celém světě. Proto byla uzavřena dohoda o tzv. ,odstávce‘ s náhradou mzdy ve výši 80 procent průměrného výdělku,“ zdůrazňuje význam vyjednávání mezi odbory a managementem předseda Koordinační rady ZO OS KOVO Jawa Moto, Bc. Jiří Řihout.
 
 
 
  • Zdroj: OS KOVO, Kovák

Myslím si, že jsme to ani jedna strana nečekali, uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na adresu brzkého podpisu PKS na rok 2022

Asi nebude mnoho lidí, které by podpis podnikové kolektivní smlouvy u Správy železnic v tak rekordním čase nepřekvapil, když překvapený byl i sám generální ředitel Správy železnic Bc. Jiří Svoboda: „Prostě jsem se rozhodl, že to ten den vyřeším, a ono to vyšlo,“ přiznává. Ve středu 6. 10. 2021 vpodvečer byla devíti odborovými centrálami a vedením Správy železnic podepsána PKS na rok 2022 s mzdovým nárůstem 5 procent.

Přitom každý rok to bývá kolektivní vyjednávání velice komplikované a zdlouhavé: „Při vší úctě k odborovým centrálám, kolektivní vyjednávání je právě umocněno o to, že máme devět odborových centrál, kde i mezi nimi se tříští názory na to, která profese je na Správě železnic více důležitá, což já od samého začátku považuji za velice nešťastné. Přece nejsme nikdo více, každý se potřebujeme, a já bych nikdy nepřipustil, aby se to takto kategorizovalo,“ říká Jiří Svoboda s tím, že na začátku jsou vždycky dva (proti)návrhy: zaměstnavatele a odborů.

„Při minulém kole (kolektivního vyjednávání), když pominu různé benefity, noční příplatky a tak dále, což je skutečně marginální záležitost, byl z jejich strany předložen požadavek mzdového nárůstu ve výši devíti procent a s tím se otevřelo téma, co bude dál, když zaměstnavatel na to nepřistoupí, což jsem samozřejmě nepřistoupil. Oni pak přišli s tím, že budou požadovat mzdový nárůst podle platné inflace plus tři procenta, což je v součtu 7,1 %. Když jsem pak slyšel, co všechno začíná být ve hře, tak jsem se rozhodl navrhnout těch pět procent, čímž jsem je zaskočil, protože oni plánovali kolektivně vyjednávat až do listopadu. Po jejich vzájemné debatě, u které my samozřejmě nejsme, byl můj návrh všemi devíti odborovými centrálami přijat, byť i z jejich strany byl pochopitelně očekáván nárůst vyšší, ale podepsali jsme to. Prostě když jsem viděl ty unavené odboráře, vypálil jsem číslo a bylo to.“ Přesto nakonec mezi překvapenými byl i on sám: „Myslím si, že obě strany, a teď mluvím za zaměstnavatele, jsme to nečekali,“ přiznává.

O podpisu PKS za výše uvedených podmínek a v takovém časovém předstihu rozhodly podle Jiřího Svobody dva faktory: „Za prvé jsme se v letošním roce snažili poměrně hodně cílit na počet zaměstnanců, i když jsem moc neprezentoval, kolik a kde lidí propustíme, nebo jak moc zracionalizujeme počet zaměstnanců. Ale v současné době máme podstav přes 600 zaměstnanců, a to je i výchozí základna pro rok 2022, která nám samozřejmě umožní takovýto mzdový nárůst. A ruku v ruce s tím jdou i modernizace, díky modernímu zabezpečovacímu zařízení nám i klesá potřeba řídících zaměstnanců z pohledu řízení provozu, ale samozřejmě i zaměstnanců udržujících. Takže tohle všechno je mix a těch pět procent byl absolutní strop, a jasně jsem řekl, že v příštím kole se už na toto téma nebudu bavit a oni na to kývli,“ uzavřel. 

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Příprava modernizace trati z Prahy do Kladna s napojením na letiště postoupila do další fáze

V Kladně proběhla tisková konference k modernizaci železniční trati s odbočkou na letiště, 7. října 2021.
V Kladně proběhla tisková konference k modernizaci železniční trati s odbočkou na letiště, 7. října 2021.
Příprava modernizace železniční trati z centra Prahy do Kladna dospěla k dalšímu zásadnímu bodu. Správa železnic vypsala výběrové řízení na dodavatele stavebních prací pro úsek z Kladna do Kladna-Ostrovce. Zahájení stavby je plánováno v příštím roce. Novostavba trati Praha-Ruzyně – letiště Václava Havla se začne stavět v roce 2024. S dokončením všech etap projektu se počítá v roce 2029. Plány dnes v Kladně představili premiér Andrej Babiš, ministr dopravy Karel Havlíček a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Mám velkou radost, že pokračujeme v projektu železničního spojení Prahy, letiště Václava Havla a Kladna, o kterém se mluví už desítky let. Je to obrovská investice za 50 miliard. Viděl jsem virtuální podobu nových staveb – je to velice zajímavé a jsou to úžasné stavby, které připravili naši architekti,“ uvedl premiér.

Pro Kladno, které je největším městem Středočeského kraje, se jedná o zásadní projekt. Nejen z něj, ale i okolních obcí dojíždí denně do Prahy více než 16 000 osob. Díky zdvoukolejnění a elektrifikaci celé trati dostanou obyvatelé Kladenska možnost cestovat moderní a ekologickou dopravou 21. století, která přinese významnou alternativu současné individuální automobilové dopravě. Podle propočtů ubude v ulicích Prahy 6 každý den 2,5 tisíce aut, které dnes slouží k dopravě z Kladna do Prahy a zpět.

„Stavba zcela změní podobu železnice na území Kladna. Její součástí je i rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Kladno, která dostane důstojnější podobu. Příprava projektu intenzivně pokračuje také pro další úseky mezi Kladnem a Prahou, aby se v roce 2029 jezdilo mezi oběma městy rychleji a zároveň pohodlněji,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na rekonstrukci trati z centra Prahy do Kladna naváže novostavba v úseku Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla. Ta se bude realizovat v letech 2024 až 2029. V rámci tohoto projektu vznikne nový přestupní terminál Dlouhá Míle. Samostatnou akcí bude novostavba stanice Praha-Letiště Václava Havla. Ta se začne budovat v roce 2024 a dokončena bude o pět let později.

Více informací v tiskové zprávě Správy železnic.
 

Správa železnic, státní organizace, má sjednánu Podnikovou kolektivní smlouvu na rok 2022!

Dne 6. října 2021 byla sjednána Podniková kolektivní smlouva Správy železnic (dále SŽ), státní organizace, na rok 2022. Za zaměstnavatele sjednal tuto kolektivní smlouvu generální ředitel Správy železnic, státní organizace, Bc. Jiří Svoboda, MBA, se zástupci 9 odborových organizací působících u této organizace.

V nové uzavřené Podnikové kolektivní smlouvě pro rok 2022 dochází zejména ke zvýšení tarifních mezd o 5 % a zachování dosavadních benefitů. „Jsem velmi rád, že jsme dospěli k rychlé dohodě, která přinese i v této složité době jistotu jak našim současným, tak i budoucím zaměstnancům a Správa železnic bude i nadále vnímána jako perspektivní a stabilní zaměstnavatel.“ uvedl po podpisu generální ředitel SŽ Bc. Jiří Svoboda, MBA.

V následujících týdnech budou probíhat jednání o Zásadách Fondu kulturních a sociálních potřeb a dalších interních normách.

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Hlášení pracovních úrazů – zkušenosti a problematické otázky z praxe

Podle § 4 odst. 1 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, v platném znění, „zaměstnavatel ohlásí pracovní úraz bez zbytečného odkladu“ dotčeným orgánům za definovaných podmínek. Není ale jednoznačně stanoveno, který zaměstnavatel. Zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance, nebo zaměstnavatel, na jehož pracovišti k úrazu došlo?
 

V systému Státního úřadu inspekce práce (SÚIP) je dohodnuto a stanoveno, že hlásit pracovní úraz (PÚ) má povinnost zaměstnavatel úrazem poškozeného zaměstnance. Toto je trochu v rozporu s logikou právě uvedeného § 4 odst. 1 NV č. 201/2010 Sb., konkrétně písm. e), kde je jasně stanovena ohlašovací povinnost zaměstnavatele, který při hlášení PÚ kromě jiného „ohlásí pracovní úraz bez zbytečného odkladu zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho vyslal nebo dočasně přidělil.“ Zatímco povinnost vyšetřit, tj. objasnit příčiny a okolnosti vzniku PÚ a neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku PÚ je povinností zaměstnavatele, u něhož k PÚ došlo, tj. na jehož pracovišti k úrazu došlo, a je dána § 105 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění, je povinnost hlásit závažné PÚ bez zbytečného odkladu nejednoznačná

Problémy s hlášením závažných a inspektory vesměs šetřených PÚ, zejména některými zahraničními pracovními agenturami, se začaly množit. Při dalších postoupených PÚ, které na oblastní inspektorát (OIP) oznámila Policie ČR (PČR), jsme neustále zjišťovali, že se OIP o většině těchto závažných PÚ dozvídá s velkým časovým odstupem a pouze díky postoupení PÚ k dalšímu projednání PČR. Často se potom stává, že při zahájení šetření PÚ jsou již statutární zástupci agentur obtížně dosažitelní, agentury se k PÚ neznají, zranění zaměstnanci už v době šetření PÚ nejsou na území České republiky a dokumentace kontrolovaná při šetření PÚ inspektory OIP je cíleně upravená a doplněná. Šetření PÚ se potom stává pro inspektory OIP velice komplikované, výsledek je nejistý a podezření inspektorů se nedaří průkazně doložit.

Zřejmě by stálo za zvážení pokusit se na úrovni SÚIP změnit stanovisko dotčených orgánů a přenést povinnost hlásit závažné PÚ na zaměstnavatele, na jehož pracovišti k závažnému PÚ došlo (a který ví o PÚ většinou jako první). Zatímco zaměstnavatel, na jehož pracovišti k úrazu došlo, je většinou stabilní a dostupný (pracoviště se tak snadno a rychle nepřemístí), tak zaměstnavatel úrazem poškozeného zaměstnance (a zejména poškozený zaměstnanec) se stává nedostupným a nedosažitelným velice často. Přineslo by to nepochybně zlepšení současného stavu při šetření závažných a smrtelných PÚ agenturních zaměstnanců a přitom by nebylo v rozporu se stávajícími ustanoveními právních předpisů. Uvedená změna by potom samozřejmě vyřešila i případy hlášení, resp. nehlášení závažných a zejména smrtelných PÚ pracovníků vykonávajících práce na pracovišti dodavatelsky jako OSVČ.

  • Zdroj: Zpravodaj SÚIP

Průmysl v srpnu přibrzdil

Průmyslová produkce v srpnu 2021 byla reálně meziměsíčně nižší o 3,2 %. Meziročně po očištění o počet pracovních dnů klesla o 1,4 %. Průmysl po dobrých výsledcích z předchozích měsíců pomalu přibržďuje.

K meziroční změně průmyslové produkce nejvíce přispěla odvětví výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů (příspěvek -5,1 procentního bodu, pokles o 28,4 %), výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu (příspěvek -0,7 p. b., pokles o 6,6 %). Sektorově je nejviditelnější propad ve výrobě motorových vozidel, většina ostatních odvětví ale nadále rostla (stojírenství, elektronika, kovovýroba,…). Hodnotit kondici průmyslu během letních (dovolenkových) měsíců je vždy obtížné a nelze činit významné závěry. 

prumyslova vyroba 2014 2021

V minulých měsících dosahovala hodnota nových zakázek rostoucích hodnot, což naznačovalo pozitivní signál. Růst pokračoval i v srpnu. Podle ČSÚ je aktuální růst dát spíše růstem cen, než růstem objemu zakázek. Přesto zatím počet zakázek neklesá.

„Srpnový meziroční pokles průmyslové produkce ovlivnily především dovolené, ale i vynucené odstávky kvůli nedostatku materiálů a zpoždění jejich dodávek. Významně to ovlivnil nedostatek čipů a prodloužení volna v automotive. Po dobrých výsledcích z předchozích měsíců růst pomalu přibržďuje. Vidíme to například na zpomalení nárůstu hodnoty zakázek. Roli hraje také zdražování vstupů. Přesto poptávka zůstává poměrně silná a očekáváme, že za letošní rok průmyslová produkce celkově vzroste,“ vysvětluje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

kategorie Tiskové zprávy

Premiér Babiš jednal na summitu EU se západním Balkánem o zintenzivnění regionální spolupráce

Jedním z hlavních témat brdského summitu bylo rozšíření Evropské unie o země západního Balkánu, 6. října 2021.
Jedním z hlavních témat brdského summitu bylo rozšíření Evropské unie o země západního Balkánu, 6. října 2021.
Slovinské město Brdo hostilo ve středu 6. října 2021 summit členských států Evropské unie se zeměmi západního Balkánu, kde lídři jednali o vzájemných vztazích, rozvoji regionální spolupráce a ekonomickém oživení po pandemii covid-19. Summitu, který pořádalo slovinské předsednictví Rady EU, předcházela neformální pracovní večeře Evropské rady. Během ní Andrej Babiš s lídry EU jednal o roli EU ve světě a hlavně pak o aktuálním problému zvyšování cen energií.

Hlavním tématem neformální pracovní večeře Evropské rady v úterý 5. října 2021 byla role EU ve světě, zejména otázka posílení strategické autonomie EU, vztahy EU s Čínou a vztahy EU s USA v kontextu pozitivních změn po nástupu Bidenovy administrativy. Premiér Andrej Babiš s lídry členských států EU diskutoval také o aktuálním zvyšování cen energií napříč celou Evropou.

„Před summitem jsem napsal dopis předsedkyni Evropské komise a předsedovi Evropské rady a chtěl jsem, abychom hlavně diskutovali o situaci v energiích, o tom, že je nedostatek plynu, že máme velký problém s povolenkami. Diskutovali jsme o tom do půlnoci. Jasně jsem řekl, že Evropská komise musí okamžitě řešit směrnici MiFID, která upravuje obchodování s emisními povolenkami,“ řekl Andrej Babiš.

Ve středu 6. října 2021 uspořádal slovinský předseda vlády Janez Janša summit EU a západního Balkánu, kde se setkali vedoucí představitelé členských států EU a partnerů ze západního Balkánu. Lídři unijních zemí jednali s prezidenty a premiéry Albánie, Bosny a Hercegoviny, Srbska, Černé Hory, Republiky Severní Makedonie a Kosova o vztazích EU se západním Balkánem, potvrzení jeho evropské perspektivy, zintenzivnění regionální spolupráce a ekonomickém oživení regionu po pandemii.

„Dnes jsem vystoupil k západnímu Balkánu. Andrej Plenkovič, chorvatský premiér mi řekl, že první jednání k tomu bylo v roce 2000 v Záhřebu. Takže vlastně 21 let mluvíme o rozšíření o země západního Balkánu. Musíme to už konečně rozhodnout. Znovu jsem zopakoval, proč se nebavíme o Schengenu,“ uvedl premiér Babiš.

Lídři EU na závěr summitu přijali společné prohlášení, ke kterému se připojili také vedoucí představitelé západního Balkánu a které potvrzuje společný cíl integrace západního Balkánu do EU. 

Jak ovlivňuje nezaměstnanost a evidence na úřadu práce budoucí nárok na důchod?

V životě člověka mohou nastat situace, kdy je či byl po určité období z různých důvodů nezaměstnaný. Tato skutečnost má vliv na budoucí nárok na důchod i jeho výši, především záleží na tom, jak dlouho nezaměstnanost v průběhu života trvala a zda byl člověk veden jako uchazeč o zaměstnání v evidenci Úřadu práce ČR. 

Nezaměstnanost neevidovaná

Období, po které člověk je či byl z jakýchkoliv důvodů nezaměstnaný a nepřihlásil se do evidence ÚP ČR, se mu do doby důchodového pojištění pro nárok na důchod nezapočítává. Je-li taková nezaměstnanost dlouhodobá, může mít za následek i to, že mu nárok na důchod nevznikne vůbec, protože nezíská potřebnou dobu pojištění. Pokud nárok přece jen vznikne, doba neevidované nezaměstnanosti negativně ovlivní výši částky vyměřeného důchodu. Nepříznivé důsledky nezaměstnanosti na důchodové nároky je možné v některých zákonem stanovených případech řešit nebo alespoň zmírnit využitím tzv. dobrovolného důchodového pojištění. Přihláška k pojištění se podává na okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) příslušné podle trvalého bydliště (v Praze Pražské, v Brně Městské správě sociálního zabezpečení).

Nezaměstnanost evidovaná

Doba nezaměstnanosti, po kterou člověk je nebo byl veden v evidenci ÚP ČR jako uchazeč o zaměstnání, je tzv. náhradní dobou pojištění. Znamená to, že se tato doba v určitém zákonem stanoveném rozsahu započítává pro nárok na důchod i jeho výši, i když za ni nebylo odvedeno pojistné.

Podle aktuální právní úpravy platí, že:

  • doba vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání se před 1. 1. 1996 započítává bez jakéhokoliv omezení;
  • doba vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání po 31. 12. 1995 se započítává vždy, je-li vyplácena podpora v nezaměstnanosti nebo podpora při rekvalifikaci;
  • doba, po kterou se podpora v nezaměstnanosti neposkytuje, protože osobě vedené v evidenci uchazečů o zaměstnání přísluší odstupné, odbytné nebo odchodné, je od 1. 1. 2014 hodnocena jako doba poskytování podpory v nezaměstnanosti a také se započítává vždy;
  • doba vedení v evidenci ÚP ČR, po kterou podpora není vyplácena, se započítává v rozsahu nejvýše 3 let. Tato doba 3 let se zjišťuje zpětně ode dne vzniku nároku na důchod;
  • pokud byla tato doba získána před dosažením 55 let věku, započítává se z ní pouze 1 rok;
  • takto získané doby se pro účely nároku na starobní důchod a jeho výši dále krátí na 80 %. Uvedené neplatí v případě nároku na invalidní důchod.

Doba evidence na úřadu práce je pro výpočet důchodu dobou vyloučenou

Pokud doba evidence na ÚP ČR zasahuje do tzv. rozhodného období, což je období, za které se zjišťují výdělky pro výpočet důchodu, je tzv. dobou vyloučenou. V praxi to znamená, že doba evidence na ÚP ČR se vyloučí z rozhodného období, aby se kvůli této době bez výdělků nesnížil průměr výdělků (vyměřovacích základů) získaných předchozí či následnou pracovní činností.

Příklad: Rozhodné období pro výpočet důchodu přiznaného v roce 2020 je 1986–2019, tj. 34 let. Pokud byl v tomto období občan celkem 2 roky evidován na Úřadu práce ČR, úhrn příjmů získaných za celé rozhodné období se rozpočítá na 32 let, nikoliv na 34, vyloučená doba tedy průměrný příjem nesníží.

Ne každá evidovaná doba musí být vždy započítána

ČSSZ v souladu se zákonem o důchodovém pojištění v průběhu celého života občana sbírá a eviduje řadu různých dokladů a informací, ale posoudí je až pro potřeby konkrétní důchodové dávky. Hodnocení je pak závislé na právní úpravě v době, kdy člověku vznikne nárok na důchod nebo si o něj požádá. Součet dob uvedených ve výpisu/přehledu dob důchodového pojištění se pak liší od zhodnocených dob při výpočtu konkrétní dávky důchodového pojištění právě u doby evidence na ÚP ČR, která je ve výpisu dob pojištění uvedena (správně) celá, ale do důchodu poté může být hodnocena jen zčásti.

Kde vám poradí?

Vysvětlení k zápočtu doby evidence na ÚP ČR v konkrétní situaci a informace o nároku na důchod poskytne OSSZ příslušná podle místa trvalého bydliště, klientské centrum ústředí ČSSZ na adrese Křížová 25, Praha 5, popř. call centrum důchodového pojištění na telefonu 800 050 248.

 

  • Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení