Projev předsedy vlády Petra Fialy v Poslanecké sněmovně k dopadům ruské vojenské agrese na Ukrajině na občany České republiky

Vystoupení předsedy vlády Petra Fialy v Poslanecké sněmovně 22. března 2022.
Vystoupení předsedy vlády Petra Fialy v Poslanecké sněmovně 22. března 2022.

Předseda vlády Petr Fiala předstoupil 22. března 2022 před Poslaneckou sněmovnu, kde informoval o přímých i nepřímých dopadech ruské vojenské agrese na Ukrajině na občany České republiky.

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,

reaguji svým vystoupením na požadavky, které zazněly na politickém grémiu Poslanecké sněmovny, ale nakonec i byly sděleny veřejně na některých tiskových konferencích, abych na začátku schůze vystoupil a informoval o věcech, které souvisejí přímo či nepřímo s ruskou vojenskou agresí na Ukrajině.

Považuji ten požadavek za naprosto legitimní, rád mu vyhovím a myslím si, že je dobře, abychom se v této mimořádné situaci informovali i tímto způsobem, abych já sdělil Poslanecké sněmovně, co vláda dělá, jak reaguje na tyto těžké výzvy doby.

Za dva dny to nakonec bude přesně měsíc od chvíle, kdy Vladimír Putin nařídil ruské armádě zaútočit na Ukrajinu a vojensky ji obsadit. Ze snahy o nějakou bleskovou válku se stal zdlouhavý konflikt, který si už vyžádal tisíce životů na obou stranách. To, že se nezdařila původní představa toho bleskového úderu nebo bleskové operace, za to můžeme poděkovat jednak odhodlání Ukrajinců se bránit a jejich nesmírně statečné obraně a boji a samozřejmě také pomoci, které se Ukrajině dostává od demokratických států včetně České republiky.

I když Česká republika neváhala a byla jedna z prvních, kteří pomohli jak humanitárními, tak vojenskými, dodávkami, tak celkově to s tou pomocí zpočátku nevypadalo úplně nejlépe. Nicméně v řadě zemí, které měly předtím jinou představu o zahraničně bezpečnostní politice, o své roli, třeba o své neutralitě, došlo k obrovské proměně názorů, veřejného mínění i politického směřování. Padla dlouholetá bezpečnostní tabu a paradigmata a tyto státy se připojily ať už k těm tvrdým sankcím nebo přímo k dodávkám zbraní, popřípadě i jiné pomoci.

Ta ruská invaze tak způsobila a způsobuje v této chvíli pravý opak toho, co si přál Vladimír Putin. Místo vražení klínu mezi spojence, evropské země, země v Severoatlantické alianci, se podařilo tyto země semknout. Místo konce Ukrajiny jako suverénní země se Ukrajina pustila do boje a za Ukrajinu bojuje i část rusky mluvících obyvatel této země.

Od začátku toho konfliktu jsem říkal a říkám, že Rusko nevyhlásilo válku pouze Ukrajině, ale nám všem. A důsledky této války můžeme pociťoval všude kolem sebe a pociťujeme je všichni, pociťují je naši občané. Já chápu rozčarování mnohých nad rostoucími cenami energií, nad cenami pohonných hmot, nad cenami potravin a dalšího zboží. Je to pochopitelné, to rozčarování je logické a tyto skutečnosti nikoho z nás nemohou nechat lhostejnými ani nečinnými.

Ale než začneme obviňovat supermarkety, pumpaře, energetické společnosti, vládu, Evropskou unii a další, tak nezapomeňme, že hlavní viník této situace je jenom jeden a je jím Vladimír Putin. To ostatní jsou důsledky války, důsledky přímé i nepřímé, války, kterou se rozhodl v Evropě rozpoutat. A to musíme na paměti, když o těchto věcech uvažujeme, když nad tou situací lamentujeme, stěžujeme si, nadáváme, ale musíme to mít na paměti i tehdy, když hledáme způsob, jakým ty dopady na obyvatele zmírnit.

Jeden z těch hlavních dopadů, nebo určitě hlavní dopad, války na naši zemi je příliv uprchlíků. Do České republiky už dorazilo kolem 300 tisíc Ukrajinců. Ta čísla, když se podíváte, kolik lidí překročilo hranici, kolik lidí je v pohybu, kolik lidí přišlo do států Evropské unie, jsou obrovská. Polsko není ani čtyřikrát větší a na svém území hostí více, než dva miliony Ukrajinců a další lidé jsou na cestě.

V České republice to zvládáme, zvládáme to díky velkému úsilí a obětavosti státních úřadů, krajů, obcí, celé řady neziskových organizací a zejména občanů, kteří nabídli své domovy, nabídli svou práci, nabídli svůj čas. Díky tomu všemu se nám zatím daří tu obrovskou migrační vlnu zvládnout. Není to samozřejmě ani jednoduché, ani to není zcela bez komplikací, ale ten systém, který jsme vytvořili v České republice, snese ta nejpřísnější srovnání a zatím musím říct, že Česká republika patří k těm zemím, které to jednoznačně nejlépe zvládají.

Náš společný cíl – a tady mluvím určitě i za naprostou většinu opozice – je – a hlavně to je to, co slyšíme od občanů, tak to lidé vnímají, taková je nálada ve společnosti – ten náš společný cíl je postarat se o děti a manželky Ukrajinců, kteří bojují za svoji zemi. Znovu připomínám, že sem přicházejí lidé, kteří nejdou kvůli nějakým ekonomickým výhodám, ale jdou proto, aby si zachránili svůj život. Tedy jim chceme pomoci, je to náš společný cíl, ale zároveň jim chceme pomoci takovým způsobem, který bude mít co nejmenší negativní dopad na naše občany.

Ta první vlna lidí, kteří utíkali z Ukrajiny a kteří do naší země přijeli, byli lidé, kteří tady měli kontakty, kteří věděli, kam jdou a kteří měli často i dopředu zajištěné ubytování. Přesto i mezi nimi už byli lidé, kteří přijeli, jak se říká, naslepo, neměli ty kontakty, neměli příbuzné, známé, kteří by jim poskytli ubytování a takovýmto lidem ubytování poskytujeme. V ubytovacích zařízeních majetku státu, krajů, obcí, ve volných obecních bytech, ale také v rodinách lidí, kteří své domovy Ukrajincům nabídli.

Prostřednictvím krajských asistenčních center pomoci Ukrajině se takto podařilo ubytovat již více, než 25 tisíc osob. Ty kapacity ubytování zatím ještě – a je to regionálně už teď rozrůzněné – nějaké jsou, ale postupně, pokud ten příliv bude ještě větší, tak to samozřejmě přestane stačit a na řadu přichází nouzové ubytování třeba v halách, tělocvičnách a tak dále. Musíme se ale snažit všichni tuto formu ubytování – včetně toho, co taky děláme a to je třeba příprava nějakých humanitárních základen – musíme se snažit toto co nejvíce minimalizovat. Protože všechny ostatní formy jsou lepší, sociálně, ale i ekonomicky, z dlouhodobého hlediska pro českou společnost výhodnější.

Víme tedy, že lidé, kteří uprchlíky z Ukrajiny u sebe ubytovávají, to dělají nezištně, protože chtějí pomoci, mají tu možnost. Ale víme také a chápeme, že taková pomoc není zadarmo. Vyžaduje to od těch lidí, kteří tuto pomoc poskytují, velké náklady a pokud to mají dělat delší dobu – a řada z nich to chce dělat delší dobu – tak je naší povinností těmto lidem přispět.

Proto jsme rozhodli o tom, že připravíme a v tuto chvíli chystáme příspěvek na solidární domácnosti. Tento příspěvek by měl kompenzovat zvýšené náklady, ale bude nastaven tak, aby nepodporoval obchod s chudobou nebo některé související negativní jevy. Znovu opakuji, tohle všechno, i když do toho dáme prostředky státního rozpočtu, je levnější, ve svém důsledku bezpečnější a sociálně únosnější cestou, než hromadné ubytovny.

Těm lidem chceme a musíme pomoci. Musíme reagovat na to, že jim lidé pomáhají spontánně a musíme jim ze strany státu pro to vytvořit podmínky. Ukrajinci, kteří sem přicházejí, a to myslím, spousta občanů si uvědomuje, já to tady znova řeknu, to jsou lidé, kteří donedávna žili stejné životy, jaké žijeme my. Chodili do práce, děti chodily do školy, starali o rodiče, měli svoje plány, sny, představy, měli své domovy, a měli také své úspory. To všechno jim válka sebrala, ze dne na den. Úspory, které v řadě případů vlastní – a to je také potřeba říct, nemají kvůli faktické nesměnitelnosti hřivny možnost proměnit na žádnou měnu, ani na českou korunu.

A tito lidé – znovu říkám, stejní lidé, jako my, kteří ještě před měsícem žili stejný život jako žijeme my, tak musí mít od nás aspoň minimální možnost, aby si pořídili nezbytné věci pro sebe a pro své děti. A proto jsme schválili dávku ve výši 5 tisíc korun měsíčně, kterou mohou pobírat maximálně po dobu šesti měsíců, a na kterou mají nárok, když o ní požádají, jenom do té doby, dokud nezískají práci a ty věci které s pracovním místem souvisejí. A to je další věc, kterou jsme udělali. A to i díky vám tady v sále, a za to děkuji, jsme schválili úpravu legislativy, která umožní Ukrajincům, kteří se zaregistrují, legálně pracovat.

Samozřejmě ten cíl je jasný, my se snažíme co nejvíce z těch, kteří přišli, přesunout co nejvíc do běžného života, aby přestali být závislí na sociálních dávkách, měli možnost sami uživit své děti, hradit svoje životní potřeby. Ten postup, který tady sledujeme, je určitě správný, opět je sociálně únosný, a navíc, i když to není ten prvotní cíl, ale jaksi nepřímý dopad to také má, napomůže to českému průmyslu a službám, které v řadě případů velmi obtížně hledají zaměstnance, a víte, že ta situace tady dlouhodobě z tohoto hlediska není dobrá. Ale jak říkám, to je vedlejší efekt. I kdyby tento efekt nebyl, tak všechny ty kroky, které děláme, bychom dělali a měli bychom je dělat a snažit se, aby co nejvíce lidí, kteří k nám přišli, pokud pro to mají podmínky, schopnosti, vzdělání, rodinnou situaci, aby se bez překážek co nejrychleji zapojili do práce. To je cesta určitě správná.

Připomenu ještě několik kroků, které jsme v této souvislosti udělali, nebo děláme. Ministerstvo práce a sociálních věcí upravilo podmínky pro fungování dětských skupin, tedy je zde možnost přijetí dítěte s dočasnou ochranou do dětské skupiny bez prokázání vazby rodiče na trh práce, ale při zachování nároku na příspěvek ze státního rozpočtu a možnost cizince, který má tu dočasnou ochranu vykonávat činnost, kterou se uskutečňuje výchova a péče o dítě v dětské skupině, zase za podmínek, že doloží tu potřebnou praxi a vzdělání, výjimečně po dobu šesti měsíců pouze na základě čestného prohlášení, protože úřady z nich by vlastně získáním nějakého dokladu z jejich země bylo v tuto chvíli nemožné. A tím vlastně zajistíme péči o ty děti, nějakou elementární, v dětských skupinách, což zase pomůže tomu, co jsem říkal před chvílí, a to je, aby ti rodiče, ty maminky, protože jsou to převážně maminky, aby měly možnost jít do práce.

Já jenom připomenu, že z té první vlny, která k nám přišla, lidí, kteří utíkali před válkou v Ukrajině, zhruba 80 % těch dospělých tvořily ženy a zhruba polovinu, více než polovinu z toho celkového počtu tvořily děti. Utíkají sem skutečně maminky s dětmi, zatímco jejich mužové zůstali na Ukrajině a bojují za svou vlast. Když jsem zmínil dětské skupiny, tak se dotknu také oblasti vzdělávání. Tím primárním cílem je integrace ukrajinských dětí do běžných škol. To samozřejmě také není úplně jednoduché. Jak víte, tak my jsme pro u těch lidí, kteří utíkají z Ukrajiny, jsme cílovou zemí, jsme samozřejmě cílovou zemí i vzhledem ke kvalitě života v České republice, vzhledem k tomu, že tu je už silná ukrajinská menšina, ale jsme cílovou zemí i samozřejmě kvůli jazykové blízkosti. Přesto je potřeba, aby děti mohly chodit do škol, tak adaptace na výuku češtiny, nebo pomoc s výukou češtiny, to se nejčastěji děje v těch dětských skupinách, děje se to ve speciálních třídách, nebo se to může dít také začleňováním, přímým začleňováním jednotlivců – tady to nemůže být nějaké masové do českých tříd.

Byl schválen takzvaný lex Ukrajina pro školy, který obsahuje některé možnosti nebo podmínky, jak tu situaci lépe zvládnout. Uvolnění počtu žáků ve třídách nebo třeba, což myslím může být také velmi důležité, možnost zaměstnat jako výpomoc ukrajinsky mluvícího pracovníka, který nemá pedagogické vzdělání a další věci, které prostě dávají nástroj všem, kteří se tím zabývají, včetně škol, aby si s tou situací poradily. V této souvislosti také podotýkám, že jsme neustoupili z povinnosti povinného očkování dětí v mateřských školách, tam, kde je ta povinnost i pro české děti. A dotkl jsem se tady touto poznámkou zdravotnické problematiky, a to je samozřejmě také velkým tématem a je nesmírné důležitá. Všichni azylanti – to asi víte, jenom to připomenu, jsou registrováni ve veřejném zdravotním pojištění. Registraci provádějí všechny pojišťovny, a tím pádem samozřejmě mají nárok na stejnou lékařskou péči jako čeští občané.

Ale současně samozřejmě se také tím snižují všechny možná rizika zdravotní, která by se silnou vlnou migrace za jiných okolností byla spojena. Děláme i další kroky. Z rozhodnutí ministra zdravotnictví budou zřízeny takzvané UA POINTy ve všech přímo řízených fakultních nemocnicích. Je to pojmenováno takto anglicky mezinárodní zkratkou Ukrajiny. Ale jsou to vlastně, kdybych to převedl do našeho jazyka, jsou to vlastně nízkoprahové ambulance, jejichž smyslem je zajištění plynulého procesu poskytování zdravotních služeb lidem z Ukrajiny, které nebude schopna absorbovat síť poskytovatelů primární zdravotní péče. My tím sledujeme to, že chceme zachovat dostupnost zdravotní péče pro české občany v plném rozsahu, nechceme to tím jakkoliv ohrozit, ale současně chceme vytvořit kapacity pro tuto péči i pro lidi, kteří utíkají z Ukrajiny.

Současně Česká republika dělá i další kroky, poptá u Evropské unie zásoby vakcín na tuberkulózu a další nemoci a připravuje ve spolupráci se Státním ústavem pro kontrolu léčiv také seznam specifických léčiv, o které je potřeba navýšit naše zásoby. Ministerstvo zdravotnictví tedy řeší zajištění dostatečné zásoby léčiv pro český trh, je připraveno vydat zákaz vývozu kritických léčiv, popřípadě nakoupit léčiva v zahraničí. Takže i po této stránce děláme kroky, které jsou potřebné, které jsou i preventivní, aby se ten systém jakkoliv nedostal do problému, aby nebyla v žádném směru a nebude v žádném směru ohrožena ta kvalita zdravotní péče a její rozsah, na kterou jsou čeští občané zvyklí a současně abychom dokázali zvládnout ten příchod statisíců lidí z Ukrajiny.

Dovolte mi, abych v tuto chvíli také zdůraznil jednu věc, která zde musí zaznít, protože už občas slyším takovéto stěžování si, a občas to zaznívá i z opozičních lavic: Vláda myslí pouze na Ukrajince, na české občany zapomíná, takhle by to nemělo být. Tak já k tomu chci říct velmi jednoduše, že to není pravda. Není to pravda, je to lež. A já při všem porozumění, protože vláda má být kritizována opozicí a opozice má kritizovat vládu, a já jsem na tuto kritiku připraven, tak si myslím, že bychom neměli tuto situaci zneužívat, tuto vypjatou situaci zneužívat.

My na české občany nezapomínáme, nikdy jsme na ně nezapomínali a nebudeme na ně zapomínat ani v situaci, kdy si musíme poradit důstojným a humánním a správným způsobem s tak silnou uprchlickou vlnou, která po druhé světové válce nemá v Evropě obdoby. To, že na české občany nezapomínáme, chci tady připomenout několika konkrétními příklady.

Jedním z problémů, které Putinova válka přinesla, je prudký nárůst cen, rychlý nárůst cen pohonných hmot. Jak víme a jak víte vy, co to sledujete nebo se zabýváte ekonomickými věcmi, tak trh reaguje nejenom na skutečné činy, na skutečné podněty, ale také na spekulace a obavy a nejinak se chová trh s ropou. A obavy o nedostatek této suroviny způsobily enormní nárůst cen pohonných hmot na čerpacích stanicích. A byť ten výkyv byl možná jenom krátkodobý, možná budeme svědky ještě dalších výkyvů, to nevíme, tak už na ten výkyv, který jsme zaznamenali v posledních týdnech, vláda reaguje. Udělali jsme několik opatření. Schválili jsme podnikatelům zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun. A také vláda schválila zrušení povinnosti přimíchávat biopaliva, což je rozhodnutí, které ještě musí projít Parlamentem. A já věřím, že projde Poslaneckou sněmovnou i Senátem.

Ten krok samozřejmě bude mít dva efekty. Jedním je pokles ceny pohonných hmot byť v jednotkách korun, to tak je. Ale musíme tady hledat řešení i v jednotkách korun, protože odstraňme ty příčiny, které jsou na české straně. Těžko můžeme odstraňovat ty příčiny, které jsou na mezinárodním trhu. A ten druhý efekt bude, že se zároveň uvolní zemědělská půda nebo více zemědělské půdy pro pěstování potravin. Protože samozřejmě i zemědělci se řídí ekonomickými podněty. A jestliže přestaneme jednu surovinu podporovat, tak ten zájem se přesune k výnosnějším plodinám, například k obilí, kterého bude pravděpodobně méně kvůli nižší produkci na Ukrajině, což je věc, o které všichni víme a která se teď rozsáhle i v mezinárodním prostředí diskutuje.

My jsme ten krok odstranění toho přimíchávání biopaliv chtěli už dlouho. Minulá vláda na tom trvala, ale to přimíchávání už nemá ani ekologickou, ani ekonomický ani ekologický význam a jenom, jak se ukazuje, řidičům zdražuje naftu. Tohle samozřejmě nebyly jediné dva kroky, kterými jsme reagovali na zvýšení cen pohonných hmot. Ale přistoupili jsme i myslím ke kroku, který má vysokou preventivní účinnost a psychologický efekt a to je to, že Ministerstvo financí zvýšilo kontroly čerpacích stanic s cílem eliminovat výrazné navyšování marží a případně tak zneužívat růst cen ropy.

Byla přijata také další adresná opatření, která občanům pomohou jak bojovat nebo poradit si jak s těmi rostoucími cenami paliv, rostoucími cenami pohonných hmot, rostoucími cenami energií, tak i s tím, co na ně dopadá kvůli inflaci. Já tady připomenu pár těch kroků, které jsme v posledních týdnech udělali.

Byl upraven zákon o státní sociální podpoře, což znamená navýšení příspěvku na bydlení tak, aby na něj dosáhlo více lidí a aby si o něj mohli požádat ti, kteří se dostávají na hranu nebo upadají do energetické chudoby. Jak ukazují čísla i ve srovnání s loňským rokem, tak je vidět, že toto opatření funguje a že o tuto formu státní sociální podpory žádá stále více lidí.

Byl upraven zákon o pomoci v hmotné nouzi. Tady tedy konkrétně pravidla pro vyplácení mimořádné okamžité pomoci, která byla zmírněna tak, aby se rozšířil, zase rozšířil počet lidí, kteří tuto pomoc ze strany státu mohou čerpat.

Snažili jsme se nějakým způsobem rychle pomoci i podnikatelům, proto byl rozšířen program ZÁRUKA pro malé a střední podniky o novou záruku s názvem Vynucená změna dodavatele energií, která má pomoci s těmito problémy, které dopadají a dopadly velmi těžce na hlavně malé a střední podniky.

Připravujeme návrh novely energetického zákona, na kterém teď pracuje Ministerstvo průmyslu a obchodu tak, aby obchodník v případě ztráty schopnosti dostát svým závazkům automaticky ztratil všechny licence na obchodování s energiemi, což zase je ochrana spotřebitelů. A je to krok k tomu, aby se neopakovalo to, co se stalo v případě Bohemia Energy na podzim loňského roku při krachu tak významného dodavatele, tak významného dodavatele energií.

V případě plynu samozřejmě je ta situace velmi složitá. A my jsme si vědomi toho, že musíme zajistit bezpečnost dodávek a že střednědobě musíme hledat alternativní dodavatele mimo Rusko a musíme taky zajistit, aby byly udržovány povinné rezervy plynu v zásobnících. Protože jak víte na rozdíl od ropy tak český stát u těch zásobníků plynu nemá karty v ruce, nemáme to v ruce. Ale to, co máme a co můžeme udělat, je dbát na to, aby byly dodržovány povinné rezervy, což nám v tuto chvíli garantuje, jak už tu bylo opakovaně řečeno, zásoby plynu na více než třicet dní. Ale my se s tím nechceme spokojit, proto vláda mění vyhlášku stanovující minimální dobu, kterou zásobníky plynu musí pokrýt v případě výpadku dodavatelů, aby ta lhůta byla ještě větší.

Samozřejmě já nemám tady prostor nebo nechci tady mluvit příliš dlouho o této otázce. Určitě se k tomu budeme dostávat v dalších jednáních Poslanecké sněmovny. Ale samozřejmě tady ten hlavní úkol je společný evropský. Česká republika sama není schopna, nemůže, bylo by to i nerozumné a hlavně nemožné, si sama zajistit alternativní zdroje plynu a tak snížit závislost na ruském plynu. Musíme to dělat společně. Evropská unie je k tomu připravena. Hledáme alternativní dodavatele. Na minulém jednání, neformálním summitu Evropské rady byly schváleny i poměrně ambiciózní cíle, jak nahradit a snížit závislost na ruských energetických zdrojích, jak budovat novou infrastrukturu pro využití zkapalněného plynu a další a další věci, které jsou potřebné pro to, abychom tu situaci zvládli, aby se něco takového, co prožíváme teď, už neopakovalo.

Kromě toho, co jsem ještě zmínil, tak Ministerstvo životního prostředí připravuje úpravu programu Nová zelená úsporám. Cílem těchto úprav je jednodušší čerpání dotací na úspory energií, případně na jejich výrobu na střechách domů prostřednictvím fotovoltaiky. To je věc, kterou máme i v programu, ve vládním programovém prohlášení. Ale je potřeba tady jednak to urychlit a hlavně vytvořit podmínky pro to, aby lidé opravdu si tu fotovoltaiku, pokud chtějí, mohli pořídit. A zatím je potřeba říct, že jsou tam určité problémy dlouhodobé. A to je třeba nutnost vlastního předfinancování projektů, což je pro mnoho lidí překážka, kvůli které vlastně ty úspory nemají nakonec možnost uskutečnit. Tak i na tom je potřeba pracovat a pracujeme na tom, aby se zbytečné překážky odstranily a vytvořili jsme podmínky pro to, abychom tento velmi jednoduchý obnovitelný zdroj energie mohli více využít.

Já jsem tady bez nějakého nároku na vyčerpávající výklad a výčet všech kroků, které děláme, vybral některé kroky, které ukazují, že vláda pracuje, že pracuje nejenom na pomoci Ukrajincům, kteří prchají před válkou, ale že zároveň pracuje na opatřeních, které snižují dopad války a mezinárodní situace a situace na trhu s energiemi, pracuje na opatřeních, které snižují ten dopad všech těchto faktorů na naše občany.

Vážení paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, kteří nás sledujete, závěrem mi dovolte ještě jednou požádat vás o pochopení současné situace a pochopení pro kroky, které dělá naše vláda. Situace, které čelíme, je naprosto bezprecedentní. Nikdo nečekal, nebo málokdo čekal válku tak blízko od nás, válku, která je vedena tak brutálním způsobem, nikdo nepředpokládal tak silnou uprchlickou vlnu, která nemá v Evropě po druhé světové válce obdoby, nikdo nečekal všechny ty dopady, se kterými se teď dnes a denně musíme všichni vyrovnat.

Já jsem hrdý na české občany, kteří pomáhají tu situaci zvládnout a jsem hrdý i na to, jak Česká republika na všech úrovních pomáhá. Pomáhá Ukrajině, pomáhá Ukrajincům v jejich boji, pomáhá jim zvládnout tu situaci. Jsem na to hrdý. Ukrajinci jsou za to vděční, vědí to a oceňují, co Česká republika dělá na všech úrovních. To není jenom vláda. Zdaleka ne. To je spousta státních institucí, samospráv, ale hlavně jsou to neziskové organizace a jsou to sami občané, kteří odvádějí v tomto směru vynikající práci a pomoc. Je za tím obrovský díl práce konkrétních lidí, úředníků, policistů, zdravotníků, hasičů, vojáků, dobrovolníků, prostě všech občanů, kterým osud Ukrajiny není lhostejný. Tato vlna solidarity není nic samozřejmého. Je to něco neuvěřitelného a je potřeba všem těmto lidem za to poděkovat.

S tím ale souvisí, s tou válkou na Ukrajině, ještě jedna věc, která tak příjemná není. Já jsem slíbil občanům, že jim nebudu lhát, že jim budu říkat vždycky skutečný stav věcí, že nebudu lakovat věci narůžovo, a toho se budu držet i tentokrát. Válka na Ukrajině se dotkne nás všech. Uprchlická krize se dotkne nás všech. Důsledky Putinovy války se dotknou nás všech. Tak to je a jinak to nemůže být. Každý z nás bude muset na chvíli obětovat část svého pohodlí. Já věřím a naše vláda dělá všechno pro to, aby to bylo jenom dočasně, aby to bylo co nejkratší dobu, ale nesmíme podlehnout ruské propagandě. Nesmíme se rozhádat, nesmíme zneužívat současné situace k hlubokému vnitropolitickému rozkolu. Ničemu bychom tím nepomohli a jediný, kdo by měl z toho radost, je současný vládce Kremlu. Nedopusťme to. Situace není a nebude snadná, ale my ji společně zvládneme. A o to, abychom ji společně zvládli, o to vás prosím, o to vás žádám a také v to pevně věřím. Společně to zvládneme.

Děkuji za pozornost.

Petr Fiala, předseda vlády

Anketa: Co očekáváte od VIII. sjezdu OSŽ?

Redakce časopisu Obzor uspořádala mezi delegáty sjezdu OSŽ anketu na téma: Co očekáváte od VIII. sjezdu OSŽ? Otázky byly položeny tak, aby zahrnovaly pokud možno celé spektrum OSŽ a názory jeho členů, zaměstnaných v různých organizačních jednotkách Správy železnic, Českých drah, ČD Cargo, nedrážních organizací i seniorů.

Anketní odpovědi jsou zveřejněny rovněž v „předsjezdovém“ čísle Obzoru č. 6.

Vladislav Czarnik, Klub seniorů při ZO OSŽ Hradec Králové
Určitě by se nemělo zapomenout na otázku udržení stavu členské základny OSŽ. Jednotlivé ZO OSŽ by měly intenzivně usilovat o zapojení nových zaměstnanců na železnici do OSŽ. Ale také dbát na to, aby členové, kteří odcházejí do důchodu, si udrželi kontakt se svou mateřskou organizací a pomáhali svými zkušenostmi v práci těm mladším. Samostatnou kapitolou je otázka režijních výhod – o ty se musí OSŽ rvát, neboť byly a stále jsou benefitem, na který jsou všichni železničáři hrdí – ti starší nepochybně.

Pavel Lněnička, traťový dispečer CDP Praha, Správa železnic
Od sjezdu neočekávám něco převratného, či zvláštního. Stačí, když si všichni funkcionáři OSŽ, včetně předsedů základních organizací budou plnit povinnosti, které vyplývají ze stanov a programu OSŽ, schváleného na předchozím sjezdu. Je to důležité zvláště vzhledem k tomu, aby nedocházelo k úbytku členské základny.

Petr Toman, výpravčí Všetaty, Správa železnic
OSŽ se musí více prezentovat na veřejnosti a ne pouze na jednání funkcionářů!! Pak si zásluhy připíše někdo jiný!!! Každý podnět, který funkcionář obdrží, se musí řešit a hlavně musí být zpětná vazba. OSŽ se dle mého názoru zaměřuje pouze na dopravu a problémy jako jsou energie, zdravotnictví, atd. se neřeší skoro vůbec. Jako zástupce železničních odborářů ve správní radě ZP MV 211 vidím i velké rezervy v prevenci. Prevence se musí týkat i mladých zaměstnanců, protože následná léčba je velmi nákladná!!

Miloslava Pečinková, místopředsedkyně ZV OSŽ, žst. Olomouc, České dráhy
Na sjezdu i po sjezdu by měla být vidět jednota a neměly by být vidět rozbroje a nevraživost. Důležitý je společný tah na branku, odolnost a síla vůči zaměstnavateli.

Linda Lišková, dispečer v PP Mladá Boleslav, členka PV ČD Cargo
Vše, co se týká sjezdu, již bylo projednáno na konferencích, takže v těch základních věcech je vlastně všechno předem známo. Co by však rozhodně na VIII. sjezdu OSŽ nemělo chybět, je otevřenost delegátů a to jak v pozitivním, tak v negativním směru – to je dosti důležité. A v období po sjezdu by se měl svaz opírat o silnou vůdčí osobnost v podobě předsedy OSŽ, kterého bude vidět i slyšet nejen mezi funkcionáři, ale i mezi řadovými členy OSŽ.

Martin Zatloukal, předseda ZV OSŽ DKV Olomouc, OCÚ a OŘOD východ – České dráhy
Na Sjezdu by určitě mělo zaznít zhodnocení uplynulého období, které díky covidu, nebylo lehké pro nikoho a všechny nás nějakým způsobem ovlivnilo. Na druhou stranu, jsme se v tomto čase naučili více používat i jiné prostředky komunikace v on-line prostoru, což by mělo být v rámci nových technologií komunikace a postupující digitalizace rozvíjeno i v budoucnosti. Jako první zásadní počin v tomto směru ze strany OSŽ je aplikace „Moje OSŽ“, díky níž budou aktuální informace plynout k našim členům v reálném čase.

Tomáš Šlachta, předseda ZO OSŽ OHLA ŽS
Členská základna se odvíjí od toho, co vše pro ni děláme. Závěry sjezdu by proto měly přispět k tomu, aby se každý z funkcionářů dokázal zamyslet sám nad sebou a nad tím, jestli opravdu dělá odborovou činnost. Zdali zastupuje a obhajuje zájmy zaměstnanců a podílí se na utváření dobrých pracovních podmínek. Nebo je jen ten do počtu, co vše odkývá ať má klid. OSŽ by mělo být jednotné a jednotlivé složky by měly vzájemně spolupracovat. To se pak nepochybně kladně projeví při jednáních nejen u zaměstnavatelů, ale i se zástupci vlády při projednávání zákonů.

Josef Hlaváček, výpravčí Veselí nad Moravou, Správa železnic
OSŽ je dobře fungující organizace, kde není potřeba moc přepřahat. A ono není velice ani čím – mladých „dravců“ toužících pracovat pro odboráře na plný úvazek není příliš a nezájem mladších členů o práci ve výborech nás trápí již dlouho. Vždyť z valné části jsou ve vrcholných funkcích OSŽ „mladíci“, kteří OSŽ zakládali. Činnost odborů je potřeba přizpůsobit dnešní době, řekněme digitalizovat, zmodernizovat. Dnes má OSŽ solidní web, Twitter a velmi slušnou mobilní aplikaci. Tady by nás mladší generace mohla postrčit.

Magdaléna Stránská, předsedkyně ZO OSŽ CZ LOKO Česká Třebová
Ze sjezdu bychom měli odcházet posíleni vědomím solidarity a vzájemné soudržnosti a to nejen mezi námi „odboráři“ ale obecně mezi lidmi. Pomáhat je nutné bez podmínek – dávat, aniž bychom čekali, že něco dostaneme zpět. Další výzvou je digitalizace – ta nás provází v životě na každém kroku. Takže souhlasím s tím, že je nutné jít s dobou a využívat nové aplikace a technologie. To jistě ocení zejména mladší generace, na které velmi záleží i pokud se týká budoucnosti OSŽ.

Jiřina Lovásová, Správa železnic, SEE
Trošku mne mrzí, že u některých zaměstnanců stále přetrvává názor, že odbory jsou zbytečné, ale s tím bohužel nic nenaděláme. Pokud odbory pracují dobře, je to vidět i na pracovních podmínkách a výhodách pro zaměstnance navíc oproti zákoníku práce. A to mám na mysli i neodboráře. Myslím, že OSŽ by mělo naslouchat i připomínkám ze strany vedoucích pracovníků – co je trápí z pohledu ke svým podřízeným, protože i tam jsou problémy. Takhle by mohla základní organizace apelovat také na své členy – řadové zaměstnance, v čem by mohli změnit přístup na pracovišti, aby to klapalo na obou stranách. Oboustranná motivace není nikdy na škodu.

Oldřich Sobol, předseda Výboru OSŽ při OHLA ŽS
Vrcholové vedení OSŽ by mělo přispět k tomu, abychom se dokázali dát dohromady v názorech a být jednotní jako tomu bylo dříve. (prostě držet, jak říkáme, basu). Pokud si budeme každý hrát na svém písečku, nikomu to neprospěje. Vždy platilo a stále si myslím, že platí – v jednotě je síla!!! Pokud se to podaří (a musíme tomu všichni věřit a něco pro to udělat), určitě si získáme potřebný kredit i u zbytku obyvatel naší republiky.

Pavel Kundrik – předseda ZO OSŽ SOKV Ostrava
Na VIII. sjezdu OSŽ by nemělo chybět zhodnocení práce Ústředí OSŽ, zejména pak toho, co se nepodařilo realizovat. Sem podle mého názoru patří oblast zachování režijních benefitů v jednotlivých krajích ČR a zastavení úbytku členské základny. V dalším období by se OSŽ mělo soustředit kromě zavádění digitalizace především na trvalou a každodenní práci ve vysvětlování účelu odborů mezi lidmi. Spokojený zaměstnanec musí být výsledkem celoroční práce nás odborářů! Zlepšit by se měla i komunikace s jednotlivými zástupci hospodářských vedení na všech stupních řízení.

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ, Obzor č. 6

Konference v Senátu ČR: „Férové podmínky pro zemědělce na evropské úrovni“

Zemědělský svaz ČR pořádal v pondělí 21. března 2022 od 9.00 – 15.00 hod. v Jednacím sále Valdštejnského paláce, společně s Výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR, konferenci na téma: „Férové podmínky pro zemědělce na evropské úrovni“.
 
Zde se můžete podívat na záznam konference:
 
 
  • Jaké bude nastavení Společné zemědělské politiky a co přinese zemědělcům v praxi?
  • Jaké budou možnosti dalšího rozvoje produkce českých potravin?
  • Budou čeští zemědělci konkurenceschopní?
  • Green Deal – hrozba nebo příležitost?
 
Pozvání přijali:
MARTIN PÝCHA – předseda Zemědělského svazu ČR
senátor PETR ŠILAR – předseda Podvýboru pro zemědělství Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR
BOHUMÍR DUFEK– předseda Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR
JAN DOLEŽAL – prezident Agrární komory ČR
PAVEL SEKÁČ – náměstek ministra zemědělství
poslanec MICHAL KUČERA – předseda Zemědělského výboru Poslanecké sněmovny PČR
STEFAN MEITINGER – DBV–Německo
JAROSLAV VAŇOUS – předseda představenstva ZD Sloupnice
 
 
Vystoupení „Společná zemědělská politika z pohledu zaměstnanců v zemědělství“ Bohumíra Dufka, předsedy OSPZV-ASO, člena Evropského hospodářského a sociálního výboru
 
 

Konferenci moderoval tiskový mluvčí Zemědělského svazu ČR pan Vladimír Pícha.

Konference se pořádá na podporu sociálního dialogu a náklady na konferenci budou hrazeny z prostředků na sociální dialog v roce 2022 dle § 320a zákoníku práce.

Přílohy:
  • Zdroj: ZS ČR

Odboráři Sdružení hornických odborů (OKD) se sešli po více než dvouleté přestávce

V Dělnickém domě v Horní Suché se v pátek 18.3. 2022 po více než dvouleté pauze setkali prezenční formou odboráři na XVI. Sněmu SHO. Celkem se zúčastnilo 40 delegátů a 13 hostů.

Řízením sněmu byl pověřen místopředseda SHO Štefan Pinter. Na začátku byly zvoleny pracovní komise a následně vystoupil předseda SHO Jiří Waloszek. Ten zhodnotil práci odborů za období od posledního Sněmu, který se konal 15.11.2019. 

Jako další vystoupil inspektor bezpečnosti práce Petr Vavroš, který informoval o stavu úrazovosti za rok 2021. 

Marian Wawrzacz informoval přítomné za mandátovou komisi, že Sněmu se účastní 40 delegátů což je 100% pozvaných delegátů a Sněm je usnášení schopný. 

Za návrhovou komisi vystoupila Bc.Monika Němcová, která přednesla navrhované změny stanov SHO, jednacího řádu Sněmu a volebního řádu SHO, které delegáti Sněmu následně schválili. Bc. Milena Bachratá přednesla zprávu revizní komise o kontrolní činnost. Byla přednesena zpráva o hospodaření a čerpání rozpočtu v roce 2021, a návrh rozpočtu na rok 2022. Sněm zvolil revizní komisi na léta 2022 – 2026. 

K přítomným odborářům dále promluvil předseda OS PHGN Rostislav Palička. Zhodnotil práci svazu a představil obsáhlou prezentaci o práci odborů.

Následovala diskuse, kterou zahájil Jiří Waloszek. Hlavním bodem bylo zajištění mzdových a sociálních jistot pro zaměstnance v případě, že by byla v OKD prodloužena těžba.

Sněmu se zúčastnili také zástupci vedení OKD. Předsedkyně představenstva Mgr.Vanda Staňková a ředitel provozu Ing. David Hájek. Vanda Staňková ve svém projevu představila výsledky OKD za minulé období a také poděkovala všem zaměstnancům za jejich práci. David Hájek se zaměřil především na výrobu a bezpečnost. Následná diskuse směřovala především k jednomu bodu a to, do kdy OKD bude těžit. K tomuto se vyjádřila předsedkyně představenstva Mgr. V. Staňková, že OKD zatím „jede” dle plánu, který byl schválen vládou České republiky v září 2020 a v této chvíli nebylo rozhodnuto o nějakých změnách, které by prodloužily těžbu v OKD.

  • Zdroj: Sdružení hornických odborů

LEITGEB: „VIII. sjezd OSŽ se uskuteční ve dnech 25. a 26. března 2022 v Kongresovém centru Praha.“

Na VI. sjezdu OSŽ v roce 2013 v Nymburce bylo rozhodnuto, že se v pořádání sjezdů budou střídat Morava a Čechy, minulý sjezd (2017) byl v Ostravě a ten nadcházející bude tedy v Praze. O přípravách jsme hovořili s Antonínem Leitgebem, předsedou Organizační komise VIII. sjezdu OSŽ a tajemníkem Podnikového výboru OSŽ při ČD, a. s.

Když porovnáme přípravy v roce 2017 a nyní, tak jsou hodně podobné podmínky: termín VII. sjezdu byl stanoven tak, aby se konal po parlamentních volbách, teď jste zase čekali, až skončí koronavirová epidemie…
…Ale také máme po parlamentních volbách, ale covid nás zahnal ještě mnohem dál. V důsledku epidemie jsme sjezd posunuli až na březen letošního roku a jak se ukazuje, udělali jsme dobře, protože sjezd může proběhnout tak, jak má, v plné parádě, za účasti všech delegátů a hostů. Byť, musím přiznat, že jsme se připravovali i na variantu on-line prostřednictví MS Teams, ale prezenční způsob bude mnohem kvalitnější a lepší. A co se týče termínu, tak jsme učinili dobré rozhodnutí, protože ještě donedávna nebylo takovou akci kvůli pandemii možné vůbec uskutečnit.

Do Ostravy bylo pozváno 220 delegátů a dva hosté, jak tomu bude letos?
200 delegátů s hlasem rozhodujícím, a 22 hostů, z toho dvacet oceněných. Pro jednotlivé podnikové výbory platil úplně stejný klíč jako v roce 2017. Na sjezd přijedou členové Ústředí OSŽ, členové Revizní komise OSŽ plus delegáti zvolení na konferencích podle předem dohodnutého klíče. Ač je systém shodný s minulým sjezdem, úplně stejní lidé na něm nebudou, protože došlo k obměně jak v ZO, tak i po podnikových konferencích v podnikových výborech. A také došlo i ke změnám v uspořádání, například na ČD se kvůli organizačním změnám změnila struktura Výborů OSŽ v regionech.
Zahraniční hosté jsou zvaní pouze ze Slovenska, prezident OZŽ František Zaparanik, byť se původně uvažovalo, že se sjezdu zúčastní i spřátelené zahraniční svazy. A z Česka pouze předseda ASO Bohumír Dufek.

Zopakujme tedy kde, kdy a od kolika hodin se VIII. sjezd OSŽ uskuteční?
VIII. sjezd OSŽ se uskuteční ve dnech 25. a 26. března 2022 v Kongresovém centru Praha, ve Společenském sále; pro delegáty je to ideální: V Praze na hlavním nádraží vystoupí z vlaku, sednou na metro (linka C), vystoupí ve stanici Vyšehrad, půjdou pět minut chůze ke vchodu č. 4, který bude označen velkou cedulí (VIII. sjezd OSŽ) a jsou na místě konání sjezdu.
Ubytování je zajištěno hned vedle v hotelu Holiday Inn, to znamená přesun z Kongresového centra do hotelu Hotelu Holiday Inn je znovu pětiminutová záležitost. Ubytování máme domluvené od 11. hodiny, oběd od 11. hodiny do 13. hodiny, ten bude přímo na patře u prezence, a jednací sál je pak o patro výš. Počítáme s tím, že sjezd začne ve 13 hodin a hodinu, kterou jsme původně měli mezi 14. a 15. hodinou naplánovanou na ubytování delegátů, tím pádem můžeme využít k jednání. Podle zkušeností z minulých sjezdů tipuji, že první den skončíme v cca 22 hodin.

Sjezd je dvoudenní, kdy bude probíhat volba předsedů OSŽ a Revizní komise OSŽ?
První část sjezdu jsou v podstatě nezbytné oficiality, jako schvalování jednacího řádu, volebního řádu…, jako na kterékoliv jiné konferenci. Podobné je to i s volbou komisí (mandátové, volební…). Když budou delegáti disciplinovaní, tak se dá tato pasáž hodně zkrátit. Pak bude následovat představení kandidátů a jejich volba, takže všechno podstatné v personální oblasti proběhne první den.

O minulém sjezdu se říkalo, že bude zlomový, průlomový, bylo i více kandidátů na jednotlivé funkce, jak tomu bude letos?
Všechny funkce kromě předsedy OSŽ a předsedy Revizní komise OSŽ sjezd pouze potvrdí, o jménech tajemníků a předsedů podnikových výborů, kteří se tak automaticky stávají místopředsedy, už vloni v říjnu rozhodly podnikové konference, takže sjezd je jenom potvrzuje. Na sjezdu volíme pouze předsedu OSŽ, místopředsedu OSŽ pro správu majetku, předsedu Revizní komise OSŽ a revizní komisi.
Členové Ústředí OSŽ už byli zvoleni na podzimních konferencích na základě návrhů jednotlivých PV, sjezd je musí potvrdit a hned na sjezdu se sejdou k prvnímu zasedání.

Před čtyřmi lety jste před sjezdem řekl: Po organizační stránce máme vše zajištěno tak, že bychom klidně mohli začít hned teď…
To platí i teď. Poslední schůzka s technickým ředitelem KC proběhla v úterý 1. 3. po představenstvu, kde jsme vše doladili do posledního detailu včetně toho, kdo kde bude sedět. To samé platí i o bannerech a reklamních panelech. Dohodnuto je i parkování a příjezd ve čtvrtek 24. 3., kdy budeme navážet materiály, takže předpokládám, že 24. 3. strávíme odpoledne a večer posledními přípravami přímo na místě, abychom na ráno měli všechno přichystané.

Rozhovor s Antonínem Leitgebem vyšel 21. 3. 2022 v Obzoru č. 6, oproti tištěné verzi došlo k drobné změně: delegáti půjdou ke vchodu č. 4, který bude označen velkou cedulí VIII. sjezd OSŽ.

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Začíná platit Lex Ukrajina, zjednoduší pobyt uprchlíkům

Od pondělí 21. 3. 2022 začínají v Česku platit zákony, které by měly zjednodušit pobyt ukrajinským uprchlíkům a také usnadnit jejich zaměstnávání. Díky tzv. Lex Ukrajina, který tvoří tři zákony, získají uprchlíci například dlouhodobé vízum za účelem dočasné ochrany. Stanou se cizincem s trvalým pobytem, budou mít přístup k sociálnímu zabezpečení i zdravotnímu pojištění a budou mít volný vstup na trh práce. Všechny tři zákony prozatím platí do 31. 3. 2023.

Od 22. března 2022 zároveň nebudou udělována ve zjednodušeném režimu víza k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu na území, tedy takzvaná speciální dlouhodobá víza pro občany Ukrajiny. V účinnost vstupuje zmiňovaný zákon č. 65/2022 Sb. (tzv. lex Ukrajina), kterým se pro občany Ukrajiny prchajícím před ozbrojeným konfliktem z Ukrajiny a některým dalším kategoriím osob zavádí dočasná ochrana. I nadále bude možno žádat o udělení dlouhodobého víza za účelem strpění pobytu na území, ovšem ve standardním řízení. Podrobné informace naleznete na stránkách ministerstva vnitra.

Lex Ukrajina tvoří 3 zákony, které nabývají účinnosti 21.3. 2022 (platnost do 31.3.2023). Jsou to:

65. Zákon o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace

  • zavádí udělování dlouhodobých víz za účelem dočasné ochrany (z právního hlediska odpovídajících dlouhodobému vízu za účelem strpění pobyt na území; držitelé již udělených speciálních víz se stávají automaticky poživateli dočasné ochrany)
  • upravuje řízení ve věcech dočasné ochrany (analogie udělování víz k pobytu nad 90 dní za účelem strpění pobytu na území České republiky s určitými odlišnostmi)
  • možnost MV nebo policie ĆR stanovit cizinci místo, kde může podat žádost
  • postup při podání žádosti (osobní podání, formální stránka – vízový štítek do cestovního dokladu, případně udělení záznamu o udělení dočasné ochrany do cestovního dokladu nebo mimo něj)
  • zvláštní pravidla pro poskytnutí zdravotní péče (i v období 30 dnů před udělením dočasné ochrany), hrazeno z veřejného zdravotního pojištění

66. Zákon o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace

  • Cizinec s dočasnou ochranou se pro účely zákona o zaměstnanosti považuje za cizince s trvalým pobytem (může být například uchazečem, zájemcem o zaměstnání, vztahují se na něho opatření aktivní politiky zaměstnanosti – rekvalifikace, aj.)
  • Možnost umístění dětí do dětských skupin – otevření přístupu pro děti cizinců (např. nemusí být zaměstnancem zaměstnavatele, který služby poskytuje, žádost nemusí podávat pouze rodič), součástí i podmínky pro pracovního uplatnění v dětských skupinách pro cizince
  • Možnost využití sociálních služeb, součástí i podmínky pro pracovního uplatnění v zařízeních sociálních služeb
  • Humanitární dávka – 5000,-Kč po získání dočasné ochrany a následně opakovaně podobu následujících 5-ti kalendářních měsíců, pokud bude doložena nezbytnost s ohledem na příjmové, sociální a majetkové poměry cizince
  • Příspěvek na solidární domácnost – stanoveny podmínky a náležitosti žádosti, výše stanovena nařízením vlády – 3000,-Kč/měsíc na každého ubytovaného uprchlíka, maximálně 9000,- Kč za měsíc na domácnost

67. Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace

  • zákon řeší školní docházku dětí uprchlíků z Ukrajiny
  • Mateřské školy a základní školy – volný přístup do MŠ a ZŠ, tam kde není kapacita, řeší umístění kraj/MŠMT.
  • Do SŠ a VOŠ možnost přijetí do probíhajícího 1. ročníku, na VŠ mimořádná přijímací zkouška, nostrifikace diplomu bezplatná.
  • Vzdělávací program žáka – uprchlíka může být upraven, můžou být vyučováni rodilým mluvčím – výjimka z pedagogického vzdělání.
  • Pro účely prokazování předešlého vzdělávání stačí čestné prohlášení.
kategorie Právní infoservis

Sledujte živě konferenci „Férové podmínky pro zemědělce na evropské úrovni“ dnes 21.3.2022 od 9.00 hod.

ZEMĚDĚLSKÝ SVAZ ČR DNES POŘÁDÁ, SPOLEČNĚ S VÝBOREM PRO HOSPODÁŘSTVÍ, ZEMĚDĚLSTVÍ A DOPRAVU SENÁTU PČR, konferenci na téma: „Férové podmínky pro zemědělce na evropské úrovni“. Připojit se můžete i Vy dnes od 9 hod. na odkazu  www.senat.cz/prenos
 
Pozvání přijali:
MARTIN PÝCHA – předseda Zemědělského svazu ČR
senátor PETR ŠILAR – předseda Podvýboru pro zemědělství Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR
BOHUMÍR DUFEK– předseda Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR
JAN DOLEŽAL – prezident Agrární komory ČR
PAVEL SEKÁČ – náměstek ministra zemědělství
poslanec MICHAL KUČERA – předseda Zemědělského výboru Poslanecké sněmovny PČR
STEFAN MEITINGER – DBV–Německo
JAROSLAV VAŇOUS – předseda představenstva ZD Sloupnice
 

Konferenci moderuje tiskový mluvčí Zemědělského svazu ČR pan Vladimír Pícha.

Konference se pořádá na podporu sociálního dialogu a náklady na konferenci budou hrazeny z prostředků na sociální dialog v roce 2022 dle § 320a zákoníku práce.

Přílohy:
  • Zdroj: ZS ČR

Mimořádná tripartita řešila aktuální situaci na Ukrajině

Tisková konference po mimořádném jednání tripartity, 17. března 2022.
Tisková konference po mimořádném jednání tripartity, 17. března 2022.

Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů se ve čtvrtek 17. března 2022 sešli na mimořádném jednání Rady hospodářské a sociální dohody ČR. Hlavním tématem dnešního zasedání byla aktuální situace na Ukrajině a její dopady na Českou republiku.

Ruská invaze na Ukrajinu se do české ekonomiky citelně promítá v několika oblastech – migrace, narušení obchodu, cenových šoků, investic a úvěrových expozic. Válka vyhnala z domovů již přes dva miliony osob a dle predikcí OSN budou nuceny v krátké době odejít další čtyři miliony lidí. Od počátku konfliktu do ČR dorazilo odhadem přes 270 tisíc ukrajinských uprchlíků.

Přímých i nepřímých dopadů na Českou republiku je celá řada a musíme se s nimi vyrovnat. Přímým důsledkem války je uprchlická vlna. Jsou to lidé, kteří utíkají před válkou, aby si zachránili svůj život. Těmto lidem musíme maximálně pomoci,“ sdělil při jednání tripartity předseda vlády Petr Fiala.

Aktuální situace vyvolaná ruskou agresí na Ukrajině a s ní související migrační vlnou byla ústředním tématem jednání vlády se zástupci odborů a zaměstnavatelů. Zástupci tripartity se shodli, že za současné situace je nesmírně důležité udržet v České republice sociální smír a že vláda musí činit kroky, které zmírní dopady migrační vlny na ekonomiku i společnost. K tomu je třeba uprchlíky z Ukrajiny co nejlépe a nejdříve začlenit do české společnosti. Podle premiéra Petra Fialy zatím Česká republika migrační vlnu zvládá velmi dobře, možná nejlépe ze všech postižených zemí. V krocích, které pomáhají vysoká čísla uprchlíků z Ukrajiny zvládat, je ale třeba pokračovat.

Tripartita se zabývala možnými dopady přílivu uprchlíků na náš zdravotní a sociální systém a na školství, ale i na zaměstnanost. Její představitelé se shodli, že je třeba reagovat především na fakt, že přicházejí především ženy s dětmi, zatímco muži z Ukrajiny naopak Českou republiku opouštějí, aby se zapojili do obrany země. Za důležité vyzdvihla tripartita také boj s dezinformacemi a populismem a další posílení kybernetické bezpečnosti země.

Ukrajina byla dlouhodobě nejvýznamnější zemí v oblasti pracovní migrace. Ke dni zahájení vojenské invaze bylo v ČR zaměstnáno 195 tisíc ukrajinských občanů. Válečným uprchlíkům jsou udělována speciální víza s platností na jeden rok, která umožňují mimo jiné jejich okamžité zapojení do pracovního procesu. Do 13. března 2022 bylo uděleno 161 tisíc speciálních víz.

Další jednání Rady hospodářské a sociální dohody ČR se uskuteční v úterý 12. dubna 2022 od 10.00 hod.

Stát dal souhlas se zahájením výběrového řízení na dodavatele nového jaderného zdroje v Dukovanech

Předseda vlády navštívil jadernou elektrárnu Dukovany, 17. března 2022.
Předseda vlády navštívil jadernou elektrárnu Dukovany, 17. března 2022.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v návaznosti na stanovisko vlády dalo investorovi nového bloku jaderné elektrárny Dukovany souhlas se zahájením tendru a přizvání třech uchazečů, tj. Électricité de France, Korea Hydro and Nuclear Power Company a Westinghouse Electric Company LLC, kteří prošli bezpečnostním posouzením. Zároveň MPO vyzvalo investora, aby zahájil výběrové řízení, což společnost Elektrárna Dukovany II, a. s. učinila tentýž den, tj. 17. března 2022.

„Udělali jsme významný krok k dostavbě jaderné elektrárny Dukovany. Parametry výběrového řízení jsou nastaveny tak, aby se ho nemohly účastnit státy, které jsou bezpečnostním rizikem. Je to klíčový a důležitý projekt z hlediska energetické soběstačnosti a bezpečnosti České republiky,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Podle První prováděcí smlouvy o spolupráci při výstavbě nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany v České republice zaslalo MPO investorovi EDUII souhlas se zapracováním bezpečnostních požadavků do poptávkové dokumentace a souhlas s přizváním třech dodavatelů nového jaderného zdroje, kteří byli na základě usnesení vlády prověřeni v rámci tzv. bezpečnostního posouzení Ministerstva vnitra a jím řízené skupiny zpravodajských služeb a MPO.

„Zahájení tendru je významný milník, nicméně důležité je nyní především plnění dalších úkolů, zejména pokračování povolovacích procesů, notifikace veřejné podpory a úspěšné vysoutěžení dodavatele s co nejvýhodnějšími podmínkami pro Českou republiku. Pro Ministerstvo průmyslu a obchodu bude zásadní, aby vše proběhlo korektně a hladce a na to se nyní soustředíme,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

V návaznosti na souhlas státu investor zahájil výběrové řízení, které by mělo být uzavřeno na přelomu roku 2023/2024, poté bude vybrán dodavatel. Následuje finalizace kontraktu a v roce 2024 jeho podpis paralelně s uzavřením smlouvy o výkupu mezi státem a EDUII a rozhodnutím vlády o poskytnutí státní půjčky formou tzv. návratné finanční výpomoci podle nízkouhlíkového zákona, který vstoupil v účinnost 1. ledna 2022. Výstavba Dukovan II má být dle platného harmonogramu zahájena v roce 2029, spuštění bloku se předpokládá v roce 2036.

„Klíčovými aspekty v tendru budou kromě výše nabízené ceny i další podmínky, zejména garance dodavatelů za dodržení harmonogramu a rozpočtu. Z pohledu MPO je důležitá i významná míra zapojení českého průmyslu do přípravy a výstavby a transfer technologií, které zajistí nezávislý provoz a rozvoj českého know-how v jaderném sektoru,“ dodává náměstek ministra průmyslu a obchodu pro jadernou energetiku Tomáš Ehler.

Součástí poptávkové dokumentace na nový zdroj v Dukovanech je i nezávazná opce na další bloky v lokalitě Temelín a Dukovany. MPO v souladu s programovým prohlášením vlády připraví podklady pro rozhodnutí dalším rozvoji jádra v ČR.

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Pomoc pro lidi prchající před válkou na Ukrajině je definitivně schválena. Výplata dávek půjde vyřídit on-line

V pondělí může začít výplata humanitární dávky pro ukrajinské občany, kteří k nám utíkají před válkou. Senát i prezident se dnes vyslovili pro novelu opatření v oblasti zaměstnanosti a sociálního zabezpečení.
 
MPSV nyní intenzivně pracuje na tom, aby proces vyplácení žádostí probíhal on-line a nebylo tak nutné osobně navštívit pobočky Úřadu práce ČR. Schválena je i solidární dávka určená domácnostem, které ubytují ukrajinské občany v nouzi. Její výši ještě definitivně projedná vláda, nicméně panuje shoda na 3 000 korun měsíčně za každého ubytovaného uprchlíka, maximálně v součtu 9 000.
 
Humanitární dávka 5 000 korun na měsíc a osobu je určena občanům z Ukrajiny, kteří utekli do ČR před válečným konfliktem. Pokrýt má základní životní náklady. „Aktuálně děláme vše pro to, aby se výplata humanitární dávky ve většině případů dala vyřídit online. Bylo by to jednodušší pro lidi, ale i Úřad práce ČR, který je nyní velmi vytížen. V pondělí proto chceme spustit mobilní aplikaci, zatím alespoň v pilotním režimu. Lidé by tak žádost o dávku pro sebe i své děti vyřídili jednoduše z mobilu. Kompletní administrace těchto dávek přes mobil pak bude otázkou následujících dní,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Na vývoji aplikace MPSV spolupracuje s Úřadem práce ČR a společností OK System.
 
Aby výplata dávky šla uskutečnit bezhotovostně, je třeba mít zřízen účet v české bance. MPSV společně s Českou bankovní asociací zajistilo pomoc osmi bank, které příchozím do ČR zařídí účet. U pražského Kongresového centra proto byl postaven stan, ve kterém lze účet na místě zřídit. Obdobně budou postupovat i ostatní asistenční centra v krajích.
 
„Opravdu oceňuji rychlou reakci bank, vnímají to jako společenskou zodpovědnost. Osm z nich připravilo účty, zrychlené vydání karet a internetové bankovnictví bez poplatků, některé z nich mají telefonní linky obsluhované ukrajinskými pracovníky,“ podotkl ministr Jurečka. Platí, že v případě potřeby lze peníze vyplatit i v hotovosti. Humanitární dávka tak nahradí od nového týdne mimořádnou okamžitou pomoc, o kterou mohli uprchlíci žádat doposud. Těchto žádostí bylo podáno bezmála 70 tisíc. „Součástí schválené legislativy je i volný vstup na trh práce pro držitele speciálního víza. To je velmi důležité, protože odpadne nutnost žádat o povolení k zaměstnání,“ připomněl Jurečka. „Důrazně ale varuji před nekalými praktikami některých agentur. Společně se Státním úřadem inspekce práce se zaměříme na to, aby nikdo nezneužíval složité životní situace lidí, kteří u nás hledají bezpečí. To prostě nemáme v plánu tolerovat,“ zdůraznil.
 
MPSV ukrajinské občany informuje o tom, jaká mají na českém trhu práce práva i povinnosti např. prostřednictvím svého webu.
 
Na humanitární dávku má nárok každý, kdo disponuje tzv. vízem o strpění vydaným Ministerstvem vnitra. Vyplacena mu může být i zpětně za měsíc, ve kterém vízum získal,
není tedy nutné hned v pondělí jít žádat na Úřad práce ČR. O způsobu výplaty lze stát informovat třeba kdykoliv v průběhu března a brzy to bude možné také zmíněnou aplikací.
Dávku lze vyplatit i opakovaně, pro další měsíce je ale nutné o ni zažádat a prokázat příjmy.
 
 
  • Zdroj: MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČR