Sněmovna schválila stavební zákon, na řadě je Senát

Sněmovna schválila stavební zákon, který se připravoval již od roku 2017, v podobě schválené Hospodářským výborem s dalšími úpravami, z nichž mnohé jsme podporovali. Byť byly přijaty i některé změny stavebního zákona, u nichž můžeme mít pochybnost nad efektivností či vhodností nebo naopak byly některé pozitivní změny odmítnuty, finální znění bereme jako kompromis možného a vidíme ho jako dobrý základ pro reformu povolování staveb a potřebný posun pozitivním směrem ke zjednodušení.

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) během celého projednávání zákona prosazoval čtyři hlavní principy:

  1. Jednotný systém stavebních úřadů
  2. Integraci všech dotčených orgánů do tohoto systému
  3. Jednotné řízení o povolení stavby
  4. Stanovení jasných a nepřekročitelných lhůt

Svaz průmyslu a dopravy ČR se svými připomínkami vždy snažil naplnit původní věcný záměr stavebního zákona, který je možno charakterizovat stručně jako „jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko“.

Bohužel díky velmi těsné většině ve Sněmovně a předpokládané odmítavé pozici Senátu je snaha o reformu stavebního zákona, která trvala celé volební období, v ohrožení.

„Doufáme, že se v parlamentu nakonec najde jasná většina, která stavební zákon podpoří. V případě nepřijetí nového stavebního zákona můžeme očekávat, že další příprava bude trvat opět celé volební období, ne-li déle, a kvalita a rychlost přípravy staveb se nijak zásadně nezlepší,“ uzavírá viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR František Chaloupecký.

kategorie Z hospodářské politiky

Stovky milionů na vývoj počítačové hry se mohou vrátit za pár dnů

Čeští vývojáři počítačových her loni vydělali zhruba 5 miliard korun. „Jsme extrémně proexportní odvětví. Vyvíjíme globální produkty, při jejichž tvorbě se uplatní spousta kreativních profesí,“ říká Martin Frývaldský, ředitel vývojářské firmy Warhorse Studio.

Fryvaldsky Martina SpektrumVaši celosvětově úspěšnou historickou hru Kingdom Come jste vyvíjeli sedm let. Je to běžné, že vývoj hry trvá tak dlouho?
Začínali jsme s deseti členy vývojového týmu a končili na 130 lidech. Takže se celková doba vývoje natáhla na sedm let. Pokud by měl tým od začátku 150 až 200 lidí, tak by vývoj trval tři až čtyři roky. Pro velké příběhové hry z otevřeného světa a pro hry fungující na herních konzolích PlayStation a XBOX, je to typická doba.

Funguje příprava nové hry jako film, kdy někdo vymyslí scénář, jde za producentem, který sežene peníze, pak se hledá režisér a herci?
Ten příměr je docela dobrý. Na začátku je designová myšlenka. Protože my děláme příběhové hry, tak je to základní struktura příběhu. Tento prvotní scénář může mít jen pár stránek. K tomu se vymýšlí herní mechaniky, protože hra by měla být zajímavá nejen příběhem, ale také inovativními způsoby ovládání. Pak se zjišťuje, jak se tyto mechaniky dají uvést do praxe, kolik to bude stát, jak velký tým bude potřeba, jak velkou hereckou hvězdu projekt finančně unese a samozřejmě. Hodnotíme, jestli takový nápad vůbec bude hráče zajímat a zda je projekt financovatelný.

Často vývoj her financují vydavatelské firmy. Jak jste peníze sháněli vy?
My jsme hru vyvíjeli dlouho bez vydavatele. Měli jsme štěstí, že nás jako investor zafinancoval Zdeněk Bakala. Jako další pilíř financování jsme použili crowdfunding. V roce 2014 jsme se stali tehdejším třetím největším projektem na platformě Kickstarter. To zvýšilo naši vyjednávací sílu a smlouvu s vydavatelem jsme si mohli dovolit podepsat, až když byla hra z 60 procent hotová. Pokud ovšem vyvíjíte hru, která se má hrát primárně na počítači a ne na konzoli, tak vydavatele nutně nepotřebujete. Můžete si hru vydat sám přes digitální platformy, jako je třeba Steam, ale bez silné marketingové podpory vydavatele.

Po uvedení Kingdom Come na trh, jste za pár týdnů dokázali vydělat tolik peněz, že vám to pokrylo vývojové náklady. Je takto rychlá návratnost běžná?
Pomůžu si zase příměrem k filmu. Tržby prvního víkendu po uvedení do kin do značené míry předurčují celkový finanční úspěch filmu. Dost podobné je to i u her. První víkend, první týden, první měsíc je z hlediska prodeje naprosto klíčový. Pak už prodej poměrně strmě padá. Když se hra povede, může zaplatit vývojové náklady za několik dnů.

Liší se životní cyklus a prodejní křivka u her pro různé platformy?
Existuje více cest, jak na hře vydělávat. Jsou hry jako Kingdom Come, kde si jednorázově za nějakých 1500 korun koupíte hru a pak hrajete „proti počítači“. Pak jsou modely, kde je hra zdarma a vy si v ní kupujete obsah. Ty žijí delší dobu a tajemstvím jejich finančního úspěchu je, že mají kritickou masu hráčů, kteří si dokupují nějaký obsah. Příjem je pak z takové hry dlouhodobý, i když možná ne s takovou špičkou, jako u hry, kterou si jednorázově koupíte.

Jak to funguje u her na mobilní telefony?
Mobilní hry, které jsou tzv. free-to-play, jsou kapitolou samou pro sebe. Většinou mají podobné herní mechaniky, jen vypadají trochu jinak. Náklady na vývoj jsou zlomkem toho, co stojí vývoj počítačových nebo konzolových her. Když to trochu zjednoduším, tak vyvíjíte jednu hru za druhou a čekáte, která se chytne.

V poslední době se mluví o streamingu her z cloudů, kdy si zaplatíte předplatné a můžete hrát. Jakou má budoucnost?
Je to potenciálně nový distribuční kanál. Hru by mohli hrát i hráči, kteří nemají výkonný počítač nebo herní konzoli. Zatím se ale tato řešení potýkají s řadou problémů, jako je rychlost odezvy nebo připojení. Dám příklad. Když ve hře zrovna s někým bojujete, tak reakce na zmáčknutí tlačítka ovládajícího meč nebo jinou zbraň, musí být okamžitá. Nemůžete řešit, že tato informace musí dorazit na server, pak k protihráči a od něj se s dalším zpožděním vrátit k vám. Ale i to se určitě časem vyřeší.

Musíte marketing hry nějak přizpůsobovat jednotlivým trhům, když hru prodáváte po celém světě?
Marketing je do určité míry lokalizovaný. Kingdom Come je realistická hra umístěná v českých reáliích. V Česku jsme hodně používali odkazy na českou historii doby Václava IV. Stejně fungoval tento marketingový model v Německu. Ve zbytku Evropy jsme ji prodávali jako realistickou historickou hru. V USA jsme zase zvýraznili akčnost soubojů. Významnou součástí našeho marketingu je kontakt s hráči. Když se hráčské komunitě dostatečně nevěnujete, tak svou nespokojenost dokáže projevit velmi hlasitě.

Jsou náklady na marketing srovnatelné s náklady na vývoj hry?
Uvádí se, že na korunu vývoje připadá koruna na marketing. Ale zase záleží na konkrétním projektu, nebo zavedenosti značky. U Kingdom Come jsme byli opatrnější, tam jsme úplně poměr jedna ku jedné neměli.

Loni český herní průmysl dosáhl tržeb zhruba 5 miliard korun. Jaký přínos má toto odvětví pro tuzemskou ekonomiku?
Herní průmysl je silně proexportní odvětví. Většina studií vyvíjí globální produkty. Proto 95 procent tržeb pochází z prodeje v zahraničí. Warhorse má jen 3 procenta tržeb z Česka.

Globální odhady očekávají, že se do roku 2026 trh s počítačovými hrami zdvojnásobí. Dá se stejná dynamika očekávat i u tržeb českých studií?
Určitě dá. Šance na úspěch je podobná u vývojáře, který sedí v Praze, San Francisku, Paříži nebo v Londýně. Pokud český vývojář dělá hru v angličtině, tak proti zahraničním konkurentům není v nevýhodě.

Máme tady na takový růst dost lidí?
Právě že nemáme. To jsou určité limity pro další rozvoj. Doufejme, že noví lidé do tohoto odvětví přijdou. Na univerzitách se už začaly otevírat obory zaměřené na herní design.

Jaké jsou klíčové profese, které potřebujete?
Jsou to samozřejmě programátoři, ale také animátoři, lidé, kteří zpracovávají videa, grafici. Když děláte historickou hru, jako třeba Atentát 1942, potřebujete tým, který se věnuje historii. Klíčoví jsou pro nás designéři a scénáristé, kteří napíší příběh. Nedá se zapomenout na zvukaře a dáváme práci i hudebním skladatelům. V naší hře jsme měli hudbu nahranou symfonickým orchestrem v Rudolfinu, která byla složená přímo pro Kingdom Come. Prostě na hru se naváže spousta kreativních profesí.

Gbelec Ondřej

 

/

 

kategorie Rozhovory

Premiér Andrej Babiš uvedl Adama Vojtěcha do funkce ministra zdravotnictví

Tisková konference po uvedení nového ministra zdravotnictví do úřadu, 26. května 2021.
Tisková konference po uvedení nového ministra zdravotnictví do úřadu, 26. května 2021.
Předseda vlády Andrej Babiš uvedl ve čtvrtek 26. května 2021 do funkce ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha poté, co jmenovací dekret předal novému členovi vlády na Pražském hradě prezident Miloš Zeman.

Adam Vojtěch převzal vedení úřadu po Petru Arenbergerovi, který se v úterý funkce vzdal. Premiér Andrej Babiš odcházejícímu ministrovi poděkoval za odvedenou práci a novému členu vlády po uvedení do funkce připomněl nejdůležitější úkoly.

„Musíme realizovat vícero projektů – musíme dokončit očkování, musíme si promyslet dlouhodobou strategii očkování. Ta se připravuje, máme to připravené, ale potřebujete dlouhodobou strategii očkování. Očekáváme, že Evropská léková agentura schválí vakcínu Pfizer / BioNTech i pro děti, musíme z dlouhodobého hlediska přemýšlet, jak budeme očkovat, v jakých centrech, očekává se vhodná strategie přeočkování, v jakém intervalu to bude, jestli budeme očkovat jen tzv. chroniky a zároveň věkovou kategorii 65 plus. A samozřejmě je důležité a o tom jsme teď diskutovali, aby pan ministr dokončil covid pas,“ konstatoval premiér Babiš.

Mezi úkoly nového ministra je i dopracování strategie, jak zabránit možnému zavlečení nových mutací do České republiky po návratu českých občanů. Za zásadní cíl předseda vlády označil i zvládnutí příprav na bezpečný návrat všech dětí do škol po prázdninách od 1. září.

„Přeji panu ministrovi hodně úspěchů a jsem přesvědčen, že svou pozici vládne. Také mu děkuji, že vyšel vstříc mému požadavku, když jsem ho požádal, aby znovu převzal tuto funkci poté, co ji opustil minulý rok v září. Předpokládám, že společně zůstaneme ve funkcích až do demise vlády po říjnových volbách,“ dodal premiér Babiš.

Běloruské aerolinie nesmějí do České republiky, projednala Bezpečnostní rada státu

Běloruské aerolinie Belavia budou mít pozastaven provoz v České republice. V reakci na nedělní vynucené přistání letadla společnosti Ryanair letícího na lince Atény–Vilnius v Minsku projednala tento krok na jednání ve středu 26. května 2021 Bezpečnostní rada státu.

Česká republika pozastaví provoz běloruských státních aerolinií Belavia na svém území. Stane se tak v tuto chvíli pátou zemí EU a sedmou celkově, která zareagovala na rozhodnutí Evropské rady zakázat v reakci na nedělní vynucené přistání letadla komerční linky společnosti Ryanair v Minsku a následné zatčení dvou cestujících – nezávislého běloruského novináře a jeho partnerky – provoz běloruských aerolinií na území členských států. Rozhodnutí projednala Bezpečnostní rada státu.

Dovolte, abych vás informoval o tom, že v reakci na vynucené přistání Ryanairu v Minsku o tomto víkendu a dále v návaznosti na doporučení Evropské rady rozhodla dnešní Bezpečnostní rada státu, že pozastavujeme provoz letecké společnosti Belavia v České republice, a to tak, že poslední let, který bude odbaven, je dnešní. Další let, který by měl přiletět, by byl let páteční. Ten už odbaven nebude, stejně jako let nedělní,“ uvedl vicepremiér Karel Havlíček.

Plně podporujeme Evropskou komisi, respektive Evropskou službu vnější akce, která nyní připravuje seznam sankčních opatření vůči vybraným fyzickým a právnickým osobám. Ten seznam by měl být v nejbližší době hotov tak, aby v červnu o něm mohli rozhodnout ministři zahraničí členských států Evropské unie,“ dodal ministr zahraničních věcí Jakub Kulhánek.

Bezpečnostní rada státu na svém jednání vzala také na vědomí také Zprávu o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území ČR v roce 2020 (ve srovnání s rokem 2019), Zprávu o extremismu a předsudečné nenávisti na území ČR v roce 2020, Koncepci boje proti projevům extremismu a předsudečné nenávisti pro rok 2021–2026 (včetně Vyhodnocení plnění Koncepce boje proti projevům extremismu a předsudečné nenávisti v roce 2020) a Akční plán boje proti extremismu a předsudečné nenávisti 2021–2022.

Schválila rovněž akční plán k Národní strategii kybernetické bezpečnosti ČR na období let 2021 až 2025, Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2020 a také Vyhodnocení akčního plánu Auditu národní bezpečnosti za rok 2020 a vzala na vědomí Koncepci ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030, Strategii vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu ČR do roku 2030 a Akční plán boje proti terorismu 2021.

Bezpečnostní rada státu projednala rovněž návrh kandidátů na funkci členů orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb ČR a vzala na vědomí také Výroční zprávu o kontrole vývozu vojenského materiálu, ručních zbraní pro civilní použití a zboží a technologií dvojího užití v ČR za rok 2020, Informaci o závěrech výročních zasedání mezinárodních kontrolních režimů nešíření zbraní hromadného ničení, konvenčních zbraní a položek dvojího použití v roce 202, materiál Naplnění položky výdajů Prostředky na financování zapojení občanů ČR do civilních struktur Evropské unie a dalších mezinárodních vládních organizací a do volebních misí v kapitole Všeobecná pokladní správa v návrhu státního rozpočtu na rok 2022 a léta následující a Zprávu o činnosti Národního bezpečnostního úřadu za rok 2020.

Bezpečnostní rada státu schválila udělení Ceny Bezpečnostní rady státu za významný přínos v oblasti bezpečnostní politiky ČR pro rok 2021. Schválila i Změnu Plánu cvičení orgánů krizového řízení – upřesnění na léta 2021–2023, Zprávu o činnosti Bezpečnostní rady státu za rok 2020 a Plán práce Bezpečnostní rady státu na 2. pololetí 2021 s výhledem na 1. pololetí 2022.

Pro informaci byly na program jednání BRS předloženy Zpráva o stavu projektu Národní certifikační autorita, Zpráva o vývoji v oblasti civilní nouzové připravenosti státu v sedmi základních oblastech odolnosti NATO, Informace o stavu implementace Koncepce rozvoje Policie ČR do roku 2020 za rok 2020, Zpráva platformy CZ RAN o činnosti v oblasti radikalizace v ČR, Zpráva o činnosti Výboru pro koordinaci zahraniční bezpečnostní politiky za rok 2020, Zpráva o činnosti Výboru pro obranné plánování za rok 2020, Zpráva o činnosti Výboru pro vnitřní bezpečnost za rok 2020, Zpráva o činnosti Výboru pro civilní nouzové plánování za rok 2020, Zpráva o činnosti Výboru pro zpravodajskou činnost za rok 2020 a Zpráva o činnosti Výboru pro kybernetickou bezpečnost za rok 2020.

Premiér Babiš jednal v Bruselu o vztazích EU s Ruskem a změnách klimatu

Na mimořádném jednání Evropské rady byla tématem pandemická situace, ale i klimatická politika, 25. května 2021. Zdroj: Evropská rada.
Na mimořádném jednání Evropské rady byla tématem pandemická situace, ale i klimatická politika, 25. května 2021. Zdroj: Evropská rada.
Ve dnech 24. a 25. května 2021 proběhlo v Bruselu mimořádné zasedání Evropské rady. Lídři EU jednali o Bělorusku, o vztazích EU s Ruskem, pandemii covid-19 a změně klimatu.

První den jednání se Evropská rada věnovala vnějším vztahům EU. Lídři nejprve diskutovali o Bělorusku, ostře odsoudili vynucené přistání letadla Ryanair v Minsku, jež ohrozilo bezpečnost občanů EU cestujících z Atén do Vilniusu. „Všichni byli zajedno, že takovýto akt státního terorismu není možné tolerovat a musíme ho tvrdě odsoudit. Přijali jsme proto Závěry, ve kterých žádáme propuštění Ramana Prataseviče. Vyzvali jsme Radu EU, aby zavedla nové cílené ekonomické sankce a rozšířila stávající sankční režim a aby byly zakázány přelety běloruských aerolinií přes území EU a lety na letiště v EU. Aerolinky členských států by navíc neměly létat nad Běloruskem,“ uvedl premiér Babiš. 

Dále se diskuze zaměřila na vztahy s Ruskem. Předseda vlády ČR Andrej Babiš informoval o dalším vývoji v česko – ruských vztazích v návaznosti na vrbětickou kauzu, o níž podrobně hovořil již na neformálním zasedání v Portu 7. května. „Jsem rád, že do Závěrů bylo doplněno a jednomyslně schváleno vyjádření solidarity s Českou republikou a také, že jsme odsoudili podvratné aktivity Ruska vůči EU a členským státům. K debatě se vrátíme v červnu, kdy vysoký představitel Josep Borrell předloží souhrnnou zprávu o vztazích EU a Ruska. Další kroky by měly být založeny na pěti hlavních zásadách politiky vůči Rusku,“ řekl Andrej Babiš.

Na závěr prvního dne se lídři věnovali také vztahům EU se Spojeným královstvím s důrazem na implementaci Výstupové dohody a Dohody o obchodu a spolupráci. Krátce diskutovali také o migraci. „Dlouhodobě kritizuji, že je to problém, který EU není schopná konkrétně vyřešit. Pro ČR je nelegální migrace nepřijatelná,“ doplnil předseda vlády.

Druhý den jednání se diskuze zaměřila na reakci EU na covid-19 – především na riziko, které představují nové mutace viru, digitální covidové certifikáty a solidaritu se třetími zeměmi, které mají horší přístup k vakcínám. „Co se týká solidarity se třetími zeměmi, sdílení vakcín rozhodně podporuji. Je dobře, že jsme se shodli na příslibu darovat do konce roku 100 milionů dávek. ČR se ale může zapojit až poté, co budeme mít dostatek pro všechny naše občany, kteří budou mít o očkování zájem,“ vysvětlil premiér Babiš.

Posledním tématem mimořádné Evropské rady byla změna klimatu. Lídři navázali na jednání z prosince loňského roku a představili své pozice a priority k připravované klimatické legislativě. „Ve svém vystoupení jsem zdůrazňoval naše priority, které byly schváleny již ve dřívějších Závěrech, a sice role jádra a plynu při snižování emisí a nutnost respektování technologické neutrality. Členské státy mají rozdílné startovací pozice, potřebují proto různé dodatečné finanční prostředky, aby se společnému cíli dokázaly přiblížit,“ uvedl Andrej Babiš. Evropská rada potvrdila, že ke všem budoucím legislativním návrhům dodá Evropská komise detailní hodnocení dopadů a to na úroveň členských států, a k tématu klimatické změny se bude pravidelně vracet.

ČD plánují na červenec propouštění, na dotaz České televize to potvrdil ministr dopravy Karel Havlíček. „Nemůžeme ČD zvýhodňovat na úkor ostatních dopravců!“ uvedl

České dráhy chystají na červenec velké zeštíhlení, především administrativy a vedení. Restrukturalizaci již schválilo představenstvo společnosti a podporuje ji i ministr dopravy. „My to podporujeme, pan generální ředitel Bednárik má České dráhy pod kontrolou a je to i jedna z věcí, kterou jsme si představovali, právě proto, že tam přišel jako manažer pro restrukturalizaci Českých drah. ČD se v minulém roce nacházely ve velmi špatném hospodaření,“ uvedl včera (25. 5.) v Radotíně ministr Karel Havlíček.

V rámci kontrolního dne na stavbě Optimalizace trati Praha-Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) došlo i na dotazy na téma restrukturalizace Českých drah. Přesná čísla počtu nadbytečných zaměstnanců zatím nepadla, zřejmě ale ve firmě skončí stovky lidí. „Cílem (restrukturalizace) není to, abychom redukovali počet základních pracovních míst, ale naopak snažíme se restrukturalizovat vedení Českých drah,“ řekl na dotaz České televize ministr Havlíček s tím, že restrukturalizované České dráhy by měly mít jakési tři divize: jedna by byla zaměřená na dopravu, druhá na servis a služby, a třetí na správu majetku. „A tím pádem by se logicky snížil i počet lidí nejužšího vedení. Samozřejmě, počet lidí ve vedení nezahýbá celým hospodařením ČD, ale je to do značné míry psychologický signál (směrem k zaměstnancům), že by vedení mělo jít příkladem.“

Na dotaz České televize, proč ministerstvo dopravy více nepodporuje národního dopravce, ministr poznamenal: „My, jako ministerstvo dopravy, nemůže vycházet vstříc jednomu nebo druhému dopravci, jakkoliv chápeme, že ČD jsou národním dopravcem a máme zájem na tom, aby dobře fungovaly. Na druhou stranu se musíme dívat, ať se nám to libí nebo ne, na liberalizaci železničního evropského trhu, aby cestující dostali dobré a bezpečné služby. To musíme mít na paměti, když vypisujeme výběrová řízení, aniž bychom stranili jednomu či druhému dopravci,“ prohlásil dále. Jan Beránek, redaktor České televize, v této souvislosti poznamenal, že například Německo se chová k DB protekcionisticky, podporuje DB jako silnou státní firmu. „I Česká republika chce silného dopravce, a my děláme všechno pro to, aby ČD dostaly maximální komfort, ale nemůžeme je zvýhodňovat na úkor ostatních dopravců…“

ČD si podle ministra Havlíčka nepochybně udrží svoji dominantní pozici na trhu: „Mimo jiné i proto musí restrukturalizovat svoje hospodaření, svoje náklady, a musí se maximálně snažit využít své konkurenční nástroje ve smyslu kvality a bezpečnosti a přesvědčení všech, že poskytují nejlepší servis. Pokud toto dokáží, potom ČD budou trvale dominantním hráčem.“

Ministr Havlíček se zmínil i o osobě generálního ředitele Ivana Bednárika: „Jsem přesvědčen, že ředitel Bednárik je po dlouhé době skutečně prvoligovým manažerem v čele Českých drah. Nutno říct, že předcházející ředitel Nebeský byl schopným manažerem, byl to člověk, který zásadně dobře dokázal České dráhy vést, ale v době, kdy svítilo sluníčko.“

Ministr v závěru odmítl myšlenku, že by zaměstnanci, kteří budou muset firmu opustit, doplatili na nedostatečné krytí propadu tržeb ze strany státu v době pandemie. „Ta podpora nás jenom za minulý rok stála kolem jedné miliardy korun,“ zdůraznil.

Postoj Odborového sdružení železničářů k záměrům vedení společnosti je podle I. místopředsedy OSŽ a předsedy Podnikového výboru OSŽ při ČD, a. s., stále konzistentní. „Rozumíme snaze zvýšit konkurenceschopnost podniku na liberalizovaném trhu, s tím nemáme problém. Jsme však přesvědčeni, že jediná zásadní cesta vede přes zjednodušení (zrušení) agend, které nemusíme nezbytně vykonávat, posílení důvěry ve schopnosti vlastních zaměstnanců získávat nové tržby a zavádění nových technologií. Předložený návrh nového organizačního uspořádání nás ale prozatím o tomto nepřesvědčil,“ uvedl v reakci Vladislav Vokoun s tím, že v této souvislosti nelze nevzpomenout tragický přístup MD ČR, které v případě služeb, které nechce (nemůže) vykonávat jiný dopravce (subjekt), považuje ČD, a. s., za státní firmu s povinností vše obstarat. „V ostatních případech nám pak sdělí, že jsme akciová společnost, tak ať si pomůžeme sami. Ohlášené kroky vedení ČD jsou tak trochu důsledkem tohoto chování státu.“

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Růst mezd v kaplickém extrunetu dorovnal inflaci

Tarifní mzdy ve společnosti extrunet Kaplice, dříve ps-ECO, letos vzrostou minimálně o výši loňské inflace, tedy přibližně o 3,2 procenta. Nejméně o šest korun za hodinu práce každému zaměstnanci v dělnických profesích a o tři procenta u technicko-hospodářských zaměstnanců. Další navýšení pevné složky mzdy se bude lišit podle pracovního zařazení. Shodlo se na tom vedení firmy s vyjednavači Odborového svazu KOVO. Odborářům se tak i v této relativně malé firmě s průměrně 45 zaměstnanci podařilo dosáhnout na minimální hranici svých mzdových požadavků a zachovat zde dosavadní výši reálných příjmů.
 
„Základním principem a cílem kolektivního vyjednávání je udržení reálné mzdy, to znamená zajištění smluvní garance růstu nominální mzdy alespoň ve výši předpokládané inflace. To se nám v naprosté většině firem dlouhodobě daří. V řadě firem bez přítomnosti odborů mzdy často stagnují, což v důsledku inflace znamená pokles reálných příjmů,“ uvedl Jiří Řihout, předseda Základní organizace OS KOVO, který zaměstnance společnosti extrunet Kaplice zastupuje.
 
Průměrná míra inflace, vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen v roce 2020 proti průměru roku 2019, dosáhla 3,2 procenta, což bylo o 0,4 procentního bodu více než v roce 2019. Byla to nejvyšší průměrná roční míra inflace od roku 2012. Ceny zboží úhrnem a ceny služeb vzrostly v roce 2020 shodně o 3,2 procenta.
 
„Součástí nové kolektivní smlouvy je současně zvýšení příplatku na penzijní připojištění o 100 korun z 1 300 na 1 400 korun. Stravovací paušál 72 korun denně zde navíc mohou získat i ti, kteří z objektivních důvodů nevyužívají závodní stravování,“ sdělil Řihout a dodal: „Nová kolektivní smlouva zohledňuje ve všech ohledech jak zájmy zaměstnanců,
tak zaměstnavatele s ohledem na jeho aktuální možnosti. Velice si cením toho, že se firma nesnažila argumentovat růstem mezd vázaným na zrušení superhrubé mzdy.“
 
Ke zrušení superhrubé mzdy došlo k 1. lednu 2021 a pro zhruba čtyři miliony zaměstnanců to podle výše příjmů znamená, že v jejich peněženkách končí po výplatním termínu o několik set až tisíc korun měsíčně navíc. Minimální mzda současně vzrostla o 600, na 15 200 korun.
 
„Naši rakouští vlastníci na tyto podmínky přistoupili i proto, že loňské hospodaření dopadlo s ohledem na koronakrizi velmi dobře a slušně se vyvíjí i letošní rok. Pomohlo také to, že valorizace inflace je v Rakousku běžnou záležitostí,“ řekl vedoucí provozu extrunet s.r.o. Kaplice Eduard Stráský. Firma si je podle něho také dobře vědoma toho, že si nemůže
vzhledem k nedostatku lidí na trhu práce dovolit ztrácet zaměstnance. „Samozřejmě se nemůžeme srovnávat se mzdovou úrovní v Rakousku, ale firma přidává pravidelně řadu let za sebou,“ dodal Stráský. Výhodou extrunetu je i malý kolektiv a pestrá, kreativní práce bez striktních norem.
 
„Jsem si jistý, že podoba nové kolektivní smlouvy vyváženě zohledňuje ve všech ohledech jak zájmy zaměstnanců, tak zaměstnavatele. Nevidíme do budoucna a těžko odhadneme, co nás čeká. Realitou ale je, že strojírenské podniky, přes výkyvy na světových trzích, mají často víc zakázek než lidí na jejich realizaci. Rozhodně tak není doba na mzdová omezení. Míra inflace je tedy spodní, nepřekročitelnou hranicí při uzavírání nových kolektivních smluv,“ zhodnotil výsledky kolektivního vyjednávání v extrunetu zmocněnec Krajského sdružení Odborového svazu KOVO Jihočeského kraje Jan Janoušek. Stagnující mzdy totiž v důsledku inflace znamenají pokles reálných příjmů a kupní síly
zaměstnanců.
 
 
  • Zdroj: OS KOVO, Kovák
 

Vláda projednala výstupy z Uhelné komise i změny v mimořádných opatřeních, sociálně slabým ženám pomůže řešit menstruační chudobu

Tisková konference po jednání vlády, 24. května 2021.
Tisková konference po jednání vlády, 24. května 2021.
Scénářem útlumu využívání uhlí v České republice, pomocí ženám ohroženým menstruační chudobou a také dalším zmírňováním protiepidemických opatření se zabývala vláda Andreje Babiše na jednání v pondělí 24. května 2021. Schválila také rozdělení prostředků Fondu pro spravedlivou transformaci mezi Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj.

Vláda vzala na vědomí průběžné výstupy a doporučení Uhelné komise. Uhelná komise vyhodnotila, že nejvýhodnějším scénářem pro útlum využívání uhlí v České republice je tzv. koncepční scénář, který počítá s rokem 2038 jako realistickým datem útlumu uhlí z technického, bezpečnostního, ekonomického hlediska a také z hlediska dopadu na produkci emisí.

Vláda ale Uhelné komisi doporučila, aby podrobněji rozpracovala a vyhodnotila podmínky, nástroje a dopady dřívějšího ukončení využití uhlí v energetice ČR, a uložila, aby Uhelná komise zpracovala podrobný harmonogram dekarbonizace pro jednotlivé typy zdrojů s ohledem na jejich emisní intenzitu, návrh potřebných regulatorně legislativních nástrojů pro prosazování cílů vlády v této oblasti a detailní zhodnocení a řešení ekonomických a sociálních dopadů v útlumem postižených regionech. Další výstupy práce má komise vládě předložit do 31. prosince. Podrobnosti naleznete v tiskové zprávě Ministerstva průmyslu a obchodu.

Vláda také schválila záměr pořídit jednorázové menstruační vložky do zásob pro humanitární pomoc, kterými by stát pomohl řešit sociálně slabým ženám problém s menstruační chudobou. Stát prostřednictvím Správy státních hmotných rezerv nakoupí deset milionů kusů těchto hygienických potřeb a dva miliony kusů uvolní pro sociálně potřebné ženy prostřednictvím potravinových bank. Každý rok pak SSHR dva miliony kusů vložek obmění a vyřazené opět bezplatně poskytne prostřednictvím potravinových bank. Samotná zásoba pak bude určena pro případ nějakého krizového stavu. Více informací v tiskové zprávě Ministerstva financí.

Kabinet rovněž projednal a schválil návrh na rozdělení prostředků Fondu pro spravedlivou transformaci mezi Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj. Z tohoto fondu bude pro tři kraje strukturálně postižené útlumem těžby a využívání uhlí k dispozici z evropských zdrojů celkem 41 miliard korun. Tyto peníze mají sloužit ke zmírnění dopadů útlumu, jak sociálních, tak ekonomických, například k omezení nezaměstnanosti, podpory restrukturalizace, ale i k obnově těžbou zdevastované krajiny. Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj vypracovalo pro rozdělení těchto prostředků metodiku vyhodnocující aktuální stav v jednotlivých krajích a na jejím základě rozhodlo, že Karlovarský kraj získá 6,3 miliardy, Ústecký 15,8 miliardy a Moravskoslezský 18,9 miliardy korun.

Vláda souhlasila také s převodem užívání státem vlastněné administrativní budovy v pražské Štěpánské ulici z České obchodní inspekce na Agenturu pro podnikání a investice. Tento krok umožní pokračovat v projektu synergie implementačních agentur CzechInvest, CzechTrade a CzechTourism.

Schválila také novelu nařízení vlády o provedení některých ustanovení zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, která v souladu se změnou Dočasného rámce pro opatření státní podpory na podporu hospodářství při stávajícím šíření koronavirové nákazy covid-19 Evropské komise prodlužuje poskytování záruk Exportní garanční a pojišťovací společnosti, za splacení úvěrů poskytovaných bankami vývozcům, výrobním a obchodním podnikům, které se potýkají s nedostatkem likvidity v důsledku nepříznivé ekonomické situace způsobené pandemií covid-19 do 31. prosince 2021.

Vláda se zabývala také úpravami platných protiepidemických opatřeníOd úterý 25. května se mění podmínky pro ubytovávání hostů v hotelích či penzionech tak, že k dosud platným možnostem prokázání bezinfekčnosti se přidává možnost využít i potvrzení o absolvovaném testu od zaměstnavatele, čestné prohlášení o otestování ve škole nebo absolvování antigenního samotestu přímo na místě. Zároveň se povinnost prokazovat bezinfekčnost nebude vztahovat na děti mladší šesti let.

Další změny vstoupí v platnost od 31. května a týkají se mimo jiné akademických obřadů na vysokých školách, přijímacích zkoušek na vyšších odborných školách, pořádání kongresů a vzdělávacích akcí či činnosti pěveckých sborů. Otevřít se budou moci i venkovní bazény, koupaliště a brouzdaliště, a to na padesát procent kapacity, a skončí zákazy skupinových prohlídek na hradech, zámcích, v muzeích či na veletrzích. Při dodržení podmínek bude moci být ve skupině až 30 osob. Pro venkovní prostory zoo a botanických zahrad přestane platit omezení počtu návštěvníků, redukovat se bude pouze vstup do vnitřních pavilonů, a to počtem osob na plochu. Zvýší se i počty osob při sportování nebo na spolkových akcích, a to až na 75 osob uvnitř a 150 osob venku.

Od 1. června dojde ke změně v úhradách testů na covid-19 zdravotními pojišťovnami. V červnu budou pojišťovny hradit antigenní testy jednou za sedm dnů a PCR testy dva do měsíce. K témuž datu se změní i pravidla pro vstup do České republiky, a to v návaznosti na nařízení Evropské unie o vydávání digitálního covid certifikátu, kterým bude možné prokazovat absolvování testů, očkování či prodělané nemoci covid-19. Lidé přijíždějící do ČR se budou moci vyhnout povinnému testu i pomocí národního certifikátu o provedeném očkování.

Výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-24–kvetna-2021-188532/.

„ Za nejdůležitější považuji hájení zájmů Českých drah především a prioritně v oblasti bezpečnosti.“

Novým zástupcem odborů v krajské tripartitě (Rada hospodářské a sociální dohody –  RHSD) Jihomoravského kraje se stal tajemník PV OSŽ při ČD Antonín Leitgeb. RHSD se skládá z odborníků, zastupujících zájmy státu, zaměstnavatelů a zaměstnanců. Jak je na úlohu zástupce zaměstnanců Antonín Leitgeb připraven, co vše hodlá v tripartitě v zájmu zaměstnanců prosadit a jak toho hodlá dosáhnout? Jaké změny by na dráze uvítal a co považuje za prioritní? Na tyto a další otázky odpovídá v rozhovoru pro Obzor č. 11.

Představenstvo OSŽ schválilo na svém jednání dne 7. dubna vaši účast jako zástupce odborů v Radě hospodářské a sociální dohody (RHSD) Jihomoravského kraje. Jako člen Dozorčí rady ČD a tajemník PV OSŽ při ČD máte bohaté zkušenosti s děním na Českých drahách – co tedy v současné době považujete za nejdůležitější při hájení zájmů podniku v této krajské tripartitě?
Zástupce OSŽ v této krajské tripartitě jsem zastával již v době, kdy jsem působil jako krajský tajemník OSŽ v Brně. Po mém přechodu do Prahy tuto práci vykonával tehdejší předseda ZV OSŽ Brno hl. n. Jiří Bláha, později pak Petr Příkazský (tč. zaměstnán u Správy železnic). Já se teď po patnácti letech na tuto funkci vlastně vracím a to nejen jako zástupce OSŽ, ale také jako reprezentant Asociace samostatných odborů (ASO). Za nejdůležitější považuji hájení zájmů Českých drah především a prioritně v oblasti bezpečnosti. Právě bezpečnost se teď ocitá trochu na rozcestí. V současné době jsme například svědky toho, jak krajský úřad v Brně uvažuje o možnostech redukce vlakových čet a jejich nahrazení krajskými kontrolory. To by však byl právě z hlediska bezpečnosti dosti nebezpečný krok a ve svém důsledku by mohl oslabit i důvěru lidí v České dráhy a tím podlomit jejich rozvoj.

Můžete to blíže vysvětlit?
Samozřejmě. Vlakové čety nejsou na vlaku jen proto, aby kontrolovaly jízdní doklady. Jejich práce je daleko rozmanitější a odpovědnější. Od podávání informací cestujícím, až po oblast bezpečnosti, kdy jsou připraveni a školeni na zvládání mimořádných situací, které se při jízdě vlaků mohou vyskytnout. Na tuto úlohu vlakových čet ostatně pamatuje i zákon, sice několik desetiletí starý, nicméně nezrušený. Podle tohoto zákona musí být v každé vlakové soupravě zaměstnanec dopravce (osoba pověřená), která je schopna poskytnout bezodkladnou pomoc při mimořádné situaci, zabránit panice a uklidnit cestující. A právě tento úkol plní vlakové čety. Na to se v dnešní době, kdy se skloňují úspory na každém kroku, prakticky zapomíná. Na vlaku je sice strojvedoucí, ale ten má v případě mimořádné události svých povinností víc než dost. Považuji proto za svoji povinnost zabránit snižování bezpečnosti v tomto ohledu.

Bude na tuto vaši snahu v krajské tripartitě dostatečný prostor?
Je pravdou, že v současné době převládají v krajské tripartitě spíše otázky zaměstnanosti, sociálních podpor, problémy školství, či sociálního smíru a doprava zůstává jakousi popelkou. A to bych rád změnil. Nepůjde to asi hned a snadno, navíc tripartita je spíše orgán poradní, ale je potřeba na tyto věci upozorňovat a dokázat přesvědčivě argumentovat.
Tripartita má za úkol, jak je patrné již z jejího názvu (Rada hospodářské a sociální dohody), usilovat o hospodářský a sociální rozvoj. Podle mého názoru však bezpečnost se sociálním i hospodářským rozvojem úzce souvisí, vše je úzce propojeno, jen se na to občas zapomíná. Bez bezpečnosti rozvoj nemůže nastat, pokud se cestující nebude cítit bezpečně, tak vlakem nepojede a dopravci tak vznikne ztráta. V dnešní době se otázka bezpečnosti skloňuje prakticky v celé Evropě a klade se na ni velký důraz. Kupříkladu v Dánsku, Finsku, či Švédsku platí zákon, že vlak bez doprovodu nesmí vyrazit na trať. Proč podobný zákon nefunguje i u nás, kde je vlaková doprava daleko více rozšířená?

Z titulu své funkce v OSŽ se setkáváte i s kolegy ze zahraničních železnic, například Slovenska či Rakouska. Jaké zkušenosti máte z těchto setkání?
Jen těžko vysvětluji kolegům například z Rakouska, proč se náš stát, který vlastní 100% akcií Českých drah, chová ke svému podniku často až macešsky. V poslední době je to například otázka náhrad za škody způsobené epidemií Covidu. Jiné evropské železnice dostaly daleko větší státní subvence za škody, způsobené touto epidemií a vládními opatřeními, v naší republice vznikla ČD čtyřmiliardová ztráta, stát se však v tomto ohledu zachoval dosti macešsky. A podobně je tomu i ve zmiňované otázce bezpečnosti vlakové dopravy. Je to ostatně celoevropská záležitost, takže tyto požadavky nejsou nijak přehnané.

Bezpečnost na železnici ovšem není jen záležitost Českých drah. V kterých dalších oblastech vidíte v tomto směru rezervy?
V současné době se hodně hovoří o začátku výstavby vysokorychlostních tratí na našem území. Domnívám se, že to není dobrá investice, tyto prostředky by bylo lépe využít při rekonstrukci dosavadní železniční sítě – například stavbou železničních nadjezdů, což by k bezpečnosti nesporně výrazně přispělo. S tím souvisí modernizace přejezdů a další opravy infrastruktury. V úvahu přichází rovněž narovnání některých obloukovitých tratí, což by přispělo ke zvýšení rychlosti vlaků. Ale to již jsou otázky, které vyžadují řešení na vyšší úrovni, než je krajská tripartita. Nicméně je určitě dobré na to upozorňovat při každé příležitosti. Vítám proto příležitost působit v krajské tripartitě na Brněnsku, jsem odhodlán bojovat za železnici jako celek a to nejen v krajské tripartitě, ale i prostřednictvím médií.

Jak byste tedy shrnul vaše představy o působení v Radě Jihomoravského kraje?
Budu se ze všech sil snažit, aby železnice a České dráhy zůstaly i nadále v povědomí lidí jako důležitý, spolehlivý a bezpečný podnik. Pak jistě nebude nouze o zákazníky a firma bude prosperovat a hospodářsky se rozvíjet. A pokud prosperuje firma, jsou spokojeni i její zaměstnanci. A to je také jeden z hlavních cílů odborů, potažmo OSŽ.

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ

Kateřina Smejkalová: Chceme schopný stát? Musíme změnit tři věci

Fungující stát musí někdo zaplatit. Není možné na něm neustále šetřit a pak se divit, že v těžkých dobách nefunguje tak, jak bychom si představovali. Nejen o tom píše ve svém skvělém komentáři politoložka Kateřina Smejkalová.

Pavel Bednář, předseda Odborového svazu státních orgánů a organizací: „Souhlasím s tím, že primární příčinou postavení úředníků ve společnosti je nekonkurenceschopnost platů, chybějící prestiž a jejich cílené vzdělávání. Autorka velmi trefně vystihla dnešní postavení úředníků: V české veřejné debatě by dlouhodobě většího otloukánka než právě úředníky a úřednice pohledal. Jak pak vůbec někdo může očekávat chytrý, funkční stát, když jeho protagonisty není ochoten ani dobře zaplatit, ale i je nadto demotivuje nebo od kariéry úplně odrazuje řečmi o „líných a neschopných příživnících“? Kvalitní státní správu zkrátka logicky mohou vytvořit jen špičkoví, dobře placení a doceňovaní lidé.“

Rádio Plus: „Kateřina Smejkalová: Chceme schopný stát? Musíme změnit tři věci“ naleznete ZDE.