Policy Brief VÚBP – Covid-19, nemoc z povolání

Policy Briefs VÚBP, v. v. i., poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, které řešil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. Tentokrát je to podcast Covid-19, nemoc z povolání.

Nemocí z povolání rozumíme nemoc, která vzniká nepříznivým působením škodlivých vlivů, pokud vznikla za podmínek uvedených v seznamu nemocí z povolání. Onemocnění covid-19 se již na seznam nemocí z povolání dostalo. Účastníci podcastu odpovídali na několik otázek, které se dotýkaly právě této problematiky. Cílem bylo představit veřejnosti blíže podmínky, za kterých se toto onemocnění stane nemocí z povolání, a také v této souvislosti informovat o datech shromážděných v České republice od počátku pandemie.

 
Přílohy:
  • Zdroj: VÚBP, BOZPinfo

OS a LOK-SČL napsaly poslancům kvůli škrtům ve zdravotnictví

Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR a Lékařský odborový klub – Svaz českých lékařů se před projednáváním návrhu státního rozpočtu obrátily dopisem na poslankyně a poslance kvůli škrtům týkajícím se zdravotnictví.
 
Dopis najdete níže jako soubor ke stažení.
Přílohy:

Vláda schválila pomoc podnikatelům zasaženým pandemií, rozhodla také o mimořádném navýšení důchodů

Tisková konference po jednání vlády, 16. února 2022.
Tisková konference po jednání vlády, 16. února 2022.
Vláda premiéra Petra Fialy na svém jednání ve středu 16. února 2022 schválila další pomoc podnikatelům zasaženým pandemií covid-19. Podpora se týká cestovního ruchu, pořádání akcí a zájezdové dopravy a provozovatelů a organizátorů adventních trhů. Kabinet rozhodl také o mimořádném zvýšení důchodů v průměru o 1 017 korun od letošního června.

Vláda na jednání rozhodla, že od června 2022 dojde k mimořádnému zvýšení důchodů. Stane se tak kvůli růstu cen za období od července 2021 do ledna 2022, kdy ceny za domácnosti rostly o 8,2 %. Překročily tak 5% hranici, která je pro mimořádné zvýšení nutná. „Vláda dnes odsouhlasila mimořádné navýšení důchodů o 8,2 %. Lidé, kteří pobírají penzi, si tak v průměru přijdou na 1 017 k penzi navíc. To je rozhodnutí naší vlády, které je důležité proto, že pomáhá potřebným a stará se o občany, kteří tu pomoc skutečně potřebují,“ uvedl premiér Petr Fiala.            

Zvýšení se dotkne také důchodů přiznaných v období od 1. června do 31. prosince 2022. Spolu s důchody poroste i výše příplatků k důchodu. Díky zvýšení o 8,2 % tak dojde k nárůstu výdajů ze státního rozpočtu na důchody o 20 miliard korun, na příplatky pak o 100 milionů korun. Více informací v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Nově schválená finanční kompenzace za zrušené adventní trhy se týká jak samotných stánkařů, tak i organizátorů trhů. Provozovatelé trhů mohou žádat odškodnění za dobu od 26. listopadu do 25. prosince 2021, kdy byl provoz adventních a vánočních trhů zakázaný. Finance se budou vyplácet na základě pravidla de minimis, na které není potřeba notifikace Evropské komise. Stánkaři provozující jeden stánek mohou žádat o 5 tisíc korun za den, se dvěma stánky o 8 tisíc korun za den a se třemi a více stánky pak o 11 tisíc korun za den. Maximální podpora pro stánkaře tak může činit až 330 tisíc korun. Organizátoři adventních trhů pak budou moci získat až 80 % z nákladů, které měli na organizaci zrušeného trhu. Podpora se netýká organizátorů, jejichž trhy byly pouze omezeny, nikoliv zrušeny. Celkem může jeden žadatel získat příspěvek až 5 milionů korun.

Shodli jsme se, že naše vláda poskytne podnikatelům pomoc až do výše zhruba 5 miliard korun, kterými se budou kompenzovat ztráty, které vyplývaly z opatření, která provedla předcházející vláda. Ta opatření se týkají stánkařů na adventních trzích, týkají se také oblastí cestovního ruchu, pořádání akcí a také nově i zájezdové dopravy. Jsem velice rád, že jsme i v těchto rozpočtově složitých časech našli finanční prostředky a našli dohodu jak pomoci podnikatelům, kteří byli opatřeními v důsledku covidu skutečně postiženi,“ doplnil předseda vlády.

Vláda dnes schválila rovněž podporu pro vybrané podnikatelské sektory zasažené pandemií covid-19. Týká se konkrétně tří oblastí: cestovního ruchu, pořádání akcí a eventů a zájezdové dopravy. Pro podnikatele z cestovního ruchu a pořádání akcí jsou připraveny dva programy. Program COVID – Nepokryté náklady mohou využít subjekty, kterým za období od 1. listopadu do 31. prosince 2021 poklesl obrat oproti roku 2019 nejméně o 50 %. Oprávněným žadatelům program poskytne podporu ve výši 50 % nepokrytých fixních nákladů, pořadatelům akcí pak 70 %. Celkem tak může žadatel z oblasti cestovního ruchu získat 1,5 milionu korun, pořadatelé akcí pak až 3 miliony. Na program jsou vyčleněny 2 miliardy korun.

Druhým programem je COVID 2022 – Sektorová podpora. Zde je stanovena podpora na jednoho příjemce ve výši 500 korun na den za každého zaměstnance v pracovním poměru. Celkem pak opět může žadatel z oblasti cestovního ruchu získat 1,5 milionu korun, pořadatelé akcí pak až 3 miliony. V programu je připraveno 1,75 miliardy korun.

Pro podnikatele z oblasti zájezdové dopravy je připravený program COVID Bus. Cílem je posílení likvidity, zachování provozu a udržení stávající nabídky služeb a pracovních míst. Na podporu mají nárok subjekty, jejichž obrat poklesl v období od 1. listopadu do 31. prosince 2021 oproti stejnému období roku 2019 vinou pandemie alespoň o 50 %. Jeden žadatel může z programu získat maximálně 2,5 milionu korun. Na výši příspěvku bude mít vliv například kapacita či emisní třída autobusů. Alokace programu je 400 milionů korun.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/vysledky-jednani-vlady-16-unora-2022-194345/.

Hodnocení rizik, odborná příprava a politika – zásadní faktory pro zdravou práci na dálku

Ačkoli práce z domova má potenciální výhody, může mít také dopad na zdraví pracovníků a přispět k rozvoji muskuloskeletálních poruch, není-li náležitě řízena.

 
Zaměstnavatelé a zaměstnanci musí společně provést hodnocení rizik domácího pracoviště a na jeho základě zmírnit faktory, které zhoršují muskuloskeletální poruchy, a co nejlépe upravit pracoviště z ergonomického hlediska. Zaměstnavatelé musí zavést politiku v oblasti práce na dálku, která zahrnuje ustanovení o hodnocení a řízení pracovních rizik, ergonomickém vybavení, pracovní době a očekávaných výsledcích. Při prevenci a zvládání muskuloskeletálních poruch hrají důležitou roli také vzdělávání a odborná příprava. Pomáhají osobám pracujícím na dálku zůstat aktivní po celý pracovní den.
  • Zdroj: Agentura EU-OSHA,

Do dozorčí rady ČEZ za zaměstnance Milan Wagner

Do dozorčí rady ČEZ zvolili 24. ledna zaměstnanci Milana Wagnera, který je předsedou odborové organizace základní organizace KOVO profesních zaměstnanců Teplárny Ústí nad Labem. Ta působí u pobočky ČEZ Teplárna Trmice a je součástí Skupiny ČEZ.

Volba členů dozorčí rady ČEZ probíhá v souladu se stanovami ČEZ s tím, že dvě třetiny členů dozorčí rady volí a odvolává valná hromada, jednu třetinu členů dozorčí rady ČEZ volí a odvolávají zaměstnanci společnosti. Členem dozorčí rady voleným zaměstnanci může být pouze zaměstnanec, který je u společnosti v pracovním poměru. Způsob volby a odvolání členů dozorčí rady volených zaměstnanci společnosti a jejich náhradních členů určuje Volební řád ČEZ, a. s., který také může stanovit, že se volby uskutečňují prostřednictvím volitelů. Funkční období jednotlivého člena dozorčí rady je čtyřleté.

  • Zdroj: OS KOVO

Praktické zásady používání OOPP

Informační brožura se zaměřuje na poskytnutí obecných informací o osobních ochranných pracovních prostředcích (OOPP) a na základní zásady nakládání s nimi včetně jejich typologie.
 
Poskytuje informace a návodnou instruktáž zejména zaměstnancům a zaměstnavatelům ve zdravotnictví, neboť právě tento segment byl v nedávné minulosti masivně atakován požadavky na zajištění OOPP z důvodu pandemie nemoci covid-19.

Publikace rovněž poučuje o správném oblékání i svlékání OOPP až do fáze nakládání s použitými OOPP v režimu odpadového procesu. Prezentuje se vhodná osvětová činnost a zdůrazňuje školení v předmětné oblasti, včetně příkladů nejčastějších chyb a nesprávností při používání OOPP. Pro hlubší studium problematiky je předkládán ucelený soubor odborných textů, doktrína a literatura, která čtenáři umožní zásadní rozšíření znalostí o OOPP. Obdobný přínos má právní rešerše. Zvláštní pozornost si zaslouží i přílohová část s prezentovanými výsledky cíleného výzkumu.

Publikace, kterou najdete v rubrice Knihovna BOZP/Ke stažení, vznikla s finančním přispěním z institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace na léta 2018–2022 a je součástí výzkumného úkolu 07-2020-VÚBP Hodnocení a řízení pracovních rizik na zdravotnických pracovištích v kontextu protiepidemiologických opatření, řešeného Výzkumným ústavem bezpečnosti práce, v. v. i., ve spolupráci s HARTMANN – RICO a.s., v letech 2020–2021.

  • Zdroj: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.

Anketa: Automobilky věří v návrat k předkrizovým výsledkům

Přestože se celý svět už dva roky potýká s pandemií Covidu-19, poptávka po automobilech je nadále vysoká. I díky neutuchajícímu zájmu zákazníků by se proto tuzemští výrobci aut v roce 2022 rádi vrátili k předkrizovým hodnotám výroby, vyplývá z ankety mezi českými firmami z automobilového průmyslu.

Otázky:

  1. Jaký bude rok 2022 z pohledu automobilového průmyslu a vaší společnosti?
  2. Jaké hlavní výzvy a překážky podle Vás automobilový průmysl v roce 2022 čekají? 

ZDENĚK PETZL, VÝKONNÝ ŘEDITEL SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU 

Petzl 2

  1. Bude záležet na tom, jak zvládneme pandemii Covid-19. Firmám kvůli vyšší nemocnosti, karanténám nebo ošetřování člena rodiny chybí část zaměstnanců, které lze jen obtížně nahradit. Do objemu a profitability výroby se také promítne přetrvávající nedostatek vstupů či konkrétních součástek a jejich zdražování. Minimálně v první polovině roku se bude automobilový průmysl vypořádávat s nedostatkem čipů. Jakkoli v posledních týdnech vidíme mírný pokles růstu cen některých vstupů a částečnou normalizaci dodavatelsko-odběratelských vztahů, dá se očekávat, že rozkolísanost globální ekonomiky bude pokračovat se všemi důsledky. A k návratu ke standardním dodacím lhůtám, poklesu cen energií a dalších vstupů bude docházet jen pozvolně. Pokud i toto překonáme, pevně věřím, že rok 2022 by mohl představovat začátek návratu k předkrizovým hodnotám objemů výroby, neboť poptávka po automobilech je na světových trzích nadále vysoká.
  2. Je to především narušený dodavatelský řetězec, ať už jde o nedostatek, potažmo zdražování vstupních surovin a komponentů. Dále pak problémy v logistice a nárůst jejích cen, ale i nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Problémy zejména pro menší firmy způsobilo i skokové zdražování energií. V oblasti lidských zdrojů jsou úkoly dlouhodobější – od změn ve vzdělávacím systému až po programy vedoucí k zajištění kvalifikované zahraniční pracovní síly. Jakkoli je současná situace ekonomicky velmi složitá, firmy přesto musí v zájmu udržení konkurenceschopnosti investovat do digitalizace a automatizace výroby, adaptovat se na nástup technologií čisté mobility a v neposlední řadě se aktivně připravovat i na dosažení uhlíkové neutrality ve výrobě.

TOMÁŠ PAROUBEK, PR MANAŽER TOYOTA MOTOR MANUFACTURING CZECH REPUBLIC

Paroubek

  1. Automobilový průmysl si za poslední dva roky užil velmi turbulentní období. Důležitá bude po náročných letech 2020 a 2021 stabilizace po dopadech Covidu nebo i nedostatku čipů. A to nejen s ohledem na nové emisní politiky a limity. Z pohledu naší firmy se pak všichni připravujeme a velice těšíme na výrobu nového modelu Aygo X.
  2. Evropský automobilový průmysl je hodně tlačen limity Evropské unie. Výrazně ho také ovlivňují další rostoucí ceny vstupů, ať už energií, surovin, nákladů na logistiku nebo mzdy. Celé odvětví tak nebude ovlivňovat jen krize s čipy. Předpokládat se dají i problémy s nedostatkem některých kovů, plastů a jiných komponent. Firmy ale budou mít i další výzvy, investují do nových technologií, automatizace, robotizace a rozšiřují kvalifikace svých zaměstnanců. 

PETR MICHNÍK, VEDOUCÍ ADMINISTRATIVNÍ SUBDIVIZE, HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH.

Michnik

  1. Rok 2021 byl pro celý autoprůmysl nesmírně obtížný. Výrobu ovlivnila především kritická situace s dodávkami polovodičů. Naše společnost však mohla díky velkému množství objednávek a skvělé spolupráci s dodavateli pružně reagovat na aktuální situaci a držet výrobu na úrovni výrobního plánu. Vývoj na další období je velmi těžké předvídat, jistě se bude opět jednat o náročný rok pro všechny. Z hlediska naší společnosti je pozitivní zejména neutuchající zájem zákazníků o naše vozy a naším cílem je vrátit v roce 2022 objem výroby v našem závodě na předcovidovou úroveň. Počítáme se zrychlením výrobní linky a již nyní jsme proto zahájili nábor 130 nových zaměstnanců do výroby.
  2. Stabilizace dodávek komponentů všeho druhu bude nadále záležet především na vývoji pandemie. Z dlouhodobějších výzev bych zmínil to, že podniky v autoprůmyslu musí rychle reagovat na legislativní i své interní cíle v oblasti uhlíkové neutrality. Nejedná se jen o výrobu vozidel s alternativními pohony, ale velký důraz je třeba klást i na omezování emisí z výroby samotné. Jsem rád, že v této oblasti má naše společnost na čem stavět. V Nošovicích vyrábíme elektromobily již téměř dva roky a hybridní a elektrické vozy tvoří třetinu naší současné produkce. Kromě toho značka Hyundai nabízí nejširší spektrum vozidel s alternativními pohony včetně těch s vodíkovými palivovými články.

LIBOR LÁZNIČKA, JEDNATEL SPOLEČNOSTI CONTINENTAL BARUM S.R.O. OTROKOVICE

Laznicka

  1. Určitě nebude vůbec lehký. Vzhled k současným zásobovacím a logistickým obtížím, k růstu cen energií, které zaznamenáváme, a k vyčerpanému pracovnímu trhu.
  2. Výzvou bude zachování dodavatelské flexibility. Jako překážka se jeví právě růst surovin, energií, přepravy a nedostatek lidí ochotných pracovat v průmyslu a směnném provozu.

Článek vyšel v časopise Spektrum 1Q/2022. Celé číslo čtěte zde.

kategorie Spektrum

Analýza smrtelné pracovní úrazovosti v ČR v roce 2020

Článek se zabývá ukazateli smrtelných pracovních úrazů zaznamenaných v České republice v roce 2020 a dále jejich vývojem od roku 2011. Uvádí jejich charakteristiku vyjádřenou příčinami a okolnostmi, nehodami a zdroji nehod.
 
Dále uvádí druh zaměstnání, činnost, úkon a případnou indispozici zraněných zaměstnanců v okamžiku úrazu a také porušené právní předpisy. V příloze je tabulková část s přehledy a časovými řadami ukazatelů pracovní úrazovosti a okolnostmi pracovních úrazů.
 
  • Zdroj: BOZPinfo

Policy Brief VÚBP – Šikana v pracovních vztazích z pohledu zaměstnavatelů

Policy Briefs VÚBP, v. v. i., poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, které řešil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. Tentokrát je to podcast Šikana v pracovních vztazích z pohledu zaměstnavatelů.
 

V dalším díle ze série podcastů VÚBP, který vznikl pod patronací Ministerstva práce a sociálních věcí, jsme se zaměřili na fenomén mobbingu, bossingu a staffingu z pohledu zaměstnavatelů a vedoucích pracovníků. Mobbing, bossing či staffing má závažné negativní důsledky nejen pro zaměstnance, který je tomuto jednání vystaven, ale také pro organizaci, ve které se odehrává.

Tyto jevy jsou spojeny s častými a dlouhodobými pracovními absencemi, přináší také zvýšenou fluktuaci pracovníků a následně náklady na výběr a zaškolení nových zaměstnanců. Toxické pracovní klima ovlivňuje soudržnost pracovního kolektivu, podílí se na zvýšené hladině pracovního stresu, snižuje produktivitu práce a v konečném důsledku vede k finančním ztrátám organizace.

V případě mobbingu, bossingu a staffingu existuje také riziko, že dotčený zaměstnanec podá k prošetření orgánům inspekce práce podnět, který povede k uložení pokuty zaměstnavateli. Výjimečné nejsou ani případy soudních sporů v této oblasti, případně medializace případů a následné poškození důvěryhodnosti organizace. Proto je i pro zaměstnavatele důležité zajímat se o problematiku mobbingu a vztahové patologie na pracovišti a preventivně působit a minimalizovat možnost výskytu těchto projevů.

Přílohy:
  • Zdroj: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.

Svaz průmyslu a dopravy zařadil udržitelnost mezi své priority

 

  • Udržitelnost a ESG již není jen téma k diskuzi, ale stalo se integrální součástí finančních trhů a byznysových strategií podniků. Současně jsou však tyto oblasti i předmětem připravované unijní i národní regulace. To bude proto vyžadovat intenzivní dialog mezi firmami, zaměstnavateli, vládou i dalšími institucemi.
  • Svaz průmyslu a dopravy ČR vytváří nový expertní tým pro udržitelnost, který vede člen představenstva SP ČR Petr Jonák, který zároveň zastřeší pilíř udržitelnosti ve Výzvě k druhé ekonomické transformaci. Petr Jonák byl také nově jmenován členem Rady vlády pro udržitelný rozvoj.

Svaz průmyslu a dopravy ČR vytvořil expertní tým pro udržitelnost, který zastřeší současnou paletu existujících aktivit této největší zaměstnavatelské a podnikatelské organizace a zároveň je rozšíří a systematizuje. Do nového týmu se zapojili zástupci členských podniků, oborových asociací, ale i spolupracujících akademických organizací. Tým bude svoji činnost koordinovat také se signatáři Výzvy k druhé ekonomické transformaci, jejímž partnerem Svaz průmyslu je.

Expertní tým pro udržitelnost bude projednávat a připravovat stanoviska k oblastem legislativy souvisejících s udržitelností a ESG, které ovlivňují byznys. Příkladem je chystaná unijní směrnice o podávání zpráv ze strany podniků o udržitelnosti (CSRD), která dále rozšiřuje původní směrnici o podávání zpráv z nefinančních oblastí. SP ČR pomůže svým členům adaptovat se na nové trendy a povinnosti, včetně implementace cílů OSN Agendy 2030 a cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Tým bude připravovat také odborné semináře, školení a programy pro členskou základnu.

„Udržitelný rozvoj je jednou z priorit a cílů Evropské unie a je předmětem řady legislativních diskuzí a záměrů na evropské i globální úrovni, které budou mít dopad i na podniky operující v Česku. Svaz proto vnímá tuto oblast jako jednu ze svých zastřešujících priorit a svým novým expertním týmem chce nabídnout pomocnou ruku svým členům. Zároveň využijeme členství Svazu v BusinessEurope a jeho pracovních skupinách, abychom aktivně ovlivnili legislativní i nelegislativní diskuze v EU, a v součinnosti s Business at OECD také na globální úrovni. Jednou konkrétní oblastí, o kterou se budeme snažit v koordinaci s našimi partnery, je zabránění neúnosné administrativní zátěže firem, kterou by některé uvažované systémy reportování mohly přinést,“ uvedla Dagmar Kuchtová, generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR a členka výkonného předsednictva Konfederace evropského podnikání BusinessEurope.

Skupina vzniká pod odborným vedením Petra Jonáka, člena představenstva Svazu, který je ředitelem pro vnější vztahy a udržitelnost ve společnosti T-Mobile. V minulosti se podílel na strategiích konkurenceschopnosti ČR, byl členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a dlouhodobě se věnuje oblasti udržitelnosti a ESG. Petr Jonák zároveň zastřeší pilíř Sustainability ve Výzvě k druhé ekonomické transformaci. Letos v lednu ho ministryně pro životní prostředí Anna Hubáčková jmenovala také členem Rady vlády pro udržitelný rozvoj.

„Udržitelnost a cíle ESG budou v dalších letech jedním z největších impulzů inovací a budou také podmínkou udržení konkurenceschopnosti. Nesprávná regulace ale může firmám značně ublížit. Udržitelnost každopádně bude neoddělitelnou součástí ekonomické transformace, na jejímž prahu se Česká republika nachází. Do pracovní skupiny se nám podařilo dostat řadu odborníků z různých sektorů a jednou z našich prvních priorit bude připravit naše členy na Směrnici o nefinančním reportingu, kterou přes její význam řada firem stále nevnímá a neuvědomuje si, že na ně dopadne. To bude také jedním z našich prvních cílů na první polovinu tohoto roku,“ uvedl Petr Jonák, člen představenstva SP ČR zodpovědný za oblast udržitelnosti a předseda nového expertního týmu SP ČR pro udržitelnost.

„Udržitelnost vnímáme ve všech třech pilířích konceptu ESG. Dnes ve veřejné debatě výrazně převládá pilíř „E“ (Environment), čili diskuse o životním prostředí a klimatu. Zapomínat na zbylé dva pilíře Social a Governance by však bylo chybou,“ dodal Jonák.

O EXPERTNÍCH TÝMECH SP ČR

Nový Expertní tým (ET) pro udržitelnost doplní dalších 14 oblastí, kterým se SP ČR systematicky věnuje. V expertních týmech jsou zastoupeni odborníci převážně z řad členů a vytváří stanoviska k projednávaným legislativním návrhům. Mezi expertní týmy SP ČR patří např.: ET pro digitální ekonomiku, ET pro zaměstnanost, ET pro environmentální politiku, ET pro energetickou a klimatickou změnu, EU tým, ET Platforma exportérů a další.

kategorie Tiskové zprávy