Stanovisko k balíčku Fit for 55

Svaz zpracoval stanovisko k návrhu balíčku Fit for 55, který předložila Evropská komise s cílem dosáhnout evropského snížení emisí o 55 % v roce 2030 a který ovlivní řadu oblastí naší ekonomiky.

LEGISLATIVNÍ BALÍČEK FIT FOR 55

Členské státy Evropské unie se zavázaly dosáhnout klimatické neutrality v roce 2050. Zároveň si Evropská unie stanovila v evropském klimatickém zákonu závazný cíl snížení emisí skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990. Balíček legislativy Fit for 55, který předložila 14.7.2021 Evropská komise, navrhuje revize nebo novou legislativu dotýkající se oblastí klimatu, energetiky a dopravy s cílem dosáhnout evropského cíle 55 %.

STANOVISKO A VYBRANÉ ARGUMENTY SVAZU PRŮMYSLU

  • Svaz si uvědomuje, že závazek klimatické neutrality Evropské unie a cíle pro rok 2030 vyžaduje i ambicióznější přístup ze strany ČR.
  • Svaz souhlasí s navýšením podílu obnovitelných zdrojů energie, s navýšením cíle snížení emisí v sektorech mimo EU ETS i EU ETS.
  • Svaz spatřuje rizika zejména v retroaktivních změnách v Modernizačním fondu, v oslabení opatření proti zabránění úniku uhlíku s negativními dopady na konkurenceschopnost firem či v příliš ambiciózním a nákladném cíli pro úspory energie.
  • Svaz považuje za zásadní, aby členské státy měly možnost stanovit si své národní příspěvky k plnění cílů EU dle svých možností s právem volby energetického mixu bez jakékoli diskriminace včetně zachování principu technologické neutrality.
  • Pro ČR bude zcela zásadní, aby role jaderné energetiky a zemního plynu byla zohledněna v taxonomii EU a v připravovaných nových pravidlech pro státní podporu v oblasti klimatu, životního prostředí a energetiky.

Stanovisko Svazu průmyslu s hlavními závěry najdete zde.

Kompletní stanovisko s podrobnými připomínkami najdete zde.

Bohuslav Čížek
kategorie Stanoviska SP ČR

Premiér Babiš na Demografickém summitu v Budapešti vyzval Evropu ke zvýšení porodnosti a varoval před masovou migrací

Premiér Babiš vystoupil na IV. ročníku Demografického summitu v Budapešti s projevem na téma rodinná politika, 23. září 2021.
Premiér Babiš vystoupil na IV. ročníku Demografického summitu v Budapešti s projevem na téma rodinná politika, 23. září 2021.
Předseda vlády Andrej Babiš se společně s ženou Monikou ve čtvrtek 23. září 2021 na pozvání maďarského premiéra Viktora Orbána zúčastnil IV. Demografického summitu v Budapešti. V projevu před jeho účastníky ocenil úlohu rodiny v udržování ideje státu a vyzval evropské země k vyšší podpoře zvýšení porodnosti.

Mottem letošního ročníku Demografického summitu v Budapešti je „Rodina je klíč k udržitelnosti“. Mezi významnými hosty, kteří se zapojili do diskuse na toto téma, byli kromě maďarského předsedy vlády Orbána a českého premiéra Babiše i srbský prezident Aleksandar Vucić, slovinský premiér Janez Janša či bývalý viceprezident USA Mike Pence.

Premiér Babiš ve svém vystoupení vyzdvihl roli rodiny ve společnosti. „Je základem společnosti a formuje ji. Především ona tvoří povědomí sounáležitosti společnosti, a tedy vytváří i její budoucnost. Je to konec konců rodina, kdo je nositelem ideje státu,“ uvedl.

Podle předsedy české vlády je třeba zastavit pokles porodnosti, se kterým se Evropa již mnoho let potýká. „Musíme udělat všechno proto, abychom lidem umožnili mít děti, aby příchod dítěte do rodiny neznamenal velký zásah do rodinného rozpočtu. Prostě musí platit, že ten kdo přivedl na svět dítě, je tím, kdo se stará o udržitelnost naší společnosti, je tím, kdo přispěl k tomu, aby zde pokračoval náš stát a naše společnost,“ prohlásil Andrej Babiš a varoval před řešením demografické krize masovou migrací. „Masová a nekontrolovaná migrace do Evropy nemá s udržitelností naší evropské společnosti nic společného, právě naopak. Jediným skutečně udržitelným řešením proti vymírání Evropy je zvýšení porodnosti vlastního, původního obyvatelstva, což je cesta, která je společná zemím V4. Jedině tak se nedostaneme do situace jako v některých západoevropských státech, které se nám doslova před očima mění z roku na rok,“ uzavřel Andrej Babiš projev, který v plném znění naleznete na http://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/premier/projevy/projev-predsedy-vlady-andreje-babise-na-iv–demografickem-summitu-v-budapesti-190814/.

Již ve středu si premiér Babiš za doprovodu maďarského premiéra Orbána prohlédl v jihomaďarském městě Rözske zabezpečení maďarsko-srbské hranice. U dočasného pohraničního plotu, který tu vznikl na ochranu před nelegální migrací, se delegace setkala se členy hlídky rychlého nasazení, motorizované hlídky a pěší hlídky a prohlédla si termokamerový systém a strážní věže.

„V roce 2015 byla tato hranice poté, co byl vybudován tento plot, jedinou funkční schengenskou hranicí v schengenském prostoru,“ připomněl premiér Babiš. „Jen od 1. ledna tohoto roku do dnešního dne bylo tady zadrženo 76 tisíc ilegálních migrantů, třikrát víc než minulý rok a hlavně, co je důležité, třikrát víc pašeráků migrantů. Tito pašeráci kasírují od těchto nešťastných lidí 3 500 eur, že je dostanou do Německa,“ podotkl předseda české vlády.

Předseda české vlády také předal maďarskému premiérovi symbolický dar od Armády ČR v podobě dvou vytápěných a deseti armádních stanů. Česká vláda také projedná možnost vyslat na pomoc maďarským pohraničníkům příslušníky Armády ČR nebo Policie ČR. „Opakovaně jsem řekl, že Česká republika nebude přijímat ilegální migranty, že my budeme pomáhat zemím postiženým ilegální migrací. A také pomáháme. Pomáháme v Severní Makedonii, kde nyní máme 60 policistů, a samozřejmě jsme připraveni pomoci i Maďarsku, protože tento plot nám vlastně taky pomáhá, jelikož migranti mířící do Německa nejdou přes Českou republiku, ale musí zvolit jinou trasu,“ dodal předseda vlády.

V Praze se otevírá nová železniční stanice na Zahradním Městě a prodloužený podchod na hlavním nádraží

Předseda vlády otevřel novou železniční stanici, 24. září 2021.
Předseda vlády otevřel novou železniční stanici, 24. září 2021.
Předseda vlády Andrej Babiš společně s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem v pátek 24. září 2021 slavnostně otevřeli novou železniční stanici Praha-Zahradní Město a prodloužený podchod na pražském hlavním nádraží.

Cestující mohou ode dneška využívat novou železniční stanici Praha-Zahradní Město. Stanice je součástí nově vybudovaného přestupního terminálu, který výrazně zkvalitní cestování veřejnou dopravou v této části Prahy.

„Správa železnic patří dlouhodobě k největším a nejúspěšnějším investorům v zemi. Celkové investice do železniční infrastruktury letos dosáhnou 55 miliard korun, o 6 miliard více než loni,“ doplnil premiér Andrej Babiš.

Vlaky zde nyní mohou využívat kapacitnější čtyřkolejnou trať. Přínosem je rovněž traťová rychlost až 120 km/h, což se pozitivně projeví na zkrácení jízdních dob vlaků. Výstavbu zahájila Správa železnic v květnu 2018. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Správa železnic také otevírá prodloužený severní podchod na pražském hlavním nádraží, díky kterému se zkrátí cesta z centra města do přilehlých městských částí. Stavební práce trvaly přibližně 16 měsíců a stály 219 milionu korun.

„Mám radost, že realizujeme projekty, o kterých se dlouho mluví. Mluvilo se o něm desítky let. Tento podchod potřebovali všichni, kdo jezdí z Hlavního nádraží. Konečně otevíráme prodloužený severní podchod směrem na Žižkov. Symbolicky boříme bariéru, kterou nádraží vytváří už 150 let,“ řekl premiér Andrej Babiš.

Na samotný podchod navazuje pěší trasa, která ústí do Seifertovy ulice, přímé napojení má i komerční centrum Churchill Square. Výstup z podchodu je plně bezbariérový, k dispozici je schodiště, dvojice eskalátorů a výtah.

Podchod bude plně přístupný od 24. září, v následujících týdnech budou probíhat pouze dokončovací práce zejména na úpravě okolí výstupu z podchodu.

Projev předsedy vlády Andreje Babiše na IV. Demografickém summitu v Budapešti

Projev premiéra Andreje Babiše na Demografickém summitu v Budapešti, 23. září 2021.
Projev premiéra Andreje Babiše na Demografickém summitu v Budapešti, 23. září 2021.
Předseda vlády Andrej Babiš vystoupil ve čtvrtek 23. září 2021 s projevem na IV. Demografickém summitu v Budapešti, jehož mottem je „Rodina je klíč k udržitelnosti“.

Vážené dámy, vážení pánové,

je mi ctí, že se tady s vámi mohu po dvou letech znovu setkat a vystoupit se svým projevem. V roce 2019, kdy jsme se naposledy viděli na budapešťském demografickém summitu, nikdo nemohl tušit, co se na nás řítí. Za několik měsíců nám všem pandemie převrátila život naruby.

Ačkoli bych byl nejraději, kdyby k této strašlivé události nikdy nedošlo, myslím, že i v tomto případě platí české přísloví: „Všechno zlé je pro něco dobré“. Společnost díky covidu udělala nejen obrovský technologický pokrok, zejména pokud jde o digitalizaci, ale především nám pandemie pomohla se zamyslet nad spoustou věcí. Například jak křehký globalizovaný svět opravdu je a jak nenahraditelnou roli stále hraje národní stát, který mnoho lidí dávno odepsalo. Hlavně nám ale epidemie připomněla, jak důležité je zdraví a naše rodina.

Motto budapešťského demografického summitu je: „Family: The Key to Sustainability“, tedy „Rodina: klíč k udržitelnosti“. Slovo „udržitelnost“ je skutečně klíčové. Udržitelnost znamená nejen umírněnost, zdrženlivost a rozum, ale především schopnost obnovy, reprodukce. A to je téma, ke kterému jsme se zde sešli.

Je to rodina, která by měla udržovat pohromadě nejen lidi příbuzné či blízké. Úkolem rodiny je však i předávat další generaci životní hodnoty, tradice a samozřejmě i národní kulturu. Jinými slovy je základem společnosti a formuje ji. Především ona tvoří povědomí sounáležitosti společnosti, a tedy vytváří i její budoucnost. Je to konec konců rodina, kdo je nositelem ideje státu. Již starořecký filosof Platón řekl, že stát musí spočívat na nějaké ideji, která ho povyšuje na něco vyššího. To dnes platí nejen pro stát, ale i pro Evropu jako celek. A úloha rodiny právě v tom udržování ideje státu je nezastupitelná.

Dnes je budoucnost společnosti a také našich států ve vyspělém světě ohrožena klesající porodností. Prostě se nerodí děti, populace stárne a to je problém. Dnes je průměrný věk v České republice 42,5 roku, což zhruba odpovídá průměru v Evropské unii.

Evropa se již mnoho let potýká s poklesem porodnosti. V zemích EU se průměrně rodí 1,6 dítěte na ženu, a to v mnoha zemích statistiky vylepšují děti narozené v rodinách migrantů, jako je tomu třeba ve Francii. V Česku se jedné ženě průměrně rodí 1,7 dětí, v roce 1990 to bylo 1,9. Pro nás je důležité, že se nám v posledních letech toto číslo zlepšuje. To však je stále velmi daleko od hodnoty 2,1 nutné pro udržení populace, kterou jsme naposledy dosahovali v sedmdesátých letech.

Z vyspělých zemí má nejvyšší porodnost Izrael – 3,1, ale to je skutečně světlá výjimka. Naopak v nejméně rozvinutých státech průměrná porodnost přesahuje hodnotu 4, v subsaharské Africe je to dokonce 4,7. Asi nikoho nepřekvapí, že v Africe se nachází také deset států s nejvyšší porodností. V současnosti v Africe žije více než miliarda lidí a předpokládá se, že v roce 2100 to bude čtyřikrát tolik. Na ostatních kontinentech bude počet obyvatel naopak klesat. To jen pro srovnání.

Důvody, proč se nám, Evropanům, rodí méně dětí, všichni dobře známe. Někteří lidé nechtějí děti kvůli vlastnímu pohodlí, protože by museli změnit svůj životní styl. Jiní děti sice chtějí, ale jelikož v mládí dali přednost kariéře, mají dnes potíže s početím.

Je to právě dobře patrné i u nás, když průměrný věk žen při narození dítěte se pohybuje kolem třiceti let. Spousta lidí argumentuje tím, že vychovávat děti stojí spoustu peněz a že si to prostě nemohou dovolit.

Musíme udělat všechno pro to, abychom lidem umožnili mít děti, aby příchod dítěte do rodiny neznamenal velký zásah do rodinného rozpočtu. Prostě musí platit, že ten kdo přivedl na svět dítě, je tím, kdo se stará o udržitelnost naší společnosti. Je tím, kdo přispěl k tomu, aby zde pokračoval náš stát a naše společnost. A já věřím, že i s těmi idejemi, na nichž náš stát – a já se nebojím to říci – i naše civilizace se zrodila.

Myslím, že cestu velmi dobře ukazuje premiér Viktor Orbán, který v Maďarsku prosadil bezúročné úvěry pro rodiny, proplácení umělého oplodnění nebo odpuštění daně z příjmu matkám čtyř a více dětí.

I v Česku jsme za poslední čtyři roky prosadili kroky, které lidem pomáhají vychovávat děti. Moje vláda prosadila zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 300 tisíc korun (skoro 12 tisíc eur) a do voleb jdeme s návrhem příspěvek zvýšit na 400 tisíc (skoro 16 tisíc eur). Dále bychom chtěli ještě více daňově zvýhodnit rodiny s dětmi a podpořit masivní výstavbu dětských skupin a školek.

Pokud hnutí ANO po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny bude součástí vlády, budeme tentokrát trvat na tom, že budeme mít svého ministra na Ministerstvu práce a sociálních věcí, protože tam vidíme velký potenciál na restrukturalizaci rezortu, pokud jde o podporu lidí, kteří chtějí pracovat, a samozřejmě mladých rodin, které chtějí vychovávat děti.

Chci uvést ještě jednu skutečnost: Mluvíme-li o dětech, neredukujme to jenom na materiální podporu rodin. Potřebujeme také změnit společenské vědomí, ukazovat pozitivní příklady mateřství. Dostat do vědomí lidí, že právě v dětech se naplňuje smysl rodiny a – nepochybuji o tom, ani na okamžik – smysl lidské existence. Myslím, že právě na to jsme v minulých letech zapomněli. Nelze lidské štěstí měřit jen penězi, ale také tím, co bych nazval rodinným štěstím.

Proč někteří lidé odmítají děti? V poslední době se k tomu přidal i argument, který bych označil za klimaticko-dogmatický. A ten přichází s jednoduchou rovnicí. Lidé zvyšují produkci CO2, který údajně způsobuje změny klimatu a ničí naši planetu. Čím méně lidí, tím nižší uhlíková stopa. To znamená, nemějte děti, a tím zachráníte svět. Přeci své děti nepřivedete do světa, který je na pokraji ekologické katastrofy. Až k takovým absurdním úvahám jsou někteří lidé ochotni se propůjčit. Když to domyslím do důsledku – ať lidstvo vymře, a zachrání tak planetu?

Právě k takovému závěru jsou schopni někteří vědci dojít. Váhám, zda vůbec mám označit jako vědce ty, kteří v roce 2017 na univerzitě ve švédském Lundu přišli se čtyřmi doporučeními, jak lidé mohou omezit svou produkci CO2: nejíst maso, nelétat letadlem, nevlastnit auto a nemít děti. Samozřejmě právě rozhodnutím nemít děti podle této studie nejlépe ochráníte planetu, protože dítě žijící ve vyspělé zemi prý vyprodukuje téměř 60 tun COročně, zatímco automobil jen 2,4 tuny CO2.

Je absurdní strašit přelidněností, redukovat děti na kilogramy COa odrazovat ženy ve vyspělých zemích, aby měly děti. Klimaalarmisté tím zcela ignorují skutečnost, že vyspělé země většinově svoji produkci skleníkových plynů rok od roku snižují – například státy Evropské unie se na emisích CO2 podílejí zhruba devíti procenty – zatímco zbytek světa produkuje stále více CO2. Stejně tak klimalarmisté taktně mlčí o strmě rostoucím počtu obyvatel v nejméně rozvinutých zemích, ačkoli to s udržitelností má pramálo společného.

Ještě víc zarážející je pak reakce mnoha západoevropských politiků. I když dobře vědí, že evropské národy pomalu vymírají, tak místo toho, aby se snažili zvýšit porodnost vlastních žen, sahají po tom nejjednodušším a nejrychlejším řešení. A tím je import migrantů, v posledních letech zejména z Blízkého východu a Afriky, tedy lidí podcházejících z diametrálně odlišného kulturního prostředí. Nakolik je to problematické, vidíme dnes a denně v Británii, Belgii, Švédsku, Německu i v mé oblíbené Francii. Nechápou tito politici, že je nutno pomáhat migrantům na místě, v zemích jejich původu, jak jsme jim to nejednou doporučovali společně s Viktorem Orbánem?

Kam tento příliv povede, ukazují některé varovné prognózy, které, jak doufám, se nikdy nenaplní. Například podle těchto prognóz rodilí Irové by se ve své zemi mohli ocitnout v menšině v roce 2050, Britové v roce 2066. Lidé s přistěhovaleckými kořeny by se měli stát většinou ve Švédsku v roce 2065 a do konce století má být původních Švédů pouhá třetina. V Německu dnes čtvrtinu obyvatel tvoří přistěhovalci nebo lidé s přistěhovaleckým původem a do roku 2040 jich má být 35 procent.

Přemýšlí někteří politici, kteří tak upřímně hájí příliv migrantů, jak to bude v Evropě za pár desítek let vypadat? Cítí nějakou zodpovědnost za udržitelnost evropské kultury, za zachování naší evropské společnosti sice v mnohém různorodé, ale spojované tisíciletými společnými dějinami, sousedskými vztahy a hlubokými tradicemi?

Není správné, že přihlížíme nečinně k tomu, že se původní obyvatelstvo se dostává pod tlak. Ve městech v západní a severní Evropě k těmto jevům již dochází. Například v Antverpách jsou Belgičané v menšině, stejně jako Holanďané v Rotterdamu nebo Švédové v Malmö. Ostatně v Malmö můžete narazit na 179 různých národností a 150 rozdílných jazyků. Člověk se pak musí ptát, jaký mají tito lidé vztah k zemi, ve které momentálně žijí? Je toto Evropa, jakou chceme? Bude za dvacet třicet let Evropa ještě Evropou?

Řešení demografické krize masovou migrací je podobná taktika jako snaha Bruselu drasticky omezit emise CO2: „Příliš mnoho, příliš rychle a za jakoukoli cenu.“ Jsem rád, že se nám plány EU na přijímání ilegálních migrantů podařilo společně s Viktorem Orbánem v červnu 2018 překazit, když jsme pohřbili povinné migrační kvóty. Jako premiér už čtyři roky říkám, že o tom, kdo bude v České republice žít a bydlet, si budeme rozhodovat sami.

Vážené dámy, vážení pánové. Masová a nekontrolovaná migrace do Evropy nemá s udržitelností naší evropské společnosti nic společného, právě naopak. Jediným skutečně udržitelným řešením proti vymírání Evropy je zvýšení porodnosti vlastního, původního obyvatelstva, což je cesta, která je společná zemím V4. Jedině tak se nedostaneme do situace jako v některých západoevropských státech, které se nám doslova před očima mění z roku na rok.

Děkuji za pozornost.

Andrej Babiš, předseda vlády

Projev předsedy vlády na konferenci ke 30. výročí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Předseda vlády Andrej Babiš vystoupil ve středu 22. září na konferenci ke 30. výročí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové,

děkuji za pozvání na dnešní konferenci, která se koná při příležitosti 30 let existence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Hospodářská soutěž je jeden z hlavních principů, na nichž stojí tržní ekonomika, a v ní má význam pro neustálé hledání nejefektivnějšího ekonomického i technologického postupu. Konkurence zajišťuje, že jako spotřebitelé máme možnost vybírat ze širší nabídky, tak z nižších cen a vyšší kvality. Konkurence je však i přirozeným tržním mechanismem, který umožňuje, aby se nejefektivnější řešení, nejlepší firmy a nejschopnější jednotlivci prosadili.

Jsem si jist, že ÚOHS pod vedením pana ředitele Mlsny, jehož považuji za odborníka a zkušeného manažera, dělá všechno pro to, aby nedocházelo ke kartelovým dohodám nebo zneužívání dominantního postavení na trhu, a tím k poškozování konečných spotřebitelů. To je mimořádně důležité, protože v minulosti některá rozhodnutí úřadu právem vyvolávala pochybnosti.

Těší mě skutečnost, že ÚOHS byl nedávno vyhodnocen jako druhý nejúspěšnější evropský úřad při odhalování kartelů ve veřejných zakázkách, a to hned za francouzským úřadem. To považuji nejen za významné ocenění, ale i za důkaz, že jak institucionální ukotvení, tak odbornost úřadu je na vynikající úrovni.

Na rozdíl od většiny obdobných úřadů v Evropě má ÚOHS také další funkce, zejména dozor nad veřejnými zakázkami. V roce 2009 byl Úřadu svěřen také dozor nad zneužitím významné tržní síly ze strany obchodních řetězců.

Odborníci ÚOHS by měli být profesionálové, kteří mají významné postavení v našem hospodářském životě, neboť se podílejí na tvorbě předpisů, zejména zákonů, které mají vztah k jeho činnosti, jako je zákon o ochraně hospodářské soutěže. Jsou také aktivními účastníky příprav a projednávání řady dalších předpisů, které mají dopad na férovou soutěž mezi ekonomickými subjekty nebo na zájmy našich spotřebitelů. Významná je i komunikace pracovníků úřadu, aby i rozhodnutí a výstupy ÚOHS byly pro všechny srozumitelné. Plně podporuji důraz pana předsedy na tuto komunikaci.

Význam ÚOHS se naplno ukázal v posledním roce a půl, kdy se potýkáme s pandemií. Její dopady na většinu podnikatelů bylo nutno často řešit prostřednictvím veřejných podpor. A právě zde sehrál významnou roli Úřad jako poradenská a koordinační jednotka ve věcech veřejné podpory.

Úřad se podílel na hladkém průběhu schvalování českých podpůrných opatření ze strany Evropské komise, když sám s Komisí podmínky těchto programů dojednával, případně zprostředkovával vyjednávání mezi českými ministerstvy a Bruselem. Tím významně přispěl k hladkému a rychlému průběhu při poskytování všech podpor, které vláda v kritické době po vypuknutí pandemie poskytla všem postiženým.

Jednalo se ohromné částky peněz. Za období březen 2020 až srpen 2021 jsme ze státního rozpočtu uvolnily výdaje na podporu ekonomiky a lidí 422 mld. Kč a spolu s veřejnými rozpočty celkem 552,7 mld. Kč. Největší částky představovala podpora programů Antivirus, celkem 50 mld. Kč, 28 mld. Kč na kompenzační bonusy pro podnikatele, společníky malých s.r.o., obce a kraje dostaly kompenzace a řešení krizových stavů pomoc ve výši 33,9 mld. Kč, 13,2 mld. Kč šlo na ošetřovné pro zaměstnance, na zemědělství 4,5 mld. Kč, odklad splatnosti daní a záloh přišlo do konce srpna 2021 státní rozpočet na 32 mld. Kč. Na podporu zdravotnictví jsme od loňska vyčlenili celkem 96 mld. Kč.

Vláda tak okamžitou pomocí ekonomice i občanům minimalizovala dopady pandemie. Do covidové krize jsme vstupovali jako země se zdravými veřejnými financemi, když jsme si předchozím hospodařením vytvořili dostatečný polštář pro horší časy. Naše veřejné finance byly před vypuknutím pandemie ve skvělé kondici a stále jsou – navzdory covidu jsme 6. nejméně zadluženou zemí v EU, před námi jsou země jako Estonsko, Lucembursko a Bulharsko, což jsou těžko porovnatelné země. Proto jsme si mohli dovolit ekonomiku podpořit a nechovat se jako tradiční strany, které lidem zvyšovaly daně, a snižovaly platy a důchody a škrtaly investice, čímž zadřely ekonomiku na dlouhé roky dopředu. Škrtaly také rozpočet armády, kterou potřebujeme a budeme potřebovat stále víc.

Jsem přesvědčen, že naše ekonomika obstála v krizi dobře, a nyní už zase roste. Rok 2021 by měl skončit dle poslední prognózy MF solidním růstem HDP o 3,2 % a o 6,5 % v běžných cenách. V roce 2022 by měl dále zrychlit růst HDP na 4,2 %. Tím překonáme úroveň ekonomiky před pandemií. Ekonomický růst podpoříme nejen ještě vyššími investicemi, ale podpoří ho navíc i vyjednané prostředky z plánu obnovy EU a také další peníze z evropských fondů. Celkově tam máme na cestě 1300 mld. Kč až do roku 2027. Naše dobré vyhlídky potvrdily i renomované ratingové agentury. 

Není tedy pravda, že nám hrozí státní bankrot, jak straší opozice a někteří analytici. Ihned po nastartování ekonomického růstu budeme znovu pokračovat ve snižování zadlužení vůči HDP. V meziměsíčním srovnání, do konce září, dojde k poklesu o 130 mld. Kč, protože jsme si předplatili v březnu celé splátky dluhu na tento rok. Dokázali jsme to jednou, dokážeme to podruhé. V roce 2013 dosahoval dluh sektoru vládních institucí 44,42 % HDP, v roce 2019 jsme ho snížili na zhruba 30 % HDP a letos se dostaneme na úroveň 43,5 %, tedy stále níže než v době, kdy státní finance spravovali naši předchůdci.

Vážený pane předsedo, vážené dámy a vážení pánové,

svou činností a svým rozhodováním Váš úřad již po tři desetiletí ovlivňuje české tržní prostředí, veřejné investování a ekonomiku země jako celek. To je nejen velká zodpovědnost, ale i závazek. Všichni chtějí korektní ekonomické prostředí a fungující trh. A jsem přesvědčen, že se o to ÚOHS v čele s panem ředitelem Mlsnou bude zasazovat. Přeji Vám všem hodně pracovních i osobních úspěchů!

Děkuji za pozornost.

Andrej Babiš, předseda vlády

Evropská zelená dohoda povede k poklesu zemědělské produkce a zároveň i k výraznému zdražení potravin!

Rozhovor s prezidentem Agrární komory ČR Janem Doležalem

Nedávno Agrární komora ČR vydala almanach „Evropská zelená dohoda a její význam pro zemědělsko-potravinářský sektor“. Mohl byste charakterizovat, co je jeho posláním?

Cílem publikace je připravit české zemědělce a zpracovatele potravin na realitu společného trhu, na kterém budou fungovat nejen mechanismy Společné zemědělské politiky (SZP), ale také se budou naplno projevovat dopady Evropské zelené dohody (EZD). Evropská komise poprvé představila EZD jako plán, na který budou navazovat další strategie, stanoviska, akční plány a legislativní návrhy. Zatímco cíle Evropské zelené dohody jako takové jsou spíše deklaratorní až nezávazné, navazující legislativa, a především plnění cílů v nich nastavených, je již pro členské státy závazné.

Trialog, tedy závěr vyjednávání SZP, se navíc shodl na plném propojení agrární politiky Evropské unie s EZD. V této chvíli si ještě mnozí lidé u nás plně neuvědomují, jak hodně může Evropská zelená dohoda změnit evropské zemědělství a potravinářství a netýká se to jen prvovýrobců a zpracovatelů, ale především běžných spotřebitelů.

Proto také dlouhodobě upozorňujeme na to, že Česká republika si v mnoha případech svůj úkol vůči životnímu prostředí splnila, a že by se omezení produkce mělo týkat hlavně produkčně velmi intenzivních států bývalé EU 15. Pokud bude dohoda a její navazující strategie nastavena férově a objektivně, a nikoliv podle politické objednávky, nemají se, zemědělci v České republice, čeho bát. To ale v žádném případě neznamená, že bychom neměli být připraveni. Právě naopak. Je třeba velmi dobře vědět, co se na nás chystá.

Jaký je výsledek tzv. trialogu, tj. jednání Evropské komise, Evropského parlamentu a Evropské Rady, o konečném znění Evropské zelené dohody?

Na stole máme zatím jen konečný výsledek trialogu ke Společné zemědělské politice (SZP), který však zároveň rozhodl o tom, že se Evropská zelená dohoda stane pevnou součástí Společné zemědělské politiky. Mnozí si možná vzpomenou na delegovaný akt, který zakázal používání přípravků na ochranu rostlin v rámci tzv. ploch v ekologickém zájmu. Takzvaný greening, tedy ozelenění v současném nastavení SZP motivuje zemědělce k bohatším osevním postupům a třeba v České republice vedl k mnohem častějšímu využívání meziplodin a dusík vázajících plodin. Ten, kdo by se chtěl nicméně pustit do pěstování hrachu, čočky, lupiny nebo jetele, nesmí, pokud chce zároveň pomocí těchto ploch, plnit ozelenění, používat přípravky na ochranu rostlin. S nulovým ošetřením nicméně v mnoha případech není pěstování rentabilní a v mnoha případech téměř nemožné. Je to jen jeden z příkladů toho, že Evropská unie sice mluví o bohatších osevních postupech a snížení závislosti Evropy na dovozu sóji z jižní a severní Ameriky, ale zároveň se někdy ve jménu ochrany přírody vytvářejí kontraproduktivní nařízení.

Podobný mechanismus a podobný efekt očekávám v návaznosti na propojení Společné zemědělské politiky a Evropské zelené dohody. Na stole sice budeme mít pravidla, která hovoří o zkracování potravinových řetězců, tedy z farmy na vidličku, bohatších osevních postupech, tedy větší biodiverzitě, nicméně legislativní akty, které budou vyplývat ze souvisejících a navazujících strategií Evropské zelené dohody, mohou výrazně změnit pravidla hry.

Vrcholné orgány EU vyhlásily dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 s tím, že přijetí řady konkrétních opatření vyžaduji již do roku 2030. O jaká opatření jde?

V polovině září odsouhlasil Výbor pro zemědělství a venkov Evropského parlamentu (COMAgri) při společném hlasováním s Výborem pro životní prostředí (COMEnvi) strategie Farm to Fork (Od zemědělce ke spotřebiteli) a Strategii pro biologickou rozmanitost. Potvrzení plénem Evropského parlamentu jako celku bude pravděpodobně už jen formální záležitostí. Obě strategie obsahují cíle, které zemědělci musejí splnit již do roku 2030. Patří sem například omezení přípravků na ochranu rostlin o 50 procent, minerálních hnojiv o 20 procent, navýšení ploch ekologického zemědělství na 25 procent a vyčlenění až 10 procent zemědělské půdy mimo produkci.

Dopadovou studii, která by zhodnotila potenciální vliv Evropské zelené dohody jako celku, ještě nemáme. Nicméně máme na stole vyhodnocení potenciálních důsledků zavedení výše zmíněných cílů EZD, které nedávno představilo JRC, tedy Společné výzkumné centrum Evropské komise. Co se týče ekonomických ukazatelů, dopady, slovy autorů studie JRC, nejsou zanedbatelné ani v jednom ze scénářů. Strategie způsobí pokles produkce v téměř všech kategoriích zemědělských komodit. Po zohlednění nových pravidel SZP se zelené cíle nejvíce dotknou chovatelů hospodářských zvířat. To je, že až o 15 procent klesne produkce hovězího masa, prasat i drůbeže. Sníží se také nabídka obilovin o 13 procent, olejnin o 12 procent a o více než 5 procent v případě ovoce a zeleniny.

Hlavním důvodem klesající produkce budou, podle autorů studie JRC, dva cíle strategie: Zvyšování výměry zemědělství v ekologickém režimu a omezování používání průmyslových hnojiv. Produkční ztráty podle výzkumníků nahradí dovoz ze třetích zemí. S výjimkou drůbeže se zhorší čistá obchodní bilance EU u všech komodit. Ztráty by zemědělcům částečně mohlo zvýšit očekávané zvýšení cen, které v průměru podle autorů dosáhne úrovně 10 procent. Nejvyšší nárůst se předpokládá při vepřovém mase, tj. O 40 procent, hovězím mase o 23 procent a drůbeži o 16 procent. O desetinu by ale měly stoupnout i ceny zeleniny a ovoce, a o více než 5 procent také ceny olejnin a obilovin.

Nyní je na stole také Strategie Fit for 55, která má zajistit, že Evropská unie sníží do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 procent. Když výzkumníci vzali v úvahu efekt Strategií Farm to Fork a Strategie pro biodiverzitu, vypočítali, že zemědělské emise v EU do roku 2030 klesnou „jen“ o 28,4 procent. Snížení má vyplynout jednak z menší produkce a také z upravených zemědělských postupů nových technologií. Z nich by k redukci nejvíce mělo přispět šetrnější používání hnojiv, precizního zemědělství či pokrývání půdy meziplodinami.

Zde je nicméně třeba upozornit, že studie počítá s tím, že v roce 2030 budou v režimu precizního zemědělství hospodařit téměř dvě třetiny unijních zemědělců, respektive v tomto režimu bude hospodařeno na dvou třetinách zemědělské půdy. Studie zároveň ale potvrzuje, že tento příspěvek pro zmírňování změny klimatu bude bez celosvětových řešení pouze velmi omezený. Horší zprávou totiž je, že více než polovina „ušetřených“ emisí se jednoduše vytvoří ve třetích zemích.

Představitelé EU velmi často používají větu: Musíme být ambiciózní! Co tím míní?

To je otázka spíše na zástupce Evropské komise a větší část europoslanců. Samozřejmě, že zemědělci si uvědomují, že klimatická změna je problém. Sami ji také pociťujeme ve stále méně předvídatelném počasí, které se navíc začíná projevovat nejen teplotními extrémy, ale také pro Českou republiku dosud nevídanými meteorologickými úkazy. Vzpomeňme například na letošní tornádo na jižní Moravě. Evropská unie nicméně, podle údajů Climate Watch z roku 2020, přispívá ke světovým emisím skleníkových plynů ze 7,52 procent. Trend je v Evropské unii navíc klesající. V roce 2017 byly emise skleníkových plynů zemí EU 27 o 21,7 procent nižší než v roce 1991. Podle studie JRC z roku 2018 se navíc evropské zemědělství na emisích skleníkových plynů podílí z 8,72 procent. Pokud se vrátím k předchozímu odstavci, pak nás čeká poměrně výrazné zdražení potravin pro to, abychom ušetřili méně než 28,4 procent z 8,72 procent, tedy cca 2,47 procent unijních skleníkových plynů v zemědělství. Když se na to podíváme z globálního pohledu, ušetříme pak 2,47 procenta ze 7,52 procent, což je celkový příspěvek EU ke globálním emisí.

Při rostoucí populaci a skutečnosti, že většinu emisí skleníkových plynů budou v budoucnu tvořit Čína a Spojené státy, je navíc více než jasné, že to, co ušetříme, se vyprodukuje jinde. Až z 80 procent se, co se týče příspěvku k celkovým emisím skleníkových plynů, podílí energetika. Pokud chceme řešit klima, měla by se naše pozornost soustředit především na energetickou účinnost a její šetrnou a udržitelnou produkci.

Evropské zemědělství by se pak mělo místo záchrany planety soustředit především na ochranu přírodních zdrojů, tedy vody, půdy a samozřejmě také na adaptaci na klimatickou změnu. Mluvit o nutnosti změnit zemědělství v Evropské unii kvůli klimatu je možná pochopitelné pro neinformovanou laickou veřejnost, ale pro kohokoliv ze zemědělské praxe to prostě nedává smysl. Proto nám mantry, které hovoří o ambicióznosti, ale jsou vzdálené do reálné praxe zní jen jako čistý populismus.

Logicky se nyní dostáváme k otázce, zda jsou jejich představy vůbec reálné z hlediska dalšího vývoje ekonomiky a životních podmínek, a to zejména v zemědělství a potravinářství?

Samozřejmě, že jsou současné představy značně vychýlené ve prospěch „ochrany klimatu“, zatímco o ekonomickou a sociální stránku věci se Evropská zelená dohoda příliš nezajímá. Již nyní dochází k tomu, že zemědělské podniky skupují velcí finanční hráči s cílem na zemědělské půdě „zachytávat CO2“. V praxi to bude znamenat, že si třeba velký energetický kolos koupí zemědělský podnik a na zemědělské půdě bude vysazovat stromy, případně bude půdu zatravňovat, aby maximalizoval tzv. sekvestraci CO2. Nedávno jsem narazil na zcela vážně míněnou studii, která hovořila o neblahém vlivu černé zvěře na klima, protože rozrývání lesní půdy vede k úniku CO2.

Představte si, kolik CO2 podle podobně zaměřených studií, musí uniknout při orbě. Přitom nikdo nebere v úvahu, kolik uhlíku rostliny naváží a kolik ho díky posklizňovým zbytkům v půdě zůstane. Každopádně, pokud budeme na zemědělské půdě hrát emisně-povolenkovou hru, místo toho, abychom produkovali potraviny nebo suroviny na jejich produkci, povede to logicky k jejich zdražení. To samé bude platit i o dovážených potravinách, pokud má být skutečně zavedeno emisní clo pro potraviny mimo Evropskou unii. Zdraží pochopitelně ale také potraviny dovážené z evropských zemích, pokud se má, a tak o tom hovoří volební programy některých stran v Německu, zavést zvláštní daň také na fosilní paliva včetně pohonných hmot.

V předchozích letech bylo snahou Společné zemědělské politiky zajistit dostatek kvalitních a zdravotně nezávadných potravin. Neměl by se tento osvědčený rys SZP i nadále rozumně prolínat s novými ekologickými cíli EU?

Při každé reformě Společné zemědělské politiky Evropské unie se hovoří o tom, zda je ještě posláním evropského zemědělství produkovat potraviny, či zda by se mělo více dbát na ochranu přírodních zdrojů a nově také na boj proti klimatické změně. Článek 39 Smlouvy o fungování EU, což je nejvyšší právní dokument současné sedmadvacítky, vymezuje tyto cíle SZP: zvýšit produktivitu zemědělství podporou technického pokroku a zajištěním optimálního využití výrobních činitelů, zejména pracovní síly; zajistit odpovídající životní úroveň zemědělců; stabilizovat trhy; zajistit plynulé zásobování potravinami; zajistit spotřebitelům rozumné ceny.

Pokud mají být potraviny cenově dostupné, pokud se podle Evropské zelené dohody máme zároveň odpovědně chovat k přírodě a krajině, a přitom všem zároveň uživit sebe, své zaměstnance a zároveň zůstat konkurenceschopní, neobejde se to bez veřejné podpory.

Jednou formou veřejné podpory jsou dotační podpory, které však již dávno nejsou paušální rentou, alespoň pro zemědělce, kteří chtějí něco produkovat. Mnoho z nás proto o dotacích hovoří ne jako o pomoci nebo podpoře, ale jako o nutném zlu. Žádná plošná bezpodmínečná podpora dnes neexistuje a každá koruna musí být podepřena prokázanými vyššími náklady, újmou nebo splněním řady poměrně svazujících podmínek.

Zemědělské podnikání má sice jako každé jiné podnikání směřovat k vytváření zisku, ale v mnoha ohledech má svoje specifika. Hlavním výrobním prostředkem je pro nás půda, kterou chceme předat dalším generacím v dobrém stavu, stejně jako životní prostředí a krajinu, o které pečujeme. Při tom všem je třeba nalézt rovnováhu mezi produkční funkcí zemědělství a funkcemi mimoprodukčními, kam patří právě i tvorba krajiny nebo zadržování vody v půdě. Správný zemědělec by pak měl umět obojí vyvažovat, tedy živit národ a zároveň se zodpovědně starat o půdu.

Americký prezident F. D. Roosevelt, který byl ve funkci v letech 1933-1945, řekl, že „Národ, který zničí vlastní půdu, zničí sám sebe“. Rooseveltův Nový úděl (New Deal) byl značně ambiciózní, Spojené státy nakonec vyvedl z velké krize. Evropský Zelený úděl (Green Deal) je také ambiciózní a já bych si přál, aby naopak Evropu do krize nepřivedl. Ať už to dopadne jakkoliv, zemědělci se při takto vysokých ambicí neobejdou bez podpory veřejnosti, a to nejen formou mnohdy proklínaných zemědělských podpor, ale také změnou vnímání našeho oboru a v neposlední řadě tím, že spotřebitelé budou preferovat české potraviny. Že jsou absolutní špičkou, ukázala i nedávná studie britského týdeníku Economist, která Českou republiku zařadila na páté místo co do kvality potravin.

Jak našim zemědělcům a potravinářům pomůže český stát a jak jim v tom bude nápomocna Agrární komora ČR?

Od začátku, od Evropské unie, slyšíme, že musíme být ambiciózní, a že máme dělat více pro klima a životní prostředí. Zároveň ale slyšíme, že Evropská unie nechce zemědělce finančně podporovat, protože Společná zemědělská politika je příliš nákladná. Nakonec se s vypětím všech sil, a i díky úsilí české vlády podařilo podpory pro toto období alespoň zachovat, i když se hovořilo o tom, že by Evropská unie měla investovat peníze spíše do řešení uprchlické krize nebo posílení vojenské bezpečnosti. Přesto se v zemědělství bavíme o stejné finanční alokaci, jakou jsme měli pro minulé období. Když se podíváme na míru inflace, na tlak na zvýšení mezd, nájemného, ale také energií, obalů a třeba stavebních materiálů, nelze si za jedno euro v roce 2023, kdy začnou platit nová pravidla, koupit to samé, co jsme si mohli koupit za jedno euro v roce 2014.

Proto usilujeme především o dvě věci, aby se zemědělské podpory nezapočítávaly do základu pro odvod daně z příjmu a aby se výrazně navýšilo kofinancování Programu rozvoje venkova. Program rozvoje venkova financuje například ekologické zemědělství, agro-environmentálně klimatická opatření, oblasti s přírodním znevýhodněním, dobré životní podmínky zvířat a samozřejmě také investice do pokročilejší agrotechniky nebo třeba moderních stájí.

V posledním investičním kole Ministerstvo zemědělství ČR podpořilo např. moderní sklady pro ovoce a zeleninu, ale také chovatele, kteří se rozhodli přejít z klecových chovů nosnic na voliéry či podestýlkové chovy. Program rozvoje venkova přitom může být tzv. kofinancován, tedy doplněn o národní zdroje, z minimálně 25 procent, pokud se stát rozhodne šetřit, nebo naopak posílen z národních zdrojů o několik miliard ročně.

Byli bychom rádi, aby příští vláda, ať v ní usedne kdokoliv, Program rozvoje venkova podpořila. Je totiž zaměřen přesně na to, co zemědělství potřebuje, větší ochranu přírodních zdrojů, větší biodiverzitu a adaptaci na klimatickou změnu.

Anketa: Většímu rozvoji exportu by pomohly podnikatelské mise

Koronavirová krize firmy k výrazným novinkám v zahraničním obchodě nepřiměla. V oblasti státní podpory exportu by ale podnikatelé do budoucna uvítali řadu změn. Rozvoji exportu by podle nich pomohl větší důraz na podnikatelské mise nebo třeba přijetí eura.

Otázky:

  1. Zavedli jste s ohledem na svou exportní strategii během pandemie nějakou novinku a hodláte ji využívat i do budoucna?
  2. Jak by po pandemii měla vypadat státní podpora exportu?

PETR TALANDA, JEDNATEL CONNECT THE WORLD

  1. Kvůli nemožnosti cestovat v době koronavirové krize jsme v naší komunikační strategii přešli na online setkávání a prezentace. Určitě budeme tento způsob využívat i v budoucnu. Nakonec jsme tak ušetřili i významné finanční prostředky a i naši zákazníci chápali, že je to možný způsob vyjednávání a představení novinek.
  2. Naše firma nepoužívá systém dotací od státu, ale snažíme se hojně využívat podnikatelské mise. Ty nám umožňují setkat se s potenciálními i současnými zákazníky na té nejvyšší úrovni, navíc s nejvyššími představiteli státu a ostatními institucemi na podporu exportu. Jelikož působíme ve více jak patnácti zemích střední a východní Evropy, ale také na Blízkém východě a v Asii, tak je networking pro naši malou firmu základem úspěchu na zahraničních trzích.

KAROLÍNA VELACHOVÁ, JEDNATELKA ESSA

  1. Vzhledem k tomu, že exportujeme a importujeme potraviny, tak jsme žádnou novou exportní strategii nezaváděli. Ovšem kvůli tomu, jak pandemie dopadla na celosvětový obchod a omezila mezinárodní dopravu, zejména tu námořní, jsme začali více prohlubovat evropské kontakty.
  2. Co se týče státní podpory exportu, tak nám vyhovuje stávající model, tedy podnikatelské mise s našimi politiky. Při jednání naší firmě dodávají určitou vážnost a znak solidnosti, alespoň tak nám to partneři říkají.

MICHAL NAJMAN, GENERÁLNÍ ŘEDITEL METEOPRESS

  1. Během pandemie jsme se rozhodli vyzkoušet některé online veletrhy. Nebylo to pro nás ale příliš úspěšné, proto tento model už nadále nebudeme využívat.
  2. Stát by se podle nás měl více zaměřit na podporu marketingu v zahraničí. Jinak nám vyhovuje model podnikatelských misí s vládními představiteli. Mně osobně během pandemie mise velmi chyběly, oceňuji proto jejich obnovení. Do budoucna bych uvítal i možnost ovlivnit destinace, do kterých se pojede.

OLENA ŽÁČKOVÁ, VEDOUCÍ ZAHRANIČNÍHO PRODEJE VYRTYCH

  1. Po celou dobu pandemie jsme fungovali normálně, dokonce jsme měli na exportních trzích nárůst o 15 procent.
  2. Hodně si vážím možností účastnit se podnikatelských misí. Jejich příprava je vždy na dobré úrovni. Možná by to jen chtělo se více zaměřit na oborové míse, třeba v rámci stavebnictví nebo energetického sektoru. Pak by se i lépe dala zorganizovat B2B jednání, aby byla ucelenější a efektivnější. Co se týče oblastí, na které by se podpora exportu měla zaměřit, tak ráda bych se v budoucnu zúčastnila mise třeba do Saúdské Arábie, Jižní Koreje, Vietnamu, některých zemí Blízkého východu jako Kuvajt, Bahrajn, Írán, Irák, pak do Mongolska, Pákistánu, Ázerbájdžánu, Gruzie, Kazachstánu a ruských regionů na Dálném východě.

JIŘÍ RUČ, JEDNATEL SOMATI SYSTEM

  1. Zásadním způsobem jsme při komunikaci s našimi klienty začali využívat videokonference. To se nám osvědčilo, navíc to i zefektivnilo práci. Celkově se pandemie projevila na našem mezinárodním obchodu pozitivně. Vysvětlujeme si to tím, že potenciální klienti měli díky náhlému zpomalení na začátku pandemie více času a začali aktivně vyhledávat alternativní dodavatele. V našem oboru požární ochrany, který je úzce specializovaný, není běžné, že široká veřejnost vyhledává naše výrobky. Také distributoři v různých zemích jsou spíše konzervativní a za normální situace nehledají alternativy. Díky zvýšené aktivitě potenciálních klientů jsme měli šanci představit naše řešení a získali jsme nové zákazníky.
  2. Podpora exportu začíná uvnitř našeho státu ve zjednodušování podnikatelského prostředí. Základním nástrojem, který zajistí stabilní podporu exportu nejen do zemí Evropské unie, by bylo zavedení eura. Tím by se pro exportéry eliminovala kurzová rizika. Dalším zásadním prvkem podpory exportu do zemí Evropské unie je aktivní účast místních orgánů při přípravě harmonizovaných evropských norem. Je třeba, aby se požadavky, které jsou součástí našich místních norem a výrobci je běžně splňují, podařilo zakomponovat i do těchto nových harmonizovaných norem. Doporučovali bychom také, aby státní podpora exportu nebyla až moc direktní. Spíše by to měla být organizační pomoc. Například pokud CzechTrade organizuje v některé zemi veletrh, tak by měl nabídnout firmám možnost podílet se na stánku.

Anketa vyšla v časopisu Svazu průmyslu Spektrum 3Q/2021. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Podpora exportu

Vláda projednala návrh na zmrazení platů politiků, o 300 milionů korun se zvýší rozpočet na pobídky filmařům

Tisková konference po jednání vlády, 20. září 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 20. září 2021.
Platy politiků by měly až do roku 2026 stagnovat na úrovni letošního roku. Příslušný návrh novely zákona, který předložil premiér Andrej Babiš, schválila vláda na jednání v pondělí 20. září 2021. Kvůli jejímu projednání požádá předseda vlády poslance o svolání mimořádné schůze.

Cílem návrhu novely zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu je zamezit růstu platu představitelů veřejné moci v následujících pěti letech, tedy v letech 2022 až 2026, a to na úrovni platové základny platné v roce 2021, tudíž v částce 84 060 korun. Zmrazení platů by se netýkalo výpočtu platové základny soudců ani těch, jejichž plat se od platové základny soudců odvíjí. Mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny navrhuje vláda svolat na úterý 5. října a novelu zákona na ní schválit hned v prvním čtení tak, aby Sněmovnou prošla ještě v tomto volebním období.

Vláda rozhodla také o navýšení objemu finančních prostředků na dotační program Covid – Nepokryté náklady. Příjem žádostí podnikatelů postižených dopady epidemie covid-19 byl ve druhé výzvě programu ukončen 13. září a společně s první výzvou Ministerstvo průmyslu a obchodu eviduje celkem 8 199 žádostí v celkovém objemu 9,6 miliardy korun. Vláda ale v srpnu schválila dotaci programu ve výši 7,6 miliardy. Chybějící dvě miliardy tedy schválila doplnit dnes, a to převodem 1,46 miliardy z kapitoly 398 – VPS, položky Prostředky na podporu podnikání. Zbytek pokryje MPO z vlastního rozpočtu.

Kabinet odsouhlasil také změny v dosavadní podobě humanitární pomoci Afghánistánu. V souvislosti s pádem afghánské vlády a převzetím moci v zemi Tálibánem vláda došlo k zastavení bezpečnostní a rozvojové spolupráce mezinárodního společenství s Afghánistánem, včetně fondů na podporu afghánských bezpečnostních sil, afghánské policie a justice a afghánských rozvojových programů. Situace v zemi zároveň zhoršila humanitární situaci afghánského obyvatelstva a vzrostlo také riziko interního vysídlení i migrace z Afghánistánu zejména do sousedních zemí.

Vláda proto rozhodla, že 40 milionů korun vyčleněných původně na pomoc afghánské vládě a dalších 5 milionů korun z rozpočtu Ministerstva zahraničních věcí na humanitární pomoc přesune na humanitární pomoc afghánským uprchlíkům, ohroženým ženám a dětem a na stabilizaci a podporu zdrojů obživy zranitelného obyvatelstva v Afghánistánu. Dalších 30 milionů korun na pomoc obyvatelům Afghánistánu poskytne Ministerstvo vnitra, celkem tedy česká vláda pomůže letos organizacím, které realizují humanitární odezvu na vývoj v Afghánistánu, 75 milionů korun. Další informace obsahuje tisková zpráva Ministerstva zahraničních věcí na https://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/tiskove_zpravy/x2021_09_20_vlada_schvalila_humanitarni_pomoc.html.

Ministři odsouhlasili také navýšení prostředků na filmové pobídky pro rok 2021 o 300 milionů korun. Státní fond kinematografie tak bude moci zahraničním filmařům letos na pobídkách rozdělit 1,1 miliardy korun. Důvodem k navýšení je fakt, že zájem zahraničních audiovizuálních štábů o natáčení v České republice je velký a původní částka, 800 milionů, určená na pobídkové projekty již byla vyčerpána. Pokud by nedošlo k mimořádnému navýšení dotace, musel by Státní fond kinematografie zastavit příjem nových žádostí o registraci, a tím odmítnout nové projekty pro nadcházející období 2021–2022. Filmové a televizní produkce přitom v ČR zaměstnávají české umělce a další pracovníky a utrácejí miliardy korun. Jen v roce 2019, před nástupem epidemie, činily jejich investice v ČR rekordních 9 miliard korun.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-20–zari-2021-190740/.