SP ČR: Oceňujeme, že vláda schválila kurzarbeit

Svaz průmyslu a dopravy České republiky oceňuje, že vláda schválila podmínky kurzarbeitu odpovídající našim hlavním požadavkům. Ve schválené podobě nám ale chybí protažení podpory na 6 měsíců.

„Velice oceňujeme, že vláda po třech týdnech intenzivního jednání schválila kurzarbeit, který odpovídá našim požadavkům. Pro pomoc firmám je důležité, že se podpora vypočítává ze superhrubé mzdy. Ve schválené podobě nám ale chybí protažení podpory na 6 měsíců. Pro firmy je také klíčové, aby byl kurzarbeit administrativně jednoduchý a procesovaný srozumitelně a flexibilně tak, aby firmy skutečně obdržely podporu v řádu dnů, jak avizovala paní ministryně. Ideálně by měly mít firmy peníze na účtech do sedmi dnů od podání žádosti, jinak jim bude chybět hotovost a mohou krachovat. Svaz průmyslu a dopravy bude nadále spolupracovat na dotažení kurzarbeitu pro nepřetržité provozy, které nejdou odstavit, i když mají pokles poptávky,“ komentuje schválený program Antivirus viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj.

 

CÍLENÝ PROGRAM PODPORY ZAMĚSTNANOSTI – ANTIVIRUS

  • Program schválen 31. 3. spuštěn 1.4. (pozn. součástí je i tzv. kurzarbeit – část „B“)
  • Program byl vyhlášen na období od 12. 3. do 30. 4. s možností prodloužení
  • Zaměstnavatel může za toto období žádat o příspěvek na pokrytí svých mzdových nákladů, resp. náhrad mezd, které musel v tomto období zaměstnanci vyplatit podle typu překážky rozdělené na skupinu A a B – viz tabulka
  • Požadovaný režim C – příspěvek na podporu udržení zaměstnanosti v nepřetržitých provozech není v tomto programu, ale Svaz průmyslu na něm bude s vládou nadále spolupracovat

Tabulka kurzarbeit A B

kategorie Tiskové zprávy

OECD: Vlády už musí pracovat na restartu ekonomiky

SP ČR: ABYCHOM ČESKOU EKONOMIKU ZACHRÁNILI, OČEKÁVÁME OD VLÁDY RYCHLOU AKCI A POMOC

Každý měsíc utlumení ekonomiky kvůli boji s epidemií koronaviru sníží roční tempo růstu HDP o 2 procentní body. Jen cestovní ruch přijde o 70 procent svého výkonu. Mnoho zemí letos spadne do recese, vyplývá z březnové analýzy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Vlády ovšem už musí začít pracovat na opatřeních, která pomohou vrátit ekonomiku co nejdříve k normálu. Svaz průmyslu radí mimo jiné zavést srozumitelný a flexibilní kurzarbeit, zavést příspěvky na fixní náklady a uvolňovat restrikce, jakmile to bude možné.

VLÁDA MUSÍ HLEDAT MOŽNOSTI, JAK PŘISPĚT NA FIXNÍ NÁKLADY FIREM

„Až dosud jsme se soustředili hlavně na opatření, která firmám pomáhají v době krize. To je v pořádku, ale vláda musí být rychlejší a aktivnější. Očekáváme, že bude nadále hledat, jak minimalizovat škody, a to dalším příspěvkem na další fixní náklady firmám, které se ocitly v problémech. Čekat až se situace zhorší a přicházet až následně s dodatečnými opatřeními bude pro ekonomiku dražší,“ vyzývá viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.

PROPAD EKONOMIKY SE NESMÍ PŘENÁŠET NA ZDRAVÉ SEKTORY

„Žádáme, aby vláda svými rozhodnutími nepřenášela propad ekonomiky i na banky, energetiku, pronajímatele nebytových prostor, telekomunikační služby a další. V opačném případě bude zbývající část zdravého sektoru, který může napomoci aktivovat ostatní, rozhodnutími vlády zavlečen do dluhových problémů a celý problém ekonomiky se jen rozšíří,“ komentuje Jan Rafaj.

„Již nyní je jasné, že jen pro českou ekonomiku se bavíme letos o významných ztrátách v řádech stovek miliard korun. To se projeví na trhu práce, v investiční aktivitě a v celkové kondici ekonomiky. Logicky na nás jako otevřenou ekonomiku dopadne krizová situace našich obchodních partnerů. Musíme se proto už zaměřit i na opatření, která naši ekonomiku pomůžou znovu nastartovat do budoucna, až problémy s pandemií koronaviru poleví,“ zdůrazňuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.

Například v hlavních evropských ekonomikách představují služby uzavřené vládním nařízením asi jednu třetinu produkce. To znamená, že za každý měsíc, kdy zůstávají tato odvětví uzavřená, poklesne roční HDP o 3 %. Evropská ekonomika se tak letos dostane do hluboké recese, varuje Mezinárodní měnový fond.

STRIKTNÍ OPATŘENÍ SE MUSÍ UVOLŇOVAT, JAKMILE TO PŮJDE

„Očekáváme, že nejpozději po Velikonocích vláda přejde na chytrou karanténu a umožní tak znovu otevřít obchody a firmy. Zároveň žádáme, aby přehodnotila striktní opatření na hranicích a povolila zejména vstup vysoce kvalifikovaným odborníkům,“ doplňuje Jan Rafaj.

KURZARBEIT – FIRMY POTŘEBUJÍ OBDRŽET PENÍZE DO SEDMI DNŮ

„Firmám, které budou pandemií koronaviru nejvíce postiženy a na jejichž produkci ekonomika stojí, musíme návrat do normálu co nejvíce usnadnit. Ať už opatřeními, jako je správně fungující kurzarbeit, nebo dalšími. Pro firmy je ale klíčové, aby byl kurzarbeit procesovaný srozumitelně a flexibilně, aby firmy mohly obdržet peníze do sedmi dnů od podání žádosti. Jinak jim bude chybět hotovost. Důležité také bude, aby kurzarbeit fungoval déle než jen uvažovaný jeden měsíc. Jedině tak se podaří ekonomiku co nejrychleji znovu nastartovat,“ dodává viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.

Opatření na restart ekonomiky by měla být mezinárodně koordinovaná, doporučuje OECD. Svaz průmyslu a dopravy ČR se na formulaci doporučení OECD podílí. Od roku 1996 je členem Poradního výboru pro průmysl a obchod (BIAC) při OECD, který spolupracuje s OECD i v době pandemie COVID-19.

UNCTAD, Konference OSN o obchodu a rozvoji, upozorňuje, že ve světě výrazně poklesnou i přímé zahraniční investice. Aktualizované odhady ekonomického dopadu pandemie COVID-19 a revize příjmů největších nadnárodních podniků naznačují, že v letech 2020 a 2021 by mohly přímé zahraniční investice poklesnout o 30 až 40 %. Celosvětově patří mezi nejvíce zasažená odvětví energetika, která kvůli poklesu cen ropy zažívá dvojnásobný šok, a dále letecká doprava a automobilový průmysl.

kategorie Tiskové zprávy

Omezení pohybu i maloobchodního prodeje a služeb je prodlouženo do 11. dubna, spouští se projekt chytré karantény

Omezení pohybu i maloobchodního prodeje a služeb je prodlouženo do 11. dubna, spouští se projekt chytré karantény, 30. března 2020.
Omezení pohybu i maloobchodního prodeje a služeb je prodlouženo do 11. dubna, spouští se projekt chytré karantény, 30. března 2020.

Omezení pohybu a maloobchodního prodeje a některých služeb kvůli pandemii koronaviru bude v České republice platit nejméně do 11. dubna 6 hodin ráno. Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví vzala v pondělí 30. března 2020 na vědomí vláda Andreje Babiše. Rozhodla také o zřízení Centrálního řídicího štábu COVID-19, který bude řídit projekt tzv. chytré karantény. Roušky nově nebudou muset nosit děti do dvou let věku a řidiči, pokud jsou v automobilu sami.

Vláda Andreje Babiše se na zasedání formou telekonference opět zabývala převážně opatřeními souvisejícími s pandemií koronaviru SARS-CoV-2. Vzhledem ke stále nepříznivé epidemiologické situaci v České republice je prodloužena platnost vyhlášených mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví až do soboty 11. dubna do 6 hodin ráno. Původně měla vypršet 1. dubna.

Znamená to, že i nadále platí až na přesně vyjmenované výjimky zákaz volného pohybu osob na území celé České republiky, zákaz maloobchodního prodeje a prodeje služeb, zákaz provozu restaurací a dalších stravovacích zařízení, nařízené omezení provozu orgánů veřejné moci a správních orgánů a další dosud platné restrikce, které Ministerstvo zdravotnictví zavedlo jako preventivní opatření proti šíření nákazy. I nadále tedy mimo jiné platí, že je nařízeno pobývat na veřejných místech nejvýše v počtu dvou osob. Ministerstvo zmírnilo jen pravidla pro nošení roušek na veřejnosti, když z této povinnosti vyňalo děti do dvou let a řidiče automobilů, pokud jedou ve vozidle sami.

Ministři vzali na vědomí i další mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví, která ministerstvo oznámilo už v závěru minulého týdne, týkají se režimu v ústavech sociální péče a domovech­ pro seniory a mají omezit riziko přenosu nákazy mezi jejich klienty. Domovy a ústavy mají například vyčlenit prostory pouze pro nakažené, klientům pravidelně měřit teplotu a zrušit hromadné akce a společné stravování. Všichni noví nebo vracející se klienti musí být nově povinně otestováni na přítomnost koronaviru a strávit dva týdny v izolaci. Aktuálně platná mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví naleznete na https://www.mzcr.cz/obsah/aktualni-mimoradna-opatreni-a-rozhodnuti-ke-covid-19_4135_1.html.

Vláda schválila zřízení a statut Centrálního řídicího týmu COVID-19, který bude novým poradním orgánem vlády a bude mít na starost projekt tzv. chytré karantény. Její pomocí chce vláda rychleji a efektivněji vyhledávat potenciálně nakažené osoby nemocí COVID-19 za využití moderních informačních technologií. Projekt je ode dneška testován v Jihomoravském kraji a s jeho realizací významně pomůže Armáda ČR. Vláda proto schválila s účinností od 30. března nasazení 300 vojáků v činné službě, kteří budou pomáhat s odběrem vzorků a dalším provozem tohoto projektu.

„V první fázi boje proti koronoviru byla přijata plošná opatření k zastavení nekontrolovaného šíření viru, což jsme naštěstí učinili rychle. Dá se říct, že máme velkou naději ten nárůst a tu křivku zploštit. Teď jsme se přesunuli do druhé fáze a to je nahrazení plošných opatření konceptem tzv. chytré karantény, který s úspěchem používala Korea, Tchaj-wan. Singapur a další země,“ poznamenal předseda vlády Andrej Babiš.

Předsedou Centrálního řídicího týmu COVID-19 byl jmenován náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula, který se současně vzdal funkce předsedy Ústředního krizového štábu. Tím byl z rozhodnutí premiéra Andreje Babiše jmenován 1. místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček. Více v tiskové zprávě.

Ministři se seznámili také s dalšími daňovými úlevami, které připravilo Ministerstvo financí jako další fázi svého liberačního balíčku. Ministryně financí chce hromadně prominout daně z přidané hodnoty u zboží, které je dodáno bezúplatně. Jedná se například o testovací soupravy a diagnostické testovací nástroje pro COVID-19, ochranné oděvy a podobné zboží, teploměry, desinfekční prostředky a sterilizační produkty, ostatní zdravotnické prostředky a zdravotní spotřební materiál a o zboží, které k výrobě tohoto zboží slouží. Ministerstvo chce prominout také příslušenství silniční daně, konkrétně sankce za pozdější úhradu záloh daní splatných do 15. dubna a do 15. července, pokud budou uhrazeny nejpozději do 15. října 2020.

Do 12. dubna byl krizovým opatřením Ministerstva vnitra prodloužen zákaz vstupu na území České republiky pro všechny cizince s výjimkami, které platí například pro cizince s přechodným pobytem nad 90 dnů nebo trvalým pobytem, pro případy tranzitu nebo pro občany EU, kteří jsou manžely českých občanů. Výjimky platí i nadále pro pendlery, dopravce či pro osoby, jejichž vstup do země je v zájmu České republiky. Nově bude až na výjimky povinná čtrnáctidenní karanténa pro všechny osoby, občany Česka i cizince, kteří od půlnoci vstoupí na naše území. Končí tedy rozdělení na rizikové a nerizikové země. Více v tiskové zprávě Ministerstva vnitra

Vláda schválila také uvolnění dalších tří miliard korun z vládní rozpočtové rezervy na zajištění operativního nákupu nezbytných ochranných prostředků a dalšího vybavení na zvládání koronavirové nákazy pro Ministerstvo zdravotnictví a 4,316 miliardy na krytí nákladů, které má s centrálním nákupem ochranných prostředků Ministerstvo vnitra.

Vláda také uložila hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy, aby bez zbytečného odkladu zajistili ve spolupráci se starosty obcí s rozšířenou působností systém péče pro osoby bez přístřeší a osoby vykázané z důvodu domácího násilí, u nichž bylo diagnostikováno onemocnění COVID-19 a nebyly hospitalizovány nebo jim byla nařízena karanténa. Obce mají pro tyto osoby zajistit ubytovací kapacity, jejich provoz, zásobování i ostrahu.

Vláda rovněž vydala nařízení, jímž se všem zaměstnancům subjektů kritické infrastruktury, kteří se podílejí na zajištění funkčnosti kritické infrastruktury, zakazuje po dobu nouzového stavu čerpání dovolené. Výjimku mají pouze osoby v nařízené karanténě. Pro tyto osoby zároveň platí přísnější omezení pohybu na veřejnosti v době volna a každé opuštění bydliště musí každou takovou cestu, pokud možno, předem nahlásit zaměstnavateli. Zaměstnavatelé mohou těmto zaměstnancům nařídit místo mimo jejich bydliště, kde se tyto osoby musí zdržovat, ale musí jim zajistit mimo jiné zdarma důstojné ubytování i přiměřený kontakt s rodinou.

Ministři schválili rovněž přípravu státních zakázek do dopravní infrastruktury – na údržbu, opravy nebo nové investice. Prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury na ně stát vynaloží nad rámec stávajícího rozpočtu dalších 6,5 miliardy korun. Vláda také rozhodla po dobu nouzového stavu pomoci úlevami firmám realizujícím stavby dopravní a vodní infrastruktury. Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu například prodloužila smluvní lhůty pro plnění těchto zakázek.

Ministr dopravy dostal za úkol také upravit rozsah zákonem garantovaného rozsahu veřejné dopravy tak, aby odpovídal současné snížené poptávce cestujících a upravit způsob prodeje jízdenek v celostátní dopravě tak, aby se maximálně omezil přímý kontakt mezi cestujícími a dopravci. Podobné doporučení dala vláda i hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy. Informace o opatřeních v rezortu dopravy naleznete na https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Balicek-opatreni-na-podporu-dopravy-schvalen.

Vláda schválila také návrh mimořádného zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů, který po schválení Parlamentem ve stavu legislativní nouze umožní posunout termíny přijímacích i státních zkoušek či obhajob dizertačních prací na vysokých školách. Státní zkoušky bude možné pořádat distanční formou. Podrobnosti obsahuje tisková zpráva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Vláda se zabývala i několika body, které přímo nesouvisely s opatřeními proti koronaviru. Schválila například návrh ministra zemědělství uvolnit 1,2 miliardy korun na škody způsobené kůrovcovou kalamitou od října 2017 do konce roku 2018 (podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva zemědělství) a odsouhlasila i možnost čerpat na investice v oblasti vodního hospodářství úvěry u Evropské investiční banky. Ty mohou dosáhnout výše až osm miliard korun. Více v tiskové zprávě Ministerstva zemědělství.

Vláda spouští projekt chytré karantény, s testováním se začne v Jihomoravském kraji

Roman Prymula na tiskové konferenci po jednání vlády, 30. března 2020.
Roman Prymula na tiskové konferenci po jednání vlády, 30. března 2020.
Od pondělí 30. března 2020 po několikatýdenní přípravě startuje projekt tzv. chytré karantény. Její spuštění, zatím v testovacím režimu v Jihomoravském kraji, schválila na pondělním jednání vláda Andreje Babiše.

Cílem zavedení chytré karantény je co nejrychleji a nejefektivněji zabránit dalšímu šíření koronaviru SARS CoV-2 v České republice. Chytrá karanténa, která bude mapovat kontakty pozitivně testovaných osob na nemoc COVID-19 pomocí moderních informačních technologií, má pomoci krajským hygienickým stanicím v trasování dalších potenciálně nakažených.

„Jde skutečně o nejdůležitější projekt, který stát chystá. Cílem projektu je porazit vir, potřebujeme snížit tempo růstu nákazy. Systém vychází z osvědčených postupů realizovaných v Jižní Koreji, Singapuru a Hongkongu. My se v těchto zemích inspirujeme, na rozdíl od zbytku Evropy nebo Ameriky,“ uvedl premiér Andrej Babiš.

Klíčovou úlohu bude v projektu hrát Centrální řídicí tým COVID-19, jehož zřízení v režimu svého poradního orgánu vláda v pondělí rovněž odsouhlasila. Jeho předsedou se stal epidemiolog, náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula.

Projekt chytré karantény bude v následujících dnech otestován v Jihomoravském kraji. „Chytrá karanténa pracuje s rychlou identifikací rizikových kontaktu a individuální izolace, což je naprosto zásadní. Nakažený se trasuje pomocí informačních technologií, je důležitá rychlost realizace. V projektu počítáme s GPS mapami. Nakažený bude vytrasován pomocí dat z jeho mobilního telefonu a platební historie za podmínky, že k tomu dá informovaný souhlas. Vznikne taková interaktivní mapa a na základě ní si bude dotyčný rozpomínat, s kým se mohl v poslední době potkat a nakazit ho. Tyto rizikové kontakty budou co nejrychleji testovány. Kdo bude testován pozitivně, bude povinně umístěn do izolace. Pak je naprosto zásadní, aby karanténu dodržoval,“ vysvětlil premiér Babiš. Kontakty se budou sledovat pět dnů zpětně.

Vláda v souvislosti se zahájením chytré karantény počítá také s razantním navýšením počtu prováděných testů a se zvýšením počtu odběrných míst. Do projektu se zapojí i armáda. „Armáda České republiky má sestavit 33 odběrových týmů, které budou vyjíždět k rizikovým kontaktům a nabírat jejich vzorky. Posílí tím krajské hygienické stanice. Vojáci budou i dezinfikovat místa, kde se pohyboval nakažený. Do projektu se zapojí tři chemické jednotky. Jde o chemiky v Liberci, Bechyni a Olomouci. Na dezinfikování se budou dál podílet i hasiči. Armáda bude rovněž dál pomáhat distribucí ochranných prostředků a bude mít na starost logistiku hygieny,“ upřesnil předseda vlády. Armáda vytvoří rovněž organizační zázemí pro Centrální řídicí tým.

Pokud se pilotní fázi projektu chytré karantény v Jihomoravském kraji podaří úspěšně nastartovat, rozšíří se i do dalších krajů a posléze bude chytrá karanténa rozšířena na celé území ČR. Podle premiéra Andreje Babiše by se tak mohlo stát do Velikonoc, tedy do 12. dubna.

DOUSKOVÁ: „Karanténní opatření v souvislosti s COVID-19 rozhodně neznamená méně kvalitní péči o pacienty.“

Mimořádná situace vyžaduje mimořádné řešení. Tak by se asi dalo zobecnit, proč praktičtí lékaři nyní ordinují za zavřenými dveřmi, po telefonu. Čekárny zejí prázdnotou a svého praktického lékaře lze navštívit tváří v tvář jen po předchozí telefonické domluvě, a jen za podmínky, že lékař má ochranné pomůcky.

 
Jaká je situace v tomto ohledu v Poliklinice AGEL v Italské ulici v Praze? zeptali jsme se Bc. Renaty Douskové, místopředsedkyně OSŽ a předsedkyně Nedrážního republikového výboru OSŽ.
 
Jakým systémem na Poliklinice fungují praktici?
Na základě nařízení vlády ČR je do odvolání omezen provoz ambulantních zařízení nejen v Poliklinice AGEL Praha Italská, ale i ve všech zdravotnických zařízeních v České republice. Je pravda, že v současné době se v ordinacích praktických lékařů vrší především telefonické dotazy a konzultace. Pacienti, dle sdělení ošetřujících lékařů, jsou většinou disciplinovaní a doporučení lékařů dodržují. Personál je samozřejmě vybaven ochrannými pomůckami, pro možnost návštěvy ordinace pacienty, u nichž se zhoršil jejich zdravotní stav. Připomenutí, že fyzická návštěva pacienta v ordinaci je možná pouze po telefonické konzultaci, je snad zbytečné.
 
Je samozřejmé, že polikliniky AGEL dodržují hygienická pravidla a doporučení, které vydává Ministerstvo zdravotnictví ČR. Například v Poliklinice AGEL v Italské funguje níže uvedený postup při ošetření pacientů: Prvotní záchyt pacientů se uskutečňuje u recepce polikliniky, kde je pacientům měřena teplota a poté následují dotazy směřující k důvodu jejich návštěvy. Následně dochází k odeslání pacientů k praktickému lékaři, eventuálně na odborná oddělení. V případě podezření na nákazu COVID-19, jsou na Poliklinice vyčleněny prostory pro potencionálně nakažené pacienty. Zde lékař v ochranných pomůckách pacienta vyšetří a rozhodne o dalším postupu léčby nebo eventuálním převozu na infekční oddělení.
 
Dopravní zdravotnictví, a. s., poskytuje ještě další informace pro veřejnost na svém internetovém portále.
 
Zaslechl jsem, že provádění preventivních prohlídek a prohlídek pracovně lékařských služeb bylo pozastaveno. Připomeňme, že AGEL v rámci Dopravního zdravotnictví smluvně poskytuje preventivní péči pro ČD a SŽDC. Jaký je aktuální stav teď v době epidemie? Co mají dělat zaměstnanci, kterým v brzké době propadne „perska“?
Polikliniky AGEL poskytují pracovně lékařské služby pro široké spektrum firem z oblasti železniční či silniční dopravy, průmyslu, obchodu, stavebnictví… Příkladem může být zajišťování pracovně lékařské péče pro již zmíněné společnosti, kam patří České dráhy, SŽDC, a další.
V současnosti, v době epidemie, jsou skutečně pozastaveny pracovně lékařské služby, kromě provádění mimořádných a vstupních prohlídek. Pro další informace je vždy nutné kontaktovat svého zaměstnavatele. Dle dostupných informací je postup u propadlé „persky“ řešen individuálně, vždy s ohledem na současnou situaci a po dohodě s vysílajícím zaměstnavatelem. Je zcela zřejmé, že karanténní opatření vyhlášené vládou velice komplikuje poskytování pracovně lékařských služeb.
 
Funguje nyní na Poliklinice AGEL v Italské laboratoř? Plánuje Nemocnice v Italské i vyšetření na COVID-19, například po indikaci praktického lékaře?
Na Poliklinice AGEL v Praze v Italské ulici laboratoř samozřejmě funguje, pacienti se do laboratoře mohou dostavit ve stejném odběrovém čase, jak byli doposud zvyklí. Na další část vaší otázky si dovoluji sdělit, že nemám zatím dostupné informace o záměrech společnosti ohledně možného testování na COVID-19 v laboratoři polikliniky AGEL Praha Italská. Pro úplnost mohu dodat, že Státní zdravotní ústav (SZÚ) zveřejnil seznam osmi laboratoří, které mohou testovat podezřelé na nákazu koronavirem. Kromě Národní referenční laboratoře SZÚ pro chřipku a Zdravotního ústavu v Ostravě mohou vzorky testovat také laboratoře fakultních nemocnic v Hradci Králové, Praze Motole a Brně, a také Nemocnice Na Bulovce a v Českých Budějovicích. Ze soukromých jsou na seznamu jen Laboratoře AGEL v Ostravě.
 
Pro mě, jako pro laika, je zavedení e-neschopenek a e-Receptů v době epidemie přínosem, protože je to svým způsobem karanténní forma péče o pacienty – elektronickou cestou se koronavirus nepřenáší. Ale co když při vyšetření na dálku lékař nestanoví přesnou diagnózu? Jak jsou lékaři proti tomu chráněni, zvlášť v této mimořádné době, kdy osobní návštěva lékaře je prakticky vyloučena? Je možné, aby pacienti dostávali SMSkou od lékaře doplnění léčby?
Souhlasím s vámi, že zavedení e-neschopenek (od 1. 1. 2020) a e-Receptů (od roku 2018) je přínosem, protože zjednodušuje a zrychluje propojení mezi nemocným zaměstnancem, zaměstnavatelem a Českou správou sociálního zabezpečení. A podstatným způsobem ulehčuje karanténní opatření pro všechny zúčastněné strany.
 
Přestože musí nejen zdravotníci, ale i pacienti dodržovat zpřísněná hygienická opatření, nemůže si lékař dovolit stanovit diagnózu bez relevantních podkladů. Lékař musí dodržovat při léčení pacientů vždy postup „de lege artis medicinae“ (lat.), tedy podle pravidel umění lékařského. Je vhodné a nutné připomenout, že karanténní opatření v souvislosti s COVID-19 rozhodně neznamená méně kvalitní péči o pacienty.
 
Jak již bylo zmíněno, zavedení e-Receptů do praxe je bezpochybně přínosem, zvláště v současnosti. Dovolím si podotknout, že Elektronický recept (e-Recept) je normální lékařský předpis, pouze v elektronické podobě. Volba formátu e-Receptu vždy závisí na preferencích a rozhodnutí pacienta. Existuje několik variant využití e-Receptu: papírovou průvodkou, SMS s kódem (identifikátorem eReceptu), přílohou e-mailu, kde bude průvodka e-Receptu s identifikátorem, nebo aplikací, kde vystavený e-Recept (průvodku) lékárník rovněž uvidí.
 
Rozhovor s Bc. Renatou Douskovou vyšel 30. 3. 2020 v Obzoru č. 7
 
  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

 

  • Zveřejněno: 31.03.2020
  • Autor: Michael Mareš

MPO a ČMZRB vyhlašují záruční program COVID II

Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) vyhlašuje program COVID II. Živnostníkům, tedy OSVČ, i malým a středním podnikům bude ručit za úvěry u komerčních bank a také jim přispěje až milion korun na úhradu úroků. Podpořeno by tak mohlo být více než sedm tisíc projektů v souhrnné hodnotě okolo dvaceti miliard korun. Program je financován z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost MPO. Komerční banky jsou na program COVID II připraveny.

Jedná se o podporu v režimu de minimis, která bude poskytována v tzv. kolových výzvách. V každém kole bude k dispozici celkem 1,5 mld. Kč, po naplnění kapacity bude příslušné kolo uzavřeno pro příjem žádostí a další kolo bude vyhlášeno 10 pracovních dnů po ukončení předchozího kola. První kolo startuje již ve čtvrtek 2. dubna.

PODROBNOSTI PROGRAMU

  • Záruku ČMZRB lze pořídit až do výše 80 % jistiny komerčního úvěru
  • Doba ručení až 3 roky
  • Výše zaručovaného úvěru až 15 mil. Kč
  • Finanční příspěvek na úhradu úroků až do výše 1 mil. Kč
  • Z programu lze přes komerční úvěry financovat náklady na mzdy, energie, nájemné, úhradu dodavatelsko-odběratelských faktur, předfinancování pohledávek, pořízení materiálu či zásob

JAK TO BUDE FUNGOVAT V PRAXI? 

  • Podnikatel s obrátí na svoji banku, se kterou si sjedná úvěr např. již dnes. 
  • Úvěr může být sjednán pouze na financování aktivit popsaných výše.
  • Od čtvrtka 2. dubna pak může firma žádat o záruku na tento úvěr u ČMZRB (v praxi ve spolupráci s bankou) na oficiálním formuláři ČMZRB (bude zveřejněn zde).
  • ČMZRB bude s určitým zpožděním žádosti vyhodnocovat.

„O úvěrový program COVID I, který byl zahájen se 14denním předstihem, byl velký zájem. ČMZRB již schválila první žádosti a poskytla podporu v objemu přes 100 mil. Kč. Dnes jsme zveřejnili výzvu k navazujícímu programu COVID II, u něhož výrazně zvýšíme hodnotu prostředků, které si budou moci živnostníci, malí a střední podnikatelé za zvýhodněných podmínek půjčit. V tom nám pomůže zapojení komerčních bank a jejich zdrojů,“ vysvětluje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Na podporu dosáhnou i ti nejmenší podnikatelé a živnostníci. Záruku bude ČMZRB poskytovat za provozní úvěry až do patnácti milionů korun. „Úvěry do patnácti milionů korun, tj. i pod 500 tis. Kč, jsou určeny na krytí provozních nákladů. Zpravidla se bude jednat o mzdové náklady, nájmy, platby za energie, úhradu dodavatelsko-odběratelských faktur nebo třeba nákupy surovin,“ přibližuje program COVID II předseda představenstva a generální ředitel ČMZRB Jiří Jirásek a dodává: „Úvěry nepůjde využít na investiční výdaje nebo refinancování jiných úvěrů.“

„Očekáváme, že se podpora v podobě zvýhodněných úvěrů díky nastavení programu COVID II dostane k podnikatelům a OSVČ ještě rychleji, než tomu je u COVID I. Právě v tom mají pomoct komerční banky, které klienty z řad živnostníků a malých a středních podniků velmi dobře znají,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro fondy EU Marian Piecha.

Vedle záruk za úvěry přispěje ČMZRB také na úhradu úroků. „Program COVID II je nastaven tak, aby živnostníkům a podnikatelům zajistil nejen rychlé, ale také velmi levné provozní financování. Klientům proto přispějeme až milion korun na úroky, které za své komerční provozní úvěry zaplatí. Značná část úvěrů tak bude bezúročná,“ říká za ČMZRB Jirásek.

ČMZRB bude ručit až do výše 80 % komerčního úvěru. Maximální délka záruky je pak nastavena na tři roky. Žádosti do programu COVID II se budou podávat kolově. První kolo bude zahájeno 2. dubna 2020 a bude na něj vyčleněno 1,5 mld. Kč.

Program vznikl rozšířením a úpravou podmínek stávajícího programu Expanze-záruky, který ČMZRB poskytuje od února loňského roku a je financován ze strukturálních fondů EU v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Z tohoto důvodu nebude možné podpořit projekty realizované v Praze. „S hlavním městem Praha i s MPO jednáme o tom, abychom v co nejkratší možné době nabídli obdobné financování i těmto podnikům. Předpokládáme, že v další vlně se bude podpora vztahovat i na ně,“ říká Jiří Jirásek.

Bližší informace k programu COVID II naleznete zde: Program COVID II.

ČERPÁNÍ BEZÚROČNÝCH ÚVĚRŮ COVID I ZAČALO

Vyhodnocování žádostí o bezúročné úvěry COVID I je v plném proudu. Prvním podnikatelům a živnostníkům byly úvěry schváleny již v minulém týdnu a nyní začínají čerpat finanční prostředky. „První projekty jsme již schválili. Celkově jsme je podpořili v objemu přes 100 mil. Kč. Jde například o firmy působící ve strojírenství, stavebnictví, textilním průmyslu, zdravotnictví, maloobchodu a velkoobchodu a služeb. Dále jsou mezi nimi i podniky navázané na gastronomii,“ říká Jirásek. „Ve vyhodnocování dalších žádostí intenzivně pokračujeme, aby se prostředky k žadatelům dostaly nejdříve. Postupně doplňujeme a posilujeme náš tým o externí pracovníky, například o zaměstnance CzechInvestu, kteří zpracovávají došlé žádosti, abychom v co nejkratší možné době podpořili co největší množství podnikatelů,“ uzavírá Jirásek.

kategorie Z členské základny

Premiér jednal s evropskými lídry o společném postupu proti pandemii

Jednání Evropské rady se kvůli pandemii uskutečnilo prostřednictví videokonference, 26. března 2020.
Jednání Evropské rady se kvůli pandemii uskutečnilo prostřednictví videokonference, 26. března 2020.
Dne 26. března 2020 se uskutečnila v pořadí třetí videokonference premiérů a prezidentů členských zemí EU k pandemii onemocnění Covid-19. Jednání nahradilo summit Evropské rady, který se měl podle původních plánů konat v těchto dnech v Bruselu.

Členové Evropské rady přijali společné prohlášení, ve kterém potvrdili své odhodlání pokračovat v mimořádných opatřeních proti šíření viru, rychle obnovit volný pohyb zboží a připravit robustní program na podporu oživení evropské ekonomiky. Zavázali se také zlepšit koordinaci repatriačních letů pro občany EU, kteří uvízli ve světě.

Účastníci videokonference silně apelovali na Evropskou komisi, aby urychlila program společných nákupů klíčových ochranných prostředků a zdravotnického vybavení. Komise v reakci potvrdila, že jedná s evropskými výrobci ventilátorů o navýšení kapacity jejich výroby. Shodli se také na potřebě zachovat volný pohyb zboží přes hranice jednotlivých států a podpořili koncept tzv. „zelených pruhů“ pro dopravu prioritního zboží, který jako první stát na svých hraničních přechodech zavedla Česká republika.

Koronavirus a odpovědi na dotazy z oblasti bezpečnosti práce

Stručné odpovědi na nejčastější dotazy související s pandemií koronaviru se kterými se na Státní úřad inspekce práce v těchto dnech obrací veřejnost v rámci poradenství.
 
Má zaměstnavatel povinnost vybavit zaměstnance rouškou v souvislostech s šířením koronaviru?
Dle názoru Ministerstva zdravotnictví bylo dne 18. března 2020 vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště, bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa) jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál nebo jiné prostředky, které brání šíření kapének.
Dle usnesení vlády vzniká povinnost nosit roušky, popř. jinou ochranu nosu a úst, občanům České republiky, a to i po dobu jejich výkonu práce (pokud místo práce není v místě trvalého bydliště). Usnesení vlády tedy přikazuje, aby občan ochranný prostředek užíval i v práci. Neexistuje zde ale pro zaměstnavatele vyvstávající povinnost vybavit zaměstnance rouškami, či jiným ochranným prostředkem dýchacích cest.
 
Přestupky a pokuty vycházejí ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a ze zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Nikoli tedy ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
 
Je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům pravidelné školení BOZP v době nouzového stavu?
K problematice školení o právních a ostatních předpisech sdělujeme, že v souladu s ustanovením § 103 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům školení  o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.
 
Způsob zajištění školení stejně jako odpovědnost za jeho provedení je na zaměstnavateli. Skutečnost, že smluvní partneři nemohou realizovat své závazky v podobě uskutečnění školení, zřejmě nemůže zaměstnavatele omluvit z plnění jeho zákonné povinnosti. Tento názor potvrzuje i ustálená judikatura v této oblasti. Zaměstnavatel určuje obsah, rozsah, četnost, formu a způsob školení. Vše musí být dostatečně průkazné a potvrzující fatickou realizaci. Zaměstnavatel může zajistit školení i vlastními zaměstnanci, mají-li k tomu patřičné vědomosti. Školení může být prezenční, kombinované i distanční. V současné době digitálních technologií zde existuje bezpočet možností, jak školení provádět, ať již online ve formě interaktivních testovacích platforem a video školení, tzv. webinářů, podcastových vysílání atd. Zaměstnavatel tedy i za současných podmínek má možnost na základě organizačních, administrativních a dalších opatření tuto svou povinnost zajistit.
 
 
  • Zdroj: Státní úřad inspekce práce
 

Odboráři budou monitorovat zneužívání nouzového stavu

Ve středu 25. března proběhlo jednání pracovního týmu Rady hospodářské a sociální dohody (RHSD/tripartity) pro zaměstnávání zahraničních pracovníků, na němž proběhla diskuse o dopadech současného nouzového stavu na zaměstnávání cizinců v ČR a nezbytných opatřeních. 
 
Členové pracovního týmu RHSD pro zaměstnávání zahraničních pracovníků se shodli, že v době nouzového stavu je zapotřebí, aby byly dodržovány následující zásady:
 
1. Zaměstnavatelé musí v době nouzového stavu poskytovat svým zahraničním zaměstnancům stejné zacházení jako zaměstnancům českým v případě nařízení karantény zaměstnanci, pracovní neschopnosti zaměstnance, nutné péče zaměstnance o dítě, dočasného nepřidělování práce zaměstnanci, dočasného omezení nebo uzavření provozu nebo nařízeného výkonu práce z domova. Přehled konkrétních práv a povinností poskytuje Pracovněprávní desatero pro boj s koronavirem, které vytvořilo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
 
2. Zaměstnavatelé držitelů zaměstnaneckých karet, kteří jsou nuceni ukončit pracovněprávní vztah cizince kvůli ekonomickým dopadům koronavirové epidemie, musí dodržovat postup vyžadovaný při skončení pracovněprávního vztahu zákoníkem práce. Nesmí docházet ke zneužívání ukončení pracovního poměru dohodou, propuštěným zaměstnancům musí být vyplacena veškerá odměna za vykonanou práci, odcházející zaměstnanci musí obdržet zápočtový list atd.
 
3. Zaměstnavatelé by měli držitelům zaměstnaneckých karet, kterým jsou nuceni ukončit nebo neprodloužit pracovněprávní vztah, pomoci s registrací statusu zájemce o zaměstnání na internetových stránkách MPSV. Přechod těchto cizinců k jinému zaměstnavateli, který by pro ně mohl mít dlouhodobější vhodné pracovní uplatnění, by měl být prvořadým řešením situace.
 
4. Vůči zaměstnavatelům, kteří v době nouzového stavu prokazatelně zneužívají zranitelného postavení zahraničních zaměstnanců, je (na základě případného rozhodnutí Koordinačního orgánu pro řízení ochrany státních hranic a migraci) možno použít i sankci spočívající v budoucím omezení jejich účasti ve vládou schválených migračních programech. Zástupci Svazu průmyslu a dopravy, Konfederace zaměstnavatelských svazů a Hospodářské komory budou své členy a ostatní podnikatelskou veřejnost vyzývat k výše uvedenému postupu. Českomoravská konfederace odborových svazů a Asociace samostatných odborů budou prostřednictvím svých odborových organizací na pracovištích monitorovat, zda zaměstnavatelé postupují podle výše uvedených bodů a zda nedochází ke zneužívání nouzového stavu v neprospěch zahraničních zaměstnanců.

EGT Express pomáhá dovážet roušky a respirátory

Čtyři nákladní letadla plná potřebného zdravotnického materiálu vypraví každý týden česká logistická firma EGT Express z Číny do Česka. Je jedinou tuzemskou dopravní firmou, která to dokáže. Už rok provozuje pravidelnou nákladní leteckou linku z Číny.

První letadlo s rouškami a respirátory z Číny dosedlo na plochu mošnovského letiště tento týden. Následovat budou ještě další čtyři. Pak se počet letů ustálí na čtyřech za týden, vysvětluje Petr Mikel z české logistické firmy EGT Express, která přepravu organizuje.

„V jednom z prohlášení vlády jsme zaregistrovali, že je třeba přivést velké množství zdravotnického materiálu z Číny a že je s tím problém. Protože provozujeme nákladní leteckou linku Čína – Ostrava, nabídli jsme tyto naše kapacity ministerstvům vnitra a zdravotnictví. Dopravu pak u nás objednalo ministerstvo zdravotnictví,“ říká Mikel.

IMG 20200325 WA0002

Pravidelnou linku provozuje EGT Express mezi čínským Urumči a českým Mošnovem. Pro přepravu zdravotnického materiálu se ukázalo jako výhodnější nakládat letadla v Šanghaji. Tam se shromažďují zdravotnické zásoby. „Přesunout část dopravy do Šanghaje si vyžádalo jen získat volná časová pásma na letišti v Šanghaji, což trvalo jen pár dnů,“ dodává Mikel.

Do každého letadla se vejde 340 metrů krychlových nákladu, který může mít hmotnost až 52 tun. Letadla budou létat jak z Urumči, tak ze Šanghaje. „Jsme schopni počet letů za týden ještě zvýšit, pokud to bude potřeba,“ uvádí Mikel. Letadla mohou přepravovat nejen roušky, respirátory či obleky, ale také lékařské přístroje.

kategorie Z členské základny