Stavební produkce dále klesla

Stavební produkce v březnu reálně meziročně klesla o 6,0 %. Meziměsíčně byla nižší o 0,9 %. Stavební úřady vydaly meziročně o 13,3 % stavebních povolení méně a orientační hodnota těchto povolení klesla o 6,3 %. Meziročně bylo zahájeno o 21,0 % bytů méně. Dokončeno bylo o 22,7 % bytů méně.

„Stavební produkce v březnu meziročně klesla o 6,0 %. Meziměsíčně byl zaznamenán také pokles, který byl ale mírnější než v únoru. Zatímco meziměsíční pokles šel plně za pozemním stavitelstvím a inženýrské stavby rostly, k meziročnímu poklesu přispěly oba segmenty stejnou měrou,“ říká Petra Cuřínová, vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby ČSÚ. Produkce v pozemním stavitelství se ve srovnání se stejným měsícem minulého roku snížila o 4,1 %. Produkce inženýrského stavitelství meziročně klesla o 12,0 %.

Stavební úřady vydaly 6 805 stavebních povolení, meziročně o 13,3 % méně. Orientační hodnota povolených staveb dosáhla 44,1 mld. Kč a meziročně klesla o 6,3 %.

Zahájeno bylo 3 306 bytů a tento počet meziročně klesl o 21,0 %. Dokončeno bylo 2 549 bytů. „Počet dokončených bytů meziročně klesl o 22,7 % zčásti vlivem vyšší srovnávací základny z loňského března. Rodinné i bytové domy klesaly podobným tempem a celkový pokles tlumily nástavby zejména bytových domů,“ vysvětluje Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

Průměrný evidenční počet zaměstnanců ve stavebnictví se meziročně snížil o 1,5 %. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců meziročně vzrostla o 12,1 %.

Stavební produkce podle údajů Eurostatu v únoru 2023 v EU27 meziročně vzrostla o 2,1 %. Pozemní stavitelství se zvýšilo o 2,0 % a inženýrské stavitelství se zvýšilo o 2,9 %. Údaje za březen 2023 Eurostat zveřejní podle předběžného harmonogramu dne 22. 5. 2023.

Produkce v průmyslu vzrostla, zakázek bylo méně

Průmyslová produkce v březnu meziročně reálně vzrostla o 2,2 %. Meziměsíčně byla vyšší o 1,7 %. Hodnota nových zakázek se meziročně snížila o 1,7 %.

Průmyslová produkce v březnu 2023 byla reálně meziměsíčně vyšší o 1,7 %. Meziročně vzrostla o 2,2 %. „Meziroční růst produkce nejvýznamněji ovlivnila výroba motorových vozidel, kde se produkce zvýšila meziročně o 42 % a meziměsíčně o více než desetinu. Vedle vlivu nižší srovnávací základy se v tomto odvětví projevilo i zlepšení dodávek komponentů. Ve většině průmyslových odvětví však produkce meziročně poklesla,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ. Nejvyšší záporný příspěvek k vývoji průmyslové produkce zaznamenala výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu, kde se zčásti projevila loňská vyšší základna ovlivněná zvýšenou produkcí uhelných elektráren. Pokles pokračoval i v odvětvích výroba ostatních nekovových minerálních výrobků, v chemickém průmyslu, v hutnictví a slévárenství nebo těžbě a dobývání, kde produkce meziročně klesla o pětinu.

Hodnota nových zakázek v běžných cenách v březnu 2023 ve sledovaných odvětvích meziročně klesla o 1,7 %. Nové zakázky ze zahraničí se meziročně snížily o 5,0 %, tuzemské nové zakázky vzrostly o 5,6 %. „Meziměsíčně klesla hodnota nově uzavřených průmyslových zakázek již šestý měsíc v řadě. Zároveň, a to poprvé od podzimu roku 2021, klesla hodnota nových zakázek i meziročně,“ říká Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ. O více než pětinu klesla hodnota nových zakázek ve výrobě základních kovů, hutnictví a slévárenství, o desetinu v kovodělném průmyslu a pokles poptávky pokračoval i ve výrobě chemických látek a přípravků. Dvojciferný pokles zaznamenal i textilní průmysl, kde se však částečně projevila vyšší srovnávací základna.

Průměrný evidenční počet zaměstnanců v průmyslu se v březnu 2023 meziročně snížil o 1,3 %. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců v březnu 2023 meziročně vzrostla o 9,3 %.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem průmyslová produkce v únoru 2023 v EU27 meziročně vzrostla o 2,1 %. Největší meziroční růst zaznamenalo Irsko (o 25,3 %). Český průmysl vzrostl o 2,0 %, výkon německého průmyslu se zvýšil o 0,5 %. Naopak nejvíce klesl estonský průmysl (o 7,4 %). Slovenský průmysl zaznamenal pokles o 4,7 %.

Komentář k návrhu zvýšení daně z příjmů právnických osob

Zvýšení daně z příjmů právnických osob (DPPO) by podle Svazu průmyslu a dopravy ČR nebylo dobrým signálem pro naši ekonomiku a přispělo by ke zhoršení mezinárodní konkurenceschopnosti ČR včetně snížení soukromých prostředků pro investice, které ČR naopak potřebuje. Navíc některé strany vládní koalice slibovaly, že tuto daň nebudou zvyšovat. „Po rychlé konzultaci, kterou Svaz provedl v průběhu dubna s asi 65 firmami, bylo zvýšení daně z příjmů právnických osob hodnoceno mezi 5 možnými nejškodlivějšími řešeními. Zhoršovat si dále pozici vůči konkurenčnímu Polsku či ubírat firmám peníze na potřebné investice není cesta k dlouhodobému silnému růstu ekonomiky ani příjmů, byť by toto opatření bezpochyby určité prostředky minimálně v prvních letech do rozpočtu státu přineslo. Vláda by ovšem neměla opomíjet ekonomická fakta a souvislosti,“ upozorňuje generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR Dagmar Kuchtová.

Svaz průmyslu a dopravy ČR upozorňuje na tyto ekonomické argumenty proti tomuto návrhu:

  • Ačkoliv mají mnohé státy vyšší sazby korporátní daně, ČR v regionu soutěží v řadě oblastí s Polskem, přičemž náš soused má již teď konkurenční výhodu, např. v rychlosti povolovacích procesů. Polsko má v současnosti sazbu DPPO na stejné výši jako my (19 %), potenciální zvýšení sazeb by tak dále ztížilo pozici ČR.
  • Zisk je jedním ze zdrojů investic firem, včetně potřeby reinvestic, kdy ČR potřebuje s ohledem na výzvy, kterým čelí, investiční aktivitu zvyšovat, a ne ubírat firmám prostředky.
  • Reálný výběr DPPO v poměru k HDP ČR patří k nejvyšším v rámci OECD a přesahuje nejen ostatní státy v našem regionu, ale je vyšší i v porovnání se zeměmi jako Švédsko, Dánsko či Velká Británie.
  • DPPO je velmi silně spojena s ekonomickým vývojem. Z tohoto důvodu je rozumnější usilovat o prorůstová opatření, která mají mnohem vyšší dlouhodobý efekt. Jedná se např. o snížení daňové administrativy či snížení finanční a časové náročnosti plnění daňových povinností. V době potřeby podpory investic a silné globální konkurence je třeba spíše vytvářet stabilní prostředí pro investice a růst, což s ohledem na empirickou vazbu ekonomického vývoje a výběru daně z příjmů je klíčový faktor výběru daně.
  • V této souvislosti by vláda mohla navýšit příjmy i jinými pozitivními opatřeními. Jedná se zejména o podporu odpočtů na výzkum a vývoj a pozitivní kroky k většímu využívání tohoto nástroje a realizaci výzkumu a vývoje v ČR, včetně související vyšší přidané hodnoty a spill-over efektů pro naši ekonomiku.

Komentář SP ČR: Průmysl byl tažen výkonem automotive

Průmyslová produkce v březnu vzrostla meziročně o 2,2 %, samotný zpracovatelský průmysl vzrostl o 5,2 %. Kladné výsledky byly opět výrazně podpořeny hodnotami automobilového průmyslu, které vzrostly meziročně o 41 %, z důvodu nízké srovnávací základny a zlepšení dodávek komponentů. Dařilo se i odvětvím výroby počítačů a elektronických či optických zařízení, výrobě elektrických zařízení nebo strojírenství. Výrazná většina ostatních sektorů, de facto všechny ostatní, ale poklesla. Jedná se zejména o energeticky náročná odvětví jako chemický průmysl, hutnictví nebo nekovové minerální výrobky (např. sklářství), ale také např. papírenství nebo zpracování dřeva, přičemž jejich meziroční výsledky si po několik měsíců udržují více jak 10% meziroční pokles.

I přes oslabení ekonomiky si průmyslová produkce udržela růstové hodnoty, kdy za 1. čtvrtletí meziročně vzrostla o 0,8 %. Kladné výsledky průmyslu byly i v březnu doslova zachráněny hodnotami automotive, a to zejména z důvodu nízké srovnávací základny z minulého roku. Výrazná část sledovaných sektorů ale skončila v červených číslech. Jedná se zejména o energeticky náročná odvětví, např. chemický průmysl, sklářství či hutnictví. Průmysl jako celek totiž odráží stagnující ekonomiku, která se v prvních měsících letošního roku pohybuje na hraně technické recese,“ komentuje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Vláda schválila návrh na dřívější zrušení snížené spotřební daně na naftu a ustavila Martina Dvořáka ministrem pro evropské záležitosti

Mimořádné snížení daně na motorovou naftu by mělo být zrušeno dříve než ke konci roku 2023. Příslušný návrh novely zákona o spotřebních daních schválila vláda Petra Fialy hlasováním per rollam ve čtvrtek 4. května 2023. Členky a členové vlády také hlasováním odsouhlasili návrh předsedy vlády, aby Martin Dvořák v kabinetu zastával funkci ministra pro evropské záležitosti.

Sníženou spotřební daň na motorovou naftu zavedla vláda Petra Fialy mimořádnou novelou zákona o spotřebních daních v reakci na dramatický nárůst cen pohonných hmot, který byl vyvolán ruským vpádem na Ukrajinu a jím vyvolenou nejistotou na světových trzích s ropou. Snížená spotřební daň z 9 950 korun na 8 450 korun za 1 000 litrů měla podle původních záměrů vlády trvat až do konce roku 2023.

Protože se ale situaci na trzích s ropou stabilizovala a prudký nárůst cen motorové nafty vyvolaný dopady ruské invaze na Ukrajinu již pominul, ceny motorové nafty v ČR opět výrazně poklesly, a dokonce byly v dubnu jedny z nejnižších v Evropské unii. Zároveň tím státní pokladna přichází o značné příjmy, konkrétně o 727 milionů korun měsíčně plus o 73 milionů korun každý měsíc jsou nižší příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury. Vláda se proto rozhodla platnost mimořádného opatření novelou zákona zkrátit, a to s účinností od prvního dne měsíce po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Více v tiskové zprávě Ministerstva financí.

Kabinet také hlasováním ustavil prezidentem republiky Petrem Pavlem nově jmenovaného člena vlády Martina Dvořáka ministrem pro evropské záležitosti. Martin Dvořák ve funkci nahradil Mikulášek Beka, jehož prezident republiky k témuž dni, tedy 4. květnu 2023, pověřil řízením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Profil nového člena vlády naleznete na https://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/martin-dvorak-205133/.

Výsledky jednání vlády nalezete na https://www.odok.cz/portal/zvlady/jednani-detail/2023-05-04/.

Máme za sebou 1. jednání k úpravě Státní energetické koncepce

V úterý 2. května 2023 se uskutečnilo první jednání Platformy k aktualizaci Státní energetické koncepce (SEK), Vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu (NIKEP) a Politiky ochrany klimatu (POK). Svaz na jednání prosazoval řádnou konzultaci s průmyslem, a to jak výsledků modelování jednotlivých scénářů, tak i vstupů pro samotnou revizi dokumentů. Z pohledu průmyslu je klíčové zajištění ekonomické efektivnosti a zároveň potřebné stability dodávek energií, pro zachování konkurenceschopnosti ČR.

Zatím není nastaven harmonogram přípravy SEK a systém projektového řízení. Musejí být aktualizovány pracovní skupiny, které jsou k pracím na SEK určeny. Svaz je v tomto ohledu v kontaktu s Ministerstvem průmyslu a dopravy ČR.

S revizí také není vhodné pospíchat, mnohem důležitější je mít robustní analýzy a řádné projednání jednotlivých variant, jelikož všechny tři dokumenty by měly formovat energetiku v nejbližších letech a tudíž podstatně dopadat na sektor průmyslu, dopravy a celou ekonomiku ČR. Odložit by se mělo zejména odevzdání Vnitrostátního plánu, předložení Komisi na konci června je i za splnění podmínky veřejné konzultace ztěží realizovatelné.

Shrnutí priorit Svazu k aktualizaci Státní energetické koncepce naleznete zde.

Svaz souhlasí s dosavadním vymezením tří hlavních strategických cílů (bezpečnost dodávek, konkurenceschopnost, udržitelnost). K těmto třem cílům ale musí být přistupováno vyváženě. Udržitelnost vnímáme nejen ve smyslu snižování emisí skleníkových plynů, ale i ve smyslu zabezpečení cenově dostupné a udržitelné energie pro obyvatelstvo a průmysl. Pro Svaz je přitom prioritou zabezpečení cenově dostupné energie (tj. odpovídající okolním zemím, pro zabezpečení konkurenceschopnosti) a stability (soběstačnosti), např. aby nedocházelo k nucenému odstavování spotřeby. Je zároveň stěžejní vzít v potaz cenovou konkurenceschopnost českého průmyslu a celé ekonomiky v globálním měřítku. Z pohledu bezpečnosti by se SEK měl zabývat i otázkami diverzifikace zdrojů a posilování energetické nezávislosti a zajištěním nejen samotných komodit, ale i přepravních tras a soustav.

 

Premiér Fiala přijal v Kramářově vile předsedu vlády Arménské republiky Nikolu Pašinjana

Premiér Petr Fiala se setkal se svým arménským protějškem Nikolem Pašinjanem, 4. května 2023.
Premiér Petr Fiala se setkal se svým arménským protějškem Nikolem Pašinjanem, 4. května 2023.

Předseda vlády ČR Petr Fiala přijal ve čtvrtek 4. května v Kramářově vile předsedu arménské vlády Nikolu Pašinjana. Během setkání řešili především možnosti další obchodní a hospodářské spolupráce a podepsali Společné prohlášení o bilaterálních vztazích mezi Českou republikou a Arménskou republikou, které například zmiňuje společný pohled na lidská práva, právní stát a demokratické principy.

Premiér Fiala připomněl, že letos je to již 30 let od začátku vzájemných bilaterálních vztahů, které jsou na výborné úrovni. Český premiér ocenil, že zpráva Evropského parlamentu z letošního března označuje Arménii za lídra demokracie ve svém regionu. 

„My jsme se shodli dnes na jednání s panem premiérem, že si velmi ceníme toho, že naše vztahy jsou přátelské, že sdílíme společné demokratické hodnoty a to jsme také potvrdili podpisem Společného prohlášení o bilaterálních vztazích. Oba také doufáme v rozšíření naší spolupráce na různých úrovních,“ uvedl premiér Fiala. 

Arménie je jednou z prioritních zemí českého programu transformační spolupráce. Zaměřuje se zejména na podporu aktivní občanské společnosti, lidských práv a nezávislých médií. ČR vidí potenciál v dalším rozvíjení ekonomické spolupráce a spolupráce v oblasti vědy, výzkumu a vzdělávání.

„Čeští vědci se podílejí na zvyšování bezpečnosti jaderné elektrárny Metsamor. Naše společnost Škoda JS se podílí na její pravidelné údržbě. A i to je příklad té naší úzké spolupráce. ČR může také Arménii nabídnout množství informačních technologií třeba v sektoru smart cities, které jsme představili na konferenci, kterou pořádalo české předsednictví v Radě EU pro země Východního partnerství,“ oznámil premiér Fiala

Spolupráce se rozvíjí i v oblasti leteckého průmyslu. Velmi dobře se vyvíjí záměr výroby malých letadel českou společností Balus Tech, která v arménském městě Stepanavan rekonstruuje letiště, které zničilo zemětřesení a chystá zde i svou vlastní výrobu. V oblasti vzdělávání byl na Masarykově univerzitě v Brně letos v únoru otevřen Kabinet pro arménské umění a kulturu a od roku 2014 je také obnovena výuka arménštiny na Karlově univerzitě.  

Premiér Fiala také uvedl, že Česká republika nezavírá oči před problémy, kterým Arménie čelí: „Jsme si vědomi obtížné situace geopolitické, geografické, historické. Jsme znepokojeni humanitární situací v Náhorním Karabachu způsobenou blokádou Lačinského koridoru. Souhlasíme tady plně se stanoviskem Evropské unie a je potřeba udělat všechny kroky k tomu, které povedou k udržitelnému míru a stabilitě na jižním Kavkaze,“ uzavřel premiér Fiala. 

Premiér Fiala uvedl do funkce ministra školství Beka a ministra pro evropské záležitosti Dvořáka

Tisková konference po uvedení ministra školství Mikuláše Beka do funkce, 4. května 2023.
Tisková konference po uvedení ministra školství Mikuláše Beka do funkce, 4. května 2023.
Předseda vlády Petr Fiala uvedl ve čtvrtek 4. května do funkce nového ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka a následně ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka.

Mikuláš Bek ve vládě dosud zastával roli ministra pro evropské záležitosti. Původní profesí vysokoškolský pedagog a emeritní rektor převzal řízení ministerstva školství po Vladimíru Balašovi, který v dubnu rezignoval ze zdravotních důvodů. „Mikuláš Bek přesně ví, co ho čeká, dlouhodobě se pohybuje v akademickém prostředí a bude velmi intenzivně pracovat na tom, aby naplnil programové prohlášení vlády, protože vzdělání patří mezi hlavní vládní priority. Musíme proměnit vzdělávací systém, aby odpovídal dnešní době. Kvalitní vzdělání je jediná cesta, která nás může posunout mezi nejúspěšnější země na světě. Přeji mu v jeho práci hodně úspěchů,“ uvedl premiér.

Premiér poté uvedl do funkce ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka, který dosud působil jako náměstek ministra zahraničních věcí. „V bezprostřední blízkosti EU se odehrává krutá válka, ruská agrese na Ukrajinu pokračuje. To přináší spoustu výzev a jedna z nich je jasná – je důležitější než kdy dříve dbát na jednotnou EU a věnovat vztahům s evropskými partnery co nejvíce pozornosti. I z tohoto důvodu je důležitá funkce ministra pro evropské záležitosti,“ dodal premiér Fiala. 

Jedním z úkolů nového ministra Dvořáka bude podle premiéra navázat na naše velmi úspěšné předsednictví a pracovat na posílení českého vlivu v EU. Musí rovněž hledat soulad českých pozic vůči evropským legislativním návrhům, ve schvalovacím procesu je aktuálně velké množství legislativy, kterou je potřeba koordinovat. Dalším úkolem bude i koordinace českých postojů k finančním nástrojům EU. „ČR pokračuje v implementaci Národního plánu obnovy. Zaměřujeme se na zrychlení realizace projektů a na nutné změny plánu. Od pana ministra teď očekáváme dokončení prací na půjčce od Evropské komise z Nástroje pro oživení a odolnost, o kterou naše vláda oficiálně projevila zájem na konci března,“ řekl český předseda vlády.
 

Mikuláš Bek (1964) je vysokoškolský učitel a docent muzikologie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Od října 2018 je senátorem za Brno-město, je členem předsednictva hnutí STAN. Od prosince 2021 byl ministrem pro evropské záležitosti ČR. Od roku 1999 vyučuje na Masarykově univerzitě, v letech 2011 až 2019 řídil univerzitu jako rektor. Zastával i pozici místopředsedy České konference rektorů pro oblast vzdělávání a zastupoval Českou republiku v Radě Evropské univerzitní asociace.

Martin Dvořák (1956) byl od roku 2021 náměstkem ministra zahraničních věcí. V letech 1990 – 1998 byl prvním svobodně zvoleným primátorem města Hradec Králové. V roce 2003 působil v Basře jako politický poradce administrátora Coalition Provisional Authority pro jižní Irák při sestavování dočasných místních vlád. Od roku 2005 působil na Obchodně-ekonomického úseku ZÚ Washington, od roku 2009 pracoval jako ředitel odboru dvoustranných ekonomických vztahů a podpory exportu. V letech 2012 až 2017 působil jako generální konzul na Generálním konzulátu ČR v New Yorku, poté se stal velvyslancem ČR pro Kuvajt a Katar.

Na jednání premiéra Petra Fialy s energetickými firmami se potvrdilo, že reálné ceny energií jsou mnohem nižší. Dodavatelé poskytnou více dat

Premiér Petr Fiala jednal se zástupci dodavatelů energií, ERÚ a ČSÚ, 4. května 2023.
Premiér Petr Fiala jednal se zástupci dodavatelů energií, ERÚ a ČSÚ, 4. května 2023.
Předseda vlády Petr Fiala jednal ve čtvrtek 4. května 2023 se zástupci dodavatelů energií, Energetického regulačního úřadu a Českého statistického úřadu. Tématem schůzky bylo zveřejňování dat o cenách energií. Dodavatelé budou nově úřadům poskytovat širší data o reálných cenách energií, než tomu bylo doposud. Výsledkem dnešního jednání je také dohoda na vzniku pracovní skupiny, ve které budou zasedat jak zástupci dodavatelů, tak také Energetického regulačního úřadu a Českého statistického úřadu.

Jednání se uskutečnilo na základě vyjádření unijního statistického úřadu Eurostat, který minulý týden zveřejnil zprávu, že ceny plynu pro domácnosti se loni ve druhém pololetí v Česku zvýšily meziročně o 231 procent. Proti statistikám Eurostatu se ohradili tuzemští dodavatelé energií i Energetický regulační úřad, podle kterého ceny uvedené Eurostatem vycházejí z cenových nabídek dodavatelů na trhu určených novým zákazníkům. Data o cenách energií zveřejněná Eurostatem neodpovídala realitě. Reálné ceny jsou v podstatě poloviční oproti těm, které byly zveřejněné. Proto jsem se dnes sešel se zástupci energetických firem a úřadů a výsledkem jednání je dohoda, že energetické firmy budou poskytovat statistikům širší data,“ řekl premiér Petr Fiala.

„Skutečně se potvrdilo, že data, která z České republiky dodáváme, jsou v podstatě akviziční ceny, které platí jenom jednotky procent českých občanů. Že to nejsou čísla, která by skutečně odpovídala tomu, jaká je realita na trhu s energiemi a co platí naprostá většina lidí a firem v České republice,“ pokračoval předseda vlády Petr Fiala a doplnil, že zveřejněná data nebyla výsledkem zlé vůle, ale ukázal se koncepční a strukturální problém, který se na dnešní schůzce vyřešil.

Vznikne také pracovní skupina, ve které budou zástupci Českého statistického úřadu, Energetického regulačního úřadu a energetických firem. „Tím způsobem dospějeme k tomu, že Eurostat bude mít data, která odpovídají realitě a naši občané se budou dozvídat skutečnost, která se na trhu s energiemi odehrává,“ dodal premiér Petr Fiala.

Nově vzniklá pracovní skupina bude také v souvislosti se zveřejňovanými cenami energií jednat o případných legislativních změnách.

Připravované novely zákonů v sociálních službách by, podle odbor, mohly destabilizovat systém sociální péče u nás!

Rozhovor s místopředsedkyní OS zdravotnictví a sociální péče ČR Janou Hnykovou

Před několika dny jste, tj. předsedkyně OSZSP ČR Dagmar Žitníková a vy osobně, jednaly s ministrem práce a sociálních věcí Marianem Jurečkou. O čem konkrétně?

S ministrem Marianem Jurečkou jsem vyvolali jednání na základě informací od našich členů, kteří si stěžují, že v sociálních službách nedošlo k navýšení platových tarifů, ale ani mimotarifních složek platů. Vedení odborového svazu požádalo ministra Jurečku o projednání této situace s tím, že jsem od něho chtěli slyšet, jak tuto situaci bude ministerstvo práce a sociálních věcí řešit. Důvod, proč jsme s ním jednali, je jednoznačný. Současná situace na pracovištích v sociálních služeb je velmi složitá, a řekla bych přímo napjatá. Zvyšují se dlouhodobé pracovní neschopnosti u zaměstnanců v přímé péči a roste v této návaznosti přesčasová práce u zbývajících zaměstnanců.

Jako odboráři tvrdíme, že nedojde-li v České republice k navýšení tarifů v sociálních službách, tak se většina jejich zaměstnanců nedočká žádného navýšení svých platů. Mimochodem, o tom jsme se přesvědčili například v roce 2021, kdy do organizací v sociálních službách odešel dopis společně podepsaný tehdejší ministryní práce a sociálních věcí Janou Maláčovou, prezidentem Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR Jiřím Horeckým a předsedkyní odborového svazu Dagmar Žitníkovou s výzvou k navýšení mimotarifních složek. Většina ředitelů zařízení sociálních služeb na něj ani nezareagovala. Pro vaši informaci jenom dodám, že průměrný osobní příplatek se v roce 2021 v sociálních službách zvedl o pouhých 127 Kč a tyto informace vycházejí z údajů z ministerstva financí.

Pokud do sociálních služeb pro letošní rok bylo zajištěno o 6,1 miliardy korun navíc, tak by se, podle nás, toto mělo v platech a mzdách zaměstnanců sociálních služeb projevit. V naší zemi je v současné době složitá ekonomická situace, kdy máme vysokou inflaci. Tristní je zejména zvýšení cen potravin, energií a nájmů, což vede v některých případech pracovníky sociálních služeb na úřady práce pro sociální dávky. Proto jsme za odborový svaz, ministru Jurečkovi navrhli navýšit platové tarify ještě v tomto roce. Ministr na to reagoval tak, že se ohradil proti dalšímu navyšování platových tabulek. Zdůvodnil to tím, že zaměstnavatelé volali po možnosti vyššího odměňování v mimotarifních složkách. Ale v tom je právě problém. Zatímco zvýšení tarifů poznají všichni zaměstnanci na svých účtech v bankách, tak mimotarifní odměny obvykle dostávají jen ti vyvolení, a s tím v současné době nesouhlasíme.

V této souvislosti jsme hovořili i o tom, jaká je situace v sociálních zařízení, které jsou v gesci krajských úřadů. Podle oficiálních informací krajské úřady finanční prostředky ze státního rozpočtu dostaly a měly je alokovat do jednotlivých sociálních služeb. Podle zjištění ministra Jurečky k tomuto navýšení již došlo nebo v současné době dochází.

Podle nás to není tak docela pravda, proto jsme, jako zástupkyně zaměstnanců, to je předsedkyně svazu Dagmar Žitníková a já, navrhly, aby si vedení ministerstva práce a sociálních věcí, tato svá tvrzení, prostě ověřilo, a nejednalo na základě nějakých domněnek, ale skutečných dat. Proto jsme vedení ministerstva požádaly, aby zajistilo data k odměňování zaměstnanců v sociálních službách za I. kvartál letošního roku. Poté bychom se opět všichni sešli a znovu projednali další možný postup. Ministr Jurečka, a přítomní vedoucí pracovníci ministerstva, s tímto naším návrhem souhlasili.

Předmětem vašeho jednání na ministerstvu práce a sociálních věcí, ale byly i další problémy. O které šlo?

V dalších bodech jednání jsme vyjádřily nesouhlas s legislativními změnami navrženými v novele zákona o sociálních službách a s řešením zdravotně-sociálního pomezí, jak to navrhuje ministerstvo práce a sociálních věcí. Zastavila bych se u řešení zdravotně-sociálního pomezí. Jako odbory jsme s napětím očekávaly, k jakým změnám v sociálních službách nakonec dojde v této souvislosti. Ministerstvo práce a sociálních věcí přišlo s těmito změnami v zákoně o sociálních službách. Jeho přijetí zdůvodňuje tím, že to nařídila Evropská komise. Mimochodem, takto zdůvodňuje i čerpání finančních prostředků z národního plánu obnovy pro oblast sociálních služeb přijetím materiálních podmínek pro realizaci projektů pobytových služeb péče. Musím podotknout, že jsme, jako zdravotnické odbory, žádný takovýto materiál z Evropské komise, který to nařizuje, neviděly.

Nyní k podstatě těchto změn. Obě ministerstva, tj. ministerstvo práce a sociálních věcí a ministerstvo zdravotnictví, se nakonec shodly, že otázka sociálně zdravotního pomezí se bude řešit novelou zákona o sociálních službách, novelou zákona o zdravotních službách a novelou zákona o veřejném zdravotním pojištění. Každá z těchto novel zákonů sebou nese řadu dopadů pro klienty, poskytovatele i zaměstnance, jak v sociálních službách, tak i ve zdravotnictví.

Jak se přijetí těchto zákonů projeví v praxi?

Výsledkem těchto změn bude, že pobytové služby sociálních služeb se budou muset registrovat jako zdravotnická zařízení, což znamená, že budou muset splňovat ty samé podmínky, jako jsou v nemocnicích. To samozřejmě sebou nese zvýšené požadavky na splnění nejen stavebních norem, ale i řadu dalších požadavků z hlediska hygienických, požárních předpisů, ale i dalších obdobných předpisů. Prostě vše, co musí dnes nemocnice splňovat, aby mohly svoji činnost provozovat, budou muset obdobně zajistit i pobytová zařízení sociálních služeb. To bude stát nemalé finanční prostředky. My se proto ptáme, kdo je dá – MPSV, kraje, nebo poskytovatelé sociálních služeb?

Jako odbory k tomu připomínáme, že máme-li již dnes v sociálních službách nedostatek odborného personálu, máme i značné pochybnosti o tom, zda vůbec bude možné tento záměr obou ministerstev naplnit. Bude to mít vliv i na zdravotní péči v zařízeních, jimž říkáme léčebny dlouhodobé péče či centra rehabilitační péče. Protože péče, která je poskytována ze zdravotního pojištění, bude, podle předkládaného návrhu, těmto pacientům poskytována pouze po dobu 90 dní. Pokud se těmto lidem tato lhůta neprodlouží, což budou posuzovat zdravotní pojišťovny. Tak si další pobyt v daném zařízení budou muset pacienti hradit sami, a to jsou tzv. hotelové služby, stravu a pobyt.

Musíme si ovšem uvědomit, že lidé, kteří jsou v léčebnách, mají svůj domov. Přičemž ve své domácnosti musí také uhradit svůj nájem, elektřinu apod. Nevím, jak si předkladatelé těchto zákonů představují, že to tito senioři, při dnešní drahotě, zvládnou finančně utáhnout ze svých důchodů. Logicky se tedy naskýtá otázka, zda i oni nakonec nebudou muset žádat o sociální dávky, aby pokryli svůj pobyt v daném zařízení, a k tomu ještě svoji domácnost.

Pokud vím, uvedený návrh zákona o sociálně zdravotním pomezí je v přípravě. Až ho bude projednávat Poslanecká sněmovna a Senát, budeme se, jako odbory, snažit poslancům a senátorům vysvětlit podstatu navrhovaného zákona a jeho negativní dopady na naše spoluobčany.

Připravovaných změn v oblasti zdravotně sociálního pomezí je více. Mohla byste je ještě konkretizovat?

Dalším vážným problémem, na který musím poukázat, je to, že se ruší kontraktační povinnost zdravotních pojišťoven s pobytovými zařízeními sociálních služeb s tím, že se budou, od roku 2026, uzavírat nové smlouvy. Počítá se tedy s přechodným obdobím dvou let. Poté by zdravotní pojišťovny měly uzavírat tzv. rámcové smlouvy s pobytovými službami. Musím upozornit na velkou obavu poskytovatelů sociálních služeb, že zdravotní pojišťovny tyto smlouvy nemusí s některými z nich vůbec uzavřít. Takže, to přinese problém, kdo bude zdravotní péči v těchto zařízeních poskytovat? Zda bude do těchto zařízení docházet domácí péče? Ta jenom provede potřebné zdravotní úkony. Přičemž vyvstává otázka, kdo bude vyhodnocovat, zda došlo či nedošlo ke zhoršení zdravotního stavu u těchto klientů, a jak se bude jejich situace následně řešit.

Máme proto obavu, aby nedošlo k destabilizaci celého systému sociální péče u nás. Mám na mysli také i samotnou personální destabilizaci, protože nebude-li hrazena ošetřovatelská péče, zdravotní sestry začnou asi odcházet Podle nás, by se celý tento systém sociální péče měl rozšířit, a to například o fyzioterapeuty, kteří by byli hrazeni ze zdravotního pojištění. Případně by se tak mohla financovat i nutriční péče, kterou tito pacienti obvykle potřebují.

Přitom by zdravotní pojišťovny mohly do tohoto systému poskytnout více finančních prostředků, než poskytují dosud. Ještě k tomu dodám, že v těchto pobytových zařízeních jsou převážně klienti, kteří dostávají od státu příspěvek v kategorii 3. a 4. stupně zdravotního postižení. Jsou to tudíž lidé, kteří jsou velmi závislí, jak na sociální, tak i na zdravotní péči. Když to shrnu, jako odbory máme vážné obavy, aby tyto připravované novely zákonů k zdravotně-sociálnímu pomezí nerozkolísaly a nedestabilizovaly celý systém sociálních služeb.

Ještě musím dodat, že nevíme, jaký je cílový stav těchto novel zákonů, o nichž jsem před chvílí hovořila. Tedy, jakým způsobem se zlepší péče o pacienty, ležících na zdravotně sociálních lůžkách? Jakým způsobem se zlepší péče o klienty v pobytových zařízeních sociálních služeb? Zatím jde o materiály, které nemají ucelený legislativní charakter. Chybí u nich zpracování důvodových zpráv, chybí jim zpracování ekonomických dopadů těchto novel zákonů a ty jsou pro nás důležité.

Hovoří se také o zavedení minimálních personálních standardů v sociálních službách. Co si pod tím máme představit?

Připravuje se tzv. malá technická novela zákona o sociálních službách, která obsahuje řadu změn, které, jako odbory, vítáme, ať jde například o podporu pečujících osob. Ale tato novela má obsahovat i řadu věcí, které odmítáme. Jednou z nich je právě zavedení tzv. minimálního personálního standardu v pobytových zařízeních sociálních služeb. Máme značnou obavu, aby to v sociálních službách nedopadlo stejně, jako je tomu ve zdravotnictví. Právě zavedení minimálních zdravotních standardů vedlo k tomu, že část zdravotních sester odešla z nemocnic, a proto se, i kvůli tomu, nemocnice potýkají s nedostatkem zdravotního personálu. Logicky máme obavu, aby k tomu nedošlo i v pobytových zařízeních sociálních služeb.

Přitom se v sociálních službách již nyní potýkáme s nedostatkem zaměstnanců a vysokou fluktuací. Kvalitní pracovníci se do sociálních služeb, kvůli těžké fyzické práci a nízkým platům a mzdám, velmi těžce shánějí. Pokud by, díky zavedení minimálních personálních standardů byl ještě více omezen počet lidí, kteří pracují v sociálních službách, v konečném důsledku by to vedlo ke zhoršení kvalitní péče. Opět dodávám, že budeme oslovovat poslance a senátory, že nechceme, aby se v sociálních službách vytvořila obdobná situace, jaká panuje v nemocnicích.

Hovoříme-li o nedostatku personálu v sociálních službách, co by měl učinit stát, aby lidé o tuto práci stáli?

Formálně vzato, ministerstvo práce a sociálních věcí a práce chce zvýšit prestiž povolání sociálního pracovníka v očích naší veřejnosti. Proto se také připravuje nový zákon o sociální práci či o sociálních pracovnících. Uvidíme, jaký konečný název tento zákon bude nakonec mít. Jenže, je v tom samozřejmě jeden háček. Ze současného zákona o sociálních službách se má totiž vyjmout jeho část, která se týká sociálních pracovníků. Má vzniknout úplně nový zákon. Pracovníci ministerstva práce a sociálních věcí si, od jeho vzniku, slibují, že se tím zvedne prestiž profese sociální pracovníků v naší společnosti. K čemuž by mělo přispět i to, že tito pracovníci budou mít svůj způsob dalšího vzdělávání, a že budou možná vykonávat „atestace“ v jednotlivých oblastech, kde pracují. Mimochodem, k tomu dodám, že většina pracovníků sociálních služeb má vystudovanou vysokou školu, kde se vzdělávala v jednotlivých oblastech.

Podle nás, jejich prestiž ve společnosti by zvýšilo, kdyby byli řádně a odpovídajícím způsobem zaplaceni za jejich náročnou práci. Tím, že se starají o naše nemocné a postižené spoluobčany, pracují pro celou naši společnost, a to by měl náš stát patřičně ohodnotit.

Myslíme si, že kromě slušného finančního ohodnocení jejich práce, by všem zaměstnancům v sociálních službách měly být poskytovány i určité benefity, které by zatraktivnily práci v sociálních službách v naší společnosti. Jako je například další týden dovolené, lázeňské pobyty, nebo předčasné odchody do důchodu.

Miroslav Svoboda