SP ČR: O konci uhlí se nesmí rozhodnout bez kvalitní analýzy

Svaz průmyslu a dopravy ČR požaduje, aby Uhelná komise předložila podklad pro rozhodování vládě ČR, kde budou pro jednotlivé scénáře kvantifikovány náklady a dopady odklonu od využití hnědého uhlí při zajištění soběstačnosti ČR v dodávkách elektřiny, definovány rizika a budou předloženy nástroje a opatření k minimalizaci rizik. Svaz průmyslu a dopravy ČR se domnívá, že doporučení Uhelné komise pro vládu ČR musí být postaveno na kvalitním analytickém materiálu, který je projednán a schválen v pracovních skupinách. Rozhodnutí o bezuhelném roku není úkolem Uhelné komise, ale politickým rozhodnutím.

Diskuse o bezuhelném roku 2038 či jakémkoliv jiném je z pohledu Svaz průmyslu a dopravy ČR předčasná, neboť v aktuální podobě materiálu modelování scénářů chybí výpočet celkových nákladů systému, aktualizace plánu transformace teplárenství a popis podmínek, které jsou nutné pro realizaci jednotlivých scénářů včetně uvedení rizik, které by vedly k odchýlení se od trajektorie scénáře. V neposlední řadě chybí výpočet dopadů scénářů. Doporučit vládě některý ze scénářů bez znalosti těchto širších vztahů, by nebylo zodpovědné vůči českému průmyslu a spotřebitelům.

Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy

Vláda chce prodloužit zrušení povinnosti používat EET do konce roku 2022 a vyplatit kompenzační bonus pro drobné živnostníky

Tisková konference po mimořádném jednání vlády, 16. října 2020
Tisková konference po mimořádném jednání vlády, 16. října 2020
Až do konce roku 2022 by nemuseli podnikatelé evidovat tržby prostřednictvím elektronické evidence tržeb. Jako jedno z opatření na podporu ekonomiky to navrhla vláda Andreje Babiše na mimořádném jednání v pátek 16. října. Schválila také návrh zákona o kompenzačním bonusu pro podnikatele postižené současnými krizovými opatřeními a rozhodla povolat vojáky pro potřeby nově zřízené záložní nemocnice v Praze-Letňanech.

V areálu výstaviště v pražských Letňanech vznikne záložní zdravotnické zařízení s 500 lůžky. Jeho zřízení za pomoci vojáků Armády ČR schválila vláda Andreje Babiše. Nemocniční lůžka zajistí Správa státních hmotných rezerv, armáda pomůže s jejím vybudováním, vybavením i personálním obsazením. Nemocnice bude aktivována v případě potřeby a bude sloužit lehčím případům. Disponovat ale bude i deseti lůžky s ventilací.

Vláda zároveň uložila Správě státních hmotných rezerv, aby vytvořila dostatečné pohotovostní zásoby zdravotnických lůžek pro intenzivní i běžnou péči a plicních ventilátorů. Ve státních rezervách by mělo být 1 500 lůžek pro standardní péči, 500 lůžek vhodných pro intenzivní péči a 500 plicních ventilátorů pro umělou plicní ventilaci. Na nákup těchto zdravotnických prostředků vláda uvolnila více než 400 milionů korun z vládní rozpočtové rezervy.

Kabinet se zabýval také několika legislativními návrhy, které chce co nejrychleji prosadit v Parlamentu na pomoc subjektům postiženým dopady nových vládních nařízení. Návrh zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 počítá s obnovením vyplácení kompenzačního bonusu pro osoby samostatně výdělečně činné, pro společníky vybraných společností s ručením omezeným a pro osoby pracující na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Podpora tentokrát nebude plošná, drobní živnostníci z nejvíce postižených oborů budou moci získat 500 korun za kalendářní den od 5. října do 4. listopadu 2020. Více informací na Ministerstvu financí.

Vláda Parlamentu předloží také návrh novely zákona o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, kterým chce prodloužit zrušení povinnosti pro podnikatele evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb z 31. prosince 2020 až do 31. prosince 2022. Zrušení by se týkalo všech vln EET, podnikatelům by stejně jako teď zůstala povinnost zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro evidenci tržeb a blokem účtenek tak, aby poplatník předešel jejich zneužití, a v období dalších tří měsíců v rozsahu evidenční povinnosti a povinnosti umístit informační oznámení. Novelu zákona je třeba schválit ještě v letošním roce, proto chce vláda použít institut legislativní nouze. Více v tiskové zprávě Ministerstva financí.

Vláda schválila také další podpůrné dotační programy pro české podnikatele a firmy. Osoby samostatně výdělečně činné budou moci, stejně jako na jaře, požádat o dotaci, pokud přišly o výdělek kvůli tomu, že se musely kvůli uzavření škol či karanténě starat o děti nebo o osobu, která je z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu závislá na pomoci jiné osoby alespoň ve stupni I a které přijatá opatření znemožnila využívat nějaké sociální služby. Podpora z programu Ošetřovné II pro OSVČ je dále určena pro OSVČ, která pečuje o nezaopatřené dítě maximálně do věku 26 let, které je závislé na pomoci jiné osoby aspoň ve stupni I (lehká závislost). Činit bude 400 korun na den a Ministerstvo průmyslu a obchodu na tento program vyčlení ze svého rozpočtu 200 milionů korun. Více na Ministerstvu průmyslu a obchodu.

Ministři odsouhlasili také záměr dotačního programu pro oblast potravinářství. Program Agrocovid Potravinářství bude určen na podporu producentů potravin, jejichž produkce směřuje do oblasti veřejného stravování, které bylo zásadně omezeno krizovým opatřením vlády. Ministerstvo zemědělství předpokládá, že podpora se bude týkat zhruba 8 500 až 10 000 subjektů, a na program chce vyhradit tři miliardy korun. Konkrétní pravidla pro poskytování dotací z tohoto programu bude ještě vláda schvalovat. Podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva zemědělství .

Pokračovat bude i záruční program Covid III. Na základě rozhodnutí Evropské komise prodloužit časovou platnost Dočasného rámce pro opatření státní podpory na podporu hospodářství při stávajícím šíření koronavirové nákazy covid-19 vláda rozhodla o prodloužení národního záručního programu o dvanáct měsíců, tedy do 31. prosince 2021. Podnikatelé budou moci nově kromě provozních úvěrů požádat Českomoravskou záruční a rozvojové banku o záruku i na investiční úvěry. Prodlužuje se i doba, do kdy lze uplatnit plnění ze státní záruky, a to až do 30. dubna 2026, namísto původního 30. června 2024. Další informace obsahuje tisková zpráva Ministerstva financí.

Vláda se zabývala také několika novými krizovými opatřeními. Rozhodla o dočasném zrušení periodických lékařských prohlídek a nahrazení vstupní lékařské prohlídky nových zaměstnanců čestným prohlášením, o prodloužení platnosti lékařských posudků a o zákazu návštěv obviněných ve vazebních věznicích, odsouzených ve výkonu trestu a chovanců v zabezpečovací detenci. Zákaz začne platit od 23. října. Pracovní povinnost studentů budou moci nově využít všechna lůžková nemocniční zařízení. Vláda totiž na návrh ministra zdravotnictví zrevidovala původní krizové opatření, když zrušila seznam vybraných poskytovatelů zdravotních služeb.

Další krizové opatření má umožnit zahraničním pracovníkům se flexibilně zapojit do pomoci koronavirovou krizí postižených subjektům. Cizinci se zaměstnaneckou nebo modrou kartou nebudou nově muset během nouzového stavu splnit podmínky stanovené zákonem pro změnu zaměstnání, například šestiměsíční lhůtu předchozího zaměstnání v České republice. Změnu zaměstnavatele také bude stačit pouze ohlásit Ministerstvu vnitra, a to nejpozději v den nástupu na nové místo.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/tiskove-zpravy/vysledky-jednani-vlady-16–rijna-2020-184266/.

Zaměstnavatelé a odbory společně pro bezpečnou práci a život

Jaroslav Hanák a Josef Středula: Ochráníme-li zaměstnance, ochráníme ekonomiku
 
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula a Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR deklarují společný zájem na tom, jak v extrémně se zhoršující pandemické situaci, co nejvíce ochránit lidi, kteří musí zajišťovat výrobu, služby, dopravu a veškeré další služby a provozy, kde je nutná osobní přítomnost zaměstnanců na pracovišti.
 
V popředí zájmu musí být zejména zaměstnanci tzv. krizové infrastruktury. Každá firma, organizace by v této krizové situaci měla udělat maximum k vytvoření podmínek, aby se zaměstnanci v této době cítili v práci maximálně bezpečně.
 
Pokud to jen lze, je třeba využít formy práce v režimu home office.
 
Abychom i zaměstnání ve zdraví zvládli, doporučujeme nad rámec obecných bezpečnostních předpisů, podle podmínek pracovišť, co nejvíce eliminovat rizika šíření COVID-19. Kromě zajištění ochranných pomůcek a dezinfekce, jde o zajištění dostatečných rozestupů i případně, pokud to aktuální situace dovolí možnost delších přestávek. Velmi důležitá je i filtrace vzduchu a časté větrání, případné zavedení více bezdotykových povrchů a ploch, vytvoření bezpečných zón, četnější úklid a desinfekce, barevné označení rizikových ploch.
 
Oceňujeme zaměstnavatele, kteří se nad rámec snaží pro bezpečnost svých zaměstnanců udělat maximum a chceme tímto poděkovat všem zaměstnancům za jejich obětavost a nasazení v této náročné době. Zejména náš dík patří všem pracovníkům a zaměstnavatelům v oblasti krizové infrastruktury, jako zdravotníkům, záchranářům a dalším, kteří neúnavně bojují o každý život.
 
Studie a analýzy podle odborníků ukazují, že udržování odstupu a nošení roušek je pro potlačení epidemie nejdůležitější.
 
To, co vykonáme pro ochranu našeho zdraví v práci právě dnes, rozhodne o tom, zda ČR boj s COVIDEM zvládne.
 
Mgr. Jana Kašparová
tisková mluvčí ČMKOS
 
mobil:   +420 721 464 069
e-mail:  kasparova.jana@cmkos.cz
web:     www.cmkos.cz
            www.esondy.cz
 
Mgr. Lenka Dudková
PR manažerka
telefon    (+420) 724 012 626
e-mail     ldudkova@spcr.cz
              tiskove@spcr.cz
web         www.spcr.cz   

Bezplatné poradenské telefonické linky Státního úřadu inspekce práce pro veřejnost

Zaměstnanci, zaměstnavatelé a veřejnost mohou využít pro účely poradenství bezplatné telefonické linky v jednotlivých krajích a na území hlavního města Prahy. Odborníci z inspektorátu práce zodpoví vaše dotazy v těchto časech: pondělí a středa 8:00-17:00, v ostatní pracovní dny 8:00-14:00.
 
Obracejte se pokud možno vždy na váš nejbližší oblastní inspektorát práce.
 
Zde naleznete odpovědi na nejčastější dotazy související s pandemií koronaviru, se kterými se na nás v těchto dnech obrací veřejnost v rámci poradenství:
 
Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu: 800 60 60 30
Oblastní inspektorát práce pro Středočeský kraj: 800 60 40 60
Oblastní inspektorát práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu: 800 60 50 60
Oblastní inspektorát práce pro Plzeňský kraj a Karlovarský kraj: 800 60 60 20
Oblastní inspektorát práce pro Ústecký kraj a Liberecký kraj: 800 60 70 60
Oblastní inspektorát práce pro Královéhradecký kraj a Pardubický kraj: 800 60 60 80
Oblastní inspektorát práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj: 800 60 60 90
Oblastní inspektorát práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj: 800 60 60 10
Státní úřad inspekce práce Opava: 800 60 60 70
 
  • Zdroj: Státní úřad inspekce práce
 

Vyhlášení 6. ročníku soutěže PROFESIONÁL BOZP

Při příležitosti Evropského týdne bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vyhlásil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i., pod záštitou Ministerstva práce a sociálních věcí další, v pořadí již 6. ročník soutěže PROFESIONÁL BOZP.
 
Soutěž PROFESIONÁL BOZP je národní soutěží jednotlivců, jejímž smyslem je ocenit individuální přínosy osob, které napomáhají prosazování kultury bezpečnosti práce, zvyšují úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v konkrétním podniku či podnicích, napomáhají ke zlepšování postojů a přístupů jednotlivců, managementů firem i celé veřejnosti k otázkám BOZP, ke zvyšování celkové kultury a efektivity práce a podpoře dobrovolného a spontánního přístupu k řešení problémů BOZP v podniku.
 
Soutěž má za cíl podpořit aktivní přístup k provádění úkolů v prevenci rizik, na něž bývá pohlíženo s určitým despektem, zpopularizovat tuto pracovní činnost, zvýšit prestiž osob, které úkoly v prevenci rizik plní, a podpořit jejich oprávněnou hrdost na dosažené úspěchy.
Soutěž je obdobně jako v předchozích ročnících vyhlašována pro osoby odborně způsobilé plnící úkoly v prevenci rizik u podnikajících subjektů provozujících svoji činnost na celém území České republiky. Ty mohou soutěžit ve dvou soutěžních kategoriích jako:
 
– fyzické osoby provádějící úkoly v prevenci rizik v pracovněprávním vztahu,
– osoby samostatně výdělečně činné provádějící úkoly v prevenci rizik jako službu mimo pracovněprávní vztahy.
 
Uzávěrka soutěže proběhne 31. srpna 2021. Slavnostní předání ocenění vítězům 6. ročníku národní soutěže PROFESIONÁL BOZP se uskuteční na podzim 2021.
 
Informace k soutěži, propozice i soutěžní formulář jsou dostupné na webové stránce VÚBP – www.vubp.cz/profesional-bozp.
 
  • Zdroj: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.

Zdraví zaměstnanci jsou klíčoví pro fungující ekonomiku

Zhoršující se epidemiologická situace vyžaduje od nás všech ještě vyšší úsilí, abychom účinně bránili šíření nemoci Covid-19. Firmy dělají maximum pro bezpečnost a ochranu svých lidí. Udržení provozu, byť ve velmi složitých podmínkách, je společným zájmem zaměstnavatelů i zaměstnanců. Proto jsme vydali s Českomoravskou konfederací odborových svazů společné prohlášení, kde jsme se přihlásili k odpovědnosti firem za zajištění bezpečného pracovního prostředí.

Svaz průmyslu a dopravy vydal už na jaře Manuál pro zavádění doporučených hygienických opatření ve firmách, který je stále platný.

Současně s manuálem Svaz průmyslu také připravil sebehodnotící dotazník, který firmám pomůže vytipovat místa, kde by bylo vhodné hygienická opatření ještě posílit.

Gbelec Ondřej
kategorie Tiskové zprávy

SP ČR: Nesouhlasíme s navýšením klimatického cíle o 55 %

Svaz průmyslu a dopravy ČR nesouhlasí s navýšením evropského klimatického cíle 2030 o 55 % bez znalosti dopadů na Českou republiku, zajištění financování a předložení opatření pro ochranu průmyslu a zaměstnanosti.

Svaz průmyslu a dopravy ČR je znepokojen, že se Česká republika přihlásila k navýšení klimatického cíle na 55 %, aniž by znala jeho dopady na Českou republiku. Dosavadní vyjádření vlády ČR byla k navýšení cíle odmítavá. Rámcová pozice ČR sama objektivně upozorňuje na mnohá rizika navýšení nejen na 55 %, ale i na 50 %. V případě, že by takovýto cíl byl na úrovni Evropské unie politicky schválen, musí Česká republika toto rozhodnutí podmínit tím, že jednotlivé členské státy budou moci samy určit jak vlastní energetický mix, tak zejména individuální příspěvek k plnění cíle, který bude respektovat jejich možnosti. Od tohoto požadavku česká vláda nesmí před finálním rozhodnutím v žádném případě ustoupit.

Přihlásit se k navýšení cíle pro redukci skleníkových emisí by bylo nezodpovědné bez určení konkrétních požadavků, které zajistí, že navýšením cíle nebude český průmysl a jeho konkurenceschopnost poškozena, bez předložení konkrétních opatření pro ochranu odvětví ohrožených únikem uhlíku, bez garance technologické neutrality, respektování národních podmínek, možnosti volby vlastního energetického mixu a v neposlední řadě bez zajištění dostatku financování. To vše musí být součástí jakéhokoliv rozhodnutí a podmínek české vlády. Náklady na splnění stávajících klimaticko-energetických cílů samo ministerstvo průmyslu a obchodu v minulosti odhadlo na nižší jednotky bilionů korun.

Plnění vyšších cílů bude pro Českou republiku znamenat investice dalších stovek miliard až jednotek bilionů korun. Ministerstvo průmyslu nyní pracuje na studii dopadů přísnějšího cíle pro rok 2030 na průmysl, která má ukázat reálné možnosti a podmínky jednotlivých sektorů a která zatím není hotová. Teprve z ní by vláda měla vycházet při vyjednávání o navýšení cíle a o zajištění konkrétních podmínek, které budou garantovat, že ambiciózní klimatické cíle nepoškodí jednotlivá odvětví českého průmyslu.

kategorie Tiskové zprávy

Podnikatelská mise do Portugalska – online i prezenčně

Zveme Vás na „hybridní“ podnikatelskou misi do Portugalska s ministrem zahraničních věcí ČR Tomášem Petříčkem, která se uskuteční 13. listopadu 2020.

Hybridní podoba podnikatelské mise byla zvolena s ohledem na současná epidemiologická omezení v Portugalsku a znamená, že podnikatelské fórum v Lisabonu zahájené ministrem zahraničních věcí ČR Tomášem Petříčkem a jeho portugalským protějškem za osobní účasti prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslava Hanáka a jeho portugalského protějšku bude živě streamováno přihlášeným účastníkům jak na české, tak na portugalské straně. Návazně se budou konat B2B jednání mezi českými a portugalskými subjekty v online místnostech.

Svaz průmyslu a dopravy ČR připravuje tuto netradiční verzi podnikatelské mise, která má alespoň z části nahradit v tuto chvíli bohužel nerealizovatelnou osobní návštěvu Portugalska, ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky v Lisabonu a portugalskými partnery.

Možnosti účasti:

  1. Virtuální účast – poplatek za účast ve výši 1490,- Kč + DPH bude sloužit k pokrytí technicko-logistických nákladů na přípravu akce v Portugalsku. V případě zájmu o účast prosím o vyplnění Závazné přihlášky a Registračního formuláře, ve kterém uvedete podklady pro vyhledání partnerů pro online jednání s portugalskými subjekty. Termín registrace do 23.10.2020.
  2. K dispozici je omezený počet míst pro prezenční účast na podnikatelské misi pro 2 – 3 zástupce firem, které mají v Portugalsku rozjednány konkrétní projekty či účasti v tendrech, které by jejich osobní účast podpořila. Pokud je to případ Vaší společnosti, prosím pošlete důkladné zdůvodnění, proč by Váš zástupce měl být v Portugalsku osobně přítomen, do 24.10. na e-mailovou adresu pserakova@spcr.cz. Na jeho základě budou ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Lisabonu vybráni účastníci s projekty v nejpokročilejším stadiu rozpracovanosti. Program pro ně bude organizován individuálně Velvyslanectvím v Lisabonu/SP ČR za jejich aktivní spoluúčasti. Cena za účast bude rovněž stanovena individuálně. 

perspektivním oborům spolupráce pro české firmy patří zejména civilní letecký a kosmický průmysl, energetika, nábytkářský průmysl, obranný průmysl, chemický průmysl, stavebnictví, strojírenství, textilní a obuvní průmysl, vodohospodářství a odpadové hospodářství, zemědělství a potravinářství, zpracovatelský průmysl, železniční a kolejová doprava, a v této době pandemie COVID-19 nabývá na významu i spolupráce ve zdravotnictví a farmaceutickém průmyslu.

Pro více informací prosím kontaktujte:
Ing. Petra Šeráková
Sekce mezinárodních vztahů
Tel.: 731 411 179
E-mail: pserakova@spcr.cz

Těšíme se na Vás.

Podpora a úlevy pro podnikatele a zaměstnance

V důsledku krizových opatření, která vláda přijala v rámci preventivních kroků proti šíření pandemie koronaviru, byly omezeny či zcela zakázány některé podnikatelské aktivity. Vláda proto připravila nový balíček programů, které mají těmto postiženým segmentům pomoci a prodloužila i platnost některých opatření, která už platila během jarní krize.

Přehled

 

Daňové úlevy

Ministryně financí na základě souhlasu vlády vydala rozhodnutí, kterým promíjí daňovým subjektům, jejichž činnost byla zakázána či omezena usnesením vlády České republiky o přijetí krizového opatření ze dne 12. října 2020 č. 1021

  • úrok z prodlení u daně z přidané hodnoty splatné v období říjen až prosinec 2020, bude-li daň uhrazena do konce roku 2020
  • zálohy splatné v prosinci 2020 na dani z příjmů fyzických osob, dani z příjmů právnických osob a dani silniční

Podmínkou prominutí je úhrada předmětných platebních povinností nejpozději dne 31. 12. 2020.

V platnosti zůstávají nebo budou prodloužena tak, aby pokryla i stávající situaci i další mimořádná opatření, která byla přijata v rámci předchozích liberačních balíčků

  • plošné prominutí správního poplatku za podání žádostí na finanční či celní úřad. Týká se následujících situací:
    • prominutí úroku z prodlení,
    • prominutí úroku z posečkané částky,
    • prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení,
    • vrácení daní při dovozu a prominutí celního nedoplatku,
    • potvrzení bezdlužnosti;
  • plošné prominutí DPH na bezúplatné dodání základních ochranných prostředků, u nichž vznikla povinnost přiznat daň v období od října do prosince. To zahrnuje zejména následující situace:
    • bezúplatné dodání zboží (ochranné pomůcky, testovací soupravy atd.),
    • bezúplatné dodání zboží k výrobě dezinfekce,
    • bezúplatné dodání zboží zdravotníkům,
    • bezúplatné dodání zboží složkám integrovaného záchranného systému, armádě ČR, pro potřeby sociálních služeb;
  • institut zpětného uplatnění ztráty

V případě potřeby lze samozřejmě využívat i nejčastější individuální nástroje, které daňové zákony dlouhodobě upravují za účelem zohlednění individuální tíživé situace na straně daňových subjektů, a to:

  • možnost žádat o posečkání daně či rozložení její úhrady na splátky,
  • možnost požadovat snížení či zrušení záloh,
  • možnost žádat prodloužení vybraných lhůt či jejich navrácení v předešlý stav,
  • možnost žádat o individuální prominutí úroků z prodlení, penále a pokuty za nepodání kontrolního hlášení.

Ministerstvo financí v minulosti iniciovalo i legislativní opatření, která přinesla úlevu ve vybraných daňových oblastech:

  • snížení sazeb DPH (sazba 10 %) – budoucímu rychlejšímu oživení postižených segmentů podnikání pomůže významné snížení DPH, např. na točené pivo, na stravovací služby, ubytovací a kulturní služby, provoz lyžařských vleků, při vstupu na sportovní akce a do sportovních zařízení (včetně saun, fitcenter či posiloven).
  • snížení daně silniční u vozidel nad 3,5 t o 10 % přinese přímou redukci fixních nákladů jejich provozovatelům.
  • zrušení daně z nabytí nemovitých věcí má pozitivní vliv na trh s nemovitostmi a přináší významnou úsporu kupujícím.

Podrobnosti naleznete na webových stránkách Ministerstva financí..

Podpora udržení zaměstnanosti

Program podpory zaměstnanosti Antivirus

Program podpory zaměstnanosti Antivirus, který  má pomoci firmám ochránit pracovní místa a kompenzovat zaměstnavatelům podstatnou část mzdových nákladů, pokud byla jejich hospodářská činnost ohrožena v důsledku šíření nákazy COVID-19, byl rozhodnutím vlády prodloužen. Antivirus A (nově Antivirus Plus) do 31. 12. 2020, Antivirus B a C zatím do 31. 10. 2020.

  • program Antivirus A (Plus) se vztahuje na firmy, u nichž došlo k nucenému omezení provozu na základě krizového opatření vlády či k nařízení karantény hygieniky (překážky v práci na straně zaměstnavatele nebo na straně zaměstnance),
    • zpětně od 1. října se v případě provozoven, které musely být zcela uzavřeny, stát vyplatí zaměstnavatelům 100 procent superhrubé mzdy až do výše 50 000 korun na jednoho zaměstnance
    • v případě zaměstnance v karanténě zůstává náhrada 80 procent na zaměstnance;
  • program Antivirus B se vztahuje na firmy, jejichž zaměstnanci měli překážku v práci na straně zaměstnavatele v důsledku hospodářských potíží souvisejících s důsledky šíření koronaviru;
  • program Antivirus C se vztahuje na firmy do 50 zaměstnanců a spočívá v odpuštění plateb odvodů na sociální pojištění za červen, červenec a srpen 2020, přičemž zaměstnavatel musí splnit podmínky udržení zaměstnanosti a udržení výše platů a zaplatit včas pojistné za zaměstnance.

Podrobnosti o programu Antivirus jsou na https://www.mpsv.cz/web/cz/antivirus. Další informace o změnách v programu Antivirus obsahuje i tisková zpráva Ministerstva práce a sociálních věcí.

Úvěrové programy COVID

Na podporu podnikatelů a k eliminaci dopadů epidemie koronaviru na zaměstnavatele a OSVČ zřídilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráce s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou úvěrový program COVID;

  • podmínky programu zveřejnila Českomoravská záruční a rozvojová banka.

Ministerstvo průmyslu a obchodu vypsalo také podpůrný úvěrový program Záruka COVID II, který žadatelům umožní čerpat státem zaručený a dotovaný úvěr i od komerčních bank za obdobných podmínek jako v případě programu COVID,

  • k dispozici je až 30 miliard korun.

Ve spolupráci s komerčními bankami byl připraven a ze strany Evropské komise schválen záruční program COVID III, v jehož rámci se stát zaručí prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky za úvěry velkých firem

  • vláda pro tyto účely uvolnila 150 miliard korun, což umožní uzavřít úvěry až za 500 miliard korun;
  • státní podpora (portfoliové ručení) se vztahuje na provozní úvěry do 50 milionů korun, které budou poskytnuty do 31. prosince 2020;
  • podniky do 250 zaměstnanců mohou požádat o provozní úvěr až do výše 90 % jistiny zaručovaného úvěru, nejvýše však 45 milionů korun;
  • podniky do 500 zaměstnanců mohou získat úvěr až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru, nejvýše však 40 milionů korun;
  • délka ručení je v obou případech nanejvýš tři roky.

Podniky nad 250 zaměstnanců mohou využít program záruk Exportní a garanční pojišťovny COVID+, a to až do úhrnné výše (včetně stávajících produktů) pojistné kapacity 330 miliard korun;

  • do programu záruk mohou přihlásit i firmy působící v oblasti dopravy a cestovního ruchu;
  • na podporu investic do dopravní infrastruktury (údržba, opravy, nová výstavba) vyčlenila vláda prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury dalších 6,5 miliardy korun;
  • po dobu nouzového stavu pomůže stát úlevami firmám realizujícím stavby dopravní a vodní infrastruktury, budou například prodlouženy smluvní lhůty pro plnění těchto zakázek.

Podpora inovativních firem v souvislosti s pandemií

Program Technologie COVID 19 podporuje projekty,  které mají přímou souvislost s bojem proti dalšímu šíření koronaviru prostřednictvím pořízení nových technologických zařízení a vybavení;

  • dotace může dosáhnout až 20 milionů korun;
  • celkem je k dispozici nejméně 300 milionů korun.

Programy Czech Rise Up – Chytrá opatření proti COVID-19 má za cíl podpořit rychlé zavedení nových řešení, která mohou pomoct s bojem proti koronaviru, zmírnit dopady dalšího šíření a následky této krize řešit;

  • zaměřuje se na podporu inovativních firem včetně start-upů, které vyvíjejí nové technologie a řešení pomáhající v boji s koronavirem a chtějí je uvést do výroby či praxe;
  • na program bylo vyhrazeno zhruba 200 milionů korun.

Na základě velkého úspěchu programu byl spuštěn dotační program Czech Rise Up 2.0, který obsahuje dvě výzvy,

  • první výzva je zaměřena na finální fáze dokončení výzkumu a vývoje, popř. certifikace a ochrany práv medicínských řešení v souladu se schválenou notifikaci Evropské komise,
  • druhá výzva podporuje formou de minimis úzce definovanou skupinu projektů, které budou zaměřeny na využití stávajících technologií pro vznik medicínských a nemedicínských řešení na zvládnutí ekonomických a společenských následků krize, příprava na případnou druhou vlnu pandemie a podpora strategických technologií ve střednědobém horizontu,
  • podpora se poskytuje do výše 75 % nákladů,
  • celková alokace programu je 300 milionů Kč,
  • více v tiskové zprávě Ministerstva průmyslu a obchodu

Podpora podnikatelů

Covid – Kultura II

Jedná se o pomoc subjektům, které vykonávají svou podnikatelskou činnost v oblasti kultury,

  • bude vyhlášena druhá výzva tohoto programu;
  • na program bude vyčleněno 750 milionů korun;
  • podpora bude poskytována příjemci podpory ve formě dotace ex post na marně vynaložené výdaje za jednotlivé kulturní akce či projekty, které vznikly v rozhodném období od 1. října 2019 do 20. listopadu 2020, a za výdaje v rámci vykonávané kontinuální činnosti v oblasti kultury v období od 1. března 2020 do 20. listopadu 2020;
  • bude činit až 50 % uznatelných výdajů za přesunuté nebo zrušené kulturní akce a až 80 % uznatelných výdajů za kontinuálně vyvíjenou činnost v oblasti kultury;
  • maximální výše dotace na jeden subjekt je 10 milionů korun;
  • jednorázová podpora pro umělecké a odborné technické profese v kultuře má podobu jednorázového příspěvku státu ve výši 60 000 korun;
  • podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva kultury.

Covid – Nájemné II

Program je určen na podporu podnikatelů provozujících maloobchodní podnikatelskou činnost a poskytování služeb zákazníkům v provozovně (nebo její části) a s nimi přímo provozně souvisejícího zázemí, které užívají na základě nájemní smlouvy, a kterým bylo na základě přijatých krizových opatření zakázáno nebo výrazně omezeno poskytování služeb zákazníkům a prodej zboží v těchto provozovnách, a tím snížena schopnost generovat tržby a platit nájemné,

  • na tento program půjde 1,2 miliardy korun z původně alokované částky 5 miliard korun, která byla určena na program Covid – Nájemné;
  • výše podpory na jednoho žadatele bude činit 50 % z celkového nájemného za období červenec až září 2020;
  • podpora už nebude podmíněna slevou ze strany pronajímatele;
  • výzvu MPO vyhlásí koncem října a příjem žádostí bude následujících 30 dnů;
  • podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva průmyslu a obchodu.

Covid – Sport II

Program je určen na podporu podnikatelských subjektů v oblasti sportu,

  • na realizaci programu vláda uvolní 500 milionů korun;
  • podporu budou moci požádat sportovní kluby z deseti nejdůležitějších profesionálních ligových soutěží;
  • druhou skupinu podpořených budou tvořit pořadatelé konkrétních sportovních akcí, které musely být odloženy nebo zcela zrušeny;
  • podpora sportovních klubů pokryje dle analýzy ekonomické náročnosti 8 – 10 procent celkových nákladů těchto ligových soutěží, maximálně může činit 12,5 milionu korun;
  • podpora organizátorů sportovních akcí dosáhne nanejvýš 50 procent uznatelných nákladů, maximálně 10 milionů korun na jeden podnikatelský subjekt;
  • více informací v tiskové zprávě Národní sportovní agentury.

Covid – Bus

Jedná se o program na podporu podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě, tedy o autobusové dopravce, kteří zajišťují např. dopravu na školní akce, zájezdy apod.,

  • na realizaci programu bude vyčleněna jedna miliarda korun;
  • výše podpory se bude odvíjet od emisní třídy provozovaného autobusu a kapacity jeho sedadel (tzv. sedačkovné);
  • podpora bude vyhlášena, vyhodnocena a proplacena v období 4. čtvrtletí roku 2020;
  • podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva dopravy.

Opatření pro zaměstnance

Krizové ošetřovné

Vláda schválila návrh zákona o úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii, a o změně zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů; návrh zákona ještě musí projít legislativním procesem, a pokud bude schválen, bude znamenat:

  • nárok na ošetřovné bude mít zaměstnanec, který nemůže vykonávat v zaměstnání práci z důvodu ošetřování/péče
    • dítě mladší 10 let,
    • nezaopatřené děti (nejdéle však do 26. roku věku) účastnící se školní docházky závislé na péči jiné osoby (již od stupně I.),
    • osoby starší 10 let závislé na péči jiné osoby využívající služby denních, týdenních stacionářů a obdobných zařízení,
    • děti, které se nemohou účastnit výuky z důvodu nařízení karantény v rodině;
  • nárok na ošetřovné budou mít za výše uvedených podmínek v době mimořádných opatření i osoby pracující na dohodu o provedení práce nebo o pracovní činnosti, pokud je za ně odváděno sociální pojištění;
  • podpůrčí doba potrvá po celou dobu trvání mimořádného opatření (uzavřené školy či stacionáře, trvání karantény);
  • výše ošetřovného činí 60 % denního vyměřovacího základu;
  • nebude se vyžadovat potvrzení školy o uzavření, to bude nahrazeno čestným prohlášením pojištěnce, že musí o dítě pečovat z důvodu uzavření školy na základě mimořádného opatření;
  • navrhované změny budou platit po celou dobu platnosti mimořádných opatření, nejdéle však do 30. 6. 2021.

V současnosti platí, že:

  • nárok na ošetřovné má zaměstnanec, který nemůže vykonávat v zaměstnání práci z důvodu ošetřování/péče dítěte mladšího 10 let;
  • podpůrčí doba činí nejdéle 9 kalendářních dnů, nebo 16 kalendářních dnů, jde-li samoživitele/samoživitelku;
  • výše ošetřovného činí 60 % denního vyměřovacího základu.

Aktuální informace naleznete i na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Václav Cílek je nositelem Ceny předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace za rok 2020

Václav Cílek je nositelem Ceny předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace za rok 2020, 13. října 2020.
Václav Cílek je nositelem Ceny předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace za rok 2020, 13. října 2020.
Cena předsedy RVVI je už pátým rokem udělována význačným osobnostem za propagaci nebo popularizaci výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. V roce letošním ocenění získal geolog a klimatolog Václav Cílek. Ocenění předal v zastoupení předsedy vlády Andreje Babiše vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Slavnostní akt se odehrál v úterý 13. října v Hrzánském paláci v úzkém kruhu zástupců akademické obce v čele s předsedkyní Akademie věd Evou Zažímalovou a předsednictvem Rady.

Ocenění je udělováno jedenkrát ročně vědeckým pracovníkům, ale také novinářům, učitelům, podnikatelům, cestovatelům a průkopníkům, kteří popularizují poznání, publikují k tématům vědy a techniky a předávají své poznatky o vědeckých výsledcích nejširší veřejnosti.

S cenou je spojeno finanční ocenění v aktuální výši 350 tisíc korun.

Držitelem Ceny se v roce 2020 stal geolog, klimatolog, esejista a filozof Václav Cílek, který se věnuje popularizaci vědy neúnavně od 90. let 20. století. Ve svém obsáhlém díle usiluje propojovat humanitní a přírodovědní obory a obecně rozšiřovat způsoby, jakými uvažujeme o světě.

Vicepremiér Havlíček zdůraznil, že nominace Václava Cílka na ocenění byla v letošním roce jednoznačná. „Právě současnost nám ukazuje, že musíme vědce oceňovat, zavčas jim poděkovat a chovat k nim respekt a pokoru. Je to nejen vizitka kultury země, ale i jasný signál, že v oblasti vědy a výzkumu víme, co chceme a o koho se můžeme opřít. Každý jedinec, který dnes přidává ruku k dílu k tomu, co nazýváme vědou, si zaslouží uznání. Václav Cílek zaslouží výrazně více, je autorem nebo spoluautorem více než 50 publikací, je velkým popularizátorem, odborníkem, který dokonce zavádí nové termíny do české vědy. Doktor Cílek je člověk pohlcený vášní ve své profesi,“stvrdil ve své řeči Karel Havlíček, který zároveň zastává pozici místopředsedy RVVI.

Václav Cílek je primárně geolog, vědec, působí dlouhou dobu v Akademii věd, mnoho let byl také ředitelem Geologického ústavu, a k tomuto všemu přidává humanitní a společenskovědní aspekty z Univerzity Karlovy a zapáleně učí. Je možná historicky jediným geologem, který působil na Akademii výtvarných umění nebo dokonce v ekonomickém ústavu CERGE. Zabývá se geologií v souvislosti se změnami klimatu, s prostředím, vztahem člověka a české krajiny, přírody a civilizace. Píše nádherné knihy s přesahy k uměnovědným oborům, filozofii, teologii či hudbě. Jeho popularizační aktivita je obrovská, má na kontě obrovské množství rozhlasových a televizních pořadů, sledoval jsem velmi poctivě Podzemní Čechy nebo Tajný život skal. Cena za popularizaci vědy bude v těch nejlepších rukou,“zdůraznil první místopředseda RVVI Petr Dvořák.

RNDr. Václav Cílek, CSc. se ve své práci zabývá především popularizací vědy, změnami klimatu a prostředí (různými aspekty environmentální geologie), vývojem české krajiny a interakcemi mezi přírodou a civilizací. Na svém kontě má kolem 300 odborných článků, 400 esejů, přes stovku filmových dokumentů, spolupracoval na zhruba padesáti knižních titulech. Podílel se na řadě populárně naučných cyklů České televize, je pravidelným komentátorem pořadu Českého rozhlasu Dvojka Jak to vidí… První článek o klimatických změnách napsal už v roce 1988. Publikuje např. ve Vesmíru, v Respektu, Hospodářských novinách, Echo24.  

Do roku 2012 byl Václav Cílek ředitelem Geologického ústavu AV ČR, kde nadále působí jako vedoucí vědecký pracovník. Jeho dalším působištěm je mj. Centrum pro teoretická studia Univerzity Karlovy a Akademie věd.