Ekonomická migrace v čase COVID-19

SP ČR upozorňuje všechny zaměstnavatele, kteří zaměstnávají cizince, na dodržování aktuálních ochranných opatření Ministerstva zdravotnictví. Jejich dodržování má zásadní význam pro prevenci šíření koronavirové nákazy. Ochranné opatření ukládá povinnosti jak zahraničním pracovníků, tak samotným zaměstnavatelům. Uložené povinnosti je třeba důsledně dodržovat, a to i s ohledem na vyhlášený nouzový stav.

Pravidla pro vstup na území ČR včetně protiepidemických opatření jsou stanovovány ochranným opatřením Ministerstva zdravotnictví. Vedle ochranného opatření Ministerstvo zdravotnictví svým sdělením stanovuje také seznam zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 (tzv. zelených zemí). Tento seznam však obsahuje i tzv. země označené hvězdičkou (*), u kterých platí speciální zpřísněná pravidla. Mezi tyto země jsou zařazeny i některé členské státy EU. Stejná přísná pravidla platí rovněž pro zahraniční pracovníky ze zemí s vysokým rizikem nákazy, které nejsou uvedené na seznamu (tzv. červených zemí). Seznam zemí a případné označení hvězdičkou se dynamicky mění, je tedy třeba sdělení Ministerstva zdravotnictví pravidelně sledovat.

Všichni pracovní migranti, kteří pobývali déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států či regionů, které nejsou na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19, jsou povinni:

  • Před vstupem na území České republiky vyplnit elektronický příjezdový formulář – pozor, jedná se o podmínku vstupu na území ČR!
  • Do 5 dnů od vstupu na území České republiky se na vlastní náklady podrobit RT-PCR testu na přítomnost SARS-CoV-2 a předložit místně příslušné krajské hygienické stanici bezodkladně jeho výsledek. Občané EU mohou doložit i výsledek testu provedeného v jiném členském státě EU, pokud není starší než 72 hodin, občané třetích zemí si musí test zajistit na území ČR (jejich test z jiného členského státu je akceptovatelný, jen pokud v příslušném státě mají povolení k dlouhodobému či trvalému pobytu). Bez negativního výsledku testu nesmí zahraniční pracovníci nastoupit do práce!!! Toto pravidlo je v praxi bohužel velmi často porušováno. Znovu upozorňujeme, že je vyhlášen nouzový stav a porušování protiepidemických pravidel může vést k drastičtějším omezením.
  • I v případě negativního výsledku testu po dobu 10 dnů od příjezdu omezit jakýkoli volný pohyb na území České republiky – možné jsou pouze cesty do zaměstnání a ze zaměstnání a cesty nezbytně nutné k zajištění základních životních potřeb, neodkladných úředních záležitostí či lékařského ošetření. Upozorňujeme, že ani návštěva pracoviště odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra není neodkladnou úřední záležitostí, pokud ji zákon nestanovuje jako povinnost.
  • I v případě negativního výsledku testu nosit ochranné prostředky dýchacích cest po dobu 10 dnů od příjezdu (a poté nadále ve všech prostorách, na které se vztahuje povinnost tyto ochranné prostředky používat)

Zaměstnavatelům všech zahraničních pracovníků je dále nařízeno zajistit (tj. dohlédnout na to, aby zahraniční pracovníci měli…):

  • ubytování po celou dobu jejich pobytu na území České republiky, včetně místa, kde bude případně vykonáváno karanténní opatření,
  • případnou zdravotní péči nebo registrujícího poskytovatele zdravotních služeb.

Zaměstnavatelům všech zahraničních pracovníků, kteří nejsou držiteli povolení k dlouhodobému pobytu (tj. občanů EU a občanů třetích zemí, kteří jsou držiteli víza), je navíc uloženo zajistit pracovním migrantům:

  • úhradu případné lékařské péče,
  • návrat zpět do země původu v případě ztráty účelu pobytu, tj. zaměstnání.

Doklad o poskytnutí těchto záruk je u občanů třetích zemí podmínkou vylepení víza!

V případě řádné změny zaměstnavatele všechny výše uvedené závazky vůči zahraničnímu pracovníku přecházejí na zaměstnavatele nového.

V případě nesplnění závazků lze zaměstnavateli uložit sankci za spáchaný přestupek (podle § 92n odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví).

kategorie Právní infoservis

Zaměstnávání cizinců v ČR v návaznosti na COVID-19

Podívejte se na záznam webináře, který vám poskytne potřebné informace o aktuální situaci a nejnovějších změnách v oblasti ekonomické migrace v návaznosti na covid-19.

Informace jsou určeny především přímým zaměstnavatelům, kteří hledají odpovědi na otázky, jak legálně zaměstnávat kvalifikované zaměstnance z třetích zemí. Webinář připravilo 8. října ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s resorty zahraničí, vnitra a práce a sociálních věcí.

Gbelec Ondřej
kategorie Právní infoservis

Průzkum SP ČR: Situace se nelepší, firmám stále chybí zakázky

Více než půl roku od vypuknutí epidemie koronaviru v České republice platí, že firmám brání v návratu k předkrizovým úrovním výroby nedostatek zakázek. Ve srovnání s prvním pololetím ubývá podniků, kterým se zakázky v nadcházejících dvou měsících propadnou o více než 40 %. Roste ovšem podíl firem, které mají zakázky meziročně nižší o 1 až 20 %. Navzdory menšímu objemu zakázek a horšímu očekávanému hospodářskému výsledku většina podniků nechce propouštět zaměstnance. Firmy naopak budou lidi postrádat, 85 % respondentů uvádí, že jim budou na podzim a v zimě chybět pracovníci kvůli koronaviru a zavedeným preventivním opatřením. Zjistil to zářijový průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR, kterého se zúčastnilo 121 podniků.

Průzkum SP ČR zakázky

Koronavirová krize pro firmy nebude jednorázovou záležitostí. Více než půl roku po vypuknutí epidemie v Česku se ukazuje, že podniky po jarním prudkém utlumení ekonomiky čekají další problémy. Přes čtyři pětiny firem letos čekají nižší zisk, než plánovaly, nebo spadnou do ztráty. Tři čtvrtiny firem budou mít v říjnu a listopadu nižší zakázky než ve stejném období loňského roku. Pokles zakázek o více než 20 procent očekává přes 30 procent účastníků průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„Trvající pokles zakázek ukazuje, že se krize přelila celkově do ekonomiky u nás i ve světě a nebyla jednorázová. V létě se podnikům relativně dařilo díky tomu, že doháněly dokončování zakázek a výroby z jara. V první vlně epidemie si navíc řada firem poradila díky rezervám a ekonomickým výsledkům z posledních šesti let. Přesto případná další vlna restriktivních opatření, která by znovu přidusila ekonomiku, by byla pro řadu firem fatální,“ upozorňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Propad zakázek v příštích dvou měsících o více než 20 procent očekává 32 % firem, v červnu to bylo 52 % firem. Z podniků, které očekávají pokles zakázek o více než 20 %, je 80 % malých a středních firem do 250 zaměstnanců.

FIRMÁM BUDOU CHYBĚT ZAMĚSTNANCI KVŮLI PREVENCI PŘED KORONAVIREM

Navzdory nižšímu objemu zakázek a horšímu očekávanému hospodářskému výsledku přibývá firem, které nechtějí propouštět zaměstnance. V září jich bylo 66 %, v červnu 55 %. Pracovníků ve firmách přesto v příštích měsících ubyde. Až 85 % firem zároveň uvádí, že jim budou na podzim a v zimě chybět zaměstnanci kvůli koronaviru a preventivním opatřením zavedeným ve firmách. „Jde především o pravidlo, kdy zaměstnanci s příznaky respiračních onemocnění musí zůstat doma. Toto opatření zavedlo ve svých provozech 75 % účastníků průzkumu. Až třetina firem přitom uvádí, že výpadek docházky může ohrozit jejich výrobu. Jde především o malé a střední firmy. Největší obavu mají například firmy z chemického průmyslu či slévárny,“ vysvětluje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy.

Průzkum SP ČR zaměstnanci

Podniky se případnému omezení nebo zastavení výroby kvůli epidemii snaží předcházet. Mezi nejčastější opatření ve firmách zavedeným proti šíření infekce Covid-19 patří povinné používání dezinfekce, omezení služebních cest nebo povinné nošení roušek na pracovištích. Polovina účastníků průzkumu začala opět více využívat home office u profesí, kde je to možné. Testy na Covid-19 plně hradí svým zaměstnancům 29 % firem, 69 % podniků testy zaměstnancům neplatí. Část firem hradí jen povinné testy související s výkonem práce, například pro účely služebních cest. Svaz průmyslu u Finanční správy už dříve zajistil, že firmy si náklady na testy na koronavirus můžou odečíst z daní.

FIRMY NEŠKRTAJÍ PENÍZE NA VÝZKUM A VÝVOJ

I přes složitou situaci se firmy snaží nebrzdit plánované investice do výzkumu a vývoje. Víc než polovina podniků, které mají výzkumné a vývojové aktivity, nebude v příštích 12 měsících snižovat své výdaje na výzkum a vývoj. Snižovat je naopak chce 28 % respondentů, kteří se věnují výzkumu a vývoji. „Důležité ale bude, zda vláda zajistí prostředky na projekty, které firmy připravily například v programu Trend, což je program na podporu aplikovaného výzkumu. Pokud vláda prostředky nezabezpečí například z Plánu obnovy a nedá firmám co nejdříve signál o dostupném financování co nejdříve, ohrozí tím řadu projektů s jasným efektem pro ekonomiku,“ upozorňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Oproti předchozím měsícům se firmám už významně nezhoršuje platební morálka. Přibývá podniků, kterým odběratelé platí ve lhůtách splatnosti. V září takových podniků bylo 58 %, v červnu 54 %. Opět sice mírně začal růst podíl firem, kterým odběratelé začali platit po lhůtách splatnosti, druhotnou platební neschopností jsou ale ohrožena jen 3 % účastníků průzkumu oproti červnovým 12 procentům.

PARAMETRY PRŮZKUMU

Průzkum se uskutečnil od 21. do 24. září 2020. Ze 121 firem, které se ho zúčastnily, bylo 31 procent malých podniků do 50 zaměstnanců, 37 procent středních podniků s 51 až 250 zaměstnanci a 32 procent velkých firem nad 250 zaměstnanců.

Kompletní výsledky průzkumu ke stažení.

kategorie Tiskové zprávy

Vláda kvůli šíření epidemie covid-19 omezí sportovní, kulturní a společenské akce, činnost úřadů i škol, rodičům prodlouží ošetřovné

Tisková konference po mimořádném jednání vlády ke koronaviru, 8. října 2020.
Tisková konference po mimořádném jednání vlády ke koronaviru, 8. října 2020.
Vláda Andreje Babiše schválila na mimořádném jednání ve čtvrtek 8. října 2020 další balík krizových opatření, kterými reaguje na nepříznivý vývoj epidemické situace a rostoucí počet nakažených nemocí covid-19. Ve dvou vlnách, od 9. a od 12. října, omezí a úplně zakáže mj. sportovní, kulturní a další volnočasové akce, omezí činnost úřadů, škol i otevírací dobu restaurací. Rodičům, kteří z důvodu uzavření školy či karantény dítěte musí zůstat doma, navrhuje mimořádné podmínky ošetřovného.

Schválená krizová opatření mimo jiné znamenají, že od půlnoci 9. října se nově zakazuje provoz heren a kasín, provoz a používání vnitřních sportovišť (s výjimkou tělocviku na prvním stupni základních škol), provoz umělých koupališť a veškerých wellness zařízení, pokud se nejedná o zdravotní služby, a také návštěvy a prohlídky zoologických zahrad a veškeré organizované zájmové, rekreační a další kroužky pro děti od šesti do 18 let.

K dalšímu omezení dojde i u restaurací, barů a podobných stravovacích zařízení a také diskoték či klubů, které budou muset s výjimkou výdejních okének nově zavřít už ve 20 hodin a k jednomu stolu nebudou smět pustit více než čtyři osoby. V těchto zařízeních bude nově zakázána produkce živé hudby a tance. Ve foodcourtech budou moci sedět u jednoho stolku pouze dva lidé a nikde nebude moci být k dispozici veřejné bezdrátové připojení k internetu. Do nákupních center a dalších provozoven bude možné vstupovat ve skupinkách maximálně dvou lidí.

Divadla, kina a organizované sportovní akce budou za stávajících podmínek fungovat až do nedělní půlnoci. Od pondělí se ale na ně bude vztahovat druhá, přísnější vlna opatření, která bude platit 14 dnů. Během tohoto období budou zrušeny všechny kulturní, sportovní a společenské akce, bohoslužby, taneční či spolkové akce, a to jak amatérské, tak profesionální, pokud se na nich sejde více než deset osob uvnitř či dvacet osob venku, pokud se nejedná o členy jedné domácnosti. Zákaz se nebude vztahovat pouze na zaměstnance, podnikatele, schůze, zasedání a podobné zákonem vymezené činnosti. Nebudou se smět pořádat ani žádné poutě, kongresy či veletrhy. Omezena bude i účast lidí na svatbách či pohřbech a následných hostinách, a to na 30 osob, a na maximálně 500 osob se omezuje i shromažďovací právo, přičemž účastníci těchto akcí se mohou pohybovat v maximálně dvacetičlenných skupinkách udržujících alespoň dvoumetrové rozestupy a musí mít ochranné prostředky dýchacích cest.

K omezení dochází i v oblasti školství. Od pondělí 12. října bude zakázána přítomnost studentů na vysokých školách s výjimkou klinické a praktické výuky a praxe studentů studijních programů všeobecné lékařství, zubní lékařství, farmacie a dalších zdravotnických studijních programů. S výjimkou povinné školní docházky, praktického vyučování a praktické přípravy a výuky škol při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, při Ministerstvu spravedlnosti a praktických škol jednoletých a dvouletých bude zakázána i výuka na středních a vyšších odborných školách a konzervatořích. Žáci druhého stupně základních škol se rozdělí na dvě poloviny tříd, přičemž každá polovina tříd půjde do školy jen v jednom z následujících dvou týdnů. S výjimkou individuální výuky je zakázán i provoz základních uměleckých a jazykových škol a úplný zákaz postihne i střediska volného času a školní kluby.

Úplný zákaz školní docházky pak bude platit ve dnech 26. a 27. října, protože pak následuje státní svátek 28. října a navazující krátké podzimní prázdniny. Děti tak nepůjdou do školy celý tento týden.

Vláda v rámci vyhlášeného nouzového stavu omezila také činnost úřadů a institucí tak, že úřední hodiny pro veřejnost budou po dobu dvou týdnů jen dva dny v týdnu a pět hodin denně, a až na přesně specifikované výjimky zakázala návštěvy ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociální péče.

Vláda projednala a schválila také návrh zákona o úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii a novely zákona o nemocenském pojištění, kterým chce upravit podmínky pro poskytování ošetřovného rodičům, jejichž děti zůstaly doma z důvodu uzavření školy či kvůli nařízené karanténě. V návrhu, který chce vláda prosadit Parlamentem urychleně v rámci legislativní nouze, prodlužuje podpůrčí dobu pro poskytování dávky z devíti, respektive šestnácti kalendářních dnů při osamělosti rodiče, na celou dobu uzavření školy nebo její části z důvodu trvání mimořádného opatření. Ošetřovné budou moci pobírat i zaměstnanci pracující na dohodu o pracovní činnosti a dohodu o provedení práce.

Tyto změny budou platit během školního roku 2020/2021, skončí tedy 30. června 2021, přičemž ošetřovné nebude vypláceno za dny školních prázdnin, ředitelského volna či při omezení výuky v jednotlivých dnech. Zároveň zákon předpokládá zjednodušení podávání žádostí o přiznání této dávky. Rodiče například nebudou muset dokládat potvrzení školy, že byla uzavřena, postačí jejich čestné prohlášení. Další podrobnosti naleznete v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Kompletní výsledky vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/tiskove-zpravy/vysledky-jednani-vlady-8-rijna-2020-184024/.

Premiér: Všechny principy, které urychlí povolování staveb, pomohou všem

Projev předsedy vlády na konferenci k novému stavebnímu zákonu, 8. října 2020.
Projev předsedy vlády na konferenci k novému stavebnímu zákonu, 8. října 2020.
Předseda vlády Andrej Babiš zahájil online projevem ve čtvrtek 8. října 2020 konferenci zaměřenou na vliv nového stavebního zákona na budoucnost České republiky. Kromě premiéra se diskuse účastní například ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Česká republika potřebuje moderní dynamický stavební zákon

V den projednávání nového stavebního zákona vládou napsaly Hospodářské noviny titulek: Pokus číslo 27. Naše rekodifikace stavebního práva ale není pokus, máme ji na stole. V programovém prohlášení vlády jsme se zavázali, že připravíme nový stavební zákon a to jsme dodrželi. Jde přitom o komplexní rekodifikaci a reformu, která v posledních deseti letech snese srovnání snad jen s novým občanským zákoníkem. Tedy žádná další novela! My jsme stihli rekodifikaci, která se dotkla téměř 80 právních předpisů, připravit za tři roky.

Novináři měli pravdu v tom, že těch pokusů vylepšit stavebních zákon bylo opravdu hodně.  Jejich výsledkem ale je, že jsme se v žebříčku Světové banky v rychlosti povolování staveb postupně propadli až na ostudné 157. místo. Jednodušší než u nás je výstavba i v zemích jako je Tádžikistán, Pobřeží slonoviny nebo v Mali. To teď změníme! Během prázdnin nový stavební zákon doporučila Legislativní rada vlády a my jsme ho na vládě schválili 24. srpna. Zákon teď míří do Poslanecké sněmovny.

Musíme umět připravit projekty, abychom mohli investovat

Žádná z předchozích vlád neměla odvahu udělat ten potřebný radikální krok – od roku 2006 byl stavební zákon novelizován přesně 26krát a stavební řízení bylo přitom stále složitější a komplikovanější. Já si myslím, že všichni vědí, že s novým stavebním zákonem přicházíme v hodině dvanácté. Už v době konjunktury jsme jako země ztráceli konkurenceschopnost, zahraniční investoři kvůli nepředvídatelnému a zdlouhavému povolování staveb dávali přednost Polsku nebo i Rumunsku. A teď v krizové době je ta potřeba ještě naléhavější. My jako vláda chceme investovat, nahradit výpadek soukromých investorů, když ale nebudeme mít připravené a povolené projekty, nebudeme mít do čeho investovat.

Přece není možné, aby povolování dálnice trvalo v průměru 13 let a obyčejného bytového domu pět let, když nám stále zbývá do dobudování dálniční sítě 800 kilometrů a města trápí krize dostupného bydlení. Můžeme vymýšlet různé podpůrné programy, ale bez toho, abychom uměli povolit bytové domy v nějakém reálném čase, se nepohneme z místa a ceny bydlení dále porostou. Vždyť v Praze už stojí metr čtvereční bytu v průměru přes sto tisíc korun a stavebníci spočítali, že klient zaplatí v důsledku přeregulace stavebního práva „navíc“ 10 až 15 procent, což vychází u bytu za 4,5 milionu kolem půl milionu korun. V Praze se přitom povoluje ani ne polovina z potřebného množství bytů – těch by bylo třeba stavět alespoň deset tisíc ročně. A jejich nedostatek má logicky vliv na ceny nových bytů i pronájmů.

Stavební zákon se tedy opravdu dotýká každého. Stávající byrokratický marasmus, do kterého jsme zabředli, ovlivňuje život všech, ať už jde o občany, developery nebo veřejný sektor. Občan trpí nefunkčností současného zákona podobně jako velcí investoři, jen v jiném měřítku. Snad každý zná někoho, kdo si chtěl postavit rodinný domek nebo ho jen rekonstruovat, a ono to z nejrůznějších důvodů trvá roky. A my lidem nemůžeme pomoci jinak, než právě tím novým zákonem. Nemocný je totiž systém, nejde většinou o chyby úředníků…Současný systém je totiž neskutečně složitý a opravdu potřebujeme zásadní reformu. Jen pro představu: dnes máme deset typů řízení a 20 typů stavebních úřadů – celkem jich je více než 1 300 a pracuje v nich 13,5 tisíce úředníků, kteří se dnes navzájem nemohou zastoupit. Stavební zákon proto přináší i nové uspořádaní stavební správy. A především každý stavebník včetně těch největších typu ŘSD nebo SŽ by měl podle nového stavebního zákona do roka vědět, zda může stavět, či nikoliv.

Pro občany, kteří si chtějí postavit rodinný dům, zákon zavádí zrychlené řízení. Pokud bude vše v pořádku, vydá stavební úřad povolení jako první úkon stavebního úřadu v řízení ve lhůtě 30 dnů. Rozšíří se také rozsah drobných staveb, které nemusí procházet povolováním vůbec. Takovou stavbou je například skleník do 40 metrů čtverečních a do pěti metrů výšky, stavby do 25 metrů čtverečních zastavěné plochy a do výšky pěti metrů s jedním nadzemním podlažím, běžné dobíjecí stanice, stavby obnovitelných zdrojů energie s celkovým instalovaným výkonem do 20 kW, přenosná prodejní zařízení nebo stánky nebo třeba stavební úpravy, pokud se jimi nezasahuje do nosných konstrukcí stavby a nemění se vzhled stavby. 

Největším investorem je stát

Všechny principy, které urychlí povolování staveb, pomohou všem. Je potřeba si uvědomit, že největším investorem je stát, ať už se jedná o stavbu dálnic, vysokorychlostních tratí, energetických zdrojů, škol nebo třeba nemocnic. Kupříkladu příprava jednoho kilometru dálnice se v ČR v důsledku dlouhého povolovacího procesu protáhne v průměru o 8,4 roku a jeho cena se zvýší o 65,6 milionů korun na jeden kilometr. A to se ještě ani nekopne do země. Ekonomové spočítali, že jako stát přicházíme pomalým povolováním staveb o 7,1 miliardy korun (RIA) za rok. To si přece nemůžeme dovolit. O tom, jaké martýrium představuje připravit a povolit projekt silnice nebo železniční trati na této konferenci uslyšíte od ředitele ŘSD Radka Mátla nebo ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. My se pořád divíme, že dosud nemáme kolejové spojení centra města s letištěm, jako je to obvyklé v západních metropolích. Všichni také nadáváme na rekonstrukci D1, ale proč se to všechno tak táhne?

Já vám to řeknu na jednom absurdním příkladu. Aktivisté napadali opakovaně stavební povolení prakticky na všech úsecích prakticky obdobným způsobem, přestože na 3 úsecích před tím prohráli spor i u soudu. Tak posléze vymýšleli pro zablokování modernizace takové absurdní odvolání jako je např. ozelenění protihlukové stěny, kdy si nejdřív vyžádali ozelenění a posléze navzdory názoru všech odborníků požadovali jiných druh ozelenění. Dokonce podali rozklad proti stavebnímu povolení, až muselo ŘSD ustoupit a navrhnout jiný druh rostliny – a to přesto, že odborníci prokázali, že bude mít minimální šanci na přežití.

Výsledek toho všeho? Projekt se vracel třikrát na začátek.

Aktivisté dále v rámci odvolání do stavebních povolení na jednotlivých úsecích požadovali přezkum závazných stanovisek dotčených orgánů, namítali ohrožení živočichů žijících na stávající dálnici nebo zpochybňovali to, že modernizace dálnice nemusí mít stanovisko EIA a územní rozhodnutí, přestože nejde o novou stavbu. Nelíbil se jim také technický způsob modernizace. Jen nabytí právní moci stavebního povolení se pro jeden úsek protáhlo v průměru o 444 dní. Cena stoupla v průměru o více než 145 milionů korun.

Připravit projekt dálnice trvá v průměru 13 let

A to šlo jen o rekonstrukci. Co teprve, když chceme postavit novou dálnici. Připravit výstavbu dálnice u nás v průměru trvá 13 let. Komplikované povolovací procesy například zbrzdily stavbu pražského okruhu do Běchovic už o 15 let a navíc ji prodražily o 1,5 miliardy korun. A to se ještě ani nekoplo do země! Pražský okruh se připravuje od 70. let minulého století a zatím je hotova necelá polovina. Pokračování okruhu směrem do Běchovic za více než 10 miliard přitom povoluje malý stavební úřad v Uhříněvsi, který se s takovým projektem v praxi před tím nesetkal.

To ale nový stavební zákon změní. Všechno zjednoduší a zkrátí. Takovou stavbu jako Pražský okruh bude povolovat specializovaný úřad státní stavební správy, kde budou soustředěni lidé, kteří mají s velkými projekty zkušenosti. Takový úřad potřebujeme nejen pro silnice, dálnice a nové tratě včetně těch vysokorychlostních, ale i pro nové energetické zdroje a vedení. Pan předseda představenstva ČEPS Martin Durčák dokonce spočítal, že nový stavební zákon zkrátí povolování jejich typických projektů až o 40 procent. Zatímco menší energetický zdroj typu plynové elektrárny lze postavit za pět let, linku, která tento výkon z elektrárny vyvede, povoluje ČEPS až 12 let. Přitom v Polsku podobnou 80 kilometrovou přenosovou linku povolí a postaví za 2,5 až 3 roky. Dům si stavíte většinou maximálně jednou, dvakrát za život, ale elektřinu a dálnice přece potřebuje každý, takže stavební zákon se opravdu dotýká nás všech.

Princip 1 úřad – 1 razítko – 1 rozhodnutí

Nový stavební zákon výrazně urychlí povolování všech staveb. Do roka budou stavebníci vědět, zda mohou stavět, či nikoliv. A to včetně odvolání a přezkumu. Takový byl cíl nového stavebního zákona a ten ministerstvo pro místní rozvoj splnilo.

Jak tedy dosáhneme zrychlení povolování staveb? Stavební zákon zavádí několik nových principů a opatření. Jsou to především pevně stanovené lhůty pro rozhodování, fikce souhlasu k vyjádření dotčeného orgánu a opatření proti nečinnosti stavebního úřadu. Dnes v zákoně řada takových lhůt chybí, nebo nejsou ze strany úřadů dodržovány. Stavebníci se tedy jen těžko dovolávají potřebných dokumentů a povolování staveb se neskutečně prodlužuje. Zákon zavádí pro vyjádření dotčených orgánů lhůty 30 dnů, které je možno ve zvláště složitých případech nebo při nařízení ohledání na místě prodloužit o dalších 30 dní. Pokud dotčené orgány lhůty nedodrží, bude se mít za to, že souhlasí a nemají žádné připomínky. Pro samotné obecní stavební úřady bude platit, že pokud nerozhodnou včas, tedy ve lhůtě 30 dnů, 60 dnů nebo 120 dnů podle druhu stavby, případně ve lhůtě prodloužené o 30 nebo o 60 dnů, převezme řízení neprodleně nadřízený krajský státní stavební úřad a řízení dokončí namísto nečinného obecního stavebního úřadu.

Obíhat bude papír, ne stavebník!

Stavebník už také sám nebude obíhat často i více než 40 úřadů a prosit o razítka, aby mohl vůbec podat žádost na stavební úřad. Většina tzv. dotčených orgánů bude totiž integrována do stavebního úřadu, který vydá na základě podané žádosti jedno povolení, které nebude v rozporu s chráněnými veřejnými zájmy. U těch orgánů, které integrovány nebudou, pak bude platit fikce souhlasu. Velmi důležité je odstranění tzv. ping – pongu, kdy v případě podání odvolání nadřízený krajský úřad dnes vrací věc k novému projednání prvoinstančnímu úřadu, a to často opakovaně. To už nebude možné, odvolací orgán bude muset sám podle tzv. apelačního principu ve věci rozhodnout, tedy rozhodnutí obecního stavebního úřadu buď potvrdit, nebo změnit, nikoliv zrušit a vrátit věc k novému projednání.

Nový stavební zákon také přinese už jen jedno řízení místo stávajícího územního a stavebního řízení, ve kterých se dnes často řeší dokola ty stejné námitky. Vydávat se tak bude jen jedno povolení.

Žádost o povolení z gauče v obýváku

Velmi důležitá je také digitalizace stavebního řízení. Stejně jako dnes dokážeme bez problémů používat internetové bankovnictví, ve kterém jsme v Evropě na špičce, bude možné vyřizovat stavební povolení klidně doma z gauče v obýváku a komunikovat s úřady online, což je podstatné nejen vzhledem k pohodlí, ale i k transparentnosti všech procesů a hlídání dodržování lhůt. Dnes investoři vozí projekty na stavební úřad dodávkou a my se musíme v tomto ohledu posunout do 21. století. Stavebník také musí mít možnost najít všechny potřebné údaje o území v digitálně technických mapách krajů a obcí, jejichž vznik už předjímá změna zákona o zeměměřičství, kterou už schválil Parlament ČR.  I běžný občan tedy na internetu hravě najde například, jaké mu přes pozemek vedou sítě, jaká omezení se parcely týkají a podobně. Na kompletní digitalizaci stavebního řízení pilně pracuje ministerstvo pro místní rozvoj. Musí jít ruku v ruce s novým stavebním zákonem. Bez něho by se jen papíry překlopily do elektronické podoby a to by problémy nevyřešilo. Už příští rok spustí ministerstvo některé prvky, které usnadní elektronickou komunikaci stavebníka s úřady jako například hromadná podatelna. Jejím prostřednictvím bude moci stavebník požádat vlastníky technické infrastruktury o vyjádření potřebná pro stavební povolení. Celá digitalizace bude kompletně fungovat v polovině roku 2023 a my si od ní slibujeme i to, že by nejmodernější technologie mohly na stavební úřady přilákat nové mladé lidi, které tam potřebujeme. 

Andrej Babiš, předseda vlády

Projev předsedy vlády na konferenci Digitální Česko 2020

Konference Digitální Česko 2020

Premiér Andrej Babiš zahájil 8. října 2020 online mezinárodní konferenci Digitální Česko 2020.

Dobrý den dámy a pánové,

jsem potěšen, že se můžeme vidět, byť prostřednictvím videokonference. Ale i to je výsledek digitalizace, kterou urychlil covid-19. Ano, covid nás mnohému naučil a například i pracovním setkáním na dálku.  Myslím si, že je to dobrá věc, že to funguje. Mně se to líbí, šetří to čas a často je mnohem efektivnější.  I to je důkaz, že se nás skutečně dotýká digitální transformace mnohem více, než bychom si dokázali připustit. Věci, které byly ještě před rokem nemyslitelné, se najednou stávají běžnými, jako například konference v digitální podobě, vláda, tripartita, škola, komunikujeme z práce, z domova. Už když vznikala kniha „O čem sním, když náhodou spím“, tak jsme digitalizaci věnovali celou část. Inspirovali jsme se v zahraničí státy jako Dánsko a hlavně Estonsko. Můj přítel, estonský premiér Jüri Ratas, je pro nás skutečně velkým vzorem. My jsme zde organizovali i společnou konferenci. No a ta vize se teď zhmotnila do čísla 5.

Konkrétně 5 let. To je termín, do kdy máme být podle Zákona o právu na digitální službu ve vztahu stát občan plně on-line. Rok již máme skoro za sebou a jsem rád, že jedeme dle plánu. Mnoho služeb již dnes digitálně dělat můžeme, máme portál občana, kde jsou k dispozici data a národní identita. Náš cíl je větší – vše vyřešit online. To nám ušetří spoustu kroků, ale i starostí a hlavně času. Museli jsme kvůli tomu změnit legislativu. Kromě tohoto zákona máme v běhu dalších skoro 200 legislativních změn, které čekají na přijetí. Tím pokryjeme legislativu a můžeme dotáhnout elektronické služby pro občany. Každý resort pro ně něco chystá. Na zdravotnictví dělají na e-Health, na financích Moje daně, na spravedlnosti e-Justice, další spousta projektů běží na Ministerstvu vnitra. Převádíme do elektronické formy formuláře a mapujeme životní události, abychom v Portálu občana a Portálu podnikatele poskytli maximální komfort uživatelům a nám občanům. Snažíme se myslet na každého. Znovu zopakuji, spousta služeb je hotových. Přes Portál občana vyřídíte z pohodlí domova nebo z kanceláře zhruba sto padesát služeb. Přes web businessinfo pro podnikatele jich je přes 1000! Všechny chceme přístupné z Portálu občana, kde pro sebe získáte informace – například body řidiče, přehled z katastru nemovitostí, živnostenského rejstříku, atd. Zařídíte si tam například i rybářský lístek, ale především odbavíte množství žádostí, které souvisí s podnikáním ve výrobě, zemědělství nebo službách. Ideální je mít datovou schránku.  Tak nevím, jestli jí máte, ale skutečně je to to nejdůležitější.

Možná čekáte na bankovní identitu. Projekt BankID, který bude k dispozici už brzy, umožní přístup ke službám státu prostřednictvím stejných přihlašovacích údajů jako těch, které využíváme do svého internetového bankovnictví. Jednoduchá dostupnost pro 5,5 milionu lidí. A spoustu dalších věcí chystáme. Rýsují se nám prostřednictvím katalogu služeb, který mapuje jednotlivé oblasti, kde musíme v rámci digitalizace zabrat. Například stavební zákon. Teď už ho konečně snad Organizační výbor schválí, aby se dostal na schůzi 15. října. Je to roky otravná věc. Část legislativy, která se dotýká digitalizace, tu již máme a pracujeme na ni.  Teď nás čeká ještě rekodifikace.

Strategická koncepce Digitální Česko není jen o službách a e-Governmentu. Celá se dělá v širších souvislostech. Sem patří například podpora super hubů. Nemůžeme zapomínat na automatizaci a robotizaci, vzdělávání a další oblasti, které se hodně dynamicky mění. Dnes se daleko víc než v minulosti řeší digitalizace zdravotnictví. Již to není jenom o tom, co si řekneme tady v České republice, digitalizace má jasný přesah do evropské unie a za covidu jsme toho udělali skutečně dost. Tady je pro nás prioritou jednotný digitální trh a jsme hodně aktivní v tématech ohledně EU.

Snažíme se, protože chceme být digitální! Děláme služby a digitalizujeme jako nikdo před námi. Covid nás naučil dělat věci rychleji, například jsme udělali aplikaci eRouška a teď máme možnost i elektronického sebereportování, vyhodnocujeme data a na základě dat koordinujeme odběrná místa a laboratoře. Vytváříme kompetenční centrum s řadou specialistů ve státním podniku NAKIT u Vlada Dzurilly, kteří budou s digitalizací pomáhat. Ale potřebujeme odborníky i na ministerstvech. No a v neposlední řadě to jsou dodavatelé IT řešení do státní správy – jak stávající, tak i noví. Musí existovat platforma, kde si vyměníme zkušenosti a společně budeme tvořit nejlepší služby pro naše občany a firmy. Jenom propojení státní a komerční sféry tak budeme moci inovovat dostatečně rychle. Potenciál k tomu máme velký, takže pojďte do toho s námi.

Přeji vám hezkou konferenci.

Andrej Babiš, předseda vlády ČR

Vláda podpořila návrh změn ošetřovného pro krizové situace

Na základě mimořádného opatření vlády budou pro některé děti plošně uzavřeny školy v důsledku nepříznivé epidemické situace. Délka opatření zpravidla přesáhne standardní dobu výplaty 9 dnů u ošetřovného. Proto včera vláda na svém mimořádném jednání projednala úpravu ošetřovného, která má zajistit rodičům přiměřenou náhradu příjmu po celou dobu, kdy jejich děti nemohou docházet do škol a dalších zařízení pro děti, včetně mateřských škol.
 
„Po dlouhých týdnech vyjednávání s koaličním partnerem se nám konečně podařilo protlačit na jednání vlády návrh o krizovém ošetřovném. Ten máme připravený už od léta, protože jsme počítali se všemi možnými scénáři vývoje pandemické situace. Pokud by školy měly být – nedejbože – zavřené dlouhodobě, budeme výši ošetřovného řešit stejně jako na jaře a budu chtít navýšení. Rodiče, kteří zůstanou doma s dětmi kvůli zavřené škole nebo školce, nemůžeme nechat v nejistotě,že zůstanou bez příjmu,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).
 
Kromě péče o děti do 10 let bude nárok na ošetřovné také při péči:
• o nezaopatřené děti účastnící se školní docházky závislé na péči jiné osoby (již od stupně I.) bez omezení věku,
• o osoby starší 10 let závislé na péči jiné osoby využívající služby denních, týdenních stacionářů a obdobných zařízení,
• o děti, které se nemohou účastnit výuky z důvodu nařízení karantény v rodině.
 
Vládou schválená úprava ošetřovného prodlouží dobu výplaty ošetřovného po celou dobu trvání mimořádného protiepidemického opatření. Školy, jiná dětské zařízení nebo zařízení sociálních služeb nebudou muset potvrzovat uzavření, včetně důvodu a doby uzavření.
Nebude se vyžadovat potvrzení školy o uzavření, to bude nahrazeno čestným prohlášením pojištěnce, že musí o dítě pečovat z důvodu uzavření školy na základě mimořádného opatření.
 
Nárok na ošetřovné budou mít v době mimořádných opatření i osoby pracující na dohodu o provedení práce nebo o pracovní činnosti, pokud je za ně odváděno sociální pojištění.
 
Navrhované změny budou platit po celou dobu platnosti mimořádných opatření, nejdéle však do 30. 6. 2021.
Vláda se usnesla, že požádá o projednání návrhu v Parlamentu ČR ve zrychleném řízení ve stavu legislativní nouze.

 
  • Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí
 

Návrh státního rozpočtu neodpovídá slíbenému růstu platů ve školství

Návrh státního rozpočtu na příští rok je zřejmě v rozporu se slibovaným růstem platů ve školství. Pro učitele i nepedagogy počítá s navýšením o 9,3 miliardy korun, ačkoli ministr školství Robert Plaga po jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou v září potvrdil pro samotné pedagogy růst o 11 miliard. Pro nepedagogy slíbil ministr zhruba 1,5 miliardy navíc proti letošku, návrh rozpočtu ale peníze pro ně zvlášť nezmiňuje. Nejasné zůstává také rozdělení peněz do pevné části platů a odměn. ČTK to řekl předseda školských odborů František Dobšík.
 
Podle odborářů se v současném návrhu státního rozpočtu píše o menším objemu peněz. Mají  pochybnosti, zda vláda dodrží programový závazek, že platy pedagogů v příštím roce vzrostou na 150 procent průměrného platu z roku 2017, což by mělo být zhruba 47.000 Kč. Průměrný výdělek učitelů v prvním čtvrtletí letošního roku činil 38.951 Kč hrubého měsíčně. Průměrná mzda v ČR byla 34.077 Kč.
Návrh ani nezmiňuje sumu peněz pro nepedagogické pracovníky a píše se v něm o navýšení jejich výdělků o 4,3 procenta místo sedmi procent, řekl František Dobšík. Odboráři to považují za nedostatečné pro splnění vládního slibu zvednout příjmy nepedagogů v příštím roce na přibližně 26.000 korun.
 
Podle Františka Dobšíka zatím ministerstvo odborům neposkytlo  podklady k výši platů za první pololetí letoška, na základě kterých se měla vést debata o rozdělení peněz v příštím roce do tarifů a nadtarifů. Poslední školská tripartita se sešla na konci srpna. Další zatím naplánovaná není. K jednání už vyzvala vládu i Českomoravská konfederace odborových svazů.
 
Odborářům také vadí snížení peněz na asistenty pedagoga o 0,9 miliardy korun. Asistentů pro handicapované by ve školách mělo ubýt kvůli novele vyhlášky o inkluzi, která ale ještě není schválena a je k ní řada připomínek.
 
 
 
 
  • Zdroj: Českomoravský OS pracovníků školství

Distanční výuka v praxi aneb Panu ministru školství s láskou

Tohle jsou poznatky jedné mladé maminky o tom, jak probíhá distanční výuka na některých českých školách. Snad na úvod: maminka má dvojčata (devítileté chlapce) ve třetí třídě na jedné pražské škole. Ta škola už po dvou týdnech od zahájení školního roku měla karanténu pro celou školu po dobu dvou týdnů.

Jako teorie distanční výuka vypadá moc pěkné, jako praxe je to peklo.

Minimální požadavky pro rodinu na to, aby to fungovalo podle reklamy, jsou tyto:

  • počítač, webkamera, mikrofon
  • stabilní připojení k internetu
  • vyšší uživatelská znalost obsluhy počítače

Nejprve si musíte na počítači dle návodu ze školy instalovat Google učebnu, což vypadá velmi jednoduše, ale už vám nikdo neřekne, že nemáte-li poslední verzi Windows, nebude se to chovat tak, jak je popsáno. Nedej bože, abyste měli jinou verzi operačního systému, pak začínáte tápat, protože ihned po přihlášení dítěte to nejde podle plánu a vy hledáte a zkoušíte.

Pokud se podaří zalogovat dítě do třídy, myslíte si, že je vyhráno. Realita je ale jiná. Tak třeba:

Diktát – dítě si přehrává nějaký soubor na YouTube nebo jako mp4 (i když tam je zase problém s přehráním, protože většině dětí z naší třídy to přehrát vůbec nešlo). Vypracuje to do sešitu.

Čtení a přepis textu – pro menší děti je naprosto nevhodné číst na počítači text. Malé dítě si nedokáže na monitoru udržet linku, kde čte. To našim pedagogům asi uniklo, i když na to mají školy a mohli by to vědět. Nemluvě o tom, že malé dítě má ten text z monitoru přepisovat do sešitu. Naprosto neschůdné.

Řešení příkladů ve formátu PDF – PDF se dle návodu otevře v novém souboru Google, který ale opět nefunguje podle návodu, text je rozformátovaný, chybí tam znaménka, celé je to fakticky nepoužitelné, prostě k ničemu.

Paní učitelka nemá absolutně představu, jak to vyřešit a rodičům neumí s problémem poradit. Takže děti řeší ty příklady do sešitu.

Doplňovačky do dokumentu Word – na první pohled skoro geniální myšlenka – opravdu super. Děti ťukají slova na klávesnici, kde jim neustále musíte s něčím pomáhat, protože např. vypsat měkké souhlásky ď, ť, ň je pro ně nadlidský úkol.

Umí si někdo z těch pedagogických odborníků představit, jak devítileté dítě samostatně ovládá klávesnici? Určitě ne. V kolika letech začali tito odborníci samostatně psát na klávesnici? Vzpomenou si na to ještě?

Nakonec rodič musí text formátovat, protože řešení, které dopsalo dítě, musí být modré, učitel bude následně psát červeně.

Takže sedáte k počítači a formátujete doplněné texty na modro. Super práce.

Další maličkost: ta vypracovaná řešení, která se nedala řešit online, musíte zase nahrát zpět do systému Google učebna.

Návod ze školy sice existuje (ve stylu toho, který dostali rodiče pro přihlášení), ale tam není dostatečně vysvětleno, jak nahrát řešení, které je v papírové formě. A učitelé to, jak se ukázalo, také neví. Takže zkoušíte a paní učitelce se stále něco nelíbí, ale poradit vám neumí.

Nejlepší řešení je to, že dítě to vypracuje do sešitu, rodič to vyfotí na svůj chytrý telefon, ten připojí k počítači, v Google učebně stáhne fotku vypracování a toto odešle učiteli.

Jenomže pozor, nesmí to odeslat na účet učitele, protože to přijde učiteli na školní e-mail a s tím není spokojen, musí to sdílet, protože to se mu zobrazí někde jinde a teprve potom je to v pořádku.

Výsledek po týdnu na distanční výuce je takový, že jako PR do médií o připravenosti MŠMT je to možná dobré, ale realita pro rodiče šílená.

V našem případě to bylo tak, že naše dvě děti musely mít dva počítače, jinak by to znamenalo, že by jeden musel školu plnit dopoledne a druhý odpoledne, protože spousta úkolů byla k řešení online a dvě děti to nemohou dělat spolu. Nehledě na to, že množství zadaných úkolů neodpovídalo tomu, co děti proberou ve škole za stejné období, ale bylo toho neúměrně více. Zároveň je nutná neustálá přítomnost rodiče, protože něco nejde, dítě kliklo vedle, neví, jak se napíše nějaké písmeno na klávesnici, jak se něco smaže atd.

U dětí na prvním stupni, které by u toho měly být doma samy, bez dozoru rodiče, je to naprosto neproveditelné. Přemýšlel o tom vůbec ten, kdo takové řešení navrhl? Určitě ne. Bez účasti rodiče, je taková výuka nemožná.

Jenomže ten rodič musí také pracovat na home office, páni pedagogové!

A zároveň pro spoustu rodičů může být problém i samotná uživatelská znalost PC procesů.

A takto funguje naše školství. Asi i páni ministři a další mají pocit, že když někdo pracuje na home office, tak že se doma dloube v nose. Moji práci (a zabere mně poctivě osm hodin) za mě nikdo neudělá.

A já zatím stejně jako mnoho jiných matek musíme dělat, co učitelé nezvládají, protože tíhu výuky přenáší na rodiče. Jen se občas dočtu, že právě učitelé musejí dostat svých průměrných 45 000 Kč. Za co? Za tuto distanční výuku?

Mimochodem, co dělají při karanténě kuchařky ve školní jídelně? Co kdyby tam vařily, abychom si do školy mohli dojít pro obědy pro naše děti a neměli jsme ještě starost s tím, co jim uvaříme.

Co dělali posledního půl roku od vypuknutí epidemie ministerští úředníci? Vymýšleli taková řešení, která bez rodičů nemohou fungovat? Na rozdíl od nich, nikdo z nás rodičů nemá definitivu jako oni – zaměstnaní ve státní službě.

A proto když potkávám stejné mámy, jako jsem já, první slova jsou: „Jen aby nám nezavřeli školu!“ Je to pro nás noční můra. Taky proto, že my (zaměstnaní v soukromém sektoru) nemáme vůbec žádnou jistotu, zda budeme mít práci i nadále. Naši učitelé ji mají, možná právě proto to tak vypadá.

A úplně na závěr: co kdyby taky někdy vystoupil premiér nebo snad i ministr školství a poděkoval rodičům, že pomáhají s výukou a řekl, že si jich za to moc váží. Když už pro ně nemůže nic jiného udělat a možná i s omluvou, že ne vždy to funguje. Za těch pár slov by to asi stálo, ne?

Distanční výuka v praxi aneb Panu ministru školství s láskou

  • Zdroj: Casopisargument.cz
 

Kolektivní smlouva Českých drah pro rok 2021 dojednána a podepsána!

Ve středu 7. 10. 2020 došlo k dohodě mezi vedením Českých drah a zástupci všech odborových organizací nad Kolektivní smlouvou pro rok 2021. Oboustranně bylo vyvinuto maximální úsilí ke hledání kompromisů mezi stabilizací zaměstnanců a sociálním smírem na jedné straně a efektivním řízení nákladů na straně druhé.
 
Hlavní změny pro rok 2021:
· Navýšení tarifních mezd o 2 %,
· Zavedení cílové odměny při plnění hospodářských výsledků ve výši 1% ročního cílového příjmu,
· Zachování všech benefitů a nároků na dovolenou v současném rozsahu,
· Týdenní pracovní doba pro administrativní zaměstnance v délce 38,5 hodiny týdně.
 
„Podniková kolektivní smlouva pro příští rok je podepsána. Jednání nebylo vůbec jednoduché, se zástupci všech odborových organizací jsme společně nacházeli kompromisy a je dobře, že výsledkem je podpis kolektivní smlouvy. Vše pochopitelně komplikuje současná ekonomická situace způsobená pandemií koronaviru, přesto se nám podařilo najít shodu mezí ekonomikou na straně jedné a sociálním smírem na straně druhé,“ říká Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
 
Současně došlo k dohodě nad podmínkami případné potřeby omezení kapacit při poklesu výkonů v důsledku pandemie či nouzového stavu, které mohou být uplatněny i v roce 2020.
 
Byla dojednána i dohoda ohledně pravidel a rozpočtu pro čerpání Sociálního fondu v roce 2021.
Zdroj: Informace Českých drah
  • Zdroj: České dráhy